Planowany budżet Miasta Szklarska Poręba na
21.12.2000 r. osiągnął następujące wielkości:
–dochody budżetowe– 14.775.166 zł
–wydatki budżetowe– 14.118.786
zł
planowany wynik+ 656.380 zł
Zwiększony planowany wynik został przeznaczony na:
–spłatę kredytów w wysokości – 546 380 zł
–spłatę pożyczek w wysokości – 100 000 zł
–wolne
środki w wysokości–10 000 zł, które zostały uwzględnione w
budżecie 2001 r. na dofinansowanie remontu w Gimnazjum w Szklarskiej Porębie.
W trakcie wykonywania budżetu 2000 r. wielkości
dochodów i wydatków zostały zrealizowane następująco:
–dochody budżetu– 13.750.714 zł
–wydatki budżetu– 13.046.807 zł
wynik budżetu+ 703.907 zł
Powyższe środki zostały rozliczone następująco:
–wynik budżetu+ 703 907 zł
–wolne środki z roku 1999
+ 479 717 zł
–spłata kredytów– 546 380 zł
–spłata pożyczki– 100 000 zł
Nadwyżka
budżetowa
+ 537 244 zł
Do dyspozycji Rady pozostają do rozdysponowania wolne
środki w wysokości 537 244 zł.
Miasto Szklarska Poręba posiada zobowiązanie
długoterminowe z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, które na dzień
31.12.2000 r. wynosiły 4 433 750 zł, z tego kredyty – 3.133.750 zł i pożyczki –
1.300.000 zł – zaciągnięte w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej.
W 1998 r. Gmina udzieliła poręczenia w kwocie 460
000 zł dla Związku Gmin Karkonoskich z tytułu zaciągniętej przez Związek pożyczki
na dofinansowanie zadania pt. „Ekologiczne zagospodarowanie wysypiska odpadów
Ścięgny-Kostrzyce”.
W związku z powyższym całą nadwyżkę proponuje
się przeznaczyć na spłatę zobowiązań w roku budżetowym 2001.
Dochody
budżetowe – realizacja 2000 r.
Dochody budżetowe w 2000 roku zostały zrealizowane w
następujących wielkościach:
–plan na 31.12.2000 r.– w wysokości14.775.166 zł
–wykonanie na 31.12.2000 r. – wwysokości
13.750.714 zł, co stanowi 93% planowanych wielkości
niezrealizowane
dochody1.024.452 zł
Wielkości dochodów budżetu 2000 r. zostały
zrealizowane wg poniższego zestawienia:
1.dochody z podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych – 105% planu
2.udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 89% planu
(podatek dochodowy osób prawnych i fizycznych)
3.dochody i z majątku gminy – 82% planu
4.pozostałe wpływy – 88% planu
5.subwencje – 100% planu
6.dotacje na zadania własne gminy – 85% planu
7.dotacje na zadania zlecone gminie – 99% planu
Szczegółową realizację planowanych dochodów
budżetowych w 2000 r. przedstawia zał. nr 1 i 1a.
Dochody, które miały znaczący wpływ na
niewykonanie budżetu, to m.in.:
1.niezrealizowana dotacja celowa z budżetu państwa na realizację inwestycji
własnych gmin:
plan: 500.000 zł;wykonanie: 344.055 zł;co stanowi 69% realizacji planu
Środki nie zostały przekazane ze względu na
redukcję wydatków w budżecie państwa na rok 2000, które objęły m.in. wydatki z
Kredytu Banku Światowego.
2.wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych:
plan: 3.443.071 zł;wykonanie: 2.636.349 zł;co stanowi 77% realizacji planu
z tego:
–1.897.937
zł – wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych, użytkowych, nieruchomości
zabudowanych i niezabudowanych (szerszy opis zał. nr 2),
–738.612
zł – wpływy ze sprzedaży ratalnej lokali mieszkalnych i nieruchomości.
