1176

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU

z dnia 27 marca 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Miasta Kłodzka

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 5 ust. 3 i art. 22, w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) Rada Miejska w Kłodzku uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Miasta Kłodzka w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Tracą moc: uchwała nr XLVIII/290/2001 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 23 sierpnia 2001 r. i uchwała nr VI/49/2003 Rady Miejskiej z dnia 27 lutego 2003 r.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Kłodzka.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

KRZYSZTOF OKTAWIEC

Załącznik nr 1 uchwały Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 27 marca 2003 r. (poz. 1176)

STATUT

GMINY MIASTA KŁODZKA

D z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Gmina miasta Kłodzka, zwana dalej gminą, o powierzchni 25 km2 stanowi wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców gminy na terytorium miasta w granicach oznaczonych na mapie określonej w załączniku nr 1 do statutu, położona jest w powiecie kłodzkim w województwie dolnośląskim.

§ 2

1. Herbem gminy jest srebrny, dwuogoniasty koronowany lew w czerwonej tarczy herbowej wg wzoru z trzynastowiecznej pieczęci miejskiej. Wzór herbu zawiera zał. nr 2 do statutu.

2. Herb gminy i nazwa podlegają ochronie prawnej.

§ 3

Siedzibą organów gminy jest kłodzki Ratusz, pl. B. Chrobrego 1.

§ 4

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 5

1. Gmina ma osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

D z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 6

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 7

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażania i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechnianie idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

§ 8

1. Zakres działania gminy określają:

a) ustawy i akty prawne wydane na podstawie ustawy oraz w granicach upoważnień ustawowych,

b) porozumienia zawarte z innymi gminami, związkami gmin, organami samorządu powiatowego, wojewódzkiego i organami administracji rządowej,

c) uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

§ 9

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

a) działania swoich organów,

b) gminne jednostki organizacyjne,

c) działania innych podmiotów – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

§ 10

1. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

2. Formy prowadzenia gospodarki komunalnej, w tym wykonywania przez Gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

3. Zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne gminy, określone w § 6, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

4. Nowo wybrana Rada Gminy w ciągu 6 miesięcy od daty wyborów uchwala założenia polityki społeczno-gospodarczej na okres kadencji. Założenia te podlegają corocznej ocenie pod kątem ich realizacji i ewentualnej aktualizacji.

D z i a ł III

WŁADZE GMINY

 

D z i a ł IV

RADNI

 

D z i a ł V

SESJE RADY

 

D z i a ł VI

KOMISJE RADY

 

D z i a ł VII

Organy wykonawcze Gminy

 

D z i a ł VIII

Mienie komunalne

§ 118

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy i gminnych jednostek organizacyjnych, w tym zakładów budżetowych i jednostek budżetowych.

§ 119

Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§ 120

1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo burmistrz, lub z jego upoważnienia zastępca, ewentualnie inna wskazana imiennie upoważniona osoba.

2. Burmistrz może udzielić upoważnienia do składania jednoosobowych oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności i zarządzaniem mieniem, kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 121

Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza.

§ 122

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 123

Osoby uczestniczące w zarządzeniu mieniem komunalnym obowiązane są do zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrony.

D z i a ł IX

Gminna gospodarka finansowa

§ 124

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 125

1. Projekt budżetu przygotowuje burmistrz uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych.

2. Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia gminnego burmistrz przedstawia:

1) Regionalnej Izby Obrachunkowej – celem zaopiniowania,

2) Radzie,

– najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji burmistrza.

4. Burmistrz jest obowiązany przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej przed uchwaleniem budżetu.

§ 126

1. Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez R.I.O. podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

4. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada, na wniosek burmistrza, może uchwalić prowizorium budżetowe gminy na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.

5. Bez zgody burmistrza, Rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.

§ 127

1. Uchwała budżetowa gminy określa:

1) prognozowane dochody gminy według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,

2) wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

b) wydatków majątkowych,

3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy,

4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

5) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,

6) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

7) upoważnienie dla burmistrza do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań gminy,

8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,

10) dotacje,

11) dochody i wydatki związane z wykonaniem zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

12) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2. Uchwała budżetowa może zawierać:

1) upoważnienie dla burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,

2) upoważnienie dla burmistrza do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w ustawie o finansach publicznych,

3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.

§ 128

Dochody budżetu gminy określa odrębna ustawa.

§ 129

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy (prawidłowe wykonanie budżetu) odpowiada burmistrz.

2. Burmistrzowi przysługuje wyłącznie prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

3. W terminie 21 dni od daty uchwalenia budżetu burmistrz opracowuje układ wykonawczy budżetu w odniesieniu do prognozowanych dochodów i wydatków budżetu, uwzględniający wszystkie jednostki organizacyjne gminy objęte uchwałą budżetową.

4. Gmina może zaciągnąć zobowiązania do wysokości wynikającej z planu wydatków gminy, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz o obligatoryjne wpłaty płatnika.

§ 130

1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

3. Burmistrz informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

§ 131

Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

§ 132

1. Burmistrz przedstawia Radzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do 31 sierpnia.

2. Burmistrz przedstawia Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, zawierające zestawienie dochodów i wydatków po zamknięciu rachunków budżetu w dniu 31 grudnia upływającego roku budżetowego, w terminie do 31 marca następnego roku, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej i przesyła je Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

3. Rada rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi.

D z i a ł X

Przepisy końcowe

§ 133

1. Uchwalenie statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

§ 134

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

§ 135

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut gminy uchwalony uchwałą nr XLVIII/290/2001 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 23 sierpnia 2001 r. z późn. zm. w sprawie Statutu Gminy Miejskiej Kłodzko (Dz. Urzędowy Woj. Doln. Nr 131 z dnia 16 października 2001 r., poz. 1698, oraz Dz. Urz. Woj. Doln. z dnia 14 listopada 2001 r. Nr 150, poz. 1989).

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Miasta Kłodzka (poz. 1176)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Miasta Kłodzka (poz. 1176)