1734 UCHWAŁA RADY GMINY
W MARCISZOWIE
z dnia 10 września 2001 r. w sprawie
uchwalenia Statutu Gminy Marciszów Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990
r.o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.) Rada
Gminy w Marciszowie uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Marciszów w brzmieniu ustalonym w
załączniku do uchwały.
§ 2
Tracą moc uchwały Rady Gminy w Marciszowie:
nr X/80/1999 r. z dnia 23 lipca 1999 r.,
nr XII/103/99 z dnia 28 września 1999 r.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu
na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Marciszowie.
Załącznik do
uchwały Rady Gminy w Marciszowie z dnia 10 września 2001 r. (poz. 1734)
C z ę ś ć I
§ 1
1. Gmina Marciszów,
zwana dalej „gminą”, jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego,
powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stale zamieszkują na obszarze
gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią wspólnotę samorządową,
realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje
organy.
§ 2
1. Gmina Marciszów
położona jest w powiecie kamiennogórskim w województwie dolnośląskim i zaj-muje
obszar o powierzchni 61,8 km2.
2. Dokładny przebieg
granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
3. W skład gminy
wchodzą następujące sołectwa:
– Marciszów,
– Ciechanowice,
– Sędzisław,
– Wieściszowice,
– Pastewnik,
– Nagórnik,
– Domanów,
– Świdnik,
– Pustelnik.
§ 3
1. Gmina ma osobowość
prawną.
2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
3. Zadania publiczne o
znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w
imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 4
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Marciszów.
§ 5
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy
publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
§ 6
1. Podstawowym zadaniem
gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
2. Obowiązek ten
spełnia gmina przez swoje organy, realizuje zadania własne oraz zadania zlecone z
zakresu administracji rządowej.
3. Do zadań własnych
gminy należą w szczególności sprawy:
1) ładu przestrzennego,
gospodarki nieruchomościami, ochrony
środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic,
mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i
zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i
unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu
zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w
tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) komunalnego
budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym
bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i
turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal
targowych,
12) zieleni gminnej i
zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego
i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki
prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspieranie i
upowszechnianie idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze
społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych
państw.
4. Gmina wykonuje zadania zlecone, wynikające z us-taw
szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.
5. Gmina może wykonywać zadania z za kresu właściwości
powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumienia z
tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
6. Zadania określone w ust. 4 i 5 gmina wykonuje po zapewnieniu środków
finansowych.
§ 7
1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki
organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami
pozarządowymi.
2. Wykaz jednostek
organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr
6 do niniejszego statutu.
3. Statut jednostki
organizacyjnej gminy uchwala Rada Gminy.
4. Statut jednostki
organizacyjnej gminy określa min.: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres
wyposażenia w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
5. Zatrudnianie i
zwalnianie kierowników tych jednostek należy do Zarządu.
§ 8
1. Gmina może tworzyć i
przystępować do spółek oraz wykupywać akcje i udziały.
2. Do wykonywania zadań
własnych przekraczających możliwości realizacyjne, gmina może przystępować do
związku gmin.
3. Przystąpienie do
związku wymaga zgody Rady Gminy.
4. Wykonywanie zadań
publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami
samorządu terytorialnego.
5. Gmina może tworzyć i
być członkiem stowarzyszeń i fundacji.
6. Gmina może
nawiązywać współpracę partnerską z gminami zagranicznymi.
7.
Nawiązanie współpracy wymaga zgody Rady
Gminy.
C z ę ś ć II
§ 9
1. Gmina działa poprzez
swoje organy.
2. Organami gminy są: Rada Gminy, zwana dalej „Radą”,
oraz Zarząd Gminy, zwany dalej „Zarządem”.
3. Działalność
organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
4. Jawność działania organów gminy obejmuje w
szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i
posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania
zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.
Zasady dostępu do dokumentów
i korzystania z nich określa załącznik nr 5 do statutu.
5. Rada Gminy jest
organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
6. Ustawowy skład Rady
wynosi 12 radnych.
7. Kadencja Rady trwa 4
lata, licząc od dnia wyboru.
§ 10
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i
Wiceprzewodniczącego(ych) w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Funkcji
określonych w pkt 1 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
3. Odwołanie
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego(ych) następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu Rady w trybie określonym
w pkt 1.
4. W przypadku rezygnacji
Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego
Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż
w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
5. Niepodjęcie uchwały,
o której mowa w pkt 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia jej złożenia jest równoznaczne z
przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna
być podjęta rezygnacja.
