2557

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ BIELAWY

z dnia 26 czerwca 2002 r.

w sprawie zmian w Statucie Miasta Bielawy oraz przyjęcia jego jednolitego tekstu

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

1. W Statucie Miasta Bielawy stanowiącym załącznik do uchwały nr XXVIII/223/2000 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 listopada 2000 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Bielawy ze zmianami wprowadzonymi uchwałą nr XXXVIII/279/01 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie zmiany Statutu Miasta Bielawy wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 11 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie:

“W przypadku zgłoszenia rezygnacji z pełnienia funkcji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwalę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji, w głosowaniu jawnym.”,

2) w § 14 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:

“Sesję nadzwyczajną Przewodniczący obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni od złożenia wniosku przez Zarząd lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady”. Do wniosku powinien być załączony porządek obrad oraz projekty uchwał.”,

3) w § 15 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie:

“Dostęp obywateli do informacji i dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady odbywać się może według poniższych zasad:

1) Obywatel zainteresowany dostępem do wskazanych dokumentów może je przeglądać, robić notatki, fotokopie, może żądać wydania odpisów, wyciągów lub kserokopii. Odpisy, wyciągi i kserokopie dokumentów udostępniane będą odpłatnie na pisemny wniosek zainteresowanej osoby,

2) wskazane informacje i dokumenty udostępniane będą w Urzędzie Miejskim i w obecności upoważnionego pracownika Urzędu,

3) Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez upoważnionego pracownika Urzędu odpisów, wyciągów i kserokopii wskazanych informacji i dokumentów, tylko w przypadku gdy osoba wykaże, że jest stroną w postępowaniu,

4) ograniczenie dostępu osoby zainteresowanej do informacji i dokumentów organów Gminy i Komisji Rady może wynikać wyłącznie z innych przepisów obowiązujących w tym zakresie,

5) o odmowie dostępu do wskazanych informacji i dokumentów organ, którego informacje dotyczą, informuje zainteresowanego w drodze pisemnego zawiadomienia,

6) dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępniane będą w Biurze Rady Miejskiej, a pozostałe dokumenty dotyczące działalności z zakresu wykonywania zadań publicznych udostępniane będą w sekretariacie Urzędu Miejskiego, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów,

7) uprawnienia określone w pkt 1–5 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 23 Kodeksu postępowania administracyjnego.”,

4) § 16 otrzymuje nowe brzmienie:

“Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.”,

5) § 17 otrzymuje nowe brzmienie:

“Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej 1/2 ustawowego składu Rady (kworum), chyba że przepis szczególny wymaga obecności kwalifikowanej.”,

6) w § 20 skreśla się ust. 4,

7) w § 21 w ust. 3 po wyrazie: “Regulamin” dopisuje się wyraz: “Pracy”,

8) w § 24 w ust. 4 skreśla się ostatnie zdanie: “Dotyczy to również członków Komisji spoza Rady.”,

9) w § 25 w ust. 2 po wyrazie: “tworzenia” dopisuje się wyrazy: “i funkcjonowania”,

10) w § 29 ust. 8 otrzymuje nowe brzmienie:

“Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu stanowiący załącznik nr 7.”,

11) § 30 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

3. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

4. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyn nieudzielenia absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium.

5. Rada może dokonać odwołania Zarządu większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym, po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 18a ust. 3 ustawy oraz uchwałą Regionalnej Izy Obrachunkowej w sprawie uchwały o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.”,

12) § 31 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Rada może odwołać Burmistrza z innych przyczyn niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

2. Głosowanie w sprawie odwołania Burmistrza Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

3. Odwołanie Burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady.

4. Jeżeli wniosek o odwołanie Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem obowiązującego trybu.

5. Odwołanie Burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

6. Na uzasadniony wniosek Burmistrza Rada może odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.”,

13) § 32 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. W przypadku złożenia rezygnacji przez Burmistrzuje, jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji Burmistrza, Rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady.”,

14) § 33 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu, Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

2. W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji – Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

3. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w ciągu 1 miesiąca od dnia odwołania.

4. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub jego poszczególnych członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

5. W przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd, pełni on dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu.”,

15) § 34 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu miesiąca od daty zgłoszenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie kandydata na członka Zarządu.”,

16) § 41 otrzymuje nowe brzmienie:

“Zmian w Statucie dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.”.

2. W załączniku nr 4 “Regulamin pracy Rady Miejskiej – szczegółowe zasady organizacji i trybu pracy Rady Miejskiej" do Statutu Miasta Bielawy wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 3 w ust. 2 po wyrazie: “wyłączona” dopisuje się wyrażenie: “w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.”,

2) w § 3 skreśla się ust. 3,

3) w § 6 w ust. 3 skreśla się wyrażenie: “projekt porządku”, w to miejsce wpisuje się wyraz: “porządek”,

4) w § 7 w ust. 1 skreśla się wyrażenie w nawiasie: “(pocztą lub przez gońca)”,

5) w § 7 w ust. 3 skreśla się wyrażenie: “projekt porządku”, w to miejsce wpisuje się wyraz: “porządek”,

6) w § 7 ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:

“W razie niedotrzymania warunków określonych w ust. 1–3 Rada może podjąć uchwałę o przełożeniu sesji, wyznaczając nowy termin jej odbycia. Wniosek o przełożeniu sesji może być zgłoszony przez każdego radnego tylko na początku obrad przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.”,

7) § 8 otrzymuje nowe brzmienie:

“Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji,

2) informację o realizacji uchwał i wniosków Rady i o pracy Zarządu Miasta,

3) informację o pracy Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady w okresie między sesjami,

4) interpelacje, zapytania, wnioski, oświadczenia,

5) rozpatrzenie projektów uchwał,

6) odpowiedzi na interpelacje, zapytania, wnioski,

7) informacje bieżące.”,

8) § 11 otrzymuje nowe brzmienie:

“1. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić radny oraz Burmistrz.

2. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, przesunięcie lub zdjęcie poszczególnych punktów z porządku obrad przyjmuje się bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”,

9) w § 12 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad.”,

10) w § 12 skreśla się ust. 2,

11) w § 16 w ust. 1 skreśla się dotychczasową treść pkt 4, który otrzymuje nowe brzmienie:

“4) ustalony porządek obrad”,

12) w § 17 skreśla się ust. 2,

13) w § 24 skreśla się ust. 2,

14) w § 26 w ust. 2 skreśla się ostatnie zdanie: “W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji.”,

15) w § 28 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie:

“W przypadku zgłoszenia projektu uchwały, o którym mowa w ust. 2, wniosek o włączenie go do porządku obrad Rada przyjmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.”,

16) w § 29 w ust. 1 po wyrazie: “Sesję” dopisuje się wyrażenie: “o ile przepisy nie stanowią inaczej.”.

3. W załączniku nr 5 “Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej" wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 5 skreśla się ust. 2,

2) w § 8 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:

“Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Burmistrza.”.

§ 2

Rada uchwala jednolity tekst Statutu Miasta Bielawy stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911/24/71/02 z dnia 1 sierpnia 2002 r. stwierdzono nieważność § 2).

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 4

Traci moc uchwała nr IX/73/99 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 1 czerwca 1999 roku w sprawie regulaminu prac Zarządu Miasta Bielawa.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
WALDEMAR WOJCIECHOWSKI
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Bielawy z dnia 26 czerwca 2002 r.: STATUT MIASTA BIELAWY
Załącznik nr 1: HERB MIASTA BIELAWY
Załącznik nr 2: FLAGA MIASTA BIELAWY
Załącznik nr 3: REGULAMIN NADANIA TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA BIELAWY
Załącznik nr 4: REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ
Załącznik nr 5: REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ
Załącznik nr 6: ZASADY TWORZENIA I FUNKCJONOWANIA KLUBU RADNYCH
Załącznik nr 7: REGULAMIN PRACY ZARZĄDU