1966 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ LEGNICY z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy |
§ 1
Uchwala się “Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta Legnicy na lata 2003-2008” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Legnicy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
CZESŁAW KOZAK |
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Legnicy z dnia 26 maja 2003 r. (poz. 1966)
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym
zasobem miasta Legnicy na lata 2003–2008
I. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
Tabela nr 1. Stan zasobów mieszkaniowych ZGM w Legnicy w 2002 r.
Wyszczególnienie |
Lokale mieszkalne ogółem |
z tego: |
||
Komunalne |
Własnościowe |
|||
ogółem |
w tym: socjalne |
|||
liczba lokali |
15.668 |
13.244 |
220 |
2.424 |
powierzchnia użytkowa w tys. m2 |
888,99 |
755,09 |
7,26 |
133,90 |
Ocena stanu ilościowego i jakościowego zasobów mieszkaniowych
Tabela nr 2. Charakterystyka gminnych zasobów mieszkaniowych w Legnicy – stan na koniec 2001 i 2002 r.
Wyszczególnienie |
31.12.2001 |
31.12.2002 |
Liczba budynków mieszkalnych1) |
1.808 |
1.742 |
Liczba lokali mieszkalnych |
16.053 |
15.668 |
Liczba lokali użytkowych2) |
640 |
697 |
Powierzchnia eksploatacyjna ogółem (w tys. m2 p.u.) |
964 |
938 |
Powierzchnia eksploatacyjna ogółem (w tys. m2 p.u.) z uwzględnieniem lokali niemieszkalnych w budynkach wolno stojących |
1.029 |
1.000 |
Powierzchnia lokali mieszkalnych (w tys. m2 p.u.) |
913 |
889 |
Przeciętna wielkość mieszkania (w m2 p.u.) |
57 |
57 |
Powierzchnia lokali użytkowych (w tys. m2 p.u.) w budynkach mieszkalno-użytkowych |
51 |
49 |
Udział powierzchni lokali użytkowych (w %) |
5 |
5 |
Powierzchnia lokali użytkowych (w tys. m2 p.u) w budynkach wolno stojących |
53 |
50 |
1)
liczone wg klatek schodowych2)
dotyczy lokali wynajętych – w 2002 r. łączna liczba lokali użytkowych wyniosła 754; w tym lokali wolnych było 33 szt, lokali czasowo wyłączonych 24 szt.Zarząd Gospodarki Mieszkaniowej w Legnicy w 2002 r. zarządzał 1.742 budynkami mieszkalnymi, w których znajdowało się 15.668 lokali mieszkalnych i 697 lokali użytkowych. Powierzchnia eksploatowanych zasobów komunalnych wynosi 938 tys. m2, z tego lokali mieszkalnych 889 tys. m2 p.u. i lokali użytkowych usytuowanych w budynkach mieszkalno-użytkowych 49 tys. m2 p.u.
Udział powierzchni lokali użytkowych, które powinny dawać wielokrotnie większe wpływy (w przeliczeniu na 1 m2 p.u.) niż lokale mieszkalne, jest dużo niższy od średniej krajowej i wynosi niewiele ponad 5% (przy średniej krajowej około 12 %).
Średnia wielkość mieszkania w zasobach ZGM wynosi około 57 m2 p.u. i jest znacznie wyższa od przeciętnej krajowej dla tej formy zasobów, wynoszącej około 45 m2 p.u.
Należy podkreślić, że w stosunku do średnich krajowych zasoby mieszkaniowe zarządzane przez ZGM w Legnicy charakteryzują się przeciętnie znacznie gorszymi parametrami dotyczącymi wieku i standardu substancji mieszkaniowej. Jest to przede wszystkim efektem ponad 2,5-krotnie większego udziału budynków kategorii II (tabela 3).
Tabela 3. Struktura zasobów komunalnych w Legnicy według wieku i standardu jakościowego budynków – stan na koniec grudnia 2001 i 2002 r.
Wyszczególnienie |
Ogółem (w %) |
z tego: |
||||
I |
Ia |
Ib |
II |
III |
2001 r.
Legnica |
100 |
17 |
1 |
3 |
79 |
0 |
Średnie krajowe |
100 |
23 |
28 |
17 |
30 |
2 |
2002 r.
