Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)

 

Regulamin komisji rewizyjnej

 


§ 1

1.  Komisja Rewizyjna zwana dalej "Komisją" ma charakter stały.

2.  Zadaniem Komisji jest kontrola działalności Zarządu Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

3.  Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w statucie gminy oraz innych przepisach zobowiązujących Zarząd do ich wykonywania, a w szczególności:

1)     wykonywanie uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa,

2)            gospodarowania mieniem gminy,

3)            wykonywanie budżetu.

4.  Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się na podstawie kryterium:

1) zgodności z prawem,

2) celowości,

3) rzetelności,

4) gospodarności.

5.  Komisja przeprowadza kontrolę na podstawie planu pracy Komisji, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.

§ 2

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działania tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 3

Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 1 pkt 4.

§ 4

1.  Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2.  Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.  Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.  Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3 wykonywane są niezwłocznie.

5.  Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 5

1.  W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.  Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 6

Zespól kontrolny ma prawo:

1) wglądu we wszystkie dokumenty, oprócz akt personalnych,

2) udziału w pracach kontrolnych biegłych, jeżeli ich udział jest wskazany,

3) wezwania do złożenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 7

Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

§ 8

Zadaniem Komisji jest:

   rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

   ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 9

1.  Komisja Rewizyjna sporządza protokół pokontrolny zawierający:

1) nazwę komisji,

2) miejsce i datę oraz przedmiot kontroli,

3) nazwiska zespołu kontrolnego,

4) ocenę struktur organizacyjnych kontrolowanej jednostki,

5) ustalenie stanu faktycznego stwierdzonego przez Zespół oraz wyjaśnienia kontrolowanych,

6) po stwierdzeniu nieprawidłowości wykaz dokumentów na podstawie których je stwierdzono,

7) wnioski pokontrolne,

8) podpisy kontrolujących i osób obecnych podczas kontroli.

2.  Protokół pokontrolny otrzymują:

1) Przewodniczący Rady Gminy,

2) Zarząd Gminy,

3) jednostka kontrolowana.

3.  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej składa na posiedzeniu Rady Gminy sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli i przedstawia propozycje w sprawach dalszych działań Komisji.

§ 10

1.  W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.  Wyjaśnienia, o których mowa w pkt 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

§ 11

1.  Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.  Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w ter-minie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 12

1.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą członkowie wybrani spośród radnych, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.

2.  Członkami Komisji nie mogą być:

1) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady,

2) członkowie Zarządu Gminy.

§ 13

1.  Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 2 członków Komisji lub na wniosek Przewodniczącego Rady.

2.  Przewodniczący Rady zwraca się do Przewodniczącego Komisji o zwołanie posiedzenia – określa powód zwołania Komisji.

3.  W posiedzeniu Komisji mogą brać udział oprócz członków:

1) Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący,

2) Przewodniczący komisji problemowych, gdy w porządku posiedzenia jest punkt dotyczący spraw związanych z zakresem działania danej komisji; o fakcie takim przewodniczący Komisji Rewizyjnej informuje właściwego przewodniczącego komisji,

3) zaproszeni przez Przewodniczącego Komisji członkowie Zarządu, radni i kierownicy jednostek organizacyjnych,

4) biegli powołani przez Komisję do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych.

4.  Osoby spoza Komisji powołane jako biegli do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych zobowiązani są do podpisania oświadczenia o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.

 

§ 14

1.  Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.  Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3.  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4.  Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5.  Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 15

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.


 

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)

 

Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich

 


§ 1

1.  Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) protokoły z posiedzeń Zarządu,

4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,

5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2.  Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.

§ 2

1.  Dokumenty z zakresu działania Rady, Zarządu i Ko-misji udostępnia się w Biurze Rady w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2.  Dokumenty w wymienione w § 1 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 3

1.  Z dokumentów wymienionych w § 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2.  Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

§ 4

1.  Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.

2.  Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.

3.  Odpłatność za czynności określone w ust. 1 wynosi:

1) za uwierzytelnienie notatki – 3 zł za każdą stronę,

2) za uwierzytelnienie fotografii – 4 zł,

3) za sporządzenie odbitki kserograficznej – 3 zł za stronę.

§ 5

Uprawnienia określone w § 1–3 nie znajdują zastosowania:

1) przypadku podjęcia przez Radę, Komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

 


Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)

 

 

 

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych

 

 

I.  Jednostki budżetowe

1.      Urząd Gminy.

2.      Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

II.  Spółki prawa handlowego z udziałem majątku gminy

Towarzystwo Budownictwa Społecznego  Spółka z o.o.