1776

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA

z dnia 1 kwietnia 2004 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Wrocław na lata 2004–2008

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 4 i art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 ze zmianami) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienie ogólne

§ 1

1. Przyjmuje się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Wrocław na lata 2004–2008.

2. Program poddawany będzie stałej aktualizacji w okresach nie dłuższych niż dwa lata.

3. Celem programu jest określenie podstawowych kierunków działania Gminy w gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym.

R o z d z i a ł II

Analiza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego

R o z d z i a ł III

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego

budynków i lokali

R o z d z i a ł IV

Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach

R o z d z i a ł V

Zasady polityki czynszowej

R o z d z i a ł VI

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy

§ 17

Zarządzanie zasobem

1. Zgodnie z uchwałą nr XIV/474/99 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 18 listopada 1999 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Miasta, rozdziału kompetencji właścicielskich i zarządzających oraz przekazania zadań niezwiązanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym, wykonywanych dotychczas przez Zarządy Gospodarki Komunalnej utrzymane zostaje rozdzielenie funkcji właścicielskich od zarządzających w zasobie mieszkaniowym Gminy Wrocław.

2. Zarządzanie zasobem komunalnym Gminy Wrocław obejmującym: zasób mieszkaniowy, lokale użytkowe, garaże, urządzenia komunalne i nieruchomości gruntowe z ich częściami składowymi, które nie pozostają w zarządzie lub administrowaniu innych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz innych jednostek organizacyjnych Gminy Wrocław należy do zadań Zarządu Zasobu Komunalnego, jednostki organizacyjnej Gminy.

3. Zarządzanie zasobem Zarząd Zasobu Komunalnego wykonuje:

1) poprzez zarządców licencjonowanych lub przedsiębiorców zatrudniających takich zarządców do wykonywania czynności zarządzania, wyłonionych na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,

2) bezpośrednio własnymi siłami poprzez swoje komórki organizacyjne.

4. Zarządzanie nieruchomościami powierzonymi Zarządowi Zasobu Komunalnego polega na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości i ich części w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, poprzez m.in.:

1) zawieranie z zarządcami umów o zarządzanie nieruchomościami i nadzór nad ich pracą,

2) prowadzenie spraw remontowych w zakresie zasobu komunalnego, a także nadzór nad ich realizacją i eksploatacją zasobu gminnego,

3) prowadzenie postępowań o udzielanie zamówień publicznych w zakresie robót remontowych, usług i dostaw dotyczących zarządzanego zasobu i zawieranie umów z wykonawcami,

4) prowadzenie obsługi technicznej, eksploatacyjnej i finansowej zasobu komunalnego,

5) dysponowanie lokalami użytkowymi i zawieranie umów z najemcami lokali użytkowych oraz zawieranie umów z najemcami lokali mieszkaniowych z osobami wskazanymi przez Gminę Wrocław,

6) realizację uchwał Rady Miejskiej w sprawie pomocy finansowej dla najemców i właścicieli mieszkań, a także najemców oraz dzierżawców lokali użytkowych,

7) przejmowanie oraz czasową obsługę nieruchomości komunalnych lub ich części w przypadkach i na warunkach określonych przez Prezydenta Wrocławia,

8) windykację należności gminnych od najemców,

9) wypracowywanie i wdrażanie racjonalnego systemu zarządzania zasobem komunalnym,

10) reprezentowanie Gminy Wrocław jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych.

5. Zarząd Zasobu Komunalnego wykonuje swoje zadania w oparciu o Statut Zarządu Zasobu Komunalnego i pełnomocnictwa udzielone Dyrektorowi przez Prezydenta oraz uchwały organów Gminy i inne dokumenty dotyczące gospodarowania zasobem komunalnym.

6. Zarząd Zasobu Komunalnego jako jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednich dochodów budżetu Gminy. Podstawę funkcjonowania gospodarki finansowej Zarządu stanowi plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym.

7. Decyzje w sprawach wykraczających poza zakres czynności zwykłego zarządu dotyczące własności, inwestycji, dysponowania nieruchomościami oraz sprawy eksmisji z lokali mieszkalnych, pozostają w kompetencji Prezydenta Wrocławia i są realizowane poprzez odpowiednie jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego.

8. Zarządzanie mieniem komunalnym odbywa się przez spółki zarządzające w trybie i na zasadach opisanych w umowach zawartych w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.

R o z d z i a ł VII

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

§ 18

Możliwości finansowania gospodarki mieszkaniowej

1. Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej są przychody z tytułu czynszu za najem lokali, w tym będące dodatkowym dochodem w związku ze zmianami stawek bazowych czynszu najmu w zasobach Gminy.

