1299 UCHWAŁA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie przyjęcia Dolnośląskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zadań z Zakresu Zapobiegania Narkomanii Na podstawie art. 18 pkt 2 w zw. z art. 11 ust. 1 i 3 i art. 12a ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1590 ze zmianami), § 43 ust. 3 |
§ 1
Przyjmuje się do realizacji Dolnośląski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zadań z Zakresu Zapobiegania Narkomanii na lata 2004–2008, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Województwa Dolnośląskiego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY SEJMIKU |
WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO |
JAROSŁAW KURZAWA |
Załącznik do uchwały Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 27 lutego 2004 r. (poz. 1299)
DOLNOŚLĄSKI PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ ZADAŃ Z ZAKRESU ZAPOBIEGANIA NARKOMANII
NA LATA 2004–2008
R o z d z i a ł I
PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
C z ę ś ć I
Podstawy prawne programu
Podstawą prawną działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi( tekst jednolity Dz. U. z 2001 Nr 128, poz.1401, Dz. U. z 2002 Nr 147, poz. 1231, Dz. U. Nr 167, poz. 1372 z 2003 Nr 80, poz. 719, Dz. U. Nr 122, poz. 1143).
Zgodnie z zapisami art. 1 i 2 cytowanej ustawy samorząd województwa jest zobowiązany do:
1. Podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu, a także wspieranie działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.
2. Popierania tworzenia i rozwoju organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji.
3. Współdziałania z kościołem katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi samorząd województwa realizuje zgodnie z art. 4 ww. ustawy “w postaci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej” w szczególności:
1. tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje do powstrzymywania się od spożywania alkoholu,
2. działalność informacyjno-edukacyjną oraz wychowawczą,
3. ograniczenie dostępności alkoholu,
4. leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu,
5. zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie,
6. przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
Przyjmuje się, że zadania realizowane w ramach niniejszego programu w oparciu o ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi będą jednocześnie stanowić element i wsparcie działań samorządu województwa związanych z realizacją:
• ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
• ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym
• ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej
• ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o pożytku publicznym i wolontariacie.
Podstawową rolą samorządu województwa w ramach realizacji wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych będzie inspirowanie i wspieranie realizatorów konkretnych zadań w ramach posiadanych możliwości merytorycznych i finansowych. Program Wojewódzki stanowi merytoryczne i organizacyjne ramy dla realizacji zadań, ze szczególnym uwzględnieniem wskazanych priorytetów wynikających z przyjętych celów.
Program stanowi integralną część wojewódzkiej strategii integracji i pomocy społecznej.
C z ę ś ć V
Cele, priorytety i zadania realizowane w ramach wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2004–2008
Cel strategiczny programu: przeciwdziałanie problemom alkoholowym.
Świadomość społeczna w zakresie rozumienia alkoholizmu jako choroby nadal jest niedostateczna. Umieszczenie alkoholizmu w kategorii chorób wywołało wiele kontrowersji również wśród pracowników służby zdrowia. Wiele osób uważa, że trochę silnej woli wystarczy, aby pozbyć się wstydliwego problemu. Nadal niewielka część społeczeństwa ma świadomość, że oprócz ważnej roli lekarza – diagnosty i konsultanta powikłań choroby alkoholowej, potrzebna jest długoterminowa psychoterapia pod kierunkiem specjalisty (psychoterapeuty lub terapeuty uzależnień), która pozwoli alkoholikowi zrekonstruować swoje życie, odbudować ważne wartości oraz podjąć trud mierzenia się z przeciwnościami losu bez wspomagania się alkoholem.
Z badań przeprowadzonych w USA wynika, że rozpowszechnienie problemów alkoholowych w ogólnej populacji wynosi ok. 12%, jednak w populacji pacjentów jest ono wyższe. Problemy alkoholowe, łącznie z uzależnieniem, występują u około 20–30% pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej. W badaniach przeprowadzonych w szpitalach stwierdzono problemy alkoholowe u 42% mężczyzn i 35% kobiet. Ponieważ dane te zbliżone są do wartości odnoszących się do rozpowszechnienia innych chorób przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze i cukrzyca, lekarze równie rygorystycznie powinni podchodzić do rozpoznawania problemów alkoholowych.
