DZIAŁ II
Organizacja i tryb pracy Rady
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 9
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy (z wyjątkiem pkt 3 i 4).
2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.
3. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.
4. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:
a) ustalania opłat na cele publiczne,
b) odwołania rady gminy oraz Wójta przed upływem kadencji.
§ 10
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz 1 wiceprzewodniczącego.
2. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:
a) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,
b) reprezentowania Rady na zewnątrz,
c) wykonywania czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do Wójta.
4. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.
§ 11
Tryb działania Rady Gminy określa Regulamin Rady w dziale nr VI.
R o z d z i a ł 2
Sesje Rady
§ 12
1. Rada obraduje na sesjach. O terminie sesji zawiadamia się radnych na piśmie, co najmniej 7 dni wcześniej wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. O terminie sesji budżetowej zawiadamia się radnych, co najmniej 14 dni wcześniej przesyłając jednocześnie projekt budżetu.
3. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, Rada może odroczyć sesję i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie sesji można złożyć nie później niż przed zatwierdzeniem porządku obrad.
4. Obrady sesji są jawne, z wyjątkiem kiedy ich przedmiot stanowią sprawy objęte tajemnicą wynikającą z konstytucji i innych przepisów ustawowych.
5. Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad, co najmniej na 7 dni wcześniej.
§ 13
1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje Rady.
2. Wójt, a także komisje i radni mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.
3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także inne materiały.
§ 14
Porządek ramowy obrad Rady winien być następujący:
1. Zatwierdzenie porządku obrad.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Informacja o pracach radnych z gminy Stara Kamienica w Radzie Powiatu.
4. Sprawozdanie z prac Wójta w okresie międzysesyjnym przedstawione przez Wójta
5. Zapytania dotyczące sprawozdania Wójta i odpowiedzi.
6. Interpelacje i zapytania.
7. Dyskusja nad projektami uchwał.
8. Głosowanie projektów uchwał.
9. Przyjęcie protokółu z ostatniej sesji.
10. Wnioski i oświadczenia.
Sesja budżetowa odbywa się według porządku określonego odrębną uchwałą Rady Gminy.
§ 15
Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. O terminie następnego posiedzenia informuje przewodniczący Rady. W takim przypadku § 13 nie stosuje się.
§ 16
1. Posiedzenie sesji otwiera Przewodniczący formułą “Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.
2. Po stwierdzeniu kworum Przewodniczący Rady zarządza wybór sekretarza obrad, który dokonuje rejestru uchwał i wniosków zwyczajnych, a także zlicza głosy podczas głosowania.
3. Wyboru sekretarza obrad dokonuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie rąk.
§ 17
1. Rada uchwala porządek obrad.
2. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą większości Rady, Przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
§ 18
W sesjach mogą uczestniczyć zaproszeni przez Przewodniczącego Rady przedstawiciele organizacji politycznych, zawodowych, społecznych, sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich.
§ 19
1. W obradach Rady uczestniczy Wójt.
2. W obradach Rady uczestniczą także inni pracownicy Urzędu Gminy, jednostek podległych wskazani przez Wójta Gminy.
3. W obradach Rady mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
§ 20
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.
3. Jeżeli radny w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, Przewodniczący może odebrać mu głos.
4. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady.
§ 21
Przewodniczący rady udziela głosu na sesji osobom spoza Rady według kolejności zgłoszeń po wyczerpaniu głosów radnych.
§ 22
1. Z każdego posiedzenia sporządza się protokół.
2. Protokół podpisuje Przewodniczący oraz protokolant.
3. Protokoły przechowuje się w biurze Rady.
4. Każdy uprawniony do głosowania mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokółów, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem tej części, która dotyczyła tajności obrad.
5. Odpis protokołu winien być w terminie 14 dni od zakończenia sesji doręczony Wójtowi.
§ 23
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.
R o z d z i a ł 3
Radny
§ 24
Radny w swojej działalności ma obowiązek uwzględniania interesów całej Gminy.
§ 25
1. Przewodniczący powiadamia na piśmie zakład pracy o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
2. Radny, który nie wykonuje swoich obowiązków, może być odwołany przez Radę Gminy ze składu tych organów lub struktur, do których został powołany przez Radę.
3. Radny ma prawo między innymi do:
a) uzyskiwania od organów gminy wszystkich informacji niezbędnych do wykonywania mandatu,
b) otrzymywania pomocy od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań,
§ 26
1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach Rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach sesji lub komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność odpowiednio Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 27
1. W punkcie porządku obrad sesji “Interpelacje i zapytania” każdy radny ma prawo zwracać się o wyjaśnienie we wszystkich sprawach, które dotyczą organów Gminy.
