1734

UCHWAŁA RADY GMINY W MARCISZOWIE

z dnia 10 września 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Marciszów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy w Marciszowie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Marciszów w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały Rady Gminy w Marciszowie:

nr X/80/1999 r. z dnia 23 lipca 1999 r.,

nr XII/103/99 z dnia 28 września 1999 r.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Marciszowie.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
 
MIROSŁAW WOLAK

Załącznik do uchwały Rady Gminy w Marciszowie z dnia 10 września 2001 r. (poz. 1734)

 Statut Gminy Marciszów

 

C z ę ś ć   I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Marciszów, zwana dalej „gminą”, jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stale zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.

§ 2

1. Gmina Marciszów położona jest w powiecie kamiennogórskim w województwie dolnośląskim i zaj-muje obszar o powierzchni 61,8 km2.

2. Dokładny przebieg granic ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3. W skład gminy wchodzą następujące sołectwa:

  Marciszów,

  Ciechanowice,

  Sędzisław,

  Wieściszowice,

  Pastewnik,

  Nagórnik,

  Domanów,

  Świdnik,

  Pustelnik.

§ 3

1. Gmina ma osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy  podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 4

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Marciszów.

Zakres działania i zadania gminy

§ 5

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.

§ 6

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2. Obowiązek ten spełnia gmina przez swoje organy, realizuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki  nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania  odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymanie  gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy  z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi  innych państw.

4. Gmina wykonuje zadania zlecone, wynikające z us-taw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

5. Gmina może wykonywać zadania z za kresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

6. Zadania określone w ust. 4 i 5  gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych.

§ 7

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik  nr 6 do niniejszego statutu.

3. Statut jednostki organizacyjnej gminy uchwala Rada Gminy.

4. Statut jednostki organizacyjnej gminy określa min.: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia w majątek trwały oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym  majątkiem.

5. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy do Zarządu.

§ 8

1. Gmina może tworzyć i przystępować do spółek oraz wykupywać akcje i udziały.

2. Do wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości realizacyjne, gmina może przystępować do związku gmin.

3. Przystąpienie do związku wymaga zgody Rady Gminy.

4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

5. Gmina może tworzyć i być członkiem stowarzyszeń i fundacji.

6. Gmina może nawiązywać współpracę partnerską z gminami zagranicznymi.

7.    Nawiązanie współpracy wymaga zgody Rady Gminy.

C z ę ś ć   II

Władze gminy

§ 9

1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2. Organami gminy są: Rada Gminy, zwana dalej „Radą”, oraz Zarząd Gminy, zwany dalej „Zarządem”.

3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

4. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy. Zasady dostępu do dokumentów
i korzystania z nich określa załącznik nr 5 do statutu.

5. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

6. Ustawowy skład Rady wynosi 12 radnych.

7. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 10

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego(ych) w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Funkcji określonych w pkt 1 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.

3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego(ych) następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym
w pkt 1.

4. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub  Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż
w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

5. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w pkt 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia jej złożenia jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta rezygnacja.

§11

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie-wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 12

1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

1) uchwalenie statutu oraz jego zmian,

2) uchwalenie statutu jednostek organizacyjnych gminy oraz sołectw,

3) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

4) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

5) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) uchwalanie programów gospodarczych,

8) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

9) podejmowanie uchwał  w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e)  zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę  ustaloną corocznie przez Radę Gminy,

f)    tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania  udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)  ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń  udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

11) określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań na podstawie porozumienia, o których mowa w § 6 ust. 4 i 5,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdzia-łania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

14) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia  pomników,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

18) uchwalanie przepisów gminnych,

19) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

20) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 13

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności przez Wiceprzewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

5. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

6. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi  określone w ust. 1 w zdaniu drugim.

7. Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady  projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady  co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady Gminy.

8. Projekt porządku obrad pierwszej sesji, o której mowa w ust. 2 i 3, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie gminy.

§ 14

Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów zawiera regulamin Rady stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 15

1. Do wykonywania swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje komisje stałe i doraźne, określając ich  przedmiot  działania i skład osobowy.

2. Uchwałami Rady mogą być również tworzone  komisje doraźne. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

3. Liczbę członków komisji, ich skład osobowy określa Rada  w uchwale o powołaniu komisji.

4. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący lub w jego imieniu Wiceprzewodniczący.

5. Członkowie komisji wybierają ze swego grona przewodniczącego komisji.

6. Przewodniczący komisji przedstawiają roczne plany pracy swoich komisji  i składają sprawozdania z ich działalności na sesji Rady.

7. Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy, zgodnie z ustalonym planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego Rady

8. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

9. Posiedzenie komisji może się odbyć, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa osób wchodzących w jej skład.

10. Komisja wydaje opinie zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

11. Z każdego posiedzenia komisja sporządza  protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i czas trwania posiedzenia,

2) nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu,

3) informacje dotyczące rozpatrywanych spraw,

4) wnioski i opinie.

§ 16

1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący, Zarząd Gminy z głosem doradczym.

2. W posiedzeniach komisji biorą udział  kierownicy jednostek organizacyjnych gminy bądź pracownicy tych jednostek, których temat bezpośrednio dotyczy.

3. Uczestnictwo osób, o których mowa w ust. 2, uzgadnia przewodniczący komisji z Biurem Rady, które powiadamia o posiedzeniu i informuje o temacie.

§ 17

1. Do zadań komisji w szczególności należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd oraz przedkładanych przez członków komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie projektu budżetu i jego wykonania w zakresie swojego działania.

§ 18

1. Komisje, zwłaszcza do realizacji zadań o charakterze kompleksowym, powinny podejmować współpracę, odbywając w tym celu wspólne posiedzenia, uchwalając wspólne opinie i wnioski.

2. Komisje mogą inicjować i podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad, zwłaszcza sąsiadujących.

§ 19

1. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub przewodniczącego komisji.

2. Wspólne posiedzenie komisji odbywa się pod przewodnictwem prowadzącego, wybranego przez prze-wodniczących komisji spośród siebie.

§ 20

1. Do wykonywania uprawnień kontrolnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną, składającą się wyłącznie z radnych, w tym przedstawicieli wszystkich klubów.

2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz członkowie Zarządu Gminy.

3. Zakres działania Komisji Rewizyjnej:

1) nadzór i kontrola jednostek organizacyjnych gminy,

2) kontrola wykonania budżetu i zadań budżetowych,

3) opiniowanie sprawozdań z wykonania budżetu,

4) występowanie z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Zarządu Gminy.

4. Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 21

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej.

§ 22

Utrzymywanie stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmowanie zgłoszonych przez mieszkańców postulatów i przedstawianie ich organom gminy do rozpatrzenia jest podstawowym obowiązkiem radnego, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

§ 23

1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach do Rady Gminy następujące ślubowanie:

„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców – godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy. Tak mi dopomóż Bóg”.

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 24

1. Radny winien współpracować z jednostką pomocniczą gminy (sołectwo) i informować mieszkańców o poczynaniach władz samorządowych.

2. Radny zobowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 25

1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Gminy, w której radny uzyskał mandat.

2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

3. Przepis pkt 1 nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie wyboru.

§ 26

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

Dotyczy to również osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Rady.

4. Na zasadach ustalonych przez Radę, radnemu przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży służbowych, jednakże dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka Zarządu w gminie, w której uzyskał mandat.

5. Radny jest zobowiązany do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

§ 27

1. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

2. Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

§ 28

1. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może:

  domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,

  podejmować działania i składać wnioski w organach gminy i gminnych jednostek organizacyjnych,

  żądać pomocy Zarządu i Urzędu w sprawach wynikających z działalności radnego, a w szczególności informacji o planach i realizacji zadań budżetowo-gospodarczych, wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania.

2. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby działające według następujących zasad:

a) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,

b) kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych,

c) można należeć tylko do jednego klubu,

d) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,

e) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

f)  działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie.

C z ę ś ć    III

Organy wykonawcze gminy

Zarząd Gminy

§ 29

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 3 osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: Wójt Gminy, nieetatowy  Zastępca Wójta oraz 1 członek Zarządu.

3. Przewodniczącym Zarządu jest Wójt Gminy.

4. Zastępca Wójta pełni swoje obowiązki podczas nieobecności Wójta w zakresie udzielonych mu upoważnień.

5. Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

6. Zasady wyboru i odwołania Wójta, Zastępcy Wójta  oraz członków Zarządu określa ustawa o samorządzie gminnym.

7. Rada może poprzedzić wybór Wójta postępowaniem konkursowym.

8. Warunki konkursu (regulamin konkursowy) określa Rada w drodze uchwały.

9. Wynik konkursu nie wiąże Rady.

§ 30

1. Wójt jest pracownikiem samorządowym.

2. Stosunek pracy z Wójtem nawiązuje się na podstawie wyboru.

3. Wynagrodzenia dla Wójta ustala Rada na wniosek Zarządu w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.

§ 31

1. Zarząd wykonuje  uchwały Rady Gminy i zadania gminne określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowanie projektu budżetu,

2) przygotowanie projektów uchwał,

3) określanie sposobu wykonania uchwał,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) realizacja budżetu,

6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

7) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej gminy,

8) zaciąganie krótkoterminowych pożyczek w roku budżetowym w granicach ustalonych przez Radę,

9) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i działalności Zarządu,

10) ustalenie zakresu spraw, które Wójt może powierzyć w swoim imieniu Sekretarzowi,

11) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

12) udzielanie pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażenia zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

13) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

14) wydawanie w formie uchwały przepisów porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki. Uchwała wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady,

15) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu a zamówienia publiczne.

3. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w us-talonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

§ 32

Do zadań Wójta jako Przewodniczącego Zarządu należy:

1) zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenia,

2) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,

3) podejmowanie czynności należacych do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, czynności podjęte w tym trybie wymagają zatwierdzenia na posiedzeniu Zarządu,

4) mianowanie pracowników zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy,

5) zawieszenie w pełnieniu obowiązków pracowniczych, na czas nieprzekraczający 3 miesiący, pracownika samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,

6) rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi,

7  wykonywanie obowiązków Szefa Obrony Cywilnej Gminy,

8) wykonywanie czynności zastrzeżonych w przepisach szczególnych.

§ 33

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, zwanego dalej "Urzędem".

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.

3. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

4. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

5. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Wójt.

6. Wójt może upoważnić Sekretarza Gminy lub innych pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w pkt 5.

C z ę ś ć  IV

Zasady i tryb przeprowadzania referendum

§ 34

1. O najistotniejszych sprawach gminy decydują jej mieszkańcy w głosowaniu powszechnym poprzez referendum.

2. Referendum może być zwołane w każdej sprawie ważnej dla gminy.

3. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

2) odwołanie Rady przed upływem kadencji.

4. Odwołanie Rady przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

§ 35

1. Referendum przeprowadza sie z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

§ 36

Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie, przedstawione na urzędowej karcie do głosowania.

§ 37

W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 38

Uchwałę o przeprowadzeniu referendum określającą jego przedmiot i termin Rada podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.

§ 39

1. Wynik referendum jest rozstrzygający, jeżeli za jednym rozwiązaniem w sprawie poddanej pod głosowanie opowiedziało się więcej niż połowa biorących udział w referendum.

2. Wynik referendum w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców jest rozstrzygający, jeżeli za samoopodatkowaniem się padło co najmniej 2/3 ważnie oddanych głosów.

§ 40

1. Rada Gminy podejmuje uchwałę  o przeprowadzeniu referendum bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby radnych.

2. Uchwała podlega bezzwłocznemu opublikowaniu przez rozplakatowanie na terenie gminy oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 41

Koszty związane z przeprowadzeniem referendum pokrywa się z budżetu gminy,

C z ę ś ć   V

Przepisy gminne

§ 42

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy.

2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

5. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie uchwały.

6. Uchwała, o której mowa w pkt. 5, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji.

7. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia uchwały, Rada określa termin jej mocy obowiązującej.

8. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

9. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 778).

10. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

C z ę ś ć   VI

Gospodarka finansowa gminy

§ 43

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.

2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając przepisy ustawy o finansach publicznych i wskazówki Rady.

3. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia gminnego z objaśnieniami, Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

5. Rada uchwala budżet do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.

6. Gospodarka finansowa jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

7. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określi Rada.

§ 44

Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 45

Obsługę kasową gminy prowadzi bank wskazany przez Radę.

§ 46

1. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

2. Uchwały Rady dotyczące zobowiązań finansowych wskazują jednocześnie źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

C z ę ś ć   VII

Mienie gminy

§ 47

1. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe.

2. Mieniem gminnym jest własność i inne prawo majątkowe gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

3. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 48

Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania mienia gminnego.

§ 49

1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

3. Do czynności przekraczającej zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 50

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 51

1. Do realizacji zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.

2. Działalność jednostek organizacyjnych jest finansowana z budżetu gminy.

3. Rada uchwala statuty jednostek wskazanych w ust. 1.

4. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 6 do statutu.

C z ę ś ć   VIII

Jednostki pomocnicze gminy

§ 52

1. Gmina może tworzyć sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy.

2. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 2.

§ 53

1. Na terenie gminy tworzy się 9 sołectw wymienionych w § 2 pkt 3 statutu.

2. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

1.  Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:

1) nazwę i obszar jednostki  pomocniczej,

2) zasady i wybór organów jednostki pomocniczej,

3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,

4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,

5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru Rady nad działalnością organów jednostki pomocniczej.

4. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, realizowany przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych przez jednostki pomocnicze.

5. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informacje w tym zakresie Zarządowi.

§ 54

1. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys.

2. Obowiązki sołtysa w zakresie administracji publicznej określają ustawy.

3. Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania sołtysa o sesji Rady, na takich samych zasadach jak radnych.

4. Sołtys może brać udział w posiedzeniach komisji stałych lub doraźnych Rady na zaproszenie Przewodniczącego Komisji, jeżeli przedmiotem posiedzenia jest sprawa sołectwa, może zabrać głos w dyskusji bez prawa głosowania.

5. W przypadku uczestnictwa w sesjach sołtysowi przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży według zasad określonych przez Radę.

C z ę ś ć   IX

Przepisy końcowe

§ 55

Przepisy § 9 ust. 6, § 20 ust. 1, § 27 ust. 2, § 29 ust. 1 mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której wszedł w życie niniejszy statut.

§ 56

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy:

1) o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74z późn. zm.),

2) przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990 r. (Dz. U. Nr 32,poz. 191 z późn. zmianami),

3) o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zmianami).

§ 57

1. Uchwalenie statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

ZAŁĄCZNIKI: nr 1, nr 2, nr 3, nr 4