STATUT GMINY STARA KAMIENICA

DZIAŁ I

DZIAŁ II

DZIAŁ III

Organ wykonawczy Gminy

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 50

Organem wykonawczym gminy jest Wójt.

§ 51

1. Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji publicznej.

2. Kierowanie przez Wójta działalnością bieżącą gminy realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń, zarządzeń i regulaminów.

3. Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.

4. Wójt współdziała z sołectwami.

5. Wójt przygotowuje wnioski pod obrady rady.

R o z d z i a ł 2

Pracownicy samorządowi

§ 52

1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez Radę Gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego Rady Gminy.

2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.

R o z d z i a ł 3

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i Wójta

§ 53

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

a) protokoły z sesji

b) protokoły z posiedzeń komisji rady

c) rejestr uchwał rady, uchwał i zarządzeń Wójta

d) uchwały rady, uchwały i zarządzenia Wójta

e) rejestr wniosków i opinii komisji rady

f) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ustępie 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.

3. Dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się w biurze rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w kancelarii – sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

4. Z dokumentów wymienionych w punkcie 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi.

5. Realizacja uprawnień określonych w punkcie 4 może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.

6. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w punkcie 1.

7. Czynności, o których mowa w punkcie 6, są wykonywane odpłatnie.

8. Odpłatność za czynności określone w punkcie 6 będzie pobierana na zasadach ustalonych przez Wójta.

9. Uprawnienia określone w punktach od 1 do 6 nie znajdują zastosowania:

a) w wypadku podjęcia przez radę, komisje lub Wójta uchwały o wyłączeniu jawności,

b) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego.

DZIAŁ IV

Gospodarka finansowa gminy oraz mienie gminy

R o z d z i a ł 1

Gospodarka finansowa

§ 54

Dochodami Gminy są również:

1. udział w podatkach stanowiących dochód Skarbu Państwa,

2. wpływy z opłat na cele publiczne,

§ 55

Budżet gminy powinien być zrównoważony i tylko w wyjątkowych przypadkach wydatki budżetu mogą przewyższyć dochody.

§ 56

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Wójt doręcza przewodniczącemu Rady Gminy w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku obrachunkowego. Przewodniczący Rady Gminy zarządza niezwłocznie doręczenie sprawozdania radnym.

2. Sprawozdanie rozpatruje komisja rewizyjna, przyjmując w określonym terminie uwagi radnych i opinie komisji stałych Rady Gminy.

3. Radni powinni otrzymać sprawozdanie wraz z wnioskiem komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w takim czasie, aby jego rozpatrzenie i głosowanie nad absolutorium odbyło się najpóźniej do 30 kwietnia następnego roku.

R o z d z i a ł 2

Mienie komunalne

§ 57

1. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty, którym to mienie zostało przekazane do korzystania.

2. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych dysponują kierownicy tych jednostek w zakresie udzielonego przez Wójta pełnomocnictwa, na zasadach określonych nadanym jednostce statutem.

3. Zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej regulują odrębne uchwały i regulaminy.

DZIAŁ V

Jednostki pomocnicze

R o z d z i a ł 1

Sołectwa

§ 58

Jednostkami pomocniczymi są sołectwa (wykaz gminnych jednostek pomocniczych znajduje się w załączniku nr 4 do uchwały.

§ 59

1. Sołectwo tworzy Rada po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2. Rada podejmuje decyzje o rozpoczęciu konsultacji, wyznaczając jej termin, który nie może być krótszy niż 3 miesiące.

3. Mieszkańcy wypowiadają się na zebraniach wiejskich w drodze uchwały. Do zajęcia stanowiska w sprawie konieczna jest prawomocność zebrania wiejskiego.

4. Do podjęcia uchwały wystarczy zwykła większość głosów.

5. Odpis protokołu z zebrania wiejskiego oraz uchwałę przekazuje sołtys w terminie 14 dni Radzie Gminy.

6. Do inicjatywy mieszkańców stosuje się punkty 3 do 5.

§ 60

Łączenie, podział oraz znoszenie sołectw następuje przy odpowiednim zastosowaniu § 59.

§ 61

1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.

2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.

3. Rada Sołecka jest organem pomocniczym i doradczym sołtysa.

§ 62

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Gmina może przystępować do związków między-gminnych, jak również zawierać porozumienia komunalne z innymi gminami.

2. Gmina może przystępować również do stowarzyszeń gmin krajowych i zagranicznych.

3. Gmina może zawierać umowy i porozumienia o współpracy z gminami partnerskimi z zagranicy.

§ 63

W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy szczegółowe.

DZIAŁ VI

DZIAŁ VII

Zasady i tryb delegowania radnych gminy Stara Kamienica

§ 95

Podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem jego mandatu, poza terenem gminy Stara Kamienica.

§ 96

1. Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.

2. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do przewodniczącego rady gminy dokonuje wiceprzewodniczący rady.

3. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do wójta gminy dokonuje przewodniczący rady gminy w ramach czynności związanych ze stosunkiem pracy wójta.

§ 97

1. Środek transportu właściwy do odbycia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.

2. Na wniosek radnego przewodniczący rady gminy może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym niebędącym własnością gminy. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu według stawek za jeden kilometr przebiegu określony przez radę gminy na podstawie przepisów w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

§ 98

Należności z tytułu zwrotu kosztów za czas od rozpoczęcia podróży służbowej do czasu jej zakończenia regulują stosowne przepisy (aktualnie – rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. – w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy, Dz. U. z 2000 r. Nr 66, poz. 800 z póżn. zm.).

DZIAŁ VIII

Regulamin Komisji Rady Gminy

R o z d z i a ł 1

Organizacja i tryb pracy komisji

§ 99

Regulamin komisji określa tryb działania komisji stałych i doraźnych rady.

§ 100

1. Komisje stałe i doraźne powołuje rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.

2. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

3. Komisje działają w oparciu o uchwalone na okres 6 miesięcy plany pracy.

4. Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje ich planów na sesji, a także zlecić dokonanie w nich uzupełnień.

§ 101

1. Przewodniczącego komisji, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza wybiera komisja ze swego grona w głosowaniu jawnym.

2. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji.

§ 102

Przewodniczący komisji może zlecić członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdań i wniosków do dalszego działania.

R o z d z i a ł 2

Zadania komisji

§ 103

Do zadań komisji należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, spraw przedkładanych pod obrady rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady,

3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych - w zakresie kompetencji komisji.

§ 104

Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:

1) kontrola realizacji uchwał rady,

2) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez Wójta,

3) realizacja interpelacji i wniosków radnych,

4) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,

5) wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów ścigania,

6) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,

7) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,

8) kontrola wydatkowania środków przekazanych radom sołeckim,

9) inne zadania zlecone przez radę.

R o z d z i a ł 3

Organizacja posiedzeń komisji

§ 105

Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

§ 106

1. Komisje, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.

2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

§ 107

1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca.

3. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.

4. Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza odbywanie posiedzeń, komisje ustalają we własnym zakresie.

5. Raz na pół roku komisje przedstawiają na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.

6. Rada może żądać przedstawienia sprawozdania w terminie innym niż ustalony w ust. 5.

§ 108

1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii.

DZIAŁ IX