Legnica |
100 |
17 |
1 |
3 |
79 |
0 |
Kategorie budynków:
I – budynki wzniesione po 1960 r.,
Ia– budynki wzniesione w latach 1950 – 1960,
Ib– budynki wzniesione przed 1950 r. lecz o standardzie budynków współczesnych,
II– budynki przedwojenne murowane o stropach drewnianych,
III– budynki drewniane i z muru pruskiego.
Tabela 4. Wyposażenie mieszkań gminnej jednostki mieszkaniowej w Legnicy w podstawowe instalacje i urządzenia – stan na koniec grudnia 2001 i 2002 r.
Wyszczególnienie |
Legnica (w %) |
Średnie krajowe |
Legnica (w %) |
Mieszkania ogółem |
100 |
100 |
100 |
z tego wyposażone w : – wodociąg sieciowy – kanalizację – ustęp spłukiwany – łazienkę – gaz przewodowy – centralne ogrzewanie – centralną ciepłą wodę |
99 98 70 61 97 25 6 |
93 91 74 68 71 50 24 |
98 98 71 61 98 24 7 |
Można stwierdzić, że część wskaźników wyposażenia mieszkań w podstawowe instalacje jest w Legnicy lepsza od średnich krajowych odnoszących się do zasobów komunalnych. Szczególnie odnosi się to do gazu przewodowego (o 27 punktów procentowych więcej niż średnio w kraju) oraz wodociągu sieciowego i kanalizacji (o około 6-7 punktów procentowych więcej). Pozostałe wskaźniki są gorsze niż średnio w kraju. Dotyczy to w szczególności instalacji centralnego ogrzewania (o 26 punktów procentowych mniej) i centralnej ciepłej wody (o około 17 punktów procentowych mniej), w mniejszym stopniu łazienki (o 7 punktów procentowych mniej) i ustępu spłukiwanego (o 3 punkty procentowe mniej) (tabela 4) .
Prognoza stanu zasobów
Tabela nr 5. Stan gminnych zasobów mieszkaniowych w Legnicy w latach 2003–2008
Rok |
Liczba lokali |
z tego: |
||
Komunalne |
Własnościowe |
|||
ogółem |
w tym : socjalne |
|||
2002 |
15.668 |
13.244 |
220 |
2.424 |
2003 |
15.668 |
12.744 |
250 |
2.924 |
2004 |
15.668 |
12.244 |
280 |
3.424 |
2005 |
15.668 |
11.694 |
310 |
3.974 |
2006 |
15.668 |
11.144 |
340 |
4.524 |
2007 |
15.668 |
10.594 |
370 |
5.074 |
2008 |
15.668 |
9.994 |
400 |
5.674 |
W latach 2003-2004 założono sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych na poziomie po 500 lokali rocznie, w latach 2005-2007 po 550 lokali a w 2008 roku 600 przy przeciętnej wielkości mieszkania 57 m2 p.u. Zakładamy, że średnio w ciągu roku 400 mieszkań wykupionych przejdzie pod obcy zarząd.
Realizując te założenia gmina Legnica ma szansę osiągnąć w 2008 r. poziom prywatyzacji gminnych lokali mieszkalnych w wysokości około 33%, a więc średni poziom istniejący w 2001 r. w miastach o podobnej wielkości.
W latach 2003-2008 zakładamy wzrost liczby lokali socjalnych o około 180 mieszkań (tj. średnio o około 30 mieszkań rocznie), będzie to możliwe poprzez dokonywanie przekwalifikowań lokali dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Przewiduje się zrealizowanie tylko 50 % planowanego poziomu ubytków lokali mieszkalnych, związanego z koniecznym wyburzeniem budynków będących w bardzo złym stanie technicznym. Oznaczałoby to zatem konieczność pozyskania spoza zasobu gminy lub wybudowania w latach 2003–2008 około 90 lokali mieszkalnych (średnio około 18 rocznie). W przypadku braku zainteresowania przez małe spółdzielnie mieszkaniowe, nabyciem dwóch budynków przy ul. Chocianowskiej przewidzianych do sprzedaży w drodze przetargu gmina podejmie decyzję o ich remoncie i adaptacji na lokale mieszkalne. Potencjalnie planuje się pozyskanie, w tym wypadku, ok. 80 mieszkań. Natomiast zwolnione lokale w części, ze względu min. na stan techniczny, będą przekwalifikowywane na lokale socjalne.