§11
1. Przewodniczący Rady
organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Przewodniczący może
wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
3. W przypadku
nieobecności Przewodniczącego i nie-wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania
Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 12
1. Do właściwości Rady
Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie
stanowią inaczej.
2. Do
wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:
1) uchwalenie statutu
oraz jego zmian,
2) uchwalenie statutu
jednostek organizacyjnych gminy oraz sołectw,
3) wybór i odwołanie
Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach
działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
4) powoływanie i
odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza
Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,
5) uchwalanie budżetu
gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w
sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
6) uchwalanie miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego,
7) uchwalanie programów
gospodarczych,
8) ustalanie zakresu
działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do
korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te
jednostki,
9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach
określonych w odrębnych ustawach,
10) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) określania zasad
nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub
najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;
do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą
Rady,
b) emitowania obligacji
oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej
wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku
budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o
wartości przekraczającej granicę ustaloną
corocznie przez Radę Gminy,
f)
tworzenia i przystępowania do spółek i
spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określenia zasad
wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i
akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji
i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych
oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych
przez Zarząd w roku budżetowym,
11) określanie
wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,
12) podejmowanie uchwał
w sprawie przyjęcia zadań na podstawie porozumienia, o których mowa w § 6 ust. 4 i 5,
13) podejmowanie uchwał
w sprawach współdzia-łania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego
majątku,
14) podejmowanie uchwał
w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz
przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
15) podejmowanie uchwał
w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
16) nadawanie honorowego
obywatelstwa gminy,
17) podejmowanie uchwał
w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
18) uchwalanie przepisów
gminnych,
19) podejmowanie uchwał
w sprawie przeprowadzenia referendum,
20) stanowienie w innych
sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
§ 13
1. Rada obraduje na
sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez
Wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.
Do zawiadomienia o zwołaniu sesji
dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Rada może wprowadzić
zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7
dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju lub w przypadku
wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.
4. Pierwszą sesję nowo
wybranej Rady Gminy, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem
radny obecny na sesji.
5. Po upływie terminu
określonego w ust. 2 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych
w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.
6. Na wniosek Zarządu
lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać
sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien
spełniać wymogi określone w ust. 1 w
zdaniu drugim.
7. Na wniosek Wójta
Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji
Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą
jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co
najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady Gminy.
8. Projekt porządku obrad pierwszej sesji, o której mowa w
ust. 2 i 3, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie gminy.
§ 14
Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady
i jej organów zawiera regulamin Rady stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 15
1. Do wykonywania swoich
zadań Rada ze swojego grona powołuje komisje stałe i doraźne, określając ich przedmiot działania
i skład osobowy.
2. Uchwałami Rady mogą
być również tworzone komisje doraźne.
Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
3. Liczbę członków
komisji, ich skład osobowy określa Rada w
uchwale o powołaniu komisji.
4. Pierwsze posiedzenie
komisji zwołuje Przewodniczący lub w jego imieniu Wiceprzewodniczący.
5. Członkowie komisji
wybierają ze swego grona przewodniczącego komisji.
6. Przewodniczący
komisji przedstawiają roczne plany pracy swoich komisji
i składają sprawozdania z ich działalności na sesji Rady.
7. Posiedzenia komisji
zwołuje Przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy, zgodnie z ustalonym
planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego Rady
8. W posiedzeniach
komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w
dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
9. Posiedzenie komisji
może się odbyć, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa osób wchodzących w jej
skład.
10. Komisja
wydaje opinie zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego.
11. Z każdego
posiedzenia komisja sporządza protokół,
który powinien zawierać:
1) numer, datę i czas
trwania posiedzenia,
2) nazwiska osób
uczestniczących w posiedzeniu,
3) informacje dotyczące
rozpatrywanych spraw,
4) wnioski i opinie.
§ 16
1. W posiedzeniach
komisji mogą uczestniczyć Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący, Zarząd Gminy z
głosem doradczym.
2. W posiedzeniach
komisji biorą udział kierownicy jednostek
organizacyjnych gminy bądź pracownicy tych jednostek, których temat bezpośrednio
dotyczy.
3. Uczestnictwo osób, o
których mowa w ust. 2, uzgadnia przewodniczący komisji z Biurem Rady, które powiadamia
o posiedzeniu i informuje o temacie.
§ 17
1. Do zadań komisji w szczególności należy:
1) opiniowanie
i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd oraz przedkładanych przez
członków komisji,
2) występowanie z
inicjatywą uchwałodawczą,
3) opiniowanie projektu
budżetu i jego wykonania w zakresie swojego działania.
