1662 UCHWAŁA ZARZĄDU GMINY I MIASTA W ŻMIGRODZIE z dnia 7 marca 2001 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2000 rok Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.), art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz uchwały nr 102/XI/00 Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie z dnia 26 stycznia 2000 r. w sprawie “Budżetu gminy” na 2000 rok (wraz z późniejszymi zmianami) Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie postanawia: |
§ 1
Przyjąć sprawozdanie z wykonania “Budżetu gminy” za 2000 rok wraz z załącznikami do sprawozdania od nr 1 do nr 10.
§ 2
Sprawozdanie z wykonania “Budżetu” za 2000 rok wraz z załącznikami przedłożyć:
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisy członków Zarządu:
I. WSTĘP
Zgodnie z uchwałą nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku Rady Gminy i Miasta Żmigród plan dochodów i wydatków budżetowych na 2000 rok został uchwalony w wysokości:
dochody 15.562.782,– złwydatki 15.218.782,– zł
w tym: wydatki bieżące 12.559.469,– zł (82,5%)
wydatki inwestycyjne 2.659.313,– zł (17,5%)Z dochodów budżetu gminy przewidziano spłatę pożyczek i kredytów na łączną kwotę 444.000,– zł, a powstały niedobór w wysokości 100.000,– zł planowano pokryć z zaciągniętego kredytu.
W ujęciu rachunkowym planowany wynik budżetu to nadwyżka budżetu w wysokości 344.000,– zł.
Na dzień 31 grudnia 2000 roku planowane dochody i wydatki budżetowe zamknęły się kwotą:
dochody 18.488.538,65 zł wydatki 18.440.538,65 złw tym: wydatki bieżące 13.646.926,65zł (74,0%)
wydatki inwestycyjne 4.793.612,– zł (26,0%)Planowana nadwyżka budżetu na 2000 rok po dokonaniu zmian wynosi 48.000,– zł. Ustalono spłatę rat pożyczek i kredytów w 2000 roku w wysokości 444.000,– zł.
Źródło sfinansowania wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach stanowią:
– wolne środki z lat ubiegłych w kwocie 196.000,– zł
– zaciągnięty kredyt w BGK we Wrocławiu " 100.000,– zł
– pożyczka z WFOŚiGW we Wrocławiu " 100.000,– zł
II. INFORMACJA O WYKONANIU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH
Na przestrzeni 2000 roku w wyniku podjętych działań przez Zarząd Gminy plan dochodów wzrósł o kwotę 2.925.756,65 zł wynikającą z podjętych uchwał przez Radę Gminy i Miasta oraz Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie:
z tego:
dotacje celowe na dofinansowanie zadań bieżących gminy zł 385.468,– ----------------------------Szczegółowe wykonanie planowanych dochodów według działów, rozdziałów i paragrafów zawiera załącznik nr 1 do informacji z wykonania budżetu za 2000 rok.
Rzeczywiste wykonanie planowanych dochodów ogółem za 2000 rok wyniosło zł 17.961.726,–, co stanowi 97,15% rocznych założeń budżetu.
Planowane i wykonane dochody budżetu gminy wg tytułów dochodów obrazuje poniższe zestawienie
Wyszczególnienie |
2000 rok |
% Wykonania |
Różnica 3 – 4 przekrocz. + niewykon. – |
||
Plan |
Wykonanie |
||||
A 1 |
Ogółem podstawowe dochody podatkowe |
5.599.736 |
5.132.556 |
92,30 |
– 467.180 |
A 2 |
z tego udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej |
37.300 |
34.958 |
93,72 |
– 2.342 |
A 3 |
udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych |
2.098.629 |
1.859.237 |
88,59 |
– 239.392 |
A 4 |
podatek rolny |
617.300 |
670.803 |
108,67 |
+ 53.503 |
A 5 |
podatek od nieruchomości |
2.295.857 |
2.008.886 |
87,50 |
– 286.971 |
A 6 |
podatek leśny |
82.950 |
82.998 |
100,06 |
+ 48 |
A 7 |
podatek od środków transportowych |
116.000 |
100.517 |
86,66 |
– 15.483 |
A 8 |
podatek dochodowy od osób fiz. prowadzących działalność gospodarczą, opłacany w formie karty podatkowej |
48.000 |
52.254 |
108,86 |
+ 4.254 |
A 9 |
opłata skarbowa |
168.400 |
198.994 |
118,17 |
+ 30.594 |
A 10 |
opłata eksploatacyjna |
135.300 |
123.909 |
91,58 |
– 11.391 |
A 11 |
Pozostałe dochody |
664.260 |
699.398 |
105,29 |
+ 35.138 |
– podatek od spadków i darowizn – opłata targowa – podatek od posiadania psów – odsetki od nieterminowych płatności – odsetki od rachunków bankowych – opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu – wpływy z jednostek budżetowych Zespół Placówek Kultury, Przedszkole, Szkoły, GOPS – różne dochody, wpływy z usług |