2. Przychody z tytułu najmu lokali mieszkalnych w 2003 r. wyniosły 81 964 831 zł, co przy uwzględnieniu ogólnej powierzchni użytkowej zasobu mieszkalnego 2 800 000 m2, wyznacza średni przychód w wysokości 2,44 zł/m2. Stanowi to około 87 % stawki bazowej równej 2,80 zł.

3. Dodatkowymi źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej będą środki unijne w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środki z gminnych funduszy ochrony środowiska w ramach programu termomodernizacji i likwidacji niskich emisji. Wymagane wnioski aplikacyjne zostaną sporządzone zgodnie z wymaganiami i przedłożone we właściwym trybie. Miasto podejmie działania zmierzające do pozyskania środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym poprzez przedłożenie projektów możliwych do realizacji w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych jest jednym z celów tego programu.

4. Uwzględniając trwające prace nad rządowym projektem ustawy o rewitalizacji oraz o partnerstwie publiczno-prywatnym przyjmuje się, że w okresie realizacji programu mieszkaniowego powstaną warunki prowadzenia programów rewitalizacji miasta. Projekty przewidują finansowanie rewitalizacji z budżetu gminy oraz z budżetu województwa i państwa. Ważnym elementem programu rewitalizacji jest partycypacja finansowa właścicieli nieruchomości na rewitalizowanym terenie, którzy będą mogli korzystać z wszelkich dostępnych środków finansowych. Projekt ustawy wskazuje też na możliwość tworzenia wojewódzkich i gminnych funduszy rewitalizacji. Towarzystwa odnowy tworzone na potrzeby programu rewitalizacji będą miały prawo czerpać fundusze z tzw. kredytu sanacyjnego.

5. Uznaje się za możliwe i celowe udzielanie pomocy organizacyjnej wspólnotom mieszkaniowym przy ubieganiu się przez nie o uzyskanie środków finansowych na remonty i modernizacje części wspólnych budynków, w tym ze środków unijnych.

R o z d z i a ł VIII

Wysokość wydatków z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne

R o z d z i a ł IX

Pozostałe działania dla poprawy gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy

§ 21

Likwidacja niesamodzielnych lokali mieszkalnych oraz remonty, zamiany i adaptacje

1. Zgodnie z § 15 uchwały Rady Miejskiej Wrocławia nr L/1744/02 z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wrocław likwidowane będą niesamodzielne lokale mieszkalne poprzez scalanie mieszkań wspólnych w sytuacji zwolnienia się części danego mieszkania, odzyskiwania w całości mieszkań oraz:

1) przeznaczenia ich do sprzedaży w przypadku powierzchni powyżej 80 m2, o ile mieszkania te położone są w budynkach wspólnotowych,

2) przeznaczania połączonych samodzielnych lokali w budynkach stanowiących wyłączną własność Gminy na lokale zamienne dla rodzin wieloosobowych oraz do sprzedaży w trybie przetargowym, a także – w przypadku wystąpienia takiej potrzeby – na rodzinne domy dziecka lub inne cele społeczne.

2. Zaktywizowana zostanie procedura zamian lokali, w tym w zakresie koniecznych nowelizacji uchwał Rady Miejskiej Wrocławia dotyczących zasad wynajmowania komunalnych lokali mieszkalnych dla umożliwienia uzyskania zamian lokali większych na mniejsze oraz mniejszych na większe stosownie do możliwości finansowych najemców.

3. Zwiększony zostanie zasób mieszkań socjalnych i mieszkań zamiennych wskutek aktywnej polityki remontowej lokali stanowiących tzw. pustostany. Podjęte zostaną działania w celu pozyskania nowej substancji mieszkaniowej poprzez zmianę sposobu użytkowania i przeznaczenie niektórych nieznajdujących najemców ani ewentualnych nabywców lokali użytkowych na lokale mieszkalne. W budynkach Gminy udzielane będą zezwolenia na adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne na koszt przyszłych najemców.

§ 22

Współpraca z Towarzystwami Budownictwa Społecznego

Gmina zaktywizuje współpracę z Towarzystwami Budownictwa Mieszkaniowego, w szczególności z gminną spółką Towarzystwem Budownictwa Społecznego Wrocław w celu zapewnienia zwiększenia liczby lokali mieszkalnych dostępnych dla osób niekwalifikujących się do otrzymania lokali mieszkalnych z zasobu mieszkaniowego Gminy w związku z dobrą sytuację materialną Współpraca ta:

1) poprzez przekazywanie gruntów oraz innych nieruchomości służących realizacji statutowych zadań zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej,

2) współudział w finansowaniu infrastruktury niezbędnej do realizacji budownictwa mieszkaniowego,

3) wskazywanie osobom o odpowiednich dochodach możliwości uzyskania lokalu mieszkalnego w TBS,

umożliwi zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych części mieszkańców i zmniejszy liczbę osób oczekujących na lokale mieszkalne z zasobu Gminy.

