1818

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ JELENIEJ GÓRY

z dnia 11 maja 2004 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Jelenia Góra na lata 2004–2008

Na podstawie art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku
o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 ze zmianami) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Jelenia Góra na lata 2004–2008”.

R o z d z i a ł 1

Wielkość i stan techniczny zasobu mieszkaniowego Miasta

R o z d z i a ł 2

Analiza potrzeb remontów i napraw głównych wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali,
z podziałem na kolejne lata

R o z d z i a ł 3

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych

W skład mieszkaniowego zasobu Miasta Jelenia Góra wchodzi wg stanu na dzień 31 grudnia 2003 r. 9.240 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 491.396 m2.

Prywatyzacja lokali mieszkalnych w Jeleniej Górze odbywa się w oparciu o przepisy uchwały nr 275/XXIII/2000 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 23 maja 2000 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych oraz uchwały nr 57/VII/2003 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 25 marca 2003 r. zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych.

Przy sprzedaży lokali stosowana jest bonifikata w wysokości 79%, a w przypadku jednorazowej zapłaty ceny dodatkowa bonifikata w wysokości 20%, można więc prognozować, że nastąpi zwiększenie sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców.

Sprzedaż winna się koncentrować w budynkach, gdzie są już wykupione lokale mieszkalne. Ograniczy to wydatki Miasta związane z utrzymaniem tych nieruchomości, a jednocześnie doprowadzi do uporządkowania struktury własności i sposobu zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.

W celu realizacji powyższych założeń należy:

1. Przeprowadzić ocenę dotychczasowej prywatyzacji.

2. Podjąć decyzję o wielkości zasobu, którego nie należy prywatyzować.

3. Stworzyć warunki sprywatyzowania wszystkich mieszkań w budynkach istniejących już wspólnot mieszkaniowych.

4. Ustalić nowe zasady przeniesienia własności bądź oddania w użytkowanie wieczyste przyległych nieruchomości gruntowych lub ich części w przypadkach, gdy przy wyodrębnianiu własności lokali w budynku wydzielono dla niego działkę gruntu niespełniającą wymogów działki budowlanej.

Powyższe cele winny być realizowane przez merytoryczne Wydziały Urzędu Miasta i Zakłady Gospodarki Lokalowej.

Cele określone w punktach 1 i 2 zrealizować do końca 2004 roku.

Cele określone w punktach 3 i 4 realizować sukcesywnie do końca 2008 roku.

R o z d z i a ł 4

Zasady polityki czynszowej

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zmianami) “w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy lub innych jednostek samorządu terytorialnego oraz stanowiących własność Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych właściciel ustala stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową, a w szczególności:

  1. położenie budynku, np. centrum, peryferie, zabudowa zwarta lub wolno stojąca,
  2. położenie lokalu w budynku, np. kondygnacja, stopień nasłonecznienia lokalu,
  3. wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan,
  4. ogólny stan techniczny budynku.”

Według art. 28 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy do dnia 31 grudnia 2004 r. w stosunkach najmu powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy wysokość czynszu w lokalach, w których obowiązywał w dniu wejścia ustawy, czynsz regulowany nie może przekraczać w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

Według art. 9 ust. 8 i ust. 9 wyżej wymienionej ustawy wartość odtworzeniową lokalu stanowi iloczyn jego powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, wskaźnik ten dla Jeleniej Góry jest ogłaszany przez wojewodę w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Aby zrealizować ustawowe zapisy ustala się stawkę bazową czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego wyposażonego w instalację wodno-kanalizacyjną, elektryczną, gazową oraz łazienkę i w.c. w mieszkaniu.

Ustala się następujące czynniki zwiększające stawkę bazową czynszu:

• dla lokalu wyposażonego w instalację centralnego ogrzewania zasilaną z elektrociepłowni, centralnej ciepłowni lub kotłowni lokalnych – o 20%,

• dla lokalu wyposażonego w instalację ciepłej wody zasilaną z elektrociepłowni, centralnej ciepłowni lub kotłowni lokalnych – o 20%,

• dla lokalu mieszkalnego usytuowanego w małym budynku wolno stojącym (do 4 lokali łącznie) – o 5%.

Ustala się następujące czynniki zmniejszające stawkę bazową czynszu:

• dla lokalu niewyposażonego w łazienkę – o 15%,

• dla lokalu niewyposażonego w instalację gazową – o 10%,

• dla lokalu niewyposażonego w instalację wodno-kanalizacyjną – o 10%,

• dla lokalu, dla którego w.c. znajduje się poza budynkiem – o 10%,

• dla lokalu, dla którego w.c. znajduje się w budynku poza mieszkaniem – o 5%,

• dla lokalu jednostronnie usytuowanego od strony północnej lub z oknami “na studnię” niespełniającego wymogów technicznych oświetlenia i nasłonecznienia – o 5%,

• dla lokalu, w którym brak jest bezpośredniego naturalnego oświetlenia pomieszczenia kuchennego – o 10%,

• dla lokalu usytuowanego powyżej 4. pietra w budynku bez windy – o 10%,

• dla lokalu, w którym istnieje konieczność korzystania ze wspólnego pomieszczenia (kuchnia, w.c., łazienka, przedpokój ) – o 15%,

• dla lokalu położonego w budynku, dla którego odległość do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej jest większa niż 2 km mierzona wzdłuż najkrótszej drogi – o 5%.

Obniżenie czynszu może nastąpić z tytułu różnych czynników, jednak nie więcej niż o 30%.

Po uwzględnieniu wszystkich zniżek i zwyżek wpływających na wysokość stawki bazowej oblicza się stawkę czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu.

Niezależnie od powyższego dodatkowo ustala się następujące przypadki, w których stawka bazowa ulega obniżce o 30% za 1 m2 powierzchni lokalu, a mianowicie:

• w budynku lub lokalu, na który została wydana decyzja administracyjna o wyłączeniu z użytkowania ze względu na zły stan techniczny,

• dla lokalu usytuowanego w suterenie,

• w budynku położonym w strefie ochronnej zgodnie z wydanymi decyzjami administracyjnymi.

Dla lokali socjalnych ustala się stawkę czynszu w wysokości 50% stawki bazowej.

Wpływy z czynszu najmu za lokale mieszkalne i socjalne powinny pokrywać pełne koszty utrzymania zasobów. Jednak obecnie wpływy wystarczają na pokrycie zaledwie w 37% potrzeb remontowych. Aby umożliwić realizację koniecznych do wykonania prac remontowo-konserwacyjnych, ustala się przyjęcie programu czynszowego na lata 2004–2008, który zakłada:

– w 2004 r. wzrost bazowej stawki czynszu do 10% w stosunku do roku poprzedniego,

– w 2005 r. wzrost bazowej stawki czynszu do 15% w stosunku do roku poprzedniego,

– w 2006 r. wzrost bazowej stawki czynszu do 15% w stosunku do roku poprzedniego,

– w 2007 r. wzrost bazowej stawki czynszu do 15% w stosunku do roku poprzedniego,

– w 2008 r. wzrost bazowej stawki czynszu do 15% w stosunku do roku poprzedniego.

Realizacja programu czynszowego uwarunkowana będzie sytuacją materialno-bytową lokalnej społeczności, uzależnioną przede wszystkim od likwidacji bezrobocia i tworzenia nowych miejsc pracy.

R o z d z i a ł 5

Zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach

Zarząd mieszkaniowym zasobem miasta Jelenia Góra sprawowany jest od dnia 1 stycznia 2004 r. przez Zakłady Gospodarki Lokalowej “Północ” i “Południe”.

Do podstawowych zadań Zakładów należy:

– zarządzanie i administrowanie lokalami i budynkami komunalnymi i przylegającymi terenami przydomowymi,

– zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi własność osób fizycznych i miasta (wspólnot mieszkaniowych) do czasu określenia sposobu sprawowania zarządu przez właścicieli,

– reprezentowanie własności miejskiej we wspólnotach mieszkaniowych,

– realizowanie zadań związanych z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej (w tym zapewnianie lokali socjalnych i zamiennych),

– wykonywanie innych zadań zleconych przez miasto pod warunkiem zapewnienia środków finansowych (zabezpieczenia, dozory i rozbiórki nieruchomości, inwestycje).

Część zadań związanych z zarządzaniem i administrowaniem mieszkaniowym zasobem miasta, ciążących na ZGL-ach, wykonywana jest przez podmioty zewnętrzne (kooperantów i usługodawców), na zasadzie umów zawartych z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 9 lutego 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, a należą do nich:

– w części konserwacje, naprawy bieżące i remonty lokali oraz budynków,

– dostawa mediów (woda, energia elektryczna i cieplna, gaz, odprowadzenie nieczystości płynnych),

– pogotowie techniczne,

– wywóz nieczystości stałych i płynnych,

– w części utrzymanie czystości budynków i terenów zewnętrznych,

– konserwacja i pielęgnacja zieleni,

– dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja,

– przeglądy kominiarskie,

– wykonywanie projektów, dokumentacji technicznych i ekspertyz,

– obsługa prawna.

Siłami własnymi Zakłady wykonują przeglądy instalacji gazowej i wodno-kanalizacyjnej oraz przeglądy techniczne budynków, jak również konserwacje i remonty bieżące.

Biorąc pod uwagę wszelkie aspekty związane z problematyką zarządzania mieszkaniowym zasobem miasta w Mieście Jelenia Góra, docelowo założono prywatyzację zarządzania, rozłożoną w czasie i podzieloną na etapy. Stosowne uchwały, w tym zakresie, podjęła Rada Miejska Jeleniej Góry.

Etap I – utworzono z dniem 1 stycznia 2004 r. Zakłady Gospodarki Lokalowej

Połączono Zakłady Gospodarki Mieszkaniowej nr 1 i 5 i utworzono Zakład Gospodarki Lokalowej “Południe” oraz połączono Zakłady Gospodarki Mieszkaniowej nr 2 i 4 oraz utworzono Zakład Gospodarki Lokalowej “Północ”, każdy z wyraźnie wydzielonymi pionami – jeden do zarządzania zasobem mieszkaniowym miasta, drugi do zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.

