IV. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 oraz z 2002 nr 113, poz.984 i nr 168, poz. 1383) “w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy lub innych jednostek samorządu terytorialnego oraz stanowiących własność Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych właściciel samodzielnie ustala stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową, a w szczególności:
1) położenie budynku, np. centrum, peryferie, zabudowa zwarta lub wolno stojąca,
2) położenie lokalu w budynku, np. kondygnacja, stopień nasłonecznienia lokalu,
3) wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan,
4) ogólny stan techniczny budynku.”.
W myśl art. 28 ust. 2 wymienionej ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku do dnia 31 grudnia 2004 r. w stosunkach najmu powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy czynsz regulowany, nie może przekraczać w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu.
W myśl art. 9 ust.8 oraz 9 tej ustawy wartość odtworzeniową lokalu stanowi iloczyn jego powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, wskaźnik ten dla Legnicy zostaje ogłoszony przez Wojewodę Dolnośląskiego w Dzienniku Urzędowym tegoż województwa.
W przypadku Legnicy obowiązująca metoda stawki bazowej określa wysokość stawki czynszu podstawowego za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu (w ujęciu wartościowym), uwzględniając czynniki podwyższające lub obniżające wartość użytkową danego lokalu. Zróżnicowanie wysokości stawek czynszu za 1 m2 powierzchni odbywa się ze względu na walory lub standard lokalu mieszkalnego.
Ustalone są następujące czynniki zwiększające stawkę bazową czynszu:
– dla lokali wyposażonych w instalację centralnego ogrzewania zasilaną z kotłowni lokalnej lub z centralnej ciepłowni – o 20%,
– dla lokali wyposażonych w instalację centralnej ciepłej wody – o 20%,
– dla lokali znajdujących się w budynkach położonych w centrum miasta (budynki w obrębie małej obwodnicy i wzdłuż ulic wychodzących z małej obwodnicy do pierwszego skrzyżowania) – o 10%.
Równocześnie ustalone są następujące czynniki zmniejszające stawkę bazową czynszu:
– dla lokali w budynkach przeznaczonych do rozbiórki ze względu na zły stan techniczny – o 50%,
– dla lokali w budynkach przeznaczonych do remontu kapitalnego – o 25%,
– dla lokali posiadających ciemne kuchnie – o 10%,
– dla lokali położonych na ostatniej kondygnacji w budynkach powyżej czterech kondygnacji (z wyłączeniem budynków wyposażonych w c.o.) – o 10%,
–
dla lokali położonych w suterenie – o 10%,– dla lokali położonych w oficynach – o 10%,
– dla lokali w budynkach, w których w.c. znajduje się na półpiętrach o 10% ,
– dla lokali posiadających wspólny przedpokój i wspólną używalność kuchni, łazienki i w.c. – o 10%,
– dla lokali nieposiadających łazienki – o 10%,
– dla lokali, w których znajdują się pokoje bez okien – o 10%,
– dla lokali znajdujących się w budynkach niewyposażonych w instalację wodno-kanalizacyjną – o 10%,
– dla lokali znajdujących się w budynkach niewyposażonych w instalację gazową – 10%,
– dla lokali w budynkach, w których w.c. znajduje się poza budynkiem lub w piwnicy – o 20%,
– dla lokali, w których ze względu na zły stan techniczny wyłączono z eksploatacji choćby jedna izbę na okres dłuższy niż jeden miesiąc – o 20%
Dopuszcza się łączne stosowanie obniżek i podwyżek, lecz stawka czynszu nie powinna przekraczać 50% zmniejszeń lub zwiększeń stawki bazowej.
Stosowane stawki czynszowe wg stanu na 31 grudnia 2002 r.
W zasobach komunalnych obowiązuje 16 stawek czynszowych za najem 1 m2 mieszkania. Struktura stawek według stanu na 31 grudnia 2002 r. wykazuje, że aż w 10.350 lokalach, czyli 78,8 % wszystkich lokali komunalnych, stawka czynszowa nie przekracza stawki bazowej i wynosi:
od 1,08 zł/1m2 – do 1,50 zł/1m2 w 1.514 lokalach o pow. 70.524,87 m2,
od 1,61 zł/1m2 – do 2,15 zł/1m2 w 8.836 lokalach o pow. 540.856,36 m2,
od 2,37 zł/1m2 – do 3,01 zł/1m2 w 2.759 lokalach o pow. 133.523,11 m2,
oraz stawka 3,23 zł/1m2 w 18 lokalach o pow. 933,84 m2.