3.wpływy
z podatku dochodowego od osób fizycznych realizowanego przez Skarb Państwa:
plan: 1.713.777 zł;wykonanie: 1.520.879 zł;co stanowi 89% realizacji planu
4.opłaty
lokalne (opłata miejscowa):
plan: 500.000 zł;wykonanie: 338.042 zł;co stanowi 68% realizacji planu
Dla porównania w 1999 r. wykonanie z tytułu opłaty lokalnej wyniosło 286.474
zł.
5.różne
dochody:
plan: 250.000 zł;wykonanie: 166.993 zł;co stanowi 67% realizacji planu
Są to należności gminy po likwidacji MZGK (za czynsz, wodę, wywóz
nieczystości).
6.odsetki
od środków na rachunkach bankowych:
plan: 211.514 zł;wykonanie: 74.850 zł;co stanowi 35% realizacji planu
Ponadto na dzień 31.12.2000 r. wystąpiły:
–zaległości
w wysokości2.472.650 zł
–nadpłaty
w wysokości 279.234
zł
Największe zaległości dotyczyły przede wszystkim:
1)dochodów z
dzierżawy i leasingów w kwocie 164.013 zł – wystawiono 50 upomnień na kwotę 74.348
zł;
2)wpływów ze
sprzedaży wyrobów i składników majątkowych: w kwocie tej największą pozycję
zajmuje niezapłacona rata sprzedanych udziałów Gminy w Karkonoskim Towarzystwie
Budownictwa Społecznego na kwotę 390.000 zł;
3)podatku od
nieruchomości od osób prawnych w kwocie 1.198.309 zł – wystawiono 42 upomnienia na
kwotę 374.094 zł. Zaległości w podatku od osób prawnych obejmuje m.in. kwoty:
–76.949
zł – firmy w likwidacji – należności zgłoszone u syndyka masy upadłościowej;
–370.031
zł – dotyczą wzajemnych rozliczeń między Gminą a firmami;
–325.613
zł – Gmina założyła hipotekę na należności;
4)podatku od
nieruchomości od osób fizycznych 241.154 zł – wystawiono 425 upomnień na kwotę
192.625 zł i 166 tytułów wykonanych na kwotę 139.344 zł;
5)podatku od
środków transportowych 304.646 zł – wystawiono 220 upomnień na kwotę 66.500 zł.
Zaległości za środki transportowe są windykowane sukcesywnie, poczynając od
najstarszych zadłużeń. Znaczący wpływ na brak windykacji środków transportowych
miał fakt przeniesienia spraw i komunikacji do Starostwa Powiatowego.
Stan zaległości i nadpłat stanowi zał. nr 3 oraz
upomnienia i tytuły wykonawcze wystawione w 2000 r. zawiera zał. nr 4.
Wydatki
budżetowe – realizacja 2000 r.
Zaplanowane kwoty wydatków budżetowych w 2000 r.
zrealizowane zostały w następujących wielkościach:
–plan
na 31.12.2000 r.14.118.786 zł
–wykonanie
na 31.12.2000 r.13.046.807 zł, co stanowi: 92% planowanych wielkości
niezrealizowane
wydatki1.071.979 zł
Zrealizowane wydatki budżetowe w kwocie 13.046.807
zł zostały przeznaczone na finansowanie:
1.inwestycji
w wysokości1.814.200 zł
2.udziałów
w spółkach w wysokości208.000 zł
3.wydatków
bieżących w wysokości11.024.607 zł
Działalność inwestycyjna to środki finansowe
przeznaczone na realizację zadań
1.przebudowa
ulicy Franciszkańskiej141.292 zł
2.odbudowa
zabudowy brzegowej rzeki Kamieńczyk84.865
zł
3.modernizacja
oczyszczalni ścieków przy ul. Prusa
i budowa stacji odwadniania osadów przy ul. Hofmana1.143.408 zł
4.budowa
mieszkań – partycypacja gminy w KTBS300.000
zł
5.rozbudowa
Szkoły Podstawowej nr 1 i adaptacja poddasza w SP nr 5115.000 zł
6.automatyzacja
prac biurowych29.635 zł
Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych zawiera
zał. nr 5.
