1587 UCHWAŁA ZARZĄDU MIASTA PIECHOWICE z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta Piechowice za 2000 r. Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. |
§ 1
Przyjąć i przedłożyć Radzie Miejskiej w Piechowicach oraz
Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu – Oddział Zamiejscowy w Jeleniej Górze
sprawozdanie
z wykonania budżetu miasta za 2000 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Zarządu Miasta Piechowice z dnia 30 marca 2001 r. (poz. 1587)
S P R A W O Z D A N I E
z wykonania budżetu miasta Piechowice za 2000 r.
BUDŻET MIASTA – PLANOWANE WIELKOŚCI NA 2000 R.
Budżet miasta Piechowice na 2000 r. został uchwalony przez Radę
Miasta uchwałą nr 94/XVI/99 z dnia
14 grudnia 1999 r. w następujących wielkościach:
– dochody budżetowe – 9.304.483 zł
– wydatki budżetowe – 9.154.483 zł
wynik finansowy +150.000 zł
W trakcie wykonywania budżetu w 2000 r. wielkości planowanych dochodów i wydatków uległy zwiększeniu:
– dochody budżetowe o kwotę +1.237.775 zł
– wydatki budżetowe o kwotę +2.124.781 zł
Zmiany w planowanych wielkościach budżetu wprowadzono:
14 uchwałami Zarządu Miasta oraz
8 uchwałami Rady Miasta
W wyniku wprowadzonych zmian budżet miasta na 31.12.2000 r. osiągnął następujące planowane wielkości:
planowany niedobór – 737.006 zł
Planowany niedobór budżetu na 31.12.2000 r. w wys. 737.006 zł znajduje swoje pokrycie w:
Niedobór budżetu wynika przede wszystkim z dokonanej korekty
planowanych dochodów w wys. 533.535 zł, zwiększeniu planowanych wydatków w
wys. 353.471 zł oraz przejęcia zadłużenia ZWIK dot. spłaty pożyczki
w wys. 63.000 zł poprzez zagospodarowanie wolnych środków (nadwyżki
budżetowej) w wysokości
950.006 zł.
PLAN DOCHODÓW BUDŻETOWYCH NA 2000 R.
W trakcie realizacji budżetu 2000 r. planowane dochody miasta zostały
zwiększone o kwotę +1.237.775 zł,
w tym:
1) dotacje celowe na zadania własne zwiększenie o kwotę + 1.769.680 zł,
2) dotacje celowe na zadania zlecone zwiększenie o kwotę + 155.007 zł,
3) subwencje zmniejszenie o kwotę – 68.793 zł,
4) dochody własne miasta zmniejszenie o kwotę – 618.119 zł.
PLAN WYDATKÓW BUDŻETOWYCH NA 2000 R.
Również w trakcie realizacji budżetu planowane wydatki budżetowe zostały zwiększone o kwotę +2.124.781 zł, w tym między innymi:
1. Dz. 40 ROLNICTWO zwiększenie o kwotę + 445.140 zł,
z przeznaczeniem na remont dróg rolniczych.
2. Dz. 50 TRANSPORT zwiększenie o kwotę + 698.690 zł,
z przeznaczeniem na realizację zadań remontowych
(drogi gminne, most, mury oporowe).
3. Dz. 70 GOSP. KOMUNALNA zwiększenie o kwotę + 203.066 zł,
z przeznaczeniem m.in. na:
a) letnie utrzymanie ulic, zieleni w wys. 21.500 zł,
b) oświetlenie ulic w wys. 43.564 zł,
c) oczyszczalnia ścieków w wys. 58.003 zł,
d) dopłata do MZK i ZwiK w wys. 54.999 zł,
e) wydatki inwest. ZUK w wys. 25.000 zł.
4. Dz. 74 GOSP. MIESZKANIOWA I NIEMATERIALNE
USŁUGI KOMUNALNE zwiększenie o kwotę + 383.089 zł,
z przeznaczeniem m.in. na dofinansowanie remontu kotłowni ul. Szkolna.
