PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU WE WROCLAWIU z dnia 21 lipca 2003 r.
W posiedzeniu udział wzięli:
1. Rafał Dutkiewicz – Prezydent Miasta Wrocławia
2. Wojciech Adamski – Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia
3. Jan Chmielewski – radny Rady Miejskiej Wrocławia
4. Janusz Ornatowski – radny Rady Miejskiej Wrocławia
5. Edward Kucharski – Komendant Miejski Policji we Wrocławiu
6. Zdzisław Ptak – Zastępca Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu
7. Zbigniew Szklarski – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu
8. Jarosław Łaganowski – Komendant Straży Miejskiej Wrocławia
9. Dawid Jackiewicz – Wiceprezydent Miasta Wrocławia
Obrady otworzył przewodniczący Komisji – Prezydent Miasta Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Po powitaniu wszystkich przybyłych członków Komisji oświadczył, że nie będzie mógł uczestniczyć w dalszej części obrad ze względu na konieczność odbycia nieplanowanych spotkań dot. współpracy zagranicznej. Jednocześnie wyznaczył swojego zastępcę w osobie Wiceprezydenta Dawida Jackiewicza. Następnie Prezydent Dutkiewicz przedstawił proponowany porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie.
Głos zabrał Komendant Miejski Policji Edward Kucharski celem przedstawienia informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Wrocław.
1. Komendant zaprezentował obszerne opracowanie, informując, że nie ma potrzeby i możliwości referowania całości materiału ze względu na ograniczenia czasowe. Zaznaczył, iż powie tylko o rzeczach najważniejszych, natomiast przygotowane sprawozdanie w wersji papierowej dostarczy wszystkim członkom Komisji. Mówiąc o bezpieczeństwie i porządku publicznym na terenie gminy Wrocław należy zagadnienia te rozpatrywać w kontekście powiatu ziemskiego, gdyż nie można ich ograniczać jedynie do granic miasta Wrocławia. Oceniając najogólniej stan bezpieczeństwa i porządku publicznego należy stwierdzić, że jego poziom kształtuje się na poziomie poprzedniego roku. Jedynym sposobem na zwiększenie efektywności działań podejmowanych przez Policję jest zwiększenie środków finansowych, gdyż ich ograniczanie spowoduje trudności w utrzymaniu poziomu bezpieczeństwa z zeszłego roku. Obecnie wykrywalność kradzieży pojazdów jest na poziomie jednym z najwyższych w Polsce. Wynik ten jest efektem przyjętych przez wrocławską Policję konkretnych programów, skoordynowanie działań i konsekwentne ich realizowanie. Stworzono skuteczny system zapobiegania oraz wykrywania sprawców kradzieży i włamań do samochodów. Następnie zostały omówione procentowo poszczególne rodzaje kradzieży oraz specyfika pracy w zwalczaniu każdej z nich. Można obecnie zauważyć zwiększoną ilość dokonywanych kradzieży w dużych centrach handlowych oraz lokalach gastronomicznych, czego przyczyną jest w zdecydowanej większości bezmyślność i brak wyobraźni osób poszkodowanych, które swoim zachowaniem często wręcz prowokują złodziei. Jeżeli chodzi o zorganizowaną przestępczość, to jak do tej pory nie stanowi ona problemu na dużą skalę, gdyż większość powstających grup przestępczych jest skutecznie inwigilowana już na samym początku. Konsekwencją tego jest brak występowania strzelanin oraz podkładania materiałów wybuchowych na terenie miasta. Na terenie powiatu dokonano 17 zabójstw – sprawcy wszystkich zostali wykryci. Jeżeli chodzi o sprawę “bombiarza”, to postępowanie wyjaśniające nadal trwa. Komendant zwrócił uwagę na trudności związane z dużym prawdopodobieństwem, że sprawca jest osobą chorą psychicznie, co utrudnia śledztwo, które obecnie polega na pracy na dokumentach, jakie posiada do dyspozycji Policja. Komendant zwrócił uwagę, że Wrocław jest miastem, w którym w porównaniu np. ze Szczecinem, Łodzią, Poznaniem, Krakowem odnotowuje się najwięcej wszczętych postępowań przeciwko osobom popełniającym wykroczenia i przestępstwa. Wykrywalność wszystkich przestępstw kształtuje się na poziomie 45%, podczas gdy w Krakowie – 17%, w Łodzi – 34%, a w Poznaniu – 36%. Następnie Komendant przedstawił działania podejmowane przez wrocławską Policję w zakresie realizacji podprogramów w ramach “Programu Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001 – 2004.” Omówił krótko założenia poszczególnych programów oraz charakterystykę i efekty pracy podległych mu funkcjonariuszy w tym zakresie, dokonując ogólnej oceny pozytywnej.