Udziały w spółkach dotyczyły środków finansowych
przekazanych przez Gminę na rozpoczęcie działalności:
–Zakładu
Estetyki i Oczyszczania Miasta Sp. z o.o. w wysokości104.000
zł
–Zakładu
Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w wysokości104.000 zł
Zestawienie wydatków stanowi zał. nr 6.
Realizacja
wydatków w poszczególnych działach gospodarki
Gminy w 2000 r.
1.Dz. 50 TRANSPORT – na realizację zadań w
zakresie dróg gminnych przeznaczono środki finansowe w wysokości 259.908 zł co stanowi
68% planu. Zrealizowano zadania w zakresie: – remontu lewego chodnika ul. 1 Maja
(od skrzyżowania z ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki) oraz cząstkowe
remonty nawierzchni ulic na kwotę 113.700 zł, w tym:
–22.080 zł
partycypacja w kosztach remontu TP S.A.
Ponadto wydatkowano kwotę 141.292 zł na przebudowę ulicy Franciszkańskiej.
2.Dz. 70 GOSPODARKA KOMUNALNA – na realizację
zadań przeznaczono środki w wysokości 3.096.966 zł, co stanowi 85% planu wydatków.
Zadania zrealizowane:
a)w zakresie
usuwania skutków powodzi. Wydatki inwestycyjne w wysokości 84.865 zł zostały
poniesione na inwestycje pn.: „Odbudowa zabudowy brzegowej rzeki Kamieńczyk”.
Pozostałe środki w kwocie 259.190 zł zostały przekazane na zmniejszenie
wydatków z tytułu zapłaty przez Gminę w 1999 r. faktur firmie, która realizowała
powyższe zadanie inwestycyjne. Środki pochodziły z Banku Światowego i były
przekazywane przez Wojewodę Dolnośląskiego;
b)zimowe i
letnie utrzymanie ulic – 500.816 zł;
c)utrzymanie
zieleni miejskiej – 34.859 zł;
d)oświetlenie i
konserwacja lamp oświetleniowych – 216.422 zł;
Dotacja wydatków na ten cel wynosiła w 2000 r. 77.442 zł.
e)pozostała
działalność – 2.260,004 zł, na którą składały się m.in.:
–spłata
zadłużenia po MZGK – 800.000 zł
–modernizacja
oczyszczalni ścieków przy ul. Prusa i budowa stacji odwadniania osadów przy ul. Hofmana
– 1.143.408 zł
–udziały
gminy w spółkach: Zakład Estetyki i Oczyszczania Miasta Sp. z o.o. i Zakład
Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. – 208.000 zł.
Dz. 74
GOSPODARKI MIESZKANIOWE I NIEMATERIALNE USŁUGI KOMUNALNE – poniesione koszty –
736.659 zł, tj. 95% planu wydatków.
Zadania zrealizowane:
a)dotacja dla
MZGL – 99.761 zł z przeznaczeniem na:
–wyposażenie
w potrzebne środki obrotowe – 70.000 zł
–dofinansowanie
kosztów poniesionych w związku z wyniesieniem liczników elektrycznych przy ul.
Waryńskiego 22 i 24 – 29.761 zł.
Wykorzystanie środków zawiera zał. nr 7.
b)koszty
funkcjonowania OSP – 188.514 zł, w tym 42.800 zł przeznaczono na remont dachu budynku
OSP
c)opracowanie
geodezyjne oraz koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży – 148.384 zł
d)pozostała
działalność – 300.000 zł – wydatki związane z udziałem Gminy w budowie mieszkań
KTBS.
Dz. 79
OŚWIATA I WYCHOWANIE – koszty ogółem – 4.298.750 zł, tj. 97% planu,
w tym m.in.:
–szkoły podstawowe – 2.657.563
zł – wydatki związane z bieżącą działalnością placówek (4 szkoły podstawowe),
w tym 115.000 zł – środki z dotacji na rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 1 i adaptacja
poddasza w SP nr 5
–gimnazjum
– 587.895 zł
–przedszkola
– 952.335 zł (2 placówki)
–oddział
przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 3 – 26.046 zł
–pozostała
działalność, w tym m.in. zobowiązania z tytułu likwidacji Zespół Szkół i
Placówek Samorządowych na kwotę 38.450 zł (za opał, energię elektryczną).
