1391
SPRAWOZDANIE
Z WYKONANIA BUDŻETU
GMINY SZKLARSKA PORĘBA ZA 2000 r.
Planowany budżet Miasta Szklarska Poręba na 21.12.2000 r. osiągnął następujące wielkości:
          dochody budżetowe – 14.775.166 zł
          wydatki budżetowe   – 14.118.786 zł
            planowany wynik         + 656.380 zł
Zwiększony planowany wynik został przeznaczony na:
          spłatę kredytów w wysokości – 546 380 zł
          spłatę pożyczek w wysokości – 100 000 zł
   wolne środki w wysokości        10 000 zł, które zostały uwzględnione w budżecie 2001 r. na dofinansowanie remontu w Gimnazjum w Szklarskiej Porębie.
W trakcie wykonywania budżetu 2000 r. wielkości dochodów i wydatków zostały zrealizowane następująco:
          dochody budżetu                  – 13.750.714 zł
          wydatki budżetu                    – 13.046.807 zł
            wynik budżetu                                   + 703.907 zł
Powyższe środki zostały rozliczone następująco:
          wynik budżetu                                                          + 703 907 zł
          wolne środki z roku 1999                                         + 479 717 zł
          spłata kredytów                                                        – 546 380 zł
          spłata pożyczki                                                        – 100 000 zł
Nadwyżka budżetowa                                                        + 537 244 zł
Do dyspozycji Rady pozostają do rozdysponowania wolne środki w wysokości 537 244 zł.
Miasto Szklarska Poręba posiada zobowiązanie długoterminowe z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, które na dzień 31.12.2000 r. wynosiły 4 433 750 zł, z tego kredyty – 3.133.750 zł i pożyczki – 1.300.000 zł – zaciągnięte w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W 1998 r. Gmina udzieliła poręczenia w kwocie 460 000 zł dla Związku Gmin Karkonoskich z tytułu zaciągniętej przez Związek pożyczki na dofinansowanie zadania pt. „Ekologiczne zagospodarowanie wysypiska odpadów Ścięgny-Kostrzyce”.
W związku z powyższym całą nadwyżkę proponuje się przeznaczyć na spłatę zobowiązań w roku budżetowym 2001.
Dochody budżetowe – realizacja 2000 r.
 
Dochody budżetowe w 2000 roku zostały zrealizowane w następujących wielkościach:
          plan na 31.12.2000 r.– w wysokości                                                                   14.775.166 zł
          wykonanie na 31.12.2000 r. – w  wysokości 13.750.714 zł, co stanowi 93% planowanych wielkości
niezrealizowane dochody                                                                                              1.024.452 zł
Wielkości dochodów budżetu 2000 r. zostały zrealizowane wg poniższego zestawienia:
1.         dochody z podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych – 105% planu
2.         udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 89% planu
            (podatek dochodowy osób prawnych i fizycznych)
3.         dochody i z majątku gminy – 82% planu
4.         pozostałe wpływy – 88% planu
5.         subwencje – 100% planu
6.         dotacje na zadania własne gminy – 85% planu
7.         dotacje na zadania zlecone gminie – 99% planu
Szczegółową realizację planowanych dochodów budżetowych w 2000 r. przedstawia zał. nr 1 i 1a.
Dochody, które miały znaczący wpływ na niewykonanie budżetu, to m.in.:
1.         niezrealizowana dotacja celowa z budżetu państwa na realizację inwestycji własnych gmin:
            plan: 500.000 zł;                                                                wykonanie: 344.055 zł;                    co stanowi 69% realizacji planu
Środki nie zostały przekazane ze względu na redukcję wydatków w budżecie państwa na rok 2000, które objęły m.in. wydatki z Kredytu Banku Światowego.
2.         wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych:
            plan: 3.443.071 zł;                                                 wykonanie: 2.636.349 zł;                             co stanowi 77% realizacji planu
            z tego:
   1.897.937 zł – wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych, użytkowych, nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych (szerszy opis zał. nr 2),
   738.612 zł – wpływy ze sprzedaży ratalnej lokali mieszkalnych i nieruchomości.
3.  wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych realizowanego przez Skarb Państwa:
     plan: 1.713.777 zł;                                                        wykonanie: 1.520.879 zł;                               co stanowi 89% realizacji planu
4.  opłaty lokalne (opłata miejscowa):
     plan: 500.000 zł;                                                            wykonanie: 338.042 zł;                                 co stanowi 68% realizacji planu
     Dla porównania w 1999 r. wykonanie z tytułu opłaty lokalnej wyniosło 286.474 zł.
5.  różne dochody:
     plan: 250.000 zł;                                                            wykonanie: 166.993 zł;                                  co stanowi 67% realizacji planu
     Są to należności gminy po likwidacji MZGK (za czynsz, wodę, wywóz nieczystości).
6.  odsetki od środków na rachunkach bankowych:
     plan: 211.514 zł;                                                            wykonanie: 74.850 zł;                                    co stanowi 35% realizacji planu
 