Następnie w podsumowaniu zwrócił uwagę na skuteczność wprowadzanego programu “Bez pobłażania” – wzorowanego na sprawdzonym już i bardzo efektywnym programie zastosowanym w Nowym Yorku przez Burmistrza NY Gulianiego – “0 tolerancji.” Głównym założeniem tego programu jest wytworzenie systemu skoordynowanych działań wszystkich służb, inspekcji i straży odpowiedzialnych ze bezpieczeństwo i porządek publiczny, mających na celu bezwzględne reagowanie na wszelkie, nawet najmniejsze przypadki łamania obowiązującego prawa.
2. Uzupełniając wypowiedź przedmówcy za-ca Komendanta Miejskiego Zdzisław Ptak poinformował o wynikach przeprowadzonej przez Gazetę Wyborczą akcji dot. bezpieczeństwa na wrocławskich osiedlach. Zebrano opinie od poszczególnych środowisk, na podstawie których uzyskano wiedzę dot. dobrego odbioru społecznego na temat podejmowanych działań i konieczności zwiększenia ilości patroli pieszych. Ta forma działań prewencyjnych przyczynia się znacznie do wzrostu poziomu poczucia bezpieczeństwa wśród społeczności lokalnych zamieszkujących poszczególne osiedla we Wrocławiu.
3. Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego poprosił Komendanta Miejskiego Policji o przedstawienie opinii na temat skuteczności zaangażowania poborowych do pracy w patrolach pieszych.
4. Komendant Miejski Policji wyraził opinię, iż jest to świetny pomysł i w miastach, gdzie wdrożono ten program, sprawdza się i przynosi wymierne efekty.
5. Radny RM Wrocławia – Jan Chmielewski zwrócił uwagę na problem szarżujących po chodnikach rowerzystów, którzy zachowują się często agresywnie wobec osób starszych zwracających im uwagę, by nie stwarzali niebezpieczeństwa i korzystali wyłącznie ze ścieżek rowerowych przeznaczonych dla nich.
6. Zastępca Komendanta Miejskiego Policji poinformował, że Policja zna problem oraz że podjęto już działania mające na celu wyeliminowanie tego rodzaju przypadków.
7. Wiceprezydent Dawid Jackiewicz zwrócił się z pytaniem do Komendanta Miejskiego Policji – czy obecnie we Wrocławiu są znane Policji miejsca szczególnie zagrożone zjawiskiem handlu narkotykami. Komendant Edward Kucharski udzielając odpowiedzi poinformował, że rejonów takich we Wrocławiu nie ma, a na pewno nie na taką skalę jak kiedyś np.: Wzgórze Partyzantów, natomiast poważnym problemem i zagrożeniem jest pojawienie się narkotyków i dealerów w szkołach i lokalach gastronomicznych. Zwrócił uwagę, że problem ten dotyczy każdej szkoły bez względu na zastosowane w nich środki bezpieczeństwa.
8. Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zaradzania Kryzysowego w imieniu Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza poruszył problem skutecznego karania osób naruszających przepisy prawa. Zwrócił uwagę na praktykę polegającą na tym, że Policja i Straż Miejska napracuje się angażując wszystkie dostępne środki, Miasto przekazuje duże kwoty pieniędzy na wspomaganie tych działań, natomiast w momencie, gdy wydaje się że ukaranie osób dopuszczających się wykroczeń jest bliskie zakończeniu Sądy Grodzkie umarzają większość spraw ze względu na znikomą szkodliwość społeczną. Wobec powyższego postawił pytanie do przemyślenia: czy Komisja może cokolwiek w tym zakresie zrobić? Czy może podjąć jakiekolwiek działanie, by w sposób delikatny zwrócić uwagę na ten problem i spowodować dyskusję na ten temat z wrocławskimi sędziami.
9. Komendant Miejski Policji zwrócił uwagę, że należy się zastanowić, czy jakiekolwiek działania w tym zakresie podjęte przez jakikolwiek organ mają sens, gdyż sądy są niezawisłe.
10. Komendant Straży Miejskiej Jarosław Łaganowski nawiązując do poprzedniej wypowiedzi Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego dot. skuteczności karania osób popełniających wykroczenia podkreślił, iż jest to rzeczywiście problem, który utrudnia skuteczność podejmowanych działań przez Strażników Miejskich.
Za przykład podał fakt, że na kilkaset wniosków o ukaranie do Sądu Grodzkiego sporządzonych przez funkcjonariuszy SM sądy ukarały tylko dwie osoby.
1. Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego poruszył problem bezpieczeństwa na imprezach masowych organizowanych w różnych częściach miasta ze szczególnym uwzględnieniem wrocławskiego Rynku. Poinformował o licznych skargach mieszkańców zamieszkałych w okolicach wrocławskiego Rynku.
2. Edward Kucharski zwrócił uwagę, że imprezy zawsze były, są i nie ma potrzeby podejmowania żadnych drastycznych kroków (np. wydanie zakazu ich organizowania), gdyż spowoduje to więcej strat niż korzyści nie tylko materialnych.
W toku dyskusji ustalono, że w okolicach terenu, na którym będą odbywać się imprezy, Straż Miejska oraz Policja zintensyfikuje działania podejmowane w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa. (na terenie, na którym odbywa się impreza, za porządek i bezpieczeństwo odpowiada bezpośrednio organizator).