Tabela nr 13. Średnia stawka czynszu dla lokali komunalnych wg stanu na 31 grudnia 2002 r.
Lp. |
Stawka zł za |
Liczba mieszkań |
Pow. mieszkalna |
Wartość czynszu w zł |
Lokale socjalne
1 |
0,51 |
220 |
7.259,66 |
3.702,43 |
Lokale komunalne (umowne + bezumowne)
2 |
1,08 |
189 |
8.581,89 |
9.268,44 |
3 |
1,18 |
360 |
20.256,71 |
23.902,92 |
4 |
1,29 |
80 |
2.713,20 |
3.500,02 |
5 |
1,40 |
66 |
4.144,40 |
5.802,16 |
6 |
1,50 |
819 |
34.828,67 |
52.243,00 |
7 |
1,61 |
54 |
3.897,64 |
6.275,20 |
8 |
1,72 |
4.366 |
238.390,64 |
410.031,90 |
9 |
1,83 |
9 |
753,15 |
1.378,26 |
10 |
1,93 |
1931 |
123.429,56 |
238.219,05 |
11 |
2,15 |
2476 |
174.385,37 |
374.928,55 |
12 |
2,37 |
683 |
36.066,88 |
85.478,50 |
13 |
2,58 |
837 |
37.683,10 |
97.222,40 |
14 |
2,80 |
283 |
13.859,50 |
38.806,60 |
15 |
3,01 |
956 |
45.913,63 |
138.200,02 |
16 |
3,23 |
18 |
933,84 |
3.016,30 |
|
Razem lokale komunalne |
13.127 |
745.838,18 |
1.488.273,32 |
Ogółem |
13.347* |
753.097,84 |
1.491.975,75 |
*
wyrażona liczbą użytkowników lokali - dana z systemu NSARCZ – zawierająca np. kilku najemców w jednym mieszkaniu o wspólnym przedpokoju. Zmiany stanu związane z wykupieniem lokalu odnotowywane są co najmniej z jednomiesięcznym opóźnieniem.średnia stawka = 1.488.273,32 = 1,99 zł/m2 tj. 92,56% stawki bazowej
(lok. komunalne) 745.838,18
Proponuje się przyjęcie realnego programu czynszowego na lata 2003–2008, który zakłada:
– w 2003 r. dalsze utrzymanie poziomu stawek czynszowych z roku 2002,
– w 2004 r. wzrost bazowej stawki czynszu o 5% ponad inflację,
– w 2005 r. wzrost stawki bazowej o 5%,
– w 2006 r. wzrost stawki bazowej o 8% ponad inflację,
– w 2007 r. wzrost stawki bazowej o 10% ponad inflację,
– w 2008 r. wzrost stawki bazowej o 12% ponad inflację.
W przypadku lokali socjalnych proponuje się wzrost stawki czynszowej tylko o stopień inflacji w poszczególnych latach t.j. w roku 2004 2,3%, a w latach 2006-2008 roczny wskaźnik inflacji zakłada się na poziomie 2,0%.
Tabela nr 14. Wzrost stawki bazowej czynszu w latach:
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
Prognoza |
||||
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|||
Stawka bazowa czynszu w zł/m2 |
2,15 |
2,15 |
2,30 |
2,42 |
2,66 |
2,98 |
3,40 |
Stawka lokali socjalnych w zł/m2 |
0,51 |
0,51 |
0,52 |
0,53 |
0,54 |
0,55 |
0,56 |
Uaktywnienie polityki czynszowej w latach następnych:
– 2004 r. – 5% ponad inflację prognozowaną w ustawie budżetowej na 2003 r. w wysokości 2,3, czyli wzrost o 7,3%,
– 2005 r. – wzrost o 5%,
– 2006 r. – wzrost o 10%,
– 2007 r. – wzrost o 12%
– 2008 r. – wzrost o 14%
Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych (bez kosztów świadczeń)
Stosowane w 2002 r. stawki czynszowe pokryły w 100% koszty bieżącej eksploatacji i w 16% koszty bieżących konserwacji i drobnych remontów. których wartość ukształtowała się w wysokości 4.846,5 tys. zł. Natomiast główne remonty pokryte zostały dotacją budżetową w kwocie 6.532,1 tys. zł oraz środkami własnymi w wysokości 3.397,9 tys. zł. (głównie dochody z lokali użytkowych).
