R o z d z i a ł II

RADA MIEJSKA

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. Rada Miejska jest organem Miasta składającym się z 21 Radnych.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

4. Wyboru Rady dokonują mieszkańcy Miasta zgodnie z ustawą o ordynacji wyborczej do rad gmin.

§ 10

1. Rada obraduje na Sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określonych w Ustawie oraz w innych ustawach szczególnych.

2. Rada może odbywać wspólne Sesje z inną radą gminy. Wspólna Sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw gmin.

3. Wspólną Sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad, a w jej przygotowaniu uczestniczą komisje rad i radni. Zawiadomienie o Sesji podpisują przewodniczący rad.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących.

2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

3. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu Radnemu. Na każdą z tych funkcji przeprowadza się odrębne głosowanie.

§ 12

Podczas pierwszej Sesji Radni, po złożeniu ślubowania, dokonują wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących, a także ustalają termin Sesji w celu wyboru składów osobowych stałych Komisji.

§ 13

Rada obraduje na Sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych.

§ 14

1. Sesje zwołuje się w ilości wynikającej z potrzeb realizacji zadań, jednak nie rzadziej niż raz w kwartale, zgodnie z przyjętym planem pracy Rady.

2. Sesję nadzwyczajną Przewodniczący obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni od złożenia wniosku przez Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Do wniosku powinien być załączony porządek obrad oraz projekty uchwał.

3. Sesje uroczyste zwołuje się w celu uczczenia istotnych wydarzeń dla Miasta lub Państwa.

§ 15

1. Sesja Rady i posiedzenia Komisji są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i porządku obrad Rady i jej Komisji podaje się do wiadomości mieszkańców Gminy nie później niż 3 dni przed Sesją Rady i posiedzeniem Komisji, w sposób zwyczajowo przyjęty (np. tablica ogłoszeń, prasa, telewizja, internet).

2. Jawność Sesji i posiedzeń Komisji oznacza, że podczas obrad Rady i obrad Komisji w sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone miejsca.

3. Dostęp obywateli do informacji i dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady, odbywa się według poniższych zasad:

1) zainteresowani dostępem do wskazanych dokumentów mogą je przeglądać, robić notatki, fotokopie, mogą żądać wydania odpisów, wyciągów lub kserokopii. Odpisy, wyciągi i kserokopie dokumentów udostępniane są odpłatnie na pisemny wniosek zainteresowanej osoby,

2) wskazane informacje i dokumenty są udostępniane w Urzędzie Miejskim, w obecności upoważnionego pracownika Urzędu,

3) na wniosek zainteresowanego upoważniony pracownik Urzędu dokonuje uwierzytelnienia sporządzonych dokumentów, gdy zainteresowany wykaże, iż jest stroną w postępowaniu,

4) ograniczenie dostępu osoby zainteresowanej do informacji oraz dokumentów organów Gminy i Komisji może wynikać wyłącznie z innych przepisów obowiązujących w tym zakresie,

5) o odmowie dostępu do wskazanych informacji oraz dokumentów organ, którego informacje dotyczą, informuje zainteresowanego wydając w tej sprawie decyzję administracyjną,

6) dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji są udostępniane w Biurze Rady, a pozostałe dokumenty dotyczące działalności z zakresu wykonywania zadań publicznych w sekretariacie Urzędu Miejskiego, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów,

7) uprawnienia określone w pkt 1–5 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 23 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

§ 16

Wyłączenie jawności Sesji lub jej części jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

§ 17

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności minimum 1/2ustawowego składu Rady (kworum), chyba że przepis szczególny wymaga większości kwalifikowanej.

§ 18

1. Rada w ramach posiadanych kompetencji podejmuje uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.

3. W sprawach porządkowych Rada podejmuje uchwały proceduralne.

4. Rada może również dokonywać czynności w formie:

1) deklaracji,

2) oświadczeń,

3) apeli,

4) opinii.

§ 19

1. Uchwały Rady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia w terminie określonym w uchwale.

2. Uchwały Rady ogłasza się na tablicy ogłoszeń Urzędu, a uchwały stanowiące przepisy gminne mogą być ponadto ogłoszone przez rozplakatowanie w miejscach publicznych.

3. Przewodniczący może wskazać również inny sposób podania uchwały do wiadomości mieszkańców (np. prasa, lokalne środki masowego przekazu, internet).

