D z i a ł III

WŁADZE GMINY

R o z d z i a ł 1

Referendum

§ 11

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy określa odrębna ustawa.

§ 12

1. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla gminy.

W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy lub burmistrza rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

2. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

3. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

4. Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy lub burmistrza przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców albo uchwały Rady Gminy, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyboru Rady Gminy nowej kadencji lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady Gminy lub burmistrza przed upływem kadencji.

5. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.

6. Rada Gminy może zasięgnąć opinii mieszkańców gminy w formie sondaży opinii publicznej, ankiet itp.

R o z d z i a ł 2

Organy Gminy

§ 13

Organami Gminy są:

1. Rada Miejska.

2. Burmistrz.

§ 14

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.

3. Radni i komisje Rady mają prawo wglądu do dokumentów obrazujących działania organów samorządowych, w tym burmistrza oraz Urzędu Miasta. Dotyczy to w szczególności dokumentów dotyczących realizacji budżetu, jednostkowych zadań gospodarczych – w szczególności inwestycji i remontów kapitalnych oraz innych ujętych w budżecie zadań społeczno-gospodarczych finansowanych ze środków publicznych.

4. Wnioski dotyczące rodzaju spraw i dokumentów, kopiowania ich treści oraz osób i jednostek organizacyjnych zobowiązanych do ich udostępnienia winny być uzgodnione z burmistrzem, przewodniczącym Rady lub osobami przez nich upoważnionymi.

5. Zakres udostępnianych informacji oraz treści dokumentów nie mogą naruszać przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz innych szczególnych regulacji prawnych dotyczących praw i interesów osobistych osób trzecich.

§ 15

Uchwały i decyzje organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu danego organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa lub statut stanowi inaczej.

§ 16

1. Rada Miejska zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Kadencja Rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru.

3. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich na zasadach i w trybie określonym w odrębnej ustawie.

§ 17

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowania sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek burmistrza,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad, burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

c) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,

d) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

e) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich, a także tworzenia i likwidacji fundacji,

f) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,

g) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

h) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami i wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku, w tym w sprawie przystąpienia gminy do związków gmin,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia i usuwania pomników,

15) nadawania i pozbawiania honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 18

1. Rada kontroluje działalność burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni, przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 19 ust. 1 statutu.

3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia burmistrzowi absolutorium z tego tytułu. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. Komisja Rewizyjna może wykonywać inne zlecone przez Radę zadania w zakresie kontroli.

5. Komisja Rewizyjna wydaje także opinie w sprawach określonych w statucie, przepisach prawa oraz na wniosek Rady. Opinie wydawane są z zachowaniem formy pisemnej.

6. Szczegółowy zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej określony jest w §§ 62–93 statutu.

§ 19

1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania jego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

4. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

5. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

6. Przewodniczący Rady reprezentuje Radę w stosunkach wewnętrznych z innymi jednostkami organizacyjnymi gminy oraz wykonuje inne zadania przewidziane w statucie lub powierzone mu przez Radę.