Badania przeprowadzone podczas przyjęcia do szpitala wykazały objawy problemów alkoholowych u 22% pacjentów, natomiast tylko 7,4% wypisów zawierało diagnozę zaburzeń związanych z alkoholem. [2]
Skala spożycia alkoholu w Polsce jak i częstość jego medycznych następstw powodują konieczność wzmożenia “czujności alkoholowej”, a podejrzewanie alkoholowego tła różnych zaburzeń da wynik pozytywny. Potwierdzenie podejrzeń alkoholowego tła wielu schorzeń może przyczynić się do pogłębienia diagnozy zarówno schorzenia podstawowego jak i problemu alkoholowego. To z kolei może pociągnąć za sobą bardziej adekwatną i skuteczną formę pomocy choremu. Jednym z ważnych zadań każdego lekarza jest profilaktyka. Jej podstawą jest między innymi szerzenie oświaty zdrowotnej, w tym zachęcanie do prozdrowotnego stylu życia. Mieści się w tym również nauka rozsądnego picia.
Alkohol uważany jest za jeden z ważniejszych czynników zwiększających ryzyko zgonu przed 65 r. ż. Zjawisko to jest szczególnie niepokojące w Polsce, gdzie częstość zgonów przedwczesnych (tj. przed 65 r. ż.) jest o ok. 40% wyższa niż średnia europejska. Dotyczy to szczególnie mężczyzn, wśród których zgony przedwczesne stanowią aż 47% wszystkich zgonów. Statystyki opierające się na przyczynach zgonów nie w pełni oddają wymiar zjawiska wpływu alkoholu na umieralność. Właściwie odnotowują alkohol jako przyczynę zgonu jedynie w wypadku śmiertelnych zatruć alkoholem. W Polsce obserwujemy dość wyraźny wzrost śmiertelnych zatruć alkoholem w interakcji z innymi substancjami (najczęściej lekami psychotropowymi). Osoby nadużywające alkoholu żyją średnio 10–22 lata krócej od wieku oczekiwanego.
Jak wynika z informacji Ministerstwa Zdrowia średni koszt leczenia w szpitalu ogólnym w 1986 roku (osobodzień) kształtował się na poziomie 130 zł. Jeżeli uznamy, że wśród pacjentów polskich szpitali ok. 20% stanowią osoby mające problemy alkoholowe, które w istotny sposób wpływają na rozwój i przebieg różnorodnych chorób somatycznych (np. choroby układu nerwowego, pokarmowego, krążenia, marskość wątroby, zapalenie trzustki, pewne postaci nowotworów itp.) oraz że osoby te nie są leczone krócej niż inni, przeciętni chorzy, możemy oszacować, że koszt ich leczenia wyniósł 1 410 377 800 zł.
Warto podkreślić, że polski model picia, w którym nadal dominują napoje wysokoprocentowe jest znaczne bardziej chorobotwórczy niż w innych państwach europejskich. Do wyżej wymienionej kwoty należy dodać koszty leczenia osób z problemem alkoholowym w szpitalach klinicznych akademii medycznych i klinik instytutów naukowych, które w Polsce liczone są odrębnie. Zaniżając koszty przyjmuje się, iż jedynie 10% pacjentów polskich szpitali klinicznych i instytutów naukowych to osoby mające problemy alkoholowe. Koszt leczenia w szpitalu klinicznym (osobodzień), w roku 1996 wynosił 161 zł, a w instytucie naukowym 230 zł. Daje to w wymienionych strukturach kwotę 1 237 693 618 zł. Leczenie w placówkach leczenia odwykowego, choć mniej kosztowne wyniosło ok. 50 000 000 zł. Suma kosztów związanych z leczeniem pacjentów nadużywających alkoholu w sposób szkodliwy dla zdrowia, a także osób uzależnionych od alkoholu w placówkach państwowych wyniosła w 1997 roku 2 743 945 591 zł.
Problemy alkoholowe są istotnym czynnikiem powodującym późne zgłaszanie się do lekarza. Zmieniając obraz kliniczny, alkohol utrudnia właściwe rozpoznanie szeregu chorób. Sprzyja tym samym zaniechaniu leczenia lub leczeniu niesystematycznemu. Zmniejsza więc skuteczność rutynowej terapii.