Ponadto na dzień 31.12.2000 r. wystąpiły:
   zaległości w wysokości  2.472.650 zł
   nadpłaty w wysokości      279.234 zł
Największe zaległości dotyczyły przede wszystkim:
1) dochodów z dzierżawy i leasingów w kwocie 164.013 zł – wystawiono 50 upomnień na kwotę 74.348 zł;
2) wpływów ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych: w kwocie tej największą pozycję zajmuje niezapłacona rata sprzedanych udziałów Gminy w Karkonoskim Towarzystwie Budownictwa Społecznego na kwotę 390.000 zł;
3) podatku od nieruchomości od osób prawnych w kwocie 1.198.309 zł – wystawiono 42 upomnienia na kwotę 374.094 zł. Zaległości w podatku od osób prawnych obejmuje m.in. kwoty:
   76.949 zł – firmy w likwidacji – należności zgłoszone u syndyka masy upadłościowej;
   370.031 zł – dotyczą wzajemnych rozliczeń między Gminą a firmami;
   325.613 zł – Gmina założyła hipotekę na należności;
4) podatku od nieruchomości od osób fizycznych 241.154 zł – wystawiono 425 upomnień na kwotę 192.625 zł i 166 tytułów wykonanych na kwotę 139.344 zł;
5) podatku od środków transportowych 304.646 zł – wystawiono 220 upomnień na kwotę 66.500 zł. Zaległości za środki transportowe są windykowane sukcesywnie, poczynając od najstarszych zadłużeń. Znaczący wpływ na brak windykacji środków transportowych miał fakt przeniesienia spraw i komunikacji do Starostwa Powiatowego.
Stan zaległości i nadpłat stanowi zał. nr 3 oraz upomnienia i tytuły wykonawcze wystawione w 2000 r. zawiera zał. nr 4.
 
Wydatki budżetowe – realizacja 2000 r.
 
Zaplanowane kwoty wydatków budżetowych w 2000 r. zrealizowane zostały w następujących wielkościach:
   plan na 31.12.2000 r.                                         14.118.786 zł
   wykonanie na 31.12.2000 r.                  13.046.807 zł, co stanowi: 92% planowanych wielkości
niezrealizowane wydatki                                                             1.071.979 zł
Zrealizowane wydatki budżetowe w kwocie 13.046.807 zł zostały przeznaczone na finansowanie:
1.  inwestycji w wysokości                                                                                                                                                  1.814.200 zł
2.  udziałów w spółkach w wysokości                                                                                                                                     208.000 zł
3.  wydatków bieżących w wysokości                                                                                                                                11.024.607 zł
Działalność inwestycyjna to środki finansowe przeznaczone na realizację zadań
1.  przebudowa ulicy Franciszkańskiej                                                                                                                                     141.292 zł
2.  odbudowa zabudowy brzegowej rzeki Kamieńczyk                                                                                                              84.865 zł
3.  modernizacja oczyszczalni ścieków przy ul. Prusa
     i budowa stacji odwadniania osadów przy ul. Hofmana                                                                                                     1.143.408 zł
4.  budowa mieszkań – partycypacja gminy w KTBS                                                                                                                300.000 zł
5.  rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 1 i adaptacja poddasza w SP nr 5                                                                                  115.000 zł
6.  automatyzacja prac biurowych                                                                                                                                                29.635 zł
Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych zawiera zał. nr 5.
Udziały w spółkach dotyczyły środków finansowych przekazanych przez Gminę na rozpoczęcie działalności:
   Zakładu Estetyki i Oczyszczania Miasta Sp. z o.o. w wysokości                                                                                            104.000 zł
   Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w wysokości                                                                                                    104.000 zł
Zestawienie wydatków stanowi zał. nr 6.

