Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Bielawy z dnia 26 czerwca 2002 r. (poz. 2557)

STATUT MIASTA BIELAWY

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:

Miasto – Miasto (gmina) Bielawa

Gmina – Gminę (miasto) Bielawa

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591)

Statut – Statut Miasta Bielawy

Rada – Radę Miejską Bielawy

Radny – członka Rady Miejskiej Bielawy

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy

Burmistrz – Burmistrza Miasta Bielawy

Zarząd – Zarząd Miasta Bielawy

członek Zarządu – członka Zarządu Miasta Bielawy

Bielawa – Gminę (miasto) Bielawa

Urząd – Urząd Miejski Bielawy

jednostka organizacyjna – jednostkę organizacyjną Miasta Bielawy

społeczność lokalna – mieszkańcy Bielawy.

§ 2

1. Gmina Bielawa jest gminą miejską i nosi nazwę Bielawa.

2. Przez pojęcie Miasto należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz wyodrębnione terytorium.

§ 3

1. Wzór i herb Miasta określa załącznik nr 1.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu wymaga zgody Zarządu Miasta.

§ 4

Wykaz barw (flagi) zawiera załącznik nr 2.

§ 5

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy prowadzi pracownik Biura Rady.

§ 6

1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta nadać tytuł Honorowego Obywatela Bielawy.

2. Nadanie Obywatelstwa Honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony Miasta.

3. Pozbawienie Obywatelstwa Honorowego następuje w taki sam sposób jak nadanie.

4. Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Bielawy określa załącznik nr 3.

§ 7

1. Mieszkańcy Miasta dokonują rozstrzygnięć bezpośrednio w głosowaniu powszechnym poprzez wybory do Rady, w referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zakres i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa ustawa oraz ustawa o referendum gminnym.

§ 8

Organami Miasta są Rada Miejska oraz Zarząd Miasta.

ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIEJSKIEJ

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. Rada Miejska jest organem Miasta składającym się z 28 radnych.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

4. Wyboru Rady dokonują mieszkańcy Miasta zgodnie z ustawą – Ordynacja wyborcza do rad gmin.

5. Rada działa na sesjach za pośrednictwem komisji i Radnych oraz Zarządu jako organu wykonawczego.

§ 10

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określonych w ustawie oraz w innych ustawach szczególnych.

2. Rada może odbywać wspólne sesje z inną Radą Gminy. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw gmin.

3. Wspólną sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad, a w jej przygotowaniu uczestniczą komisje Rad i radni.

Zawiadomienie o sesji podpisują Przewodniczący Rad.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących.

2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Miasta i członka Komisji Rewizyjnej.

3. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Na każdą z tych funkcji przeprowadza się odrębne głosowanie.

4. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących wybiera Rada w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

5. Odwołanie Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4. W przypadku odwołania, Rada dokonuje niezwłocznie wyboru uzupełniającego.

6. W przypadku zgłoszenia rezygnacji z pełnienia funkcji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji, w głosowaniu jawnym.*

§ 12

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni od ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Podczas pierwszej sesji Radni, po złożeniu ślubowania, dokonują wyboru Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących, a także ustalają termin sesji w celu wyboru Burmistrza, jego Zastępcy, pozostałych członków Zarządu Miasta oraz składów osobowych stałych komisji Rady.

§ 13

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych.

§ 14

1. Sesje zwyczajne zwołuje się w ilości wynikającej z potrzeb realizacji zadań, jednak nie rzadziej niż raz w kwartale, zgodnie z przyjętym planem pracy Rady.

2. Sesję nadzwyczajną Przewodniczący obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni od złożenia wniosku przez Zarząd lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Do wniosku powinien być załączony porządek obrad oraz projekty uchwał.*

3. Sesje uroczyste zwołuje się w celu uczczenia istotnych wydarzeń dla Miasta lub państwa.

§ 15*

1. Sesja Rady i posiedzenia komisji Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i tematyce obrad Rady i jej komisji podaje się do wiadomości mieszkańców gminy nie później niż 3 dni przed sesją Rady i posiedzeniem komisji, w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. Jawność sesji i posiedzeń komisji Rady oznacza, że podczas obrad Rady i obrad komisji na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone miejsca.

