DZIAŁ II

Organizacja i tryb pracy Rady

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy (z wyjątkiem pkt 3 i 4).

2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.

3. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.

4. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:

a) ustalania opłat na cele publiczne,

b) odwołania rady gminy oraz Wójta przed upływem kadencji.

§ 10

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz 1 wiceprzewodniczącego.

2. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:

a) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,

b) reprezentowania Rady na zewnątrz,

c) wykonywania czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do Wójta.

4. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.

§ 11

Tryb działania Rady Gminy określa Regulamin Rady w dziale nr VI.

R o z d z i a ł 2

Sesje Rady

§ 12

1. Rada obraduje na sesjach. O terminie sesji zawiadamia się radnych na piśmie, co najmniej 7 dni wcześniej wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. O terminie sesji budżetowej zawiadamia się radnych, co najmniej 14 dni wcześniej przesyłając jednocześnie projekt budżetu.

3. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, Rada może odroczyć sesję i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie sesji można złożyć nie później niż przed zatwierdzeniem porządku obrad.

4. Obrady sesji są jawne, z wyjątkiem kiedy ich przedmiot stanowią sprawy objęte tajemnicą wynikającą z konstytucji i innych przepisów ustawowych.

5. Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad, co najmniej na 7 dni wcześniej.

§ 13

1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje Rady.

2. Wójt, a także komisje i radni mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.

3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także inne materiały.

§ 14

Porządek ramowy obrad Rady winien być następujący:

1. Zatwierdzenie porządku obrad.

2. Wybór sekretarza obrad.

3. Informacja o pracach radnych z gminy Stara Kamienica w Radzie Powiatu.

4. Sprawozdanie z prac Wójta w okresie międzysesyjnym przedstawione przez Wójta

5. Zapytania dotyczące sprawozdania Wójta i odpowiedzi.

6. Interpelacje i zapytania.

7. Dyskusja nad projektami uchwał.

8. Głosowanie projektów uchwał.

9. Przyjęcie protokółu z ostatniej sesji.

10. Wnioski i oświadczenia.

Sesja budżetowa odbywa się według porządku określonego odrębną uchwałą Rady Gminy.

§ 15

Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. O terminie następnego posiedzenia informuje przewodniczący Rady. W takim przypadku § 13 nie stosuje się.

§ 16

1. Posiedzenie sesji otwiera Przewodniczący formułą “Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2. Po stwierdzeniu kworum Przewodniczący Rady zarządza wybór sekretarza obrad, który dokonuje rejestru uchwał i wniosków zwyczajnych, a także zlicza głosy podczas głosowania.

3. Wyboru sekretarza obrad dokonuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie rąk.

§ 17

1. Rada uchwala porządek obrad.

2. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą większości Rady, Przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

§ 18

W sesjach mogą uczestniczyć zaproszeni przez Przewodniczącego Rady przedstawiciele organizacji politycznych, zawodowych, społecznych, sołtysi oraz przewodniczący rad sołeckich.

§ 19

1. W obradach Rady uczestniczy Wójt.

2. W obradach Rady uczestniczą także inni pracownicy Urzędu Gminy, jednostek podległych wskazani przez Wójta Gminy.

3. W obradach Rady mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.

§ 20

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.

3. Jeżeli radny w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, Przewodniczący może odebrać mu głos.

4. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady.

§ 21

Przewodniczący rady udziela głosu na sesji osobom spoza Rady według kolejności zgłoszeń po wyczerpaniu głosów radnych.

§ 22

1. Z każdego posiedzenia sporządza się protokół.

2. Protokół podpisuje Przewodniczący oraz protokolant.

3. Protokoły przechowuje się w biurze Rady.

4. Każdy uprawniony do głosowania mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokółów, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem tej części, która dotyczyła tajności obrad.

5. Odpis protokołu winien być w terminie 14 dni od zakończenia sesji doręczony Wójtowi.

§ 23

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

R o z d z i a ł 3

Radny

§ 24

Radny w swojej działalności ma obowiązek uwzględniania interesów całej Gminy.

§ 25

1. Przewodniczący powiadamia na piśmie zakład pracy o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

2. Radny, który nie wykonuje swoich obowiązków, może być odwołany przez Radę Gminy ze składu tych organów lub struktur, do których został powołany przez Radę.

3. Radny ma prawo między innymi do:

a) uzyskiwania od organów gminy wszystkich informacji niezbędnych do wykonywania mandatu,

b) otrzymywania pomocy od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań,

§ 26

1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach Rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.

2. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach sesji lub komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność odpowiednio Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 27

1. W punkcie porządku obrad sesji “Interpelacje i zapytania” każdy radny ma prawo zwracać się o wyjaśnienie we wszystkich sprawach, które dotyczą organów Gminy.