 

Realizacja wydatków w poszczególnych działach gospodarki
Gminy w 2000 r.
1.  Dz. 50 TRANSPORT – na realizację zadań w zakresie dróg gminnych przeznaczono środki finansowe w wysokości 259.908 zł co stanowi 68% planu. Zrealizowano zadania w zakresie: – remontu lewego chodnika ul. 1 Maja (od skrzyżowania z ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki) oraz cząstkowe remonty nawierzchni ulic na kwotę 113.700 zł, w tym:
          22.080 zł partycypacja w kosztach remontu TP S.A.
     Ponadto wydatkowano kwotę 141.292 zł na przebudowę ulicy Franciszkańskiej.
 
2.  Dz. 70 GOSPODARKA KOMUNALNA – na realizację zadań przeznaczono środki w wysokości 3.096.966 zł, co stanowi 85% planu wydatków.
     Zadania zrealizowane:
a) w zakresie usuwania skutków powodzi. Wydatki inwestycyjne w wysokości 84.865 zł zostały poniesione na inwestycje pn.: „Odbudowa zabudowy brzegowej rzeki Kamieńczyk”.
     Pozostałe środki w kwocie 259.190 zł zostały przekazane na zmniejszenie wydatków z tytułu zapłaty przez Gminę w 1999 r. faktur firmie, która realizowała powyższe zadanie inwestycyjne. Środki pochodziły z Banku Światowego i były przekazywane przez Wojewodę Dolnośląskiego;
b) zimowe i letnie utrzymanie ulic – 500.816 zł;
c)  utrzymanie zieleni miejskiej – 34.859 zł;
d) oświetlenie i konserwacja lamp oświetleniowych – 216.422 zł;
     Dotacja wydatków na ten cel wynosiła w 2000 r. 77.442 zł.
e) pozostała działalność – 2.260,004 zł, na którą składały się m.in.:
   spłata zadłużenia po MZGK – 800.000 zł
   modernizacja oczyszczalni ścieków przy ul. Prusa i budowa stacji odwadniania osadów przy ul. Hofmana – 1.143.408 zł
   udziały gminy w spółkach: Zakład Estetyki i Oczyszczania Miasta Sp. z o.o. i Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. – 208.000 zł.
 
Dz. 74 GOSPODARKI MIESZKANIOWE I NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – poniesione koszty – 736.659 zł, tj. 95% planu wydatków.
Zadania zrealizowane:
a) dotacja dla MZGL – 99.761 zł z przeznaczeniem na:
   wyposażenie w potrzebne środki obrotowe – 70.000 zł
   dofinansowanie kosztów poniesionych w związku z wyniesieniem liczników elektrycznych przy ul. Waryńskiego 22 i 24 – 29.761 zł.
     Wykorzystanie środków zawiera zał. nr 7.
b) koszty funkcjonowania OSP – 188.514 zł, w tym 42.800 zł przeznaczono na remont dachu budynku OSP
c)  opracowanie geodezyjne oraz koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży – 148.384 zł
d) pozostała działalność – 300.000 zł – wydatki związane z udziałem Gminy w budowie mieszkań KTBS.
 