3. Dostęp obywateli do informacji i dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady odbywać się może według poniższych zasad:

1) obywatel zainteresowany dostępem do wskazanych dokumentów może je przeglądać, robić notatki, fotokopie, może żądać wydania odpisów, wyciągów lub kserokopii. Odpisy, wyciągi i kserokopie dokumentów udostępniane będą odpłatnie na pisemny wniosek zainteresowanej osoby,

2) wskazane informacje i dokumenty udostępniane będą w Urzędzie Miejskim i w obecności upoważnionego pracownika Urzędu,

3) obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez upoważnionego pracownika Urzędu odpisów, wyciągów i kserokopii wskazanych informacji i dokumentów, tylko w przypadku, gdy osoba wykaże, że jest stroną w postępowaniu,

4) ograniczenie dostępu osoby zainteresowanej do informacji i dokumentów organów gminy i komisji Rady może wynikać wyłącznie z innych przepisów obowiązujących w tym zakresie,

5) o odmowie dostępu do wskazanych informacji i dokumentów organ, którego informacje dotyczą, informuje zainteresowanego w drodze pisemnego zawiadomienia,

6) dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępniane będą w Biurze Rady Miejskiej, a pozostałe dokumenty dotyczące działalności z zakresu wykonywania zadań publicznych udostępniane będą w sekretariacie Urzędu Miejskiego, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów,

7) uprawnienia określone w pkt 1–5 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 23 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 16*

Wyłączenie jawności sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

§ 17*

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności 1/2 ustawowego składu Rady (kworum), chyba że przepis szczególny wymaga obecności kwalifikowanej.

§ 18

1. Rada w ramach posiadanych kompetencji rozstrzyga sprawy, podejmując uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.

3. W sprawach porządkowych Rada podejmuje uchwały proceduralne.

4. Rada może również dokonywać czynności w formie:

1) deklaracji – zobowiązanie się do określonego postępowania,

2) oświadczeń – wyrażenie stanowiska w określonej sprawie,

3) apeli – niewiążące formalnie wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

§ 19

1. Uchwały Rady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia lub w terminie określonym w uchwale.

2. Uchwały Rady ogłasza się na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, a uchwały stanowiące przepisy gminne mogą być ponadto ogłoszone przez rozplakatowanie w miejscach publicznych.

Przewodniczący Rady może wskazać również inny sposób podania uchwały do wiadomości mieszkańców (np. prasa, lokalne środki masowego przekazu).

§ 20

1. W celu wykonywania swoich zadań Rada powołuje w drodze uchwały stałe i doraźne komisje, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Zakres działania poszczególnych komisji określa uchwała Rady Miejskiej o powołaniu komisji.

3. Komisje są podległe Radzie, której przedkładają plany pracy oraz sprawozdania z działalności, zgodnie z terminami określonymi przez Radę.

4. Skreślony

5. Zmiany składu osobowego, zakresu rzeczowego, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.

6. Działalność komisji wygasa z chwilą zakończenia kadencji Rady.

§ 21

1. Do zadań wspólnych stałych komisji Rady należy:

1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

2) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta,

3) opiniowanie pracy Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta w zakresie kompetencji danej komisji,

4) bieżąca współpraca z merytorycznie związanymi wydziałami Urzędu Miejskiego oraz jednostkami organizacyjnymi Miasta,

5) opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, radnych oraz Zarząd Miasta,

6) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów stanowisk i uchwał Rady,

7) ocena stanu realizacji uchwał Rady w zakresie spraw właściwych dla danej komisji,

8) ocena sprawozdań i informacji składanych przez Zarząd, jednostki organizacyjne Miasta oraz administrację samorządową.

2. Do kontroli działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Miasta Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

3. Zadania, tryb pracy oraz zasady przeprowadzania kontroli określa Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 5.*

4. W przypadku przeprowadzania kontroli przez inną komisję stosuje się odpowiednio Regulamin Komisji Rewizyjnej.

§ 22

Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji. W tym celu komisje odbywają wspólne posiedzenia lub udostępniają własne materiały (np. opracowania, analizy). Nadzór nad realizacją obowiązku wzajemnego informowania sprawuje Przewodniczący Rady.

§ 23

Komisje Rady mogą współpracować z komisjami innych Rad Gmin oraz osobami prawnymi i fizycznymi w sprawach należących do zakresu działania danej komisji.

§ 24

1. Radny, reprezentując swoich wyborców, ma obowiązek działać w interesie dobra wspólnego mieszkańców Bielawy.

2. Zgodnie z ustawą, radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Zgoda lub brak zgody Rady na rozwiązanie stosunku pracy z radnym następuje w drodze uchwały Rady.