Źródłem finansowania zadań oświaty były:
–subwencja
oświatowa – 2.347.434 zł
–dotacje
celowe – 190.773 zł
–środki
własne gminy – 1.760.543 zł
Dz. 83
KULTURA I SZTUKA – koszty ogółem – 69.345 zł, tj. 78% planu.
Zakres zrealizowanych zadań to:
a)dotacja dla
Miejskiej Biblioteki Publicznej w kwocie 69.345 zł, która została wykorzystana – wg
zał. nr 8.
W dziale tym nie zrealizowano wydatku dotyczącego
zakupu eksponatów przez Gminę do Muzeum na kwotę 3000 zł, ze względu na brak
środków.
Dz. 85 OCHRONA
ZDROWIA – wydatki – 238.686 zł, tj. 89% planu.
Zrealizowane zadania w tym dziale dotyczyły:
1.Dotacji
celowej z budżetu państwa dla SPZOZ w Szklarskiej Porębie w kwocie 60.000 zł z
przeznaczeniem na zakup sprzętu i wyposażenia, tj. m.in. EKG, autoklaw ciśnieniowy,
rektoskop, kserokopiarka, meble, komputery.
2.Wydatków
finansowanych z opłat za zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych w kwocie 178.686 zł.
Program przeciwdziałania alkoholizmowi realizowany
był poprzez:
b)komisję ds.
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
–posiedzenia
odbywały się cyklicznie dwa razy w miesiącu, a w miarę potrzeb częściej,
–realizowano
program pn. „Środowisko szkolne wobec uzależnień i zagrożeń społecznych”,
–zatrudniono
psychologa, konsultanta prawa rodzinnego i pełnomocnika,
–promowano
„Zdrowy Styl Życia” i realizowano konkursy: „Żyjąc bez uzależnień, żyjesz
zdrowo, żyjesz radośnie” i „Życie bez uzależnień”,
–zorganizowano
festyn dla dzieci przy współpracy MOPS i MBIT i wernisaż plastyczny,
–wyposażono
w urządzenie do badania zawartości alkoholu we krwi – „Alkometr” – Komisariat
Policji w Szklarskiej Porębie,
–uczestniczono
w Zlocie Rodzin Abstynenckich w Górzyńcu.
Koszt profilaktyki wyniósł w 2000 r. 92.758 zł.
Dz. 86 OPIEKA
SPOŁECZNA – wydatki w 2000 r. – 1.436.067 zł, tj. 98% planu.
Zakres świadczonych usług:
1.usługi
opiekuńcze – 29.217 zł
2.zasiłki
i pomoc w naturze – 748.023 zł
3.terenowe
ośrodki pomocy – 264.341 zł
4.dodatki
mieszkaniowe – 318.604 zł
5.zasiłki
rodzinne i pielęgnacyjne – 40.256 zł
6.pozostała
działalność – 35.626 zł
Szczegółowe informacje o wykorzystaniu środków
finansowych na pomoc społeczną w 2000 r. stanowi zał. nr 9.
Dz. 87
KULTURA FIZYCZNA I SPORT – poniesione wydatki 2000 r. – 148.734 zł, co stanowi
97% planu.
Zrealizowane zadania:
a)dotacja dla
Klubu Sportowego „Julia” w kwocie 15.000 zł na szkolenie sportowe dzieci i
młodzieży i organizowanie imprez sportowych.