10.700 56.500 7.700 98.600 45.000 150.000 192.820 102.940 |
21.753 74.521 5.816 47.994 37.106 152.726 174.138 185.344 |
203,30 131,89 75,54 48,68 82,46 101,82 90,31 180,05 |
+ 11.053 + 18.021 – 1.884 – 50.606 – 7.894 + 2.726 – 18.682 + 82.404 |
|
A 12 |
Dochody z majątku gminy |
1.075.690 |
1.249.509 |
116,16 |
+ 173.819 |
– w tym dochody z dzierżaw |
247.690 |
316.600 |
127,82 |
+ 68.910 |
|
A 13 |
Dochody z podatków i opłat A 1 + A 11 + A 12 |
7.339.686 |
7.081.463 |
96,48 |
– 258.223 |
A 14 |
SUBWENCJA OGÓLNA |
6.189.065 |
6.189.065 |
100,00 |
– |
z tego – część oświatowa – część rekompensująca w tym: – subwencja drogowa – subwencja rekompensująca utracone dochody z ty- tułu ulg i zwolnień ustawowych – część podstawowa |
4.652.532 768.832 494.764 274.068 767.701 |
4.652.532 768.832 494.764 274.068 767.701 |
100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 |
– –
– |
|
A 15 |
Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej |
1.600.062 |
1.581.522 |
98,84 |
– 18.540 |
A 16 |
Dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych |
1.839.823 |
1.589.823 |
86,41 |
– 250.000 |
A 17 |
Dotacje celowe ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowanie zadań własnych |
1.519.903 |
1.519.853 |
100,00 |
– 50 |
A 18 |
DOCHODY OGÓŁEM A 13 + A 14 + A 15 + A 16 + A 17 |
18.488.539 |
17.961.726 |
97,15 |
– 526.813 |
Procentowe udziały w planowanych i wykonanych dochodach ogółem wynoszą:
Plan % |
Wykonanie % |
Struktura % |
|
Ad. – A 18 DOCHODY OGÓŁEM | 100,00 |
100,00 |
100,00 |
z tego: Ad. – A 13 Dochody własne Ad. – A 14 Subwencja ogólna Ad. – A 15 + A 16 + A 17 DOTACJE OGÓŁEM |
39,70 33,48
26,82 |
39,43 34,46
26,11 |
99,32 102,93
97,35 |
z tego: Ad. – A 15 Dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Ad. – A 16 Dotacje celowe z budżetu państwa na sfinansowanie zadań własnych Ad. – A 17 Dotacje celowe ze źródeł pozabudżetowych na dofinansowa- nie zadań własnych |
8,65
9,95
8,22 |
8,80
8,85
8,46 |
101,73
88,94
102,92 |
Dochody (własne) z podatków i opłat (A 13) wykonano w wysokości 96,48%, co spowodowało mniejsze wpływy do budżetu o 258.223,– zł.
Najniższe wpływy odnotowano odpowiednio między innymi w:
– udziałach we wpływach z podatku dochodowego
od osób fizycznych 88,59% kwota niewykonania zł 239.392,–
Niewykonanie dochodów wystąpiło głównie w Zespole Placówek Kultury w Żmigrodzie o kwotę 16.184 zł.
Na niewykonanie dochodów ogółem (A 18) duży wpływ miało wykonanie dotacji tylko w 94,60%, co zaniżyło wpływy budżetu gminy o 268.590 zł.
Wyższe wpływy od planowanych odnotowano odpowiednio:
W pozycji “różnych dochodów" mieszczą się głównie; zwrot podatku VAT, zwrot kwoty rozliczonej ze Spółdzielni Mieszkaniowej, zwrot należnych kwot z biura pracy zgodnie z umowami oraz wpływy z usług geodezyjnych i innych.
Jak widać najwyższe wykonanie nastąpiło w dochodach z majątku gminy 116,16%, co zasługuje na uwagę.
Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień i zaniechania poboru podatków, które miały wpływ na obniżenie dochodów własnych wyniosły ogółem – 88.937 zł
----------------------------------------
Osoby prawne ogółem zł 40.432,–Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy wyniosły 136.719 zł.
Skutki ulg i zwolnień ustawowych w podatkach, które gmina otrzymała w postaci subwencji rekompensującej wyniosły 274.068,– zł (wpływy środków), a wg sporządzonych wniosków o przyznanie części rekompensującej utracone dochody przez Gminę kwota ta wyniosła 317.127,– zł.
Szczegółowe zestawienie planowanych i wykonanych dochodów budżetowych za 2000 rok w układzie działów, rozdziałów i paragrafów przedstawia załącznik nr 1 do sprawozdania.
Reasumując wykonanie planowanych dochodów stwierdzić należy, że wykonanie rzeczywiste ogółem wyniosło 97,15%
ZALEGŁOŚCI PODATKOWE
Zaległości podatkowe wykazane w sprawozdaniu o dochodach budżetowych na dzień 31.12.2000 roku wyniosły ogółem 1.284.022,– zł, a nadpłaty 11.079,– zł.
Powyższe zaległości wystąpiły w niżej podanych tytułach podatków.
Dla porównania podajemy również zaległości na koniec 1999 r.
