2201

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ BIELAWY

z dnia 25 czerwca 2003 r.

w sprawie Statutu Miasta Bielawa

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala:

STATUT MIASTA BIELAWA

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:

Miasto – miasto (gmina) Bielawa

Gmina – gminę (miasto) Bielawa

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorzą- dzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr. 142, poz. 1591)

Statut – Statut Miasta Bielawa

Rada – Rada Miejska Bielawy

Radny – członka Rady Miejskiej Bielawy

Przewodniczący – przewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy

Wiceprzewodniczący – wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy

Burmistrz – burmistrza miasta Bielawa

Komisja – komisja Rady Miejskiej Bielawy

Sesja – sesja Rady Miejskiej Bielawy

Bielawa – gminę (miasto) Bielawa

Urząd – Urząd Miejski Bielawy

Jednostka Organizacyjna – jednostkę organizacyjną miasta Bielawa

Biuro Rady – biuro Rady Miejskiej Bielawy

Społeczność Lokalna – mieszkańców Bielawy

§ 2

Gmina Bielawa jest gminą miejską i nosi nazwę Bielawa.

§ 3

1. Wzór i herb Miasta określa odrębna uchwała Rady.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu wymaga zgody Burmistrza.

§ 4

Wykaz barw flagi Bielawy określa odrębna uchwała Rady.

§ 5

Wykaz Jednostek Organizacyjnych prowadzi Burmistrz.

§ 6

1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta nadać tytuł Honorowego Obywatela Miasta Bielawa.

2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony Miasta.

3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w taki sam sposób jak nadanie.

4. Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Bielawa określa odrębna uchwała Rady.

§ 7

1. Mieszkańcy Miasta dokonują rozstrzygnięć bezpośrednio w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum.

2. Zakres i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa Ustawa oraz ustawa o referendum gminnym.

§ 8

Organami Miasta są: Rada Miejska oraz Burmistrz.

R o z d z i a ł II

R o z d z i a ł III

R o z d z i a ł IV

R o z d z i a ł V

KLUB RADNYCH

§ 81

Radni mogą tworzyć kluby radnych określane dalej jako “Kluby", według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 82

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Kluby Radnych są niezależnymi organizacjami Radnych tworzonymi w celu reprezentowania wobec Rady i społeczności lokalnej poglądów, stanowisk, opinii i inicjatyw we wszystkich sprawach.

§ 83

1. Warunkiem utworzenia Klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych.

2. Powstanie Klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę Klubu,

2) listę członków Klubu,

3) imię i nazwisko przewodniczącego Klubu.

4. W razie zmiany składu Klubu lub jego rozwiązania przewodniczący Klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.

§ 84

Rejestr Klubów prowadzi Przewodniczący.

§ 85

1. Przynależność radnych do Klubu jest dobrowolna.

2. Można należeć tylko do jednego Klubu.

§ 86

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy decyzji swoich członków.

3. Klub Radnych podlega wykreśleniu z rejestru Klubów w przypadku, gdy liczba członków będzie mniejsza niż trzech.

§ 87

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy Klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

§ 88

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Prezentowane przez Kluby merytoryczne wnioski, opinie i stanowiska powinny być przedłożone w formie pisemnej Przewodniczącemu.

§ 89

Na wniosek przewodniczącego Klubu Burmistrz obowiązany jest zapewnić Klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do funkcjonowania.

R o z d z i a ł VI

ORGAN WYKONAWCZY, PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 90

Burmistrz jest organem wykonawczym Miasta.

§ 91

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania określone przepisami prawa.

2. Szczegółowe zadania Burmistrza określa Ustawa.

3. Zadania Burmistrza wykonywane są przy pomocy Urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta.

4. Burmistrz przedkłada Radzie pisemną informację na temat podejmowanych przez siebie ważniejszych działań i decyzji wynikających z zadań Gminy.

§ 92

Uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec Burmistrza i związane z tym czynności z zakresu stosunku pracy wykonuje Przewodniczący, z tym, że wynagrodzenie i nagrody dla Burmistrza ustala Rada w drodze uchwały.

§ 93

1. Osoby będące kierownikami lub naczelnikami wydziałów, referatów w Urzędzie Miejskim mogą być zatrudniane przez Burmistrza w drodze mianowania.

2. Pracownik mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych uchwałą Rady.

R o z d z i a ł VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 94

Uchwalenie Statutu oraz jego zmiany następują zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 95

Zmian w Statucie dokonuje Rada w trybie właściwym dla jego uchwalania.

§ 96

Statut wchodzi w życie po jego ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 97

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 98

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 99

Traci moc:

– uchwała nr XXVIII/223/2000 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 listopada 2000 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Bielawy,

– uchwała nr XXXVIII/279/01 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 sierpnia 2001 roku w sprawie zmiany Statutu Miasta Bielawy,

– uchwała nr XLVIII/374/02 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 26 czerwca 2002 roku w sprawie zmian w Statucie Miasta Bielawy oraz przyjęcia jego jednolitego tekstu.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ZBIGNIEW DRAGAN