§ 18
1. Komisje, zwłaszcza do
realizacji zadań o charakterze kompleksowym, powinny podejmować współpracę,
odbywając w tym celu wspólne posiedzenia, uchwalając wspólne opinie i wnioski.
2. Komisje
mogą inicjować i podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad,
zwłaszcza sąsiadujących.
§ 19
1. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady
z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub przewodniczącego komisji.
2. Wspólne posiedzenie
komisji odbywa się pod przewodnictwem prowadzącego, wybranego przez prze-wodniczących komisji spośród siebie.
§ 20
1. Do wykonywania
uprawnień kontrolnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną, składającą się wyłącznie
z radnych, w tym przedstawicieli wszystkich klubów.
2. W
skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady
oraz członkowie Zarządu Gminy.
3. Zakres działania
Komisji Rewizyjnej:
1) nadzór i kontrola
jednostek organizacyjnych gminy,
2) kontrola
wykonania budżetu i zadań budżetowych,
3) opiniowanie
sprawozdań z wykonania budżetu,
4) występowanie z
wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Zarządu Gminy.
4. Szczegółowe
zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji, stanowiący
załącznik nr 4 do statutu.
§ 21
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty
samorządowej.
§ 22
Utrzymywanie stałej więzi z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, a w szczególności przyjmowanie zgłoszonych przez mieszkańców
postulatów i przedstawianie ich organom gminy do rozpatrzenia jest podstawowym
obowiązkiem radnego, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§ 23
1. Radny składa na
pierwszej sesji po wyborach do Rady Gminy następujące ślubowanie:
„Ślubuję
uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie
z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców – godnie i rzetelnie reprezentować
swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania
zadań gminy. Tak mi dopomóż Bóg”.
2. Ślubowanie odbywa
się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania wywołani kolejno radni powstają i
wypowiadają słowo „ślubuję”.
3. Radni nieobecni na
pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji,
składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni. Odmowa złożenia
ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
§ 24
1. Radny winien
współpracować z jednostką pomocniczą gminy (sołectwo) i informować mieszkańców o
poczynaniach władz samorządowych.
2. Radny
zobowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji
samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 25
1. Z radnym nie może
być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Gminy, w której radny uzyskał mandat.
2. Radny nie może
pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
3. Przepis
pkt 1 nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązywany
jest na podstawie wyboru.
§ 26
1. Radny korzysta z
ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Dotyczy
to również osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.
2. Rozwiązanie
z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie
stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku są zdarzenia związane z
wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany
jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach
organów Rady.
4. Na zasadach ustalonych
przez Radę, radnemu przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży służbowych, jednakże
dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka Zarządu w
gminie, w której uzyskał mandat.
5. Radny jest
zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.
§ 27
1. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w
głosowaniu w Radzie, Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu
prawnego.
2. Mandatu radnego nie
można łączyć z:
1) mandatem posła lub
senatora,
2) wykonywaniem funkcji
wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w
organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
§ 28
1. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie
radny może:
– domagać się
wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,
– podejmować
działania i składać wnioski w organach gminy i gminnych jednostek organizacyjnych,
– żądać pomocy
Zarządu i Urzędu w sprawach wynikających z działalności radnego, a w szczególności
informacji o planach i realizacji zadań budżetowo-gospodarczych, wydanych
rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania dokumentów
znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania.
2. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć
kluby działające według następujących zasad:
a) kluby łączą radnych
o wspólnych celach działania,
b) kluby powinny liczyć
co najmniej 5 radnych,
c) można należeć tylko
do jednego klubu,
d) powstanie klubu
następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków
klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,
e) przewodniczący klubu
reprezentuje klub na zewnątrz,
f) działalność
klubu nie może ograniczać uprawnień
poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie.
C z ę ś ć
III
Zarząd Gminy
§ 29
1. Organem wykonawczym
gminy jest Zarząd, składający się z 3 osób.
2. W skład Zarządu
wchodzą: Wójt Gminy, nieetatowy Zastępca
Wójta oraz 1 członek Zarządu.
3. Przewodniczącym
Zarządu jest Wójt Gminy.
4. Zastępca Wójta
pełni swoje obowiązki podczas nieobecności Wójta w zakresie udzielonych mu
upoważnień.
5. Wójt organizuje
pracę Zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
6. Zasady wyboru i
odwołania Wójta, Zastępcy Wójta oraz
członków Zarządu określa ustawa o samorządzie gminnym.
7. Rada może poprzedzić
wybór Wójta postępowaniem konkursowym.
8. Warunki konkursu
(regulamin konkursowy) określa Rada w drodze uchwały.
9. Wynik konkursu nie
wiąże Rady.
§ 30
1. Wójt jest
pracownikiem samorządowym.
2. Stosunek pracy z
Wójtem nawiązuje się na podstawie wyboru.
3. Wynagrodzenia dla
Wójta ustala Rada na wniosek Zarządu w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, na zasadach
określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.
§ 31
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminne określone
przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu
należy w szczególności:
1) opracowanie projektu
budżetu,
2) przygotowanie
projektów uchwał,
3) określanie sposobu
wykonania uchwał,
4) gospodarowanie mieniem
komunalnym,
5) realizacja budżetu,
6) zatrudnianie i
zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
7) prowadzenie
prawidłowej gospodarki finansowej gminy,
8) zaciąganie
krótkoterminowych pożyczek w roku budżetowym w granicach ustalonych przez Radę,
9) przedkładanie Radzie
sprawozdań z działalności finansowej gminy i działalności Zarządu,
10) ustalenie zakresu
spraw, które Wójt może powierzyć w swoim imieniu Sekretarzowi,
11) informowanie
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i
gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
12) udzielanie
pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, nieposiadających osobowości
prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażenia zgody kierownikom tych
jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
13) przedkładanie
wniosków o zwołanie sesji Rady,
14) wydawanie w formie
uchwały przepisów porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki. Uchwała wymaga
zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady,
15) powoływanie komisji
przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu a zamówienia publiczne.
3. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w us-talonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków,
w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień
udzielonych przez Radę,
3) dokonywania wydatków
budżetowych,
4) zgłaszania propozycji
zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania rezerwami
budżetu gminy,
6) blokowania środków
budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
§ 32
Do zadań Wójta jako Przewodniczącego Zarządu należy:
1) zwoływanie posiedzeń
Zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenia,
2) przygotowywanie
sprawozdań z działalności Zarządu,
3) podejmowanie
czynności należacych do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki
związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności podjęte w tym
trybie wymagają zatwierdzenia na posiedzeniu Zarządu,
4) mianowanie
pracowników zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy,
5) zawieszenie w
pełnieniu obowiązków pracowniczych, na czas nieprzekraczający 3 miesiący, pracownika
samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie
dyscyplinarne,
6) rozwiązywanie
stosunku pracy z pracownikami samorządowymi,
7 wykonywanie
obowiązków Szefa Obrony Cywilnej Gminy,
8) wykonywanie czynności
zastrzeżonych w przepisach szczególnych.
§ 33
1. Zarząd wykonuje
zadania przy pomocy Urzędu Gminy, zwanego dalej "Urzędem".
2. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.
3. Kierownikiem Urzędu
jest Wójt.
4. Wójt wykonuje
uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych.
5. Decyzje w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Wójt.
6. Wójt może upoważnić Sekretarza Gminy lub innych
pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których
mowa w pkt 5.
C z ę ś ć IV
§ 34
1. O najistotniejszych
sprawach gminy decydują jej mieszkańcy w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.
2. Referendum może być
zwołane w każdej sprawie ważnej dla gminy.
3. Do wyłącznej
właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:
1) samoopodatkowania
mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołanie Rady przed
upływem kadencji.
4. Odwołanie Rady
przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, nie wcześniej jednak niż po
upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie
odwołania Rady przed upływem kadencji.
§ 35
1. Referendum
przeprowadza sie z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców
uprawnionych do głosowania.
2. Referendum jest
ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
§ 36
Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej
odpowiedzi na postawione pytanie, przedstawione na urzędowej karcie do głosowania.
§ 37
W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy
posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 38
Uchwałę o przeprowadzeniu referendum określającą jego
przedmiot i termin Rada podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.
§ 39
1. Wynik referendum jest
rozstrzygający, jeżeli za jednym rozwiązaniem w sprawie poddanej pod głosowanie
opowiedziało się więcej niż połowa biorących udział w referendum.
2. Wynik referendum w
sprawie samoopodatkowania się mieszkańców jest rozstrzygający, jeżeli za
samoopodatkowaniem się padło co najmniej 2/3 ważnie oddanych głosów.
§ 40
1. Rada Gminy podejmuje
uchwałę o przeprowadzeniu referendum
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby
radnych.
2. Uchwała podlega
bezzwłocznemu opublikowaniu przez rozplakatowanie na terenie gminy oraz w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 41
Koszty związane z przeprowadzeniem referendum pokrywa się z
budżetu gminy,
C z ę ś ć V
§ 42
1. Na podstawie
upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie
obowiązujących na obszarze gminy.
2. Organy gminy mogą
wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju
gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów
i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem
gminy,
4) zasad i trybu
korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
3. W zakresie
nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących
Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia
lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa
publicznego.
4. Akty prawa miejscowego
ustanawia Rada w formie uchwały.
5. W przypadku
niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały.
6. Uchwała, o której
mowa w pkt. 5, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.
Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź
nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji.
7. W razie
nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia uchwały, Rada określa termin
jej mocy obowiązującej.
8. Wójt przesyła
przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w
którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.
9. Zasady i tryb
ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 778).
10. Urząd Gminy prowadzi
zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
C z ę ś ć VI
Gospodarka finansowa
gminy
§ 43
1. Gmina samodzielnie
prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.
2. Projekt
budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając przepisy ustawy o finansach publicznych i
wskazówki Rady.
3. Bez zgody Zarządu
Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków
nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów
bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
4. Projekt budżetu wraz
z informacją o stanie mienia gminnego z objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie
najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt
Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
5. Rada uchwala budżet
do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać
dochodów.
6. Gospodarka finansowa
jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej
wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.
7. Procedurę uchwalania
budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi określi Rada.
§ 44
Komisja
Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium. Wniosek w sprawie absolutorium podlega
zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 45
Obsługę kasową gminy prowadzi bank wskazany przez Radę.
§ 46
1. Kontrolę gospodarki
finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.
2. Uchwały Rady
dotyczące zobowiązań finansowych wskazują jednocześnie źródła dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
C z ę ś ć VII
§ 47
1. Gminie przysługuje
prawo własności i inne prawa majątkowe.
2. Mieniem gminnym jest
własność i inne prawo majątkowe gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w
tym przedsiębiorstw.
3. Gmina nie ponosi
odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą
odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
§ 48
Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie
wykorzystania mienia gminnego.
§ 49
1. Oświadczenia woli w
imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden
członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
2. Kierownicy jednostek
organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na
podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
3. Do czynności
przekraczającej zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.
§ 50
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie
zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika
lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 51
1. Do realizacji zadań
gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.
2. Działalność
jednostek organizacyjnych jest finansowana z budżetu gminy.
3. Rada uchwala statuty jednostek wskazanych w ust. 1.
4. Wykaz gminnych
jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 6 do statutu.
C z ę ś ć VIII
Jednostki pomocnicze
gminy
§ 52
1. Gmina może tworzyć
sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy.
2. O utworzeniu,
połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic
rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem
utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być
mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować,
2) utworzenie,
połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone
konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic
jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej
jednostki,
4) przebieg granic
jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
3. Do
znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 2.
§ 53
1. Na terenie gminy
tworzy się 9 sołectw wymienionych w § 2 pkt 3 statutu.
2. Organizację i zakres
działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu
konsultacji z mieszkańcami.
1. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar
jednostki pomocniczej,
2) zasady i wybór
organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania
organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań
przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy
kontroli oraz nadzoru Rady nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
4. Budżet gminy obejmuje
ogół dochodów gminy, realizowany przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków
dokonywanych przez jednostki pomocnicze.
5. Kontrolę gospodarki
finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i
przedkłada informacje w tym zakresie Zarządowi.
§ 54
1. Organem wykonawczym w
sołectwie jest sołtys.
2. Obowiązki sołtysa w
zakresie administracji publicznej określają ustawy.
3. Przewodniczący Rady
jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania sołtysa o sesji Rady, na takich samych
zasadach jak radnych.
4. Sołtys
może brać udział w posiedzeniach komisji stałych lub doraźnych Rady na zaproszenie
Przewodniczącego Komisji, jeżeli przedmiotem posiedzenia jest sprawa sołectwa, może
zabrać głos w dyskusji bez prawa głosowania.
5. W przypadku
uczestnictwa w sesjach sołtysowi przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży według
zasad określonych przez Radę.
C z ę ś ć IX
§ 55
Przepisy § 9 ust. 6, § 20 ust. 1, § 27 ust. 2, § 29 ust. 1
mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której wszedł w
życie niniejszy statut.
§ 56
W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie
przepisy ustawy:
1) o
samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz.
74z późn. zm.),
2) przepisy
wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach
samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32,poz. 191 z późn. zmianami),
3) o pracownikach
samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zmianami).
§ 57
1. Uchwalenie statutu
następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Statut wchodzi w
życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.