Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)

 

Regulamin pracy rady gminy

 


I. Postanowienia ogólne

§ 1

1.  Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z innych przepisów.

2.  Rada, jako organ stanowiący i kontrolny gminy, obraduje na sesjach oraz działa za pośrednictwem komisji i radnych.

§ 2

1.  Porządek obrad przygotowuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii Zarządu.

2.  Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 3

1.  Sesje mogą składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2.  Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów pisemnego powiadamiania radnych.

3.  O sesji rady Przewodniczący powiadamia pisemnie jej członków na co najmniej 7 dni przed terminem, wskazując miejsce, dzień, godzinę, doręczając radnym proponowany porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.

4.  Sesje Rady powinny być poprzedzone tematycznym posiedzeniem komisji.

5.  Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

6.  Dopuszcza się imienne zaproszenie gości przez Przewodniczącego Rady.

§ 4

1.  Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności.

2.  Radny jest zobowiązany przybyć na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w nim do końca. W przypadku przybycia radnego po rozpoczęciu sesji, radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoje przybycie.

3.  Radny jest zobowiązany powiadomić Przewodniczącego Rady lub Biuro Rady o każdej nieobecności na posiedzeniu.

4.  Obowiązek określony w pkt 3 dotyczy także udziału w pracach komisji, przy czym przez Przewodniczącego Rady rozumie się Przewodniczącego Komisji.

§ 5

1.  Obrady Rady są jawne, co oznacza, że podczas sesji na sali może być zgromadzona publiczność, zajmując wyznaczone miejsca.

2.  Rada może wyłączyć jawność obrad ze względu na ochronę tajemnicy państwowej, ochronę porządku publicznego i bezpieczeństwa, a także z uwagi na ochronę innych dóbr podlegających ochronie z mocy ustaw szczególnych.

Uchwały w tym przedmiocie zapadają większością głosów.

3.  Po ogłoszeniu tajności na sali obrad zostają radni i pracownik obsługi Biura Rady.

4.  Osoby uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody Przewodniczącego ujawniać treści dotyczącej tej części obrad.

5.  Część protokołu sesji dotycząca posiedzenia tajnego musi być przechowywana w sposób zapewniający zachowanie tajemnicy i dostępna za zgodą Przewodniczącego Rady wyrażoną na piśmie.

§ 6

1.  Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady Gminy.

2.  Nadzór merytoryczny nad Biurem Rady sprawuje Przewodniczący Rady.

3.  Wszelkie materiały i informacje niezbędne w pracach Rady i jej organów opracowuje Urząd Gminy.

II. Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie sesji

§ 7

1.  Przygotowanie materiałów na sesję zapewnia Zarząd. Obsługę organizacyjną pełni pracownik Biura Rady.

2.  Materiały na sesję, w tym projekty uchwał, Zarząd składa do Biura Rady nie później niż 7 dni przed terminem sesji.

3.  Projekty uchwał przekazane do Biura Rady winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.

4.  Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.

§ 8

W porządku obrad sesji zwyczajnej przewiduje się:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informację Zarządu o pracy w okresie między sesjami.

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) odpowiedzi na interpelacje, wnioski radnych z poprzedniej sesji,

6) interpelacje i zapytania,

7) sprawy różne.

§ 9

1.  Sesję otwiera Przewodniczący Rady formułą „Otwieram sesję Rady Gminy w Marciszowie”, a po wyczerpaniu porządku obrad zamyka ją formułą „Zamykam sesję Rady Gminy w Marciszowie”.

2.  Po sprawdzeniu quorum Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad sesji. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub Wójt Gminy.

3.  Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie z porządku obrad zapada zwykłą większością w głosowaniu jawnym.

§ 10

1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem. W uzasadnionych przypadkach po stwierdzeniu, że brak sprzeciwu, może dokonać zmiany w kolejności realizowania porządku obrad.

2.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

3.  Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej radnym zaproszonej na sesję.

§ 11

1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.  W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od porządku obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać go „do rzeczy”, a po dwukrotnym przywróceniu odebrać mu głos.

3.  Jeżeli sposób wystąpienia lub zachowania radnego zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie przynosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole. Wystąpienie radnych nie powinno przekraczać 5 minut.

4.  Postanowienia pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

§ 12

1.  W porządku obrad przewiduje się zgłaszanie wniosków i interpelacji ustnie i na piśmie.

2.  Interpelacja powinna być skierowana na piśmie lub podana ustnie ze szczegółowym określeniem sprawy, wskazaniem adresata i dotyczyć spraw gminy.

3.  Interpelacje można składać w Biurze Rady lub na sesji w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych”. Biuro Rady przekazuje je Zarządowi w ciągu dwóch dni w celu udzielenia odpowiedzi.

4.  Adresat interpelacji jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie radnemu i do Biura Rady w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania. Z odpowiedzią należy zapoznać radnych na następnej sesji.

5.  Radny ma prawo poinformowania Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadowala radnego, Rada na wniosek składającego interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.

§ 13

1.  Radny ma prawo zgłosić na sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) sprawdzenia quorum,

2) uchwalenia tajności obrad,

3) utajnienia głosowania,

4) poprawek do projektów uchwał, odroczenie do następnej sesji lub odesłanie do komisji bądź zdjęcie z porządku obrad kwestionowanych projektów uchwał,

5) zakończenie dyskusji,

6) przeliczenie głosów,

7) zmiany porządku obrad,

8) zamknięcie listy mówców.

2.  Wniosek formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym wysłuchaniu wnioskodawcy.

3.  Rada podejmuje decyzje w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 14

1.  Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia, czas trwania, numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5)            zatwierdzenie porządku obrad,

6)            przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

2.  Do protokołu należy załączyć listę obecnych radnych.

3.  Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, rozpoczynając numerację od początku kadencji.

§ 15

1.  Protokół wykłada się do wglądu radnym w Biurze Rady oraz na sali na każdej następnej sesji.

2   Prawo wglądu do protokołu oraz robienie notatek i odpisów z jawnych posiedzeń Rady ma każdy mieszkaniec gminy.

§ 16

1.  Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

2.  Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż przed przyjęciem protokołu na najbliższej sesji.

3.  O uwzględnieniu poprawek decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

4.  Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym.

5.  Dopuszcza się nagrywanie obrad sesji, po przyjęciu protokołu na następnej sesji taśma może podlegać skasowaniu.

III. Tryb głosowania

§ 17

1.  Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2.  W głosowaniu udział biorą jedynie członkowie Rady.

§ 18

1.  Uchwały Rady i jej organów zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  Zwykła większość jest to liczba głosów „za”, która przewyższa o jeden głos liczbę głosów „przeciw”.

3.  Bezwzględna większość głosów ma miejsce, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden przewyższającą sumę pozostałych ważnie oddanych głosów („przeciw”i „wstrzymujących się”).

4.  W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.

§ 19

1.  Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2.  Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji w składzie trzech radnych.

3.  Głosowanie tajne przeprowadza się na kartkach do głosowania ostemplowanych pieczęcią Rady.

4.  Za głosy ważne uznaje się te głosy, które oddano poprzez wskazanie za albo przeciw lub „wstrzy-muję się”.

5.  W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głosowanie tajne powtarza się.

§ 20

Rada może zadecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do głosowania tajnego z zastosowaniem zasad określonych w § 19.

§ 21

1.  Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.  W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.  W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.  Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 22

1.  Jeśli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje za wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2.  Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.  W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.  W przypadku zgłoszenia tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 21 ust. 2.

5.  Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.  Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.  Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

IV. Uchwały Rady

§ 23

1.  Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2.  Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 24

1.  Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.  Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

a) datę i tytuł oraz kolejny numer,

b) podstawę prawną,

c)  postanowienia merytoryczne,

d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,

f)   w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwał.

3.  W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

4.  Projekty uchwał przygotowane przez Zarząd opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez Przewodniczącego Komisji.

5.  W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję lub grupę radnych, Zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały.

§ 25

Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.

§ 26

1.  Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.

2.  Uchwały w sprawie przepisów porządkowych przekazuje w ciągu 2 dni od ich podjęcia.

V. Postanowienia końcowe

§ 27

Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.