REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Piławie Górnej, określa zasady i tryb działania komisji.

§ 2

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczanie radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w kontrolowanych jednostkach oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.

§ 3

Komisja podlega radzie.

II. SKŁAD KOMISJI REWIZYJNEJ

§ 4

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni w liczbie 5 osób, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.

2. W skład komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego rady.

3. Rada powinna unikać powoływania do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.

§ 5

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.

§ 6

1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje komisja zwykłą większością głosów.

III. ZADANIA KONTROLNE

§ 7

1. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:

– legalności,

– gospodarności,

– rzetelności,

– celowości,

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolując działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy bada w szczególności gospodarkę finansową oraz wykonanie budżetu gminy.

§ 8

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach i stanowiskach rady.

§ 9

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

a) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

b) doraźne mające charakter interwencyjny wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń,

c) sprawdzające – podejmowanie w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 10

1. Komisja przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w planie pracy zatwierdzonym przez radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem pracy komisji.

§ 11

Kontrole problemowa i sprawdzająca nie powinny trwać dłużej niż 5 dni roboczych.

§ 12

1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać komisji nierozpoczynania kontroli, a także przerwania kontroli prowadzonej przez komisję.

Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

§ 13

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności. Według kryteriów określonych w § 7 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

IV. TRYB KONTROLI

§ 14

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący komisji informuje kierownika kontrolowanego podmiotu o zakresie kontroli oraz osobach wydelegowanych do przeprowadzenia kontroli.

§ 15

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.

§ 16

Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

V. PROTOKOŁY KONTROLI

§ 17

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:

1. Nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2. Imię i nazwisko kontrolujących,

3. Daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą.

5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności ustalenie wniosków kontrolnych wskazujących na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7. Datę i miejsce podpisania protokołu,

8. Podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

9. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 18

Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników w terminie 3 dni roboczych.

§ 19

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu otrzymują:

– Kierownik kontrolowanego podmiotu,

– Burmistrz,

– Przewodniczący Rady.

VI. ZADANIA OPINIODAWCZE

§ 20

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielania absolutorium Burmistrzowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o których mowa w punkcie 1, Przewodniczącemu rady.

3. Wniosek, o którym mowa w punkcie 1, Przewodniczący rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 21

Komisja opiniuje wniosek o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielanie absolutorium.

VII. PLAN PRACY KOMISJI

§ 22

1. Komisja przedkłada radzie plan pracy w terminie do 30 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony radzie musi zawierać, co najmniej:

– terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 23

1. Komisja składa radzie w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) Liczbę, przedmiot, miejsca i czas przeprowadzanych kontroli,

2) Wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.

3. Ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

VIII. POSIEDZENIA KOMISJI

§ 24

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. W posiedzeniach komisji mogą brać udział:

– radni niebędący członkami komisji,

– osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

3. Z posiedzeń komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 25

1. Decyzje komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu komisji.

2. Komisja podejmuje decyzje w głosowaniu jawnym.

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 26

Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji za zgodą rady.

§ 27

1. Komisja może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji.

3. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 28

Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.