WYDATKI MIASTA

 

DANE OGÓLNE DOCHODY MIASTA WYDATKI MIASTA WYDATKI INWESTYCYJNE

 

 

Struktura wydatków ogółem poniesionych na realizację zadań miasta  za 2000 rok

 

Dział

Wyszczególnienie

Wydatki

ogółem za

2000 rok

Struktura

%

W tym:

Wydatki

bieżące

Struktura

%

Wydatki

majątkowe

Struktura

%

31

Budownictwo

5 748 375

0,35

5 538 375

0,43

210 000

0,06

40

Rolnictwo

1 837 704

0,11

1 832 454

0,14

5 250

x

45

Leśnictwo

10 233

0,01

10 233

0,01

 

 

50

Transport

137 904 900

8,51

55 450 777

4,31

82 454 123

24,55

70

Gospodarka komunalna

400 785 041

24,72

275 046 929

21,40

125 738 112

37,44

74

Gospodarka mieszkaniowa

oraz niematerialne usługi komunalne

146 581 544

9,04

113 155 167

8,80

33 426 377

9,95

79

Oświata i wychowanie

469 942 757

28,99

448 057 377

34,86

21 885 380

6,52

83

Kultura i sztuka

64 770 584

3,99

43 872 303

3,41

20 898 281

6,22

85

Ochrona zdrowia

34 285 446

2,11

20 356 424

1,58

13 929 022

4,15

86

Opieka społeczna

106 540 900

6,57

103 577 171

8,06

2 963 729

0,88

87

Kultura fizyczna i sport

26 037 738

1,61

9 465 686

0,74

16 572 052

4,93

88

Turystyka i wypoczynek

1 257 757

0,08

1 257 757

0,10

 

 

89

Różna działalność

18 819 135

1,16

18 595 516

1,45

223 619

0,07

91

Administracja państwowa

i samorządowa

97 098 927

5,99

81 060 625

6,31

16 038 302

4,78

93

Bezpieczeństwo publiczne

93 514 178

5,77

92 005 178

7,16

1 509 000

0,45

94

Finanse

12 864 972

0,79

12 864 972

1,00

 

 

97

Różne rozliczenia

1 839 585

0,11

1 839 585

0,14

 

 

98

Obrona narodowa

2 600

x

2 600

x

 

 

99

Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa

1 459 662

0,09

1 459 662

0,11

 

 

RAZEM

1 621 302 038

100,00

1 285 448 791

100,00

335 853 247

100,00

 

 

Wydatki

Wydatki ogółem budżetu miasta w 2000 roku wyniosły 1.621.302.038 zł. Kwota ta stanowiła 95,7% łącznej kwoty wydatków zaplanowanych na ten rok.

Ogólną kwotę wydatków miasto wykorzystało na:

·        zadania gminy                   1.287.290.322 zł

·        zadania powiatu       334.011.716 zł

 

Wykonanie wydatków ogółem miasta Wrocławia w latach 1999 – 2000 przedstawia się następująco:

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        w tys. zł

Wyszczególnienie

1999 rok

2000 rok

Wskaźnik %

Dynamika %

Plan

na 1999 r.

Wykonanie

Plan

na 2000 r.

Wykonanie

1999 r.

(3 : 2)

2000 r.

(5 : 4)

(4 : 2)

(5 : 3)

Wydatki na zadania gminy

1.214.296

1.122.365

1.357.629

1.287.290

92,4

94,8

111,8

114,7

Wydatki na zadania powiatu

299.346

296.578

336.230

334.012

99,1

99,3

112,3

112,6

Wydatki OGÓŁEM

1.513.642

1.418.943

1.693.859

1.621.302

93,7

95,7

111,9

114,3

 

Analiza realizacji wydatków budżetowych za dwanaście miesięcy 2000 roku w porównaniu z rokiem 1999 wskazuje na wzrost wskaźnika wykonania wydatków – o 2 punkty procentowe przy dynamice sięgającej 114,3%.

W ogólnej kwocie wydatków:

·        wydatki bieżące wyniosły 1.285.448.791 zł, tj. 79,3% ogólnej kwoty wydatków,

·        wydatki majątkowe wyniosły 335.853.247 zł, tj. 20,7% ogólnej kwoty wydatków.

 

Wykonanie wydatków bieżących i majątkowych w latach 1999 – 2000 przedstawia się następująco:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        w tys. zł

Wyszczególnienie

1999 rok

2000 rok

Wskaźnik %

Dynamika %

Plan

na 1999 r.

Wykonanie

Plan

na 2000 r.

Wykonanie

1999 r.

(3 : 2)

2000 r.

(5 : 4)

(4 : 2)

(5 : 3)

Wydatki bieżące

1.260.813

1.214.660

1.320.954

1.285.449

96,3

97,3

104,8

105,9

Wydatki majątkowe

252.829

204.283

372.905

335.853

80,8

90,1

147,5

164,0

Wydatki OGÓŁEM

1.513.642

1.418.943

1.693.859

1.621.302

93,7

95,7

111,9

114,3

Powyższe zestawienie wskazuje na wzrost wskaźnika wykonania wydatków zarówno bieżących (o 1 pkt procentowy) jak i majątkowych (o 9,3 pkt procentowego) w porównaniu z rokiem 1999.

Wydatki bieżące w odniesieniu do kwoty planowanej na 2000 rok zostały zrealizowane w 97,3%.

Struktura wydatków bieżących przestawia się następująco:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     w tys. zł

Wyszczególnienie

Plan

na 2000 r.

Wykonanie

za 2000 r.

% wykonania

(3 : 2)

Struktura

Wydatki na wynagrodzenie wraz  z pochodnymi

516.282

511.206

99,0

39,8

Wydatki remontowe

100.331

89.628

89,3

7,0

Dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych

26.958

26.958

100,0

2,1

Pozostałe wydatki bieżące

677.383

657.657

91,7

51,1

Wydatki bieżące  OGÓŁEM

1.320.954

1.285.449

97,3

100,0

 

Wydatki majątkowe zrealizowane przez miasto w 2000 roku wyniosły  335.853.247 zł i stanowiły 20,7% wydatków ogółem.

W ogólnej kwocie wydatków majątkowych:

          wydatki inwestycyjne wyniosły  334.853.247 zł,

          udziały w spółkach wyniosły  1.000.000 zł.

Realizacja wydatków na zadania inwestycyjne została przedstawiona w dalszej części sprawozdania.

Wydatki dotyczące wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz wydatki na remonty w poszczególnych działach przedstawione w dalszej części informacji opisowej dotyczą wyłącznie jednostek budżetowych miasta.

Realizacja planu wydatków miasta w poszczególnych działach przestawia się następująco:

Dział 31 – Budownictwo

Wydatki na zadania z zakresu budownictwa zaplanowane w wysokości 6.024.921 zł zostały zrealizowane w kwocie 5.748.375 zł, tj. w 95,4%.

Na powyższą kwotę złożyły się:

·        wydatki bieżące                                                                                                5.538.375 zł,

w tym:

     wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi                           3.177.928 zł,

     remonty                                                                                                             50.185 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                           210.000 zł.

W ramach wydatkowych środków zostały sfinansowane zadania z zakresu gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego z obszaru miasta Wrocławia i rozgraniczenia nieruchomości znajdujących się na terenie miasta oraz zadania zlecone powiatu  w zakresie prac geodezyjno-kartograficznych.

W roku 2000 Zarząd Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego, który realizuje powyższe zadania, kwotę 50.185 zł przeznaczył na remonty, z tego:

   kwotę 28.569 zł na remont wentylacji pomieszczeń zasobu geodezyjnego i serwerowni wraz z przyłączem klimatycznym,

   kwotę 21.616 zł na remont pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych.

Nie wykorzystano kwoty 49.815 zł planowanej na modernizację portierni i wymianę drzwi, z powodu braku uregulowań praw własnościowych do budynku – siedziby jednostki.

Dział 40 – Rolnictwo

Zaplanowane w dziale 40 wydatki w wysokości 1.841.289 zł zostały wykonane w kwocie 1.837.704 zł, tj. 99,8% i stanowiły 0,11% wydatków ogółem miasta.

W kwocie tej mieściły się:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                   1.832.454 zł,

·        wydatki majątkowe                                                                                                                                                 5.250 zł.

W ramach poniesionych wydatków zostały pokryte koszty:

1) działalności Inspekcji Weterynaryjnej                                                                                                  1.648.320 zł,

2) realizacji programu PHARE – „Reforma i wzmocnienia

     administracji weterynaryjnej”                                                                                                                                   6.350 zł,

3) pozostałych zadań, w tym:

a) utrzymania urządzeń wodno-kanalizacyjnych                                                                                               180.150 zł,

b) zakupu sprzętu i kolczyków do identyfikacji zwierząt

                        przeznaczonych do obrotu oraz zakupu świadectw

                        miejsca pochodzenia zwierząt                                                                                                            2.884 zł.

 

Dział 45 – Leśnictwo

W ramach działu 45 miasto realizowało zadania zlecone powiatu z zakresu leśnictwa.

Zaplanowane środki finansowe w wysokości 11.000 zł zostały wykonane w 93%, tj. w kwocie 10.233 zł i wykorzystane na opracowanie planów  urządzania  lasów i inwentaryzacji stanu lasów oraz na zakup literatury fachowej.

Dział 50 – Transport

Wydatki na utrzymanie infrastruktury drogowej miasta zostały ustalone w  kwocie 151.161.986 zł.

