2122

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PIŁAWIE GÓRNEJ

z dnia 28 maja 2003 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Piława Górna

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Piławie Górnej uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta Piława Górna w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 3

Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

§ 4

Traci moc uchwała nr 38/VIII/2003 Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 26 marca 2003 r.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

HALINA PRZEPIÓRKA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 28 maja 2003 r. (poz. 2122)

STATUT MIASTA

PIŁAWA GÓRNA

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Gmina Piława Górna zwana dalej Miastem jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców.

2. Gmina Piława Górna jest Miastem, które posiada prawa miejskie od 1962 roku na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 lipca 1962 r. w sprawie utworzenia niektórych miast (Dz. U. Nr 41, poz. 188).

§ 2

Miasto obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 3

1. Herbem Miasta jest znak graficzny ustanowiony w dniu 25 maja 1979 r. uchwałą Miejskiej Rady Narodowej nr 21/VII/79 w sprawie zatwierdzenia Herbu Miasta Piława Górna.

2. Wzór herbu oraz jego opis zawiera załącznik nr 2 do Statutu.

§ 4

1. Miasto posiada pieczęć urzędową, która zawiera w otoku objaśnienie: “PIECZĘĆ MIASTA – PIŁAWA GÓRNA” w środku herb Miasta.

2. Wzór pieczęci urzędowej stanowi załącznik nr 3.

3. Pieczęci używać się będzie przy nadaniu:

a) HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA,

b) MIESZKAŃCOM MIASTA W OKAZJI DŁUGOLETNIEGO POŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO,

c) Z OKAZJI ROCZNIC, JUBILEUSZY PODMIOTÓW PRAWNYCH, które przyczyniły się w szczególny sposób do rozwoju Miasta,

d) O użyciu pieczęci decyduje Rada Miejska na wniosek Burmistrza.

§ 5

Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna zawiera załącznik nr 5 do Statutu.

§ 6

Celem rozwoju zainteresowań oraz aktywności mieszkańców, a ponadto ugruntowania więzi społeczności Miasta, ustala się Dni Piławy, obchodzone, co roku w miesiącu czerwcu.

R o z d z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 7

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym biblioteki i miejskiego ośrodka kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

10) targowiska miejskiego,

11) zieleni miejskiej i zadrzewień,

12) cmentarza komunalnego,

13) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

14) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

15) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

16) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

17) promocji gminy,

18) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

19) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Spory majątkowe, o których mowa w ust. 1, rozpatruje sąd powszechny.

3. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.

4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu gminnego.

R o z d z i a ł III

WŁADZE GMINY

§ 9

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Organami Gminy są:

1) Rada Miejska,

2) Burmistrz.

§ 10

1. Działalność organów gminy jest jawna.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej.

3. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź tylko faktycznego chcąc uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.

4. Mieszkańcy mają prawo do uzyskiwania informacji dotyczących działalności organów gminy i prac komisji od Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrza oraz przewodniczących stałych komisji rady.

5. Informacji udziela się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni. Skargi na nieudzielenie informacji są wnoszone i rozpatrywane w trybie KPA.

6. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) zarządzenia burmistrza,

4) rejestr uchwał rady,

5) wnioski i opinie Komisji Rady,

6) interpelacje i wnioski radnych.

7. Z dokumentów wymienionych w punkcie 7 mieszkańcy mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi.

8. Mieszkańcy mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w punkcie 7 oraz odbitek ksero.

9. Za udostępnienie dokumentów wymienionych w punkcie 7 pobierane są opłaty zgodnie z zarządzeniem Burmistrza. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-21/108/03 z dnia 2 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 9).

§ 11

Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw i dotyczą:

1) ochrony wolności i praw innych osób,

2) podmiotów gospodarczych,

3) ochrony porządku publicznego, bezpieczeństwa i ważnego interesu gospodarczego,

4) ochrony danych osobowych,

5) spraw załatwianych w drodze indywidualnych decyzji administracyjnych.

§ 12

1. Do właściwości Rady Miejskiej należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza, uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

4) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

5) uchwalanie programów gospodarczych,

6) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

7) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym.

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Miejską,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

8) określenie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 8 pkt 1,

10) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

12) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazwy ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

13) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

14) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej.

§ 13

1. Rada Miejska zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2. Rada składa się z piętnastu radnych wybranych przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

3. Kadencja rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

4. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

5. Odwołanie Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego może nastąpić na wniosek 1/4 ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej polowy ustawowego składu rady.

