D z i a ł IV

RADNI

R o z d z i a ł 1

Obowiązki i uprawnienia radnego

§ 20

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny obowiązany jest składać wyborcom sprawozdania ze swojej działalności w organach gminy.

3. Pełnienie funkcji radnego stwierdza się dokumentem podpisanym przez przewodniczącego Rady.

§ 21

1. Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Rady oraz komisji Rady, do których został wybrany.

2. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

§ 22

1. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

2. Udział radnego w głosowaniach podczas posiedzeń Rady i w komisjach jest jednym z jego podstawowych obowiązków.

3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 23

1. Obecność radnego na sesji Rady potwierdzana jest na liście obecności wykładanej każdego dnia sesji przez dwie godziny od rozpoczęcia obrad. Lista obecności, po upływie czasu, na jaki została wyłożona, deponowana jest każdorazowo u przewodniczącego obrad.

2. Radny potwierdza swą obecność na posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Rady lub komisji, radny w miarę możliwości zawiadamia przed terminem posiedzeń odpowiednio przewodniczącego Rady lub komisji, a następnie jest obowiązany w ciągu 7 dni usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność.

4. Za przyczyny usprawiedliwiające niemożność wzięcia udziału przez radnego w posiedzeniu Rady lub komisji bądź w głosowaniu uważa się w szczególności:

1) chorobę albo konieczność opieki nad chorym,

2) wyjazdy zagraniczne akceptowane przez przewodniczącego Rady,

3) zbieg posiedzeń komisji, do których radny należy, jeżeli brał udział w jednym z tych posiedzeń,

4) urlop udzielony radnemu przez przewodniczącego Rady,

5) inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody uznane przez przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

5. Informacje o nieusprawiedliwionych nieobecnościach radnych na posiedzeniu Rady lub komisji są jawne.

6. Radny może z ważnych przyczyn zwrócić się do przewodniczącego Rady o udzielenie urlopu od wykonywania obowiązków radnego. Przewodniczący udziela urlopu w porozumieniu z przewodniczącym klubu, którego radny jest członkiem.

§ 24

1. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych uchwałą Rady.

2. Dieta nie przysługuje radnemu w przypadku:

1) nieusprawiedliwionej nieobecności na sesji lub posiedzeniu komisji,

2) korzystania z urlopu od wykonywania obowiązków radnego trwającego dłużej niż 14 dni.

§ 25

Radnego obowiązują ograniczenia w dostępie do funkcji i stanowisk publicznych oraz ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej określone w art. 24a–24h ustawy o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach szczególnych.

§ 26

1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Dostęp radnego do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową określają przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej. Radny jest obowiązany do złożenia pisemnego zobowiązania zachowania tajemnicy. Zachowanie tajemnicy obowiązuje radnego w czasie trwania mandatu, jak i po jego wygaśnięciu.

R o z d z i a ł 2

Kluby radnych

§ 27

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub może utworzyć co najmniej trzech radnych.

3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.

4. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

§ 28

1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 14 dni od dnia zebrania założycielskiego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnego powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.

§ 29

1. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.

2. Przewodniczący klubu radnych jest obowiązany przedłożyć przewodniczącemu Rady regulamin klubu w terminie 7 dni od jego uchwalenia.

§ 30

1. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy.

2. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.