Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)
|
§ 1
1. Rada
rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do
jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wynikające z
innych przepisów.
2. Rada, jako
organ stanowiący i kontrolny gminy, obraduje na sesjach oraz działa za
pośrednictwem komisji i radnych.
§ 2
1. Porządek
obrad przygotowuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego
Wiceprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii Zarządu.
2. Przygotowanie
sesji obejmuje:
1) ustalenie
porządku obrad,
2) ustalenie
czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie
dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących
poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 3
1. Sesje mogą składać się z
jednego lub kilku posiedzeń.
2. Ogłoszenie
terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów
pisemnego powiadamiania radnych.
3. O sesji
rady Przewodniczący powiadamia pisemnie jej członków na co najmniej 7 dni przed
terminem, wskazując miejsce, dzień, godzinę, doręczając radnym proponowany
porządek obrad, materiały z tym związane, a w szczególności projekty uchwał.
4. Sesje Rady
powinny być poprzedzone tematycznym posiedzeniem komisji.
5. Przewodniczący
Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.
6. Dopuszcza
się imienne zaproszenie gości przez Przewodniczącego Rady.
§ 4
1. Przed
otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności.
2. Radny jest zobowiązany przybyć
na posiedzenie punktualnie i uczestniczyć w nim do końca. W przypadku przybycia
radnego po rozpoczęciu sesji, radny powinien zgłosić Przewodniczącemu swoje
przybycie.
3. Radny jest zobowiązany
powiadomić Przewodniczącego Rady lub Biuro Rady o każdej nieobecności na
posiedzeniu.
4. Obowiązek określony w pkt 3
dotyczy także udziału w pracach komisji, przy czym przez Przewodniczącego Rady
rozumie się Przewodniczącego Komisji.
§ 5
1. Obrady
Rady są jawne, co oznacza, że podczas sesji na sali może być zgromadzona
publiczność, zajmując wyznaczone miejsca.
2. Rada może
wyłączyć jawność obrad ze względu na ochronę tajemnicy państwowej, ochronę
porządku publicznego i bezpieczeństwa, a także z uwagi na ochronę innych dóbr
podlegających ochronie z mocy ustaw szczególnych.
Uchwały w tym przedmiocie zapadają większością głosów.
3. Po ogłoszeniu tajności na sali
obrad zostają radni i pracownik obsługi Biura Rady.
4. Osoby
uczestniczące w tajnej części obrad nie mogą bez pisemnej zgody
Przewodniczącego ujawniać treści dotyczącej tej części obrad.
5. Część
protokołu sesji dotycząca posiedzenia tajnego musi być przechowywana w sposób
zapewniający zachowanie tajemnicy i dostępna za zgodą Przewodniczącego Rady
wyrażoną na piśmie.
§ 6
1. Obsługę
Rady zapewnia Biuro Rady Gminy.
2. Nadzór
merytoryczny nad Biurem Rady sprawuje Przewodniczący Rady.
3. Wszelkie
materiały i informacje niezbędne w pracach Rady i jej organów opracowuje Urząd
Gminy.
II. Przygotowanie, prowadzenie i dokumentowanie
sesji
§
7
1. Przygotowanie
materiałów na sesję zapewnia Zarząd. Obsługę organizacyjną pełni pracownik
Biura Rady.
2. Materiały
na sesję, w tym projekty uchwał, Zarząd składa do Biura Rady nie później niż 7
dni przed terminem sesji.
3. Projekty
uchwał przekazane do Biura Rady winny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
4. Przed
każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych.
§ 8
W porządku obrad sesji zwyczajnej
przewiduje się:
1) zatwierdzenie
porządku obrad,
2) przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3) informację
Zarządu o pracy w okresie między sesjami.
4) rozpatrzenie
projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) odpowiedzi
na interpelacje, wnioski radnych z poprzedniej sesji,
6) interpelacje
i zapytania,
7) sprawy
różne.
§ 9
1. Sesję otwiera Przewodniczący
Rady formułą „Otwieram sesję Rady Gminy w Marciszowie”, a po wyczerpaniu
porządku obrad zamyka ją formułą „Zamykam sesję Rady Gminy w Marciszowie”.
2. Po sprawdzeniu quorum
Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad sesji. Z wnioskiem o
uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub Wójt Gminy.
3. Wniosek o uzupełnienie
porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie z porządku obrad zapada zwykłą
większością w głosowaniu jawnym.
§ 10
1. Przewodniczący
prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję
nad każdym punktem. W uzasadnionych przypadkach po stwierdzeniu, że brak
sprzeciwu, może dokonać zmiany w kolejności realizowania porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności
zgłoszeń.
3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie
niebędącej radnym zaproszonej na sesję.
§ 11
1. Przewodniczący
czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim
wystąpieniu wyraźnie odbiega od porządku obrad lub znacznie przekracza
wyznaczony czas, Przewodniczący może przywołać go „do rzeczy”, a po dwukrotnym
przywróceniu odebrać mu głos.
3. Jeżeli sposób wystąpienia lub zachowania
radnego zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący
przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie przynosi skutku, może
odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole. Wystąpienie
radnych nie powinno przekraczać 5 minut.
4. Postanowienia
pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i
publiczności.
§ 12
1. W porządku
obrad przewiduje się zgłaszanie wniosków i interpelacji ustnie i na piśmie.
2. Interpelacja powinna być skierowana na piśmie
lub podana ustnie ze szczegółowym określeniem sprawy, wskazaniem adresata i
dotyczyć spraw gminy.
3. Interpelacje można składać w Biurze Rady lub
na sesji w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych”. Biuro Rady przekazuje je
Zarządowi w ciągu dwóch dni w celu udzielenia odpowiedzi.
4. Adresat interpelacji jest zobowiązany udzielić
odpowiedzi na piśmie radnemu i do Biura Rady w ciągu 14 dni od dnia jej
otrzymania. Z odpowiedzią należy zapoznać radnych na następnej sesji.
5. Radny
ma prawo poinformowania Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą. W
przypadku zgłoszenia, że udzielona odpowiedź nie zadowala radnego, Rada na
wniosek składającego interpelację może zażądać dodatkowych wyjaśnień.
§ 13
1. Radny ma prawo zgłosić na
sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
1) sprawdzenia
quorum,
2) uchwalenia
tajności obrad,
3) utajnienia
głosowania,
4) poprawek do
projektów uchwał, odroczenie do następnej sesji lub odesłanie do komisji bądź
zdjęcie z porządku obrad kwestionowanych projektów uchwał,
5) zakończenie
dyskusji,
6) przeliczenie
głosów,
7) zmiany porządku
obrad,
8) zamknięcie
listy mówców.
2. Wniosek
formalny powinien być przegłosowany bezpośrednio po zgłoszeniu, po ewentualnym
wysłuchaniu wnioskodawcy.
3. Rada
podejmuje decyzje w sprawie wniosków formalnych w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów.
§ 14
1. Z każdego posiedzenia Rady
sporządza się protokół, który winien zawierać:
1) numer,
datę, miejsce posiedzenia, czas trwania, numery podjętych uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności obrad,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu
z poprzedniej sesji,
5)
zatwierdzenie
porządku obrad,
6)
przebieg obrad,
streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,
7) podpis
przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Do
protokołu należy załączyć listę obecnych radnych.
3. Protokoły
numeruje się cyframi rzymskimi, rozpoczynając numerację od początku kadencji.
§ 15
1. Protokół
wykłada się do wglądu radnym w Biurze Rady oraz na sali na każdej następnej sesji.
2 Prawo wglądu do protokołu oraz
robienie notatek i odpisów z jawnych posiedzeń Rady ma każdy mieszkaniec gminy.
§ 16
1. Protokół
przyjmuje się na następnej sesji.
2. Radni mogą
zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak
nie później niż przed przyjęciem protokołu na najbliższej sesji.
3. O
uwzględnieniu poprawek decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.
4. Radny,
którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na następnej
sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym.
5. Dopuszcza
się nagrywanie obrad sesji, po przyjęciu protokołu na następnej sesji taśma
może podlegać skasowaniu.
§
17
1. Głosowanie
jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.
2. W
głosowaniu udział biorą jedynie członkowie Rady.
§
18
1. Uchwały
Rady i jej organów zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym
przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady,
chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Zwykła
większość jest to liczba głosów „za”, która przewyższa o jeden głos liczbę
głosów „przeciw”.
3. Bezwzględna większość głosów
ma miejsce, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co
najmniej o jeden przewyższającą sumę pozostałych ważnie oddanych głosów
(„przeciw”i „wstrzymujących się”).
4. W
przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego, za wyjątkiem
rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.
§ 19
1. Głosowanie
tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
2. Głosowanie
tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana na sesji w składzie trzech
radnych.
3. Głosowanie
tajne przeprowadza się na kartkach do głosowania ostemplowanych pieczęcią Rady.
4. Za głosy ważne uznaje się te
głosy, które oddano poprzez wskazanie „za” albo „przeciw” lub „wstrzy-muję się”.
5. W
przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głosowanie tajne powtarza się.
§ 20
Rada może zadecydować o podjęciu
uchwały w głosowaniu imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do głosowania
tajnego z zastosowaniem zasad określonych w § 19.
§ 21
1. Przewodniczący
obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie
proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a
wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W
pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami.
Ewentualny
spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga
Przewodniczący obrad.
3. W
przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się
kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis
ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na
piśmie.
§ 22
1. Jeśli oprócz wniosku
(wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o
odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje za
wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie
nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje
według ich kolejności, z tym w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad
poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga
o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej
inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod
głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia tego samego fragmentu
projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 21 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie
łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący
obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości
ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie,
o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek
przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi
postanowieniami uchwały.
§
23
1. Rada rozstrzyga sprawy
rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.
2. Uchwały
są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które
mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 24
1. Inicjatywę uchwałodawczą
posiada każdy z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt
uchwały powinien określać w szczególności:
a) datę i tytuł oraz kolejny numer,
b) podstawę prawną,
c) postanowienia merytoryczne,
d) określenie organów odpowiedzialnych za
wykonanie uchwały,
e) termin
wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,
f) w miarę
potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwał.
3. W uchwałach podaje się numer
sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok
podjęcia uchwały.
4. Projekty uchwał przygotowane
przez Zarząd opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji są odczytywane na
sesji przez Przewodniczącego Komisji.
5. W przypadku podjęcia
inicjatywy uchwałodawczej przez komisję lub grupę radnych, Zarząd wyraża swoje
stanowisko do projektu uchwały.
§ 25
Uchwały
podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który prowadził sesję.
§
26
1. Wójt
przedkłada Wojewodzie uchwały w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.
2. Uchwały w
sprawie przepisów porządkowych przekazuje w ciągu 2 dni od ich podjęcia.
§ 27
Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie
postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.