R o z d z i a ł IV

R o z d z i a ł V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 52

1. Mieszkańcy mają wpływ na rozwiązywanie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez udział w wyborach do Rady Miejskiej, referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa ordynacja wyborcza.

3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne przepisy w sprawie referendum.

§ 53

1. Załączniki do Statutu stanowią jego integralną część:

1) załącznik nr 1 – Granice Miasta

2) załącznik nr 2 – Wzór herbu i jego opis

3) załącznik nr 3 – Wzór pieczęci urzędowej

4) załącznik nr 4 – Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

5) załącznik nr 5 – Regulamin nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta.

2. Statut Miasta uchwala Rada zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. Zmiany w Statucie uchwala się jak w ust. 2 na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

§ 54

W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 55

Statut Miasta Piława Górna wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 56

Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy Statut Gminy uchwalony przez Radę Miejską dnia 26 marca 2003 r.

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta (poz. 2122)

Załącznik nr 2 do Statutu Miasta (poz. 2122)

WZÓR HERBU I JEGO OPIS

Twórcą herbu miasta Piława Górna jest pan Jerzy Janowicz – artysta plastyk z Wrocławia.

Projekt plastyczny herbu zgłoszony przez pana Jerzego Janowicza do konkursu ogłoszonego przez Miejską Radę Narodową, Naczelnika Miasta i Miejskiego Ośrodka Kultury otrzymał główną nagrodę jury.

Herb ustanowiony został w dniu 25 maja 1979 r. uchwałą Miejskiej Rady Narodowej nr 21/VII/79 w sprawie zatwierdzenia herbu miasta Piława górna. Przyjęty herb jest pierwszym herbem miasta Piława Górna.

Opis herbu miasta Piława Górna

Herb składa się z:

a) tarczy herbowej, podzielonej odśrodkowo na trzy pola:

– po stronie lewej znajduje się pole koloru zielonego symbolizujące bogactwo przyrody regionu i charakter rolniczy,

– po prawej stronie pole koloru czarnego oznaczające tradycje górnicze.

Linia obu pól stanowi oś symetrii tarczy herbowej i jak i inne linie wewnętrzne jest koloru żółtego, tradycyjnego koloru dolnośląskiego. Grubość linii stanowi 1/250 szerokości herbu.

– poniżej znajduje się pole koloru czerwonego symbolizujące tradycje robotnicze, położone centralnie, mające kształt 1/3 pola koła.

Kąty prostych oddzielających pola są równe i wynoszą 120o i są koloru żółtego o grubości 1/250 szerokości herbu,

b) elementu graficznego składającego się z dziewięciu czworoboków w kolorze ugru piaskowego, położonych na tarczy herbowej centralnie, równolegle do linii herbowych od strony lewej.

Element graficzny ma kształt sześcianu, w którym długość licząc od linii centralnej stanowi 44% szerokości herbu.

Na poszczególnych polach znajdują się trzy elementy równolegle położone o wymiarach długości równoległoboku, które stanowią 43% szerokości herbu o wysokości 11% szerokości herbu. Kąt rozwarty równoległoboku wynosi 120o, kąt ostry wynosi 60o.

Odległość poszczególnych elementów od siebie wynosi 1/2 szerokości elementu. Odległość elementu znajdującego się najbliżej środka od linii działowych pól herbowych wynosi 1/4 szerokości elementu.

Element graficzny odzwierciedla ideę miejscowej legendy, w której mówi się o Piławie jako o miejscu wspólnych granic trzech Księstw: świdnickiego, ziębickiego, brzeskiego w okresie średniowiecza, tj. XII–XIII w. Ponieważ Księstwa te toczyły między sobą wojny wyniszczające, to władcy ich postanowili zawrzeć rozejm. Obawiając się podstępu ustalili, że miejscem rozmów będzie Piława, a każda ze stron będzie się znajdować na swoim terytorium.

Symbolem tego spotkania są trzy ławy, na których siedzieli książęta w trakcie rozmów.

Pola herbowe z elementami graficznymi są określone dwiema liniami. Wewnętrzna koloru żółtego o grubości 1/250 szerokości herbu i zewnętrzna czarna o szerokości 1/250 szerokości herbu.

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta (poz. 2122)

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta (poz. 2122)

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta (poz. 2122)

Załącznik nr 1 do Regulaminu (poz. 2122)

Załącznik nr 2 do Regulaminu (poz. 2122)

Załącznik nr 3 do Regulaminu (poz. 2122)

Załącznik nr 4 do Regulaminu (poz. 2122)