Nie została zrealizowana dotacja dla Klubu Sportowego „Szrenica” w wysokości
2.000 zł ze względu na brak środków.
b)imprezy
sportowe w szkołach
c)organizacja
Mistrzostw Świata Juniorów FIS w narciarstwie klasycznym
d)dofinansowanie przygotowania tras
narciarskich (Bieg Piastów)
e)Zimowe Otwarte
Mistrzostwa Szklarskiej Poręby w pływaniu o „Puchar Burmistrza”
f)Dolnośląskie
Mistrzostwa Dziennikarzy w pływaniu pod patronatem Programu III P. Radia.
Dz. 88
TURYSTYKA I WYPOCZYNEK – 268.413 zł, tj. 92% planu.
Poniesione wydatki przeznaczone zostały na:
1.Zadania
w zakresie upowszechnienia turystyki:
a)wydawnictwa i
publikacje promocyjne – np. Katalog Szklarskiej Poręby oraz współpraca z mediami;
b)udział w
targach: Utrecht, Berlin, Lipsk, Görlitz, Warszawa, Poznań, Szczecin;
c)organizacja
Giełdy Turystycznej – Karkonoskie Spotkania Turystyczne;
d)imprezy:
–Wielki
Mikołajkowy Festyn pod Szrenicą
–Śniegolepy
„Rzeźba w Śniegu”
–Turystyczna
Giełda Piosenki Studenckiej
–Międzynarodowy
Zlot Motocykli itp.
2.Bieżąca
działalność biura promocji.
Ze względu na brak środków finansowych nie została
przekazana dotacja dla GOPR w wysokości 10.000 zł.
Dz. 89 RÓŻNA
DZIAŁALNOŚĆ – poniesione koszty w wysokości 11.750 zł, tj. 62% planu
wydatkowane zostały na:
–finansowanie
kosztów spisu gospodarstw rolnych – 95 zł;
–sfinansowanie
gazety miejskiej – 11.655 zł.
Nie przekazano dotacji dla Polskiego Komitetu Pomocy
Społecznej w wysokości 4000 zł ze względu na brak środków w budżecie.
Dz. 91
ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA I SAMORZĄDOWA – koszt 2.306.753 zł, tj. 95% realizacji
planu:
a)koszty
funkcjonowania Urzędu przy zatrudnieniu 57 pracowników wyniosły – 2.135.855 zł;
b)koszty
funkcjonowania Rady Miejskiej – 124.776 zł:
·obradowano na 12 posiedzeniach Rady
Miejskiej
·obradowano na 176 posiedzeniach Komisji
Rady Miejskiej
c)koszty
obsługi zadań zleconych w zakresie administracji rządowej wyniosły – 35.000 zł;
d)wydatki
inwestycyjne związane z automatyzacją prac biurowych – zakup sprzętu komputerowego i
telefaxu wyniosły – 29.635 zł;
e)opłata
składek członkowskich – Związek Gmin Karkonoskich, Euroregion „Nysa” – 11.122
zł.
Dz. 93
BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE – poniesione koszty – 9 800 zł, tj. 64% planu i
wydatkowane zosta-ły na:
–wyposażenie
i utrzymanie magazynu obrony cywilnej oraz szkolenia.
Dz. 94 FINANSE
– poniesione wydatki w 2000 r. – 149.715 zł, tj. 95% planu i przeznaczone zostały na
spłatę odsetek od kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych przez
Gminę.
Dz. 98 OBRONA
NARODOWA – wydatki w kwocie 350 zł, tj. 100% planu wydatkowano na uzupełnienie
magazynu obrony cywilnej w ramach otrzymanej dotacji celowej.
Dz. 99
URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY, KONTROLI I SĄDOWNICTWA – wydatki 14.911 zł,
tj. 99% planu, które przeznaczone zostały na:
a)uzupełnienie
spisu wyborców w wysokości 1050 zł;
b)wybory
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – 13.861 zł.
Powyższe wydatki zostały pokryte z dotacji celowej
przekazanej przez Krajowe Biuro Wyborcze.
Ponadto do sprawozdania dołączono załączniki:
–nr
10 – zestawienie dotacji
–nr
11 – sprawozdanie z realizacji dochodów i wydatków gminnego funduszu ochrony
środowiska