D z i a ł V

SESJE RADY

R o z d z i a ł 1

Przepisy ogólne

§ 31

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na dwa miesiące.

2. Sesje umieszczone w planach pracy Rady są sesjami zwyczajnymi. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

3. Rada – w zależności od potrzeb – może odbywać sesje nadzwyczajne. Na wniosek burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

4. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli projektodawcą jest burmistrz, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

§ 32

Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 33

1. Przewodniczący Rady przygotowuje i zwołuje sesje Rady.

2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:

1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

2) projekt porządku obrad.

3. Materiały na sesje, w szczególności projekty uchwał, doręcza się co najmniej na 5 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu gminy, rozpatrzenie budżetu gminy oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem sesji.

§ 34

1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii burmistrza, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym sekretarz i skarbnik gminy.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Burmistrz jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji Rady.

5. Burmistrz zapewnia obsługę prawną podczas sesji Rady.

§ 35

1. Sesje Rady są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie, co najmniej 3 dni przed datą sesji.

§ 36

1. Porządek obrad sesji powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego Rady lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym, wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu obrad, zgodnie z ust. 1, Rada może postanowić w szczególności ze względu na:

3. W protokole obrad odnotowuje się przyczynę przerwania obrad, o których mowa w ust. 1, imiona i nazwiska nieobecnych radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

R o z d z i a ł 2

Obrady

§ 37

1. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. W przypadku gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, przewodniczący Rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

§ 38

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.

2. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram obrady sesji Rady Miejskiej”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,

2) może przeprowadzić wybór sekretarzy, którzy prowadzą listę mówców, dokonują obliczenia wyników głosowania i pełnią inne funkcje zlecone przez przewodniczącego,

3) przedstawia projekt porządku obrad: z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych lub burmistrz,

4) poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt 3.

4. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

1) Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego Rady, komisji lub burmistrza.

5. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie burmistrza z wykonania uchwał Rady oraz sprawozdanie z pracy burmistrza między sesjami,

3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

4) interpelacje i zapytania radnych,

5) wnioski i oświadczenia radnych.

§ 39

1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.

3. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.

4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.

§ 40

1. Przewodniczący obrad czuwa nad ich sprawnym przebiegiem zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu formy i czasu trwania ich wystąpień, a w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący obrad, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji Rady.

§ 41

1. Wystąpienia radnych w dyskusji nie mogą w zasadzie trwać dłużej niż 10 minut, z wyjątkiem wystąpień klubowych i przewodniczących komisji, które nie mogą przekraczać 20 minut. Przewodniczący może ustalić inny czas wystąpienia i przedstawić do zatwierdzenia Radzie.

2. W dyskusji nad daną sprawą radny może zabierać głos tylko dwa razy. Powtórne wystąpienie w tej samej sprawie nie może trwać dłużej niż 5 minut. O przedłużeniu czasu wystąpienia decyduje przewodniczący obrad.

3. Radny zabierający głos powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji, zbędnych komentarzy i polemik.

§ 42

1. Przewodniczący obrad udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenie quorum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień,

4) zakończenia wystąpień,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłanie projektu uchwały do komisji lub autora projektu,

8) przeliczania głosów,

9) przestrzegania porządku obrad,

10) głosowania bez dyskusji,

11) zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji,

12) zamknięcia listy mówców.

3. O wniosku formalnym rozstrzyga Rada po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego głosu przeciwnego.

§ 43

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością burmistrzowi.

2. Po wyczerpaniu listy mówców, z zastrzeżeniem wynikającym z ust. 1, przewodniczący obrad zamyka dyskusję. Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, burmistrzowi lub klubowi radnych zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwał lub innym dokumencie.

R o z d z i a ł 3

Głosowanie

§ 44

1. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

2. W głosowaniu udział biorą jedynie radni.

§ 45

1. Głosowanie jawne:

1) W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2) Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza.

3) Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

4) Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

2. Głosowanie tajne:

1) Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady.

2) Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3) Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4) Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5) Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

3. Głosowanie zwykłą większością głosów:

1) Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2) Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

4. Głosowanie bezwzględną większością głosów:

1) Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2) Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3) Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4) Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

5) Kwalifikowana większość głosów osiągnięta jest wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana co najmniej taka liczba głosów, która odpowiada ułamkowi głosów ustalonemu w stosunku do liczby osób uprawnionych do głosowania.

R o z d z i a ł 4

Uchwały Rady

§ 46

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwały wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.

2. Rada w formie uchwał wyraża opinie lub zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.

§ 47

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:

1) co najmniej trzech radnych,

2) przewodniczący Rady,

3) komisje Rady,

4) klub radnych,

5) burmistrz.

2. Projekty uchwał muszą być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.

3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1–4 wymagają zaopiniowania przez burmistrza do 14 dni od otrzymania projektu.

4. Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i burmistrzowi.

§ 48

1. Projekt uchwały powinien zawierać:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,

4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały, ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne, prawne i finansowe uchwały oraz źródła ich pokrycia.

