DOCHODY MIASTA

 

DANE OGÓLNE DOCHODY MIASTA WYDATKI MIASTA WYDATKI INWESTYCYJNE

 

 

 

 

REALIZACJA PLANU DOCHODÓW BUDŻETU MIASTA WROCŁAWIA

WEDŁUG ŹRÓDEŁ I DZIAŁÓW KLASYFIKACJI BUDŻETOWEJ

ZA ROK 2000

 

Lp.

Wyszczególnienie

Dział

Plan na 2000 rok

wg uchwały

budżetowej

Plan po zmianach wg  stanu na dzień 31.12.2000 r.

Wykonanie

za 2000 rok

%

wyk. planu

6 : 5

1

2

3

4

5

6

7

 

DOCHODY OGÓŁEM 

 

   1 458 258 388   

1 515 833 113

1 488 544 848

98,2

I

Dochody własne (A+B+C+D+E)

 

      616 566 984   

626 729 148

625 498 263

99,8

A

Wpływy z podatków:

90

      151 009 600   

      151 009 600   

151 870 171   

100,6

1

podatek rolny

90

             840 000   

840 000

861 900

102,6

2

podatek od nieruchomości

90

      123 624 000   

123 624 000

127 527 765

103,2

3

podatek leśny

90

                 8 800   

8 800

9 172

104,2

4

podatek od środków transportowych

90

        10 828 300   

10 828 300

8 866 572

81,9

5

podatek z karty podatkowej

90

        10 722 000   

10 722 000

8 626 085

80,5

6

podatek od spadków i darowizn

90

          4 756 500   

4 756 500

5 725 332

120,4

7

podatek od posiadania psów

90

             230 000   

230 000

253 345

110,2

B

Wpływy z opłat:

90

        53 205 398   

        53 205 398   

        57 499 769   

108,1

1

opłata skarbowa

90

        51 105 398    

51 105 398

55 383 950

108,4

2

opłaty lokalne, w tym:

90

          2 100 000   

2 100 000

2 115 819

100,8

 

– opłata targowa

90

          2 100 000   

2 100 000

1 988 297

94,7

C

Dochody z majątku gminy:

 

      195 783 600   

      140 875 032   

      128 011 121   

90,9

1

wieczyste użytkowanie

74

        55 000 000   

57 000 000

52 826 387

92,7

2

sprzedaż składników majątkowych gminy

74

      134 100 000   

76 513 005

67 697 086

88,5

3

dzierżawa

 

          6 683 600   

6 717 719

6 843 340

101,9

 

– gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi

   komunalne

74

          6 683 600   

6 433 600

6 609 835

102,7

 

– oświata i wychowanie

79

53 619

3 005

5,6

 

– administracja państwowa i samorządowa

91

230 500

230 500

100,0

4

dywidendy

90

644 308

644 308

100,0

D

Dochody budżetowych jednostek komunalnych:

 

      183 217 300   

      168 348 822   

      159 640 768   

94,8

1

wpływy  z  czynszów  za  lokale  użytkowe  pobierane przez Zarządy Gospodarki Komunalnej

74

        48 000 000   

21 319 822

21 319 822

100,0

2

dochody Zarządu Dróg i Komunikacji,  w tym:

70

      120 025 000   

123 925 000

115 364 629

93,1

 

– wpływy z biletów komunikacji zbiorowej

70

      119 000 000   

122 900 000

113 790 876

92,6

3

dochody Zarządu Gospodarki Odpadami

70

          1 950 000   

9 150 000

9 106 377

99,5

4

dochody  Zarządu  Geodezji,  Kartografii  i  Katastru Miejskiego

31

          1 189 000   

1 189 000

1 724 212

145,0

5

dochody Miejskiego Ogrodu Zoologicznego

74

          1 895 000    

2 590 000

2 664 822

102,9

6

dochody Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych 

87

             610 000   

615 000

612 500

99,6

7

opłaty za usługi opiekuńcze

86

          1 000 000   

1 000 000

827 130

82,7

8

wpływy z Dziennych Domów Pomocy Społecznej

86

               49 300   

61 000

71 315

116,9

9

opłaty pobierane przez Straż Miejską

93

             600 000   

600 000

690 282

115,0

10

wpływy z opłat za miejsca w przedszkolu

79

          7 899 000   

7 899 000

7 259 679

91,9

E

Różne wpływy gminy, z tego:

 

        33 351 086   

113 290 296

128 476 434

113,4

1

dochody  z  opłat  za  wydane  zezwolenia  na  sprzedaż alkoholu oraz opłat  za korzystanie z tych zezwoleń

91

          2 801 050   

2 801 050

2 567 178

91,7

2

środki z MPWiK na Wrocławską Oczyszczalnię Ścieków, kolektor „Bystrzyca" i kolektor „Ślęża"

70

        18 320 000   

20 320 000

13 871 971

68,3

3

wpływy pobierane przez  TBS, z tego:

74

          6 004 746   

 

a) z czynszów za lokale mieszkalne

74

          4 204 746   

 

b) z czynszów za lokale użytkowe

74

          1 800 000   

4

wpływy z czynszów:

74

65 200 845

70 322 103

107,9

 

a) za lokale mieszkalne

74

41 800 845

47 435 705

113,5

 

b) za lokale użytkowe

74

23 400 000

22 886 398

97,8

5

wpływy z tytułu wynajmu powierzchni  na reklamy

 

             650 000   

757 450

1 620 630

214,0

 

– gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi

   komunalne

74

             650 000   

650 000

1 050 274

161,6

 

– oświata i wychowanie

79

107 450

570 356

530,8

6

wpływy z czynszów  za  wynajem  pomieszczeń  w bu-

dynkach Urzędu Miejskiego

91

          1 242 180   

1 242 180

1 258 812

101,3

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

7

7

wpływy z czynszów  za mieszkania  nauczycieli

79

             343 210   

343 210

272 224

79,3

8

wpływy z egzekucji podatkowej

91

             550 900   

1 171 433

2 124 076

181,3

9

dochody  z  dzierżawy  „Systemu  Rejestr"  i  opłaty za egzaminy z topografii pobierane przez  Wydział Komunikacji

91

             225 000   

225 000

207 909

92,4

10

wpływy z biletów do Ogrodu Japońskiego

70

             200 000   

200 000

189 034

94,5

11

wpłaty  mieszkańców  z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji  realizowanych   z   udziałem   środków   na wspieranie inicjatyw lokalnych

 

          2 250 000   

2 250 000

2 743 880

122,0

 

– transport

50

          1 600 000   

 

– gospodarka komunalna

70

             650 000   

 

– różna działalność

89

2 250 000

2 743 880

122,0

12

wpływy z opłat za miejsca w internacie

79

               92 000   

92 000

73 992

80,4

13

wpłata nadwyżki Zarządu Cmentarzy Komunalnych

74

               22 000   

22 000

22 000

100,0

14

różne dochody

 

8 302 779

18 045 838

217,3

 

– gospodarka mieszkaniowa  oraz niematerialne usługi

   komunalne

74

752 453

815 799

108,4

 

– oświata i wychowanie

79

29 962

25 369

84,7

 

– kultura fizyczna i sport

87

5 460 000

5 460 000

100,0

 

– różna działalność

89

748 854

749 746

100,1

 

– administracja państwowa i samorządowa

91

1 171 510

10 854 924

 

– różne rozliczenia

97

140 000

140 000

100,0

15

środki  finansowe  z  rozliczeń  zakładów  budżetowych w oświacie

79

2 500 000

2 729 973

109,2

16

odsetki

 

6 628 391

10 327 942

155,8

 

– gospodarka komunalna

70

21 011

 

– gospodarka mieszkaniowa  oraz niematerialne usługi

   komunalne

74

1 327 782

476 970

35,9

 

– oświata i wychowanie

79

692 529

 

– opieka społeczna

86

303 709

 

– dochody od osób prawnych, fizycznych i od innych

   jednostek nie posiadających osobowości prawnej

90

2 615 515

6 053 636

231,5

 