4. Za udział w posiedzeniach, pracach Rady i jej organów przysługuje radnemu dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.*

§ 25

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Zasady tworzenia i funkcjonowania klubów radnych określa załącznik nr 6.*

§ 26

Organizację oraz tryb pracy Rady określa Regulamin pracy Rady Miejskiej stanowiący załącznik nr 4.

ORGAN WYKONAWCZY

§ 27

Zarząd jest organem wykonawczym Miasta powołanym i kontrolowanym przez Radę.

§ 28

1. Zarząd jest organem wykonawczym Miasta wybieranym na okres kadencji Rady. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca oraz 5 członków.

2. Członkowie Zarządu wybierani są spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

3. W razie niedokonania wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 2 Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

§ 29

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i realizuje zadania Miasta określone przepisami prawa.

2. Szczegółowe zadania Zarządu określa ustawa.

3. W realizacji zadań własnych Miasta Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

4. Zadania Zarządu wykonywane są przy pomocy Urzędu Miejskiego.

Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta.

5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Burmistrz w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.

6. W posiedzeniach Zarządu, oprócz jego członków, udział biorą (bez prawa głosowania) Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy.

W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział również radni, zgodnie z zasadami określonymi w § 3 ust. 2 Regulaminu pracy Rady oraz zaproszeni goście, bez prawa do głosowania.

7. Zarząd jest organem kolegialnym, podejmującym rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 4 członków Zarządu.

8. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu stanowiący załącznik nr 7.*

§ 30*

1. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

3. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

4. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyn nieudzielenia absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium.

5. Rada może dokonać odwołania Zarządu większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym, po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 18a ust. 3 ustawy oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.

§ 31*

1. Rada może odwołać Burmistrza z innych przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

2. Głosowanie w sprawie odwołania Burmistrza Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

3. Odwołanie Burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady.

4. Jeżeli wniosek o odwołanie Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem obowiązującego trybu.

5. Odwołanie Burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

6. Na uzasadniony wniosek Burmistrza Rada może odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 32*

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez Burmistrza, jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji Burmistrza, Rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady.

§ 33*

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu, Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

2. W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji – Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

3. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w ciągu 1 miesiąca od dnia odwołania.

4. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub jego poszczególnych członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

5. W przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd, pełni on dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu.

§ 34*

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu miesiąca od daty zgłoszenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie kandydata na członka Zarządu.

PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 35

1. Burmistrz i Zastępca Burmistrza są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim na podstawie wyboru uchwałą Rady Miejskiej. Nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą wyboru przez Radę Miejską. Rada decyduje również w drodze uchwały o ustaniu stosunku pracy z tymi osobami.

2. Na zasadach, o jakich mowa w ust. 1, zatrudniony i zwolniony może być również członek Zarządu Miasta.

3. Uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec Burmistrza i związane z tym czynności z zakresu stosunku pracy wykonuje Przewodniczący Rady, z tym że wynagrodzenie i nagrody dla Burmistrza ustala Rada w drodze uchwały.

§ 36

1. Burmistrz Miasta jest zwierzchnikiem służbowym Zastępcy Burmistrza, zatrudnionego członka Zarządu oraz wszystkich innych pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miejskim.

2. Burmistrz zatrudnia na podstawie powołania Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, po uprzednim powołaniu lub wybraniu tych osób do pełnienia funkcji przez Radę.

3. Burmistrz ustala wynagrodzenie za pracę wszystkim pracownikom, o jakich mowa w ust. 1 i 2.

§ 37

1. Burmistrz, w imieniu Zarządu Miasta, wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w tym także ustala ich wynagrodzenie.

2. Kierowników tych jednostek zatrudnia i zwalnia Zarząd Miasta w drodze uchwały.

§ 38

1. Osoby kierujące wydziałami i referatami Urzędu Miejskiego zatrudniane są przez Burmistrza w drodze mianowania.

2. Zatrudnienie na podstawie mianowania następuje nie wcześniej niż po upływie 1 roku nienagannego zatrudnienia na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę.

3. Pracownik mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej.

§ 39

Zadania i zakres kompetencji pracowników samorządowych określa Regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 40

Uchwalenie Statutu oraz jego zmiany następują zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 41*

Zmian w Statucie dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 42

Statut wchodzi w życie po jego ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

* – oznacza nowe brzmienie paragrafu lub ustępu.