Przechodząc do kolejnego punktu posiedzenia Wiceprezydent Wrocławia udzielił głosu Komendantowi Państwowej Straży Pożarnej, celem przedstawienia informacji o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o występujących zagrożeniach pożarowych na terenie Wrocławia.
1. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej Zbigniew Szklarski przedstawił informację o rejonach najbardziej zagrożonych, ilości interwencji i pożarów. Do końca czerwca odnotowano 4100 zdarzeń, w tym 2891 pożarów, 1045 miejscowych zagrożeń oraz 104 fałszywe alarmy. Poinformował jednocześnie, że wszystkie materiały przygotowane w wersji papierowej przekaże członkom Komisji do wykorzystania.
2. Wiceprezydent Wrocławia zapytał, jak wygląda sprawa z niedrożnymi hydrantami znajdującymi się na osiedlach wrocławskich, stwarzających olbrzymie zagrożenie dla mieszkańców oraz czy wzrosła liczba fałszywych alarmów.
3. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej poinformował, że polecił podległym Strażakom dokonanie kompleksowej kontroli każdego hydrantu znajdującego się w mieście. Odnośnie fałszywych alarmów – ich liczba utrzymuje się na stałym poziomie. Na posterunkach dyżurnych zgłoszenia przyjmują doświadczeni strażacy, którym udaje się znaczną liczbę fałszywych alarmów wykryć już w trakcie rozmowy telefonicznej. Niemniej jednak problem jest poważny i nie można bagatelizować żadnego zgłoszenia, każde należy sprawdzić.
4. Komendant Miejski Policji poprosił Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej o informację dot. drożności dróg pożarowych, by skoordynować działania Straży Pożarnej i Policji w tym zakresie.
5. Radny Rady Miejskiej Wrocławia – Janusz Ornatowski zwrócił uwagę, że w tym względzie najważniejszym problemem jest blokowanie dróg pożarowych przez pojazdy, których właściciele parkują na parkingach czy drogach wewnętrznych, by uniknąć opłaty za parkowanie w strefach płatnego parkowania. Zauważył, że jest to główna przyczyna występowania tych wykroczeń.
6. Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wyraził gotowość i chęć współpracy urzędu miasta w zakresie rozwiązania tego problemu poprzez włączenie do działania Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Wojciech Adamski podsumował współpracę wszystkich członków Komisji dot. bezpieczeństwa na imprezach masowych i realizację uzgodnień związanych z tym problemem oceniając b. pozytywnie. Za przykład podał skoordynowanie wspólnych działań przy zabezpieczeniu meczu sportowego, który odbył się tydzień po poprzednim posiedzeniu Komisji. Wszystkie ustalenia zrealizowano w całości, a wypracowane i przyjęte procedury zadziałały doprowadzając do bezpiecznego przebiegu imprezy.
1. Następnie zabrał głos Komendant Straży Miejskiej Wrocławia relacjonując przygotowania i omawiając poszczególne działania podejmowane przez Straż Miejską mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa na okres wakacyjny dzieciom oraz turystom odwiedzającym Wrocław. Za najważniejsze problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę, uznał:
– problem spożywania alkoholu w miejscach do tego nieprzeznaczonych czyli: ławkach, skwerach, parkach, osiedlach;
– pracujące sezonowo latem dzieci np.: roznoszące gazety nie zachowują wystarczających środków ostrożności;
– zabezpieczenie turystów na terenach wrocławskich dworców – poinformował o wspólnych działaniach w tym zakresie Straży Miejskiej, Policji oraz Straży Ochrony Kolei;
– parkowanie pojazdów wszędzie “gdzie się tylko da”, by uniknąć uiszczenia opłaty i w konsekwencji częste stwarzanie niebezpieczeństw w ruchu drogowym.
2. Komendant Miejski Policji we Wrocławiu uzupełniając wypowiedz Komendanta Straży Miejskiej poinformował o działaniach, jakie podejmowane są przez wrocławską Policję w zakresie poruszonych spraw.
Ostatnim punktem posiedzenia była informacja z prac Zespołu Kryzysowego w zakresie bezpieczeństwa szkół przedstawiona przez Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Wojciech Adamski przedstawił szczegółowo formy podejmowanych działań polegające na współpracy Urzędu Miasta, Policji, Straży Miejskiej oraz dyrekcji poszczególnych szkół w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
1. Janusz Ornatowski – radny Rady Miejskiej Wrocławia zasygnalizował problem dot. działalności lokalu “PUB No ONE”. Poinformował, że wzrosła liczba interwencji mieszkańców na działalność przedmiotowego lokalu oraz nieskuteczności działania w tym zakresie Komisji Praworządności i Bezpieczeństwa działającej w Radzie Miejskiej Wrocławia.
2. W odpowiedzi na postawiony problem Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Wojciech Adamski poinformował, że zapozna się ze sprawą i zostanie ona przedyskutowana na następnym posiedzeniu Komisji.