– administracja państwowa  i samorządowa

91

16 549

 

– finanse

94

2 685 094

2 763 538

102,9

17

środki   finansowe   z  rozliczenia   środka   specjalnego

w MZOJO

 

1 233 958

2 098 872

170,1

 

– oświata i wychowanie

79

1 233 958

2 098 872

170,1

II

Udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu  państwa, z tego:

 

      257 982 976   

      252 648 491   

      228 257 091   

90,3

1

udział we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie  posiadających osobowości prawnej

90

        22 367 158   

22 367 158

23 867 445

106,7

2

udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych

90

      235 615 818   

230 281 333

204 389 646

88,8

III

Subwencja ogólna dla gminy,  z tego:

 

      149 251 814   

      158 141 430   

      159 214 128   

100,7

1

część podstawowa subwencji ogólnej

97

             103 240   

93 856

93 856

100,0

2

część oświatowa subwencji ogólnej

97

      120 886 608   

123 687 222

123 687 222

100,0

3

część rekompensująca subwencji ogólnej

97

        28 261 966   

34 360 352

35 433 050

103,1

IV

Dotacje celowe z budżetu państwa dla gminy, z tego:

 

        24 916 555   

57 519 425

54 752 710

95,2

1

na zadania zlecone, z tego:

 

        24 679 900   

34 631 726

        33 365 011   

96,3

 

a) bieżące, z tego:

 

        24 679 900   

33 502 683

        33 265 011   

99,3

 

    – gospodarka komunalna

70

3 126 688

2 889 016

92,4

 

    – opieka społeczna

86

        21 320 100   

25 638 629

25 638 629

100,0

 

    – różna działalność

89

4 204

4 204

100,0

 

    – administracja państwowa  i samorządowa

91

          3 269 000   

3 269 000

3 269 000

100,0

 

    – bezpieczeństwo publiczne

93

                 1 900   

1 900

1 900

100,0

 

    – obrona narodowa

98

                 2 600   

2 600

2 600

100,0

 

    – urzędy  naczelnych  organów  władzy,  kontroli

       i sądownictwa

99

               86 300   

1 459 662

1 459 662

100,0

 

b) inwestycyjne, z tego:

 

1 129 043

100 000

8,9

 

    – gospodarka komunalna

70

1 129 043

100 000

8,9

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

7

2

na zadania powierzone, z tego:

 

             236 655   

            241 172   

             241 172   

100,0

 

– gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi

   komunalne

74

               86 000   

80 962

80 962

100,0

 

– administracja państwowa i samorządowa

91

             150 655   

160 210

160 210

100,0

3

na zadania własne, z tego:

 

22 646 527

21 146 527

93,4

 

a) bieżące, z tego:

 

8 113 454

8 113 454

100,0

 

    – oświata i wychowanie

79

2 887 501

2 887 501

100,0

 

    – opieka społeczna

86

5 225 953

5 225 953

100,0

 

b) inwestycyjne, z tego:

 

14 533 073

13 033 073

89,7

 

    – gospodarka komunalna

70

14 533 073

13 033 073

89,7

V

Dochody  wynikające  z  rozliczeń  między jednostkami samorządu terytorialnego

97

             250 000   

250 000

520 320

208,1

VI

Dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie skutków powodzi (Bank Światowy)

 

        77 924 773   

        95 046 949   

        95 029 566   

100,0

 

– transport

50

        10 665 946   

17 038 855

17 038 855

100,0

 

– gospodarka komunalna

70

        63 699 333   

72 588 816

72 588 816

100,0

 

– oświata i wychowanie

79

          2 734 494    

4 316 204

4 316 204

100,0

 

– kultura i sztuka

83

268 624

268 624

100,0

 

– ochrona zdrowia

85

             825 000   

259 011

259 011

100,0

 

– kultura fizyczna i sport

87

575 439

558 056

97,0

VII

Udział  powiatu  w  podatkach  stanowiących  dochód budżetu państwa

 

          8 536 805   

         8 343 560   

          7 402 794   

88,7

1

1% udział powiatu w podatku  dochodowym  od  osób fizycznych

90

          8 536 805   

8 343 560

7 402 794

88,7

VIII

Subwencja ogólna dla powiatu, z tego:

 

      190 518 554   

      173 681 157   

      173 681 157   

100,0

1

część oświatowa subwencji ogólnej

97

      167 337 554   

151 024 397

151 024 397

100,0

2

część wyrównawcza subwencji ogólnej

97

          4 880 000   

4 771 912

4 771 912

100,0

3

część drogowa subwencji ogólnej

97

        18 301 000   

17 884 848

17 884 848

100,0

IX

Dotacje celowe z budżetu państwa dla powiatu, z tego:

 

      123 965 100   

      131 568 706   

      131 551 530   

100,0

1

na zadania własne, z tego:

 

        23 225 800   

30 122 944

30 122 944

100,0

 

a) bieżące, z tego:

 

        23 225 800   

30 122 944

30 122 944

100,0

 

    – oświata i wychowanie

79

5 218 975

5 218 975

100,0

 

    – ochrona zdrowia

85

144 950

144 950

100,0

 

    – opieka społeczna

86

        23 225 800   

24 759 019

24 759 019

100,0

2

na zadania zlecone, z tego:

 

      100 739 300   

      100 861 259   

      100 846 175   

100,0

 

a) bieżące, z tego:

 

      100 739 300   

100 856 009

100 840 925

100,0

 

    – budownictwo

31

             440 000   

440 000

440 000

100,0

 

    – rolnictwo

40

          1 722 000   

1 649 429

1 649 420

100,0

 

    – leśnictwo

45

               11 000   

11 000

10 233

93,0

 

    – gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi

       komunalne

74

             400 000   

477 000

477 000

100,0

 

    – ochrona zdrowia

85

          5 025 000   

5 025 000

5 025 000

100,0

 

    – opieka społeczna

86

        10 472 000   

8 129 772

8 115 464

99,8

 

    – administracja państwowa i samorządowa

91

          2 557 300   

2 574 818

2 574 818

100,0

 

    – bezpieczeństwo publiczne

93

        80 112 000   

82 548 990

82 548 990

100,0

 

b) inwestycyjne, z tego:

 

5 250

5 250

100,0

 

    – rolnictwo

40

5 250

5 250

100,0

3

na zadania powierzone, z tego:

 

584 503

582 411

99,6

 

– oświata i wychowanie

79

439 104

439 104

100,0

 

– ochrona zdrowia

85

145 399

143 307

98,6

X

Dochody jednostek powiatu

86

          3 164 727   

3 785 586

3 361 457

88,8

XI

Różne wpływy powiatu

 

          5 830 100    

          8 010 781   

          9 167 952   

114,4

1

dochody z dzierżawy obwodów łowieckich

45

2 825

2 554

90,4

2

dochody z rodzinnych domów dziecka

86

               37 100   

37 100

8 366

22,5

3

dochody schronisk młodzieżowych

88

122

4

wpływy  ze  sprzedaży  tablic  rejestracyjnych,  druków praw jazdy

91

          5 790 000   

6 790 000

7 933 507

116,8

5

opłaty za karty wędkarskie

91

                 3 000   

3 000

3 210

107,0

6

5% dochody z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa

91

1 177 856

1 220 193

103,6

XII

Dotacje otrzymane z funduszy celowych

 

107 880

107 880

100,0

1

Państwowy Fundusz Kombatantów

 

107 880

107 880

100,0

 

– opieka społeczna

86

107 880

107 880

100,0

Dochody

Dochody budżetu miasta ogółem zaplanowane w 2000 roku na kwotę 1.515.833.113 zł zostały zrealizowane w wysokości 1.488.544.848 zł, co stanowi 98,2% planu.

Składają się na nie:

 I. Dochody gminy zrealizowane w kwocie 1.163.379.958 zł,  tj. w 97,7%.

II. Dochody powiatu zrealizowane w kwocie 325.164.890 zł,  tj. w  99,9%.

I.          Dochody gminy:

Plan dochodów własnych obejmujący wpływy uzyskiwane z podatków i opłat oraz dochody z majątku gminy i od budżetowych jednostek komunalnych, a także różne wpływy gminy – ustalony na 2000 rok w wysokości 626.729.148 zł został wykonany w kwocie 625.498.263 zł, co stanowi 99,8% planu.