§ 49

1. Przy rozpatrywaniu projektów uchwał komisje biorą pod uwagę opinie przedstawione przez inne komisje i radnych. Komisje mogą wysłuchiwać także zaproszonych ekspertów.

2. Przewodniczący Rady na wniosek Komisji może zwrócić się do wnioskodawcy o przepracowanie projektu z rozważeniem zmian postulowanych przez komisję oraz przedstawienie skutków, zwłaszcza finansowych, tych zmian.

3. Po rozpatrzeniu projektu uchwały komisja przedstawia sprawozdanie zawierające wniosek o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z określonymi poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,

3) odrzucenie projektu.

4. Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje, na pisemne żądanie wnioskodawcy, jako wnioski mniejszości traktowane są w głosowaniu tak jak inne poprawki.

§ 50

1. Po zgromadzeniu wszystkich opinii przewodniczący Rady zarządza druk projektu uchwały oraz sprawozdania komisji.

2. Na sesji sprawozdanie komisji przedstawia przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek komisji – sprawozdawca.

§ 51

1. Porządek głosowania uchwał Rady jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów i punktów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez komisję, ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

2. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.

3. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

§ 52

1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący prowadzący sesję.

§ 53

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.

2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady w biurze Rady. Rejestr uchwał prowadzi burmistrz.

§ 54

1. Burmistrz przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla burmistrza oraz inne uchwały Rady i zarządzenia burmistrza objęte zakresem nadzoru Izby.

R o z d z i a ł 5

Interpelacje i zapytania radnych

§ 55

1. Radni mogą składać interpelacje i zapytania kierowane odpowiednio do burmistrza lub komisji Rady za pośrednictwem przewodniczącego Rady. Interpelacje mogą być składane na sesji lub w okresie między sesjami.

2. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego.

3. Interpelacja powinna mieć formę pisemną oraz zawierać imię i nazwisko oraz podpis składającego interpelację, a także dołączony jeden odpis.

4. Przewodniczący Rady może nie przyjąć interpelacji, która nie odpowiada warunkom określonym w ust. 2 i 3.

5. Przewodniczący przesyła interpelację niezwłocznie interpelowanemu.

§ 56

1. Przewodniczący informuje Radę o złożonych interpelacjach na najbliższej sesji Rady. Tekst interpelacji nieodczytany na sesji Rady ogłasza się jako załącznik do protokołu z sesji.

2. Przewodniczący Rady informuje Radę o nadesłanych odpowiedziach na interpelacje oraz o niewpłynięciu odpowiedzi na interpelacje w wyznaczonym terminie – na najbliższej sesji.

§ 57

1. Odpowiedź na interpelację składa się w dwóch egzemplarzach nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania – na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przesyła interpelantowi odpis odpowiedzi i na najbliższej sesji informuje Radę o jej treści.

2. W razie nieotrzymania odpowiedzi pisemnej w terminie lub w razie uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą, interpelant może zwrócić się do przewodniczącego Rady z żądaniem dodatkowych wyjaśnień, a także o umieszczenie interpelacji na porządku dziennym sesji.

3. Rozpatrzenie interpelacji na sesji obejmuje informację o treści interpelacji, udzielanej odpowiedzi oraz ewentualną dyskusję. Rada może uznać odpowiedź za wystarczającą lub wezwać interpelowanego do uzupełnienia odpowiedzi najdalej na następnej sesji.

§ 58

1. Na każdej sesji mogą być formułowane ustne pytania w sprawach bieżących, które wymagają bieżącej odpowiedzi.

2. Rozpatrzenie przez Radę pytania obejmuje przedstawienie treści pytania oraz udzielanie krótkiej ustnej odpowiedzi przez osobę, do której pytanie zostało skierowane; zadanie pytania może trwać nie dłużej niż 1 minutę, udzielenie odpowiedzi – nie dłużej niż 5 minut.

3. Nad pytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji; przewodniczący obrad dopuszcza jednak do zadania pytań dodatkowych w pierwszej kolejności przez autora pytania. Dodatkowe pytania nie mogą trwać dłużej niż 1 minutę, a łączna uzupełniająca odpowiedź nie może trwać dużej niż 5 minut.

§ 59

Przewodniczący Rady informuje radnych, które ze zgłoszonych interpelacji i zapytań zostają włączone do porządku dziennego sesji Rady.

R o z d z i a ł 6

Biuro Rady

§ 60

1. Obsługę Rady i jej komisji zapewnia biuro Rady jako wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład Urzędu Miasta.

2. Biuro Rady wykonuje zadania organizacyjno-tech-niczne i doradcze związane z działalnością Rady i jej organów.

3. Biuro Rady stwarza radnym warunki dla wykonywania mandatu radnego, a w szczególności:

1) przekazuje druki Rady i inne opracowania i materiały związane z pracami Rady,

2) stwarza radnym warunki uczestniczenia w pracach Rady i jej organów,

3) prowadzi korespondencje pomiędzy Radą i radnymi,

4) organizuje szkolenia uzupełniające wiedzę samorządową radnych.

§ 61

Organizację pracy biura Rady określa instrukcja kancelaryjna wprowadzona przez burmistrza.