Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Bielawy (poz. 2557)
REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ
Postanowienia ogólne
§ 1
Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 2
1. Skład osobowy Komisji ustala Rada w drodze uchwały. W skład Komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.
2. W skład Komisji nie mogą być wybierani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz radni będący członkami Zarządu Miasta.
3. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru członka Komisji w skład Zarządu Miasta.
4. Członek Komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność, w szczególności gdy przedmiot prac Komisji dotyczy praw i obowiązków członka Komisji, jego małżonka lub jego krewnych.
5. O wyłączeniu z prac Komisji decyduje Komisja zwykłą większością głosów, odnotowując w protokole jej uzasadnienie.
6. Wyłączonemu członkowi Komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady.
Organizacja i tryb pracy Komisji
§ 3
1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
Kandydata na Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę wybiera Komisja spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu Komisji.
2. Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.
3. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
4. W przypadku nieobecności lub niemożności działania Przewodniczącego Komisji, jego zadania wykonuje zastępca Przewodniczącego Komisji.
§ 4
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy Komisji i na wniosek Rady.
2. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
3. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenia Komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
§ 5
1. Protokoły oraz wnioski Komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
2. Skreślony.
§ 6
1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta pod względem:
1) legalności – zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawnymi, uchwałami Rady oraz normami wewnętrznymi,
2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji i zajmowanego stanowiska,
3) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami gminy,
4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,
5) formalno-rachunkowym – polegającym na przeprowadzaniu czynności badawczych w aspekcie prawidłowości technicznej, kompletności i poprawności dokumentowania działalności kontrolowanego podmiotu oraz poprawności arytmetycznej.
2. Komisja, kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 7
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 8
1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Burmistrza.*
2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię, o której mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 9
1. Do dnia 15 stycznia każdego roku Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na rok następny.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej: 1) termin odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kompleksowej kontroli.
§ 10
1. Do 15 lutego każdego roku Komisja składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały określającej przedmiot, zakres i termin złożenia sprawozdania.
Działania kontrolne
§ 11
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działań kontrolowanego podmiotu.
§ 12
1. Komisja przeprowadza kontrole przewidziane w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
2. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia innej, nieujętej w planie pracy, kontroli w przypadku podjęcia przez Radę stosownej uchwały.
§ 13
Komisja może, za zgodą Rady, korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.
§ 14
1. Obowiązkiem kontrolujących oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu u kierownika kontrolowanej jednostki.
2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.
3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
§ 15
W trakcie przeprowadzania kontroli Komisja ma prawo:
1) wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,
2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych ustawą o ochronie danych osobowych,
3) do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów z kontrolowanej jednostki,
4) żądać od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,
5) przyjmować oświadczenia od pracowników kontrolowanej jednostki,
6) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 16
1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
2. Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać istotnie porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 17
W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanej jednostce, Komisja niezwłocznie informuje o tym, w zależności od właściwości, Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.
§ 18
O terminie przeprowadzanej kontroli Komisja informuje kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.
§ 19
1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 10 dniach od zakończenia kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.
2. Zapisy protokołów przyjmowane są przez członków Komisji w drodze głosowania. Każdy członek Komisji może wnieść do protokołu zdanie odrębne.
3. Protokół z kontroli powinien zawierać:
§ 20
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez kierownika kontrolowanej jednostki, Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do złożenia Przewodniczącemu Rady, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnej informacji o tym fakcie.
2. Kopię protokołu pokontrolnego, w ciągu 3 dni od daty podpisania przez Komisję, Komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady, kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz Zarządowi Miasta.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki, który przyjął protokół pokontrolny, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.
4. W terminie 7 dni od otrzymania protokołu pokontrolnego kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć odwołanie do Rady w przedmiocie przeprowadzonej kontroli. Decyzja Rady jest ostateczna.
§ 21
W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy ustawy i Statutu Miasta.
* – oznacza nowe brzmienie paragrafu lub ustępu.