W 2000 roku zostały one wykonane w 91,2%, tj. w wysokości 137.904.900 zł i stanowiły 8,51% wydatków ogółem miasta.

Z ogólnej kwoty działu zostały pokryte:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                                     55.450.777 zł,

            w tym:

            wydatki remontowe                                                                                                                                    37.151.922 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                             82.454.123 zł.

Na usuwanie skutków powodzi ze środków rezerwy celowej budżetu państwa wydatkowano kwotę         10.232.342 zł.

W ramach tego działu realizowane były trzy grupy zadań:

1)        drogowe zadania inwestycyjne,

2)        drogowe zadania remontowe,

3)        drogowe zadania utrzymaniowe.

W okresie sprawozdawczym Zarząd Dróg i Komunikacji zarządzał drogami w granicach miasta Wrocławia o łącznej długości 1.407 km oraz o powierzchni 9.764.000 m2. Ponadto ZDiK obsługiwał obiekty inżynierskie oraz urządzenia drogowe, usytuowane w pasie drogowym, a mianowicie: mosty, wiadukty drogowe, kładki dla pieszych, przejścia podziemne, tunele samochodowe, wiaty przystankowe, kioski handlowe, przystanki, tablice drogowskazowe, sygnalizacje świetlne, torowiska tramwajowe.

Dział 70 – Gospodarka komunalna

Zaplanowane wydatki na zadania z zakresu gospodarki komunalnej w wysokości 435.690.429 zł zostały zrealizowane w kwocie 400.785.041 zł, tj. w 92%.

Wydatki w tym dziale stanowiły 24,72% wydatków ogółem miasta.

Na powyższą kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                           275.046.929 zł,

w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                      10.793.696 zł,

   remonty                                                                                                                                    12.586.049 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                               125.738.112 zł.

W ramach wydatkowanych środków zostały sfinansowane zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale w zakresie:

1) komunikacji zbiorowej                                                                                                              201.923.286 zł,

2) inwestycji miejskich oraz zadań remontowych

wykonywanych na obiektach miejskich                                                                                    61.800.329 zł,

3) oczyszczania i poprawy estetyki miasta, oświetlenia

ulic krajowych i wojewódzkich, opracowania koncepcji

i projektów iluminacji obiektów na wybranych ciągach

ulic, likwidacji i sprzątania targowisk                                                                            30.913.590 zł,

4) działalności Zarządu Melioracji Komunalnych, Zarządu

Gospodarki Odpadami, Zarządu Dróg i Komunikacji

oraz Zarządu Zieleni Miejskiej                                                                                       33.238.754 zł,

5) usuwania skutków powodzi                                                                                                       60.660.140 zł,

6) utrzymania zieleni w mieście                                                                                                       8.583.621 zł,

7) pozostałej działalności komunalnej, tj. opieki nad

zwierzętami, utrzymania szaletów                                                                                               3.665.321 zł.

Dział 74 – Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne

Zaplanowane wydatki na zadania z zakresu gospodarki mieszkaniowej oraz niematerialnych usług komunalnych w wysokości 153.743.427 zł zostały zrealizowane w kwocie 146.581.544 zł, tj. w 95,3%.

Wydatki działu 74 stanowiły 9,04% wydatków ogółem miasta.

Na powyższą kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                                       113.155.167 zł,

w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                        4.477.954 zł,

   dotacje dla zakładów budżetowych                                                                          22.741.589 zł,

   remonty                                                                                                                                    23.546.891 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                  33.426.377 zł,

Wydatki inwestycyjne stanowiły 22,8% wydatków działu.

Wydatki poniesione na zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale zostały wykorzystane między innymi na:

  1) zakup usług mieszkaniowych w spółkach                                                                   46.315.796 zł,

W związku z likwidacją Zarządów Gospodarki Komunalnej kompetencje w zakresie zarządzania nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu miasta zostały powierzone zarządcom, którymi są spółki z o.o.

Wydatki poniesione przez miasto obejmują koszty zakupu usług mieszkaniowych w spółkach zarządzających zasobem mieszkaniowym gminy (wraz z TBS-em).

  2) dotacje do działalności Zarządów Gospodarki

Komunalnej (do 30.06.2000 r.), Miejskich Zakładów

Kąpielowych, Zarządu Cmentarzy Komunalnych                                                                               22.741.589 zł,

  3) działalność Miejskiego Ogrodu Zoologicznego                                                                                              9.048.568 zł,

w tym: na inwestycje                                                                                                                                              355.000 zł,

  4) program uzbrojenia terenów i budownictwa czynszowego  16.920.040 zł,

  5) zakup usług związanych z zarządzaniem lokalami

użytkowymi                                                                                                                                                          9.788.034 zł.

  6) zadania związane z gospodarką gruntami                                                                                        17.955.936 zł,

w tym:

inwestycje                                                                                                                                                          11. 847.230 zł,

  7) utrzymanie terenów zielonych i niezabudowanych,

tj. pokrycie kosztów eksploatacji terenów zielonych,

placów zabaw oraz wnętrz międzyblokowych                                                                                                 4.467.600 zł,

  8) dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkań

komunalnych                                                                                                                                                        4.017.560 zł.

Dofinansowanie dotyczyło pokrycia kosztów zimnej

i ciepłej  wody,  energii  elektrycznej,  centralnego

ogrzewania. Z powodu niskiego poziomu dochodów

indywidualnych niektórych najemców mieszkań ko-

munalnych gmina jest zmuszona  dopłacać  różnicę

pomiędzy kosztami ponoszonymi na zakup mediów,

a wpłatami najemców z tego tytułu.

  9) usługi niematerialne związane z zarządzaniem

lokalami komunalnymi                                                                                                                            1.630.552 zł,

a) pokrycie kosztów egzekucyjnych, komorniczych i sądowych poniesionych w celu windykacji wierzytelności gminy,

b) pokrycie kosztów ekspertyz, organizacji przetargów, umów zleceń, aktów notarialnych,

c)  pokrycie kosztów prowizji za usługi pocztowe od opłat uiszczonych przez mieszkańców za czynsz i media.

10) koszty działalności Zarządu Inwestycji Miejskich                                             2.161.136 zł,

11) zadania z zakresu działalności biur planowania

       przestrzennego                                                                                                                                        1.474.042 zł,

12) wydatki remontowe związane z usuwaniem skutków

       powodzi                                                                                                                                                               3.059.097 zł,

13) pokrycie kosztów programów „zagospodarowania

       wnętrz międzyblokowych” oraz „zieleni rozproszonej”                                                                                     3.494.072 zł,

14) Wrocławskie Centrum Transferu Technologii oraz

       Miejskie Centrum Usługowe                                                                                                                      898.078 zł,

15) budowę i rozbudowę cmentarzy komunalnych                                                                                                    903.907 zł,

16) zadania z zakresu opracowań geodezyjnych

       i kartograficznych                                                                                                                                                     350.000 zł.

Dział 79 – Oświata i wychowanie

Wydatki na oświatę i wychowanie zaplanowane w wysokości 477.347.496 zł zostały wykonane w kwocie 469.942.757 zł, tj. w 98,4%.

Wydatki działu 79 stanowiły 28,99% wydatków ogółem miasta.

W powyższej wielkości mieściły się.

   subwencja oświatowa dla gminy                                                                                                                123.687.222 zł,

   subwencja oświatowa dla powiatu                                                                                                             151.024.397 zł,

   dotacje celowe z budżetu państwa

     na zadania własne gminy                                                                                                                                    2.887.501 zł,

   dotacje celowe z budżetu państwa

     na zadania własne powiatu                                                                                                                                 5.218.975 zł,

   dotacje na usuwanie skutków powodzi                                                                                                              4.316.204 zł,

   dotacje z budżetu państwa na zadania

     powierzone dla powiatu                                                                                                                              439.104 zł,

   środki z budżetu miasta                                                                                                                       182.369.357 zł,

     w tym:

   dofinansowanie z budżetu miasta,                                                                                                 110.996.063 zł.

     tj. 23,6% wydatków poniesionych w dziale 79

Na ogólną kwotę poniesionych wydatków w dziale 79 złożyły się:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                   448.057.377 zł,

            w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                330.129.474 zł,

   remonty                                                                                                                                                           16.197.658 zł,

   dotacje dla placówek niepublicznych,                                                                                                         22.659.730 zł,

tj. 4,8% wydatków poniesionych w dziale 79

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                         21.885.380 zł.

W ramach wydatkowych środków zostały sfinansowane zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale w zakresie:

1) działalności szkół podstawowych, świetlic, gimnazjów

     oraz dowożenia uczniów do szkół i przedszkoli przy

     szkołach podstawowych                                                                                                                             206.830.340 zł,

2) funkcjonowania liceów ogólnokształcących, szkół

     ogólnokształcących specjalnych, szkół zawodowych,

     szkół zawodowych specjalnych, artystycznych,

     internatów oraz jednostek pomocniczych szkolnictwa                                                                             164.154.424 zł,

3) utrzymania placówek wychowania pozaszkolnego

     oraz zakładów opiekuńczo-wychowawczych                                                                                       18.273.217 zł,

4) utrzymanie przedszkoli i tzw. „zerówek”                                                                                                           69.912.157 zł,

5) działalności MZOJO                                                                                                                                             3.928.265 zł,

6) usuwania skutków powodzi w placówkach oświatowych                                                                    2.957.300 zł,

7) dofinansowania koloni i obozów dziecięcych                                                                                             70.979 zł,

8) pozostałej działalności                                                                                                                                         3.816.075 zł,

w tym m.in.:

   nagrody dla uczniów wybitnie zdolnych i biorących udział w konkursach i olimpiadach,

   współpraca międzynarodowa placówek oświatowych, w tym m.in. pokrycie kosztów matury międzynarodowej, szkoły międzynarodowej,

   dofinansowanie kosztów szkolenia personelu placówek oświatowych,

   współpraca z uczelniami wyższymi w celu udostępnienia pracowni,

   zakup pomocy naukowych i dydaktycznych dla szkół,

   dofinansowanie pilotażowych przedsięwzięć w zakresie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży.

W 2000 roku prowadzone były działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa osób przebywających na terenie szkoły i w najbliższym jej otoczeniu, wspierane przez Policję i Straż Miejską.

Ponadto z budżetu miasta była finansowana i dofinansowywana działalność: 4 Młodzieżowych Domów Kultury, Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego, szkół i placówek niepublicznych (w tym: 12 przedszkoli, 15 szkół podstawowych, 13 gimnazjów, 106 ponadgimnazjalnych, 5 szkół medycznych, 3 specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, 1 młodzieżowy dom kultury i 1 internat), 9 poradni psychologiczno-pedagogicznych.

W ubiegłym roku gmina rozwinęła współpracę z organizacjami pozarządowymi, których obecność w szkole i poza nią przyczyniła się do efektywniejszego funkcjonowania grup społeczności szkolnej.

Organizacje pozarządowe  realizowały swoją działalność na terenie szkół i placówek m.in. w zakresie:

   tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu,

   profilaktyki uzależnień,

   rozwoju samorządności,

   organizowania czasu wolnego,

   rozwijania twórczej aktywności,

   wspierania rozwoju dzieci niepełnosprawnych.

Dział 83 – Kultura i sztuka

Zaplanowane wydatki na zadania z zakresu kultury i sztuki w wysokości 66.208.349 zł zostały zrealizowane w kwocie 64.770.584 zł, tj. w 97,8% i stanowiły 3,99% wydatków ogółem miasta.

Na wydaną kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                   43.872.303 zł,

            w tym:

                      dotacje dla instytucji kultury                                                                                                           38.389.005 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                 20.898.281 zł.

W ramach poniesionych wydatków zostały wykonane zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale, obejmujące:

1) dofinansowanie kosztów działalności instytucji                                                                                        38.389.005 zł,

     kultury (muzeów, Biura  Wystaw  Artystycznych,

     domów  kultury,  Miejskiej  Biblioteki  publicznej,

     Teatru   Muzycznego  Operetki   Wrocławskiej,

     Centrum  Sztuki  Impart, Wrocławskiego Teatru

     Lalek,  Wrocławskiego  Teatru  Współczesnego,

     Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego,

     Chóru Cantores Minores Wratislavienses                 

2) zadania inwestycyjne realizowane w:                                                                                                  20.898.281 zł,

          Muzeach                                                                                                                                                       8.035.678 zł,

          Biurze Wystaw Artystycznych                                                                                                                         254.000 zł,

          Miejskiej Bibliotece Publicznej                                                                                                                      619.000 zł,

          Domach Kultury                                                                                                                                           1.689.603 zł,

          Teatrach                                                                                                                                                 10.300.000 zł.

3) konserwację i ochronę zabytków                                                                                                                           53.474 zł,

4) finansowanie premier, wystaw, koncertów,    

     imprez cyklicznych oraz  innych inicjatyw

     kulturalnych                                                                                                                                                          5.429.824 zł,

     takich jak:

   Przegląd Piosenki Aktorskiej                                                                                                                          600.000 zł,

   Międzynarodowy Festiwal „Wratislawia Cantans”                                                                             450.000 zł,

   Obchody Święta Wrocławia                                                                                                                   96.701 zł,

   Milenijne edycje cyklicznych imprez kulturalnych                                                                            1.088.000 zł,

   Różne imprezy i inicjatywy kulturalne                                                                                                           3.191.953 zł,

     w tym: nagrody                                                                                                                                                    47.500 zł,

                stypendia                                                                                                                                                 65.000 zł,

   Stowarzyszenia twórcze                                                                                                                                       3.170 zł.

Dział 85 – Ochrona zdrowia

W dziale tym wydatki określone w wysokości 34.391.618 zł zostały wykonane w kwocie 34.285.446 zł, tj. 99,7% i stanowiły 2,11% wydatków ogółem miasta.

Wydana kwota została wykorzystana na:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                   20.356.424 zł,

w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                              4.281.728 zł,

   remonty                                                                                                                                                              209.989 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                 13.929.022 zł.

W ramach poniesionych wydatków zostały sfinansowane zadania w zakresie:

1) lecznictwa ambulatoryjnego                                                                                                                                  144.950 zł,

2) działalności żłobków                                                                                                                                    11.380.108 zł,

     w tym żłobka „Promyk Słońca” dla dzieci

     niepełnosprawnych                                                                                                                                                370.200 zł,

3) opłat z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne

     oraz świadczeń dla osób nieobjętych obowiązkiem

     ubezpieczenia zdrowotnego                                                                                                                                138.692 zł,

4) działalności Miejskiej Stacji Sanitarno-Epidemiologiczne                                                                 5.075.000 zł,

5) usuwania skutków powodzi                                                                                                                                  259.011 zł,

6) modernizacji i remontów jednostek ochrony zdrowia                                                                       12.216.000 zł,

7) realizacji programów promocji zdrowia, profilaktyki

     chorób i uzależnień, w tym:                                                                                                                                2.152.168 zł,

a) adresowane do dzieci i młodzieży: program profilaktyki wad podstawy, chorób narządu wzroku, chorób zakaźnych, otyłości i hipercholesterolemii, przedszkola i szkoły promującej zdrowie, profilaktyki uzależnień pierwszego stopnia,

b) adresowane do dorosłych mieszkańców miasta: prewencji i profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, profilaktyki chorób nowotworowych, cukrzycy, osteoporozy, programu świadomego macierzyństwa i rodzicielstwa,

c)  adresowane do kobiet w okresie okołomenopauzalnym i menopauzy „Menopauza, zdrowie, satysfakcja, dojrzałość”,

d) adresowane do społeczności lokalnych: program „Moje Osiedle – Forum Jakości Życia”,

e) adresowane do niepełnosprawnych i współrealizowana przez organizacje pozarządowe,

f)   adresowane do całej społeczności miasta, a przygotowywane wspólnie z wrocławskimi mediami,

g) kampanie pozdrowotne: „Tydzień dla serca”, „Wrocławskie Dni Profilaktyki Astmy i Alergii”, „Dni profilaktyki chorób nowotworowych”, „Trzymaj się prosto – profilaktyki wad podstawy”,

h)  międzywydziałowy program Stowarzyszenia Zdrowych Miast Polskich.

8) realizacji programów profilaktyki uzależnień, w tym:                                                                         2.919.517 zł,

a) profilaktyka pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia,

b) zwalczania narkomanii,

c)  zapobiegania i zwalczania AIDS,

d) realizacja gminnego programu przeciwdziałania alkoholizmowi.

Dział 86 – Opieka społeczna

Zaplanowane wydatki dotyczące zadań z zakresu opieki społecznej w wysokości 108.411.431 zł zostały zrealizowane w kwocie 106.540.900 zł, tj. 98,3%. Wydatki w opiece społecznej stanowiły 6,57% wydatków ogółem.

Na wydaną kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                         103.577.171 zł,

            w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                              31.219.211 zł,

   remonty                                                                                                                                                                704.050 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                           2.963.729 zł.

Z ogólnej kwoty poniesionych wydatków w dziale opieki społecznej wydano środki na:

1) działalność Domów Pomocy Społecznej                                                                                                         23.163.885 zł,

2) usługi opiekuńcze                                                                                                                                                 7.031.561 zł,

3) funkcjonowanie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,

     Rejonowych Ośrodków Pomocy Społecznej oraz zespołu

     do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności                                                                         10.951.764 zł,

4) dodatki mieszkaniowe                                                                                                                           16.230.486 zł,

5) zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na

     ubezpieczenie społeczne                                                                                                                                  22.945.996 zł,

6) zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne                                                                                                               1.728.479 zł,

7) rodziny zastępcze                                                                                                                                                 7.101.936 zł,

8) pozostałą działalność, w tym:                                                                                                                            17.386.793 zł.

a) działalność placówek opiekuńczo-wychowawczych, w związku z którą wydatkowano środki na:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi,

   remonty Rodzinnych Domów Dziecka, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii oraz Zespołu Ognisk Wychowawczych,

b) realizowane przez organizacje pozarządowe zadanie z zakresu pomocy społecznej, obejmujące opiekę nad bezdomnymi, pomoc osobom niepełnosprawnym,

c)  dofinansowanie obiadów dla dzieci,

d) pomoc pieniężną dla środowiska kombatanckiego,

e) działanie profilaktyczne na rzecz dzieci i młodzieży,

f)   aktywizacja osób starszych,

g) dofinansowanie hospicjów,

h)  dofinansowanie wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży.

Dział 87 – Kultura fizyczna i sport

Zaplanowane wydatki w dziale 87 w wysokości 26.649.275 zł zostały wykonane w 97,7%, tj. w kwocie 26.037.738 zł i stanowiły 1,61% wydatków ogółem miasta.

Na powyższą kwotę złożyły się:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                     9.465.686 zł,

            w tym:

     dotacje dla zakładów budżetowych                                                                                                            4.216.764 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                 16.572.052 zł.

Poniesione wydatki w tym dziale zostały wykorzystane na:

1) dofinansowanie działalności bieżącej oraz na pokrycie kosztów realizacji zadań inwestycyjnych przez:

   Miejskie Ośrodki Sportu i Rekreacji                                                                                                17.635.120 zł,

   Wrocławski Tor Wyścigów Konnych                                                                                                            4.445.700 zł,

2) usuwanie skutków powodzi z lipca 1997 r.                                                                                                      1.442.896 zł,

3) zadania związane z budową wielofunkcyjnej hali sportowej                                                                 420.071 zł,

4) zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu                                                                                                      1.945.951 zł,

5) stowarzyszenia kultury fizycznej                                                                                                                            148.000 zł.

 

Dział 88 – Turystyka i wypoczynek

Zaplanowane wydatki na turystykę i wypoczynek w wysokości 1.291.741 zł zostały zrealizowane w kwocie 1.257.757 zł, tj. w 97,4% i stanowiły 0,08% wydatków ogółem miasta.

Z powyższej kwoty na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wydano 208.917 zł.

W ramach wydatkowanych środków zostały sfinansowane zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale w zakresie:

1) promocji turystycznej Wrocławia oraz promocji

     miasta poprzez sport                                                                                                                                            655.402 zł,

2) działalności szkolnych schronisk młodzieżowych                                                                                             234.855 zł,

3) działalności stowarzyszeń turystycznych                                                                                                                9.150 zł,

4) upowszechniania turystyki poprzez organizację zimowych

     i letnich form wypoczynku dla dzieci                                                                                                                   358.350 zł.

Dział 89 – Różna działalność

Zaplanowane wydatki w dziale 89 w wysokości 19.416.098 zł zostały wykonane w kwocie 18.819.135 zł, tj. 96,9% i stanowiły 1,16% wydatków ogółem miasta.

Na powyższą kwotę złożyły się:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                   18.595.516 zł,

            w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                                 257.641 zł,

   dotacje dla instytucji kultury na promocję miasta

     i organizację obchodów Tysiąclecia Wrocławia                                                                              546.200 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                            223.619 zł.

W ramach poniesionych wydatków zostały sfinansowane zadania wynikające z uchwały budżetowej miasta w tym dziale w zakresie:

1) promocji miasta                                                                                                                                      5.390.753 zł,

     obejmującej sfinansowanie:

     a)    promocji  Obchodów  Millenium  Wrocławia

            w tym:

                      kampanii promocyjnej w prasie, radiu, TV,

                        na bilboardach piosenki millenijnej,

                      „Wrocławskiej Kroniki Wydarzeń”,

                      „Historii Wrocławia” tom 1–3,

                        „Encyklopedii Wrocławia”

     b)    promocji gospodarczej

            (wydawnictw, imprez promocyjnych i targowych)

     c)    współpracy w ramach partnerstwa miast,

     d)    filmu promocyjnego,

2) obchodów „Tysiąclecia Wrocławia”                                                                                                           11.924.746 zł,

3) dofinansowania bieżącej działalności

     Izby Wytrzeźwień                                                                                                                                                    131.949 zł,

4) ochrony przed powodzią                                                                                                                                       740.637 zł,

5) działalności Archiwum Miejskiego                                                                                                                       424.500 zł,

6) akcji proekologicznej                                                                                                                                            156.665 zł,

7) aktualizacji spisu corocznych wykazów

     gospodarstw i działek rolnych                                                                                                                      4.204 zł,

8) pozostałej działalności                                                                                                                                            45.681 zł.

Dział 91 – Administracja państwowa i samorządowa

Zaplanowane wydatki na działalność jednostek administracji państwowej i samorządowej w wysokości 99.565.498 zł zostały zrealizowane w kwocie 97.098.927 zł, tj. 97,5% i stanowiły 5,99% wydatków ogółem miasta.

Na wydaną kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                         81.060.625 zł,

            w tym:

     wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                     54.734.199 zł,

     wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne                                                                                                          469.476 zł,

     remonty                                                                                                                                                            951.000 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                 16.038.302 zł.