5. Dz. 79 OŚWIATA I WYCHOWANIE zwiększenie o kwotę + 124.061 zł,
z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wdrożenia znowelizowanej Karty Nauczyciela.
6. Dz. 85 OCHRONA ZDROWIA zwiększenie o kwotę + 44.890 zł,
z przeznaczeniem na koszty likwidacji SP ZOZ.
7. Dz. 86 OPIEKA SPOŁECZNA zwiększenie o kwotę + 139.309 zł,
z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie:
– dodatków mieszkaniowych w wys. 53.482 zł,
– świadczeń społecznych w wys. 85.327 zł,
8. Dz. 87 KULTURA FIZ. I SPORT zmniejszenie o kwotę – 1.640 zł,
z uwagi na niższe koszty organizacji imprez miejskich.
9. Dz. 88 TURYSTYKA I WYPOCZ. zwiększenie o kwotę + 66.240 zł,
z przeznaczeniem m.in. na dofinansowanie ścieżki dydaktycznej
na wodospad “Szklarka” w wys. 64.600 zł.
10. Dz. 91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA
I SAMORZĄDOWA zwiększenie o kwotę + 60.000 zł,
z przeznaczeniem na prace remontowe w budynku Urzędu.
11. Dz. 83 KULTURA I SZTUKA zwiększenie o kwotę + 32.000 zł,
z przeznaczeniem na zadania remontowe i promocję turystyczną.
12. Dz. 97 REZERWA zmniejszenie o kwotę – 77.000 zł,
z przeznaczeniem na: – koszty likwidacji SP ZOZ – 57.200 zł
– koszty funkcj. MOPS – 2.000 zł
– koszty inwent. bud. mieszk. – 17.800 zł
13. Dz. 99 URZĘDY NACZ. ORG. WŁADZY zwiększenie o kwotę 6.936 zł.
z przeznaczeniem na koszty przeprowadzenia wyborów Prezydenta RP
REALIZACJA BUDŻETU MIASTA W 2000 R.
Lp. |
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach na 2000 r. |
Wykonanie za 2000 r. |
Wynik (4-3) |
% realizacji (4:3) |
1. 2. |
DOCHODY BUDŻET. WYDATKI BUDŻET. |
10.542.258 11.279.264 |
10.727.406 11.162.519 |
185.148 116.745 |
101,8 99,0 |
3. |
PLANOWANY NIEDOBÓR ------------------------------------------------------ – transza kredytu BOŚ – wolne środki – spłata rat kredytu, pożyczek i inne |
–737.006 ---------------------- +200.000 +950.006 –413.000 |
X ----------------------- |
X ----------------------- |
X ----------------------- |
4. |
WYNIK BUDŻETU ------------------------------------------------------ – transza kredytu BOŚ – zaang. wolne środki – spłata rat kredytu, pożyczek i inne |
---------------------- |
–435.113 ----------------------- +200.000 +648.113 –413.000 |
X ----------------------- |
X ----------------------- |
5. |
WOLNE ŚRODKI |
737.006 |
435.113 |
301.893 |
1. Planowany niedobór budżetu miasta Piechowice w 2000 r. wyniósł –737.006 zł
Źródła pokrycia planowanego niedoboru:
2. Faktyczny wynik budżetu miasta Piechowice w 2000 r. wyniósł –435.113 zł
Źródłem pokrycia faktycznego niedoboru są:
W 2000 r. budżet miasta został zrealizowany przy niższym niż planowano zaangażowaniu “wolnych środków” oraz poprzez uruchomienie ostatniej transzy kredytu z BOŚ w wysokości 200.000 zł.
Wolne środki do zagospodarowania na dzień 01.01.2001 r. wynoszą +301.893 zł
DOCHODY BUDŻETOWE – REALIZACJA 2000 R.