Dz. 79 OŚWIATA I WYCHOWANIE – koszty ogółem – 4.298.750 zł, tj. 97% planu,
w tym m.in.:
   szkoły podstawowe – 2.657.563 zł – wydatki związane z bieżącą działalnością placówek (4 szkoły podstawowe), w tym 115.000 zł – środki z dotacji na rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 1 i adaptacja poddasza w SP nr 5
   gimnazjum – 587.895 zł
   przedszkola – 952.335 zł (2 placówki)
   oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 3 – 26.046 zł
   pozostała działalność, w tym m.in. zobowiązania z tytułu likwidacji Zespół Szkół i Placówek Samorządowych na kwotę 38.450 zł (za opał, energię elektryczną).
Źródłem finansowania zadań oświaty były:
   subwencja oświatowa – 2.347.434 zł
   dotacje celowe – 190.773 zł
   środki własne gminy – 1.760.543 zł
 
Dz. 83 KULTURA I SZTUKA – koszty ogółem – 69.345 zł, tj. 78% planu.
Zakres zrealizowanych zadań to:
a) dotacja dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w kwocie 69.345 zł, która została wykorzystana – wg zał. nr 8.
W dziale tym nie zrealizowano wydatku dotyczącego zakupu eksponatów przez Gminę do Muzeum na kwotę 3000 zł, ze względu na brak środków.
 
Dz. 85 OCHRONA ZDROWIA – wydatki – 238.686 zł, tj. 89% planu.
Zrealizowane zadania w tym dziale dotyczyły:
1.  Dotacji celowej z budżetu państwa dla SPZOZ w Szklarskiej Porębie w kwocie 60.000 zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu i wyposażenia, tj. m.in. EKG, autoklaw ciśnieniowy, rektoskop, kserokopiarka, meble, komputery.
2.  Wydatków finansowanych z opłat za zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych w kwocie 178.686 zł.
Program przeciwdziałania alkoholizmowi realizowany był poprzez:
a) dwie świetlice środowiskowo-terapeutyczne – koszty funkcjonowania wyniosły 85.928 zł,
     w tym:
a.  wynagrodzenia z pochodnymi – 18.367 zł
b.  podróże służbowe – 143 zł
c.  materiały i wyposażenie – 22.178 zł
     w tym: dożywienie dzieci – 16.233 zł
d.  usługi materialne – 33.920 zł
e.  usługi niematerialne – 11.320 zł
b) komisję ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
   posiedzenia odbywały się cyklicznie dwa razy w miesiącu, a w miarę potrzeb częściej,
   realizowano program pn. „Środowisko szkolne wobec uzależnień i zagrożeń społecznych”,
   zatrudniono psychologa, konsultanta prawa rodzinnego i pełnomocnika,
   promowano „Zdrowy Styl Życia” i realizowano konkursy: „Żyjąc bez uzależnień, żyjesz zdrowo, żyjesz radośnie” i „Życie bez uzależnień”,
   zorganizowano festyn dla dzieci przy współpracy MOPS i MBIT i wernisaż plastyczny,
   wyposażono w urządzenie do badania zawartości alkoholu we krwi – „Alkometr” – Komisariat Policji w Szklarskiej Porębie,
   uczestniczono w Zlocie Rodzin Abstynenckich w Górzyńcu.
Koszt profilaktyki wyniósł w 2000 r. 92.758 zł.
 
Dz. 86 OPIEKA SPOŁECZNA – wydatki w 2000 r. – 1.436.067 zł, tj. 98% planu.
Zakres świadczonych usług:
1.  usługi opiekuńcze – 29.217 zł
2.  zasiłki i pomoc w naturze – 748.023 zł
3.  terenowe ośrodki pomocy – 264.341 zł
4.  dodatki mieszkaniowe – 318.604 zł
5.  zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne – 40.256 zł
6.  pozostała działalność – 35.626 zł
Szczegółowe informacje o wykorzystaniu środków finansowych na pomoc społeczną w 2000 r. stanowi zał. nr 9.
 