Tabela nr 15. Koszty utrzymania zasobów i przychody czynszowe z lokali mieszkalnych
Okres |
Koszty eksploatacji i technicznego utrzymania zasobów mieszkaln. 1) (tys. zł) |
Przychód z czynszów i opłat za lokale mieszkalne 2) |
w tym |
|
komunalnych |
własnościowych (zaliczka+wynagr.) |
|||
2002 r. |
32.520,7 |
19.395,4 |
18.047,9 |
1.347,5 |
2003 r. plan |
31.600,0 |
18.970,0 |
17.400,0 |
1.570,0 |
1)
– dotyczy mieszkań komunalnych (w tym socjalnych) i własnościowych – bez kosztów świadczeń, z amorty- zacją2)
– w tym przypis “bezumowny” w wysokości 261,4 tys. zł.Analiza wyników z symulacji pokazuje, bardzo niski udział czynszu w finansowaniu technicznego utrzymania budynków (16%), co spowodowane zostało utrzymaniem stawek czynszowych na niezmienionym poziomie z roku 2001 do końca 2003 r.
Uaktywnienie polityki czynszowej w latach następnych zaowocuje systematycznym wzrostem czynszów w finansowaniu technicznego utrzymania budynków, tak że w 2008 r., tj. w końcowym roku obowiązywania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy statystycznie wyliczony poziom środków na konserwacje i drobne remonty które może finansować średnia stawka czynszowa wyniesie ok. 2.869 tys. zł., co stanowi ok. 64% poniesionych w 2002 nakładów na konserwacje i drobne remonty w wysokości 4.575 tys. zł.
W 2002 r. rzeczywisty koszt utrzymania 1 m2 komunalnego lokalu mieszkalnego, finansowany środkami własnymi ukształtował się na poziomie 2,65 zł/m2, co oznacza że:
– tylko w 75% koszt finansowany był średnią stawką czynszową,
– stawka bazowa w wysokości 2,15 zł/m2 stanowi zaledwie 81% kosztu,
– dopiero w 2006 r. przy założeniach programu czynszowego możliwe będzie osiągnięcie stawki bazowej w wysokości poziomu kosztów z 2002 r.
Tabela nr 16. Propozycje realizacji programu czynszowego |
||
Okres |
Średnia stawka czynszowa1) |
Szacunkowy przyrost 2) [w zł] |
2004 |
2,14 |
1.260.000 |
2005 |
2,24 |
804.000 |
2006 |
2,46 |
1.680.000 |
2007 |
2,76 |
2.172.000 |
2008 |
3,15 |
2.735.000 |
1)
przy przyjęciu założenia, że średnia stawka stanowić będzie 92,56% stawki bazowej2)
przy przyjęciu założenia realizacji programu prywatyzacji lokali mieszkalnych.Od wielu lat w zasobach komunalnych występuje luka w finansowaniu utrzymania zasobów środkami pochodzącymi z wpływów czynszowych w pokryciu kosztów utrzymania zasobów. Jedynym z powodów utrzymywania się “luki finansowej” jest szybszy wzrost kosztów utrzymania w stosunku do realizowanych przez gminę wzrostów czynszów wynikłych w przyjętych programów czynszowych.
Szacunkowa wartość luki finansowej:
2002 r. – 13.125,3 tys. zł
2003 r. – 12.630,0 tys. zł
Struktura i stan techniczny zasobów mieszkaniowych gminy Legnica wymaga bardzo dużych nakładów na remonty, tak więc bezpośrednie powiązanie wysokości czynszu za mieszkanie z procentowym wskaźnikiem wartości jego odtworzenia byłoby nadal jak najbardziej pożądane. Przyjęte w “Założeniach polityki mieszkaniowej na lata 1999-2002” procentowe wskaźniki kosztu odtworzenia skonstruowano w taki sposób, aby w 2004 r. gmina Legnica osiągnęła maksymalny czynsz w wysokości 3% kosztu odtworzenia. W chwili obecnej osiągnięcie tego wskaźnika oddaliło się w odległą perspektywę z uwagi na odejście od przyjętej w tamtym okresie polityki czynszowej w 2001 r., przede wszystkim z powodu braku przyzwolenia społeczności najemców lokali mieszkalnych na wysokie podwyżki czynszów.