DOCHODY BUDŻETOWE w 2000 r. zrealizowano w następujących wielkościach:
co stanowi 101,8 % wykonania planu, uzyskując ponadplanowe dochody w wys. 185.148 zł.
Planowane wielkości dochodów budżetu miasta w 2000 r. zostały zrealizowane w następujący sposób:
1) dochody z podatków i opłat od osób fiz. i prawnych – 104% planu 2000 r.
2) udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
(pod. doch. od osób prawnych i fizycznych) – 98% planu 2000 r.
3) dochody z majątku gminy – 122% planu 2000 r.
uzyskano w wyniku sprzedaży m.in.:
4) pozostałe wpływy – 128% planu 2000 r.
5) subwencje – 100% planu 2000 r.
6) dotacje na zadania własne – 97% planu 2000 r.
7) dotacje celowe na zadania zlecone – 96% planu 2000 r.
Realizacja zaplanowanych wielkości dochodów budżetowych możliwa była poprzez korektę dochodów własnych w trakcie wykonywania budżetu (zaangażowanie nadwyżki budżetowej na uzupełnienie dochodów) i następowała zgodnie z możliwościami płatniczymi osób prawnych i fizycznych naszego miasta.
Dochody budżetowe zrealizowane poniżej planu to:
Wzrost zaległości podatkowych na koniec roku 2000 w stosunku do 1999 r. świadczy o pogarszającej się sytua-cji finansowej osób prawnych i fizycznych naszego miasta, a mianowicie:
Zaległości podatkowe dotyczą przede wszystkim:
1. Podatku od nieruchomości osób prawnych w wys. 440.354 zł.
– (7 dłużników – w tym: 2 zalega od 1999 r., wyst. 27 tyt. wykon.)
Na terenie miasta funkcjonuje 38 instytucji i zakładów pracy.
2. Podatku od nieruchomości osób fizycznych w wys. 73.735 zł.
3. Podatku od środków transportu osób fizycznych w wys. 23.720 zł.
wykonawczych.
4. Wpływów z karty podatkowej (dział. gospodarcza) w wys. 35.532 zł.
– Liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych na terenie
miasta na dzień 21.03.2001 r. wynosi – 361
Ponadto wystawiono 90 upomnień i 14 tytułów wykonawczych w celu windykacji należności podatkowych dotyczących łącznego zobowiązania pieniężnego od osób fizycznych, 215 upomnień za wieczyste użytkowanie oraz 61 upomnień za dzierżawę gruntów.
W 2000 r. zastosowano ulgi polegające na:
Szczegółową analizę realizacji planu dochodów budżetowych za 2000 r. przedstawia załącznik nr 1.
WYDATKI BUDŻETOWE – REALIZACJA 2000 R.
WYDATKI BUDŻETOWE w 2000 r. zrealizowano w następujących wielkościach:
co stanowi 99% wykonania planu i oznacza niezrealizowane wydatki w wys. 116.745 zł.
Zrealizowane wydatki budżetowe przeznaczone zostały na prowadzenie
działalności bieżącej, inwestycyjnej
i remontowej w ramach zadań własnych i zleconych gminie z zakresu administracji
rządowej.
Wydatki budżetowe zrealizowane w 2000 r. w wys. 11.162.519 zł przeznaczone zostały na finansowanie działalności:
1) inwestycyjnej w wys. 2.519.464 zł, co stanowi 22,6% zrealizowanego budżetu,
2) bieżącej w wys. 8.643.055 zł, co stanowi 77,4% zrealizowanego budżetu.
Działalność inwestycyjna to środki finansowe przeznaczone na realizację zadań:
1) oczyszczalnia ścieków wraz z kolektorami i siecią kanal. w wys. 2.371.864 zł
2) oświetlenie ulic w wys. 48.000 zł
3) ścieżka dydaktyczna na wodospad “Szklarka” w wys. 64.600 zł
4) zakupy inwest. Urząd i ZUK w wys. 35.000 zł
Działalność bieżąca to finansowanie m.in.:
1. Wynagrodzeń wypłacanych bezpośrednio z budżetu w wys. 3.280.748 zł,
co stanowi 38% wydatków bieżących.
