DZIAŁ IX

Regulamin komisji rewizyjnej

§ 109

1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej komisją, jest organem Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz jednostek organizacyjnych.

2. Komisja kontroluje również inne podmioty w za- kresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.

§ 110

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 111

Komisja podlega Radzie i działa w jej imieniu.

§ 112

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz na zlecenie Rady.

§ 113

1. Komisja pracuje według półrocznych planów, które przedstawia Radzie do zatwierdzenia.

2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3. Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 114

1. Skład komisji wybierany jest spośród radnych.

2. W skład komisji nie mogą wchodzić przewodniczący Rady oraz wiceprzewodniczący.

§ 115

1. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę.

2. Przewodniczący komisji:

a) organizuje pracę komisji,

b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

c) składa sprawozdanie Radzie z działalności komisji.

§ 116

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1. przestrzegania regulaminu komisji,

2. aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.

§ 117

1. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.

2. W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.

5. Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

§ 118

Uchwały komisji mają charakter opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.

§ 119

1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:

a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,

b) gospodarowania mieniem komunalnym,

c) przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów,

d) realizacji bieżących zadań gminy.

§ 120

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:

1. legalności – badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i uchwałami Rady,

2. gospodarności,

3. rzetelności – badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i solidny.

§ 121

Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli, przedkładając mu jednocześnie informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.

§ 122

Komisja upoważniona jest do:

1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3. zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4. powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5. żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,

6. przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 123

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:

a) przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

b) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej,

c) działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 124

Zadaniem komisji jest:

1. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2. ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,

3. wskazanie przykładów dobrej i rzetelnej pracy.

§ 125

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół powinien zawierać:

a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe ich kierownika,

b) imiona, nazwiska osób kontrolujących,

c) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,

d) czas trwania kontroli,

e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

f) wykaz załączników.

3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący Rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ 126

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 127

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz do Wójta wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 128

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić, za pośrednictwem Wójta, komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 129

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania i zawiadamia o tym przewodniczącego Rady i Wójta.

§ 130

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) zakres przeprowadzonej kontroli,

b) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,

c) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

§ 131

Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia Urząd Gminy.

§ 132

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 133

Traci moc uchwała nr XIII/78/03 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 29 września 2003 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Stara Kamienica.

§ 134

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.