DZIAŁ IX
Regulamin komisji rewizyjnej
§ 109
1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej komisją, jest organem Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz jednostek organizacyjnych.
2. Komisja kontroluje również inne podmioty w za- kresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.
§ 110
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.
§ 111
Komisja podlega Radzie i działa w jej imieniu.
§ 112
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz na zlecenie Rady.
§ 113
1. Komisja pracuje według półrocznych planów, które przedstawia Radzie do zatwierdzenia.
2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3. Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 114
1. Skład komisji wybierany jest spośród radnych.
2. W skład komisji nie mogą wchodzić przewodniczący Rady oraz wiceprzewodniczący.
§ 115
1. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę.
2. Przewodniczący komisji:
a) organizuje pracę komisji,
b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,
c) składa sprawozdanie Radzie z działalności komisji.
§ 116
Członkowie komisji zobowiązani są do:
1. przestrzegania regulaminu komisji,
2. aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.
§ 117
1. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.
2. W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.
3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.
5. Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
§ 118
Uchwały komisji mają charakter opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.
§ 119
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:
a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,
b) gospodarowania mieniem komunalnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów,
d) realizacji bieżących zadań gminy.
§ 120
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:
1. legalności – badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i uchwałami Rady,
2. gospodarności,
3. rzetelności – badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i solidny.
§ 121
Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli, przedkładając mu jednocześnie informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.
§ 122
Komisja upoważniona jest do:
1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
3. zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4. powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5. żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,
6. przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 123
1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:
a) przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,
b) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej,
c) działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 124
Zadaniem komisji jest:
1. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2. ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,
3. wskazanie przykładów dobrej i rzetelnej pracy.
§ 125
1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. Protokół powinien zawierać:
a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe ich kierownika,
b) imiona, nazwiska osób kontrolujących,
c) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,
d) czas trwania kontroli,
e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
f) wykaz załączników.
3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący Rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 126
Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.
§ 127
Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz do Wójta wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 128
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić, za pośrednictwem Wójta, komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 129
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania i zawiadamia o tym przewodniczącego Rady i Wójta.
§ 130
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) zakres przeprowadzonej kontroli,
b) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,
c) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.
§ 131
Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia Urząd Gminy.
§ 132
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 133
Traci moc uchwała nr XIII/78/03 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 29 września 2003 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Stara Kamienica.
§ 134
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.