Ww. kwota wynagrodzeń przeznaczona jest na finansowanie zatrudnienia w:
Ogółem zatrudnienie: – 147,9 etatów
Średnie wynagrodzenie w 2000 r. na 1 zatrudnionego wyniosło brutto 1.855 zł i jest wyższe o 7% od wynagrodzenia w 1999 r., które wynosiło 1.734 zł.
2. Pochodnych od wynagrodzeń w wys. 624.471 zł,
co stanowi 7,2% wydatków bieżących.
3. Dotacji dla instyt. kultury oraz dotacji wynikających z zawartych porozumień w wys. 562.992 zł,
co stanowi 6,5% wydatków bieżących.
4. Pozostałe wydatki bieżące (gospodarka komunalna, sport, turystyka, administracja,
rolnictwo, rada miasta, gosp. mieszkaniowa) w wys. 4.174.844 zł,
co stanowi 48,3% wydatków bieżących.
Zrealizowane zadania w poszczególnych działach gospodarki miasta w 2000 r.
1. Dz. 40 ROLNICTWO – środki finansowe w kwocie 445.140 zł przeznaczono na realizację zadań remontowych w zakresie dróg rolniczych przy współfinansowaniu z Terenowym Funduszem Ochrony Gruntów Rolnych.
Szczegółowe informacje przedstawia zał. nr 14.
2. Dz. 50 TRANSPORT – środki finansowe w kwocie 943.224 zł przeznaczono na realizację zadań w zakresie dróg gminnych, m.in.:
– bieżące utrzymanie dróg – w wys. 108.213 zł
– prace remontowe w mieście – w wys. 835.011 zł, w tym:
Szczegółowe informacje zawiera zał. nr 14.
3. Dz. 70 GOSPODARKA KOMUNALNA – środki finansowe w wys. 3.118.389 zł przeznaczono na finansowanie zadań w zakresie m.in.:
– oczyszczanie miasta:
a) letnie utrzymanie to systematyczne sprzątanie ulic, chodników,
b) zimowe utrzymanie to przede wszystkim zapewnienie odśnieżania, zakup 68 ton soli i 108,5 ton piasku oraz szlaki do posypywania jezdni i chodników. Usługi świadczone są przez ZUK oraz przez mieszkańca Górzyńca i Michałowic,
Szczegółowe informacje dot. inwestycji zawiera zał. nr 15.
4. Dz. 74 GOSPODARKA MIESZKANIOWA I NIEMAT. USŁUGI KOMUN. – środki finansowe w wys. 755.632 zł przeznaczono na realizację zadań:
5. Dz. 79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – środki przeznaczono w wys. 3.113.612
zł na finansowanie działal-
ności:
– świetlica szkolna:
Szczegółową informację zawierają załączniki nr 6, 7, 8, 9.
6. Dz. 83 KULTURA I SZTUKA – środki finansowe w wys. 286.733 zł przeznaczono na działalność:
7. Dz. 85 OCHRONA ZDROWIA – środki finansowe w wysokości 126.759 zł przeznaczono na:
Szczegółowe informacje zawarte w zał. 17; 17a i 17b.
8. Dz. 86 OPIEKA SPOŁECZNA – środki finansowe w wysokości 712.042 zł przeznaczone zostały na:
Szczegółowe informacje zawiera załącznik nr 5.
9. Dz. 87 KULTURA FIZYCZNA I SPORT – środki finansowe w wys. 5.543 zł przeznaczone zostały na finansowanie:
10. Dz. 88 TURYSTYKA I WYPOCZYNEK – środki finansowe w wys. 85.851 zł przeznaczone zostały na:
11. Dz. 89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – środki finansowe w wys. 293 zł przeznaczone zostały na :
– koszty związane z aktualizacją spisu wyborców.
