142 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY LUBOMIERZ z dnia 29 maja 2002 r. w sprawie Programu Gospodarowania Zasobem Mieszkaniowym Gminy Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia |
§ 1
Uchwala się “Program Gospodarowania Zasobem Mieszkaniowym Gminy i Miasta Lubomierz na lata 2002–2006 oraz zasady wynajmowania lokali” – stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Lubomierz.
§ 3
Tracą moc uchwały Rady Miejskiej Gminy Lubomierz:
1) nr XXI/117/96 z dnia 19 stycznia 1996 r. w sprawie czynszów mieszkaniowych,
2) nr XXXVIII/228/97 z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie określenia zasad gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Lubomierz,
3. nr XXVIII/198/01 z dnia 25 maja 2001 r. w sprawie zmian do uchwały nr XXVIII/228/97 z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie określenia zasad gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Lubomierz.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz podaniu do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Lubomierz.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
ZDZISŁAW PUCHALSKI |
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 29 maja 2002 r. (poz. 142)
PROGRAM
GOSPODAROWANIA ZASOBEM MIESZKANIOWYM
GMINY I MIASTA LUBOMIERZ
NA LATA 2002–2006
ORAZ ZASADY WYNAJMOWANIA LOKALI
Podstawę opracowania stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
DZIAŁ I
OKREŚLENIE WIELKOŚCI ORAZ OCENA ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY
DZIAŁ II
PROGNOZA STANU ILOŚCIOWEGO GMINNYCH ZASOBÓW
MIESZKANIOWYCH
DZIAŁ III
POTRZEBY W ZAKRESIE REMONTU
DZIAŁ IV
PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI MIESZKALNYCH
DZIAŁ V
ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ
DZIAŁ VI
ZASADY WYNAJMOWANIA LOKALI WCHODZĄCYCH W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY
DZIAŁ VII
ZASADY ZARZĄDZANIA ZASOBEM MIESZKANIOWYM GMINY
Zarządzanie zasobem mieszkaniowym gminy sprawuje Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubomierzu, dotyczy to również zasobów gminnych we wspólnotach mieszkaniowych.
Postępująca prywatyzacja zasobów mieszkaniowych powoduje wzrost ilości wspólnot mieszkaniowych oraz zmniejszanie się udziału gminy we wspólnotach już istniejących. Spodziewane jest pojawienie się obok zarządzającego, tj. Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej innych zarządców zarządzających wspólnotami. Spowoduje to oparcie relacji właściciel – zarządzający na zasadach rynkowych oraz konieczność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na jego działalność, w tym również prowadzone prace remontowe. Biorąc jednak pod uwagę ilość budynków mieszkalnych stanowiących w całości mienie gminy przyjmuje się, że w latach 2002–2006 nie nastąpi istotna zmiana modelu zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy, tj. przez Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
DZIAŁ VIII
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
W obecnym stanie prawnym podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią:
1) wpływy z czynszów za wynajem lokali mieszkalnych,
2) wpływy z opłat za dzierżawę lokali użytkowych,
3) środki pozyskane ze sprzedaży wolnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot,
4) środki własne przekazywane w formie dotacji dla zarządcy gminnych zasobów mieszkaniowych.
Wobec uwarunkowań zewnętrznych wpływających na spadek dochodów własnych gminy, w latach 2002–2006 zakres pomocy finansowej dla zarządcy na remonty kapitalne i utrzymanie substancji mieszkaniowej będzie utrzymywał się na dotychczasowym poziomie.
Optymalne, dla poprawy złego stanu technicznego komunalnego zasobu mieszkaniowego jest stworzenie tzw. obiegu zamkniętego finansowania gospodarki mieszkaniowej, co oznacza, iż środki uzyskane ze sfery mieszkaniowej powinny być przeznaczane na sferę mieszkaniową.
Powyższe przyjmuje się jako docelowe. Dochodzenie do złożonego celu odbywać się będzie etapami.
Jednym z etapów jest przyjęcie zasady przeznaczenia środków ze sprzedaży mieszkań w drodze przetargów na wykonanie niezbędnych robót remontowych w budynkach komunalnych.
Kompleksowa realizacja zamierzeń, celów i zadań zawartych w programie umożliwi wypełnienie przez gminę roli jako właściciela komunalnego zasobu mieszkaniowego.
DZIAŁ IX
ZASADY SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI BĘDĄCYCH WŁASNOŚCIĄ GMINY
1. Przeznacza się do sprzedaży, najmu lub dzierżawy, użyczenie i oddanie w trwały zarząd nieruchomości wchodzące w skład gminnego zasobu nieruchomości, zgodnie z przeznaczeniem w planie zagospodarowania przestrzennego gminy Lubomierz.