Koszty leczenia choroby alkoholowej, zarówno uzależnienie jak i nadużywanie, to tylko niewielka część całkowitych kosztów zdrowotnych związanych z alkoholem. Brak jest badań dotyczących kosztów chorobowości i spadku produktywności związanej z piciem. Koszty związane z umieralnością obliczane są na podstawie przyszłych zarobków. Należy również oszacować inne koszty spowodowane piciem, jak przestępstwa, niszczenie mienia w wyniku pożarów lub wypadków samochodowych, koszty zaangażowania wymiaru sprawiedliwości i systemu pomocy społecznej.
Ważne są także straty społeczne wynikające z przedwczesnych zgonów, z alkoholowego zespołu płodowego (konieczność zapewnienia niepełnosprawnym dzieciom i osobom dorosłym opieki w zakładach stałego pobytu, opieki nad noworodkiem, leczenie zaburzeń rozwoju umysłowego i anomalii anatomicznych), jak również koszty związane z funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości oraz opieki społecznej, utrata zdolności do pracy przez ofiary przestępstw związanych z alkoholem i osoby skazane na pobyt w więzieniu za przestępstwa popełnione pod wpływem alkoholu.
Alkohol jest również przyczyną bardzo wysokiej wypadkowości ze skutkami śmiertelnymi (praca, wypadki komunikacyjne itp.). Na jedną ofiarę śmiertelną przypada co najmniej 10 osób z długotrwałą niezdolnością do pracy, a najczęściej z trwałym inwalidztwem. Około 40% wypadków drogowych powodują osoby w stanie nietrzeźwym, śmierć na drogach ponoszą 2,5–11 razy częściej osoby pijące niż niepijące.
W prewencji problemów alkoholowych mówi się o zjawisku nazywanym paradoksem prewencyjnym. Charakteryzuje się ono tym, że szkody wywoływane przez umiarkowaną konsumpcję alkoholu są relatywnie większe niż te, które związane są z uzależnieniem.
Alkohol jest wreszcie jednym z najważniejszych czynników prowadzących do samobójstwa – prawdopodobieństwo popełnienia samobójstwa przez osoby pijące jest 3–9 razy wyższe niż przez niepijące.
Koszty związane z piciem i nadużywaniem alkoholu w roku 1997 szacowano na poziomie 25 miliardów złotych. W krajach EWG straty te szacowane są na 3–4% globalnego produktu narodowego brutto. W Polsce, ze wzglźdu na bardziej destrukcyjny model picia, trzeba je zwiźkszyę o Ľ. Wpływy fiskalne z rynku alkoholowego, w tym czasie, wyniosły 6,4 miliarda złotych.
Określenie “alkoholizm” stało się terminem mało precyzyjnym. Oznacza zarówno zdefiniowany zespół uzależnienia od alkoholu jak i całokształt problemów medycznych, psychologicznych, społecznych i ekonomicznych związanych z alkoholem. “Alkoholizm” przestał być tylko terminem medycznym, ale wszedł do powszechnego użytku, gdzie niestety, niesie z sobą pejoratywne konotacje, a często jest używany jako wyzwisko. Lekarze starają się unikać diagnoz, które mogłyby być odebrane przez pacjentów lub otoczenie jako ośmieszające lub piętnujące.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca unikania terminu “alkoholizm”, a zamiast niego lansuje używanie terminów “zespół uzależnienia od alkoholu” lub “uzależnienie od alkoholu” (nr statystyczny F 10.2 według obowiązującej X Rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Przyczyn Zgonów – ICD 10) oraz “picie szkodliwe” (nr F 10.1). Ten ostatni termin zastąpił często używane w poprzedniej wersji Klasyfikacji terminy: “niesprawności związane z alkoholem” lub “problemy alkoholowe”, które w tym opracowaniu będą używane zamiennie.
Picie szkodliwe to model picia alkoholu powodujący powstawanie szkód zdrowotnych. Mogą one przybierać formę zaburzeń somatycznych (np. uszkodzenie wątroby, w związku z przewlekłym piciem) lub psychicznych (stany depresyjne wtórne do nadmiernego picia).
Podobnie jak w przypadku picia ryzykownego i ten model picia alkoholu spotyka się z dezaprobatą otoczenia i wiąże się z przykrymi konsekwencjami natury społecznej. Jednakże fakt, iż dany model picia alkoholu jest negatywnie odbierany przez rodzinę lub środowisko osoby pijącej, nie dowodzi jeszcze, iż mamy do czynienia z piciem szkodliwym.
Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych – rewizji dziesiątej (ICD-10) zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem środków (substancji) psychoaktywnych dzieli się następująco:
nr statystyczny |
spowodowane |
F 10 |
użyciem alkoholu |
F 11 |
używaniem opiatów |
F 12 |
używaniem kanabinoli |
F 13 |
przyjmowaniem substancji nasennych i uspokajających |
F 14 |
używaniem kokainy |
F 15 |
używaniem innych niż kokaina środków pobudzających w tym kofeiny |
F 16 |
używaniem halucynogenów |
F 17 |
paleniem tytoniu |
F 18 |
odurzaniem się lotnymi rozpuszczalnikami organicznymi |
F 19 |
naprzemiennym przyjmowaniem środków wyżej wymienionych (F 10-F 18) i innych środków psychoaktywnych |
Osiągnięcie celu strategicznego możliwe będzie przy realizacji wymienionych niżej priorytetów, celów i zadań:
PRIORYTET 1: Rozwiązywanie problemów alkoholowych
PRIORYTET 2: Profilaktyka problemów alkoholowych
PRIORYTET 3. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
R o z d z i a ł II
ZADANIA Z ZAKRESU ZAPOBIEGANIA NARKOMANII
C z ę ś ć I
Podstawy prawne rozwiązywania problemów narkomanii
• Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomani z uwzględnieniem ustawy z dnia 26 października 2000 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
• Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2002–2005;
• Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r.;
• Projekt strategii sektorowej w zakresie promocji i ochrony zdrowia na lata 2003–2006;
• Narodowy Program Zdrowia na lata 1995–2005.
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, nie precyzuje jednoznacznie kategorii zadań adresowanych do poszczególnych szczebli administracji rządowej i samorządowej.
Na równi z samorządem gminnym i powiatowym oraz administracją rządową wojewódzką i centralną, samorządowi wojewódzkiemu postawiono zadania:
1. w ogólnym zakresie dotyczącym przeciwdziałania narkomanii,
2. rozwijania i popierania działalności informacyjnej i kulturalnej podejmowanej w celu informowania społeczeństwa o szkodliwości narkomanii,
3. prowadzenia, w zakresie swojego działania, działalności wychowawczej i zapobiegawczej polegającej na promocji zdrowego stylu życia, wspieraniu placówek prowadzących działalność zapobiegawczą w środowiskach zagrożonych uzależnieniem, uczestniczeniu w działaniach ogólnokrajowych i lokalnych oraz innych inicjatywach społecznych.
W przeciwieństwie do ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii nie określa jednoznacznie formy realizacji tych zadań.
W związku z powyższym, samorząd województwa dolnośląskiego, koncentruje się na wymienionych w III części programu, zadaniach.
C z ę ś ć III
Cel, priorytety i metody działania z zakresu zapobiegania narkomanii
Celem strategicznym programu jest: przeciwdziałanie rozszerzaniu się narkomanii oraz problemów jej towarzyszących na terenie województwa dolnośląskiego.
Na poziomie programu cel ten realizowany będzie w trzech obszarach działania:
1. profilaktyka
2. leczenie, rehabilitacja, reintegracja i ograniczanie szkód zdrowotnych osób uzależnionych
3. epidemiologia, monitoring i ewaluacja.
PRIORYTET 1. Prowadzeniu ustawicznej działalności edukacyjno-informacyjnej związanej z promocją zdrowego stylu życia bez używania substancji psychoaktywnych
Beneficjenci:
• Samorządy powiatowe i gminne.
• Centra Integracji Społecznej.
• Organizacje pozarządowe.
Działania:
1.1. prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej w oparciu o media,
1.2. prowadzenie szkoleń z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów narkomanii dla realizatorów zadań programowych,
1.3. prowadzenie szkoleń dla przedstawicieli społeczności lokalnych zaangażowanych w dzia-łania profilaktyczne i naprawcze, a w szczególności organizowanie narad i szkoleń dla:
• pracowników samorządowych,
• gminnych koordynatorów/pełnomocników ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
• przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych,
• pracowników socjalnych i placówek wychowawczo-opiekuńczych,
• policjantów,
• pedagogów,
• psychologów,
• sędziów, kuratorów sądowych,
• przedstawicieli jednostek wojskowych,
• pracowników punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin,
• pracowników świetlic socjoterapeutycznych i innych placówek zajmujących się dziećmi z rodzin patologicznych i grup wysokiego ryzyka,
• przedstawicieli innych placówek zaangażowanych w działania profilaktyczne i naprawcze.
