C z ę ś ć III

Problemy alkoholowe jako problem społeczny

Napoje alkoholowe należą do najpowszechniej spożywanych dóbr konsumpcyjnych. Jednocześnie jest to towar szczególnego rodzaju. Jego specyfika polega na tym, że z piciem wiązać się może wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych i społecznych. Wynika to z psychoaktywnej funkcji tej substancji. W każdej niemal kulturze istnieje jakaś substancja o tych właściwościach, której używanie jest powszechnie akceptowane, chociaż obwarowane licznymi ograniczeniami regulowanymi przez zespół norm. Owe normy odnoszą się do częstości jej używania, ilości przyjmowanej jednorazowo, okoliczności w jakich można po nią sięgać. Dla naszego kręgu kulturowego taką substancją jest właśnie alkohol. Jeśli używany jest w zgodzie z normami, powstanie negatywnych konsekwencji jest mniej prawdopodobne, jeśli owe normy się przekracza prawdopodobieństwo przykrych konsekwencji rośnie.

Pojęcie używania i nadużywania alkoholu na stałe wiąże się z problematyką społeczną – ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Powiązania te są jednak na tyle złożone i różnią się stopniem bezpośredniości wpływu picia alkoholu na problemy społeczne ich zasięg i wpływ.

Na szczególne podkreślenie zasługują następujące zjawiska i procesy obejmujące populację osób mających jakiekolwiek problemy związane z alkoholem:

• uzależnienie od alkoholu,

• nadużywanie alkoholu,

• dorośli członkowie rodzin alkoholowych,

• dzieci i młodzież żyjące w rodzinach z problemem alkoholowym,

• nastolatki pijące alkohol,

• zjawisko przemocy domowej.

W przeprowadzonych badaniach, na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski pn: “Substancje psychoaktywne – postawy i zachowania” ważność problemów społecznych, została sklasyfikowana w następujący sposób:

1. bezrobocie – 87,5%

2. alkoholizm – 51,6%

3. picie alkoholu przez młodzież 53,4%.

Warto zauważyć, że problemy związane z nadużywaniem alkoholu wymienionych w postawionym pytaniu znalazło się wśród pięciu najwyżej ocenianych problemów. Istotne problemy, które pojawiły się w odpowiedziach to także spadek stopy życiowej.

Alkoholizm jako problem społeczny znalazł się na piątym miejscu – 40,5% – “bardzo ważny”, 7,3% uznało go za problem najważniejszy w Polsce w problematyce społecznej.

Ocena ważności różnych problemów społecznych w skali regionalnej

(odsetki badanych)

 

Bardzo ważne

1) Bezrobocie

80,3%

2) Spadek stopy życiowej

60,8%

3) Picie alkoholu przez młodzież

42,2%

Niepokojąco wyglądają wyniki badań przeprowadzonych wśród młodzieży III klasy gimnazjum – w wieku 15 lat

61,1% z nich piło alkohol w ciągu ostatnich 30 dni

(68,4% chłopców, 54,1% dziewcząt

 

30,5% z nich upiło się w ciągu ostatnich 30 dni

(38,7% chłopców, 22,5% dziewcząt)

Wyniki badań przeprowadzonych w II klasie szkoły ponadpodstawowej – w grupie 17-latków wyglądały następująco:

78,1% z nich piło alkohol w ciągu ostatnich 30 dni

(82,5% chłopców,74,3% dziewcząt)

 

36,3% z nich upiło się w ciągu ostatnich 30 dni

(48,9% chłopców, 52,7 dziewcząt)

* Wyniki ogólnopolskich badań ankietowych ESPAD – 2001 (“Europejski Program Badań Ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków”)

Wielkość i struktura spożycia

Spożycie alkoholu w litrach na jednego mieszkańca (według GUS):

Lata

Spożycie w litrach na jednego mieszkańca

Wyroby spirytusowe (100% alkoholu)

Wino i miody

pitne

Wino i miody

pitne w przeliczeniu

na 100% alkohol

Piwo

Piwo

w przeliczeniu

na 100% alkohol

1992

3,5

7,6

0,91

38,6

1,93

1993

3,8

7,5

0,90

33,0

1,65

1994

3,8

6,9

0,83

36,4

1,82

1995

3,5

6,8

0,82

39,0

1,95

1996

2,9

10,3

1,24

42,8

2,14

1997

2,8

11,6

1,39

49,8

2,49

1998

2,4

13,7

1,64

54,1

2,71

1999

2,1

13,6

1,63

60,1

3,0

2000

2,0

11,9

1,43

66,2

3,31

2001

1,7

10,5

1,26

65,8

3,29

Wino i miody pitne zawierają 12% alkoholu; piwo zawiera 5% alkoholu

Średnio na 1 mieszkańca w litrach 100% alkoholu:

1995 – 6,27 litra

1996 – 6,28 litra

1997 – 6,68 litra

1998 – 6,75 litra

1999 – 6,73 litra

2000 – 6,74 litra

2001 – 6,25 litra

Przy założeniu, że 30% sprzedaży wyrobów spirytusowych i winnych dokonuje się poza obiegiem rejestrowanym, zdaniem specjalistów rzeczywiste rozmiary średniej konsumpcji można oszacować na poziomie około 7 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Należy podkreślić zmniejszanie się rozbieżności między danymi określającymi wielkość rejestrowanej sprzedaży i oszacowaniami uwzględniającymi inne źródła informacji.