2. Przedmiotem sprzedaży nie mogą być nieruchomości niezbędne dla właściwego wykonywania zadań gminy oraz pełniące lub mogące pełnić w przyszłości ważne funkcje związane z interesem społecznym.
3. Upoważnia się Zarząd Gminy i Miasta do podwyższania albo obniżania bonifikat stosowanych przy sprzedaży lub oddawaniu w trwały zarząd nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.
4. Z chwilą wniesienia podania o nabycie lokalu lub budynku mieszkalnego, nabywcy wnoszą opłatę za wykonanie operatu szacunkowego. W przypadku zawarcia umowy sprzedaży wniesiona opłata zostanie zaliczona na poczet ceny sprzedaży nieruchomości.
5. Koszty opracowań geodezyjnych, niezbędnych przy procedurze sprzedaży nieruchomości ponoszą nabywcy.
6. Przyznaje się pierwszeństwo w nabywaniu lokali mieszkalnych ich najemcom z zastrzeżeniem art. 60 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
7. Sprzedaż lokalu następuje łącznie z udziałem we własności gruntu niezbędnego do racjonalnego korzystania z budynku oraz we własności wspólnych części urządzeń budynku.
8. Budynki użytkowe są sprzedawane wyłącznie w drodze organizowanych przetargów.
9. Lokale użytkowe wyłączone są ze sprzedaży, wyjątek stanowią lokale użytkowe mieszczące się w budynkach, które w całości zejdą ze stanu gminy. “Jednakże w sytuacjach wyjątkowych – uzależnionych ważnym interesem gminy – Rada Miejska Gminy Lubomierz może podjąć uchwałę o sprzedaży lokalu użytkowego nawet w sytuacji gdy po jego sprzedaży budynek w całości nie zejdzie ze stanu gminy”.
10. Udziela się bonifikaty przy sprzedaży lokali i budynków mieszkalnych wg zasad i wysokości określonych w tabeli nr 10. Zarząd Gminy i Miasta Lubomierz żąda zwrotu równej kwoty udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji z tytułu nabycia lokalu mieszkalnego, jeżeli nabywcy przed upływem 5 lat, licząc od dnia zawarcia Aktu Notarialnego, zbędą lub wykorzystają nieruchomość na inne cele niż mieszkalne. Nie dotyczy to zbycia nieruchomości na rzecz osoby bliskiej.
11. W przypadku sprzedaży lokalu lub budynku mieszkalnego na raty ustala się pierwszą ratę w wysokości 10% ceny sprzedaży lokalu lub budynku.
12. Kwota pozostała do spłaty rozłożona zostaje na 10 rat rocznych oprocentowanych wysokości 8% w stosunku rocznym.
13. Najemca najpóźniej do dnia zawarcia umowy jest zobowiązany do uregulowania należności z tytułu:
– ceny zbycia lokalu oraz ceny sprzedaży gruntu,
– poniesionych kosztów przygotowania nieruchomości do zbycia,
– opłat za czynsz i innych związanych z najmem nabywanego lokalu.
14. Sprzedaż następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).
TABELA 6
Ulgi stosowane przy sprzedaży lokali mieszkalnych
(określone procentowo w stosunku do wartości nieruchomości)
W zależności od roku budowy budynków mieszkalnych:
A) Budynki wybudowane do roku 1945:
Stan techniczny budynku |
Miasto Lubomierz |
Teren sołectw |
||
pojedynczy lokal |
wszystkie lokale |
pojedynczy lokal |
wszystkie lokale |
|
80 |
99 |
95 |
99,9 |
|
Budynek mieszkalny którego stan techniczny nie wymaga remontu kapitalnego |
50 |
85 |
70 |
96 |
B) Budynki wybudowane po roku 1945:
Stan techniczny budynku |
Miasto Lubomierz |
Teren sołectw |
||
pojedynczy lokal |
wszystkie lokale |
pojedynczy lokal |
wszystkie lokale |
|
Budynek mieszkalny którego stan techniczny wymaga remontu kapitalnego |
60 |
80 |
80 |
95 |
Budynek mieszkalny którego stan techniczny nie wymaga remontu kapitalnego |
40 |
60 |
50 |
70 |
OBJAŚNIENIA:
1. Pojedynczy lokal – dotyczy sprzedaży jednego lokalu w budynku co najmniej 2-lokalowym w wyniku czego budynek lub jego część wciąż pozostaje współwłasnością gminy. Dotyczy to również domów jednorodzinnych.
2. Wszystkie lokale – jednoczesny wykup przez najemców lokali w budynku co najmniej 2-lokalowym w wyniku czego budynek przestaje być własnością gminy.