1662

UCHWAŁA ZARZĄDU GMINY I MIASTA W ŻMIGRODZIE

z dnia 7 marca 2001 r.

w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy

za 2000 rok

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.), art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz uchwały nr 102/XI/00 Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie z dnia 26 stycznia 2000 r. w sprawie “Budżetu gminy” na 2000 rok (wraz z późniejszymi zmianami) Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie postanawia:

§ 1

Przyjąć sprawozdanie z wykonania “Budżetu gminy” za 2000 rok wraz z załącznikami do sprawozdania od nr 1 do nr 10.

§ 2

Sprawozdanie z wykonania “Budżetu” za 2000 rok wraz z załącznikami przedłożyć:

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Podpisy członków Zarządu:

1. Zdzisław Średniawski
2. Jan Pączka
3. Jan Gmyz
4. Joanna Kantor
5. Zofia Maksymowicz
6. Mieczysław Mądry
7. Mirosława Żmijewska
SPRAWOZDANIE
Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY
ZA 2000 ROK

I. WSTĘP

Zgodnie z uchwałą nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku Rady Gminy i Miasta Żmigród plan dochodów i wydatków budżetowych na 2000 rok został uchwalony w wysokości:

dochody 15.562.782,– zł

wydatki 15.218.782,– zł

w tym: wydatki bieżące 12.559.469,– zł (82,5%)

wydatki inwestycyjne 2.659.313,– zł (17,5%)

Z dochodów budżetu gminy przewidziano spłatę pożyczek i kredytów na łączną kwotę 444.000,– zł, a powstały niedobór w wysokości 100.000,– zł planowano pokryć z zaciągniętego kredytu.

W ujęciu rachunkowym planowany wynik budżetu to nadwyżka budżetu w wysokości 344.000,– zł.

Na dzień 31 grudnia 2000 roku planowane dochody i wydatki budżetowe zamknęły się kwotą:

dochody 18.488.538,65 zł

wydatki 18.440.538,65 zł

w tym: wydatki bieżące 13.646.926,65zł (74,0%)

wydatki inwestycyjne 4.793.612,– zł (26,0%)

Planowana nadwyżka budżetu na 2000 rok po dokonaniu zmian wynosi 48.000,– zł. Ustalono spłatę rat pożyczek i kredytów w 2000 roku w wysokości 444.000,– zł.

Źródło sfinansowania wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach stanowią:

– wolne środki z lat ubiegłych w kwocie 196.000,– zł

– zaciągnięty kredyt w BGK we Wrocławiu " 100.000,– zł

– pożyczka z WFOŚiGW we Wrocławiu " 100.000,– zł

 

II. INFORMACJA O WYKONANIU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

Na przestrzeni 2000 roku w wyniku podjętych działań przez Zarząd Gminy plan dochodów wzrósł o kwotę 2.925.756,65 zł wynikającą z podjętych uchwał przez Radę Gminy i Miasta oraz Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie:

Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 140/2000 z dnia 31 marca 2000 roku
zwiększenie o zł 210.000,–
– Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 121/XIII/2000 z dnia 27 kwietnia 2000 r.
zwiększenie o zł 258.562,–
Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 134/XV/2000 z dnia 27 czerwca 2000 roku
zwiększenie o zł 121.118,–
– Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 168/2000 z dnia 28 czerwca 2000 roku
zwiększenie o zł 617.878,65
– Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 136/XVI/2000 z dnia 26 lipca 2000 roku
zwiększenie o zł 1.100.000,–
– Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 191/2000 z dnia 29 września 2000 roku
(dotacje) zwiększenie o zł 59.167,–
– Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 148/XVII/2000 z dnia 28 września 2000 roku
zwiększenie o zł 90.308,–
– Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 206/2000 z dnia 7 listopada 2000 roku
(dotacje) zwiększenie o zł 439.003,–
– Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 214/2000 z dnia 29 listopada 2000 roku
(dotacje) zwiększenie o zł 5.780,–
Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 153/XVIII/2000 z dnia 8 grudnia 2000 roku
zwiększenie o zł 128.368,–
– Uchwała Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 217/2000 z dnia 20 grudnia 2000 roku
(dotacje) zmniejszenie o zł – 57.085,–
– Uchwała Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 172/XIX/2000 z dnia 28 grudnia 2000 roku
zmniejszenie o zł – 47.343,–

------------------------------------------------------------------

Razem zwiększenia planu
wg uchwał o zł 2.925.756,65

------------------------------------------------------------------

Wysokość planowanych dochodów po dokonaniu wyżej wymienionych zmian z kwoty zł 15.562.782,–
wzrasta do kwoty zł 18.488.538,65
Zwiększeń planowanych dochodów o kwotę zł 2.925.756,65
dokonano w następujących tytułach:
1. Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu:
administracji rządowej kwota zł 406.883,65

----------------------------

z tego: na zadania inwestycyjne zł 37.760,–
budowa nowych punktów świetlnych
na zadania bieżące zł 369.123,65

----------------------------

w tym:
dotacja celowa na dofinansowanie oświetlenia drogowego zł 137.350,–
– dotacja celowa na zadania zlecone dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
z zakresu opieki społecznej zł 199.330,–
– dotacja celowa na wybory uzupełniające do Sejmu i Senatu zł 18.460,65
dotacja celowa na wybory Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej zł 13.983,–
2. Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa oraz ze źródeł pozabudżetowych
na dofinansowanie zadań własnych zł 2.387.763,–

----------------------------

z tego:

dotacje celowe na dofinansowanie zadań bieżących gminy zł 385.468,–

----------------------------

w tym:
dotacja na zadania bieżące przekazana z funduszy celowych na pomoc
dla środowiska kombatanckiego zł 17.608,–
– dotacja na zadania bieżące z przeznaczeniem na dożywianie uczniów zł 30.353,–
– dotacja na zadania bieżące przekazywana przez Wojewodę Wrocławskiego na
dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych
zmniejszenie o zł – 115.685,–
– dotacja przekazana z budżetu państwa z przeznaczeniem na sfinansowanie
skutków wdrażania systemu wynagradzania nauczycieli zł 414.464,–
– dotacje celowe Kuratorium Oświaty związane z dofinansowaniem ZFŚS,
podręczników, stypendia itp. zł 38.728,–
– dotacje celowe na dofinansowanie zadań inwestycyjnych ogółem zł 2.002.295,–

----------------------------

w tym:
dotacje otrzymane z funduszy celowych
z Urzędu Marszałka Województwa Dolnośląskiego
na drogi gminne ogółem zł 255.360,–

----------------------------

z tego:
na drogę Osiek Duży – Powidzko zł 184.832,–
na drogę Bychowo zł 49.920,–
na drogę Przywsie zł 20.608,–
– środki ze źródeł pozabudżetowych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska na usuwanie skutków powodzi zł 18.635,–
– środki ze źródeł pozabudżetowych
z WFOŚiGW na inwestycje – kotłownie
ul. Rzeźnicza i ul. Czereśniowa zł 128.300,–
– dotacja celowa Wojewody Dolnośląskiego
na dofinansowanie wodociągu – Bukolewo zł 250.000,–
– środki z Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu na halę sportową zł 1.100.000,–
dotacja celowa z Kuratorium Oświaty
we Wrocławiu na dofinansowanie inwestycji
oświatowych (sala gimnastyczna) zł 250.000,–
3. Różne rozliczenia zmniejszenie o zł – 86.098,–

----------------------------

z tego:
subwencja oświatowa zmniejszenie o zł – 128.410,–
– subwencja ogólna zmniejszenie o zł – 1.756,–
– część rekompensująca subwencji zwiększenie o zł + 44.068,–
4. Wzrost dochodów własnych o zł 217.208,–

----------------------------

OGÓŁEM ZWIĘKSZENIA o zł 2.925.756,65

=========

Szczegółowe wykonanie planowanych dochodów według działów, rozdziałów i paragrafów zawiera załącznik nr 1 do informacji z wykonania budżetu za 2000 rok.

Rzeczywiste wykonanie planowanych dochodów ogółem za 2000 rok wyniosło zł 17.961.726,–, co stanowi 97,15% rocznych założeń budżetu.

Planowane i wykonane dochody budżetu gminy wg tytułów dochodów obrazuje poniższe zestawienie

 

Wyszczególnienie

2000 rok

%

Wykonania

Różnica

3 – 4

przekrocz.

+

niewykon.

Plan

Wykonanie

A 1

Ogółem podstawowe dochody podatkowe

5.599.736

5.132.556

92,30

467.180

A 2

z tego

udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej

 

 

37.300

 

 

34.958

 

 

93,72

 

 

2.342

A 3

udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych

2.098.629

1.859.237

88,59

239.392

A 4

podatek rolny

617.300

670.803

108,67

+ 53.503

A 5

podatek od nieruchomości

2.295.857

2.008.886

87,50

286.971

A 6

podatek leśny

82.950

82.998

100,06

+ 48

A 7

podatek od środków transportowych

116.000

100.517

86,66

15.483

A 8

podatek dochodowy od osób fiz. prowadzących działalność gospodarczą, opłacany w formie karty podatkowej

48.000

52.254

108,86

+ 4.254

A 9

opłata skarbowa

168.400

198.994

118,17

+ 30.594

A 10

opłata eksploatacyjna

135.300

123.909

91,58

11.391

A 11

Pozostałe dochody

664.260

699.398

105,29

+ 35.138

 

podatek od spadków i darowizn

opłata targowa

podatek od posiadania psów

odsetki od nieterminowych płatności

odsetki od rachunków bankowych

opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu

– wpływy z jednostek budżetowych

Zespół Placówek Kultury, Przedszkole, Szkoły, GOPS

– różne dochody, wpływy z usług

10.700

56.500

7.700

98.600

45.000

150.000

192.820

102.940

21.753

74.521

5.816

47.994

37.106

152.726

174.138

185.344

203,30

131,89

75,54

48,68

82,46

101,82

90,31

180,05

+ 11.053

+ 18.021

– 1.884

– 50.606

– 7.894

+ 2.726

– 18.682

+ 82.404

A 12

Dochody z majątku gminy

1.075.690

1.249.509

116,16

+ 173.819

 

w tym

dochody z dzierżaw

247.690

316.600

127,82

+ 68.910

A 13

Dochody z podatków i opłat A 1 + A 11 + A 12

7.339.686

7.081.463

96,48

258.223

A 14

SUBWENCJA OGÓLNA

6.189.065

6.189.065

100,00

 

z tego

część oświatowa

– część rekompensująca

w tym:

– subwencja drogowa

– subwencja rekompensująca utracone dochody z ty-

tułu ulg i zwolnień ustawowych

– część podstawowa

4.652.532

768.832

494.764

274.068

767.701

4.652.532

768.832

494.764

274.068

767.701

100,00

100,00

100,00

100,00

100,00

 

 

 

A 15

Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej

1.600.062

1.581.522

98,84

18.540

A 16

Dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych

1.839.823

1.589.823

86,41

250.000

A 17

Dotacje celowe ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowanie zadań własnych

1.519.903

1.519.853

100,00

50

A 18

DOCHODY OGÓŁEM

A 13 + A 14 + A 15 + A 16 + A 17

18.488.539

17.961.726

97,15

526.813

Procentowe udziały w planowanych i wykonanych dochodach ogółem wynoszą:

 

Plan

%

Wykonanie

%

Struktura

%

Ad. – A 18 DOCHODY OGÓŁEM

100,00

100,00

100,00

z tego:

Ad. – A 13 Dochody własne

Ad. – A 14 Subwencja ogólna

Ad. – A 15 + A 16 + A 17

DOTACJE OGÓŁEM

39,70

33,48

 

26,82

39,43

34,46

 

26,11

99,32

102,93

 

97,35

z tego:

Ad. – A 15 Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji

rządowej

Ad. – A 16 Dotacje celowe z budżetu państwa na sfinansowanie zadań

własnych

Ad. – A 17 Dotacje celowe ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowa-

nie zadań własnych

 

8,65

 

9,95

 

8,22

 

8,80

 

8,85

 

8,46

 

101,73

 

88,94

 

102,92

 

Dochody (własne) z podatków i opłat (A 13) wykonano w wysokości 96,48%, co spowodowało mniejsze wpływy do budżetu o 258.223,– zł.

Najniższe wpływy odnotowano odpowiednio między innymi w:

– udziałach we wpływach z podatku dochodowego

od osób fizycznych 88,59% kwota niewykonania zł 239.392,–

– podatku od nieruchomości 87,50% " " zł 286.971,–
– podatku od środków transportowych 86,66% " " zł 15.483,–
– opłacie eksploatacyjnej 91,58% " " zł 11.391,–
– wpływach z jednostek budżetowych 90,31% " " zł 18.682,–

Niewykonanie dochodów wystąpiło głównie w Zespole Placówek Kultury w Żmigrodzie o kwotę 16.184 zł.

Na niewykonanie dochodów ogółem (A 18) duży wpływ miało wykonanie dotacji tylko w 94,60%, co zaniżyło wpływy budżetu gminy o 268.590 zł.

Wyższe wpływy od planowanych odnotowano odpowiednio:

w podatku rolnym o 53.503 zł, co stanowi 108,67%
– w podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opłacany w formie karty podatkowej o 4.254 zł " 108,86%
– w podatku od spadków i darowizn o 11.053 zł " 203,30%
– w opłacie targowej o 18.021 zł " 131,89%
– w opłacie za zezwolenia na sprzedaż alkoholu o 2.726 zł " 101,82%
– w różnych dochodach i wpływach z usług o 82.404 zł " 180,05%
– w dochodach z majątku gminy o 173.819 zł " 116,16%

W pozycji “różnych dochodów" mieszczą się głównie; zwrot podatku VAT, zwrot kwoty rozliczonej ze Spółdzielni Mieszkaniowej, zwrot należnych kwot z biura pracy zgodnie z umowami oraz wpływy z usług geodezyjnych i innych.

Jak widać najwyższe wykonanie nastąpiło w dochodach z majątku gminy 116,16%, co zasługuje na uwagę.

Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień i zaniechania poboru podatków, które miały wpływ na obniżenie dochodów własnych wyniosły ogółem – 88.937 zł

--------------------

z czego: – podatek rolny to kwota zł 9.470,–
– podatek od nieruchomości " zł 28.612,–
– podatek od posiadania psa " zł 9.145,–
podatek od środków transportowych " zł 1.278,–

--------------------

Osoby fizyczne ogółem zł 48.505,–

--------------------

podatek od nieruchomości " zł 37.029,–
osoby prawne
podatek od środków transportowych " zł 3.403,–
osoby prawne

--------------------

Osoby prawne ogółem zł 40.432,–

Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy wyniosły 136.719 zł.

Skutki ulg i zwolnień ustawowych w podatkach, które gmina otrzymała w postaci subwencji rekompensującej wyniosły 274.068,– zł (wpływy środków), a wg sporządzonych wniosków o przyznanie części rekompensującej utracone dochody przez Gminę kwota ta wyniosła 317.127,– zł.

Szczegółowe zestawienie planowanych i wykonanych dochodów budżetowych za 2000 rok w układzie działów, rozdziałów i paragrafów przedstawia załącznik nr 1 do sprawozdania.

Reasumując wykonanie planowanych dochodów stwierdzić należy, że wykonanie rzeczywiste ogółem wyniosło 97,15%

z tego:
– dochody z podatków i opłat wykonano w – 96,48%
subwencje ogólne wykonano w wysokości – 100,00%
– dotacje celowe z budżetu państwa z zakresu administracji rządowej
w wysokości – 98,84%
– dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych – 86,41%

ZALEGŁOŚCI PODATKOWE

Zaległości podatkowe wykazane w sprawozdaniu o dochodach budżetowych na dzień 31.12.2000 roku wyniosły ogółem 1.284.022,– zł, a nadpłaty 11.079,– zł.

Powyższe zaległości wystąpiły w niżej podanych tytułach podatków.

Dla porównania podajemy również zaległości na koniec 1999 r.

 

Zaległości

na 31.12.1999 r.

na 31.12.2000 r.

I. OSOBY PRAWNE OGÓŁEM

457.025,–

415.141,–

w tym:

– podatek rolny

– podatek od nieruchomości

– podatek leśny

– podatek od środków transportowych

11.180,–

443.266,–

2.579,–

415.141,–

II. OSOBY FIZYCZNE OGÓŁEM

531.521,–

609.704,–

w tym:

– podatek rolny

z tego – zaległości dzierżawców gruntów z AWRSP

– pozostałe zaległości

– podatek od nieruchomości

– podatek od środków transportowych

– podatek od posiadania psa

– czynsze i wieczyste użytkowanie

461.765,–

306.505,–

155.260,–

41.175,–

18.200,–

1.474,–

8.907,–

494.567,–

334.261,–

160.306,–

87.278,–

17.901,–

1.244,–

8.714,–

III. URZĘDY SKARBOWE

246.138,–

259.177,–

– opłata skarbowa należna gminie

– podatek opłacany w formie karty podatkowej

– podatek od spadków i darowizn

203.899,–

40.191,–

2.048,–

203.103,–

50.447,–

5.627,–

IV. OGÓŁEM ZALEGŁOŚCI

I + II + III

1.234.684,–

1.284.022,–

Wzrost zaległości podatkowych o kwotę 49.338 zł do roku poprzedniego wystąpił głównie w:

zaległościach podatków od osób fizycznych o 78.183,–zł
– należnościach podatkowych od Urzędów Skarbowych o 13.039,–zł
(tj. podatek od spadków i darowizn oraz podatek opłacany w formie karty podatkowej)
a zmniejszeniem się zaległości w podatkach od osób prawnych o – 41.884,–zł

Na powstałe zaległości służby finansowe wystawiły 2.975 upomnień i 311 tytułów wykonawczych.

Ustanowiono:

hipotekę przymusową dwóch podatników (osoby prawne) podatku

od nieruchomości na kwotę ogółem – zł 929.634,–

w tym: podatek – zł 417.455,–

odsetki – zł 512.179,–

oraz hipotekę ustawową dla 12 podatników zalegających z płatnościami w podatku rolnym

na kwotę ogółem – zł 239.777,–

w tym: podatek – zł 161.491,–

odsetki – zł 78.286,–

Wyżej wymienionych wpisów dokonano w związku z nieuiszczaniem należności na rzecz Urzędu Gminy oraz braku innych możliwości wyegzekwowania zaległości, gdzie niezbędne jest prowadzenie egzekucji z nieruchomości.

Analizując dalej powstałe zaległości w podatku od nieruchomości, które na 31.12.2000 roku wynoszą zł 415.141,– to dotyczą one dwóch podmiotów na kwotę 402.715,–, co do których czynione są stosowne postępowania (jak wyżej).

Zwiększające się zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych wynoszą zł 494.567,–, z czego zaległości dzierżawców Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa wynoszą zł 334.261,– (wzrost do poprzedniego roku o 27.756,– zł), a zaległości mniejszych gospodarstw rolnych to kwota 160.306,– zł, która wzrosła minimalnie do roku poprzedniego.

Zwiększyły się zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 46.103,–zł, należy nadmienić iż w m-cu styczniu 2001 roku uregulowano kwotę w wysokości 7.346,–zł.

Również do tych zaległości toczą się stosowne postępowania.

W miesiącu styczniu i lutym 2001 roku uregulowane zaległości przez podatników wyniosły ogółem 31.134 zł.

 

III. WYKONANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

Plan wydatków budżetowych uchwalony 26 stycznia 2000 roku uchwałą nr 102/XI/00 w wysokości zł 15.218.782,– wzrósł w ciągu roku do wysokości zł 18.440.538,65.

Kwota wzrostu wydatków budżetowych o zł 3.221.756,65 wynika z podjętych uchwał przez Radę Gminy i Miasta oraz Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie.

Zwiększenie planowanych wydatków pokryto z:

1. Rozdysponowania wolnych środków z lat ubiegłych w kwocie zł 196.000,–
2. Zaciągniętej pożyczki z WFOŚiGW we Wrocławiu na zadania inwestycyjne " zł 100.000,–
3. Dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie zł 406.883,65

z tego:

na zadania inwestycyjne " zł 37.760,–
na zadania bieżące " zł 369.123,65

4. Dotacji celowych z budżetu państwa zł 867.860,–

na dofinansowanie zadań własnych z tego:

na zadania inwestycyjne zł 500.000,–
– na zadania bieżące zł 367.860,–

5. Dotacji celowych otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych na zadania własne zł 1.519.903,–

z tego: na zadania inwestycyjne zł 1.502.295,–
na zadania bieżące zł 17.608,–

6. Zmniejszenia subwencji oświatowej o zł – 128.410,–

7. Zmniejszenia subwencji ogólnej o zł – 1.756,–

8. Zwiększenia subwencji rekompensującej o zł 44.068,–

9. Wzrostu dochodów własnych o zł 217.208,–

------------------------------------------------------------------

OGÓŁEM ZWIĘKSZENIA zł 3.221.756,65

------------------------------------------------------------------

PLANOWANE I WYKONANE WYDATKI BUDŻETU GMINY NA 2000 ROK

WEDŁUG TYTUŁÓW WYDATKÓW PRZEDSTAWIA PONIŻSZE ZESTAWIENIE

Lp.

Wyszczególnienie

Planowane wydatki

na 2000 r.

Rzeczywiste wydatki za 2000 r.

%

wykonania

Kwota

niewykonania

3 – 5

wg uchwał

struktura

 

struktura

1

2

3

4

5

6

7

8

B

WYDATKI OGÓŁEM

18.440.539

100,0

17.894.362

100,0

97,04

– 546.177

 

w tym:

B 1 – wydatki majątkowe inwestycyjne

4.793.612

26,0

4.446.083

24,8

92,80

– 347.529

 

B 2 – wydatki bieżące

13.646.927

74,0

13.448.279

75,2

98,5

– 198.648

 

z tego:

 

100,0

 

100,0

   
 

dotacja dla zakładów budżetowych

234.000

1,7

234.000

1,7

100,0

 

dotacja dla gospodarstwa pomocni-

czego

5.000

5.000

100,0

 

dotacja dla innych jednostek niepo-

wiązanych z budżetem

102.100

0,7

102.100

0,8

100,0

 

dotacja na zadania zdrowotne realizo-

wane przez PZZLA

21.000

0,2

21.000

0,2

100,0

cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Samodzielny publiczny zakład opieki

zdrowotnej

           
 

wydatki na zadania zlecone gminie

z zakresu administracji rządowej

1.600.062

11,7

1.581.522

11,8

98,8

– 18.540

 

wydatki na przeciwdziałanie alkoholi-

zmowi

150.000

1,1

149.416

1,1

99,6

– 584

 

wydatki na obsługę długu publicznego

odsetki od kredytów i pożyczek

35.100

0,3

34.925

0,3

99,5

– 175

 

pozostałe wydatki bieżące

11.499.665

84,3

11.320.316

84,1

98,4

– 179.349

 

w tym: wydatki ogółem jednostek

budżetowych

8.569.055

74,5

8.536.099

75,4

99,6

– 32.956

Uchwalony plan wydatków budżetowych w kwocie zł 18.440.539,– wykonano w wysokości zł 17.894.362,–, co stanowi 97,04%, z tego:

Wydatki inwestycyjne wykonano w 92,8%, a wydatki bieżące w 98,5%.

Wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w wydatkach ogółem stanowią w odniesieniu do planu 26,0%, a do wykonania 24,8%, natomiast wydatki bieżące ogółem w odniesieniu do planu stanowią 74,0%, a do wykonania 75,2%.

Analizując szczegółowe wykonanie wydatków, które ukształtowały się w wysokości 97,04%, należy stwierdzić, że realizacja wydatków w ciągu roku przebiegała w miarę prawidłowo.

Niewykonanie wydatków budżetowych ogółem wynosi zł 546.177,–

z tego: wydatki bieżące to kwota zł 198.648,–
a wydatki inwestycyjne " zł 347.529,–

Niewykonanie w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:

Dz.

§

Wyszczególnienie

Wydatki budżetowe

Plan po

zmianach

na 2000 r.

wg uchwał

Wykonanie

za

2000 rok

%

wykonania

Kwota

niewykonania

50

  TRANSPORT

979.945

943.929

96,3

– 36.016

    w tym:        
 

72

wydatki na finansowanie inwestycji

719.945

714.700

99,3

– 5.245

 

31, 31

wydatki bieżące

260.000

229.229

88,2

– 30.771

70

  GOSPODARKA KOMUNALNA

3.042.148

2.650.446

87,1

– 391.702

    w tym:        
 

72, 73

wydatki na finansowanie inwestycji

2.183.487

1.882.103

86,2

– 301.384

    wydatki bieżące

858.661

768.343

66,7

– 90.318

    z tego:        
    oczyszczanie miasta i gminy

89.800

89.644

99,8

– 156

    zieleń w miastach i gminach

66.000

56.024

84,9

– 9.976

    oświetlenie ulic

431.350

351.179

81,4

– 80.172

79

  OŚWIATA I WYCHOWANIE

8.143.794

8.054.962

98,9

– 88.832

    w tym:        
 

72

wydatki na finansowanie inwestycji

1.750.180

1.710.178

97,7

– 40.002

    wydatki bieżące

6.393.614

6.344.784

99,2

– 48.830

    dotyczą głównie        
    7912 Gimnazjum      

5.685

    7913 Dowożenia uczniów do szkół      

24.846

    8213 Przedszkoli przy szkołach podstawo-

wych

 

   

 

16.949

86

  OPIEKA SPOŁECZNA

2.705.623

2.697.179

99,7

– 8.444

   

dotyczy wydatków bieżących w pozostałej działalności rozdz. 8695

       

97

  RÓŻNE ROZLICZENIA

39.591

25.520

64,5

– 14.071

 

 

 

72

rezerwa ogólna

Pozostałe wydatki w dz. 74, 83, 85, 91, 93

z tego:

– wydatki inwestycyjne

wydatki bieżące

     

7.112

– 898

– 6.214

    OGÓŁEM NIEWYKONANIE      

546.177

Jak wynika z zestawienia niewykonane zostały zarówno wydatki na finansowanie inwestycji o zł 347.529,– jak i wydatki bieżące o kwotę zł 198.648,–, z czego największe niewykonanie wystąpiło w dziale 70 GOSPODARKA KOMUNALNA aż o 391.702,–zł.

Niewykonanie wydatków ogółem o zł 546.177,– jest wynikiem niewykonania planowanych dochodów o kwotę zł 526.813,–, na co składa się głównie nieprzekazanie gminie planowanych dotacji w wysokości zł 258.540,– oraz niewykonanie planowanych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych o zł 239.392,–

Należy stwierdzić, że zadania rzeczowe, tj. wykonanie zadań z zakresu wydatków bieżących jak i inwestycyjnych, zostały zrealizowane zgodnie z planem, a niewykonanie wynika z nieuregulowania zobowiązań z powodu braku środków na rachunku na dzień 31.12.2000 roku, o czym świadczą zobowiązania gminy na koniec roku.

Zobowiązania te wynoszą ogółem zł 420.191,–

– z tytułu niezapłaconych faktur dotyczących zadań inwestycyjnych zł 340.752,–
– z tytułu niezapłaconych faktur dotyczących zadań bieżących zł 79.439,–

Zapłata za faktury grudniowe nastąpiła w styczniu 2001 roku.

W trakcie wykonywania budżetu zaistniała konieczność dokonania przeniesień w planowanym budżecie wydatków między paragrafami i rozdziałami w obrębie działów. W związku z powyższym Zarząd Gminy i Miasta podjął następujące uchwały:

uchwała nr 169/2000 z dnia 28 czerwca 2000 roku
– uchwała nr 192/2000 z dnia 29 września 2000 roku
– uchwała nr 215/2000 z dnia 29 listopada 2000 roku
– uchwała nr 219/2000 z dnia 29 grudnia 2000 roku

Zgodnie z podjętymi uchwałami Zarządu:

nr 192/2000 z dnia 29.09.2000 roku
– nr 219/2000 z dnia 29.12.2000 roku

przeniesiono również planowane wydatki z rezerwy ogólnej w wysokości 25.520,– zł, przeznaczając 12.000,– zł na organizację pleneru malarskiego (Dz. 83/8332), 7.400,–zł na wydatki związane z dożynkami gminnymi (Dz. 91/9146) oraz 6.120,– zł na prowizję sołtysów (Dz. 91/9195).

Szczegółowe zestawienie planowanych i wykonanych wydatków budżetowych w układzie działów, rozdziałów i paragrafów zawiera załącznik nr 2 do sprawozdania.

Załącznik nr 9 do sprawozdania przedstawia remonty wykonane w 2000 roku w budynkach szkolnych. Na przeprowadzenie remontów w szkołach podstawowych w Żmigrodzie, Powidzku, Korzeńsku i Radziądzu wydatkowano 50.511,–zł.

Załącznik nr 10 do sprawozdania przedstawia planowane i wykonane dochody i wydatki jednostek budżetowych w 2000 r. z wyszczególnieniem wynagrodzeń z pochodnymi.

 

IV. WYKONANIE ZADAŃ Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ

Dochody i wydatki związane z finansowaniem zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej planowane na 2000 r. oraz wykonanie na dzień 31 grudnia 2000 roku przedstawia załącznik nr 6 do sprawozdania.

Zgodnie z uchwałą budżetową nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku dochody i wydatki z zakresu administracji rządowej oraz dotacje celowe związane z realizacją tych zadań uchwalono w wysokości 1.193.178,– zł.

Na przestrzeni roku planowane dochody i wydatki wzrosły o 406.884,– zł

i po zmianach wynoszą 1.600.062,– zł

Zmian dokonano na podstawie pism o przyznanych dotacjach i podjętych uchwał przez Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie, jak również po zaciągnięciu opinii Komisji Finansów i Handlu Rady Gminy i Miasta Żmigród.

Wykonanie rzeczywiste planowanych dotacji na zadania zlecone gminie wyniosło 1.581.522,–, co stanowi 98,8%, kwotowo 18.540,– zł mniej w pozycjach:

dotacja na finansowanie oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą mniej o 10.105,– zł
dotacja na zwrot poniesionych kosztów na zasiedlenie rodziny repatriantów mniej o 8.435,– zł

Wykonanie wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej ukształtowało się na poziomie otrzymanych dotacji, tj.1.581.522,– zł, co stanowi 98,8% w odniesieniu do planowanych wydatków.

V. KREDYTY, POŻYCZKI – DŁUG PUBLICZNY

Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie przedstawia realizację spłat zaciągniętych pożyczek i kredytów, które przebiegają zgodnie z założeniami budżetu i planowanymi terminami spłat.

Kwota zadłużenia (kredyty i pożyczki) na dzień 31.12.2000 r. wynosi 1.361.033,– zł, a jej spłata przypada na lata 2001–2009 i przedstawia się następująco:

Rok 2001 kwota spłaty zł 464.000,–
Rok 2002 -"- -"- zł 363.500,–
Rok 2003 -"- -"- zł 252.500,–
Rok 2004 -"- -"- zł 218.533,–
w latach 2005–2009 po 12.500,–, tj. zł 62.500,–

---------------------------------------------------------------

OGÓŁEM DO SPŁATY
NA DZIEŃ 31.12.2000 R zł 1.361.033,–

----------------------------------------------------------------

– wobec Fundacji “Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej” (budowa gimnazjum) zł 164.000,–
– wobec BGŻ S.A. we Wrocławiu (budowa sali sportowej przy gimnazjum) zł 826.033,–
– wobec WFOŚiGW we Wrocławiu zł 271.000,–
wobec Banku Gospodarstwa Krajowego we Wrocławiu zł 100.000,–

Zaplanowano na 2000 rok spłatę rat pożyczek i kredytów w kwocie 444.000,–, rzeczywista spłata wyniosła 426.661,–zł – oszczędność 17.339,–zł, a zaplanowane do spłaty odsetki od pożyczek i kredytów w kwocie 135.600,– zł wyniosły 122.235,– zł.

Terminy spłaty zaciągniętych pożyczek i kredytów w latach szczegółowo obrazuje załącznik nr 3a, a zaciągnięte pożyczki i kredyty wg zawartych umów przez Zarząd Gminy i Miasta Żmigród przedstawia załącznik nr 3 do sprawozdania.

Kwotę długu na dzień 31.12.2000 r. i prognozowaną kwotę spłaty długu w latach przedstawia załącznik nr 4 do sprawozdania.

Na kwotę długu ogółem zł 1.863.967,–

składa się:

– spłata rat kredytów zł 1.090.033,–
– spłata rat pożyczek zł 271.000,–
– przyjęte depozyty zł 167.106,–
– dotyczą zabezpieczenia należnego wykonania robót inwestycyjnych
– wymagalne zobowiązania na dzień 31.12.2000 roku z tytułu dostaw towarów i usług zł 335.828,–

Relacja długu ogółem do dochodów osiągniętych w 2000 roku jest pozytywna i wynosi tylko 10,4%

(1.863.967,– : 17.961.726,– = 10,4%).

VI. WYKONANIE WYDATKÓW INWESTYCYJNYCH ORAZ REALIZACJA PLANOWANYCH ZADAŃ
INWESTYCYJNYCH W 2000 ROKU

Zgodnie z uchwałą nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku Rada Gminy i Miasta Żmigród uchwaliła wydatki na finansowanie inwestycji w wysokości 2.659.313,– zł.

Na przestrzeni roku zwiększono planowane wydatki inwestycyjne zgodnie z podjętymi uchwałami o kwotę 2.594.887,– zł do wysokości 5.254.200,– zł, w tym: z budżetu gminy to kwota zł 4.793.612,–

z GFOŚiGW " zł 460.588,–

Zwiększona kwota wydatków inwestycyjnych została pokryta z następujących źródeł:

1. Z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej na oświetlenie drogowe zł 37.760,–

2. Z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych zł 500.000,– z tego:

na dofinansowanie “wodociągu Bukolewo"  dotacja Wojewody Dolnośląskiego zł 250.000,–
na dofinansowanie budowy sali sportowej przy gimnazjum – dotacja Kuratora Oświaty zł 250.000,–

3. Z dotacji celowych otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych (funduszy celowych) na dofinansowanie zadań własnych zł 1.502.295,–

z tego:

z Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu w Warszawie na budowę sali sportowej przy gimnazjum zł 1.100.000,–
– z WFOŚiGW we Wrocławiu na dofinansowanie inwestycji – kotłowni przy ul. Rzeźniczej i Czereśniowej zł 128.300,–
z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska – usuwanie skutków powodzi, kanalizacja w mieście zł 18.635,–
– z Urzędu Marszałka Województwa Dolnośląskiego na drogi gminne zł 255.360,–

z tego:

– droga Osiek D. – Powidzko zł 184.832,–
– na drogę Bychowo zł 49.920,–
– na drogę Przywsie zł 20.608,–

4. Z zaciągniętego kredytu z WFOŚiGW we Wrocławiu na realizację zadania inwestycyjnego

kotłownia ul. Rzeźnicza zł 100.000,–

5. Z rozdysponowania środków z lat ubiegłych zł 124.635,–

6. Ze zmniejszenia dochodów własnych zł – 130.391,–

7. Ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zł 460.588,–

----------------------------------------------------------

OGÓŁEM ZWIĘKSZENIA zł 2.594.887,–

----------------------------------------------------------

Wykonanie planowanych wydatków za 2000 rok, tj. przekazanie środków na rachunek inwestycyjny wynosiło:

zł 4.446.083,– z budżetu gminy (92,75%)

zł 299.451,– z Gminnego FOŚiG Wodnej (65,01%)

Rzeczywiste wykonanie wydatków inwestycyjnych ogółem wyniosło 4.839.703,–, co w odniesieniu do planu 5.254.200,– stanowi 92,11%.

Realizacja poszczególnych zadań inwestycyjnych ukształtowała się następująco:

1. Drogi gminne zł 790.068,–

z tego:

droga w Powidzku zł 82.006,–
– " Osiek – Powidzko zł 504.000,–
– " w mieście – osiedle zł 57.227,–
" Przywsie zł 60.616,–
– " Węglewo – Bychowo zł 76.919,–
– " w Żmigrodzie ul. Dębowa zł 9.300,–

2. Sieć wodociągowania ogółem zł 833.747,–

z tego:

Korzeńsko zł 33.563,–
– Bukolewo PLAN 648.283 zł 372.184,–
– Barkowo - Wierzbina zł 27.000,–
Związek Gmin Bychowo zł 401.000,–

dot. Barkowa, Wierzbiny i rozbudowy

ZUW Bychowo (zg. z zał. nr 5)

3. Odbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w Żmigrodzie zł 248.298,–

4. Uzbrojenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe zł 11.800,–

5. Plan zagospodarowania przestrzennego – studium zł 36.600,–

6. Oświetlenie drogowe zł 28.762,–

7. Modernizacja kotłowni ul. Rzeźnicza zł 384.071,–

8. Modernizacja ZUW Żmigródek zł 97.921,–

9. Modernizacja oczyszczalni ścieków w Żmigrodzie zł 32.496,–

10. Kanalizacja sanitarna w Żmigródku zł 44.804,–

11. Kaplica cmentarna w Radziądzu zł 50.860,–

12. Kanalizacja ogólnospławna w Żmigrodzie

od ul. Rzeźniczej do ul. Mickiewicza zł 146.343,–

13. Partycypacja w budowie mieszkań do wynajęcia zł 213.772,–

14. Zakup gruntów pod zbiornik p/powodziowy zł 124.099,–

15. Budowa sali sportowej przy Gimnazjum zł 1.681.780,–

w tym: odsetki od kredytu zł 87.310,–

16. Modernizacja kotłowni ul. Czereśniowa zł 98.876,–

17. Adaptacja budynku na Dzienny Dom Pomocy Społecznej zł 400,–

18. Zakupy inwestycyjne zł 15.006,–

z tego:

– zakup komputera; Urząd Stanu Cywilnego zł 4.097,–

Księgowość Podatkowa zł 3.500,–

Referat Oświaty zł 2.999,–

zł 10.596,–

– zakup drukarki; Referat Budżetowy zł 1.899,–

Referat Inwestycyjny zł 600,–

zł 2.499,–

– programy komputerowe; Referat Geodezji zł 880,–

Referat Inwestycyjny zł 1.031,–

===========================

Ogółem wydatki inwestycyjne zł 4.839.703,–

===========================

Wykonanie rzeczywiste wydatków inwestycyjnych za 2000 rok wyniosło 4.839.703,– zł i stanowi 92,11% w odniesieniu do założeń planowanych.

Główny powód niewykonania zadań inwestycyjnych to nieotrzymanie dotacji w wysokości 250.000,– zł na dofinansowanie zadania inwestycyjnego pt. Sieć wodociągowa “Bukolewo".

Szczegółowe rozliczenie zadań inwestycyjnych planowanych i wykonanych przedstawia załącznik nr 5 do sprawozdania.

W RAMACH USTAWY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH REALIZOWANO

W 2000 ROKU NASTĘPUJĄCE ZADANIA INWESTYCYJNE

1. Budowa sali sportowej w Żmigrodzie:

Wykonawca “RAWBUD" Rawicz został wybrany w przetargu nieograniczonym. Inwestycja była finansowana ze środków Totalizatora Sportowego, środków Wojewody oraz środków własnych gminy.

2. Wybudowano drogi gminne:

– droga w miejscowości Przywsie

Wykonawca: DROGBUD GOSTYŃ;

– droga w miejscowości Węglewo – Bychowo

Wykonawca: PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT DROGOWYCH I MOSTOWYCH TRZEBNICA;

– droga w miejscowości Osiek – Powidzko

Wykonawca: DROGBUD GOSTYŃ;

– odnowiono nawierzchnię drogi Bychowo – Karnice

Wykonawca: PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT DROGOWYCH I MOSTOWYCH TRZEBNICA;

– rozpoczęto budowę ulic Dębowa – Słowackiego.

Ww. inwestycje były realizowane przy pomocy środków finansowych przyznanych przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych we Wrocławiu.

Wykonawcy zostali wyłonieni w przetargach nieograniczonych.

3. Zakończono budowę wodociągu grupowego Korzeńsko.

4. Rozpoczęto budowę wodociągu grupowego “BUKOLEWO".

W 2000 roku wybudowano wodociąg w miejscowości Książęca Wieś i Jamnik oraz sieć przesyłową do miejscowości Ruda Żmigrodzka.

Wykonawca został wyłoniony w przetargu nieograniczonym.

Wykonawca GS Pogorzela.

5. Przy pomocy środków z budżetu gminy wybudowano wodociąg w miejscowości Wierzbina przez Związek Gmin “BYCHOWO".

6. Kontynuowano odbudowę kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Żmigród.

Ww. inwestycje były częściowo finansowane ze środków Banku Światowego.

Wykonawcy zostali wybrani w przetargach nieograniczonych.

7. Wykonano modernizację 2 kotłowni opalanych węglem na kotłownię gazową i olejową w Żmigrodzie ul. Rzeźnicza i Czereśniowa.

Powyższe inwestycje były realizowane przy pomocy środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Wykonawcy zostali wyłonieni w przetargach nieograniczonych.

Wykonawcami byli:

kotłownia przy ul. Rzeźniczej – TECHNIKA CIEPLNA – WROCŁAW,

– kotłownia przy ul. Czereśniowej – BUMET ROKITA – BRZEG DOLNY.

8. Wybudowano kaplicę cmentarną na cmentarzu komunalnym w Radziądzu.

Budowa była realizowana przy pomocy mieszkańców parafii Radziądz.

9. Rozpoczęto budowę kanalizacji sanitarnej p.n. “ŻMIGRÓDEK” dla miejscowości Żmigródek, Borek, Garbce.

Wykonawca został wyłoniony w przetargu nieograniczonym.

Wykonawca: REJONOWE PRZEDSIĘBIORSTWO MELIORACYJNE W ŻMIGRODZIE.

10. Dokonano zakupu gruntów pod zbiornik przeciwpowodziowy “Jamnik”.

11. Budowa oświetlenia drogowego w miejscowości Nowe Domy i Osiek Mały.

Oświetlenie było budowane ze środków Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu.

Wszyscy wykonawcy robót budowlano-montażowych w 2000 roku wyłonieni zostali w przetargach nieograniczonych w ramach ustawy o zamówieniach publicznych.

 

VII. WYKONANIE PLANU PRZYCHODÓW I WYDATKÓW

1. ZAKŁADU GOSPODARKI KOMUNALNEJ

Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem wielobranżowym o działaniach w zakresie: gospodarki mieszkaniowej, wodociągów miejskich, ciepłownictwa, oczyszczania miasta i wsi, oraz utrzymania zieleni.

Zakład na dzień 31.12.2000 roku zatrudniał 79 pracowników.

Wielkość planowanych przychodów na 2000 rok uchwalono w wysokości 3.765.900 zł w trakcie roku zwiększono o zł 535.056,–, tj. do wysokości 4.300.956,–, w tym dotacja z budżetu gminy 234.000,– zł.

Rzeczywiste wykonanie przychodów ogółem za 2000 rok wyniosło 4.300.927,– zł, co stanowi 100,0%.

w tym: – wpływy z czynszów zł 1.310.272,–

– wpływy z pozostałej działalności zł 2.740.449,–

– odsetki od nieterminowych płatności zł 16.206,–

– dotacja z budżetu gminy zł 234.000,–

Rozchody zamknęły się kwotą zł 4.187.802,– na plan po zmianach zł 4.187.886,–, co stanowi 100,0% ich wykonania.

Według przedłożonego sprawozdania z działalności Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Żmigrodzie wynika, iż osiągnięty wynik finansowy za 2000 rok wyniósł 237.897,39 zł, lecz został pomniejszony o kwotę 112.809,97 zł dotyczącą naliczenia w koszty 2000 roku zgodnie z przepisami dodatkowego wynagrodzenia, które to dotychczas zaliczano w koszty roku następnego, oraz 12.598,92 zł niezapłacone czynsze z lat poprzednich, na które utworzono “rezerwę”.

Biorąc powyższe pod uwagę, rok 2000 zamknął się wynikiem dodatnim w wysokości zł 112.488,50.

Zobowiązania zakładu na dzień 31.12.2000 roku z tytułu dostaw robót i usług oraz bieżących zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS-u wynoszą zł 487.339,–, a należności 532.434,– zł są to należności z tytułu usług komunalnych, czynszu i centralnego ogrzewania za miesiąc grudzień.

Stan środków obrotowych na początek roku 2000 wyniósł 27.933,– zł

a na dzień 31.12.2000 r. " 84.555,– zł

w tym środki pieniężne 23.248,– zł

2. GOSPODARSTWA POMOCNICZEGO PRZY ZESPOLE PLACÓWEK KULTURY

Wielkość planowanych przychodów na 2000 rok uchwalono w wysokości 105.600,– zł, w tym 5.000,– zł dotacja z budżetu gminy zgodnie z art. 20 pkt 8 ustawy o finansach publicznych z przeznaczeniem na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

Na przestrzeni roku zwiększono planowane przychody do wysokości zł 159.017,–. Wykonanie przychodów wyniosło 130.631 zł, co stanowi tylko 82,15%. Przyczyną uzyskania tak niskich przychodów było nieosiągnięcie planowanych dochodów z bufetu na basenie oraz z balu sylwestrowego z powodu niskiej frekwencji na balu.

Rozchody zostały zaplanowane w wysokości 159.017,– zł, a ich rzeczywiste wykonanie wyniosło 130.631,– zł, tj. 82,15%.

Środki obrotowe na 01.01.2001 roku wyniosły 1.417,– zł, a na 31.12.2000 r. “0".

3. GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

Uchwałą Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku określono planowane przychody i rozchody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 7.000,– zł.

Na przestrzeni roku zwiększono planowane przychody GFOŚ do wysokości zł 1.017.000,– zgodnie z uchwałami Rady Gminy i Miasta Żmigród nr 148/XVII/2000 z 28 września 2000 r. i nr 172/XIX/2000 z 28 grudnia 2000 r.

Zwiększenie planowanych przychodów o 1.010.000,– zł wynika z wydanej decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Żmigród z dnia 10 listopada 2000 roku, a są to wpływy za wycinkę drzew, oraz 10.000 zł wpływy pozostałe.

W wyniku wprowadzonych zmian planowane rozchody wynoszą zł 477.588,–

z tego: wydatki inwestycyjne zł 460.588,–

wydatki bieżące zł 17.000,–

Rzeczywiste przychody wyniosły zł 1.026.257,–, co stanowi 100,91% w odniesieniu do planu. Rozchody ogółem wykonano w wysokości zł 315.721,–, tj. 66,10%, z tego rozchody bieżące wykonano w kwocie
16.270,– zł, tj. 95,71%, a wydatki inwestycyjne w wysokości zł 299.451,–, tj. 65,01% zgodnie z załącznikiem nr 5 do sprawozdania.

Niewykonanie wydatków inwestycyjnych spowodowane zostało dostarczeniem faktury przez wykonawcę w miesiącu styczniu 2001 roku.

Stan środków na dzień 31.12.2000 roku Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska wynosi 713.434,– zł
(BO 2.898,– zł).

VIII. WYNIK BUDŻETU

Reasumując, wykonanie dochodów i wydatków “BUDŻETU” Gminy i Miasta w Żmigrodzie za 2000 rok należy ocenić pozytywnie.

Dochody budżetu gminy ukształtowały się w wysokości 97,15%,

a wydatki ogółem w wysokości 97,04%, z tego:

– wydatki bieżące 98,54%

– wydatki majątkowe – inwestycyjne 92,75%

Na planowaną nadwyżkę budżetu 48.000,– zł rzeczywista nadwyżka wyniosła zł 67.364,– zgodnie ze sprawozdaniem o “Nadwyżce/deficycie" jednostki samorządu terytorialnego.

Niewykonanie wydatków budżetowych to głównie dwie przyczyny:

– nieprzekazanie planowanych dotacji w wysokości zł 268.540

– niewykonanie planowanych wpływów podatku dochodowego od osób fizycznych o zł 239.392

IX. ZAKOŃCZENIE

Kończąc niniejsze sprawozdanie Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie z wykonania budżetu gminy za 2000 rok, pragnę poinformować, że ustalone zadania nie w pełni zostały wykonane pod względem finansowym, lecz ich wykonanie rzeczowe zostało zrealizowane zgodnie z planem.

W związku z powyższym zobowiązania z tytułu niezapłaconych faktur dotyczących zadań inwestycyjnych i bieżących w łącznej kwocie zł 420.191 zostały uregulowane w roku 2001.

Jako zjawisko niezadawalające Zarząd uznaje fakt, iż nie udało się w spodziewanej wysokości pobrać (ściągnąć) zaległości podatkowych, które na koniec roku 2000 ukształtowały się w wysokości 1.284.022,– zł. Wiele w tych kwestiach uczyniono (ustanowienie hipotek przymusowych, rozprawy sądowe w toku), ale fizycznie środki finansowe z tytułu zaległości podatkowych do budżetu nie wpłynęły. Należy podjąć wszelkie działania, aby powyższe środki znalazły odbicie w budżecie 2001 roku.

Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, iż w trakcie roku 2000 zwiększono planowane dochody o kwotę 2.925.756,65 zł do wysokości zł 18.488.539,– oraz planowane wydatki o kwotę 3.221.756,65 zł do wysokości 18.440.538,65 zł przy założeniach planowanych na B.O. w wysokości zł 15.218.782,–.

Te działania Zarządu umożliwiły zwiększenie o 1.790.055 zł wydatków na zadania inwestycyjne. Pozyskane środki zewnętrzne stanowią aż 40,26% wydatków inwestycyjnych ogółem.

Sporo zabiegów ze strony Zarządu wymagały działania niezwiązane bezpośrednio z budżetem gminy, ale z zakresu zadań administracji rządowej, które mają jednak zasadniczy wpływ na rozwój infrastruktury technicznej i ochrony środowiska w mieście i gminie Żmigród. Do zadań tych zaliczyć należy:

1. Rozpoczęcie budowy obwodnicy dla miasta Żmigród.

2. Umieszczenie w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego np. zadań:

budowa zbiornika przeciwpowodziowego “JAMNIK",
kompleksowa regulacja rzeki Sieczki i Sąsiecznicy.

Biorąc pod uwagę, iż rok 2000 to rok kontynuacji reform społecznych wprowadzonych w Polsce i nie najlepszych wskaźników ekonomiczno-finansowych w kraju, działania Zarządu rozpatrywać należy w kategoriach lokalnego sukcesu.

 

ZAŁĄCZNIKI:     nr 1,     nr 2,    nr 3,    nr 4,5,      nr 6,7,8,9,10