Dz. 87 KULTURA FIZYCZNA I SPORT – poniesione wydatki 2000 r. – 148.734 zł, co stanowi 97% planu.
Zrealizowane zadania:
a) dotacja dla Klubu Sportowego „Julia” w kwocie 15.000 zł na szkolenie sportowe dzieci i młodzieży i organizowanie imprez sportowych.
     Nie została zrealizowana dotacja dla Klubu Sportowego „Szrenica” w wysokości 2.000 zł ze względu na brak środków.
b) imprezy sportowe w szkołach
c)  organizacja Mistrzostw Świata Juniorów FIS w narciarstwie klasycznym
d)  dofinansowanie przygotowania tras narciarskich (Bieg Piastów)
e) Zimowe Otwarte Mistrzostwa Szklarskiej Poręby w pływaniu o „Puchar Burmistrza”
f)   Dolnośląskie Mistrzostwa Dziennikarzy w pływaniu pod patronatem Programu III P. Radia.
Dz. 88 TURYSTYKA I WYPOCZYNEK – 268.413 zł, tj. 92% planu.
Poniesione wydatki przeznaczone zostały na:
1.  Zadania w zakresie upowszechnienia turystyki:
a) wydawnictwa i publikacje promocyjne – np. Katalog Szklarskiej Poręby oraz współpraca z mediami;
b) udział w targach: Utrecht, Berlin, Lipsk, Görlitz, Warszawa, Poznań, Szczecin;
c)  organizacja Giełdy Turystycznej – Karkonoskie Spotkania Turystyczne;
d) imprezy:
   Wielki Mikołajkowy Festyn pod Szrenicą
   Śniegolepy „Rzeźba w Śniegu”
   Turystyczna Giełda Piosenki Studenckiej
   Międzynarodowy Zlot Motocykli itp.
2.  Bieżąca działalność biura promocji.
Ze względu na brak środków finansowych nie została przekazana dotacja dla GOPR w wysokości 10.000 zł.
 
Dz. 89 RÓŻNA DZIAŁALNOŚĆ – poniesione koszty w wysokości 11.750 zł, tj. 62% planu wydatkowane zostały na:
   finansowanie kosztów spisu gospodarstw rolnych – 95 zł;
   sfinansowanie gazety miejskiej – 11.655 zł.
Nie przekazano dotacji dla Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w wysokości 4000 zł ze względu na brak środków w budżecie.
 
Dz. 91 ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – koszt 2.306.753 zł, tj. 95% realizacji planu:
a) koszty funkcjonowania Urzędu przy zatrudnieniu 57 pracowników wyniosły – 2.135.855 zł;
b) koszty funkcjonowania Rady Miejskiej – 124.776 zł:
·        obradowano na 12 posiedzeniach Rady Miejskiej
·        obradowano na 176 posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej
c)  koszty obsługi zadań zleconych w zakresie administracji rządowej wyniosły – 35.000 zł;
d) wydatki inwestycyjne związane z automatyzacją prac biurowych – zakup sprzętu komputerowego i telefaxu wyniosły – 29.635 zł;
e) opłata składek członkowskich – Związek Gmin Karkonoskich, Euroregion „Nysa” – 11.122 zł.
 
Dz. 93 BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – poniesione koszty – 9 800 zł, tj. 64% planu i wydatkowane zosta-ły na:
   wyposażenie i utrzymanie magazynu obrony cywilnej oraz szkolenia.
 
Dz. 94 FINANSE – poniesione wydatki w 2000 r. – 149.715 zł, tj. 95% planu i przeznaczone zostały na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych przez Gminę.
 
Dz. 98 OBRONA NARODOWA – wydatki w kwocie 350 zł, tj. 100% planu wydatkowano na uzupełnienie magazynu obrony cywilnej w ramach otrzymanej dotacji celowej.
 
Dz. 99 URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wydatki 14.911 zł, tj. 99% planu, które przeznaczone zostały na:
a) uzupełnienie spisu wyborców w wysokości 1050 zł;
b) wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – 13.861 zł.
Powyższe wydatki zostały pokryte z dotacji celowej przekazanej przez Krajowe Biuro Wyborcze.
 
Ponadto do sprawozdania dołączono załączniki:
   nr 10 – zestawienie dotacji
   nr 11 – sprawozdanie z realizacji dochodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska
   nr 12 – zestawienie zobowiązań długoterminowych.
 
PRZEWODNICZĄCY
ZARZĄDU MIASTA
ZBIGNIEW MISIUK
 
ZAŁĄCZNIK NR 1
ZAŁĄCZNIKI NR 1a, 2
ZAŁĄCZNIKI NR 3, 4, 5, 6
ZAŁĄCZNIKI NR 7, 8, 9, 10, 11, 12