REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Piławie Górnej, określa zasady i tryb działania komisji.
§ 2
1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczanie radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w kontrolowanych jednostkach oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.
§ 3
Komisja podlega radzie.
II. SKŁAD KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 4
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni w liczbie 5 osób, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
2. W skład komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego rady.
3. Rada powinna unikać powoływania do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.
§ 5
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.
§ 6
1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje komisja zwykłą większością głosów.
III. ZADANIA KONTROLNE
§ 7
1. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:
– legalności,
– gospodarności,
– rzetelności,
– celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja kontrolując działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy bada w szczególności gospodarkę finansową oraz wykonanie budżetu gminy.
§ 8
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach i stanowiskach rady.
§ 9
1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
a) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
b) doraźne mające charakter interwencyjny wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń,
c) sprawdzające – podejmowanie w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 10
1. Komisja przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w planie pracy zatwierdzonym przez radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem pracy komisji.
§ 11
Kontrole problemowa i sprawdzająca nie powinny trwać dłużej niż 5 dni roboczych.
§ 12
1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Rada może nakazać komisji nierozpoczynania kontroli, a także przerwania kontroli prowadzonej przez komisję.
Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
§ 13
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności. Według kryteriów określonych w § 7 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
IV. TRYB KONTROLI
§ 14
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący komisji informuje kierownika kontrolowanego podmiotu o zakresie kontroli oraz osobach wydelegowanych do przeprowadzenia kontroli.
§ 15
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
§ 16
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
V. PROTOKOŁY KONTROLI
§ 17
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:
1. Nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2. Imię i nazwisko kontrolujących,
3. Daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą.
5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności ustalenie wniosków kontrolnych wskazujących na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7. Datę i miejsce podpisania protokołu,
8. Podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,
9. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 18
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników w terminie 3 dni roboczych.
§ 19
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu otrzymują:
– Kierownik kontrolowanego podmiotu,
– Burmistrz,
– Przewodniczący Rady.
VI. ZADANIA OPINIODAWCZE
§ 20
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielania absolutorium Burmistrzowi.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o których mowa w punkcie 1, Przewodniczącemu rady.
3. Wniosek, o którym mowa w punkcie 1, Przewodniczący rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 21
Komisja opiniuje wniosek o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielanie absolutorium.
VII. PLAN PRACY KOMISJI
§ 22
1. Komisja przedkłada radzie plan pracy w terminie do 30 stycznia każdego roku.
2. Plan przedłożony radzie musi zawierać, co najmniej:
– terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kontroli.
§ 23
1. Komisja składa radzie w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) Liczbę, przedmiot, miejsca i czas przeprowadzanych kontroli,
2) Wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.
3. Ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
VIII. POSIEDZENIA KOMISJI
§ 24
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. W posiedzeniach komisji mogą brać udział:
– radni niebędący członkami komisji,
– osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
3. Z posiedzeń komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 25
1. Decyzje komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu komisji.
2. Komisja podejmuje decyzje w głosowaniu jawnym.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji za zgodą rady.
§ 27
1. Komisja może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji.
3. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczność działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 28
Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.