C z ę ś ć III
Problemy alkoholowe jako problem społeczny
Napoje alkoholowe należą do najpowszechniej spożywanych dóbr konsumpcyjnych. Jednocześnie jest to towar szczególnego rodzaju. Jego specyfika polega na tym, że z piciem wiązać się może wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych i społecznych. Wynika to z psychoaktywnej funkcji tej substancji. W każdej niemal kulturze istnieje jakaś substancja o tych właściwościach, której używanie jest powszechnie akceptowane, chociaż obwarowane licznymi ograniczeniami regulowanymi przez zespół norm. Owe normy odnoszą się do częstości jej używania, ilości przyjmowanej jednorazowo, okoliczności w jakich można po nią sięgać. Dla naszego kręgu kulturowego taką substancją jest właśnie alkohol. Jeśli używany jest w zgodzie z normami, powstanie negatywnych konsekwencji jest mniej prawdopodobne, jeśli owe normy się przekracza prawdopodobieństwo przykrych konsekwencji rośnie.
Pojęcie używania i nadużywania alkoholu na stałe wiąże się z problematyką społeczną – ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Powiązania te są jednak na tyle złożone i różnią się stopniem bezpośredniości wpływu picia alkoholu na problemy społeczne ich zasięg i wpływ.
Na szczególne podkreślenie zasługują następujące zjawiska i procesy obejmujące populację osób mających jakiekolwiek problemy związane z alkoholem:
• uzależnienie od alkoholu,
• nadużywanie alkoholu,
• dorośli członkowie rodzin alkoholowych,
• dzieci i młodzież żyjące w rodzinach z problemem alkoholowym,
• nastolatki pijące alkohol,
• zjawisko przemocy domowej.
W przeprowadzonych badaniach, na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski pn: “Substancje psychoaktywne – postawy i zachowania” ważność problemów społecznych, została sklasyfikowana w następujący sposób:
1. bezrobocie – 87,5%
2. alkoholizm – 51,6%
3. picie alkoholu przez młodzież 53,4%.
Warto zauważyć, że problemy związane z nadużywaniem alkoholu wymienionych w postawionym pytaniu znalazło się wśród pięciu najwyżej ocenianych problemów. Istotne problemy, które pojawiły się w odpowiedziach to także spadek stopy życiowej.
Alkoholizm jako problem społeczny znalazł się na piątym miejscu – 40,5% – “bardzo ważny”, 7,3% uznało go za problem najważniejszy w Polsce w problematyce społecznej.
Ocena ważności różnych problemów społecznych w skali regionalnej
(odsetki badanych)
|
Bardzo ważne |
1) Bezrobocie |
80,3% |
2) Spadek stopy życiowej |
60,8% |
3) Picie alkoholu przez młodzież |
42,2% |
Niepokojąco wyglądają wyniki badań przeprowadzonych wśród młodzieży III klasy gimnazjum – w wieku 15 lat
61,1% z nich piło alkohol w ciągu ostatnich 30 dni (68,4% chłopców, 54,1% dziewcząt |
|
30,5% z nich upiło się w ciągu ostatnich 30 dni (38,7% chłopców, 22,5% dziewcząt) |
Wyniki badań przeprowadzonych w II klasie szkoły ponadpodstawowej – w grupie 17-latków wyglądały następująco:
78,1% z nich piło alkohol w ciągu ostatnich 30 dni (82,5% chłopców,74,3% dziewcząt) |
|
36,3% z nich upiło się w ciągu ostatnich 30 dni (48,9% chłopców, 52,7 dziewcząt) |
* Wyniki ogólnopolskich badań ankietowych ESPAD – 2001 (“Europejski Program Badań Ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków”)
Wielkość i struktura spożycia
Spożycie alkoholu w litrach na jednego mieszkańca (według GUS):
Lata |
Spożycie w litrach na jednego mieszkańca |
||||
Wyroby spirytusowe (100% alkoholu) |
Wino i miody pitne |
Wino i miody pitne w przeliczeniu na 100% alkohol |
Piwo |
Piwo w przeliczeniu na 100% alkohol |
|
1992 |
3,5 |
7,6 |
0,91 |
38,6 |
1,93 |
1993 |
3,8 |
7,5 |
0,90 |
33,0 |
1,65 |
1994 |
3,8 |
6,9 |
0,83 |
36,4 |
1,82 |
1995 |
3,5 |
6,8 |
0,82 |
39,0 |
1,95 |
1996 |
2,9 |
10,3 |
1,24 |
42,8 |
2,14 |
1997 |
2,8 |
11,6 |
1,39 |
49,8 |
2,49 |
1998 |
2,4 |
13,7 |
1,64 |
54,1 |
2,71 |
1999 |
2,1 |
13,6 |
1,63 |
60,1 |
3,0 |
2000 |
2,0 |
11,9 |
1,43 |
66,2 |
3,31 |
2001 |
1,7 |
10,5 |
1,26 |
65,8 |
3,29 |
Wino i miody pitne zawierają 12% alkoholu; piwo zawiera 5% alkoholu
Średnio na 1 mieszkańca w litrach 100% alkoholu:
1995 – 6,27 litra
1996 – 6,28 litra
1997 – 6,68 litra
1998 – 6,75 litra
1999 – 6,73 litra
2000 – 6,74 litra
2001 – 6,25 litra
Przy założeniu, że 30% sprzedaży wyrobów spirytusowych i winnych dokonuje się poza obiegiem rejestrowanym, zdaniem specjalistów rzeczywiste rozmiary średniej konsumpcji można oszacować na poziomie około 7 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Należy podkreślić zmniejszanie się rozbieżności między danymi określającymi wielkość rejestrowanej sprzedaży i oszacowaniami uwzględniającymi inne źródła informacji.