Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Bielawy (poz. 2557)

REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ

Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 2

1. Skład osobowy Komisji ustala Rada w drodze uchwały. W skład Komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.

2. W skład Komisji nie mogą być wybierani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz radni będący członkami Zarządu Miasta.

3. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru członka Komisji w skład Zarządu Miasta.

4. Członek Komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność, w szczególności gdy przedmiot prac Komisji dotyczy praw i obowiązków członka Komisji, jego małżonka lub jego krewnych.

5. O wyłączeniu z prac Komisji decyduje Komisja zwykłą większością głosów, odnotowując w protokole jej uzasadnienie.

6. Wyłączonemu członkowi Komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady.

Organizacja i tryb pracy Komisji

§ 3

1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.

Kandydata na Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę wybiera Komisja spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu Komisji.

2. Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.

3. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:

1) kierowanie pracą Komisji,
2) zwoływanie posiedzeń Komisji,
3) proponowanie porządku obrad i prowadzenie obrad Komisji,
4) podpisywanie protokołów z posiedzeń Komisji.

4. W przypadku nieobecności lub niemożności działania Przewodniczącego Komisji, jego zadania wykonuje zastępca Przewodniczącego Komisji.

§ 4

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy Komisji i na wniosek Rady.

2. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, nazwisko i imię Przewodniczącego Komisji i osoby sporządzającej protokół,
2) stwierdzenie kworum,
3) nazwiska nieobecnych członków Komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek Miasta,
4) streszczenie przebiegu obrad,
5) podpisy Przewodniczącego Komisji i członków Komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenia Komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 5

1. Protokoły oraz wnioski Komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. Skreślony.

§ 6

1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta pod względem:

1) legalności – zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawnymi, uchwałami Rady oraz normami wewnętrznymi,

2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji i zajmowanego stanowiska,

3) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami gminy,

4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

5) formalno-rachunkowym – polegającym na przeprowadzaniu czynności badawczych w aspekcie prawidłowości technicznej, kompletności i poprawności dokumentowania działalności kontrolowanego podmiotu oraz poprawności arytmetycznej.

2. Komisja, kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 7

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 8

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Burmistrza.*

2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię, o której mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 9

1. Do dnia 15 stycznia każdego roku Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na rok następny.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej: 1) termin odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kompleksowej kontroli.

§ 10

1. Do 15 lutego każdego roku Komisja składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności za rok poprzedni.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzanej kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości ustalonych w toku kontroli,
3) ocenę realizacji uchwał Rady,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wnioski w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały określającej przedmiot, zakres i termin złożenia sprawozdania.

Działania kontrolne

§ 11

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działań kontrolowanego podmiotu.

§ 12

1. Komisja przeprowadza kontrole przewidziane w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.

2. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia innej, nieujętej w planie pracy, kontroli w przypadku podjęcia przez Radę stosownej uchwały.

§ 13

Komisja może, za zgodą Rady, korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

§ 14

1. Obowiązkiem kontrolujących oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu u kierownika kontrolowanej jednostki.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.

3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 15

W trakcie przeprowadzania kontroli Komisja ma prawo:

1) wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych ustawą o ochronie danych osobowych,

3) do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów z kontrolowanej jednostki,

4) żądać od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,

5) przyjmować oświadczenia od pracowników kontrolowanej jednostki,

6) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie danych osobowych.

§ 16

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:

1) umożliwienie dostępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,
2) wglądu do dokumentów i akt dotyczących kontrolowanej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych w ustawie o ochronie danych osobowych,
3) udzielanie informacji i wyjaśnień,
4) obsługi bieżącej.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać istotnie porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 17

W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanej jednostce, Komisja niezwłocznie informuje o tym, w zależności od właściwości, Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.

§ 18

O terminie przeprowadzanej kontroli Komisja informuje kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.

§ 19

1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 10 dniach od zakończenia kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.

2. Zapisy protokołów przyjmowane są przez członków Komisji w drodze głosowania. Każdy członek Komisji może wnieść do protokołu zdanie odrębne.

3. Protokół z kontroli powinien zawierać:

1) określenie jednostki kontrolowanej,
2) przedmiot i zakres kontroli,
3) listę osób kontrolujących,
4) czas i miejsce przeprowadzonej kontroli,
5) wykaz wykorzystanych materiałów,
6) stwierdzone podczas kontroli uchybienia i nieprawidłowości,
7) analizę przyczyn i skutków uchybień i nieprawidłowości,
8) wykaz załączonych do protokołu materiałów,
9) wnioski i propozycje kontrolujących co do sposobu usunięcia nieprawidłowości,
10) datę sporządzenia protokołu,
11) podpisy osób kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.

§ 20

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez kierownika kontrolowanej jednostki, Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do złożenia Przewodniczącemu Rady, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnej informacji o tym fakcie.

2. Kopię protokołu pokontrolnego, w ciągu 3 dni od daty podpisania przez Komisję, Komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady, kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz Zarządowi Miasta.

3. Kierownik kontrolowanej jednostki, który przyjął protokół pokontrolny, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.

4. W terminie 7 dni od otrzymania protokołu pokontrolnego kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć odwołanie do Rady w przedmiocie przeprowadzonej kontroli. Decyzja Rady jest ostateczna.

§ 21

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy ustawy i Statutu Miasta.

* – oznacza nowe brzmienie paragrafu lub ustępu.