Ponadto gmina w dalszym ciągu będzie popierała rozwój budownictwa mieszkaniowego w formie Towarzystw Budownictwa Społecznego.
Przedstawione założenia pozwoliłyby również pokryć do 2008 r. około 20-25% istniejących potrzeb miasta w zakresie lokali socjalnych.
II. ANALIZA POTRZEB PLANU REMONTÓW I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCY ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW I LOKALI Z PODZIAŁEM NA KOLEJNE LATA
Niekorzystna struktura wiekowa zasobów powodująca konieczność ponoszenia wielomilionowych nakładów finansowych na zatrzymanie procesu postępującej degradacji technicznej budynków mieszkalnych wymaga dalszego angażowania środków na remonty kapitalne. Przy niskim wskaźniku stopy remontowej w stosunku do kosztu odtworzenia co stwierdza istnienie luki remontowej rzędu ponad 230 mln zł –istnienie luki finansowej będzie w dalszym i bliższym okresie stałym elementem gminnej gospodarki mieszkaniowej.
W odniesieniu do zasobów komunalnych, występuje zjawisko nieracjonalnego podtrzymywania w stanie teoretycznej zdolności do zamieszkiwania budynków całkowicie zużytych, zarówno pod względem technicznym, jak i względem moralnym. Jest to efekt występowania znacznej luki odtworzeniowej, wynikającej z rozmiarów realizowanego budownictwa mieszkaniowego.
Z punktu widzenia potrzeb remontowych, można je podzielić na bieżące oraz okresowe. Należy przyjąć, że zabiegi konserwacyjne będą prowadzone we wszystkich posiadanych budynkach, niezależnie od ich wieku i ogólnego stanu technicznego. Potrzeby koncentrować się będą głównie w sferze remontów gruntownych, a także w zakresie remontów pośrednich i zabezpieczających.
Z orientacyjnych wyliczeń wynika, że do remontów bieżących zakwalifikowano 100% powierzchni zasobów, do remontów pośrednich i zabezpieczających prawie 21% powierzchni, natomiast do remontów gruntownych około 23% ogółu powierzchni zasobów. Dla określenia wartości odtworzenia przyjęto koszt budowy 1m2 powierzchni użytkowej w wysokości 2.300 zł. Założenie to było podstawą określenia wielkości zasobów mieszkaniowych zakwalifikowanych do remontów.
Przeprowadzenie szacunkowych wyliczeń wielkości zasobów mieszkaniowych ZGM w Legnicy zakwalifikowanych do poszczególnych kategorii remontów stanowi podstawę określenia ich potrzeb remontowych.
Wysokość niezbędnych nakładów finansowych ustalono przy przyjęciu następujących założeń:
– normatywne potrzeby w zakresie nakładów na konserwacje i remonty bieżące powinny kształtować się na poziomie 0,6% kosztów odtworzenia, liczonych w skali roku;
– koszty remontów pośrednich i zabezpieczających powinny osiągnąć poziom około 10% kosztów odtworzenia zasobów zakwalifikowanych do tych remontów;
– remontom gruntownym powinny zostać poddane zasoby o umiarkowanym stopniu zużycia nieodwracalnego, a zatem:
– około 25% zasobów wzniesionych do 1918 r.
– około 80% zasobów z okresu 1919-1944 r.
przy czym przeciętny koszt remontu gruntownego powinien kształtować się na poziomie około 35% kosztu odtworzenia ( 30% dla odtworzenia stanu pierwotnego i 5% dla dostosowania warunków mieszkaniowych do standardu współczesnego ).
Z przeprowadzonych w ten sposób wyliczeń wynika, że potrzeby remontowe w zasobach mieszkaniowych ZGM w Legnicy można szacować na około 231 mln zł. Z tego nakłady na konserwacje i naprawy bieżące około 12,5 mln zł, koszty remontów pośrednich i zabezpieczających około 44,0 mln zł, natomiast koszty remontów gruntownych około 173,5 mln zł.