Zaległości |
||
na 31.12.1999 r. |
na 31.12.2000 r. |
|
I. OSOBY PRAWNE OGÓŁEM | 457.025,– |
415.141,– |
w tym: – podatek rolny – podatek od nieruchomości – podatek leśny – podatek od środków transportowych |
11.180,– 443.266,– – 2.579,– |
– 415.141,– – – |
II. OSOBY FIZYCZNE OGÓŁEM | 531.521,– |
609.704,– |
w tym: – podatek rolny z tego – zaległości dzierżawców gruntów z AWRSP – pozostałe zaległości – podatek od nieruchomości – podatek od środków transportowych – podatek od posiadania psa – czynsze i wieczyste użytkowanie |
461.765,– 306.505,– 155.260,– 41.175,– 18.200,– 1.474,– 8.907,– |
494.567,– 334.261,– 160.306,– 87.278,– 17.901,– 1.244,– 8.714,– |
III. URZĘDY SKARBOWE | 246.138,– |
259.177,– |
– opłata skarbowa
należna gminie – podatek opłacany w formie karty podatkowej – podatek od spadków i darowizn |
203.899,– 40.191,– 2.048,– |
203.103,– 50.447,– 5.627,– |
IV. OGÓŁEM ZALEGŁOŚCI I + II + III |
1.234.684,– |
1.284.022,– |
Wzrost zaległości podatkowych o kwotę 49.338 zł do roku poprzedniego wystąpił głównie w:
Na powstałe zaległości służby finansowe wystawiły 2.975 upomnień i 311 tytułów wykonawczych.
Ustanowiono:
hipotekę przymusową dwóch podatników (osoby prawne) podatku
od nieruchomości na kwotę ogółem – zł 929.634,–
w tym: podatek – zł 417.455,–
odsetki – zł 512.179,–
oraz hipotekę ustawową dla 12 podatników zalegających z płatnościami w podatku rolnym
na kwotę ogółem – zł 239.777,–
w tym: podatek – zł 161.491,–
odsetki – zł 78.286,–
Wyżej wymienionych wpisów dokonano w związku z nieuiszczaniem należności na rzecz Urzędu Gminy oraz braku innych możliwości wyegzekwowania zaległości, gdzie niezbędne jest prowadzenie egzekucji z nieruchomości.
Analizując dalej powstałe zaległości w podatku od nieruchomości, które na 31.12.2000 roku wynoszą zł 415.141,– to dotyczą one dwóch podmiotów na kwotę 402.715,–, co do których czynione są stosowne postępowania (jak wyżej).
Zwiększające się zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych wynoszą zł 494.567,–, z czego zaległości dzierżawców Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa wynoszą zł 334.261,– (wzrost do poprzedniego roku o 27.756,– zł), a zaległości mniejszych gospodarstw rolnych to kwota 160.306,– zł, która wzrosła minimalnie do roku poprzedniego.
Zwiększyły się zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych o kwotę 46.103,–zł, należy nadmienić iż w m-cu styczniu 2001 roku uregulowano kwotę w wysokości 7.346,–zł.
Również do tych zaległości toczą się stosowne postępowania.
W miesiącu styczniu i lutym 2001 roku uregulowane zaległości przez podatników wyniosły ogółem 31.134 zł.
III. WYKONANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH
Plan wydatków budżetowych uchwalony 26 stycznia 2000 roku uchwałą nr 102/XI/00 w wysokości zł 15.218.782,– wzrósł w ciągu roku do wysokości zł 18.440.538,65.
Kwota wzrostu wydatków budżetowych o zł 3.221.756,65 wynika z podjętych uchwał przez Radę Gminy i Miasta oraz Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie.
Zwiększenie planowanych wydatków pokryto z:
4. Dotacji celowych z budżetu państwa zł 867.860,–
na dofinansowanie zadań własnych z tego:
5. Dotacji celowych otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych na zadania własne zł 1.519.903,–
6. Zmniejszenia subwencji oświatowej o zł – 128.410,–
7. Zmniejszenia subwencji ogólnej o zł – 1.756,–
8. Zwiększenia subwencji rekompensującej o zł 44.068,–
9. Wzrostu dochodów własnych o zł 217.208,–
------------------------------------------------------------------ OGÓŁEM ZWIĘKSZENIA zł 3.221.756,65 ------------------------------------------------------------------PLANOWANE I WYKONANE WYDATKI BUDŻETU GMINY NA 2000 ROK
WEDŁUG TYTUŁÓW WYDATKÓW PRZEDSTAWIA PONIŻSZE ZESTAWIENIE
Lp. |
Wyszczególnienie |
Planowane wydatki na 2000 r. |
Rzeczywiste wydatki za 2000 r. |
% wykonania |
Kwota niewykonania 3 – 5 |
||
wg uchwał |
struktura |
struktura |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
B |
WYDATKI OGÓŁEM | 18.440.539 |
100,0 |
17.894.362 |
100,0 |
97,04 |
– 546.177 |
w tym: B 1 – wydatki majątkowe inwestycyjne |
4.793.612 |
26,0 |
4.446.083 |
24,8 |
92,80 |
– 347.529 |
|
B 2 – wydatki bieżące |
13.646.927 |
74,0 |
13.448.279 |
75,2 |
98,5 |
– 198.648 |
|
z tego: |
100,0 |
100,0 |
|||||
– dotacja dla zakładów budżetowych |
234.000 |
1,7 |
234.000 |
1,7 |
100,0 |
– |
|
– dotacja dla gospodarstwa pomocni- czego |
5.000 |
– |
5.000 |
– |
100,0 |
– |
|
– dotacja dla innych jednostek niepo- wiązanych z budżetem |
102.100 |
0,7 |
102.100 |
0,8 |
100,0 |
– |
|
– dotacja na zadania zdrowotne realizo- wane przez PZZLA |
21.000 |
0,2 |
21.000 |
0,2 |
100,0 |
– |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej |
|||||||
– wydatki na zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej |
1.600.062 |
11,7 |
1.581.522 |
11,8 |
98,8 |
– 18.540 |
|
– wydatki na przeciwdziałanie alkoholi- zmowi |
150.000 |
1,1 |
149.416 |
1,1 |
99,6 |
– 584 |
|
– wydatki na obsługę długu publicznego odsetki od kredytów i pożyczek |
35.100 |
0,3 |
34.925 |
0,3 |
99,5 |
– 175 |
|
– pozostałe wydatki bieżące |
11.499.665 |
84,3 |
11.320.316 |
84,1 |
98,4 |
– 179.349 |
|
w tym: wydatki ogółem jednostek budżetowych |
8.569.055 |
74,5 |
8.536.099 |
75,4 |
99,6 |
– 32.956 |
Uchwalony plan wydatków budżetowych w kwocie zł 18.440.539,– wykonano w wysokości zł 17.894.362,–, co stanowi 97,04%, z tego:
Wydatki inwestycyjne wykonano w 92,8%, a wydatki bieżące w 98,5%.
Wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w wydatkach ogółem stanowią w odniesieniu do planu 26,0%, a do wykonania 24,8%, natomiast wydatki bieżące ogółem w odniesieniu do planu stanowią 74,0%, a do wykonania 75,2%.
Analizując szczegółowe wykonanie wydatków, które ukształtowały się w wysokości 97,04%, należy stwierdzić, że realizacja wydatków w ciągu roku przebiegała w miarę prawidłowo.
Niewykonanie wydatków budżetowych ogółem wynosi zł 546.177,–
Niewykonanie w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:
Dz. |
§ |
Wyszczególnienie |
Wydatki budżetowe |
|||
Plan po zmianach na 2000 r. wg uchwał |
Wykonanie za 2000 rok |
% wykonania |
Kwota niewykonania |
|||
50 |
TRANSPORT | 979.945 |
943.929 |
96,3 |
– 36.016 |
|
w tym: | ||||||
72 |
– wydatki na finansowanie inwestycji | 719.945 |
714.700 |
99,3 |
– 5.245 |
|
31, 31 |
– wydatki bieżące | 260.000 |
229.229 |
88,2 |
– 30.771 |
|
70 |
GOSPODARKA KOMUNALNA | 3.042.148 |
2.650.446 |
87,1 |
– 391.702 |
|
w tym: | ||||||
72, 73 |
– wydatki na finansowanie inwestycji | 2.183.487 |
1.882.103 |
86,2 |
– 301.384 |
|
– wydatki bieżące | 858.661 |
768.343 |
66,7 |
– 90.318 |
||
z tego: | ||||||
– oczyszczanie miasta i gminy | 89.800 |
89.644 |
99,8 |
– 156 |
||
– zieleń w miastach i gminach | 66.000 |
56.024 |
84,9 |
– 9.976 |
||
– oświetlenie ulic | 431.350 |
351.179 |
81,4 |
– 80.172 |
||
79 |
OŚWIATA I WYCHOWANIE | 8.143.794 |
8.054.962 |
98,9 |
– 88.832 |
|
w tym: | ||||||
72 |
– wydatki na finansowanie inwestycji | 1.750.180 |
1.710.178 |
97,7 |
– 40.002 |
|
– wydatki bieżące | 6.393.614 |
6.344.784 |
99,2 |
– 48.830 |
||
dotyczą głównie | ||||||
– 7912 Gimnazjum | – 5.685 |
|||||
– 7913 Dowożenia uczniów do szkół | – 24.846 |
|||||
– 8213
Przedszkoli przy szkołach podstawo- wych |
– 16.949 |
|||||
86 |
OPIEKA SPOŁECZNA | 2.705.623 |
2.697.179 |
99,7 |
– 8.444 |
|
dotyczy wydatków bieżących w pozostałej działalności rozdz. 8695 |
||||||
97 |
RÓŻNE ROZLICZENIA | 39.591 |
25.520 |
64,5 |
– 14.071 |
|
72 |
rezerwa ogólna Pozostałe wydatki w dz. 74, 83, 85, 91, 93 z tego: – wydatki inwestycyjne – wydatki bieżące |
– 7.112 – 898 – 6.214 |
||||
OGÓŁEM NIEWYKONANIE | – 546.177 |
Jak wynika z zestawienia niewykonane zostały zarówno wydatki na finansowanie inwestycji o zł 347.529,– jak i wydatki bieżące o kwotę zł 198.648,–, z czego największe niewykonanie wystąpiło w dziale 70 GOSPODARKA KOMUNALNA aż o 391.702,–zł.
Niewykonanie wydatków ogółem o zł 546.177,– jest wynikiem niewykonania planowanych dochodów o kwotę zł 526.813,–, na co składa się głównie nieprzekazanie gminie planowanych dotacji w wysokości zł 258.540,– oraz niewykonanie planowanych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych o zł 239.392,–
Należy stwierdzić, że zadania rzeczowe, tj. wykonanie zadań z zakresu wydatków bieżących jak i inwestycyjnych, zostały zrealizowane zgodnie z planem, a niewykonanie wynika z nieuregulowania zobowiązań z powodu braku środków na rachunku na dzień 31.12.2000 roku, o czym świadczą zobowiązania gminy na koniec roku.
