D z i a ł III
Organy gminy
Organami Gminy są:
1. Rada Gminy
2. Wójt Gminy.
R o z d z i a ł I
I. Postanowienia ogólne
§ 9
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy (z wyjątkiem pkt 3 i 4.).
2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.
3. W sprawach szczególnie ważnych dla Gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.
4. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:
a) ustalania
opłat na cele publiczne,b) odwołania Rady Gminy oraz Wójta przed upływem kadencji.
§ 10
Do wyłącznej właściwości Rady należy w szczególności:
1. uchwalanie Statutu Gminy oraz Statutów Sołectw i jednostek organizacyjnych,
2. ustalanie wynagrodzenia Wójta,
stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdania z jego działalności,3. powoływanie i odwoływanie skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza Gminy – na wniosek Wójta
4. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu,
5. uchwalanie strategii rozwoju Gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6. uchwalanie programów gos
podarczych i przyjmowanie sprawozdań z ich realizacji,7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych zasad przekazywania im składników majątkowych do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8
. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz określ
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich – zgodnie z pkt 4 § 8 niniejszego Statutu,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,
10. określanie wysokości sumy do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11. podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,
12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
15. przyznawanie nagród i honorowych tytułów Gminy Stara Kamienica. Tryb przyznawania nagród i honorowych tytułów Gminy Stara Kamienica określa uchwała Rady,
16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17. stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 10).
§ 11
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz 1-go Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Odwołanie Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady następuje w trybie przewidzianym ustawą. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono n
ieważność § 11 ust. 1 zd. 1).2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:
a) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej
b) reprezentowania Rady na zewnątrz,
c) wykonywania czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do Wójta.
4. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.
§ 12
Tryb działania Rady określa Regulamin Rady Gminy Stara Kamienica stanowiący załącznik nr 4
do Statutu.V. Kluby radnych – zasady działania klubów radnych
I. Postanowienia ogólne
§ 55
Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
§ 56
1. Wójt Gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 56).
§ 57
1. Wójt ,w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
2. Odwołanie Wójta następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.
(Rozstrzyg
nięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 57).II. Zadania Wójta
§ 58
Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa i Statutu Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 58 ust. 1).
§ 59
1. Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji publicznej..
2. Kierowanie przez Wójta d
ziałalnością bieżącą Gminy realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń i zarządzeń, regulaminów z zastrzeżeniem § 10 pkt 7 do zawierania umów do wysokości ustalonej w uchwale budżetowej.3. Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.
4. W spraw
ach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia lub interesu publicznego Wójt może podjąć czynności zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 59 ust. 4).5. Do zadań Wójta należy w szczególności:
a) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
b) kierowanie pracą Urzędu ,
c) realizowanie budżetu Gminy i składanie sprawozdań z jego wykonania, kierowanie bieżący
d) współdziałanie z sołectwami,
e) powierzanie Sekretarzowi Gminy spraw Gminy z zakresu swoich kompetencji,
f) przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy,
g) przygotowanie wniosków pod obrady Rady,
h) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach w zakresie administracji publicznej.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 59 ust. 5 a–c, e–f, h).
R o z d z i a ł III
Pracownicy samorządowi
§ 60
Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
– wyboru – na stanowisku wójta,
– powołania – na stanowisku sekretarza i skarbnika Gminy,
– mianowania,
– umowy o pracę.
(Rozs
trzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 60).§ 61
1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez Radę Gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego Rady Gminy.
2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.
§ 62
Odwołanie skarbnika i sekretarza dokonuje się na wniosek Wójta. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 62).
§ 63
Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 63).
§ 64
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Wójta
1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
a) protokoły z sesji,
b) protokoły z posiedzeń komisji Rady,
c) rejestr uchwał Rady, uchwał i zarządzeń Wójta,
d) uchwały rady, uchwały i zarządzenia Wójta,
e) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
f) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ustępie 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
3. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w kancelarii – sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach pracy Urzędu.
4. Z dokumentów wymienionych w punkcie 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi,
5. Realizacja uprawnień określonych w punkcie 4 może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.
6. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w punkcie 1.
7. Czynności o których mowa w punkcie 6, są wykonywane odpłatnie.
8. Odpłatność za czynności określone w punkcie 6 będzie pobierana na za
sadach ustalonych przez Wójta .9. Uprawnienia określone w punktach od 1 – 6 nie znajdują zastosowania:
a) w wypadku podjęcia przez Radę, komisje lub Wójta uchwały o wyłączeniu jawności,
b) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile
ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego