DZIAŁ VI

Regulamin Rady Gminy

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 64

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy, zwanej dalej “radą”, oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

§ 65

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz Wójta jako organu wykonawczego.

2. Wójt i komisje rady działają pod kontrolą rady, której składają informacje ze swojej działalności.

R o z d z i a ł 2

Sesje Rady

§ 66

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole z sesji.

§ 67

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy rady oraz nieprzewidziane w planie pracy, a zwołane przez przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 13 niniejszego Regulaminu.

3. Półroczne plany pracy Rady przygotuje przewodniczący Rady i przedstawia je Radzie do zatwierdzenia w terminie do końca pierwszego miesiąca danego półrocza

4. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień w planach pracy w czasie ich realizacji.

R o z d z i a ł 3

Przygotowanie sesji

§ 68

1. Projekt porządku obrad, miejsce, termin, szczegółową listę zaproszonych gości oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem gminy.

2. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad - wysyłając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. Przygotowanie materiałów na sesję rady, jak również obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia urząd.

4. W razie niedotrzymania terminu zawiadomienia o sesji bądź niedoręczenia radnym kompletu dokumentów wymienionych w porządku obrad rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

R o z d z i a ł 4

Zasady obradowania

§ 69

1. Obrady sesji są jawne.

2. W wypadku wystąpienia okoliczności (przesłanek) zawartych w konstytucji i innych przepisach ustawowych, obrady rady będą się toczyły przy drzwiach zamkniętych.

§ 70

Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady.

§ 71

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza kworum na podstawie listy obecności. W razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 72

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Porządek sesji może być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach, na wniosek radnego lub wójta zgłoszony przed przyjęciem porządku obrad.

3. Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 73

1. Interpelacje i wnioski składa się zgodnie z programem sesji.

2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni.

4. Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds. rady, który prowadzi ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub między sesjami.

5. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w terminie do dwóch tygodni.

§ 74

Sprawozdanie z wykonania uchwał składa Wójt.

§ 75

1. Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2. Wójt składa informację z pracy w okresie międzysesyjnym na każdej następnej sesji rady.

3. Wójt składa półroczne sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków Rady Gminy.

§ 76

1. Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 77

1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przewodniczący może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 78

1. Przewodniczący rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być sprawy:

a) stwierdzenia kworum,

b) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

c) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

d) zamknięcia listy mówców,

e) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

f) tajnego głosowania,

g) przeliczenia głosów,

h) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

i) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przestrzegania regulaminu obrad,

k) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

§ 79

1. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 80

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.

§ 81

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję słowami “zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 82

1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.

2. Protokół z sesji powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia,

b) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

e) zatwierdzony porządek obrad,

f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

h) czas trwania sesji,

i) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

a) listę obecności radnych,

b) listę osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

c) listę gości zaproszonych,

d) podjęte przez radę uchwały,

e) dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

4. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie Urzędu Gminy oraz na każdej następnej sesji.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

R o z d z i a ł 5

Tryb głosowania

§ 83

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 84

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza obrad, a w razie potrzeby również przy pomocy innych radnych, kolejno zapytując radnych: kto jest “za”, kto “przeciw”, kto się “wstrzymał” od głosu.

3. Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

4. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 85

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych, która wybiera spośród siebie przewodniczącego. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy podchodząc do urny ustawionej na oddzielnym stoliku i przed urną, dokonują skreśleń (aktu wyboru).

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

4. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.

§ 86

1. Wnioskodawca zobowiązany jest tak sformułować wniosek, aby nie budził on wątpliwości co do jego intencji.

2. Przewodniczący rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

3. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 87

1. W przypadku podejmowania uchwały zwykłą większością głosów uznaje się, że uchwała została podjęta, jeżeli liczba oddanych głosów “za” jest większa od liczby głosów “przeciw” bez brania do obliczeń głosów “wstrzymujących się”.

2. “Ustawowy skład rady” oznacza w warunkach gminy Stara Kamienica 15 radnych.

3. Stwierdza się, że “bezwzględna większość głosów” oznacza wymóg uzyskania “za” co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciw” i “wstrzymujących się”.

4. “Bezwzględna większość ustawowego składu rady” oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. Uznaje się, że uchwała została podjęta “bezwzględną większością ustawowego składu rady”, jeżeli za jej podjęciem głosowało co najmniej 8 radnych.

§ 88

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a) datę i tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną,

c) postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,

e) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi) kolejny numer uchwały ( cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał rady przygotowane przez Wójta opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez komisję lub grupę radnych Wójt wyraża swoje stanowisko co do projektu uchwały. Swoją opinię do projektu uchwały Wójt przedstawia na sesji.

§ 89

Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w urzędzie gminy.

§ 90

Wójt przedkłada uchwały Rady do zatwierdzenia zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

R o z d z i a ł 6

Radni

§ 91

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

a) informowanie mieszkańców o stanie gminy,

b) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji,

c) propagowanie zamierzeń i dokonań rady,

d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie,

e) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

2. Radni i delegaci będący delegatami do związków gmin zobowiązani są co najmniej dwa razy - w roku składać radzie sprawozdanie z działalności związku.

3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

4. Radny powinien w razie niemożności uczestnictwa w sesji, posiedzeniu komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

§ 92

1. W przypadku wniosku zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym wniosek ten bada przewodniczący rady i przedkłada go radzie z projektem uchwały w tej sprawie.

2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada wysłuchuje radnego, jeżeli bierze udział w sesji.

§ 93

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady lub inną osobę za jego zgodą.

R o z d z i a ł 7

Obsługa Rady

§ 94

1. Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres zasady i sposób obsługi pracy rady, komisji oraz radnych.

2. Korespondencja kierowana do rady powinna być z sekretariatu urzędu doręczona bezpośrednio pracownikowi obsługującemu radę, który niezwłocznie kieruje ją do przewodniczącego rady, prowadząc jednocześnie ewidencję przyjętej przez siebie korespondencji.