Zobowiązania te wynoszą ogółem zł 420.191,–
Zapłata za faktury grudniowe nastąpiła w styczniu 2001 roku.
W trakcie wykonywania budżetu zaistniała konieczność dokonania przeniesień w planowanym budżecie wydatków między paragrafami i rozdziałami w obrębie działów. W związku z powyższym Zarząd Gminy i Miasta podjął następujące uchwały:
Zgodnie z podjętymi uchwałami Zarządu:
przeniesiono również planowane wydatki z rezerwy ogólnej w wysokości 25.520,– zł, przeznaczając 12.000,– zł na organizację pleneru malarskiego (Dz. 83/8332), 7.400,–zł na wydatki związane z dożynkami gminnymi (Dz. 91/9146) oraz 6.120,– zł na prowizję sołtysów (Dz. 91/9195).
Szczegółowe zestawienie planowanych i wykonanych wydatków budżetowych w układzie działów, rozdziałów i paragrafów zawiera załącznik nr 2 do sprawozdania.
Załącznik nr 9 do sprawozdania przedstawia remonty wykonane w 2000 roku w budynkach szkolnych. Na przeprowadzenie remontów w szkołach podstawowych w Żmigrodzie, Powidzku, Korzeńsku i Radziądzu wydatkowano 50.511,–zł.
Załącznik nr 10 do sprawozdania przedstawia planowane i wykonane dochody i wydatki jednostek budżetowych w 2000 r. z wyszczególnieniem wynagrodzeń z pochodnymi.
IV. WYKONANIE ZADAŃ Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
Dochody i wydatki związane z finansowaniem zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej planowane na 2000 r. oraz wykonanie na dzień 31 grudnia 2000 roku przedstawia załącznik nr 6 do sprawozdania.
Zgodnie z uchwałą budżetową nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku dochody i wydatki z zakresu administracji rządowej oraz dotacje celowe związane z realizacją tych zadań uchwalono w wysokości 1.193.178,– zł.
Na przestrzeni roku planowane dochody i wydatki wzrosły o 406.884,– zł
i po zmianach wynoszą 1.600.062,– zł
Zmian dokonano na podstawie pism o przyznanych dotacjach i podjętych uchwał przez Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie, jak również po zaciągnięciu opinii Komisji Finansów i Handlu Rady Gminy i Miasta Żmigród.
Wykonanie rzeczywiste planowanych dotacji na zadania zlecone gminie wyniosło 1.581.522,–, co stanowi 98,8%, kwotowo 18.540,– zł mniej w pozycjach:
Wykonanie wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej ukształtowało się na poziomie otrzymanych dotacji, tj.1.581.522,– zł, co stanowi 98,8% w odniesieniu do planowanych wydatków.
V. KREDYTY, POŻYCZKI – DŁUG PUBLICZNY
Zarząd Gminy i Miasta w Żmigrodzie przedstawia realizację spłat zaciągniętych pożyczek i kredytów, które przebiegają zgodnie z założeniami budżetu i planowanymi terminami spłat.
Kwota zadłużenia (kredyty i pożyczki) na dzień 31.12.2000 r. wynosi 1.361.033,– zł, a jej spłata przypada na lata 2001–2009 i przedstawia się następująco:
Zaplanowano na 2000 rok spłatę rat pożyczek i kredytów w kwocie 444.000,–, rzeczywista spłata wyniosła 426.661,–zł – oszczędność 17.339,–zł, a zaplanowane do spłaty odsetki od pożyczek i kredytów w kwocie 135.600,– zł wyniosły 122.235,– zł.
Terminy spłaty zaciągniętych pożyczek i kredytów w latach szczegółowo obrazuje załącznik nr 3a, a zaciągnięte pożyczki i kredyty wg zawartych umów przez Zarząd Gminy i Miasta Żmigród przedstawia załącznik nr 3 do sprawozdania.
Kwotę długu na dzień 31.12.2000 r. i prognozowaną kwotę spłaty długu w latach przedstawia załącznik nr 4 do sprawozdania.
Na kwotę długu ogółem zł 1.863.967,–
składa się:
Relacja długu ogółem do dochodów osiągniętych w 2000 roku jest pozytywna i wynosi tylko 10,4%
(1.863.967,– : 17.961.726,– = 10,4%).
VI. WYKONANIE WYDATKÓW INWESTYCYJNYCH ORAZ REALIZACJA PLANOWANYCH
ZADAŃ
INWESTYCYJNYCH W 2000 ROKU
Zgodnie z uchwałą nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku Rada Gminy i Miasta Żmigród uchwaliła wydatki na finansowanie inwestycji w wysokości 2.659.313,– zł.