Wskaźniki:
• Liczba szkoleń,
• Liczba realizowanych programów,
• Ilość współrealizowanych zadań.
• Liczba współpracujących instytucji.
PRIORYTET 2. Wdrażanie nowoczesnych programów profilaktycznych i wspieraniu placówek prowadzących działalność zapobiegawczą w środowiskach zagrożonych uzależnieniem
Beneficjenci:
• Społeczności lokalne,
• Samorządy lokalne,
• Dzieci i młodzież,
• Organizacje pozarządowe,
• Grupy zawodowe: psychologów, pedagogów, nauczycieli wychowawców placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych, pracowników socjalnych, kuratorów i innych,
• Rodzice i wychowawcy,
• Społeczność województwa dolnośląskiego.
Działania:
2.1. Wspieranie realizacji programów profilaktycznych realizowanych w środowisku szkolnym i rodzinnym,
2.2. Wspieranie realizacji programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży stanowiących alternatywę wobec używania substancji psychoaktywnych,
2.3. Wspieranie programów profilaktyczno-edukacyjnych realizowanych w grupach podwyższonego ryzyka (wychowankowie młodzieżowych ośrodków szkolno-wychowawczych, internatów, burs, ochotniczych hufców pracy i innych),
2.4. Prowadzenie działalności szkoleniowej w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych osób realizujących zadania i projekty profilaktyczne obejmujące problematykę uzależnień od substancji psychoaktywnych, w szczególności psychologów, pedagogów, nauczycieli wychowawców, pracowników placówek oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, pracowników socjalnych, kuratorów i innych,
2.5. Edukacja rodziców i wychowawców,
2.6. Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania temu zjawisku,
2.7. Prowadzenie kampanii edukacyjnych uwzględniających problematykę uzależnień oraz włączanie się w realizację ogólnopolskich kampanii i akcji promujących życie bez używek,
2.8. Współpraca z mediami oraz inicjowanie wymiany informacji pomiędzy mediami i instytucjami odpowiedzialnymi za profilaktykę i rozwiązywanie problemów uzależnień.
Wskaźniki:
• Liczba zrealizowanych programów profilaktycznych.
• Liczba odbiorców.
• Ewaluacja programów.
• Ilość programów edukacyjnych i informacyjnych.
• Liczba kampanii.
• Liczba współpracujących przedstawicieli mas mediów.
PRIORYTET 3. Wspieranie w realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, rodziny osób uzależnionych oraz grup samopomocowych
Cel szczegółowy:
3.1. Wspieranie i udzielanie pomocy
Beneficjenci:
• Organizacje pozarządowe.
Działania:
3.1.1 Prowadzenie szkoleń dla przedstawicieli organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania profilaktyczne i naprawcze,
3.1.2 Udzielanie pomocy merytorycznej i finansowej organizacjom pozarządowym w zakresie realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii.
Wskaźniki:
• Liczba szkoleń,
• Liczba realizowanych programów,
• Ilość współrealizowanych zadań,
• Liczba współpracujących instytucji.
PRIORYTET 4. Profilaktyka problemów związanych z używaniem narkotyków
Beneficjenci:
• Społeczeństwo Dolnego Śląska
Działania:
4.1 prowadzenie działalności informacyjnej głównie poprzez media i poprzez publikacje,
4.2 uaktualnienie i publikowanie danych dotyczących używania środków psychoaktywnych, epidemiologii i upowszechnianie informacji nt. działania placówek profilaktycznych,
4.3 aktualizowanie informacji nt. programów profilaktycznych,
4.4 udział w kampaniach edukacyjnych nt. profilaktyki narkomanii (m.in. organizowanych przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Ministerstwo Zdrowia np. z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwdziałania Narkomanii),
4.5 zorganizowanie systemu wymiany informacji pomiędzy mediami i instytucjami odpowiedzialnymi za zapobieganie narkomanii,
4.6 współpraca z przedstawicielami mediów w zakresie prowadzenia skutecznej polityki informacyjnej w dziedzinie problemów narkotykowych.
Wskaźniki:
• wzrost zaangażowania społeczności lokalnych w działania profilaktyczne,
• wzrost liczby osób pracujących na rzecz profesjonalnej profilaktyki,
• zintegrowanie działań profilaktycznych (młodzież, rodzice, wychowawcy),
• ilość podejmowanych działań informacyjno-edukacyjnych w środowisku studenckim.
PRIORYTET 5. Leczenie, rehabilitacja, reintegracja i ograniczenie szkód zdrowotnych
Cel szczegółowy:
5.1 Rozwój i modernizacja usług terapeutycznych dla osób leczących się.
Działania:
5.1.1 wsparcie merytoryczne i finansowe dla programów realizowanych na oddziałach detoksykacji, na których przebywają dorośli i młodzież uzależnieni od narkotyków,
5.1.2 uaktualnienie i identyfikacja sieci placówek leczniczych i rehabilitacyjnych na poziomie województwa,
5.1.3 wsparcie organizacyjne, merytoryczne i finansowe dla ośrodków leczenia narkomanii.
Wskaźniki:
• ilość programów realizowanych w oddziałach detoksykacji,
• baza danych,
• ilość ośrodków leczenia narkomanii na terenie województwa.
PRIORYTET 6. Epidemiologia i monitoring
Cel szczegółowy:
6.1 Zbieranie danych dotyczących problematyki narkomanii na terenie województwa dolnośląskiego.
Działania:
6.1.1 przekazywanie danych dotyczących województwa dolnośląskiego do Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii,
6.1.2 stworzenie sieci wymiany informacji między instytucjami na poziomie wojewódzkim oraz władzami regionalnymi i lokalnymi odpowiedzialnymi za politykę wobec narkomanii,
6.1.3 udział w przedsięwzięciach badawczych, ogólnokrajowych lub lokalnych,
6.1.4 stałe zbieranie aktualnych wyników badań i ekspertyz krajowych, regionalnych i lokalnych.
Wskaźniki:
• ilość przekazanych raportów do Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii,
• baza danych,
• ilość przedsięwzięć badawczych.
R o z d z i a ł III
ZASADY ORGANIZACYJNE
Zasady organizacji, finansowania oraz sposób realizacji programu
I. Realizatorzy programu
W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego opracowaniem, wdrażaniem i realizacją Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zajmuje się Biuro Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień umiejscowione w strukturze Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego oraz Pełnomocnik Zarządu Województwa Dolnośląskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień. Pełnomocnik jest jednocześnie Dyrektorem Biura.
Zakres pełnomocnictw obejmuje:
1. Przygotowanie i realizacja wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zadań z zakresu zapobiegania narkomanii,
2. Prowadzenie spraw związanych z organizacją całodobowych zakładów lecznictwa odwykowego oraz wojewódzkiego ośrodka terapii uzależnienia i współuzależnienia,
3. Współdziałanie z innymi organami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień,
4. Określanie potrzeb w zakresie środków finansowych na realizację wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zadań z zakresu zapobiegania narkomanii,
5. Ogłaszanie i propagowanie konkursów na lokalne programy działań profilaktycznych, edukacyjnych i leczniczych w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień,
6. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na profilaktykę i rozwiązywanie problemów uzależnień, zgodnie z decyzjami Zarządu Województwa Dolnośląskiego,
7. Zlecanie, finansowanie oraz rozliczanie zadań związanych z realizacją wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zadań z zakresu zapobiegania narkomanii,
8. Podpisywanie pism w zakresie zadań określonych pełnomocnictwem.
II. Harmonogram
Wojewódzki Program ma charakter ramowy, a jego realizacja wymaga corocznie szczegółowego określenia zadań w harmonogramie, który przyjmować będzie stosowną uchwałą Zarząd Województwa Dolnośląskiego.
III. Finansowanie
Finansowanie realizacji poszczególnych zadań, wynikających z harmonogramu określa preliminarz wydatków opracowany na dany rok, zgodny z projektem budżetu województwa dolnośląskiego w dziale 851 – ochrona zdrowia, rozdziale 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi i rozdziale 85153 – zwalczanie narkomanii.
Ponadto na realizację zadań Wojewódzkiego Programu są przeznaczone środki uzyskiwane zgodnie z art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z tytułu wydawania zezwoleń na hurtową sprzedaż napojów alkoholowych do 18% zawartości alkoholu.
____________________
1. Wojcieszek K., Priorytety profilaktyczne na szczeblu gminy, powiatu, województwa i państwa w roku 2003, Materiały przygotowane na zlecenie PARPA na konferencję: “Interwencje profilaktyczne w sytuacjach kryzysowych w szkole”, Warszawa 12–14.11.2003 r.
2. IX Raport Specjalny dla Kongresu USA, PARPA, Warszawa 2002 r.