Tabela 6. Prognoza środków na remonty i konserwacje zasobów mieszkaniowych w latach 2003–2008 w zł
Wyszczególnienie |
Dotacja |
Środki własne |
Remonty dotacja + śr. własne |
||
ogółem |
na konserwacje |
na remonty |
|||
2003 |
6.510.810 |
6.440.000 |
4.000.000 |
2.440.000 |
8.950.810 |
2004 |
6.590.000 |
6.100.000 |
4.000.000 |
2.100.000 |
8.690.000 |
2005 |
6.630.000 |
3.970.000 |
2.500.000 |
1.470.000 |
8.100.000 |
2006 |
6.950.000 |
4.110.000 |
2.400.000 |
1.710.000 |
8.660.000 |
2007 |
7.410.000 |
5.120.000 |
2.300.000 |
2.820.000 |
10.230.000 |
2008 |
7.700.000 |
6.770.000 |
2.200.000 |
4.570.000 |
12.270.000 |
W prezentowanej prognozie środków przeznaczonych na remonty i konserwacje zasobów mieszkaniowych w oparciu o program czynszowy założono, że:
– dochody uzyskane z lokali użytkowych w poszczególnych latach maleją z uwagi na ich coroczną sprzedaż, odstąpienie od waloryzacji stawek czynszowych, okresowe obniżki stawek najmu oraz wzrost kosztów eksploatacji w szczególności z tytułu podatku od nieruchomości i wywozu nieczystości stałych,
– znacznie wzrosną koszty za sprzątanie posesji i klatek- rozwiązywanie umów z dotychczasowymi wykonawcami tych usług (podpisane umowy w ubiegłym roku ze stawkami, które nie gwarantują należytego wykonania usług – ulegają w roku bieżącym rozwiązaniu) – wiąże się to z koniecznością skorygowania (zmniejszenia) planu remontów już na 2003 rok,
– począwszy od 2005 roku, w związku z planowanym przekazaniem zarządu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy podmiotowi zewnętrznemu w ZGM wystąpi zmniejszenie środków własnych na remonty i konserwacje spowodowane między innymi:
1) utratą źródeł przychodów w postaci wynagrodzenia za sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną od właścicieli lokali i odzyskiwanych od właścicieli kosztów remontów i konserwacji wg ich procentowych udziałów w nieruchomościach
2) zwiększeniem kosztów o nową pozycję, a mianowicie obciążenie przez nowego zarządcę wynagrodzeniem za sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną dot. części gminnej oraz zwiększone koszty nadzoru i rozliczeń środków publicznych przekazanych w formie zaliczek do obcego zarządcy.
Założeniem jest, aby te dodatkowe koszty zrekompensowane zostały obniżką dotychczasowych kosztów utrzymania własnego, tj. kosztów administrowania poprzez przekazanie części załogi do jednostki, która będzie prowadziła zarządzanie wspólnotami.
Trzeba przyjąć, że w skali miasta wskaźnik stopy remontowej powinien się kształtować w wysokości co najmniej 1,4% kosztu odtworzenia liczonego w skali roku. Średni wskaźnik stopy remontowej jest jednak ściśle uzależniony od jakości zasobów mieszkaniowych, co wiąże się w podstawowej mierze z wiekiem posiadanych budynków.
Z analizy programu remontowego odnoszącego się zarówno do budynków komunalnych jak i nieruchomości wspólnot mieszkaniowych, należy w pierwszej kolejności uruchamiać zadania remontowe w zależności od stopnia ich pilności.
Generalnie stosowane będą nadal cztery stopnie hierarchizacji zadań remontowych:
– I stopień – wykonywanie zadań zagrożonych katastrofą budowlaną (usuwanie zagrożeń życia lub mienia ( wymiany walących się stropów, kominów, balkonów instalacji gazowych, elektrycznych),
– II stopień – wykonywanie zadań zabezpieczających przez postępującą dekapitalizacją ( remonty dachów, obróbek blacharskich, remonty instalacji wodnej, kanalizacyjnej, uzupełnienie elewacji),
– III stopień – wykonywanie zadań, których realizacja ma wpływ na obniżenie kosztów eksploatacji obiektów (docieplenia szczytów, ścian budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej),
– IV stopień – wykonywanie innych zadań wpływających na poprawę estetyki budynków i ich (otoczenia remonty elewacji, remonty balkonów).
III. PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI W KOLEJNYCH LATACH
IV. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ
VI. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W KOLEJNYCH LATACH
VII. WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH, Z PODZIAŁEM NA KOSZTY BIEŻĄCEJ EKSPLOATACJI, KOSZTY REMONTÓW ORAZ KOSZTY MODERNIZACJI LOKALI I BUDYNKÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY, KOSZTY ZARZĄDU NIERUCHOMOŚCIAMI WSPÓLNYMI, KTÓRYCH GMINA JEST JEDNYM ZE WSPÓŁWŁAŚCICIELI A TAKŻE WYDATKI INWESTYCYJNE
Realny wzrost czynszu w okresie 1998-2002 r. pozwolił na wydatkowanie na techniczne utrzymanie budynków – bez udziału dotacji budżetowej – 34,3 mln zł środków własnych, tj. pochodzących z czynszów lokali mieszkalnych i użytkowych:
rok |
środki własne na techniczne |
z tego: |
|
bieżące konserwacje i remonty |
remonty lokali mieszk. |
||
1998 |
5.179,7 |
4.196,9 |
982,8 |
1999 |
4.792,7 |
3.591,3 |
1.201,4 |
2000 |
7.005,5 |
5.038,9 |
1.966,6 |
2001 |
9.116,2 |
5.146,1 |
3.970,1 |
2002 |
8.244,4 |
4.846,5 |
3.397,9 |
Razem |
34.338,5 |
22.819,7 |
11.518,8 |
2003 plan |
7.420,0 |
4.100,0 |
3.320,0 |
Tabela nr 21. Koszty technicznego utrzymania zasobów ZGM w Legnicy w 2000, 2001 i 2002r. (w zł na 1 m2 p.u. miesięcznie)
Rok |
Wyszczególnienie |
Ogółem |
z tego: |
|
konserwacja |
remonty gruntowne i modernizacje |
|||
2000 |
Legnica zł % |
1,29 |
0,43 |
0,86 |
100 |
33 |
67 |
||
Badanie zł porównawcze % |
1,25 |
0,60 |
0,65 |
|
100 |
48 |
52 |
||
2001 |
Legnica zł % |
1,35 |
0,45 |
0,90 |
100 |
33 |
67 |
||
Badanie zł porównawcze % |
1,43 |
0,65 |
0,78 |
|
100 |
45 |
55 |
||
2002 |
Legnica zł % |
1,23 |
0,40 |
0,83 |
100 |
32 |
68 |
||
Założono, że w latach 2003-2008 koszty eksploatacji będą rosły zgodnie z poziomem inflacji, natomiast średnioroczny wzrost nakładów na techniczne utrzymanie będzie oscylował w granicach od 5% do 14% powyżej poziomu inflacji. Charakteryzuje się to nieco wyższym wzrostem jednostkowych kosztów eksploatacji oraz mniejszymi możliwościami zmniejszania istniejącej luki remontowej i poprawy stanu technicznego zasobu mieszkaniowego (tabela 22).
Tabela nr 22. Przewidywane koszty utrzymania zasobów gminnej jednostki mieszkaniowej w Legnicy w latach 2003 – 2008 (w zł na 1 m2 p.u. miesięcznie)
Rok |
Koszty utrzymania |
z tego: |
Stawka bazowa czynszu |
|
eksploatacja |
techniczne utrzymanie |
|||
2003 |
4,50 - 4,70 |
2,40 - 2,50 |
2,10 - 2,20 |
2,15 |
2004 |
4,80 - 5,00 |
2,50 - 2,60 |
2,30 - 2,40 |
2,30 |
2005 |
5,10 - 5,30 |
2,60 - 2,70 |
2,50 - 2,60 |
2,42 |
2006 |
5,40 - 5,60 |
2,70 - 2,80 |
2,70 - 2,80 |
2,66 |
2007 |
5,70 - 5,90 |
2,80 - 2,90 |
2,90 - 3,00 |
2,98 |
2008 |
6,00 – 6,20 |
2,90 – 3,00 |
3,10 – 3,20 |
3,40 |
Analiza poziomu i struktury kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych gminnej jednostki mieszkaniowej prowadzona będzie w ujęciu jednostkowym, w przeliczeniu na 1 m2 p.u. miesięcznie. Uzyskane wielkości porównywane są do średnich krajowych dla tej formy zasobów, ustalonych w ramach prowadzonych badań w miastach różnej wielkości.
Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych stanowią sumę dwóch podstawowych elementów :
– kosztów eksploatacji,
– kosztów technicznego utrzymania.
W 2002 r. jednostkowe koszty utrzymania zasobów komunalnych wzrosły o 2,8% w stosunku do poziomu kosztów roku poprzedniego w wyniku ewidencjonowania od stycznia 2002 r. – na mocy rozp. MF z 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) – kosztów amortyzacji budynków mieszkalnych, niemieszkalnych, budowli, maszyn i urządzeń oraz środków transportu. W 2002 r. roczny poziom kosztów amortyzacji ogółem wyniósł 2.980,7 tys. zł, co w przeliczeniu na 1 metr kw. daje wzrost kosztów o dodatkowe 0,25 zł miesięcznie.
W kosztach eksploatacji mieszczą się wszelkie wydatki związane z zarządzaniem i administrowaniem zasobami mieszkalnymi, utrzymywaniem w nich czystości oraz opłatami za usługi dla gospodarki mieszkaniowej, świadczonymi głównie przez jednostki gospodarki komunalnej, a od 2002 r. także koszty amortyzacji budynków mieszkalnych w wysokości 2.415,6 tys. zł, co w przeliczeniu na 1 metr kw. daje wzrost kosztów eksploatacji
o 0,20 zł miesięcznie.
Tabela nr 23. Koszty eksploatacji zasobów komunalnych w Legnicy w 2000,2001 i 2002r. (w zł na 1 m2 p.u. miesięcznie)
Rok |
Wyszczególnienie |
Koszty ogółem |
z tego: |
|||||
woda i kanalizacja |
wywóz |
utrzymanie czystości |
administracja |
podatki dla gminy |
pozo- stałe |
|||
2000 |
Legnica zł % |
1,96 100 |
0,41 21 |
0,11 6 |
0,20 10 |
0,81 41 |
0,15 8 |
0,28 14 |
Badanie porównawcze zł % |
2,52 100 |
0,65 26 |
0,22 9 |
0,35 14 |
0,72 29 |
0,12 4 |
0,46 18 |
|
2001 |
Legnica zł % |
2,23 100 |
0,50 22 |
0,12 5 |
0,19 9 |
0,89 40 |
0,17 8 |
0,36 16 |
Badanie porównawcze zł % |
3,07 100 |
0,77 25 |
0,27 9 |
0,36 12 |
0,90 29 |
0,15 5 |
0,62 20 |
|
2002 |
Legnica zł % |
2,45 100 |
0,58 24 |
0,13 5 |
0,14 6 |
0,84 34 |
0,16 7 |
0,60 24 |
W kosztach eksploatacji zasobów znajdują swoje odbicie zarówno płace pracowników fizycznych i umysłowych, zatrudnionych przy eksploatacji zasobów mieszkaniowych (komunalnych i wykupionych) oraz pracowników zarządu i administracji jednostek, a także opłaty za dostawę zimnej wody, kanalizację, wywóz nieczystości stałych i płynnych, energię elektryczną itp. Od 2002 r. koszty eksploatacji obejmują koszty amortyzacji.
W porównaniu do 2001 r. rok 2002 charakteryzuje się wzrostem kosztów eksploatacji o 9,9%, który spowodowany jest kosztami amortyzacji. W rzeczywistości jednak nastąpił niewielki spadek kosztów eksploatacji o 1,3%, szczególnie w grupie kosztów utrzymania czystości, związany z udzieleniem zamówienia publicznego innym podmiotom gospodarczym.