Na przestrzeni roku zwiększono planowane wydatki inwestycyjne zgodnie z podjętymi uchwałami o kwotę 2.594.887,– zł do wysokości 5.254.200,– zł, w tym: z budżetu gminy to kwota zł 4.793.612,–
z GFOŚiGW " zł 460.588,–
Zwiększona kwota wydatków inwestycyjnych została pokryta z następujących źródeł:
1. Z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej na oświetlenie drogowe zł 37.760,–
2. Z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych zł 500.000,– z tego:
3. Z dotacji celowych otrzymanych ze źródeł pozabudżetowych (funduszy celowych) na dofinansowanie zadań własnych zł 1.502.295,–
z tego:z tego:
4. Z zaciągniętego kredytu z WFOŚiGW we Wrocławiu na realizację zadania inwestycyjnego
–
kotłownia ul. Rzeźnicza zł 100.000,–5. Z rozdysponowania środków z lat ubiegłych zł 124.635,–
6. Ze zmniejszenia dochodów własnych zł – 130.391,–
7. Ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zł 460.588,–
---------------------------------------------------------- OGÓŁEM ZWIĘKSZENIA zł 2.594.887,– ----------------------------------------------------------Wykonanie planowanych wydatków za 2000 rok, tj. przekazanie środków na rachunek inwestycyjny wynosiło:
zł 4.446.083,– z budżetu gminy (92,75%)
zł 299.451,– z Gminnego FOŚiG Wodnej (65,01%)
Rzeczywiste wykonanie wydatków inwestycyjnych ogółem wyniosło 4.839.703,–, co w odniesieniu do planu 5.254.200,– stanowi 92,11%.
Realizacja poszczególnych zadań inwestycyjnych ukształtowała się następująco:
1. Drogi gminne zł 790.068,–
z tego:
2. Sieć wodociągowania ogółem zł 833.747,–
z tego:
dot. Barkowa, Wierzbiny i rozbudowy
ZUW Bychowo (zg. z zał. nr 5)
3. Odbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w Żmigrodzie zł 248.298,–
4. Uzbrojenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe zł 11.800,–
5. Plan zagospodarowania przestrzennego – studium zł 36.600,–
6. Oświetlenie drogowe zł 28.762,–
7. Modernizacja kotłowni ul. Rzeźnicza zł 384.071,–
8. Modernizacja ZUW Żmigródek zł 97.921,–
9. Modernizacja oczyszczalni ścieków w Żmigrodzie zł 32.496,–
10. Kanalizacja sanitarna w Żmigródku zł 44.804,–
11. Kaplica cmentarna w Radziądzu zł 50.860,–
12. Kanalizacja ogólnospławna w Żmigrodzie
od ul. Rzeźniczej do ul. Mickiewicza zł 146.343,–
13. Partycypacja w budowie mieszkań do wynajęcia zł 213.772,–
14. Zakup gruntów pod zbiornik p/powodziowy zł 124.099,–
15. Budowa sali sportowej przy Gimnazjum zł 1.681.780,–
w tym: odsetki od kredytu zł 87.310,–
16. Modernizacja kotłowni ul. Czereśniowa zł 98.876,–
17. Adaptacja budynku na Dzienny Dom Pomocy Społecznej zł 400,–
18. Zakupy inwestycyjne zł 15.006,–
z tego:
– zakup komputera; Urząd Stanu Cywilnego zł 4.097,–
Księgowość Podatkowa zł 3.500,–
Referat Oświaty zł 2.999,–
zł 10.596,–
– zakup drukarki; Referat Budżetowy zł 1.899,–
Referat Inwestycyjny zł 600,–
zł 2.499,–
– programy komputerowe; Referat Geodezji zł 880,–
Referat Inwestycyjny zł 1.031,–
===========================
Ogółem wydatki inwestycyjne zł 4.839.703,–
===========================
Wykonanie rzeczywiste wydatków inwestycyjnych za 2000 rok wyniosło 4.839.703,– zł i stanowi 92,11% w odniesieniu do założeń planowanych.
Główny powód niewykonania zadań inwestycyjnych to nieotrzymanie dotacji w wysokości 250.000,– zł na dofinansowanie zadania inwestycyjnego pt. Sieć wodociągowa “Bukolewo".
Szczegółowe rozliczenie zadań inwestycyjnych planowanych i wykonanych przedstawia załącznik nr 5 do sprawozdania.
W RAMACH USTAWY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH REALIZOWANO
W 2000 ROKU NASTĘPUJĄCE ZADANIA INWESTYCYJNE
1. Budowa sali sportowej w Żmigrodzie:
Wykonawca “RAWBUD" Rawicz został wybrany w przetargu nieograniczonym. Inwestycja była finansowana ze środków Totalizatora Sportowego, środków Wojewody oraz środków własnych gminy.
2. Wybudowano drogi gminne:
– droga w miejscowości Przywsie
Wykonawca: DROGBUD GOSTYŃ;
– droga w miejscowości Węglewo – Bychowo
Wykonawca: PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT DROGOWYCH I MOSTOWYCH TRZEBNICA;
– droga w miejscowości Osiek – Powidzko
Wykonawca: DROGBUD GOSTYŃ;
– odnowiono nawierzchnię drogi Bychowo – Karnice
Wykonawca: PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT DROGOWYCH I MOSTOWYCH TRZEBNICA;
– rozpoczęto budowę ulic Dębowa – Słowackiego.
Ww. inwestycje były realizowane przy pomocy środków finansowych przyznanych przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych we Wrocławiu.
Wykonawcy zostali wyłonieni w przetargach nieograniczonych.
3. Zakończono budowę wodociągu grupowego Korzeńsko.
4. Rozpoczęto budowę wodociągu grupowego “BUKOLEWO".
W 2000 roku wybudowano wodociąg w miejscowości Książęca Wieś i Jamnik oraz sieć przesyłową do miejscowości Ruda Żmigrodzka.
Wykonawca został wyłoniony w przetargu nieograniczonym.
Wykonawca GS Pogorzela.
5. Przy pomocy środków z budżetu gminy wybudowano wodociąg w miejscowości Wierzbina przez Związek Gmin “BYCHOWO".
6. Kontynuowano odbudowę kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Żmigród.
Ww. inwestycje były częściowo finansowane ze środków Banku Światowego.
Wykonawcy zostali wybrani w przetargach nieograniczonych.
7. Wykonano modernizację 2 kotłowni opalanych węglem na kotłownię gazową i olejową w Żmigrodzie ul. Rzeźnicza i Czereśniowa.
Powyższe inwestycje były realizowane przy pomocy środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Wykonawcy zostali wyłonieni w przetargach nieograniczonych.
Wykonawcami byli:
–
kotłownia przy ul. Rzeźniczej – TECHNIKA CIEPLNA – WROCŁAW,– kotłownia przy ul. Czereśniowej – BUMET ROKITA – BRZEG DOLNY.
8. Wybudowano kaplicę cmentarną na cmentarzu komunalnym w Radziądzu.
Budowa była realizowana przy pomocy mieszkańców parafii Radziądz.
9. Rozpoczęto budowę kanalizacji sanitarnej p.n. “ŻMIGRÓDEK” dla miejscowości Żmigródek, Borek, Garbce.
Wykonawca został wyłoniony w przetargu nieograniczonym.
Wykonawca: REJONOWE PRZEDSIĘBIORSTWO MELIORACYJNE W ŻMIGRODZIE.
10. Dokonano zakupu gruntów pod zbiornik przeciwpowodziowy “Jamnik”.
11. Budowa oświetlenia drogowego w miejscowości Nowe Domy i Osiek Mały.
Oświetlenie było budowane ze środków Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu.
Wszyscy wykonawcy robót budowlano-montażowych w 2000 roku wyłonieni zostali w przetargach nieograniczonych w ramach ustawy o zamówieniach publicznych.
VII. WYKONANIE PLANU PRZYCHODÓW I WYDATKÓW
1. ZAKŁADU GOSPODARKI KOMUNALNEJ
Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem wielobranżowym o działaniach w zakresie: gospodarki mieszkaniowej, wodociągów miejskich, ciepłownictwa, oczyszczania miasta i wsi, oraz utrzymania zieleni.
Zakład na dzień 31.12.2000 roku zatrudniał 79 pracowników.
Wielkość planowanych przychodów na 2000 rok uchwalono w wysokości 3.765.900 zł w trakcie roku zwiększono o zł 535.056,–, tj. do wysokości 4.300.956,–, w tym dotacja z budżetu gminy 234.000,– zł.
Rzeczywiste wykonanie przychodów ogółem za 2000 rok wyniosło 4.300.927,– zł, co stanowi 100,0%.
w tym: – wpływy z czynszów zł 1.310.272,–
– wpływy z pozostałej działalności zł 2.740.449,–
– odsetki od nieterminowych płatności zł 16.206,–
– dotacja z budżetu gminy zł 234.000,–
Rozchody zamknęły się kwotą zł 4.187.802,– na plan po zmianach zł 4.187.886,–, co stanowi 100,0% ich wykonania.
Według przedłożonego sprawozdania z działalności Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Żmigrodzie wynika, iż osiągnięty wynik finansowy za 2000 rok wyniósł 237.897,39 zł, lecz został pomniejszony o kwotę 112.809,97 zł dotyczącą naliczenia w koszty 2000 roku zgodnie z przepisami dodatkowego wynagrodzenia, które to dotychczas zaliczano w koszty roku następnego, oraz 12.598,92 zł niezapłacone czynsze z lat poprzednich, na które utworzono “rezerwę”.
Biorąc powyższe pod uwagę, rok 2000 zamknął się wynikiem dodatnim w wysokości zł 112.488,50.
Zobowiązania zakładu na dzień 31.12.2000 roku z tytułu dostaw robót i usług oraz bieżących zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS-u wynoszą zł 487.339,–, a należności 532.434,– zł są to należności z tytułu usług komunalnych, czynszu i centralnego ogrzewania za miesiąc grudzień.
Stan środków obrotowych na początek roku 2000 wyniósł 27.933,– zł
a na dzień 31.12.2000 r. " 84.555,– zł
w tym środki pieniężne 23.248,– zł
2. GOSPODARSTWA POMOCNICZEGO PRZY ZESPOLE PLACÓWEK KULTURY
Wielkość planowanych przychodów na 2000 rok uchwalono w wysokości 105.600,– zł, w tym 5.000,– zł dotacja z budżetu gminy zgodnie z art. 20 pkt 8 ustawy o finansach publicznych z przeznaczeniem na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
Na przestrzeni roku zwiększono planowane przychody do wysokości zł 159.017,–. Wykonanie przychodów wyniosło 130.631 zł, co stanowi tylko 82,15%. Przyczyną uzyskania tak niskich przychodów było nieosiągnięcie planowanych dochodów z bufetu na basenie oraz z balu sylwestrowego z powodu niskiej frekwencji na balu.
Rozchody zostały zaplanowane w wysokości 159.017,– zł, a ich rzeczywiste wykonanie wyniosło 130.631,– zł, tj. 82,15%.