(Rozstrzygnięciem nadzorczym PN.II.0911-04/133/03 z dnia 21 lipca 2003 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność § 19 ust. 3).

§ 20

1. W celu wykonywania swoich zadań Rada powołuje w drodze uchwały stałe i doraźne Komisje, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Zakres działania poszczególnych Komisji określa uchwała Rady o powołaniu Komisji.

3. Komisje są podległe Radzie, której przedkładają plany pracy oraz sprawozdania z działalności, zgodnie z terminami określonymi przez Radę.

4. Zmiany składu osobowego oraz zakresu rzeczowego, łączenie i rozwiązywanie Komisji następuje w drodze uchwały Rady.

5. Działalność Komisji wygasa z chwilą zakończenia kadencji Rady.

§ 21

1. Do zadań i uprawnień Komisji Rady należą:

1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których Komisja została powołana,

2) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli działalności Burmistrza i Jednostek Organizacyjnych,

3) opiniowanie pracy Burmistrza i Jednostek Organizacyjnych w zakresie kompetencji danej Komisji,

4) bieżąca współpraca z merytorycznie związanymi wydziałami Urzędu oraz Jednostkami Organizacyjnymi,

5) opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Radę, Radnych oraz Burmistrza,

6) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów stanowisk i uchwał Rady,

7) ocena stanu realizacji uchwał Rady w zakresie spraw właściwych dla danej Komisji,

8) ocena sprawozdań i informacji składanych przez Burmistrza, Jednostki Organizacyjne oraz administrację samorządową.

2. Do kontroli działalności Burmistrza oraz Jednostek Organizacyjnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

3. W przypadku przeprowadzania kontroli przez inną Komisję stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Komisji Rewizyjnej.

§ 22

Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej Komisji. W tym celu Komisje odbywają wspólne posiedzenia lub udostępniają własne materiały (np. opracowania, analizy). Nadzór nad realizacją obowiązku wzajemnego informowania sprawuje Przewodniczący Rady.

§ 23

Komisje mogą współpracować z komisjami innych gmin oraz osobami prawnymi i fizycznymi w sprawach należących do zakresu działania danej Komisji.

§ 24

Radny, reprezentując swoich wyborców, ma obowiązek działać w interesie dobra wspólnego mieszkańców Bielawy.

§ 25

Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.

§ 26

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących.

2. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący:

1) organizuje pracę Rady,

2) zwołuje Sesje,

3) przewodniczy obradom,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu,

9) informuje Radę o zaistnieniu okoliczności powodujących wygaśnięcie mandatu Radnego.

3. Przewodniczący dokonuje podziału zadań pomiędzy Wiceprzewodniczących, ustala zakres tych zadań, terminy zastępstwa, a także składa na Sesji informację o podjętych przez siebie i swoich zastępców działaniach pomiędzy Sesjami.

§ 27

1. Radny realizuje zadania utrzymania stałej więzi z wyborcami poprzez:

1) spotkania z wyborcami,

2) uczestnictwo w spotkaniach, zebraniach grup zawodowych, politycznych, wyznaniowych, środowiskowych i innych,

3) inne niewymienione formy kontaktu.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany.

3. W przypadku uniemożliwiającym wzięcie udziału w posiedzeniu Rady oraz innych organów Radny jest obowiązany do usprawiedliwienia swojej nieobecności Przewodniczącemu lub przewodniczącemu danego organu przed posiedzeniem lub niezwłocznie po posiedzeniu.

§ 28

1. Radni podczas Sesji są informowani o powstałych stosunkach cywilno-prawnych pomiędzy Miastem a osobami wchodzącymi w skład jego organów oraz osobami będącymi kierownikami Jednostek Organizacyjnych.

2. Przez pojęcie stosunki cywilnoprawne w powyższym przypadku rozumie się:

1) zawarcie umowy przedwstępnej oraz umowy sprzedaży nieruchomości (grunty, budynki, lokale niemieszkalne),

2) zawarcie umowy dzierżawy, najmu budynku lub lokali niemieszkalnych,

3) nabycie rzeczy ruchomych,

4) zawarcie innych umów o charakterze cywilno-prawnym.

3. Informacji udziela Burmistrz na najbliższej Sesji, po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1. i 2.