Drugim elementem kosztów są koszty technicznego utrzymania związane z konserwacją, naprawami bieżącymi, remontami gruntownymi oraz modernizacją. W 2000 r. nakłady na techniczne utrzymanie zasobów ZGM w Legnicy były wyższe niż średnio w kraju o około 3 punkty procentowe, w 2001 r. niższe o prawie 6 punktów procentowych. Natomiast ich struktura, z uwagi na relatywnie wysoki udział nakładów na remonty gruntowne i modernizację, była bardzo korzystna (tabela 24).
Tabela nr 24. Koszty technicznego utrzymania zasobów ZGM w Legnicy w 2000, 2001 i 2002 r. (w zł na 1 m2 p.u. miesięcznie)
Rok |
Wyszczególnienie |
Ogółem |
z tego: |
|
konserwacja |
remonty gruntowne |
|||
2000 |
Legnica zł % |
1,29 |
0,43 |
0,86 |
100 |
33 |
67 |
||
Badanie zł porównawcze % |
1,25 |
0,60 |
0,65 |
|
100 |
48 |
52 |
||
2001 |
Legnica zł % |
1,35 |
0,45 |
0,90 |
100 |
33 |
67 |
||
Badanie zł porównawcze % |
1,43 |
0,65 |
0,78 |
|
100 |
45 |
55 |
||
2002 |
Legnica zł % |
1,23 |
0,40 |
0,83 |
100 |
32 |
68 |
||
W 2002 r. nastąpił spadek nakładów finansowych ze środków własnych (pochodzących przede wszystkim z czynszów z lokali mieszkalnych i użytkowych) na techniczne utrzymanie zasobów ZGM o 871.764 zł w stosunku do wykonania roku ubiegłego. Zjawisko to wynika z odstąpienia przez Zarząd Miasta od podwyżki stawek czynszowych w roku 2002 dla komunalnych lokali mieszkalnych.
Zakłada się, że w ramach planowanych na lata 2003-2008 inwestycji związanych z gminnym zasobem mieszkaniowym realizowane będą zadania z zakresu:
– termomodernizacji budynków mieszkalnych (wytypowano wyłącznie budynki mieszkalne komunalne (bez mieszkań własnościowych), zużywające jednostkowo najwięcej energii cieplnej, z wielkiej płyty – w dalszej kolejności wznoszone w systemie tradycyjnym. Zwiększające się koszty jednostkowe energii cieplnej, w tym za ciepłą wodę użytkową, oraz wzrost zaległości najemców z tytułu opłat za energię cieplną stanowią element decydujący przy podejmowaniu decyzji termomodernizacyjnych. Ogrzewanie mieszkań z zaległościami czynszowymi kredytowane jest bowiem w istocie przez Gminę, która ponosi koszty zakupu energii cieplnej. Z tego względu należy dążyć do wykonania termomodernizacji w pełnym zakresie. Szczegółowy zakres prac określony zostanie przez audyt energetyczny wykonany oddzielnie dla każdego z budynków. Zakres termomodernizacji budynków obejmować będzie docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachów, stropów nad piwnicami, wymieniona zostanie stolarka okienna, założone będą zawory termostatyczne do instalacji c.o. oraz zmodernizowana zostanie instalacja c.w.u. Wymienione w planie koszty są kosztami brutto zawierającymi także koszty dokumentacji projektowej). Przedsięwzięcie, z uwagi na wysokie koszty będzie możliwe do realizacji przy zapewnieniu dofinansowania ze środków zewnętrznych, w tym unijnych.
