1851 ROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FUNKCONUJĄCEJ PRZY PREZYDENCIE WROCŁAWIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU Na podstawie art. 38b. art. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) składam roczne sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok ubiegły. |
Komisję Bezpieczeństwa i Porządku utworzono na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy – Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z dnia 18 września 2001 r.).
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku jest w myśl art. 38a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym organem powołanym w celu realizacji zadań starosty powiatowego (prezydenta miasta na prawach powiatu) w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami (stanowiącymi tzw. powiatową administrację zespoloną) oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do podstawowych zadań i kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (określonych w art. 38a ust. 2 ww. ustawy) należy m.in:
– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
– opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (należy wspomnieć na marginesie, że Wrocław przyjął w formie uchwały Rady Miejskiej z dnia 7 grudnia 2000 r. “Program Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001–2004”, zapewniając jednocześnie środki finansowe na jego realizację – zanim powstał obowiązek ustawowy opracowywania ww. programów). Obecnie przygotowano projekt nowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu na lata 2005–2010.
– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w wyżej.
Zgodnie z art. 38b. ust. 1 Przewodniczący komisji, w celu wykonania zadań komisji, może żądać od Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, dokumentów i informacji o ich pracy, z wyjątkiem akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy, materiałów operacyjno- -rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych oraz akt w indywidualnych sprawach administracyjnych.
W skład komisji wchodzą, z mocy ustawy przedstawiciele następujących instytucji i środowisk:
1) starosta jako przewodniczący komisji,
2) dwóch radnych delegowanych przez radę powiatu,
3) trzy osoby powołane przez starostę spośród osób wyróżniających się wiedzą o problemach będących przedmiotem prac komisji oraz cieszących się wśród miejscowej społeczności osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym, w szczególności przedstawicieli samorządów gminnych, organizacji pozarządowych, pracowników oświaty, a także instytucji zajmujących się zwalczaniem zjawisk patologii społecznych i zapobieganiem bezrobociu,
4) dwóch przedstawicieli delegowanych przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji.
W pracach komisji uczestniczy także prokurator wskazany przez właściwego prokuratora okręgowego (uczestnictwo obligatoryjne).
Starosta może również powołać do udziału w pracach komisji funkcjonariuszy i pracowników innych niż Policja powiatowych służb, inspekcji i straży oraz pracowników innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Osoby te (np. pracownicy samorządowi, komendanci Straży Miejskiej i Pożarnej) uczestniczą w pracach komisji z głosem doradczym. (uczestnictwo fakultatywne).
Kadencja komisji trwa 3 lata.
W roku 2003 Komisja Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu wykonując swoje ustawowe obowiązki i zadania została powołana i obradowała w składzie:
– na podstawie art. 38a ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 5 marca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.):
1. Tomasz Czajkowski – radny Rady Miejskiej Wrocławia,
2. Janusz Ornatowski – radny Rady Miejskiej Wrocławia,
3. Leszek Jankiewicz,
– na podstawie art. 38a ust. 7 ustawy z dnia 5 marca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), z głosem doradczym:
1. Jarosław Łaganowski – Komendant Straży Miejskiej Wrocławia,
2. Zbigniew Szklarski – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu,
3. Wojciech Adamski – Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia,
– na podstawie art. 38a ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 5 marca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) delegowani przez Radę Miejską Wrocławia:
1. Jan Chmielewski – radny Rady Miejskiej Wrocławia,
2. Grzegorz Stopiński – radny Rady Miejskiej Wrocławia,
– na podstawie art. 38a ust. 5 pkt 4 ustawy z dnia 5 marca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) delegowani przez Komendanta Miejskiego Policji:
1. Edward Kucharski – Komendant Miejski Policji we Wrocławiu,
2. Zdzisław Ptak – Zastępca Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu,
– na podstawie art. 38a ust. 6 ustawy z dnia 5 marca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wskazany przez Prokuratora Okręgowego we Wrocławiu:
1. Lesław Karpina – Prokurator Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu obradowała w roku 2003 na trzech posiedzeniach w dniach: 7 kwietnia 2003, 21 lipca 2003 r. oraz 16 grudnia 2003 r.
Poniżej przedstawiam pełne protokoły z trzech kolejnych posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, które odbyły się w roku 2003.
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU WE WROCLAWIU z dnia 7 kwietnia 2003 r.
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU WE WROCLAWIU z dnia 21 lipca 2003 r.
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU WE WROCLAWIU
z dnia 16 grudnia 2003 r
.
PREZYDENT |
RAFAŁ DUTKIEWICZ |