A.        Wpływy z podatków obejmują:

·      podatek rolny,

·      podatek od nieruchomości,

·      podatek leśny,

·      podatek od środków transportowych,

·      podatek opłacany z karty podatkowej,

·      podatek od spadków i darowizn,

·      podatek od posiadania psów.

1.         Podatek rolny

W 2000 roku uzyskane wpływy z podatku rolnego wyniosły 861.900 zł, tj. 102,6% planu rocznego.

Przekroczenie planu spowodowane było zgłoszeniem do opodatkowania nieruchomości rolnych otrzymanych w latach 1999–2000 przez Parafie Rzymsko-Katolickie od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

2.         Podatek od nieruchomości

Kwota zrealizowanych wpływów z podatku od nieruchomości stanowiła 127.527.765 zł, tj. 103,2% planu  rocznego, z tego:

   dochód z podatku od nieruchomości od osób fizycznych planowany w kwocie 18.024.000 zł został wykonany w wysokości 18.547.856 zł, co stanowi 102,9% planu rocznego,

   dochód z podatku od nieruchomości od osób prawnych ustalony na kwotę 105.600.000 zł został wykonany w 103,2%, tj. w wysokości 108.979.909 zł.

Wykonanie planu powyżej 100% było skutkiem podejmowanych działań dyscyplinujących podatników, polegających głównie na:

   wezwaniu do złożenia korekt deklaracji czy też upomnienia w sprawie zapłaty podatku,

   wykonywaniu czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej,

   podejmowaniu działań zabezpieczających (np. ustanawianie hipotek).

Ponadto, ponadplanowa realizacja planu wynikała ze wzrostu liczby podatników.

Zestawienie tych czynności i porównanie ich z działaniami podejmowanymi w 1999 roku wskazuje na skuteczność podjętych czynności oraz wpływ na wykonanie planu (tabela nr 1 i 2).

 

            Tabela nr 1

Działania podejmowane w celu realizacji planu

Wykonanie

1999 r.

Wykonanie

2000 r.

Dynamika

w  %

0

1

2

2:1

Wystosowanie wezwania dot. złożenia deklaracji podatkowej, bądź jej korekty, udzielenie niezbędnych wyjaśnień w zakresie obowiązku podatkowego, a także w sprawie zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym, dokonanie jego weryfikacji przed wydaniem decyzji bądź postanowienia  (szt.)

 

690

 

2.435

 

352,9

Wysłano upomnienia w sprawie zapłaty zaległego podatku  (szt.)

548

380

69,3

Wysłano zawiadomienia o rozksięgowaniu wpłat na poczet zaległości podatkowej oraz odsetek,

Wystawiono postanowienia dotyczące rozksięgowania wpłat na poczet zaległości podatkowej oraz odsetek  (szt.)

 

703

 

 

623

 

195

 

 

116,4

Wystawiono postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia nadpłaty  (szt.)

 

30

 

94

 

 

 

569,6

Wystawiono postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie określenia zaległości  (szt.)

 

49

 

329

Wystawiono postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie wygaszenia rat decyzji  (szt.)

 

 

27

Wydano decyzje określające zaległości  (szt.)

101

314

310,9

Wydano decyzje umarzające postępowanie podatkowe  (szt.)

73

Wydano decyzje stwierdzające nadpłaty  (szt.)

70

144

205,7

Wydano decyzje stwierdzające wygaśnięcie decyzji  (szt.)

17

29

170,6

Wydano postanowienia o zaliczaniu nadpłaty na poczet podatku od nieruchomości  (szt.)

377

Wystawiono potwierdzenia sald   (szt.)

325

1.450

446,2

Wystawiono tytuły egzekucyjne  (szt.)

na kwotę:

– w tym za 2000 r.:

146

2.213.387

242

4.217.988

3.292.221

165,8

190,6

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        cd. tabeli

0

1

2

2:1

Wystąpiono z wnioskiem o ustanowienie hipotek przymusowych  (szt.)

na kwotę (w zł)

13

1.011.657

7

1.673.834

53,8

165,5

Wystąpiono z wnioskiem o ustanowienie hipotek ustawowych  (szt.)

na kwotę

47

2.609.604

68

4.014.900

144,7

153,9

Zaksięgowano dokumentów  (szt.)

17.526

13.734

78,4

Liczba petentów  (szt.)

4.500

7.700

171,1

Liczba podatników  (szt.)

1.537

1.675

109,0

Dokonano przypisów  (szt.)

na kwotę (saldo) 

3.746

102.310.630

3.941

109.448.593

105,2

107,0

Przeprowadzono kontrole podatkowe  (szt.)

26

122

469,2

 

 

 

Podatek od nieruchomości od osób prawnych

 

            Tabela nr 2

Lp.

Treść

Liczba przedsię-biorstw

 

 

                kwota

Liczba

spółdzielni

 

 

                kwota

Liczba

spółek

 

 

                kwota

Liczba

inne

 

 

                 kwota

Liczba

 

 

 

                 razem

1

2

3

4

5

6

7

 

1.

 

Tytuły  wykonawcze

41

711.643

40

124.223

105

712.713

56

2.669.409

242

4.217.998

 

2.

 

Likwidacje  (zaległości)

2

170.414

 

 

 

2

170.414

 

 

 

3.

Upadłości

– zgłoszone  wierzytelności

   w 2000 r.

2

1.627.968

4

127.131

4

54.309

 

10

1.809.408

– zgłoszone wierzytelności w la-

   tach ubiegłych  (niespłacone)

16

2.437.156

4

133.406

4

51.509

4

1.202.417

28

3.824.488

– zaległości  po  ogłoszeniu

   upadłości

 

257.858

 

99.762

 

13.535

 

 

371.155

4.

Złożone wnioski o ustanowienie:

– hipotek przymusowych

 

 

 

 

7

1.673.834

– hipotek ustawowych

68

4.014.900

 

 

3.         Podatek leśny

Zaplanowane wpływy z podatku leśnego na 2000 r. w wysokości 8.800 zł zostały wykonane w 104,2% planu rocznego.

4.         Podatek od środków transportowych

Na 2000 rok zaplanowano wpływy z podatku od środków transportowych w łącznej kwocie 10.828.300 zł, z tego:

     od osób prawnych na kwotę                       – 7.172.600 zł

     od osób fizycznych na kwotę                      – 3.655.700 zł

Wykonanie na koniec roku stanowiło ogółem 8.866.572 zł,  tj. 81,9% planu rocznego, w tym:

   od osób prawnych  5.758.958 zł,  tj. 80,3% planu,

   od osób fizycznych 3.107.614 zł,  tj. 85,0% planu.

W roku 2000 zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej obowiązywały ulgi w wysokości 25% z tytułu posiadania systemu ekologicznego Euro-1, Euro-2.

Kwota wynikająca z ww. ulg wyniosła 97.306 zł, co stanowi 0,9% kwoty planowanej. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych z opłacania podatku od środków transportowych były zwolnione zakłady pracy chronionej. Z tego tytułu kwota zwolnień wyniosła 650.928 zł, co stanowi 6% wielkości planowanej.

Ogółem ww. ulgi i zwolnienia wyniosły 748.234 zł, co w porównaniu do kwoty planowanej stanowi 6,9%.

Ponadto w ustalonym planie na 2000 rok znaczną kwotę stanowią zaległości za lata 1995–1997.

W celu zlikwidowania tych zaległości zostały wykonane następujące prace:

   wysłano 18.550 postanowień o wszczęciu postępowania egzekucyjnego na łączną kwotę 9.648.516 zł,

   podjęto 4.316 decyzji określających na kwotę 2.977.908 zł,

   sporządzono 430 tytułów wykonawczych na kwotę 182.560 zł.

Efektem ww. działań było uzyskanie wpływów z tytułu odsetek w wysokości 2.318.535 zł, co dało łącznie z kwotą ściągniętego podatku 11.185.107 zł.

Kwota ta jest wyższa od planowanego dochodu z tytułu podatku od  środków transportowych o 356.807 zł, tj. o 3,3% w stosunku do kwoty planowanej na 2000 rok.

5.         Podatek z karty podatkowej

Wpływy z tego podatku za 2000 rok wyniosły 8.626.085 zł, tj. 80,5% planu rocznego. Wykonanie poniżej planu spowodowane było złą kondycją finansową małych podmiotów gospodarczych stosujących tę formę opodatkowania. Uwidaczniało się to w liczby wniosków wpływających do Urzędu Miejskiego o udzielenie ulg podatkowych w postaci umorzenia, odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zaległości podatkowych.

W 2000 roku skutki finansowe wymienionych działań wyniosły 262.019 zł, czyli o 10% więcej niż w roku 1999.

6.         Podatek od spadków i darowizn

Wykonanie dochodów z ww. tytułu wyniosło 120,4% planu rocznego. Wysoki stopień realizacji tego podatku możliwy był dzięki zwiększonej liczbie osób nabywających rzeczy i prawa majątkowe.

7.         Podatek od posiadania psów

Zaplanowany został w 2000 roku w kwocie 230.000 zł. Dochody te zrealizowano w wysokości 253.345 zł, tj. w 110,2%. Wysokie wykonanie planu to efekt zdyscyplinowania posiadaczy psów.

B.        Wpływy z opłat obejmują:

·      opłatę skarbową,

·      opłaty lokalne.

1.         Opłata skarbowa

Wpływy z tego tytułu zaplanowane na 2000 rok w wysokości 51.105.398 zł zrealizowane zostały w kwocie  55.383.950 zł,  tj. w 108,4%.

Korzystne wykonanie tych dochodów było skutkiem utrzymania się wysokich cen nieruchomości. Opłata skarbowa naliczona była procentowo od  wartości nieruchomości.

Skutki udzielonych przez miasto w  2000 roku ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień wyniosły 434.067 zł.

2.         Opłaty lokalne

Na 2000 rok wpływy z opłat lokalnych (opłata targowa) zaplanowane w wysokości 2.100.000 zł wykonane zostały w 100,8%, z tego:

·      opłata  targowa                                   – 1.988.297 zł,

·      opłata  administracyjna                         127.522 zł.

Niewykonanie planu dochodów z opłaty targowej spowodowane było m.in.:

   likwidacją wystawek przez kupców opłacających podatek od nieruchomości,

   likwidacją miejsc handlowych dla cudzoziemców na  targowiskach przy ul. Widnej 6 i Horbaczewskiego,

   rozwijającą się na bieżąco siecią Super i Hiper Marketów odciągającą z targowisk potencjalnych nabywców towarów, co w konsekwencji prowadziło do zmniejszenia liczby kupców.

C.        Dochody z majątku gminy

W budżecie miasta na 2000 rok dochody z majątku gminy zaplanowano w wysokości 140.875.032 zł. Zrealizowano je w kwocie 128.011.121 zł, czyli 90,9% planu rocznego.

Obejmowały one:

·      wpływy za wieczyste użytkowanie – wykonane w kwocie 52.826.387 zł, tj. w 92,7% planu rocznego.

·      wpływy ze sprzedaży składników majątkowych gminy – zaplanowane w wysokości 76.513.005 zł – zostały wykonane w 88,5%, tj. na kwotę 67.697.086 zł.

·      wpływy z dzierżawy obiektów i gruntów – zaplanowane w kwocie 6.717.719 zł wykonane zostały w wysokości 6.843.340 zł, tj. w 101,9%.

·      wpływy z dywidendy – zaplanowane i wykonane w kwocie 644.308 zł.

 

 

Zestawienie dochodów z majątku gminy wykonanych przez jednostki organizacyjne

Urzędu Miejskiego za 2000 rok

 

 

Rodzaj  dochodu

Plan po zmianach

na dzień

31.12.2000 r.

Wykonanie

za 2000 r.

%

wykonania planu

3 : 2

1

2

3

4

Wieczyste użytkowanie, w tym:

– WGNiG*

– WSMK*

57.000.000

18.500.000

38.500.000

52.826.387

19.692.163

33.134.224

  92,7

106,4

  86,1

Sprzedaż składników majątkowych,  w tym:

– WGNiG*

– WSMK*

– Wydział Zdrowia

76.513.005

  7.000.000

69.454.105

       58.900

67.697.086

  5.869.564

61.768.621

       58.901

  88,5

  83,8

  88,9

100,0

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            cd. tabeli

1

2

3

4

Dzierżawa,  w tym:

– WGNiG*

– WIG*

– Wydział Oświaty

– Wydział Obsługi Urzędu

    6.717.719

    5.477.350

        956.250

         53.619

       230.500

    6.843.340

    5.448.623

    1.161.212

           3.005

       230.500

101,9

  99,5

121,4

    5,6

100,0

Dywidendy

       644.308

       644.308

100,0

Razem:

140.875.032

128.011.121

  90,9

 

                                   * – WGNiG    – Wydział  Gospodarki  Nieruchomościami  i  Geodezji

                                   * – WSMK                 – Wydział  Sprzedaży  Mienia  Komunalnego

                                   * – WIG                      – Wydział  Inicjatyw  Gospodarczych

1.         Wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie

Korzystne wykonanie planu dotyczyło użytkowania wieczystego w części realizowanej przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji (106,4% planu rocznego).

Przekroczenie założonego planu wynikało z przeprowadzonej w ubiegłym roku aktualizacji opłat za wieczyste użytkowanie osób prawnych.

Według ewidencji księgowej Wydziału Finansowego wpływy te uzyskano:

   od osób fizycznych w wysokości 3.459.654 zł,

   od osób prawnych w wysokości 15.059.659 zł (w tym ze Spółdzielni Mieszkaniowych – 6.532.390 zł),

   z tytułu pierwszej opłaty trybu bezprzetargowego od osób prawnych, fizycznych oraz Spółdzielni Pracy łącznie w kwocie 1.172.850 zł.

Wykonanie poniżej planu w zakresie opłat za wieczyste użytkowanie gruntów dotyczyło Wydziału Sprzedaży Mienia Komunalnego (86,1%). Spowodowane to było m.in. wypowiedzeniami wysokości opłat, które znacznie, tj. o około 100%, zwiększyły należności z tego tytułu. Wobec tak dużego wzrostu opłat część użytkowników nie wywiązała się z obowiązku ich uregulowania.

Dochody uzyskane z tytułu pierwszej opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów wyniosły 33.134.224 zł.

Na tę kwotę składa się pierwsza opłata z tytułu przekazania w użytkowanie wieczyste gruntów pod garażami wybudowanymi ze środków własnych dzierżawców i na podstawie art. 211 ustawy o gospodarce nieruchomościami przekazanych im na własność z prawem do użytkowania wieczystego gruntu  oraz pierwsza opłata za grunt przekazany w użytkowanie wieczyste, związany z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi i garażami sprzedanymi w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z tego tytułu wpłynęła kwota 844.982 zł. Po zakończonym postępowaniu przetargowym z tytułu pierwszej opłaty za oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych wpłynęła kwota 32.289.242 zł.

Z powodu oczekiwania na zgodę Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na nabycie nieruchomości przy ul. Oławskiej 33, Spółka „NCC Dominikańska” nie mogła przystąpić do umowy notarialnej po rozstrzygniętym na jej rzecz przetargu w listopadzie 2000 roku. Termin podpisania tej umowy został przesunięty na dzień 16 marca 2001 roku, a należność uzyskana z tej transakcji w wysokości 1.445.000 zł powiększy dochody gminy w 2001 roku.

Ponadto nie znalazły nabywców przeznaczone do obrotu cywilnoprawnego w 2000 roku następujące nieruchomości:

     ul. Borowska 114,

     ul. Traugutta 9–11,

     ul. Traugutta 136–144,

     ul. Zielińskiego 6.

Planowana kwota wpływu do budżetu z tych transakcji z tytułu I opłaty za użytkowanie wieczyste to około 3.000.000 złotych.

2.         Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych gminy

Plan sprzedaży składników majątkowych w części realizowanej przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji (7.000.000 zł) wykonany został w 83,8%.

Wykonane dochody obejmowały:

   środki pieniężne uzyskane w wyniku sprzedaży gruntów na rzecz

     osób prawnych                                                                                                                                                 100.000 zł,

   środki z dosprzedaży do własności gruntów dla osób

     fizycznych  (84 działki)                                                                                                                                     920.953 zł,

   wpływy z dokonanych przekształceń prawa użytkowania

     wieczystego na własność w zakresie gruntów                                                                                         – 1.713.902 zł,

   wpływy z tytułu zamiany – z rozliczeniem finansowym

     w zakresie gruntów                                                                                                                                      – 1.787.129 zł,

   wpływy otrzymane od dziewięciu spółdzielni z tytułu

     przeniesienia prawa własności budynków                                                                                    – 1.347.580 zł.

Niewykonanie powyższego planu wynika z faktu zawieszenia ustawy  o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności osób fizycznych.

Pozostała część planu, tj. 69.454.105 zł, realizowana przez Wydział Sprzedaży Mienia Komunalnego, została wykonana w 88,9%. W trakcie wykonywania budżetu plan ten ulegał zmianom.

W uchwale budżetowej nr XVII/526/00 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 20 stycznia 2000 roku zaplanowane dochody do realizacji przez Wydział Sprzedaży Mienia Komunalnego wyniosły 127.100.000 zł.

Z powodu rezygnacji Spółki z o.o. „GBS Object 39” z nabycia nieruchomości przy ul. Szwajcarskiej 2 – Klecińskiej – Muchoborskiej oraz zmiany zamierzeń Zarządu Miasta odnośnie zagospodarowania wyżej wymienionej nieruchomości, miasto utraciło planowane dochody w wysokości  46.400.000 zł.

Ponadto, II emisja obligacji komunalnych zaplanowana na III kwartał 2000 roku została przeprowadzona w ostatnim tygodniu grudnia 2000 roku. Spowodowało to, że zwiększone wpływy środków pieniężnych ze sprzedaży mieszkań komunalnych nastąpią w 2001 roku.

Zdarzenia te spowodowały konieczność wprowadzenia zmian w planie dochodów Wydziału Sprzedaży Mienia Komunalnego.

Za zgodą Rady Miejskiej Wrocławia wyrażoną w uchwale nr XXVIII/902/00 z dnia 28 grudnia 2000 roku zmniejszony został plan dochodów o kwotę 57.645.895 zł.

W związku z powyższym plan dochodów ze sprzedaży mienia został ostatecznie ustalony w wysokości 69.454.105 zł, a zrealizowany w kwocie 61.768.621 zł,  tj. w 88,9% planu rocznego.

Na dochody te złożyła się sprzedaż:

   lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, lokali w małych domach, garaży,

   nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami i urządzeniami oraz nieruchomości gruntowych niezabudowanych.

W roku sprawozdawczym Biuro Sprzedaży Lokali tut. Wydziału realizowało zadania z zakresu sprzedaży lokali mieszkalnych w oparciu o uchwałę nr XLIX/697/98 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 27 lutego 1998 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność gminy Wrocław.

Po 4 marca 1999 roku, tj. po dniu zakończenia sprzedaży przez bank certyfikatów depozytowych w pierwotnym obrocie pozwalających na uzyskanie korzystnej bonifikaty, pogorszyły się warunki dla nabywców mieszkań komunalnych, co spowodowało zmniejszenie sprzedaży.

Dlatego też Rada Miejska Wrocławia podejmowała uchwały zwiększające okresowo bonifikaty w przypadku jednorazowej zapłaty ceny sprzedaży  lokali  mieszkalnych.

Bonifikaty:

   w wysokości 65% stosowane były przy równoczesnej sprzedaży wszystkich lokali, w wyniku której wszystkie mieszkania w budynku przestawały być własnością gminy,

   w wysokości 55% stosowane były we wszystkich innych przypadkach.

Bonifikaty te obowiązywały w okresach:

   od 1 stycznia 2000 roku do 31 marca 2000 roku (uchwała nr XVI/515/99 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 29 grudnia 1999 roku),

   od 1 kwietnia 2000 roku do 30 czerwca 2000 roku (uchwała nr XIX/608/00 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 23 marca 2000 roku).

Jednocześnie kontynuowana była sprzedaż, w ograniczonym zakresie, lokali mieszkalnych w oparciu o uchwałę nr L/707/98 Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie emisji obligacji i wysokości bonifikat związanych ze szczególną formą zapłaty przy nabywaniu mieszkań komunalnych.

Rozpoczęte w 1999 roku prace nad II emisją obligacji komunalnych zostały ukończone w 2000 roku. Efektem powyższych prac było podjęcie uchwały nr XXII/701/00 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 15 czerwca 2000 roku w sprawie emisji obligacji komunalnych gminy Wrocław. Prace Sejmu nad ustawą o zasadach realizacji powszechnego uwłaszczenia obywateli RP spowodowały konieczność wstrzymania ostatecznej decyzji o II emisji obligacji komunalnych do czasu rozstrzygnięcia losów ustawy. Po zawetowaniu ustawy przez Prezydenta RP kontynuowane były prace nad emisją obligacji.

Sprzedaż obligacji w ramach subskrypcji pierwotnej rozpoczęła się 20 listopada 2000 roku i trwała do 6 grudnia 2000 roku.

Pierwsze umowy notarialne potwierdzające sprzedaż w tym trybie lokali mieszkalnych zostały zawarte w ostatnim tygodniu grudnia 2000 roku.

W roku sprawozdawczym sprzedaż lokali mieszkalnych kształtowała się następująco:

     1011 lokali mieszkalnych sprzedanych zostało w budynkach wielolokalowych,

     49 lokali mieszkalnych sprzedanych zostało w jedno- lub dwulokalowych domach.

Bonifikaty w wysokości 55% lub 65% ceny sprzedaży, udzielono w 733 transakcjach, zaś 2 lokale zostały sprzedane z bonifikatą 30%.

Jeden nabywca lokalu mieszkalnego skorzystał z warunków ratalnej sprzedaży.

Z nabycia lokali mieszkalnych z wykorzystaniem certyfikatów depozytowych z I emisji obligacji komunalnych skorzystało 35 nabywców, a 259 z obligacji komunalnych II emisji. Ponadto, 6 właścicieli lokali mieszkalnych dokupiło od gminy dodatkowe pomieszczenia nie stanowiące samodzielnych lokali.

Łączna kwota uzyskana w 2000 roku ze sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców wyniosła  26.704.878 zł.

W roku sprawozdawczym sprzedanych zostało 109 lokali użytkowych, w tym:

   17 lokali wolnych w trybie przetargowym,

   92 lokale na rzecz najemców, którzy prowadzili w tych lokalach działalność gospodarczą na podstawie umów najmu trwających nie krócej niż 3 lata.

Ponadto najemcy garaży korzystając z pierwszeństwa wynikającego z czasu trwania umowy najmu nabyli 6 garaży w budynkach wielolokalowych.

W 11 przypadkach Zarząd Miasta wyraził zgodę na rozłożenie ceny nabycia  na raty. Sytuacja ta dotyczyła najemców, których lokale użytkowe zalane zostały w czasie powodzi w 1997 roku i którzy we własnym zakresie przeprowadzili w nich remont.

Łączna kwota uzyskana ze sprzedaży lokali użytkowych wyniosła 19.395.921 zł.

W 2000 roku zrealizowana została sprzedaż 27 garaży w zespołach garażowych, z której dochód wyniósł 214.991 zł.

Ponadto zrealizowano wpływy w wysokości 1.610.521 zł z tytułu rat ze sprzedanych w latach ubiegłych lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych dla najemców dotkniętych skutkami powodzi z 1997 roku.

Łączne dochody uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, garaży oraz z tytułu wpłaconych rat wyniosły 47.926.311 zł.

Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami w 2000 roku w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych wyłoniono nabywców 59 nieruchomości komunalnych stanowiących własność gminy Wrocław.

Na własność zostało sprzedanych 49 nieruchomości, a w użytkowanie wieczyste przekazano 10 nieruchomości.

Uzyskane dochody z tytułu sprzedaży gruntowych nieruchomości komunalnych zabudowanych i niezabudowanych wyniosły 13.842.310 zł.

Dwukrotnie przeprowadzone przetargi oraz rokowania nie wyłoniły nabywców następujących nieruchomości:

     ul. Horbaczewskiego 26,

     ul. Reymonta 12,

     ul. Bolesława Krzywoustego 270–272,

     ul. Przybyszewskiego 84,

     ul. Kowalska 143–145.

W związku z powyższym do kasy miasta z tego tytułu nie wpłynęła kwota około 24.000.000 zł.

Ponadto nie została zakończona podpisaniem umowy notarialnej transakcja dotycząca sprzedaży gruntu przy ul. Szwajcarskiej 22. Nabywcą nieruchomości wyłonionym w przetargu została firma będąca „cudzoziemcem” w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Przed podpisaniem umowy kupna Spółka zobowiązana jest uzyskać zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na nabycie nieruchomości. Termin podpisania umowy został wyznaczony na dzień 15 lutego 2001 roku,  a należność z tytułu sprzedaży nieruchomości w wysokości 2.520.000 zł wpłynie na konto miasta w 2001 roku.

Ponadto, w planie dochodów w zakresie sprzedaży składników majątkowych ujęto niewielką część wpływów, którą zrealizował Wydział Zdrowia. Są to dochody z tytułu rat kapitałowych wpłacanych przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Proximum” przy ul. Żelaznej we Wrocławiu. Do końca 2000 roku Zakład ten przekazał na konto budżetu gminy raty kapitałowe w wysokości 58.900 zł, co daje 100-procentowe wykonanie planu.

3.         Wpływy z dzierżawy

Wpływy z dzierżawy obiektów i gruntów – planowane na 2000 rok dochody z dzierżawy majątku gminy w wysokości 6.717.719 zł, zostały zrealizowane w kwocie 6.843.340 zł, tj. w 101,9%.

Na tę kwotę złożyły się:

     wpływy pochodzące od osób fizycznych z dzierżawy gruntów  rolnych i kiosków,

     dochody z dzierżawy obiektów i pawilonów osób prawnych,

     wpływy z dzierżawy gruntów pod targowiska,

     dochody z tytułu umów „ogródkowych”.

Wyższe od planowanego wykonanie powyższych dochodów spowodowane było:

   przedłużeniem do czerwca 2000 roku umowy na handel na placu targowym przy ul. Horbaczewskiego, który miał ulec likwidacji w grudniu 1999 roku,

   podjęciem przez Zarząd Miasta Wrocławia w dniu 22 lutego 2000 roku uchwały nr 173/00, w wyniku której zostały podwyższone miesięczne stawki za m2 powierzchni gruntu udostępnionego w celu organizacji ogródków gastronomicznych,

   ustaleniem kolejnych lokalizacji ogródków, które wcześniej nie były wyznaczone w całościowym projekcie aranżacji Rynku,

   przedłużeniem czasu obowiązywania umów  (od dwóch tygodni do jednego miesiąca).

 

4.         Wpływy z dywidendy

Zaplanowane na 2000 rok dywidendy w wysokości 644.308 zł zostały wykonane w 100%.

Na tę kwotę złożyły się:

   dywidenda należna gminie za 1999 rok wpłacona przez Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. w kwocie 554.000 zł,

   dywidenda od akcji na okaziciela spółki Kredyt Bank S.A. w kwocie 90.308 zł.

D.        Dochody budżetowych jednostek komunalnych

Wpływy uzyskiwane przez budżetowe jednostki komunalne zostały zaplanowane na rok 2000 w kwocie 168.348.822 zł, natomiast wykonanie zamknęło się kwotą 159.640.768 zł, co stanowiło 94,8% planu rocznego.

Dochody budżetowych jednostek komunalnych obejmowały:

·      wpływy z czynszów za lokale użytkowe pobierane przez Zarządy Gospodarki Komunalnej,

·      dochody Zarządu Dróg i Komunikacji,

·      dochody Zarządu Gospodarki Odpadami,

·      wpływy Zarządu Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego,

·      dochody Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,

·      dochody Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych – Partynice,

·      opłaty za usługi opiekuńcze,

·      wpływy z Dziennych Domów Pomocy Społecznej,

·      opłaty pobierane przez Straż Miejską,

·      wpływy z opłat za miejsca w przedszkolu.

1.  Wpływy z czynszów za lokale użytkowe pobierane przez Zarządy Gospodarki Komunalnej – zaplanowano i zrealizowano w 2000 roku w kwocie 21.319.822 zł. Kwota ta została uzyskana w I półroczu 2000 roku, ponieważ w II połowie roku 2000 nastąpiła korekta planu, wynikająca ze zreformowania ZGK-ów i przekształcenia ich w spółki (uchwała nr XXVII/887/00 Rady Miejskiej Wrocławia z 07.12.2000 roku).

2.  Dochody Zarządu Dróg i Komunikacji – zostały zaplanowane na rok 2000 w kwocie 123.925.000 zł, natomiast wykonanie osiągnęło poziom 115.364.629 zł,  tj. 93,1% kwoty planu.

W ogólnej kwocie planu mieściły się:

·      wpływy z tytułu sprzedaży biletów komunikacji zbiorowej zaplanowane w wysokości 122.900.000 zł, a zrealizowane w kwocie 113.790.876 zł, co stanowiło 92,6% planu,

·      pozostałe dochody budżetowe Zarządu Dróg i Komunikacji, ujęte w budżecie miasta w kwocie 1.025.000 zł, zostały one wykonane na poziomie 1.573.753 zł, tj. 153,5% planu rocznego.

Poziom realizacji dochodów z tytułu sprzedaży biletów miejskiej komunikacji zbiorowej uwzględnia wprowadzone z dniem 01.01.2000 roku objęcie 7-procentowym podatkiem VAT usług komunalnych, w tym również usług przewozowych środkami miejskiej komunikacji zbiorowej.

Wobec powyższego, rzeczywiste wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji zbiorowej wykonane zostały w wysokości 121.478.023 zł, co stanowiło 98,8% planowanych z tego tytułu dochodów.

Na tę kwotę złożyły się wpływy:

·      ze sprzedaży biletów jednorazowych                                                                                                                       – 53.655.446 zł,

·      ze sprzedaży biletów na okaziciela                                                                                                              – 52.325.535 zł,

·      ze sprzedaży biletów imiennych                                                                                                                               – 13.639.862 zł,

·      ze sprzedaży biletów z automatów Merona                                                                                                               1.857.180 zł.

Realizacja pozostałych dochodów budżetowych Zarządu Dróg i Komunikacji obejmowała głównie wpływy uzyskane z tytułu:

·      dzierżawy obiektów                                                                                                                                                         334.042 zł,

·      sprzedaży materiałów przetargowych oraz materiałów z recyklingu                                                                          326.564 zł,

·      kar umownych                                                                                                                                                      161.231 zł,

·      należności z lat ubiegłych                                                                                                                                               342.511 zł,

·      odsetek bankowych                                                                                                                                                         369.210 zł.

3.  Dochody Zarządu Gospodarki Odpadami – zaplanowano na rok 2000 w wysokości 9.150.000 zł, a ich wykonanie wyniosło 9.106.377 zł, czyli 99,5% planu. Dochody te Zarząd Gospodarki Odpadami uzyskał głównie z tytułu opłat za składowanie odpadów na wysypisku śmieci „Maślice”.

4.  Wpływy Zarządu Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego – wyodrębniono w planie dochodów miasta Wrocławia w kwocie 1.189.000 zł, natomiast zrealizowano je w wysokości 1.724.212 zł, czyli 145,0% planu rocznego.

Na dochody składały się:

·      wpływy z usług w zakresie prowadzonej działalności,

·      odszkodowania za nieodpowiednie świadczenie usług serwisowych systemu telekomunikacji Siemens oraz nadpłaty dokonane przy regulowaniu rachunków,

·      odsetki bankowe.

  5. Dochody Miejskiego Ogrodu Zoologicznego – zaplanowano w budżecie miasta na rok 2000 w kwocie 2.590.000 zł, a ich realizacja osiągnęła poziom 2.664.822 zł, tj. 102,9% planu.

Dochody pochodziły z następujących źródeł:

·       wpływy ze sprzedaży biletów wstępu                                                                                                      – 2.486.808 zł,

·       wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych                                                                       178.014 zł.

  6. Dochody Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych – Partynice – ujęte w budżecie miasta Wrocławia po stronie planu w wysokości 615.000 zł zostały wykonane na poziomie 612.500 zł, czyli w 99,6% planu  rocznego.

Na wielkość wykonania dochodów Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych – Partynice złożyły się:

·       wpływy z usług (transportowych, użyczenia boksów i innych pomieszczeń)                    320.000 zł,

·       różne dochody z tytułu sprzedaży programów, wpływy z reklamy i totalizatora               292.500 zł.

  7. Opłaty za usługi opiekuńcze – pobierane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zostały zaplanowane w budżecie miasta w kwocie 1.000.000 zł, natomiast realizacja wyniosła 827.130 zł, tj. 82,7% planu wpływów w tym zakresie. Niższe niż zakładano wykonanie dochodów z tego tytułu spowodowane było spadkiem dochodu podopiecznych i zakwalifikowaniem ich do niższej tabeli odpłatności.

  8. Wpływy z Dziennych Domów Pomocy Społecznej – wyodrębniono w planie dochodów budżetu miasta w wysokości 61.000 zł. Faktyczne wykonanie dochodów z tego tytułu osiągnęło poziom 71.315 zł, co stanowi 116,9% planu na rok 2000. Wyższe wykonanie planu związane było z dwukrotną podwyżką czynszu  w  Pensjonacie przy ul. Kamieńskiego.

  9. Opłaty pobierane przez Straż Miejską – zostały wyodrębnione w budżecie miasta po stronie planu w kwocie 600.000 zł, a zrealizowano je w 115% planu, tj. w wysokości 690.282 zł.

Na ponadplanowe wykonanie dochodów złożyły się wpływy z tytułu:

·      nakładanych mandatów karnych w kwocie                                                          – 626.310 zł,

tj. 128,6% planu rocznego,

·      sprzedaży składników majątkowych w wysokości                                                  15.448 zł,

co w porównaniu do planu stanowiło 118,8%,

·      odsetek bankowych oraz odsetek od nieterminowych

dostaw materiałów na poziomie                                                                               46.575 zł,

co stanowi 46,6% planu,

·      innych dochodów w kwocie                                                                             1.949 zł.

10. Wpływy z opłat za miejsca w przedszkolu – ujęte w planie dochodów miasta na rok 2000 w wysokości 7.899.000 zł, zostały zrealizowane w kwocie 7.259.679 zł, tj. w 91,9% planu. Na niższą niż planowano realizację dochodów z tego tytułu istotny wpływ miało niepełne wykonanie dochodów w tym zakresie przez placówki będące w finansowej obsłudze Miejskiego Zarządu Obsługi Jednostek Oświaty. W placówkach tych realizacja dochodów wyniosła 6.891.167 zł, co w porównaniu do planu w kwocie 7.584.300 zł stanowiło 90,9%  planu  rocznego.

E.        Różne wpływy gminy

W skład zaplanowanych na 2000 rok różnych wpływów gminy w wysokości 113.290.296 zł  weszły:

·      wpływy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz opłat za korzystanie z tych zezwoleń (2.801.050 zł), których realizacja za 2000 rok wyniosła 91,7%,

·      środki z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w wysokości 20.320.000 zł, które zostały przekazane miastu w 2000 roku w 68,3% z przeznaczeniem na dofinansowanie Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków wraz z siecią kolektorów („Bystrzyca” i „Ślęża”),

·      wpływy z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe w łącznej kwocie 65.200.845 zł, które zostały wykonane w 107,9%,

·      wpływy z tytułu wynajmu powierzchni na reklamy (757.450 zł), które zostały wykonane na poziomie 214,0%,

·      wpływy z czynszów za wynajem pomieszczeń w budynkach Urzędu Miejskiego w wysokości 1.242.180 zł – wykonane w 101,3%,

·      wpływy z czynszów za mieszkania nauczycieli w kwocie 343.210 zł, z czego zrealizowano 79,3% wpływów,

·      wpływy z egzekucji podatkowej w kwocie 1.171.433 zł, których realizacja wyniosła 181,3%,

·      dochody z dzierżawy systemu „Rejestr” i opłaty za egzaminy z topografii pobierane przez Wydział Komunikacji w wysokości 225.000 zł, zostały zrealizowane w 92,4%,

·      wpływy z biletów do Ogrodu Japońskiego w wysokości 200.000 zł, zostały wykonane w 94,5%,

·      wpływy z wpłat mieszkańców z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji realizowanych z udziałem środków na wspieranie inicjatyw lokalnych w wysokości 2.250.000 zł. Ogółem w roku 2000 wpłaty te wyniosły 2.743.880 zł, w tym na:

   zadania z zakresu infrastruktury technicznej                            321.417 zł,

   zadania  drogowe                                                           485.713 zł,

·                                              wpływy z opłat za miejsca w internacie w wysokości 92.000 zł, które wykonano w 80,4%,

·                                              wpłata nadwyżki Zarządu Cmentarzy Komunalnych zaplanowana i wykonana w wysokości 22.000 zł,

·                                              różne dochody w wysokości 8.302.779 zł zostały zrealizowane w kwocie 18.045.838 zł, tj. w 217,3%. Dotyczyły one: gospodarki mieszkaniowej oraz niematerialnych usług komunalnych – Dział 74, Oświaty i wychowania – Dział 79, Kultury fizycznej i sportu – Dział 87, Różnej działalności – Dział 89, Administracji państwowej i samorządowej – Dział 91 oraz Różnych rozliczeń – Dział 97.

Wysokie wykonanie tego rodzaju dochodów wystąpiło w Dziale 91. Było to spowodowane wpłatami dokonanymi w ostatnich dniach grudnia 2000 roku. Przekazane środki pieniężne dotyczyły: wpłat rad osiedli, rozliczeń z inwestorami, wpływów ze sprzedaży materiałów przetargowych, zwrotu wkładów inwestorskich, zwrotu za przyłącza telefoniczne, zwrotów mylnych wypłat, odszkodowań PZU, wpływów z wadium itp.,

·                                              środki finansowe z rozliczeń zakładów budżetowych w oświacie, wyodrębnione w planie dochodów miasta w kwocie 2.500.000 zł, zostały zrealizowane w wysokości 2.729.973 zł, czyli w 109,2% planu dochodów w tym zakresie.

W okresie I półrocza 2000 roku przedszkola, zespoły żłobkowo-przedszkolne oraz zespoły szkolno--przedszkolne – będące do końca 1999 roku zakładami budżetowymi, a od 2000 roku jednostkami budżetowymi – dokonały ostatecznego rozliczenia z budżetem miasta. Jednostki te przekazały część środków obrotowych w wysokości  2.729.973 zł na konto gminy, natomiast pozostałą część tych środków rozdysponowały na konta poszczególnych  placówek  oświatowych,

·                                              dochody z tytułu naliczonych odsetek w wysokości 6.628.391 zł, które zostały wykonane w 155,8%,

·                                              środki finansowe z rozliczenia środka specjalnego MZOJO w kwocie 1.233.958 zł. W wyniku dokonania całkowitego rozliczenia na dzień 31.12.2000 roku  jednostka  ta  przekazała  2.098.872 zł.

Udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa

Udział gminy w powyższych podatkach zaplanowany na 2000 rok w kwocie 252.648.491 zł, zrealizowano w wysokości 228.257.091 zł, co stanowi 90,3% kwoty planu rocznego.

Na kwotę wykonania dochodów z tego tytułu składał się:

   udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej – osiągnął on  poziom  23.867.445 zł, czyli 106,7% planu,

   udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych – został on zrealizowany w wysokości 204.389.646 zł, czyli w 88,8% kwoty planu  rocznego.

Zgodnie z rocznym sprawozdaniem Rb-27 z dnia 12.02.2001 roku, przekazanym przez Ministerstwo Finansów, środki finansowe z tytułu udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2000 zostały przekazane w kwocie, która przewyższa kwotę należną o 4.983 zł.

Różnica ta, będąca nadpłatą, zostanie potrącona z kwoty udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w miesiącu lutym 2001 roku.

Ogólnie realizacja dochodów w zakresie udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych uzależniona była od uzyskania przez budżet państwa w 2000 roku planowanych wpływów z tego podatku.

Subwencja ogólna dla gminy

Subwencja ogólna została zaplanowana na 2000 rok w wysokości 158.141.430 zł, natomiast Ministerstwo Finansów przekazało gminie 159.214.128 zł, czyli 100,7% planu rocznego.

Na kwotę tę składały się:

     część podstawowa subwencji ogólnej w wysokości                                        93.856 zł,

     część oświatowa subwencji ogólnej w kwocie                                        – 123.687.222 zł,

     część rekompensująca subwencji ogólnej na poziomie                            35.433.050 zł,

w której mieści się kwota 1.072.698 zł, będąca zaległą subwencją za 1999 rok.

Dotacje celowe z budżetu państwa dla gminy

Z kwoty dotacji celowych zaplanowanych na rok 2000 w wysokości 57.519.425 zł miasto otrzymało 54.752.710 zł, tj. 95,2% należnych środków. Środki te pochodziły od Wojewody Dolnośląskiego, Krajowego  Biura Wyborczego i Urzędu Statystycznego.

Kwota  ta  obejmowała:

·                                              środki finansowe w wysokości 33.365.011 zł, tj. 96,3% planu z przeznaczeniem na realizację zadań zleconych z zakresu gospodarki komunalnej, opieki społecznej, różnej działalności, administracji państwowej i samorządowej, bezpieczeństwa publicznego, obrony narodowej oraz urzędów naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa. Wykonanie planu poniżej 100% dotyczyło gospodarki komunalnej w zakresie oświetlenia ulic,

·                                              dotacje na zadania powierzone w wysokości 241.172 zł, uzyskane przez  gminę na zadania realizowane w gospodarce mieszkaniowej oraz niematerialnych usługach komunalnych, a także w administracji państwowej i samorządowej,

·                                              środki w kwocie 21.146.527 zł, które miasto otrzymało na realizację zadań własnych w oświacie, opiece społecznej i gospodarce komunalnej, w tym  na budowę Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków Wojewoda przekazał 13.033.073 zł, czyli 89,7% planu rocznego.

Dochody wynikające z rozliczeń między jednostkami samorządu terytorialnego

Dochody z tego tytułu zaplanowane na 2000 rok w kwocie 250.000 zł, zostały zrealizowane w 208% planu rocznego, czyli w kwocie 520.320 zł. Na takie wykonanie złożyły się wpłaty gmin podwrocławskich – Czernica, Długołęka, Kobierzyce, Miękinia, Święta Katarzyna, Wisznia Mała – przekazane tytułem partycypacji w kosztach przewozów pasażerskich środkami komunikacji miejskiej.

Dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie skutków powodzi (Bank  Światowy)

Dotacje z budżetu państwa na ten cel zostały zaplanowane na 2000 rok na poziomie 95.046.949 zł. W powyższej kwocie znalazły się m.in. środki przekazane w miesiącu styczniu 2000 roku przez Wojewodę Dolnośląskiego tytułem wydatków budżetu państwa, które w 1999 roku nie wygasły z upływem roku budżetowego (25.300.000 zł). Decyzja Wojewody w tej sprawie została zawarta w piśmie nr Fn-3021/XXII/102/2000.

Wykonanie dotacji wyniosło 95.029.566 zł, czyli 100% planu rocznego.

Przeznaczone one były na realizację zadań w zakresie:

·      transportu, m.in. na przeprowadzenie remontów jezdni i torowisk tramwajowych – 17.038.855 zł;

·      gospodarki komunalnej, m.in. na  wymianę węzłów  cieplnych,  remonty sieci cieplnej, remonty   kolektorów „Odra” i „Ślęża”, remont 5 stacji prostownikowych, odbudowę i modernizację stawów infiltracyjnych. Na zadania te gmina uzyskała 72.588.816 zł;

·      oświaty i wychowania, m.in. na wykonanie remontów przedszkoli, szkół ponadpodstawowych oraz szkolnych obiektów sportowych – 4.316.204 zł;

·      kultury i sztuki, gdzie kwotę 268.624 zł miasto otrzymało na remonty Operetki Wrocławskiej oraz Domu Kultury „Agora”;

·      ochrony zdrowia – na remonty oraz modernizację przychodni – 259.011 zł;

·      kultury fizycznej i sportu, gdzie na przeprowadzenie remontów w ośrodkach sportowo-rekreacyjnych miasto uzyskało kwotę  558.056 zł.

Wpływy z funduszy celowych

Wpływy z funduszy celowych zaplanowane na 2000 rok w kwocie 107.880 zł zostały wykonane w 100%.

Środki te przekazał Państwowy Fundusz Kombatantów na pieniężną pomoc dla kombatantów, innych uprawnionych osób oraz pozostałych po nich wdów i wdowców.

II.         Dochody powiatu

Dochody powiatu zostały zaplanowane w budżecie miasta na rok 2000 w wysokości 325.389.790 zł, natomiast wykonanie osiągnęło poziom 325.164.890 zł, czyli 99,9% planu rocznego. Uzyskane przez powiat  wpływy stanowiły 21,9% dochodów budżetu miasta ogółem zrealizowanych w roku 2000.

Dochody powiatu uzyskane zostały z następujących źródeł:

·      subwencja ogólna dla powiatu zrealizowana w 100%

                        w kwocie                                                                                                                              – 173.681.157 zł,

                        z tego:

                        * – część oświatowa subwencji ogólnej                                                               – 151.024.397 zł,

                        * – część wyrównawcza subwencji ogólnej                                                                          4.771.912 zł,

                        * – część drogowa subwencji ogólnej                                                                                 17.884.848 zł;

·      dotacje celowe z budżetu państwa uzyskane w wysokości                                                         – 131.551.530 zł,

co w porównaniu do planu daje 100-procentowe wykonanie;

·      różne wpływy powiatu osiągnięte w kwocie                                                                                       9.167.952 zł,

czyli w 114,4% planu rocznego;

·      1-procentowy udział powiatu we wpływach z podatku

dochodowego od osób fizycznych zrealizowany w wysokości                                             7.402.794 zł,

tj. w 88,7% planu.

Zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów przekazanym dnia 12.02.2001 roku, otrzymane przez powiat środki z tytułu udziału powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2000 przewyższały kwotę należną. Nadpłata w kwocie 181 zł zostanie potrącona z kwoty udziału powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych w miesiącu lutym 2001 roku. Wykonanie dochodów z tego tytułu na poziomie poniżej 100% planu rocznego wynikało głównie z niższej niż planowano realizacji przez budżet państwa wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych;

·      dochody jednostek powiatu zrealizowane w kwocie                                                                         3.361.457 zł,

co stanowi 88,8% planu rocznego.

Na niższą niż planowano realizację dochodów z tego tytułu miało wpływ niepełne wykonanie dochodów własnych przez Domy Pomocy Społecznej.