– modernizacji kotłowni centralnego ogrzewania (Wymienione kotłownie przy ul. Chocianowskiej 5 i Al. Rzeczypospolitej 133 wybudowane zostały odpowiednio w 1996 i 1995 roku jako kotłownie olejowe. Do roku 2002 nie było z ich eksploatacją większych problemów. Jednakże starzejące się urządzenia, długa zima 2002/03 oraz pogarszające się parametry oleju opałowego sprawiły, że w minionym sezonie grzewczym miało miejsce kilkanaście awarii tych kotłowni, przy jednoczesnej bezawaryjnej pracy kotłowni gazowych. W związku z tym konieczna jest modernizacja tych kotłowni na kotłownie gazowe. Wstępne rozpoznanie przeprowadzone w Zakładach Gazowniczych Legnica wykazało, że możliwe będzie ich podłączenie do istniejących przyłączy gazowych sieci miejskiej. Należy jednak wykonać dokumentację projektową, uzyskać pozwolenie na budowę, przeprowadzić prace modernizacyjne kotłowni, a także zakupić gazomierze. Modernizacja ta jest niezbędną, a jej zaniechanie grozi poważnymi awariami w następnych sezonach grzewczych
– budowy kotłowni gazowych (w budynku użytkowym przy ul. Emilii Plater 11 znajdują się biura Oddziału Gospodarki Mieszkaniowej nr 4 w Legnicy. OGM-4 zaopatrywany jest w ciepło przez firmę “Modernbud” z ich kotłowni przy ul. Piastowskiej 22. Jednak godziny pracy “Modernbudu” są inne niż OGM-4, co przy stosowanym programatorze tygodniowym skutkuje niedogrzaniem pomieszczeń OGM-4 w godzinach porannych. Pracownicy marzną i dogrzewają pomieszczenia grzejnikami elektrycznymi, a to podraża koszty ogrzewania. Ponadto ciepło to jest drogie. Wykonanie inwestycji pozwoliłoby na zmniejszenie kosztów eksploatacji, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu cieplnego),
– modernizacji przyłączy c.o. do budynków (w latach poprzednich prowadzona była akcja modernizacji przyłączy cieplnych na preizolowane. W ten sposób wymieniono ok. 2000 metrów przyłączy cieplnych, zmniejszając znacznie straty cieplne i poprawiając pewność zasilania w ciepło budynków. Dotychczas pozostała do wykonania modernizacja przyłączy do budynków przy ul. Wielogórskiej i ul. Złotoryjskiej 17. Obecnie stan techniczny tych przyłączy znacznie pogorszył się i np. przyłącze do budynku przy ul. Wielogórskiej 74 jest obecnie nieszczelne i wymaga ciągłego uzupełniania wody. Niewykonanie tej inwestycji spowoduje brak pewności zasilania w sezonie grzewczym 2003/04),
– likwidacji niskiej emisji (ta inwestycja polega na likwidacji pieców kaflowych i zastępowaniu ich etażowymi instalacjami centralnego ogrzewania gazowymi lub elektrycznymi. W roku 2002 wykonano pięć takich instalacji. Na więcej nie starczyło środków finansowych. Jednak odzew wśród mieszkańców był znaczny i przez jakiś czas zgłaszały się kolejne osoby zainteresowane udziałem w programie. Zdajemy sobie sprawę, że niemożliwym jest ograniczanie inwestycji tylko do konkretnych kamienic lub tylko do obszaru “Centrum” wytyczonego “Małą obwodnicą”. Przy nagłośnieniu akcji przy pomocy publikatorów możliwym jest natomiast wykonanie założonego planu. Do planu należy jednak przyjmować lokale zajmowane przez wszystkie zgłaszające się osoby (także lokale użytkowe z piecami kaflowymi). O ile tylko będą możliwe do spełnienia kryteria techniczne w budynkach (wymieniona instalacja gazowa bądź elektryczna na pionie, istnienie wolnych, bądź możliwość dobudowy dodatkowych przewodów kominowych) oraz powinna być wyrażana zgoda lokatorów na modernizację. W uśrednionych kosztach (ustalonych na podstawie zeszłorocznych doświadczeń) podana jest wartość jednostkowa brutto zawierająca zarówno projekt, jak i koszty wykonawstwa)– zadanie będzie możliwe do realizacji pod warunkiem pozyskania dofinansowania ze środków zewnętrznych, w tym unijnych,
– modernizacji budynków obejmującej remont i adaptację na lokale mieszkalne*
planuje się modernizację dwóch budynków przy ul. Chocianowskiej w efekcie którego przewiduje się pozyskanie ok. 80 mieszkań.
Reasumując powyższe wytypowane budynki ustalone zostały według aktualnego stanu własności t.j. stanowią one własność Gminy Legnica. W przypadku przyszłościowego wykupu mieszkań (budynków) przedmiotowe opracowanie planu będzie wymagało aktualizacji.
Gmina, przy zapewnieniu środków własnych, poczyni starania o pozyskanie środków finansowych zewnętrznych, w tym z unijnych funduszy poakcesyjnych na realizację zadań ujętych w
tabeli 25.