Etap II – od dnia 1 stycznia 2004 do dnia 31 grudnia 2006 roku – całkowita prywatyzacja konserwacji, remontów i eksploatacji nieruchomości

Etap III – od 1 stycznia 2007 do dnia 31 grudnia 2008 roku – pełna prywatyzacja zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.

Etap IV – Pełna prywatyzacja zarządzania mieszkaniowym zasobem miasta do końca 2010 r.

R o z d z i a ł 6

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach

Głównym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej są wpływy z czynszów z lokali mieszkalnych.

Pozostałymi źródłami finansowania są:

1) dochody z wynajmu lokali użytkowych i garaży,

2) wpływy związane ze sprawowaniem zarządu nieruchomościami wspólnymi,

3) dotacje z budżetu miasta i państwa,

4) fundusze unijne,

5) pozostałe (w tym m.in. wpływy z odsetek, wynajem ścian na reklamę itp.).

Prognoza przychodów w latach 2004–2008 w tys. złotych

Tabela nr 10

Lp.

Wyszczególnienie

Planowane przychody w latach

Ogółem
2004–2008

2004 r.

2005 r.

2006 r.

2007 r.

2008 r.

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Wpływy ogółem ZGL “Południe “ i ZGL “Północ”
w tym

22.902,7

25.137,9

26.292,5

27.601,4

29.151,8

131.086,3

1.

Wpływy z lokali mieszkalnych
w tym:

15.044,4

16.868,2

18.513,8

20.105,0

21.782,8

92.314,2

 

– czynsze za lokale mieszkalne

12.536,0

14.271,4

15.830,7

17.297,8

19.015,0

78.950,9

 

– wpłaty z lokali wykupionych (zaliczka)

2.508,4

2.596,8

2.683,1

2.807,2

2.767,8

13.363,3

2.

Wpływy z lokali użytkowych

6.196,1

6.017,4

5.693,7

5.368,1

5.052,5

28.327,8

3.

Pozostałe wpływy

987,2

976,1

982,2

1.001,6

1.022,9

4.970,0

4.

Dotacja z budżetu miasta

675,0

1.276,1

1.102,9

1.126,7

1.293,6

5.474,3

 

Wpływy ogółem ZGL “Południe”

10.202,4

11.818,9

12.816,8

13.946,0

15.305,6

64.089,7

1.

Wpływy z lokali mieszkalnych
w tym:

7.571,2

8.828,1

9.765,7

10.843,4

12.104,2

49.112,6

 

– czynsze za lokale mieszkalne

6.507,9

7.724,4

8.587,1

9.601,8

10.813,2

43.234,4

 

– wpłaty z lokali wykupionych (zaliczka)

1.063,3

1.103,7

1.178,7

1.241,6

1.291,0

5.878,3

2.

Wpływy z lokali użytkowych

1.549,2

1.549,7

1.528,5

1.515,3

1.502,2

7.644,9

3.

Pozostałe wpływy

549,5

529,4

513,2

509,0

505,2

2.606,3

4.

Dotacja z budżetu miasta

532,5

911,7

1.009,4

1.078,3

1.194,0

4.725,9

 

Wpływy ogółem ZGL “Północ”

12.700,3

13.319,0

13.475,7

13.655,4

13.846,2

66.996,6

1.

Wpływy z lokali mieszkalnych
w tym:

7.473,2

8.040,2

8.748,0

9.261,6

9.678,6

43.201,6

 

– czynsze za lokale mieszkalne

6.028,1

6.547,0

7.243,6

7.696,0

8.201,8

35.716,5

 

– wpłaty z lokali wykupionych (zaliczka)

1.445,1

1.493,2

1.504,4

1.565,6

1.476,8

7.485,1

2.

Wpływy z lokali użytkowych

4.646,9

4.467,7

4.165,2

3.852,8

3.550,3

20.682,9

3.

Pozostałe wpływy

437,7

446,7

469,0

492,6

517,7

2.363,7

4.

Dotacja z budżetu miasta

142,5

364,4

93,5

48,4

99,6

748,4

Przedstawiona prognoza przychodów w latach 2004–2008 opracowana została z uwzględnieniem:

– zaproponowanych wzrostów stawek czynszów za lokale mieszkalne,

– spadku przychodów z lokali użytkowych z powodu ich sprzedaży,

– średniorocznej inflacji 2%.

Bardzo dużym zagrożeniem dla realizacji planowanych przychodów są m.in.

– obawy co do pełnej windykacji należności i zaległości,

– pogarszanie się stanu zamożności społeczeństwa.

Obserwuje się zjawisko narastania zaległości, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do utraty płynności finansowej Zakładów Gospodarki Lokalowej, które jako jednostki zarządzające zasobem mieszkaniowym Miasta powinny stosować szereg środków wspomagających windykację czynszów, a w szczególności:

– reagowania już po pierwszym sygnale pojawienia się zaległości,

– pomoc w ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy,

– proponowanie zamiany lokalu na lokal tańszy w eksploatacji.

R o z d z i a ł 7

Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których miasto jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JERZY PLESKOT