2. Odpowiedzi udziela:

a) Przewodniczący Rady, jeżeli pytanie dotyczy problemów wynikających z funkcjonowania Rady,

b) Wójt lub wyznaczony pracownik Urzędu Gminy lub jednostki podległej, jeżeli pytanie dotyczy sprawy podlegającej bieżącej kontroli Wójta,

c) Odpowiedzi udzielane są ustnie na sesji, a w sprawach wymagających rozpatrzenia mogą być udzielane na piśmie w terminie dwóch tygodni.

§ 28

1. Za udział w pracy rady i komisji radnemu przysługuje zwrot kosztów podróży oraz dieta stanowiąca ekwiwalent za utracony czas w wysokości ustalonej w odrębnej uchwale rady.

2. Za udział w pracach rady uznaje się również udział radnych w szkoleniach i posiedzeniach związków i stowarzyszeń, do których gmina należy w ramach zatwierdzonych planów pracy rady i komisji rady. Dotyczy to również współpracy z partnerskimi gminami zagranicznymi, z którymi gmina podpisała porozumienie o współpracy.

§ 29

Radny może odbywać podróże służbowe według zasad określonych w odrębnych przepisach. Zasady delegowania radnych, Wójta i przewodniczącego Rady określa dział nr VII.

R o z d z i a ł 4

Komisje Rady

§ 30

Komisje działają w oparciu o uchwalone przez radę plany pracy.

§ 31

Do zadań komisji stałych należy:

1. opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, Wójta, członków komisji i wyborców,

2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3. przygotowywanie, opiniowanie projektów uchwał oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem po uchwaleniu w zakresie kompetencji komisji.

§ 32

1. W skład komisji rady wchodzą radni.

2. Przewodniczącego komisji, jego zastępcę oraz sekretarza wybiera komisja w głosowaniu jawnym spośród swoich członków.

§ 33

1. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji w oparciu o plan pracy komisji zatwierdzony przez Radę.

2. Zwołanie posiedzenia komisji nieujętego w planie pracy komisji wymaga zgody Przewodniczącego Rady.

3. Zasady oraz tryb pracy komisji Rady przedstawia regulamin komisji w dziale nr VIII.

§ 34

1. Rada powołuje spośród radnych Komisję Rewizyjną.

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest bezpośrednio przez Radę w głosowaniu tajnym.

§ 35

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1. przeprowadzanie kontroli gminnych jednostek organizacyjnych.

2. wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę.

§ 36

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę pracy gminnych jednostek organizacyjnych w oparciu o półroczne plany kontroli, zatwierdzone przez Radę.

2. Komisja Rewizyjna może przeprowadzać również doraźne kontrole zlecone przez Radę.

3. Zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli określa regulamin Komisji Rewizyjnej w dziale nr IX.

R o z d z i a ł 5

Kluby radnych – zasady działania klubów radnych

§ 37

Radni mogą tworzyć kluby radnych.

§ 38

1. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady.

2. W zgłoszeniu podaje się:

a) nazwę klubu

b) listę członków

c) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

3. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.

§ 39

1. Kluby działają wyłącznie w ramach rady.

2. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.

§ 40

1. Kluby działają w okresie kadencji rady. Upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Kluby ulegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 4 osób.

§ 41

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybrani przez członków klubu.

§ 42

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów przewodniczącemu rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 43

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.

§ 44

Na wniosek przewodniczących klubów wójt obowiązany jest zapewnić klubom niezbędne warunki organizacyjne w zakresie ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł 6

Uchwały i inne akty

§ 45

1. Uchwała, będąc odrębnym aktem Rady, zawiera:

a) tytuł, datę i numer,

b) podstawę prawną,

c) określenie przedmiotu uchwały oraz jeżeli jest to konieczne, środków na jej realizację,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e) przepisy przejściowe i uchylające, termin wejścia w życie.

2. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji, kolejny numer uchwały, rok podjęcia.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący obrad.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się oraz przechowuje wraz z protokołem sesji w biurze Rady.

R o z d z i a ł 7

Głosowanie

§ 46

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie Rady.

§ 47

1. W głosowaniu jawnym podejmowane są uchwały.

2. Do ważności głosowania wystarcza zwykła większość głosów, chyba że przepisy szczególne określają inne wymogi.

3. Porządek głosowania nad projektami uchwał zawiera w kolejności:

a) głosowanie nad wnioskiem za odrzuceniem w całości,

b) głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji, Wójta lub podniesionych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

c) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

4. Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach przewidzianych w odrębnych przepisach.

§ 48

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano: “za", “ przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami i na właściwych kartkach.

§ 49

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad.

2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.

3. O zasadach głosowania tajnego informuje przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.