12. Dz. 91 ADMINISTRACJA PAŃSTW. I SAM. – środki fin. w wys. 1.525.663 zł przeznaczone zostały na:
13. Dz. 93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – środki fin. w wys. 35.442 zł przeznaczono na:
14. Dz. 98 OBRONA NARODOWA – środki finansowe w wys. 350 zł przeznaczone zostały na:
– przeprowadzenia szkolenia pracowników Urzędu i podległych jednostek z zakresu obrony cywilnej.
15. Dz. 99 URZĘDY NACZ. ORG. WŁ., KONTR. I SĄD. – śr. w wys. 7.846 zł przeznaczono na:
STRUKTURA ZREALIZOWANYCH WYDATKÓW BUDŻETOWYCH
W 2000 ROKU
Budżet miasta – wydatki zrealizowano w wysokości 11.162.519 zł, w tym udział:
O G Ó Ł E M 11.162.519 zł –100%
Pełną informację z realizacji wydatków budżetowych przedstawia
załącznik nr 2 uzupełniony załącznikami od
nr 4–12.
GOSPODARKA POZABUDŻETOWA (zał. nr 3)
Z realizacją zadań budżetowych ściśle związana jest analiza pozabudżetowej gospodarki finansowej, która obejmuje funkcjonowanie zakładów budżetowych:
1) w dz. 70 – Zakład Usług Komunalnych,
2) w dz. 74 – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.
Jak wynika z tabelarycznych zestawień wykonania planu przychodów i rozchodów zakładów budżetowych za 2000 r. realizacja przebiegła w sposób następujący:
Ww. zakłady budżetowe realizują zadania z własnych dochodów bez angażowania dotacji z budżetu.
Z dniem 01.05.2000 r. ZUK przejął działalność wodociągową na terenia miasta Piechowice.
Działalność ta obejmuje eksploatację systemu wodnego, w tym:
– eksploatacji budynków mieszkalnych |
– koszty 2000 r. |
– 331.093 zł |
– remontów budynków |
– koszty 2000 r. |
– 215.778 zł |
– centralne ogrzewanie |
– koszty 2000 r. |
– 712.510 zł |
– fundusz remontowy wspólnot mieszkaniowych |
– koszty 2000 r. |
– 261.345 zł |
– inwestycje własne |
– koszty 2000 r. |
– 186.000 zł |
– wywóz nieczystości |
– koszty 2000 r. |
– 179.850 zł |
– inne pozostałe koszty |
– koszty 2000 r. |
– 74.903 zł |
ogółem: |
– 1.977.532 zł |
Wnioski dot. zrealizowanego budżetu miasta za 2000 r.
1. Z analizy wykonania budżetu miasta w 2000 r. wynika, że realizacja budżetu była możliwa poprzez zagospodarowanie zgromadzonych środków nadwyżek budżetowych z lat ubiegłych z przeznaczeniem na uzupełnienie realizowanych dochodów budżetowych.
2. Korekta dochodów budżetowych była wynikiem gorszej sytuacji i kondycji finansów zakładów pracy, w wyniku czego o 56% wzrosły zaległości podatkowe w stosunku do 1999 r.
3. Znaczny wpływ na wykonanie planowanych dochodów miała niska realizacja udziałów w podatku dochodowym osób fizycznych, tj. 89,0% (niewykonanie planu w kwocie 170.276 zł, brak przekazanych dotacji celowych z budżetu Wojewody w wys. 119.033 zł).
W celu pełnej realizacji planowanych dochodów budżetowych ujętych w budżecie 2001 r. należy:
– czynić starania w celu pozyskiwania dotacji celowych,
– skuteczniej prowadzić windykację należności podatkowych gminy.
ZAŁĄCZNIKI: nr 1, nr 2, nr 3,4,5, nr 6,7,8,9,10, nr 11,12,13,14,15, nr 16,17,18,19.20