STATUT GMINY STARA KAMIENICA
DZIAŁ III
Organ wykonawczy Gminy
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 50
Organem wykonawczym gminy jest Wójt.
§ 51
1. Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji publicznej.
2. Kierowanie przez Wójta działalnością bieżącą gminy realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń, zarządzeń i regulaminów.
3. Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.
4. Wójt współdziała z sołectwami.
5. Wójt przygotowuje wnioski pod obrady rady.
R o z d z i a ł 2
Pracownicy samorządowi
§ 52
1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez Radę Gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego Rady Gminy.
2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.
R o z d z i a ł 3
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i Wójta
§ 53
1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
a) protokoły z sesji
b) protokoły z posiedzeń komisji rady
c) rejestr uchwał rady, uchwał i zarządzeń Wójta
d) uchwały rady, uchwały i zarządzenia Wójta
e) rejestr wniosków i opinii komisji rady
f) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ustępie 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
3. Dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się w biurze rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w kancelarii – sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach pracy Urzędu.
4. Z dokumentów wymienionych w punkcie 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi.
5. Realizacja uprawnień określonych w punkcie 4 może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.
6. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w punkcie 1.
7. Czynności, o których mowa w punkcie 6, są wykonywane odpłatnie.
8. Odpłatność za czynności określone w punkcie 6 będzie pobierana na zasadach ustalonych przez Wójta.
9. Uprawnienia określone w punktach od 1 do 6 nie znajdują zastosowania:
a) w wypadku podjęcia przez radę, komisje lub Wójta uchwały o wyłączeniu jawności,
b) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego.
DZIAŁ IV
Gospodarka finansowa gminy oraz mienie gminy
R o z d z i a ł 1
Gospodarka finansowa
§ 54
Dochodami Gminy są również:
1. udział w podatkach stanowiących dochód Skarbu Państwa,
2. wpływy z opłat na cele publiczne,
§ 55
Budżet gminy powinien być zrównoważony i tylko w wyjątkowych przypadkach wydatki budżetu mogą przewyższyć dochody.
§ 56
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Wójt doręcza przewodniczącemu Rady Gminy w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku obrachunkowego. Przewodniczący Rady Gminy zarządza niezwłocznie doręczenie sprawozdania radnym.
2. Sprawozdanie rozpatruje komisja rewizyjna, przyjmując w określonym terminie uwagi radnych i opinie komisji stałych Rady Gminy.
3. Radni powinni otrzymać sprawozdanie wraz z wnioskiem komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w takim czasie, aby jego rozpatrzenie i głosowanie nad absolutorium odbyło się najpóźniej do 30 kwietnia następnego roku.
R o z d z i a ł 2
Mienie komunalne
§ 57
1. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty, którym to mienie zostało przekazane do korzystania.
2. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych dysponują kierownicy tych jednostek w zakresie udzielonego przez Wójta pełnomocnictwa, na zasadach określonych nadanym jednostce statutem.
3. Zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej regulują odrębne uchwały i regulaminy.
DZIAŁ V
Jednostki pomocnicze
R o z d z i a ł 1
Sołectwa
§ 58
Jednostkami pomocniczymi są sołectwa (wykaz gminnych jednostek pomocniczych znajduje się w załączniku nr 4 do uchwały.
§ 59
1. Sołectwo tworzy Rada po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Rada podejmuje decyzje o rozpoczęciu konsultacji, wyznaczając jej termin, który nie może być krótszy niż 3 miesiące.
3. Mieszkańcy wypowiadają się na zebraniach wiejskich w drodze uchwały. Do zajęcia stanowiska w sprawie konieczna jest prawomocność zebrania wiejskiego.
4. Do podjęcia uchwały wystarczy zwykła większość głosów.
5. Odpis protokołu z zebrania wiejskiego oraz uchwałę przekazuje sołtys w terminie 14 dni Radzie Gminy.
6. Do inicjatywy mieszkańców stosuje się punkty 3 do 5.
§ 60
Łączenie, podział oraz znoszenie sołectw następuje przy odpowiednim zastosowaniu § 59.
§ 61
1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.
2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
3. Rada Sołecka jest organem pomocniczym i doradczym sołtysa.
§ 62
1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Gmina może przystępować do związków między-gminnych, jak również zawierać porozumienia komunalne z innymi gminami.
2. Gmina może przystępować również do stowarzyszeń gmin krajowych i zagranicznych.
3. Gmina może zawierać umowy i porozumienia o współpracy z gminami partnerskimi z zagranicy.
§ 63
W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy szczegółowe.
DZIAŁ VII
Zasady i tryb delegowania radnych gminy Stara Kamienica
§ 95
Podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem jego mandatu, poza terenem gminy Stara Kamienica.
§ 96
1. Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.
2. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do przewodniczącego rady gminy dokonuje wiceprzewodniczący rady.
3. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do wójta gminy dokonuje przewodniczący rady gminy w ramach czynności związanych ze stosunkiem pracy wójta.
§ 97
1. Środek transportu właściwy do odbycia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.
2. Na wniosek radnego przewodniczący rady gminy może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym niebędącym własnością gminy. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu według stawek za jeden kilometr przebiegu określony przez radę gminy na podstawie przepisów w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
§ 98
Należności z tytułu zwrotu kosztów za czas od rozpoczęcia podróży służbowej do czasu jej zakończenia regulują stosowne przepisy (aktualnie – rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. – w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy, Dz. U. z 2000 r. Nr 66, poz. 800 z póżn. zm.).
DZIAŁ VIII
Regulamin Komisji Rady Gminy
R o z d z i a ł 1
Organizacja i tryb pracy komisji
§ 99
Regulamin komisji określa tryb działania komisji stałych i doraźnych rady.
§ 100
1. Komisje stałe i doraźne powołuje rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.
2. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
3. Komisje działają w oparciu o uchwalone na okres 6 miesięcy plany pracy.
4. Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje ich planów na sesji, a także zlecić dokonanie w nich uzupełnień.
§ 101
1. Przewodniczącego komisji, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza wybiera komisja ze swego grona w głosowaniu jawnym.
2. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji.
§ 102
Przewodniczący komisji może zlecić członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdań i wniosków do dalszego działania.
R o z d z i a ł 2
Zadania komisji
§ 103
Do zadań komisji należy:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, spraw przedkładanych pod obrady rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady,
3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych - w zakresie kompetencji komisji.
§ 104
Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:
1) kontrola realizacji uchwał rady,
2) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez Wójta,
3) realizacja interpelacji i wniosków radnych,
4) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,
5) wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów ścigania,
6) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,
7) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,
8) kontrola wydatkowania środków przekazanych radom sołeckim,
9) inne zadania zlecone przez radę.
R o z d z i a ł 3
Organizacja posiedzeń komisji
§ 105
Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
§ 106
1. Komisje, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.
2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.
§ 107
1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.
2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca.
3. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.
4. Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza odbywanie posiedzeń, komisje ustalają we własnym zakresie.
5. Raz na pół roku komisje przedstawiają na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.
6. Rada może żądać przedstawienia sprawozdania w terminie innym niż ustalony w ust. 5.
§ 108
1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii.