DOCHODY MIASTA
DANE OGÓLNE | DOCHODY MIASTA | WYDATKI MIASTA | WYDATKI INWESTYCYJNE |
REALIZACJA PLANU DOCHODÓW
BUDŻETU MIASTA WROCŁAWIA
WEDŁUG ŹRÓDEŁ I
DZIAŁÓW KLASYFIKACJI BUDŻETOWEJ
ZA ROK 2000
Lp. |
Wyszczególnienie |
Dział |
Plan na 2000 rok wg uchwały budżetowej |
Plan po zmianach wg stanu na dzień 31.12.2000 r. |
Wykonanie za 2000 rok |
% wyk. planu 6 : 5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
DOCHODY OGÓŁEM |
|
1 458 258 388 |
1 515 833 113 |
1 488 544 848 |
98,2 |
I |
Dochody własne
(A+B+C+D+E) |
|
616 566 984 |
626 729 148 |
625 498 263 |
99,8 |
A |
Wpływy z podatków: |
90 |
151 009 600 |
151 009 600 |
151 870 171 |
100,6 |
1 |
podatek rolny |
90 |
840 000 |
840 000 |
861 900 |
102,6 |
2 |
podatek od nieruchomości |
90 |
123 624 000 |
123 624 000 |
127 527 765 |
103,2 |
3 |
podatek leśny |
90 |
8 800
|
8 800 |
9 172 |
104,2 |
4 |
podatek od środków
transportowych |
90 |
10 828 300 |
10 828 300 |
8 866 572 |
81,9 |
5 |
podatek z karty podatkowej |
90 |
10 722 000 |
10 722 000 |
8 626 085 |
80,5 |
6 |
podatek od spadków i
darowizn |
90 |
4
756 500 |
4 756 500 |
5 725 332 |
120,4 |
7 |
podatek od posiadania psów |
90 |
230 000 |
230 000 |
253 345 |
110,2 |
B |
Wpływy z opłat: |
90 |
53 205 398 |
53 205 398 |
57 499 769 |
108,1 |
1 |
opłata skarbowa |
90 |
51 105 398 |
51 105 398 |
55 383 950 |
108,4 |
2 |
opłaty lokalne, w tym: |
90 |
2
100 000 |
2 100 000 |
2 115 819 |
100,8 |
|
– opłata targowa |
90 |
2
100 000 |
2 100 000 |
1 988 297 |
94,7 |
C |
Dochody z majątku gminy: |
|
195 783 600 |
140 875 032 |
128 011 121 |
90,9 |
1 |
wieczyste użytkowanie |
74 |
55 000 000 |
57 000 000 |
52 826 387 |
92,7 |
2 |
sprzedaż składników
majątkowych gminy |
74 |
134 100 000 |
76 513 005 |
67 697 086 |
88,5 |
3 |
dzierżawa |
|
6
683 600 |
6 717 719 |
6 843 340 |
101,9 |
|
– gospodarka mieszkaniowa
oraz niematerialne usługi komunalne |
74 |
6
683 600 |
6 433 600 |
6 609 835 |
102,7 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
53 619 |
3 005 |
5,6 |
|
– administracja państwowa
i samorządowa |
91 |
– |
230 500 |
230 500 |
100,0 |
4 |
dywidendy |
90 |
– |
644 308 |
644 308 |
100,0 |
D |
Dochody budżetowych
jednostek komunalnych: |
|
183 217 300 |
168 348 822 |
159 640 768 |
94,8 |
1 |
wpływy z czynszów za lokale użytkowe pobierane
przez Zarządy Gospodarki Komunalnej |
74 |
48 000 000 |
21 319 822 |
21 319 822 |
100,0 |
2 |
dochody Zarządu Dróg i
Komunikacji, w tym: |
70 |
120 025 000 |
123 925 000 |
115 364 629 |
93,1 |
|
– wpływy z biletów
komunikacji zbiorowej |
70 |
119 000 000 |
122 900 000 |
113 790 876 |
92,6 |
3 |
dochody Zarządu Gospodarki
Odpadami |
70 |
1
950 000 |
9 150 000 |
9 106 377 |
99,5 |
4 |
dochody Zarządu Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego |
31 |
1
189 000 |
1 189 000 |
1 724 212 |
145,0 |
5 |
dochody Miejskiego Ogrodu
Zoologicznego |
74 |
1
895 000 |
2 590 000 |
2 664 822 |
102,9 |
6 |
dochody Wrocławskiego Toru
Wyścigów Konnych |
87 |
610 000 |
615 000 |
612 500 |
99,6 |
7 |
opłaty za usługi
opiekuńcze |
86 |
1
000 000 |
1 000 000 |
827 130 |
82,7 |
8 |
wpływy z Dziennych Domów
Pomocy Społecznej |
86 |
49 300 |
61 000 |
71 315 |
116,9 |
9 |
opłaty pobierane przez
Straż Miejską |
93 |
600 000 |
600 000 |
690 282 |
115,0 |
10 |
wpływy z opłat za miejsca
w przedszkolu |
79 |
7
899 000 |
7 899 000 |
7 259 679 |
91,9 |
E |
Różne wpływy gminy, z
tego: |
|
33 351 086 |
113 290 296 |
128 476 434 |
113,4 |
1 |
dochody z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz opłat za korzystanie z tych zezwoleń |
91 |
2
801 050 |
2 801 050 |
2 567 178 |
91,7 |
2 |
środki z MPWiK na
Wrocławską Oczyszczalnię Ścieków, kolektor „Bystrzyca" i kolektor
„Ślęża" |
70 |
18 320 000 |
20 320 000 |
13 871 971 |
68,3 |
3 |
wpływy pobierane przez TBS, z tego: |
74 |
6
004 746 |
– |
– |
– |
|
a) z czynszów za lokale
mieszkalne |
74 |
4
204 746 |
– |
– |
– |
|
b) z czynszów za lokale
użytkowe |
74 |
1
800 000 |
– |
– |
– |
4 |
wpływy z czynszów: |
74 |
– |
65 200 845 |
70 322 103 |
107,9 |
|
a) za lokale mieszkalne |
74 |
– |
41 800 845 |
47 435 705 |
113,5 |
|
b) za lokale użytkowe |
74 |
– |
23 400 000 |
22 886 398 |
97,8 |
5 |
wpływy z tytułu wynajmu
powierzchni na reklamy |
|
650 000 |
757 450 |
1 620 630 |
214,0 |
|
– gospodarka mieszkaniowa
oraz niematerialne usługi komunalne |
74 |
650 000 |
650 000 |
1 050 274 |
161,6 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
107 450 |
570 356 |
530,8 |
6 |
wpływy z czynszów za wynajem pomieszczeń
w bu- dynkach Urzędu Miejskiego |
91 |
1
242 180 |
1 242 180 |
1 258 812 |
101,3 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
7 |
wpływy z czynszów za mieszkania
nauczycieli |
79 |
343 210
|
343 210 |
272 224 |
79,3 |
8 |
wpływy z egzekucji
podatkowej |
91 |
550 900 |
1 171 433 |
2 124 076 |
181,3 |
9 |
dochody z dzierżawy „Systemu Rejestr" i opłaty
za egzaminy z topografii pobierane przez Wydział
Komunikacji |
91 |
225 000 |
225 000 |
207 909 |
92,4 |
10 |
wpływy z biletów do Ogrodu
Japońskiego |
70 |
200 000 |
200 000 |
189 034 |
94,5 |
11 |
wpłaty mieszkańców
z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji realizowanych z
udziałem środków na wspieranie inicjatyw lokalnych |
|
2
250 000 |
2 250 000 |
2 743 880 |
122,0 |
|
– transport |
50 |
1
600 000 |
– |
– |
– |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
650 000 |
– |
– |
– |
|
– różna działalność |
89 |
– |
2 250 000 |
2 743 880 |
122,0 |
12 |
wpływy z opłat za miejsca
w internacie |
79 |
92 000 |
92 000 |
73 992 |
80,4 |
13 |
wpłata nadwyżki Zarządu
Cmentarzy Komunalnych |
74 |
22 000 |
22 000 |
22 000 |
100,0 |
14 |
różne dochody |
|
– |
8 302 779 |
18 045 838 |
217,3 |
|
– gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne |
74 |
– |
752 453 |
815 799 |
108,4 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
29 962 |
25 369 |
84,7 |
|
– kultura fizyczna i sport |
87 |
– |
5 460 000 |
5 460 000 |
100,0 |
|
– różna działalność |
89 |
– |
748 854 |
749 746 |
100,1 |
|
– administracja państwowa
i samorządowa |
91 |
– |
1 171 510 |
10 854 924 |
– |
|
– różne rozliczenia |
97 |
– |
140 000 |
140 000 |
100,0 |
15 |
środki finansowe z rozliczeń zakładów budżetowych w oświacie |
79 |
– |
2 500 000 |
2 729 973 |
109,2 |
16 |
odsetki |
|
– |
6 628 391 |
10 327 942 |
155,8 |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
– |
– |
21 011 |
– |
|
– gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne |
74 |
– |
1 327 782 |
476 970 |
35,9 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
– |
692 529 |
– |
|
– opieka społeczna |
86 |
– |
– |
303 709 |
– |
|
– dochody od osób
prawnych, fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości
prawnej |
90 |
– |
2 615 515 |
6 053 636 |
231,5 |
|
– administracja państwowa i samorządowa |
91 |
– |
– |
16 549 |
– |
|
– finanse |
94 |
– |
2 685 094 |
2 763 538 |
102,9 |
17 |
środki finansowe
z rozliczenia środka
specjalnego w MZOJO |
|
– |
1 233 958 |
2 098 872 |
170,1 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
1 233 958 |
2 098 872 |
170,1 |
II |
Udział gminy w
podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
z tego: |
|
257 982 976 |
252 648 491 |
228 257 091 |
90,3 |
1 |
udział we wpływach z
podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej |
90 |
22 367 158 |
22 367 158 |
23 867 445 |
106,7 |
2 |
udział we wpływach z
podatku dochodowego od osób fizycznych |
90 |
235 615 818 |
230 281 333 |
204 389 646 |
88,8 |
III |
Subwencja ogólna dla
gminy, z tego: |
|
149 251 814 |
158 141 430 |
159 214 128 |
100,7 |
1 |
część podstawowa
subwencji ogólnej |
97 |
103 240 |
93 856 |
93 856 |
100,0 |
2 |
część oświatowa
subwencji ogólnej |
97 |
120 886 608 |
123 687 222 |
123 687 222 |
100,0 |
3 |
część rekompensująca
subwencji ogólnej |
97 |
28 261 966 |
34 360 352 |
35 433 050 |
103,1 |
IV |
Dotacje celowe z
budżetu państwa dla gminy, z tego: |
|
24 916 555 |
57 519 425 |
54 752 710 |
95,2 |
1 |
na zadania zlecone, z tego: |
|
24 679 900 |
34 631 726 |
33 365 011 |
96,3 |
|
a) bieżące, z tego: |
|
24 679 900 |
33 502 683 |
33 265 011 |
99,3 |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
– |
3 126 688 |
2 889 016 |
92,4 |
|
– opieka społeczna |
86 |
21 320 100 |
25 638 629 |
25 638 629 |
100,0 |
|
– różna działalność |
89 |
– |
4 204 |
4 204 |
100,0 |
|
– administracja państwowa i samorządowa |
91 |
3
269 000 |
3 269 000 |
3 269 000 |
100,0 |
|
– bezpieczeństwo publiczne |
93 |
1 900 |
1 900 |
1 900 |
100,0 |
|
– obrona narodowa |
98 |
2 600 |
2 600 |
2 600 |
100,0 |
|
– urzędy naczelnych
organów władzy, kontroli i sądownictwa |
99 |
86 300 |
1 459 662 |
1 459 662 |
100,0 |
|
b) inwestycyjne, z tego: |
|
– |
1 129 043 |
100 000 |
8,9 |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
– |
1 129 043 |
100 000 |
8,9 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
2 |
na zadania powierzone, z
tego: |
|
236 655 |
241 172 |
241 172 |
100,0 |
|
–
gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne |
74 |
86 000 |
80 962 |
80 962 |
100,0 |
|
– administracja państwowa
i samorządowa |
91 |
150 655 |
160 210 |
160 210 |
100,0 |
3 |
na zadania własne, z tego: |
|
– |
22 646 527 |
21 146 527 |
93,4 |
|
a) bieżące, z tego: |
|
– |
8 113 454 |
8 113 454 |
100,0 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
2 887 501 |
2 887 501 |
100,0 |
|
– opieka społeczna |
86 |
– |
5 225 953 |
5 225 953 |
100,0 |
|
b) inwestycyjne, z tego: |
|
– |
14 533 073 |
13 033 073 |
89,7 |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
– |
14 533 073 |
13 033 073 |
89,7 |
V |
Dochody wynikające
z rozliczeń między jednostkami samorządu terytorialnego |
97 |
250 000 |
250 000 |
520 320 |
208,1 |
VI |
Dotacje celowe z budżetu
państwa na usuwanie skutków powodzi (Bank Światowy) |
|
77 924 773 |
95 046 949 |
95 029 566 |
100,0 |
|
– transport |
50 |
10 665 946 |
17 038 855 |
17 038 855 |
100,0 |
|
– gospodarka komunalna |
70 |
63 699 333 |
72 588 816 |
72 588 816 |
100,0 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
2
734 494 |
4 316 204 |
4 316 204 |
100,0 |
|
– kultura i sztuka |
83 |
– |
268 624 |
268 624 |
100,0 |
|
– ochrona zdrowia |
85 |
825 000 |
259 011 |
259 011 |
100,0 |
|
– kultura fizyczna i sport |
87 |
– |
575 439 |
558 056 |
97,0 |
VII |
Udział powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa |
|
8
536 805 |
8 343
560 |
7
402 794 |
88,7 |
1 |
1%
udział powiatu w podatku dochodowym od osób
fizycznych |
90 |
8
536 805 |
8 343 560 |
7 402 794 |
88,7 |
VIII |
Subwencja ogólna dla
powiatu, z tego: |
|
190 518 554 |
173 681 157 |
173 681 157 |
100,0 |
1 |
część oświatowa
subwencji ogólnej |
97 |
167 337 554 |
151 024 397 |
151 024 397 |
100,0 |
2 |
część wyrównawcza
subwencji ogólnej |
97 |
4
880 000 |
4 771 912 |
4 771 912 |
100,0 |
3 |
część drogowa subwencji
ogólnej |
97 |
18 301 000 |
17 884 848 |
17 884 848 |
100,0 |
IX |
Dotacje celowe z
budżetu państwa dla powiatu, z tego: |
|
123 965 100 |
131 568 706 |
131 551 530 |
100,0 |
1 |
na zadania własne, z tego: |
|
23 225 800 |
30 122 944 |
30 122 944 |
100,0 |
|
a) bieżące, z tego: |
|
23 225 800 |
30 122 944 |
30 122 944 |
100,0 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
5 218 975 |
5 218 975 |
100,0 |
|
– ochrona zdrowia |
85 |
– |
144 950 |
144 950 |
100,0 |
|
– opieka społeczna |
86 |
23 225 800 |
24 759 019 |
24 759 019 |
100,0 |
2 |
na zadania zlecone, z tego: |
|
100 739 300 |
100 861 259 |
100 846 175 |
100,0 |
|
a) bieżące, z tego: |
|
100 739 300 |
100 856 009 |
100 840 925 |
100,0 |
|
– budownictwo |
31 |
440 000 |
440 000 |
440 000 |
100,0 |
|
– rolnictwo |
40 |
1
722 000 |
1 649 429 |
1 649 420 |
100,0 |
|
– leśnictwo |
45 |
11 000 |
11 000 |
10 233 |
93,0 |
|
– gospodarka mieszkaniowa oraz
niematerialne usługi komunalne |
74 |
400 000 |
477 000 |
477 000 |
100,0 |
|
– ochrona zdrowia |
85 |
5
025 000 |
5 025 000 |
5 025 000 |
100,0 |
|
– opieka społeczna |
86 |
10 472 000 |
8 129 772 |
8 115 464 |
99,8 |
|
– administracja państwowa i
samorządowa |
91 |
2
557 300 |
2 574 818 |
2 574 818 |
100,0 |
|
– bezpieczeństwo publiczne |
93 |
80 112 000 |
82 548 990 |
82 548 990 |
100,0 |
|
b) inwestycyjne, z tego: |
|
– |
5 250 |
5 250 |
100,0 |
|
– rolnictwo |
40 |
– |
5 250 |
5 250 |
100,0 |
3 |
na zadania powierzone, z
tego: |
|
– |
584 503 |
582 411 |
99,6 |
|
– oświata i wychowanie |
79 |
– |
439 104 |
439 104 |
100,0 |
|
– ochrona zdrowia |
85 |
– |
145 399 |
143 307 |
98,6 |
X |
Dochody jednostek
powiatu |
86 |
3
164 727 |
3 785 586 |
3 361 457 |
88,8 |
XI |
Różne wpływy powiatu |
|
5
830 100 |
8
010 781 |
9
167 952 |
114,4 |
1 |
dochody z dzierżawy
obwodów łowieckich |
45 |
– |
2 825 |
2 554 |
90,4 |
2 |
dochody z rodzinnych domów
dziecka |
86 |
37 100 |
37 100 |
8 366 |
22,5 |
3 |
dochody schronisk
młodzieżowych |
88 |
– |
– |
122 |
– |
4 |
wpływy ze sprzedaży tablic rejestracyjnych, druków praw jazdy |
91 |
5
790 000 |
6 790 000 |
7 933 507 |
116,8 |
5 |
opłaty za karty wędkarskie |
91 |
3 000 |
3 000 |
3 210 |
107,0 |
6 |
5% dochody z tytułu
gospodarowania mieniem Skarbu Państwa |
91 |
– |
1 177 856 |
1 220 193 |
103,6 |
XII |
Dotacje otrzymane z
funduszy celowych |
|
– |
107 880 |
107 880 |
100,0 |
1 |
Państwowy Fundusz
Kombatantów |
|
– |
107 880 |
107 880 |
100,0 |
|
– opieka społeczna |
86 |
– |
107 880 |
107 880 |
100,0 |
Dochody
Dochody budżetu miasta ogółem zaplanowane w 2000 roku na
kwotę 1.515.833.113 zł zostały zrealizowane w wysokości 1.488.544.848 zł, co
stanowi 98,2% planu.
Składają się na nie:
I. Dochody gminy zrealizowane w kwocie
1.163.379.958 zł, tj. w 97,7%.
II. Dochody powiatu
zrealizowane w kwocie 325.164.890 zł, tj. w 99,9%.
I. Dochody
gminy:
Plan dochodów własnych obejmujący wpływy uzyskiwane z
podatków i opłat oraz dochody z majątku gminy i od budżetowych jednostek
komunalnych, a także różne wpływy gminy – ustalony na 2000 rok w wysokości
626.729.148 zł został wykonany w kwocie 625.498.263 zł, co stanowi 99,8% planu.
A. Wpływy z
podatków obejmują:
·
podatek rolny,
·
podatek od nieruchomości,
·
podatek leśny,
·
podatek od środków transportowych,
·
podatek opłacany z karty podatkowej,
·
podatek od spadków i darowizn,
·
podatek od posiadania psów.
1. Podatek
rolny
W 2000 roku uzyskane wpływy z podatku rolnego wyniosły
861.900 zł, tj. 102,6% planu rocznego.
Przekroczenie planu spowodowane było zgłoszeniem do
opodatkowania nieruchomości rolnych otrzymanych w latach 1999–2000 przez Parafie
Rzymsko-Katolickie od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
2. Podatek od
nieruchomości
Kwota zrealizowanych wpływów z podatku od nieruchomości
stanowiła 127.527.765 zł, tj. 103,2% planu rocznego,
z tego:
– dochód z
podatku od nieruchomości od osób fizycznych planowany w kwocie 18.024.000 zł został
wykonany w wysokości 18.547.856 zł, co stanowi 102,9% planu rocznego,
– dochód z
podatku od nieruchomości od osób prawnych ustalony na kwotę 105.600.000 zł został
wykonany w 103,2%, tj. w wysokości 108.979.909 zł.
Wykonanie planu powyżej 100% było skutkiem podejmowanych
działań dyscyplinujących podatników, polegających głównie na:
– wezwaniu
do złożenia korekt deklaracji czy też upomnienia w sprawie zapłaty podatku,
– wykonywaniu
czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej,
– podejmowaniu
działań zabezpieczających (np. ustanawianie hipotek).
Ponadto, ponadplanowa realizacja planu wynikała ze wzrostu
liczby podatników.
Zestawienie tych czynności i porównanie ich z działaniami
podejmowanymi w 1999 roku wskazuje na skuteczność podjętych czynności oraz wpływ na
wykonanie planu (tabela nr 1 i 2).
Tabela nr 1
Działania podejmowane w celu realizacji planu |
Wykonanie 1999 r. |
Wykonanie 2000 r. |
Dynamika w % |
0 |
1 |
2 |
2:1 |
Wystosowanie
wezwania dot. złożenia deklaracji podatkowej, bądź jej korekty, udzielenie
niezbędnych wyjaśnień w zakresie obowiązku podatkowego, a także w sprawie zapoznania
się ze zgromadzonym materiałem dowodowym, dokonanie jego weryfikacji przed wydaniem
decyzji bądź postanowienia (szt.) |
690 |
2.435 |
352,9 |
Wysłano
upomnienia w sprawie zapłaty zaległego podatku (szt.) |
548 |
380 |
69,3 |
Wysłano
zawiadomienia o rozksięgowaniu wpłat na poczet zaległości podatkowej oraz odsetek, Wystawiono
postanowienia dotyczące rozksięgowania wpłat na poczet zaległości podatkowej oraz
odsetek (szt.) |
703 – |
623 195 |
116,4 |
Wystawiono
postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia nadpłaty (szt.) |
30 |
94 |
569,6 |
Wystawiono
postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia zaległości (szt.) |
49 |
329 |
|
Wystawiono
postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie wygaszenia rat decyzji (szt.) |
– |
27 |
|
Wydano
decyzje określające zaległości (szt.) |
101 |
314 |
310,9 |
Wydano
decyzje umarzające postępowanie podatkowe (szt.) |
– |
73 |
– |
Wydano
decyzje stwierdzające nadpłaty (szt.) |
70 |
144 |
205,7 |
Wydano
decyzje stwierdzające wygaśnięcie decyzji (szt.) |
17 |
29 |
170,6 |
Wydano
postanowienia o zaliczaniu nadpłaty na poczet podatku od nieruchomości (szt.) |
– |
377 |
– |
Wystawiono
potwierdzenia sald (szt.) |
325 |
1.450 |
446,2 |
Wystawiono
tytuły egzekucyjne (szt.) na
kwotę: – w
tym za 2000 r.: |
146 2.213.387 |
242 4.217.988 3.292.221 |
165,8 190,6 – |
cd. tabeli
0 |
1 |
2 |
2:1 |
Wystąpiono
z wnioskiem o ustanowienie hipotek przymusowych (szt.) na
kwotę (w zł) |
13 1.011.657 |
7 1.673.834 |
53,8 165,5 |
Wystąpiono
z wnioskiem o ustanowienie hipotek ustawowych (szt.) na
kwotę |
47 2.609.604 |
68 4.014.900 |
144,7 153,9 |
Zaksięgowano
dokumentów (szt.) |
17.526 |
13.734 |
78,4 |
Liczba
petentów (szt.) |
4.500 |
7.700 |
171,1 |
Liczba
podatników (szt.) |
1.537 |
1.675 |
109,0 |
Dokonano
przypisów (szt.) na
kwotę (saldo) zł |
3.746 102.310.630 |
3.941 109.448.593 |
105,2 107,0 |
Przeprowadzono
kontrole podatkowe (szt.) |
26 |
122 |
469,2 |
Podatek od
nieruchomości od osób prawnych
Tabela nr 2
Lp. |
Treść |
Liczba
przedsię-biorstw
kwota |
Liczba spółdzielni
kwota |
Liczba spółek
kwota |
Liczba inne
kwota |
Liczba
razem |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Tytuły wykonawcze |
41 711.643 |
40 124.223 |
105 712.713 |
56 2.669.409 |
242 4.217.998 |
2. |
Likwidacje (zaległości) |
2 170.414 |
– |
– |
– |
2 170.414 |
3. |
Upadłości –
zgłoszone wierzytelności w 2000 r. |
2 1.627.968 |
4 127.131 |
4 54.309 |
– |
10 1.809.408 |
–
zgłoszone wierzytelności w la- tach ubiegłych (niespłacone) |
16 2.437.156 |
4 133.406 |
4 51.509 |
4 1.202.417 |
28 3.824.488 |
|
–
zaległości po ogłoszeniu upadłości |
257.858 |
99.762 |
13.535 |
– |
371.155 |
|
4. |
Złożone
wnioski o ustanowienie: –
hipotek przymusowych |
– |
– |
– |
– |
7 1.673.834 |
– hipotek
ustawowych |
– |
– |
– |
– |
68 4.014.900 |
3. Podatek
leśny
Zaplanowane wpływy z podatku leśnego na 2000 r. w wysokości
8.800 zł zostały wykonane w 104,2% planu rocznego.
4. Podatek od
środków transportowych
Na 2000 rok zaplanowano wpływy z podatku od środków
transportowych w łącznej kwocie 10.828.300 zł, z tego:
– od
osób prawnych na kwotę
– 7.172.600 zł
– od
osób fizycznych na kwotę
– 3.655.700 zł
Wykonanie na koniec roku stanowiło ogółem 8.866.572 zł, tj. 81,9% planu rocznego, w tym:
– od osób
prawnych 5.758.958 zł, tj. 80,3% planu,
– od osób
fizycznych 3.107.614 zł, tj. 85,0% planu.
W roku 2000 zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej obowiązywały
ulgi w wysokości 25% z tytułu posiadania systemu ekologicznego Euro-1, Euro-2.
Kwota wynikająca z ww. ulg wyniosła 97.306 zł, co stanowi
0,9% kwoty planowanej. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych z
opłacania podatku od środków transportowych były zwolnione zakłady pracy chronionej.
Z tego tytułu kwota zwolnień wyniosła 650.928 zł, co stanowi 6% wielkości planowanej.
Ogółem ww. ulgi i zwolnienia wyniosły 748.234 zł, co w
porównaniu do kwoty planowanej stanowi 6,9%.
Ponadto w ustalonym planie na 2000 rok znaczną kwotę
stanowią zaległości za lata 1995–1997.
W celu zlikwidowania tych zaległości zostały wykonane
następujące prace:
– wysłano
18.550 postanowień o wszczęciu postępowania egzekucyjnego na łączną kwotę 9.648.516
zł,
– podjęto
4.316 decyzji określających na kwotę 2.977.908 zł,
– sporządzono
430 tytułów wykonawczych na kwotę 182.560 zł.
Efektem ww. działań było uzyskanie wpływów z tytułu
odsetek w wysokości 2.318.535 zł, co dało łącznie z kwotą ściągniętego
podatku 11.185.107 zł.
Kwota ta jest wyższa od planowanego dochodu z tytułu podatku
od środków transportowych o 356.807 zł,
tj. o 3,3% w stosunku do kwoty planowanej na 2000 rok.
5. Podatek z
karty podatkowej
Wpływy z tego podatku za 2000 rok wyniosły 8.626.085 zł,
tj. 80,5% planu rocznego. Wykonanie poniżej planu spowodowane było złą kondycją
finansową małych podmiotów gospodarczych stosujących tę formę opodatkowania.
Uwidaczniało się to w liczby wniosków wpływających do Urzędu Miejskiego o udzielenie
ulg podatkowych w postaci umorzenia, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na
raty zaległości podatkowych.
W 2000 roku skutki finansowe wymienionych działań wyniosły
262.019 zł, czyli o 10% więcej niż w roku 1999.
6. Podatek od
spadków i darowizn
Wykonanie dochodów z ww. tytułu wyniosło 120,4% planu
rocznego. Wysoki stopień realizacji tego podatku możliwy był dzięki zwiększonej
liczbie osób nabywających rzeczy i prawa majątkowe.
7. Podatek od
posiadania psów
Zaplanowany został w 2000 roku w kwocie 230.000 zł. Dochody
te zrealizowano w wysokości 253.345 zł, tj. w 110,2%. Wysokie wykonanie planu to efekt
zdyscyplinowania posiadaczy psów.
B. Wpływy z opłat
obejmują:
·
opłatę skarbową,
·
opłaty lokalne.
1. Opłata
skarbowa
Wpływy z tego tytułu zaplanowane na 2000 rok w wysokości
51.105.398 zł zrealizowane zostały w kwocie 55.383.950
zł, tj. w 108,4%.
Korzystne wykonanie tych dochodów było skutkiem utrzymania
się wysokich cen nieruchomości. Opłata skarbowa naliczona była procentowo od wartości nieruchomości.
Skutki udzielonych przez miasto w 2000 roku ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień
wyniosły 434.067 zł.
2. Opłaty
lokalne
Na 2000 rok wpływy z opłat lokalnych (opłata targowa)
zaplanowane w wysokości 2.100.000 zł wykonane zostały w 100,8%, z tego:
·
opłata
targowa
– 1.988.297 zł,
·
opłata
administracyjna
– 127.522 zł.
Niewykonanie planu dochodów z opłaty targowej spowodowane
było m.in.:
– likwidacją
wystawek przez kupców opłacających podatek od nieruchomości,
– likwidacją
miejsc handlowych dla cudzoziemców na targowiskach
przy ul. Widnej 6 i Horbaczewskiego,
– rozwijającą
się na bieżąco siecią Super i Hiper Marketów odciągającą z targowisk potencjalnych
nabywców towarów, co w konsekwencji prowadziło do zmniejszenia liczby kupców.
C. Dochody z
majątku gminy
W budżecie miasta na 2000 rok dochody z majątku gminy
zaplanowano w wysokości 140.875.032 zł. Zrealizowano je w kwocie 128.011.121 zł, czyli
90,9% planu rocznego.
Obejmowały one:
·
wpływy
za wieczyste użytkowanie – wykonane w kwocie 52.826.387 zł, tj. w 92,7% planu
rocznego.
·
wpływy
ze sprzedaży składników majątkowych gminy – zaplanowane w wysokości 76.513.005
zł – zostały wykonane w 88,5%, tj. na kwotę 67.697.086 zł.
·
wpływy
z dzierżawy obiektów i gruntów – zaplanowane w kwocie 6.717.719 zł wykonane
zostały w wysokości 6.843.340 zł, tj. w 101,9%.
·
wpływy
z dywidendy – zaplanowane i wykonane w kwocie 644.308 zł.
Zestawienie
dochodów z majątku gminy wykonanych przez jednostki organizacyjne
Urzędu Miejskiego
za 2000 rok
Rodzaj dochodu |
Plan po zmianach na dzień 31.12.2000 r. |
Wykonanie za 2000 r. |
% wykonania planu 3 : 2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Wieczyste użytkowanie, w tym: – WGNiG* – WSMK* |
57.000.000 18.500.000 38.500.000 |
52.826.387 19.692.163 33.134.224 |
92,7 106,4 86,1 |
Sprzedaż składników majątkowych, w tym: – WGNiG* – WSMK* – Wydział Zdrowia |
76.513.005 7.000.000 69.454.105
58.900 |
67.697.086 5.869.564 61.768.621
58.901 |
88,5 83,8 88,9 100,0 |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
Dzierżawa, w
tym: – WGNiG* – WIG* – Wydział Oświaty – Wydział Obsługi Urzędu |
6.717.719 5.477.350
956.250 53.619
230.500 |
6.843.340 5.448.623 1.161.212
3.005
230.500 |
101,9 99,5 121,4 5,6 100,0 |
Dywidendy |
644.308 |
644.308 |
100,0 |
Razem: |
140.875.032 |
128.011.121 |
90,9 |
* – WGNiG – Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji
* – WSMK
– Wydział Sprzedaży Mienia Komunalnego
* – WIG
– Wydział Inicjatyw Gospodarczych
1. Wpływy z
opłat za wieczyste użytkowanie
Korzystne wykonanie planu dotyczyło użytkowania wieczystego
w części realizowanej przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji (106,4%
planu rocznego).
Przekroczenie założonego planu wynikało z przeprowadzonej w
ubiegłym roku aktualizacji opłat za wieczyste użytkowanie osób prawnych.
Według ewidencji księgowej Wydziału Finansowego wpływy te
uzyskano:
– od osób
fizycznych w wysokości 3.459.654 zł,
– od osób
prawnych w wysokości 15.059.659 zł (w tym ze Spółdzielni Mieszkaniowych – 6.532.390
zł),
– z tytułu
pierwszej opłaty trybu bezprzetargowego od osób prawnych, fizycznych oraz Spółdzielni
Pracy łącznie w kwocie 1.172.850 zł.
Wykonanie poniżej planu w zakresie opłat za wieczyste
użytkowanie gruntów dotyczyło Wydziału Sprzedaży Mienia Komunalnego (86,1%).
Spowodowane to było m.in. wypowiedzeniami wysokości opłat, które znacznie, tj. o
około 100%, zwiększyły należności z tego tytułu. Wobec tak dużego wzrostu opłat
część użytkowników nie wywiązała się z obowiązku ich uregulowania.
Dochody uzyskane z tytułu pierwszej opłaty za oddanie w
użytkowanie wieczyste gruntów wyniosły 33.134.224 zł.
Na tę kwotę składa się pierwsza opłata z tytułu
przekazania w użytkowanie wieczyste gruntów pod garażami wybudowanymi ze środków
własnych dzierżawców i na podstawie art. 211 ustawy o gospodarce nieruchomościami
przekazanych im na własność z prawem do użytkowania wieczystego gruntu oraz pierwsza opłata za grunt przekazany w
użytkowanie wieczyste, związany z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi i garażami
sprzedanymi w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z tego tytułu wpłynęła
kwota 844.982 zł. Po zakończonym postępowaniu przetargowym z tytułu pierwszej
opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych wpłynęła kwota
32.289.242 zł.
Z powodu oczekiwania na zgodę Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji na nabycie nieruchomości przy ul. Oławskiej 33, Spółka „NCC
Dominikańska” nie mogła przystąpić do umowy notarialnej po rozstrzygniętym na jej
rzecz przetargu w listopadzie 2000 roku. Termin podpisania tej umowy został przesunięty
na dzień 16 marca 2001 roku, a należność uzyskana z tej transakcji w wysokości
1.445.000 zł powiększy dochody gminy w 2001 roku.
Ponadto nie znalazły nabywców przeznaczone do obrotu
cywilnoprawnego w 2000 roku następujące nieruchomości:
– ul.
Borowska 114,
– ul.
Traugutta 9–11,
– ul.
Traugutta 136–144,
– ul.
Zielińskiego 6.
Planowana kwota wpływu do budżetu z tych transakcji z
tytułu I opłaty za użytkowanie wieczyste to około 3.000.000 złotych.
2. Wpływy ze
sprzedaży składników majątkowych gminy
Plan sprzedaży składników majątkowych w części
realizowanej przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji (7.000.000 zł)
wykonany został w 83,8%.
Wykonane dochody obejmowały:
– środki
pieniężne uzyskane w wyniku sprzedaży gruntów na rzecz
osób
prawnych
– 100.000 zł,
– środki z
dosprzedaży do własności gruntów dla osób
fizycznych (84 działki)
– 920.953 zł,
– wpływy z
dokonanych przekształceń prawa użytkowania
wieczystego
na własność w zakresie gruntów
– 1.713.902 zł,
– wpływy z
tytułu zamiany – z rozliczeniem finansowym
w
zakresie gruntów
– 1.787.129 zł,
– wpływy
otrzymane od dziewięciu spółdzielni z tytułu
przeniesienia
prawa własności budynków
– 1.347.580 zł.
Niewykonanie powyższego planu wynika z faktu zawieszenia
ustawy o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności osób fizycznych.
Pozostała część planu, tj. 69.454.105 zł, realizowana
przez Wydział Sprzedaży Mienia Komunalnego, została wykonana w 88,9%. W trakcie
wykonywania budżetu plan ten ulegał zmianom.
W uchwale budżetowej nr XVII/526/00 Rady Miejskiej Wrocławia
z dnia 20 stycznia 2000 roku zaplanowane dochody do realizacji przez Wydział Sprzedaży
Mienia Komunalnego wyniosły 127.100.000 zł.
Z powodu rezygnacji Spółki z o.o. „GBS Object 39” z
nabycia nieruchomości przy ul. Szwajcarskiej 2 – Klecińskiej – Muchoborskiej oraz
zmiany zamierzeń Zarządu Miasta odnośnie zagospodarowania wyżej wymienionej
nieruchomości, miasto utraciło planowane dochody w wysokości 46.400.000 zł.
Ponadto, II emisja obligacji komunalnych zaplanowana na III
kwartał 2000 roku została przeprowadzona w ostatnim tygodniu grudnia 2000 roku.
Spowodowało to, że zwiększone wpływy środków pieniężnych ze sprzedaży mieszkań
komunalnych nastąpią w 2001 roku.
Zdarzenia te spowodowały konieczność wprowadzenia zmian w
planie dochodów Wydziału Sprzedaży Mienia Komunalnego.
Za zgodą Rady Miejskiej Wrocławia wyrażoną w uchwale nr
XXVIII/902/00 z dnia 28 grudnia 2000 roku zmniejszony został plan dochodów o kwotę
57.645.895 zł.
W związku z powyższym plan dochodów ze sprzedaży mienia
został ostatecznie ustalony w wysokości 69.454.105 zł, a zrealizowany w kwocie
61.768.621 zł, tj. w 88,9% planu rocznego.
Na dochody te złożyła się sprzedaż:
– lokali
mieszkalnych, lokali użytkowych, lokali w małych domach, garaży,
– nieruchomości
gruntowych zabudowanych budynkami i urządzeniami oraz nieruchomości gruntowych
niezabudowanych.
W roku sprawozdawczym Biuro Sprzedaży Lokali tut. Wydziału
realizowało zadania z zakresu sprzedaży lokali mieszkalnych w oparciu o uchwałę nr
XLIX/697/98 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 27 lutego 1998 roku w sprawie zasad
gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność gminy Wrocław.
Po 4 marca 1999 roku, tj. po dniu zakończenia sprzedaży
przez bank certyfikatów depozytowych w pierwotnym obrocie pozwalających na uzyskanie
korzystnej bonifikaty, pogorszyły się warunki dla nabywców mieszkań komunalnych, co
spowodowało zmniejszenie sprzedaży.
Dlatego też Rada Miejska Wrocławia podejmowała uchwały
zwiększające okresowo bonifikaty w przypadku jednorazowej zapłaty ceny sprzedaży lokali mieszkalnych.
Bonifikaty:
– w
wysokości 65% stosowane były przy równoczesnej sprzedaży wszystkich lokali, w wyniku
której wszystkie mieszkania w budynku przestawały być własnością gminy,
– w
wysokości 55% stosowane były we wszystkich innych przypadkach.
Bonifikaty te obowiązywały w okresach:
– od 1
stycznia 2000 roku do 31 marca 2000 roku (uchwała nr XVI/515/99 Rady Miejskiej Wrocławia
z dnia 29 grudnia 1999 roku),
– od 1
kwietnia 2000 roku do 30 czerwca 2000 roku (uchwała nr XIX/608/00 Rady Miejskiej
Wrocławia z dnia 23 marca 2000 roku).
Jednocześnie kontynuowana była sprzedaż, w ograniczonym
zakresie, lokali mieszkalnych w oparciu o uchwałę nr L/707/98 Rady Miejskiej
Wrocławia w sprawie emisji obligacji i wysokości bonifikat związanych ze szczególną
formą zapłaty przy nabywaniu mieszkań komunalnych.
Rozpoczęte w 1999 roku prace nad II emisją obligacji
komunalnych zostały ukończone w 2000 roku. Efektem powyższych prac było podjęcie
uchwały nr XXII/701/00 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 15 czerwca 2000 roku w
sprawie emisji obligacji komunalnych gminy Wrocław. Prace Sejmu nad ustawą o zasadach
realizacji powszechnego uwłaszczenia obywateli RP spowodowały konieczność wstrzymania
ostatecznej decyzji o II emisji obligacji komunalnych do czasu rozstrzygnięcia losów
ustawy. Po zawetowaniu ustawy przez Prezydenta RP kontynuowane były prace nad emisją
obligacji.
Sprzedaż obligacji w ramach subskrypcji pierwotnej
rozpoczęła się 20 listopada 2000 roku i trwała do 6 grudnia 2000 roku.
Pierwsze umowy notarialne potwierdzające sprzedaż w tym
trybie lokali mieszkalnych zostały zawarte w ostatnim tygodniu grudnia 2000 roku.
W roku sprawozdawczym sprzedaż lokali mieszkalnych
kształtowała się następująco:
– 1011
lokali mieszkalnych sprzedanych zostało w budynkach wielolokalowych,
– 49
lokali mieszkalnych sprzedanych zostało w jedno- lub dwulokalowych domach.
Bonifikaty w wysokości 55% lub 65% ceny sprzedaży, udzielono
w 733 transakcjach, zaś 2 lokale zostały sprzedane z bonifikatą 30%.
Jeden nabywca lokalu mieszkalnego skorzystał z warunków
ratalnej sprzedaży.
Z nabycia lokali mieszkalnych z wykorzystaniem certyfikatów
depozytowych z I emisji obligacji komunalnych skorzystało 35 nabywców, a 259 z obligacji
komunalnych II emisji. Ponadto, 6 właścicieli lokali mieszkalnych dokupiło od gminy
dodatkowe pomieszczenia nie stanowiące samodzielnych lokali.
Łączna kwota uzyskana w 2000 roku ze sprzedaży lokali
mieszkalnych na rzecz ich najemców wyniosła 26.704.878
zł.
W roku sprawozdawczym sprzedanych zostało 109 lokali
użytkowych, w tym:
– 17 lokali
wolnych w trybie przetargowym,
– 92 lokale
na rzecz najemców, którzy prowadzili w tych lokalach działalność gospodarczą na
podstawie umów najmu trwających nie krócej niż 3 lata.
Ponadto najemcy garaży korzystając z pierwszeństwa
wynikającego z czasu trwania umowy najmu nabyli 6 garaży w budynkach
wielolokalowych.
W 11 przypadkach Zarząd Miasta wyraził zgodę na
rozłożenie ceny nabycia na raty. Sytuacja
ta dotyczyła najemców, których lokale użytkowe zalane zostały w czasie powodzi w 1997
roku i którzy we własnym zakresie przeprowadzili w nich remont.
Łączna kwota uzyskana ze sprzedaży lokali użytkowych
wyniosła 19.395.921 zł.
W 2000 roku zrealizowana została sprzedaż 27 garaży w
zespołach garażowych, z której dochód wyniósł 214.991 zł.
Ponadto zrealizowano wpływy w wysokości 1.610.521 zł z
tytułu rat ze sprzedanych w latach ubiegłych lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych
dla najemców dotkniętych skutkami powodzi z 1997 roku.
Łączne dochody uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych,
lokali użytkowych, garaży oraz z tytułu wpłaconych rat wyniosły 47.926.311 zł.
Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami w
2000 roku w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych wyłoniono nabywców 59
nieruchomości komunalnych stanowiących własność gminy Wrocław.
Na własność zostało sprzedanych 49 nieruchomości, a w
użytkowanie wieczyste przekazano 10 nieruchomości.
Uzyskane dochody z tytułu sprzedaży gruntowych
nieruchomości komunalnych zabudowanych i niezabudowanych wyniosły 13.842.310 zł.
Dwukrotnie przeprowadzone przetargi oraz rokowania nie
wyłoniły nabywców następujących nieruchomości:
– ul.
Horbaczewskiego 26,
– ul.
Reymonta 12,
– ul.
Bolesława Krzywoustego 270–272,
– ul.
Przybyszewskiego 84,
– ul.
Kowalska 143–145.
W związku z powyższym do kasy miasta z tego tytułu nie
wpłynęła kwota około 24.000.000 zł.
Ponadto nie została zakończona podpisaniem umowy notarialnej
transakcja dotycząca sprzedaży gruntu przy ul. Szwajcarskiej 22. Nabywcą nieruchomości
wyłonionym w przetargu została firma będąca „cudzoziemcem” w rozumieniu ustawy o
nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Przed podpisaniem umowy kupna Spółka
zobowiązana jest uzyskać zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na
nabycie nieruchomości. Termin podpisania umowy został wyznaczony na dzień 15 lutego
2001 roku, a należność z tytułu
sprzedaży nieruchomości w wysokości 2.520.000 zł wpłynie na konto miasta w 2001 roku.
Ponadto, w planie dochodów w zakresie sprzedaży składników
majątkowych ujęto niewielką część wpływów, którą zrealizował Wydział Zdrowia.
Są to dochody z tytułu rat kapitałowych wpłacanych przez Niepubliczny Zakład Opieki
Zdrowotnej „Proximum” przy ul. Żelaznej we Wrocławiu. Do końca 2000 roku Zakład
ten przekazał na konto budżetu gminy raty kapitałowe w wysokości 58.900 zł, co daje
100-procentowe wykonanie planu.
3. Wpływy z
dzierżawy
Wpływy z dzierżawy obiektów i gruntów – planowane na
2000 rok dochody z dzierżawy majątku gminy w wysokości 6.717.719 zł, zostały
zrealizowane w kwocie 6.843.340 zł, tj. w 101,9%.
Na tę kwotę złożyły się:
– wpływy
pochodzące od osób fizycznych z dzierżawy gruntów
rolnych i kiosków,
– dochody
z dzierżawy obiektów i pawilonów osób prawnych,
– wpływy
z dzierżawy gruntów pod targowiska,
– dochody
z tytułu umów „ogródkowych”.
Wyższe od planowanego wykonanie powyższych dochodów
spowodowane było:
– przedłużeniem
do czerwca 2000 roku umowy na handel na placu targowym przy ul. Horbaczewskiego, który
miał ulec likwidacji w grudniu 1999 roku,
– podjęciem
przez Zarząd Miasta Wrocławia w dniu 22 lutego 2000 roku uchwały nr 173/00, w wyniku
której zostały podwyższone miesięczne stawki za m2 powierzchni gruntu
udostępnionego w celu organizacji ogródków gastronomicznych,
– ustaleniem
kolejnych lokalizacji ogródków, które wcześniej nie były wyznaczone w całościowym
projekcie aranżacji Rynku,
– przedłużeniem
czasu obowiązywania umów (od dwóch tygodni
do jednego miesiąca).
4. Wpływy z
dywidendy
Zaplanowane na 2000 rok dywidendy w wysokości 644.308 zł
zostały wykonane w 100%.
Na tę kwotę złożyły się:
– dywidenda
należna gminie za 1999 rok wpłacona przez Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania
Sp. z o.o. w kwocie 554.000 zł,
– dywidenda
od akcji na okaziciela spółki Kredyt Bank S.A. w kwocie 90.308 zł.
D. Dochody
budżetowych jednostek komunalnych
Wpływy uzyskiwane przez budżetowe jednostki komunalne
zostały zaplanowane na rok 2000 w kwocie 168.348.822 zł, natomiast wykonanie zamknęło
się kwotą 159.640.768 zł, co stanowiło 94,8% planu rocznego.
Dochody budżetowych jednostek komunalnych obejmowały:
·
wpływy z czynszów za lokale użytkowe
pobierane przez Zarządy Gospodarki Komunalnej,
·
dochody Zarządu Dróg i Komunikacji,
·
dochody Zarządu Gospodarki Odpadami,
·
wpływy Zarządu Geodezji, Kartografii i
Katastru Miejskiego,
·
dochody Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,
·
dochody Wrocławskiego Toru Wyścigów
Konnych – Partynice,
·
opłaty za usługi opiekuńcze,
·
wpływy z Dziennych Domów Pomocy
Społecznej,
·
opłaty pobierane przez Straż Miejską,
·
wpływy z opłat za miejsca w przedszkolu.
1. Wpływy z czynszów za lokale użytkowe pobierane
przez Zarządy Gospodarki Komunalnej – zaplanowano i zrealizowano w 2000 roku w
kwocie 21.319.822 zł. Kwota ta została uzyskana w I półroczu 2000 roku, ponieważ w II
połowie roku 2000 nastąpiła korekta planu, wynikająca ze zreformowania ZGK-ów i
przekształcenia ich w spółki (uchwała nr XXVII/887/00 Rady Miejskiej Wrocławia z
07.12.2000 roku).
2. Dochody Zarządu Dróg i Komunikacji – zostały
zaplanowane na rok 2000 w kwocie 123.925.000 zł, natomiast wykonanie osiągnęło poziom
115.364.629 zł, tj. 93,1% kwoty planu.
W ogólnej kwocie planu mieściły się:
·
wpływy z tytułu sprzedaży biletów
komunikacji zbiorowej zaplanowane w wysokości 122.900.000 zł, a zrealizowane w
kwocie 113.790.876 zł, co stanowiło 92,6% planu,
·
pozostałe dochody budżetowe Zarządu
Dróg i Komunikacji, ujęte w budżecie miasta w kwocie 1.025.000 zł, zostały one
wykonane na poziomie 1.573.753 zł, tj. 153,5% planu rocznego.
Poziom realizacji dochodów z tytułu sprzedaży biletów
miejskiej komunikacji zbiorowej uwzględnia wprowadzone z dniem 01.01.2000 roku objęcie
7-procentowym podatkiem VAT usług komunalnych, w tym również usług przewozowych
środkami miejskiej komunikacji zbiorowej.
Wobec powyższego, rzeczywiste wpływy ze sprzedaży biletów
komunikacji zbiorowej wykonane zostały w wysokości 121.478.023 zł, co stanowiło
98,8% planowanych z tego tytułu dochodów.
Na tę kwotę złożyły się wpływy:
·
ze sprzedaży biletów jednorazowych
– 53.655.446 zł,
·
ze sprzedaży biletów na okaziciela
– 52.325.535 zł,
·
ze sprzedaży biletów imiennych
– 13.639.862 zł,
·
ze sprzedaży biletów z automatów Merona
– 1.857.180 zł.
Realizacja pozostałych dochodów budżetowych Zarządu Dróg
i Komunikacji obejmowała głównie wpływy uzyskane z tytułu:
·
dzierżawy obiektów
– 334.042 zł,
·
sprzedaży materiałów przetargowych oraz
materiałów z recyklingu
– 326.564
zł,
·
kar umownych
–
161.231 zł,
·
należności z lat ubiegłych
– 342.511
zł,
·
odsetek bankowych
– 369.210
zł.
3. Dochody Zarządu Gospodarki Odpadami –
zaplanowano na rok 2000 w wysokości 9.150.000 zł, a ich wykonanie wyniosło 9.106.377
zł, czyli 99,5% planu. Dochody te Zarząd Gospodarki Odpadami uzyskał głównie z
tytułu opłat za składowanie odpadów na wysypisku śmieci „Maślice”.
4. Wpływy Zarządu Geodezji, Kartografii i Katastru
Miejskiego – wyodrębniono w planie dochodów miasta Wrocławia w kwocie 1.189.000
zł, natomiast zrealizowano je w wysokości 1.724.212 zł, czyli 145,0% planu rocznego.
Na dochody składały się:
·
wpływy z usług w zakresie prowadzonej
działalności,
·
odszkodowania za nieodpowiednie
świadczenie usług serwisowych systemu telekomunikacji Siemens oraz nadpłaty dokonane
przy regulowaniu rachunków,
·
odsetki bankowe.
5. Dochody Miejskiego
Ogrodu Zoologicznego – zaplanowano w budżecie miasta na rok 2000 w kwocie 2.590.000
zł, a ich realizacja osiągnęła poziom 2.664.822 zł, tj. 102,9% planu.
Dochody pochodziły z następujących źródeł:
·
wpływy ze sprzedaży biletów wstępu
– 2.486.808 zł,
·
wpływy ze sprzedaży wyrobów i
składników majątkowych
– 178.014 zł.
6. Dochody
Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych – Partynice – ujęte w budżecie miasta
Wrocławia po stronie planu w wysokości 615.000 zł zostały wykonane na poziomie 612.500
zł, czyli w 99,6% planu rocznego.
Na wielkość wykonania dochodów Wrocławskiego Toru
Wyścigów Konnych – Partynice złożyły się:
·
wpływy z usług (transportowych,
użyczenia boksów i innych pomieszczeń)
– 320.000 zł,
·
różne dochody z tytułu sprzedaży
programów, wpływy z reklamy i totalizatora
– 292.500 zł.
7. Opłaty za usługi
opiekuńcze – pobierane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zostały
zaplanowane w budżecie miasta w kwocie 1.000.000 zł, natomiast realizacja wyniosła
827.130 zł, tj. 82,7% planu wpływów w tym zakresie. Niższe niż zakładano wykonanie
dochodów z tego tytułu spowodowane było spadkiem dochodu podopiecznych i
zakwalifikowaniem ich do niższej tabeli odpłatności.
8. Wpływy z Dziennych
Domów Pomocy Społecznej – wyodrębniono w planie dochodów budżetu miasta
w wysokości 61.000 zł. Faktyczne wykonanie dochodów z tego tytułu osiągnęło
poziom 71.315 zł, co stanowi 116,9% planu na rok 2000. Wyższe wykonanie planu związane
było z dwukrotną podwyżką czynszu w Pensjonacie przy ul. Kamieńskiego.
9. Opłaty pobierane
przez Straż Miejską – zostały wyodrębnione w budżecie miasta po stronie planu w
kwocie 600.000 zł, a zrealizowano je w 115% planu, tj. w wysokości 690.282 zł.
Na ponadplanowe wykonanie dochodów złożyły się wpływy z
tytułu:
·
nakładanych mandatów karnych w kwocie
– 626.310 zł,
tj. 128,6% planu rocznego,
·
sprzedaży składników majątkowych w
wysokości
– 15.448 zł,
co w porównaniu do planu stanowiło 118,8%,
·
odsetek bankowych oraz odsetek od
nieterminowych
dostaw materiałów na poziomie
– 46.575 zł,
co stanowi 46,6% planu,
·
innych dochodów w kwocie
– 1.949 zł.
10. Wpływy z opłat za miejsca w przedszkolu –
ujęte w planie dochodów miasta na rok 2000 w wysokości 7.899.000 zł, zostały
zrealizowane w kwocie 7.259.679 zł, tj. w 91,9% planu. Na niższą niż planowano
realizację dochodów z tego tytułu istotny wpływ miało niepełne wykonanie dochodów w
tym zakresie przez placówki będące w finansowej obsłudze Miejskiego Zarządu Obsługi
Jednostek Oświaty. W placówkach tych realizacja dochodów wyniosła 6.891.167 zł, co w
porównaniu do planu w kwocie 7.584.300 zł stanowiło 90,9% planu rocznego.
E. Różne wpływy
gminy
W skład zaplanowanych na 2000 rok różnych wpływów gminy w
wysokości 113.290.296 zł weszły:
·
wpływy z opłat za wydane zezwolenia na
sprzedaż alkoholu oraz opłat za korzystanie z tych zezwoleń (2.801.050 zł), których
realizacja za 2000 rok wyniosła 91,7%,
·
środki z Miejskiego Przedsiębiorstwa
Wodociągów i Kanalizacji w wysokości 20.320.000 zł, które zostały przekazane miastu
w 2000 roku w 68,3% z przeznaczeniem na dofinansowanie Wrocławskiej Oczyszczalni
Ścieków wraz z siecią kolektorów („Bystrzyca” i „Ślęża”),
·
wpływy z czynszów za lokale mieszkalne i
użytkowe w łącznej kwocie 65.200.845 zł, które zostały wykonane w 107,9%,
·
wpływy z tytułu wynajmu powierzchni na
reklamy (757.450 zł), które zostały wykonane na poziomie 214,0%,
·
wpływy z czynszów za wynajem
pomieszczeń w budynkach Urzędu Miejskiego w wysokości 1.242.180 zł – wykonane w
101,3%,
·
wpływy z czynszów za mieszkania
nauczycieli w kwocie 343.210 zł, z czego zrealizowano 79,3% wpływów,
·
wpływy z egzekucji podatkowej w kwocie
1.171.433 zł, których realizacja wyniosła 181,3%,
·
dochody z dzierżawy systemu „Rejestr”
i opłaty za egzaminy z topografii pobierane przez Wydział Komunikacji w wysokości
225.000 zł, zostały zrealizowane w 92,4%,
·
wpływy z biletów do Ogrodu Japońskiego
w wysokości 200.000 zł, zostały wykonane w 94,5%,
·
wpływy z wpłat mieszkańców z tytułu
partycypacji w kosztach inwestycji realizowanych z udziałem środków na wspieranie
inicjatyw lokalnych w wysokości 2.250.000 zł. Ogółem w roku 2000 wpłaty te wyniosły
2.743.880 zł, w tym na:
– zadania z
zakresu infrastruktury technicznej
–
321.417 zł,
– zadania drogowe
–
485.713 zł,
·
wpływy z opłat za miejsca w internacie w
wysokości 92.000 zł, które wykonano w 80,4%,
·
wpłata nadwyżki Zarządu Cmentarzy
Komunalnych zaplanowana i wykonana w wysokości 22.000 zł,
·
różne dochody w wysokości 8.302.779 zł
zostały zrealizowane w kwocie 18.045.838 zł, tj. w 217,3%. Dotyczyły one: gospodarki
mieszkaniowej oraz niematerialnych usług komunalnych – Dział 74, Oświaty
i wychowania – Dział 79, Kultury fizycznej i sportu – Dział 87, Różnej
działalności – Dział 89, Administracji państwowej i samorządowej – Dział 91 oraz
Różnych rozliczeń – Dział 97.
Wysokie wykonanie tego rodzaju dochodów wystąpiło w Dziale
91. Było to spowodowane wpłatami dokonanymi w ostatnich dniach grudnia 2000 roku.
Przekazane środki pieniężne dotyczyły: wpłat rad osiedli, rozliczeń z inwestorami,
wpływów ze sprzedaży materiałów przetargowych, zwrotu wkładów inwestorskich, zwrotu
za przyłącza telefoniczne, zwrotów mylnych wypłat, odszkodowań PZU, wpływów
z wadium itp.,
·
środki finansowe z rozliczeń zakładów
budżetowych w oświacie, wyodrębnione w planie dochodów miasta w kwocie 2.500.000 zł,
zostały zrealizowane w wysokości 2.729.973 zł, czyli w 109,2% planu dochodów w tym
zakresie.
W okresie I półrocza 2000 roku przedszkola, zespoły
żłobkowo-przedszkolne oraz zespoły szkolno--przedszkolne – będące do końca 1999
roku zakładami budżetowymi, a od 2000 roku jednostkami budżetowymi – dokonały
ostatecznego rozliczenia z budżetem miasta. Jednostki te przekazały część środków
obrotowych w wysokości 2.729.973 zł na
konto gminy, natomiast pozostałą część tych środków rozdysponowały na konta
poszczególnych placówek oświatowych,
·
dochody z tytułu naliczonych odsetek w
wysokości 6.628.391 zł, które zostały wykonane w 155,8%,
·
środki finansowe z rozliczenia środka
specjalnego MZOJO w kwocie 1.233.958 zł. W wyniku dokonania całkowitego rozliczenia na
dzień 31.12.2000 roku jednostka ta przekazała 2.098.872 zł.
Udział gminy w
podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
Udział gminy w powyższych podatkach zaplanowany na 2000 rok
w kwocie 252.648.491 zł, zrealizowano w wysokości 228.257.091 zł, co stanowi 90,3%
kwoty planu rocznego.
Na kwotę wykonania dochodów z tego tytułu składał się:
– udział
gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie
posiadających osobowości prawnej – osiągnął on
poziom 23.867.445 zł, czyli 106,7%
planu,
– udział
gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych – został on zrealizowany
w wysokości 204.389.646 zł, czyli w 88,8% kwoty planu rocznego.
Zgodnie z rocznym sprawozdaniem Rb-27 z dnia 12.02.2001 roku,
przekazanym przez Ministerstwo Finansów, środki finansowe z tytułu udziału gminy we
wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2000 zostały przekazane w
kwocie, która przewyższa kwotę należną o 4.983 zł.
Różnica ta, będąca nadpłatą, zostanie potrącona z kwoty
udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w miesiącu lutym 2001 roku.
Ogólnie realizacja dochodów w zakresie udziału gminy we
wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych uzależniona była od uzyskania przez
budżet państwa w 2000 roku planowanych wpływów z tego podatku.
Subwencja ogólna
dla gminy
Subwencja ogólna została zaplanowana na 2000 rok w
wysokości 158.141.430 zł, natomiast Ministerstwo Finansów przekazało gminie
159.214.128 zł, czyli 100,7% planu rocznego.
Na kwotę tę składały się:
– część
podstawowa subwencji ogólnej w wysokości
–
93.856 zł,
– część
oświatowa subwencji ogólnej w kwocie
– 123.687.222 zł,
– część
rekompensująca subwencji ogólnej na poziomie
– 35.433.050 zł,
w której mieści się kwota 1.072.698 zł, będąca zaległą
subwencją za 1999 rok.
Dotacje celowe z
budżetu państwa dla gminy
Z kwoty dotacji celowych zaplanowanych na rok 2000 w
wysokości 57.519.425 zł miasto otrzymało 54.752.710 zł, tj. 95,2% należnych
środków. Środki te pochodziły od Wojewody Dolnośląskiego, Krajowego Biura Wyborczego i Urzędu Statystycznego.
Kwota ta obejmowała:
·
środki finansowe w wysokości 33.365.011
zł, tj. 96,3% planu z przeznaczeniem na realizację zadań zleconych z zakresu gospodarki
komunalnej, opieki społecznej, różnej działalności, administracji państwowej
i samorządowej, bezpieczeństwa publicznego, obrony narodowej oraz urzędów
naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa. Wykonanie planu poniżej 100%
dotyczyło gospodarki komunalnej w zakresie oświetlenia ulic,
·
dotacje na zadania powierzone w wysokości
241.172 zł, uzyskane przez gminę na
zadania realizowane w gospodarce mieszkaniowej oraz niematerialnych usługach
komunalnych, a także w administracji państwowej i samorządowej,
·
środki w kwocie 21.146.527 zł, które
miasto otrzymało na realizację zadań własnych w oświacie, opiece społecznej i
gospodarce komunalnej, w tym na budowę
Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków Wojewoda przekazał 13.033.073 zł, czyli 89,7% planu
rocznego.
Dochody wynikające
z rozliczeń między jednostkami samorządu terytorialnego
Dochody z tego tytułu zaplanowane na 2000 rok w kwocie
250.000 zł, zostały zrealizowane w 208% planu rocznego, czyli w kwocie 520.320 zł. Na
takie wykonanie złożyły się wpłaty gmin podwrocławskich – Czernica, Długołęka,
Kobierzyce, Miękinia, Święta Katarzyna, Wisznia Mała – przekazane tytułem
partycypacji w kosztach przewozów pasażerskich środkami komunikacji miejskiej.
Dotacje celowe z
budżetu państwa na usuwanie skutków powodzi (Bank
Światowy)
Dotacje z budżetu państwa na ten cel zostały zaplanowane na
2000 rok na poziomie 95.046.949 zł. W powyższej kwocie znalazły się m.in. środki
przekazane w miesiącu styczniu 2000 roku przez Wojewodę Dolnośląskiego tytułem
wydatków budżetu państwa, które w 1999 roku nie wygasły z upływem roku budżetowego
(25.300.000 zł). Decyzja Wojewody w tej sprawie została zawarta w piśmie nr
Fn-3021/XXII/102/2000.
Wykonanie dotacji wyniosło 95.029.566 zł, czyli 100% planu
rocznego.
Przeznaczone one były na realizację zadań w zakresie:
·
transportu, m.in. na przeprowadzenie
remontów jezdni i torowisk tramwajowych – 17.038.855 zł;
·
gospodarki komunalnej, m.in. na wymianę węzłów
cieplnych, remonty sieci cieplnej,
remonty kolektorów „Odra” i
„Ślęża”, remont 5 stacji prostownikowych, odbudowę i modernizację stawów
infiltracyjnych. Na zadania te gmina uzyskała 72.588.816 zł;
·
oświaty i wychowania, m.in. na wykonanie
remontów przedszkoli, szkół ponadpodstawowych oraz szkolnych obiektów sportowych –
4.316.204 zł;
·
kultury i sztuki, gdzie kwotę 268.624 zł
miasto otrzymało na remonty Operetki Wrocławskiej oraz Domu Kultury „Agora”;
·
ochrony zdrowia – na remonty oraz
modernizację przychodni – 259.011 zł;
·
kultury fizycznej i sportu, gdzie na
przeprowadzenie remontów w ośrodkach sportowo-rekreacyjnych miasto uzyskało kwotę 558.056 zł.
Wpływy z funduszy
celowych
Wpływy z funduszy celowych zaplanowane na 2000 rok w kwocie
107.880 zł zostały wykonane w 100%.
Środki te przekazał Państwowy Fundusz Kombatantów na
pieniężną pomoc dla kombatantów, innych uprawnionych osób oraz pozostałych po nich
wdów i wdowców.
II. Dochody
powiatu
Dochody powiatu zostały zaplanowane w budżecie miasta na rok
2000 w wysokości 325.389.790 zł, natomiast wykonanie osiągnęło poziom 325.164.890
zł, czyli 99,9% planu rocznego. Uzyskane przez powiat
wpływy stanowiły 21,9% dochodów budżetu miasta ogółem zrealizowanych w roku
2000.
Dochody powiatu uzyskane zostały z następujących źródeł:
·
subwencja ogólna dla powiatu zrealizowana
w 100%
w kwocie
– 173.681.157 zł,
z tego:
* – część oświatowa subwencji ogólnej
– 151.024.397 zł,
* – część wyrównawcza subwencji ogólnej
– 4.771.912 zł,
* – część drogowa subwencji ogólnej
– 17.884.848 zł;
·
dotacje celowe z budżetu państwa
uzyskane w wysokości
– 131.551.530 zł,
co w porównaniu do planu daje 100-procentowe wykonanie;
·
różne wpływy powiatu osiągnięte w
kwocie
– 9.167.952 zł,
czyli w 114,4% planu rocznego;
·
1-procentowy udział powiatu we wpływach
z podatku
dochodowego od osób fizycznych zrealizowany w wysokości
– 7.402.794 zł,
tj. w 88,7% planu.
Zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów przekazanym dnia
12.02.2001 roku, otrzymane przez powiat środki z tytułu udziału powiatu we wpływach z
podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2000 przewyższały kwotę należną.
Nadpłata w kwocie 181 zł zostanie potrącona z kwoty udziału powiatu w podatku
dochodowym od osób fizycznych w miesiącu lutym 2001 roku. Wykonanie dochodów z tego
tytułu na poziomie poniżej 100% planu rocznego wynikało głównie z niższej niż
planowano realizacji przez budżet państwa wpływów z podatku dochodowego od osób
fizycznych;
·
dochody jednostek powiatu zrealizowane w
kwocie
– 3.361.457 zł,
co stanowi 88,8% planu rocznego.
Na niższą niż planowano realizację dochodów z tego
tytułu miało wpływ niepełne wykonanie dochodów własnych przez Domy Pomocy
Społecznej.