Środki obrotowe na 01.01.2001 roku wyniosły 1.417,– zł, a na 31.12.2000 r. “0".
3. GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Uchwałą Rady Gminy i Miasta w Żmigrodzie nr 102/XI/00 z dnia 26 stycznia 2000 roku określono planowane przychody i rozchody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 7.000,– zł.
Na przestrzeni roku zwiększono planowane przychody GFOŚ do wysokości zł 1.017.000,– zgodnie z uchwałami Rady Gminy i Miasta Żmigród nr 148/XVII/2000 z 28 września 2000 r. i nr 172/XIX/2000 z 28 grudnia 2000 r.
Zwiększenie planowanych przychodów o 1.010.000,– zł wynika z wydanej decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Żmigród z dnia 10 listopada 2000 roku, a są to wpływy za wycinkę drzew, oraz 10.000 zł wpływy pozostałe.
W wyniku wprowadzonych zmian planowane rozchody wynoszą zł 477.588,–
z tego: wydatki inwestycyjne zł 460.588,–
wydatki bieżące zł 17.000,–
Rzeczywiste przychody wyniosły zł 1.026.257,–, co stanowi 100,91% w
odniesieniu do planu. Rozchody ogółem wykonano w wysokości zł 315.721,–, tj. 66,10%,
z tego rozchody bieżące wykonano w kwocie
16.270,– zł, tj. 95,71%, a wydatki inwestycyjne w wysokości zł 299.451,–, tj.
65,01% zgodnie z załącznikiem nr 5 do sprawozdania.
Niewykonanie wydatków inwestycyjnych spowodowane zostało dostarczeniem faktury przez wykonawcę w miesiącu styczniu 2001 roku.
Stan środków na dzień 31.12.2000 roku Gminnego Funduszu Ochrony
Środowiska wynosi 713.434,– zł
(BO 2.898,– zł).
VIII. WYNIK BUDŻETU
Reasumując, wykonanie dochodów i wydatków “BUDŻETU” Gminy i Miasta w Żmigrodzie za 2000 rok należy ocenić pozytywnie.
Dochody budżetu gminy ukształtowały się w wysokości 97,15%,
a wydatki ogółem w wysokości 97,04%, z tego:
– wydatki bieżące 98,54%
– wydatki majątkowe – inwestycyjne 92,75%
Na planowaną nadwyżkę budżetu 48.000,– zł rzeczywista nadwyżka wyniosła zł 67.364,– zgodnie ze sprawozdaniem o “Nadwyżce/deficycie" jednostki samorządu terytorialnego.
Niewykonanie wydatków budżetowych to głównie dwie przyczyny:
– nieprzekazanie planowanych dotacji w wysokości zł 268.540
– niewykonanie planowanych wpływów podatku dochodowego od osób fizycznych o zł 239.392
IX. ZAKOŃCZENIE
Kończąc niniejsze sprawozdanie Zarządu Gminy i Miasta w Żmigrodzie z wykonania budżetu gminy za 2000 rok, pragnę poinformować, że ustalone zadania nie w pełni zostały wykonane pod względem finansowym, lecz ich wykonanie rzeczowe zostało zrealizowane zgodnie z planem.
W związku z powyższym zobowiązania z tytułu niezapłaconych faktur dotyczących zadań inwestycyjnych i bieżących w łącznej kwocie zł 420.191 zostały uregulowane w roku 2001.
Jako zjawisko niezadawalające Zarząd uznaje fakt, iż nie udało się w spodziewanej wysokości pobrać (ściągnąć) zaległości podatkowych, które na koniec roku 2000 ukształtowały się w wysokości 1.284.022,– zł. Wiele w tych kwestiach uczyniono (ustanowienie hipotek przymusowych, rozprawy sądowe w toku), ale fizycznie środki finansowe z tytułu zaległości podatkowych do budżetu nie wpłynęły. Należy podjąć wszelkie działania, aby powyższe środki znalazły odbicie w budżecie 2001 roku.
Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, iż w trakcie roku 2000 zwiększono planowane dochody o kwotę 2.925.756,65 zł do wysokości zł 18.488.539,– oraz planowane wydatki o kwotę 3.221.756,65 zł do wysokości 18.440.538,65 zł przy założeniach planowanych na B.O. w wysokości zł 15.218.782,–.
Te działania Zarządu umożliwiły zwiększenie o 1.790.055 zł wydatków na zadania inwestycyjne. Pozyskane środki zewnętrzne stanowią aż 40,26% wydatków inwestycyjnych ogółem.
Sporo zabiegów ze strony Zarządu wymagały działania niezwiązane bezpośrednio z budżetem gminy, ale z zakresu zadań administracji rządowej, które mają jednak zasadniczy wpływ na rozwój infrastruktury technicznej i ochrony środowiska w mieście i gminie Żmigród. Do zadań tych zaliczyć należy:
1. Rozpoczęcie budowy obwodnicy dla miasta Żmigród.
2. Umieszczenie w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego np. zadań:
Biorąc pod uwagę, iż rok 2000 to rok kontynuacji reform społecznych wprowadzonych w Polsce i nie najlepszych wskaźników ekonomiczno-finansowych w kraju, działania Zarządu rozpatrywać należy w kategoriach lokalnego sukcesu.
ZAŁĄCZNIKI: nr 1, nr 2, nr 3, nr 4,5, nr 6,7,8,9,10