D z i a ł III

Organy gminy

Organami Gminy są:

1. Rada Gminy

2. Wójt Gminy.

R o z d z i a ł I

Organizacja i tryb pracy Rady

I. Postanowienia ogólne

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy (z wyjątkiem pkt 3 i 4.).

2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.

3. W sprawach szczególnie ważnych dla Gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.

4. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:

a) ustalania opłat na cele publiczne,

b) odwołania Rady Gminy oraz Wójta przed upływem kadencji.

§ 10

Do wyłącznej właściwości Rady należy w szczególności:

1. uchwalanie Statutu Gminy oraz Statutów Sołectw i jednostek organizacyjnych,

2. ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdania z jego działalności,

3. powoływanie i odwoływanie skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza Gminy – na wniosek Wójta

4. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu,

5. uchwalanie strategii rozwoju Gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6. uchwalanie programów gospodarczych i przyjmowanie sprawozdań z ich realizacji,

7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych zasad przekazywania im składników majątkowych do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich – zgodnie z pkt 4 § 8 niniejszego Statutu,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,

10. określanie wysokości sumy do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11. podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,

12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15. przyznawanie nagród i honorowych tytułów Gminy Stara Kamienica. Tryb przyznawania nagród i honorowych tytułów Gminy Stara Kamienica określa uchwała Rady,

16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17. stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 10).

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz 1-go Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Odwołanie Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady następuje w trybie przewidzianym ustawą. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 11 ust. 1 zd. 1).

2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:

a) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,

b) reprezentowania Rady na zewnątrz,

c) wykonywania czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do Wójta.

4. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego w razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.

§ 12

Tryb działania Rady określa Regulamin Rady Gminy Stara Kamienica stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.

II. Sesje Rady

III. Radny

IV. Komisje Rady

V. Kluby radnych – zasady działania klubów radnych

VI. Uchwały i inne akty

VII. Głosowanie

R o z d z i a ł II

Organ wykonawczy Gminy

I. Postanowienia ogólne

§ 55

Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

§ 56

1. Wójt Gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 56).

§ 57

1. Wójt ,w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.

2. Odwołanie Wójta następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 57).

II. Zadania Wójta

§ 58

Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa i Statutu Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 58 ust. 1).

§ 59

1. Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji publicznej..

2. Kierowanie przez Wójta działalnością bieżącą Gminy realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń i zarządzeń, regulaminów z zastrzeżeniem § 10 pkt 7 do zawierania umów do wysokości ustalonej w uchwale budżetowej.

3. Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.

4. W sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia lub interesu publicznego Wójt może podjąć czynności zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 59 ust. 4).

5. Do zadań Wójta należy w szczególności:

a) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

b) kierowanie pracą Urzędu ,

c) realizowanie budżetu Gminy i składanie sprawozdań z jego wykonania, kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

d) współdziałanie z sołectwami,

e) powierzanie Sekretarzowi Gminy spraw Gminy z zakresu swoich kompetencji,

f) przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy,

g) przygotowanie wniosków pod obrady Rady,

h) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach w zakresie administracji publicznej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 59 ust. 5 a–c, e–f, h).

R o z d z i a ł III

Pracownicy samorządowi

§ 60

Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

– wyboru – na stanowisku wójta,

– powołania – na stanowisku sekretarza i skarbnika Gminy,

– mianowania,

– umowy o pracę.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 60).

§ 61

1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez Radę Gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego Rady Gminy.

2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.

§ 62

Odwołanie skarbnika i sekretarza dokonuje się na wniosek Wójta. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 62).

§ 63

Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 63).

§ 64

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Wójta

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

a) protokoły z sesji,

b) protokoły z posiedzeń komisji Rady,

c) rejestr uchwał Rady, uchwał i zarządzeń Wójta,

d) uchwały rady, uchwały i zarządzenia Wójta,

e) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

f) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ustępie 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

3. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w kancelarii – sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

4. Z dokumentów wymienionych w punkcie 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi,

5. Realizacja uprawnień określonych w punkcie 4 może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.

6. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w punkcie 1.

7. Czynności o których mowa w punkcie 6, są wykonywane odpłatnie.

8. Odpłatność za czynności określone w punkcie 6 będzie pobierana na zasadach ustalonych przez Wójta .

9. Uprawnienia określone w punktach od 1 – 6 nie znajdują zastosowania:

a) w wypadku podjęcia przez Radę, komisje lub Wójta uchwały o wyłączeniu jawności,

b) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego