§
1
1. Komisja Rewizyjna zwana dalej
"Komisją" ma charakter stały.
2. Zadaniem Komisji jest kontrola
działalności Zarządu Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek
pomocniczych gminy.
3. Przedmiotem
kontroli są zadania własne określone w statucie gminy oraz innych przepisach
zobowiązujących Zarząd do ich wykonywania, a w szczególności:
1) wykonywanie uchwał Rady i innych zadań określonych
przepisami prawa,
2)
gospodarowania
mieniem gminy,
3)
wykonywanie budżetu.
4. Kontrolę realizacji zadań
przeprowadza się na podstawie kryterium:
1) zgodności z
prawem,
2) celowości,
3) rzetelności,
4) gospodarności.
5. Komisja
przeprowadza kontrolę na podstawie planu pracy Komisji, zatwierdzonego przez
Radę, a poza planem kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez
Radę.
§ 2
Komisja Rewizyjna przeprowadza
następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe
– obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół
działania tego podmiotu,
2) problemowe
– obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności
kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w
celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku
postępowania danego podmiotu.
§ 3
Postępowanie kontrolne przeprowadza
się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w
zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i
ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 1 pkt 4.
§ 4
1. Kontroli
Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w
szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę
określonych działań.
2. Rada może
nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub
odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może
nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały
Rady, o których mowa w ust. 2–3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja
Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych,
jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 5
1. W razie
powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa,
kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i
Wójta wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli
podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego
Rady.
§ 6
Zespól kontrolny ma prawo:
1) wglądu we
wszystkie dokumenty, oprócz akt personalnych,
2) udziału w
pracach kontrolnych biegłych, jeżeli ich udział jest wskazany,
3) wezwania do
złożenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 7
Kierownik kontrolowanej jednostki
jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków
niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 8
Zadaniem Komisji jest:
– rzetelne i
obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
– ustalenie
nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również
osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wskazanie
przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§ 9
1. Komisja Rewizyjna sporządza
protokół pokontrolny zawierający:
1) nazwę komisji,
2) miejsce i
datę oraz przedmiot kontroli,
3) nazwiska
zespołu kontrolnego,
4) ocenę
struktur organizacyjnych kontrolowanej jednostki,
5) ustalenie
stanu faktycznego stwierdzonego przez Zespół oraz wyjaśnienia kontrolowanych,
6) po
stwierdzeniu nieprawidłowości wykaz dokumentów na podstawie których je
stwierdzono,
7) wnioski
pokontrolne,
8) podpisy
kontrolujących i osób obecnych podczas kontroli.
2. Protokół
pokontrolny otrzymują:
1) Przewodniczący Rady Gminy,
2) Zarząd
Gminy,
3) jednostka
kontrolowana.
3. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej składa na posiedzeniu Rady Gminy sprawozdanie z
przeprowadzonej kontroli i przedstawia propozycje w sprawach dalszych działań
Komisji.
§ 10
1. W
przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu,
jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego
wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia,
o których mowa w pkt 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
§ 11
1. Kierownik
kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi
dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi,
o których mowa w ust. 1, składa się w ter-minie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 12
1. W skład
Komisji Rewizyjnej wchodzą członkowie wybrani spośród radnych, w tym
przedstawiciele wszystkich klubów.
2. Członkami
Komisji nie mogą być:
1) Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący Rady,
2) członkowie
Zarządu Gminy.
§ 13
1. Posiedzenia
Komisji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 2
członków Komisji lub na wniosek Przewodniczącego Rady.
2. Przewodniczący
Rady zwraca się do Przewodniczącego Komisji o zwołanie posiedzenia – określa powód
zwołania Komisji.
3. W
posiedzeniu Komisji mogą brać udział oprócz członków:
1) Przewodniczący
Rady lub Wiceprzewodniczący,
2) Przewodniczący komisji problemowych, gdy w porządku posiedzenia jest
punkt dotyczący spraw związanych z zakresem działania danej komisji; o fakcie
takim przewodniczący Komisji Rewizyjnej informuje właściwego przewodniczącego
komisji,
3) zaproszeni
przez Przewodniczącego Komisji członkowie Zarządu, radni i kierownicy jednostek
organizacyjnych,
4) biegli
powołani przez Komisję do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych.
4. Osoby spoza Komisji powołane
jako biegli do przeprowadzenia określonych czynności kontrolnych zobowiązani są
do podpisania oświadczenia o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.
§
14
1. Komisja Rewizyjna może na
zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane
komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady,
w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na
wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej
oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać
się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu
kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w
kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy
niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący
Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu
właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
§ 15
Komisja
Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie
kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne
organy kontroli.
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734)
§
1
1. Obywatelom udostępnia się
następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z
sesji,
2) protokoły z
posiedzeń Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) protokoły z
posiedzeń Zarządu,
4) rejestr
uchwał Rady i uchwał Zarządu,
5) rejestr
wniosków i opinii komisji Rady,
6) rejestr
interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich
formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
§ 2
1. Dokumenty
z zakresu działania Rady, Zarządu i Ko-misji udostępnia się w Biurze Rady w
dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty w wymienione w § 1 są również dostępne w wewnętrznej
sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§
3
1. Z
dokumentów wymienionych w § 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i
wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja
uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w
asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 4
1. Obywatele
mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych
w § 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności,
o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.
3. Odpłatność
za czynności określone w ust. 1 wynosi:
1) za
uwierzytelnienie notatki – 3 zł za każdą stronę,
2) za
uwierzytelnienie fotografii – 4 zł,
3) za
sporządzenie odbitki kserograficznej – 3 zł za stronę.
§ 5
Uprawnienia określone w § 1–3 nie
znajdują zastosowania:
1) przypadku podjęcia
przez Radę, Komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności,
2) do spraw
indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi
inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Marciszów (poz. 1734) |
1.
Urząd Gminy.
2.
Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej.
Towarzystwo
Budownictwa Społecznego Spółka z o.o.