W ramach wydatkowanych środków pokryto koszty:

1) utrzymania i funkcjonowania Urzędu Miejskiego                                                                                     58.111.805 zł,

2) zadań starostwa powiatowego                                                                                                             6.302.212 zł,

3) zadań w zakresie spraw obywatelskich, obrony

     cywilnej, ewidencji ludności, gospodarki

     nieruchomościami i inicjatyw gospodarczych                                                                                     7.947.549 zł,

4) utrzymania i funkcjonowania Rady Miejskiej                                                                                        2.857.429 zł,

5) działalności rad osiedli                                                                                                                           2.842.997 zł,

6) wynagrodzeń urzędników jednostek terenowych

     Policji oraz urzędników jednostek terenowych

     Straży Pożarnej                                                                                                                                                      696.265 zł,

7) działalności:

   Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego                                                                                      584.240 zł,

   Miejskiego Konserwatora Zabytków                                                                                                              321.877 zł,

   Komisji Poborowych                                                                                                                             110.518 zł,

8) pozostałej działalności:                                                                                                                        17.324.035 zł,

     w tym:

   prowizji od opłat targowych i parkingowych

   remontów i inwestycji Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Dział 93 – Bezpieczeństwo publiczne

Zaplanowane wydatki na zadania z zakresu bezpieczeństwa publicznego w wysokości 93.558.027 zł zostały wykonane w kwocie 93.514.178 zł, tj. w 100%. wydatki działu 93 stanowiły 5,77% wydatków ogółem miasta.

Na wydaną kwotę złożyły się następujące pozycje:

·        wydatki bieżące                                                                                                                                                     92.005.178 zł,

            w tym:

   wynagrodzenia wraz z pochodnymi                                                                                                              68.846.356 zł,

   remonty                                                                                                                                                             1.273.101 zł,

   dotacje dla organizacji działających na rzecz

     bezpieczeństwa publicznego                                                                                                                             300.000 zł,

·        wydatki inwestycyjne                                                                                                                                               1.509.000 zł.

W ramach wydatkowanych środków zostały sfinansowane zadania miasta wynikające z uchwały budżetowej realizowane przez:

1)        Komendę Miejską Policji                                                                                                                                      67.681.886 zł,

2)        Komendę Straży Pożarnej                                                                                                                        15.089.469 zł,

3)        Straż Miejską                                                                                                                                                            9.230.022 zł.

Ponadto sfinansowane zostały zadania z zakresu działań na rzecz bezpieczeństwa miasta obejmujące:

a) wydatki bieżące                                                                                                                                                            422.903 zł,

     m.in. na pomoce naukowe i dydaktyczne,

     książki, monitoring programów prewencyjnych,

b) zakupy inwestycyjne,                                                                                                                                                 1.070.000 zł,

   zakup dwóch radiowozów dla Komendy Miejskiej

     Policji we Wrocławiu,

   partycypacja w kosztach budowy systemu

     łączności trankingowej,

a także zadania w zakresie obrony cywilnej                                                                                                                   19.898 zł.

Dział 94 – Finanse

Wydatki zaplanowane w dziale finansów w wysokości 13.600.000 zł zostały wykonane w kwocie 12.864.972 zł, tj. w 94,6% i stanowiły 0,79% wydatków ogółem miasta.

Wydana kwota została wykorzystana na spłatę odsetek od zaciągniętych przez miasto kredytów i pożyczek oraz na prowizje bankowe.

Dział 97 – Różne rozliczenia

Zaplanowane w dziale 97 wydatki w wysokości 3.484.395 zł zostały wykonane w kwocie 1.839.585 zł, tj. w 52,8% i stanowiły 0,11% wydatków ogółem miasta.

W tej kwocie przede wszystkim mieściły się:

1) wydatki związane z uregulowaniem rozliczeń

     podatku od towarów i usług (VAT)                                                                                                                          1.820.752 zł,

     Niższa niż przewidywano realizacja wydatków związana

     jest z przesunięciem z listopada na grudzień 2000 roku

     sprzedaży kolektora ścieków dokonanego w imieniu

     gminy. W związku z tym termin płatności podatku

     VAT przesunął się na 2001 rok,

 

2) koszty prywatyzacji                                                                                                                                                        18.833 zł.

     Niższe niż przewidywano wykonanie planu spowodowane

            zostało dokonaniem mniejszej ilości wycen, opinii, raportów.

Dział 98 – Obrona narodowa

W dziale 98 na realizację zadań zleconych gminy z zakresu obrony narodowej wydatkowano 100% środków, tj. kwotę 2.600 zł.

Dział 99 – Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa

W dziale 99 na zadania z zakresu administracji rządowej wydatkowano kwotę 1.459.662 zł, tj. 100% kwoty zaplanowanej.

W kwocie tej mieściły się wydatki związane z:

1)        wyborami Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej                                                                             689.716 zł,

2)        wyborami do Sejmu i Senatu                                                                                                                        683.646 zł,

3)        prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców                                                                             86.300 zł.

 

 TABELE WYDATKÓW

tabela 1 tabela 2 tabela 3 tabela 4 tabela 5 tabela 6 tabela 7 tabela 8 tabela 9 tabela 10
tabela 11 tabela 12 tabela 13 tabela 14 tabela 15 tabela 16 tabela 17 tabela 18 tabela 19