§ 23

Przekazywanie wspólnotom mieszkaniowym części terenów zewnętrznych

1. Przeznaczone zostaną do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz wspólnot mieszkaniowych przestrzenie międzyblokowe oraz inne tereny zewnętrzne, które w wyniku sprzedaży lokali mieszkalnych i utworzenia wspólnot mieszkaniowych w budynkach pozostały w zasobie Gminy. Od ceny sprzedaży udzielane będą bonifikaty, nie niższe niż 95%.

2. Przestrzenie międzyblokowe oraz inne tereny zewnętrzne nieobjęte sprzedażą w trybie bezprzetargowym, przeznaczone zostaną do sprzedaży w trybie przetargowym.

§ 24

Aktywna windykacja należności czynszowych

Prowadzony będzie bieżący nadzór nad terminowością regulowania opłat czynszowych. Najemcom zalegającym z zapłatą czynszu i opłat za media proponowane będą ugody dotyczące spłaty zadłużenia oraz zamiany lokali w ramach zasobu Gminy na mniejsze i tańsze w eksploatacji. Nieregulowanie zobowiązań wobec Gminy stanowić będzie podstawę wypowiedzenia umów najmu.

§ 25

Lista budynków wyłączonych ze sprzedaży

Utworzona zostanie lista budynków wyłączonych ze sprzedaży przeznaczonych na realizację ustawowych obowiązków Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej oraz lista budynków wyłączonych ze sprzedaży z innych przyczyn wskazanych w programie.

§ 26

Rewitalizacja zasobu mieszkaniowego

1. Przygotowany zostanie i wdrożony program rewitalizacji zasobu mieszkaniowego, przywracający pierwotne funkcje zdegradowanych terenów miejskich i wprowadzający pozytywne zmiany infrastruktury miejskiej, ochronę wartości kultury materialnej, polepszanie wizerunku miasta, poprawę warunków zamieszkania mieszkańców oraz pozytywnych zmian funkcji otoczenia.

2. Podjęte zostaną działania zmierzające do określenia obszarów objętych rewitalizacją i zakresu koniecznych przedsięwzięć oraz do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania tych prac, w tym ze środków Unii Europejskiej.

3. W pierwszej kolejności wdrożony zostanie pilotażowy program rewitalizacji we współpracy z MPEC S.A. i Kogeneracją S.A. prowadzony na podstawie listu intencyjnego z dnia 17 lipca 2003 r. podpisanego przez Miasto, Kogenerację S.A. oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Do programu wytypowano budynki wymagające kompleksowej lub częściowej modernizacji, zróżnicowane pod względem własności oraz sposobu zarządzania. Są to budynki w 100% gminne oraz budynki będące własnością wspólnot mieszkaniowych, zarządzane przez spółki zarządzające lub TBS. W zakresie partycypacji finansowej ustalono, że wydatki związane z realizacją tego programu poniosą strony w równych częściach po 1/3. Rozpoczęcie prac nastąpiło w I kwartale 2004 r., zakończenie planuje się na I półrocze 2005.

§ 27

Pomoc dla właścicieli mieszkań na remonty i modernizacje budynków wspólnotowych

Gmina udzielać będzie pomocy właścicielom mieszkań w budynkach wspólnotowych, w których pozostaje właścicielem, w finansowaniu wydatków na remonty i modernizacje nieruchomości wspólnej. Pomoc ta obejmować będzie:

1) udzielanie pożyczek na ten cel w ramach kwot przewidzianych w budżecie w poszczególnych latach i na warunkach określonych uchwałami Rady Miejskiej Wrocławia,

2) wsparcie organizacyjne i logistyczne przy ubieganiu się przez wspólnoty o środki na remonty i modernizacje nieruchomości wspólnej w bankach krajowych i aplikowaniu o środki finansowe Unii Europejskiej na ten sam cel,

3) inne działania, na warunkach przyjętych przez Radę Miejską Wrocławia i w przypadku konieczności ponoszenia w tym zakresie wydatków – do wysokości kwot przewidzianych na konkretne cele w budżecie na poszczególne lata.

R o z d z i a ł X

Przepisy końcowe

§ 28

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Wrocławia.

§ 29

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JACEK OSSOWSKI