2. Odpowiedzi udziela:
a) Przewodniczący Rady, jeżeli pytanie dotyczy problemów wynikających z funkcjonowania Rady,
b) Wójt lub wyznaczony pracownik Urzędu Gminy lub jednostki podległej, jeżeli pytanie dotyczy sprawy podlegającej bieżącej kontroli Wójta,
c) Odpowiedzi udzielane są ustnie na sesji, a w sprawach wymagających rozpatrzenia mogą być udzielane na piśmie w terminie dwóch tygodni.
§ 28
1. Za udział w pracy rady i komisji radnemu przysługuje zwrot kosztów podróży oraz dieta stanowiąca ekwiwalent za utracony czas w wysokości ustalonej w odrębnej uchwale rady.
2. Za udział w pracach rady uznaje się również udział radnych w szkoleniach i posiedzeniach związków i stowarzyszeń, do których gmina należy w ramach zatwierdzonych planów pracy rady i komisji rady. Dotyczy to również współpracy z partnerskimi gminami zagranicznymi, z którymi gmina podpisała porozumienie o współpracy.
§ 29
Radny może odbywać podróże służbowe według zasad określonych w odrębnych przepisach. Zasady delegowania radnych, Wójta i przewodniczącego Rady określa dział nr VII.
R o z d z i a ł 4
Komisje Rady
§ 30
Komisje działają w oparciu o uchwalone przez radę plany pracy.
§ 31
Do zadań komisji stałych należy:
1. opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, Wójta, członków komisji i wyborców,
2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3. przygotowywanie, opiniowanie projektów uchwał oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem po uchwaleniu w zakresie kompetencji komisji.
§ 32
1. W skład komisji rady wchodzą radni.
2. Przewodniczącego komisji, jego zastępcę oraz sekretarza wybiera komisja w głosowaniu jawnym spośród swoich członków.
§ 33
1. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji w oparciu o plan pracy komisji zatwierdzony przez Radę.
2. Zwołanie posiedzenia komisji nieujętego w planie pracy komisji wymaga zgody Przewodniczącego Rady.
3. Zasady oraz tryb pracy komisji Rady przedstawia regulamin komisji w dziale nr VIII.
§ 34
1. Rada powołuje spośród radnych Komisję Rewizyjną.
2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest bezpośrednio przez Radę w głosowaniu tajnym.
§ 35
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1. przeprowadzanie kontroli gminnych jednostek organizacyjnych.
2. wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę.
§ 36
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę pracy gminnych jednostek organizacyjnych w oparciu o półroczne plany kontroli, zatwierdzone przez Radę.
2. Komisja Rewizyjna może przeprowadzać również doraźne kontrole zlecone przez Radę.
3. Zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli określa regulamin Komisji Rewizyjnej w dziale nr IX.
R o z d z i a ł 5
Kluby radnych – zasady działania klubów radnych
§ 37
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
§ 38
1. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady.
2. W zgłoszeniu podaje się:
a) nazwę klubu
b) listę członków
c) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
3. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.
§ 39
1. Kluby działają wyłącznie w ramach rady.
2. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.
§ 40
1. Kluby działają w okresie kadencji rady. Upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby ulegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 4 osób.
§ 41
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybrani przez członków klubu.
§ 42
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów przewodniczącemu rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 43
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
§ 44
Na wniosek przewodniczących klubów wójt obowiązany jest zapewnić klubom niezbędne warunki organizacyjne w zakresie ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł 6
Uchwały i inne akty
§ 45
1. Uchwała, będąc odrębnym aktem Rady, zawiera:
a) tytuł, datę i numer,
b) podstawę prawną,
c) określenie przedmiotu uchwały oraz jeżeli jest to konieczne, środków na jej realizację,
d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
e) przepisy przejściowe i uchylające, termin wejścia w życie.
2. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji, kolejny numer uchwały, rok podjęcia.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący obrad.
4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się oraz przechowuje wraz z protokołem sesji w biurze Rady.
R o z d z i a ł 7
Głosowanie
§ 46
1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.
2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.
§ 47
1. W głosowaniu jawnym podejmowane są uchwały.
2. Do ważności głosowania wystarcza zwykła większość głosów, chyba że przepisy szczególne określają inne wymogi.
3. Porządek głosowania nad projektami uchwał zawiera w kolejności:
a) głosowanie nad wnioskiem za odrzuceniem w całości,
b) głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji, Wójta lub podniesionych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
c) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.
4. Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach przewidzianych w odrębnych przepisach.
§ 48
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano: “za", “ przeciw” i “wstrzymujące się”.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami i na właściwych kartkach.
§ 49
1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
3. O zasadach głosowania tajnego informuje przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.