Załącznik nr 1a (poz. 1391)

PLAN I REALIZACJA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH ZA 2000 ROK

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           w zł

Dział

Rozdz.

§

Wyszczególnienie

Plan po

zmianach

Wykonanie

%

1

2

3

4

5

6

7

I DOCHODY Z PODATKÓW I OPŁAT

 

 

 

90

9019

51

podatek rolny osób fizycznych

634

331

52%

Razem podatek rolny

634

331

52%

90

9019

53

podatek leśny osób fizycznych

34 358

17 980

52%

Razem podatek leśny

34 358

17 980

52%

90

9013

55

podatek od nieruchomości osób prawnych

1 484 947

1 890 073

127%

 

9019

55

podatek od nieruchomości osób fizycznych

765 843

650 035

85%

Razem podatek od nieruchomości

2 250 790

2 540 108

113%

90

9013

61

podatek od środków transportowych osób prawnych

32 208

21 874

68%

 

9019

61

podatek od środków transportowych osób fizycznych

63 451

43 028

68%

Razem podatek od środków transportowych

95 659

64 902

68%

90

9019

52

wpływy z karty podatkowej

91 000

87 646

96%

 

9019

56

podatek od spadków i darowizn

19 000

87 381

460%

 

9019

57

opłaty lokalne

500 000

338 042

68%

 

9019

59

podatek od posiadania psów

4 228

1 866

44%

 

9020

58

opłata skarbowa

350 000

359 307

103%

Razem pozostałe wpływy

964 228

874 242

91%

Ogółem wpływy z podatków i opłat

3 345 669

3 497 563

105%

II udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu

 

 

 

90

9009

15

udział w podatkach dochodowych osób fizycznych

1 713 777

1 520 879

89%

 

 

16

udział w podatkach dochodowych osób prawnych

19 000

25 112

132%

Ogółem udziały

1 732 777

1 545 991

89%

III dochody z majątku gminy

 

 

 

74

7552

33

dochody z dzierżaw

140 000

256 519

183%

 

 

43

wpływy ze sprzedaży składników majątkowych

3 443 071

2 636 349

77%

 

 

64

różne opłaty – użytkowanie wieczyste

264 250

273 804

104%

Ogółem dochody z majątku gminy

3 847 321

3 166 672

82%

IV Pozostałe wpływy

 

 

 

45

4995

77

rożne dochody – sprzedaż drewna

4 228

6 804

161%

79

8612

42

wpływy z usług

134 000

116 323

87%

86

8612

42

wpływy z usług

6 000

3 629

60%

88

8826

64

różne opłaty

4 000

1 984

50%

89

8995

64

różne opłaty – MBIT

70 369

24 179

34%

90

9013

81

odsetki od osób prawnych

34 000

65 617

193%

 

9019

81

odsetki od osób fizycznych

35 600

67 487

190%

 

9020

81

odsetki od opłat skarbowych

3 500

3 535

101%

91

9146

64

różne opłaty

2 000

94 083

4704%

 

9146

77

różne dochody

250 000

166 993

67%

 

9195

64

różne opłaty – zezw. na sprz. alkoh.

207 000

210 567

102%

75

7552

81

odsetki

12 000

18 879

157%

94

9492

81

odsetki od lokat

211 514

74 850

35%

Ogółem pozostałe wpływy

974 211

854 930

88%

VI subwencje

 

 

 

97

9701

90

części oświatowej subwencji ogólnej

2 347 434

2 347 434

100%

 

9709

90

części rekompensująca subwencji ogólnej

415 614

415 614

100%

 

9711

90

części podstawowa subwencji ogólnej

976

976

100%

Ogółem różne rozliczenia

2 764 024

2 764 024

100%

VII dotacje celowe na zadania własne gminy

 

 

 

70

7078

86

dotacja celowa – Bank Światowy

500 000

344 055

69%

 

7395

54

dotacje z funduszów celowych

340 000

340 000

100%

Razem gospodarka komunalna i ochrona środowiska

840 000

684 055

81%

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   cd. tabeli

1

2

3

4

5

6

7

85

8513

86

dotacja celowa – Przychodnia Rejonowa

60 000

60 000

100%

Razem ochrona zdrowia

60 000

60 000

100%

79

7911

86

dotacja celowa na zad. inwest. – szkoła podstawowa

115 000

115 000

100%

 

7911

89

dotacja celowa na zad. wł. bież.

710

710

100%

 

7912

89

dotacja celowa na zad. wł. bież.

710

710

100%

 

7941

89

dotacje celowe – stypendia socj.

2 983

2 983

100%

 

8295

89

dotacja – ZFOS

71 370

71 370

100%

Razem oświata i wychowanie

190 773

190 773

100%

86

8616

89

dotacje celowe – dodatki mieszkaniowe

98 398

98 398

100%

 

8695

18

dotacje celowe - kombatanci

2 480

2 480

100%

 

8695

89

dotacje celowe – dożywianie uczniów

2 518

2 518

100%

Razem opieka społeczna

103 396

103 396

100%

91

9143

49

starostwo powiatowe

26 000

0

0%

 

9146

18

dotacje z funduszów celowych

16 540

16 540

100%

Razem administr. państw.

42 540

16 540

39%

Ogółem dotacje na zadania własne

1 236 709

1 054 764

85%

VIII dotacje celowe na zadania zlecone gminie

 

 

 

70

7262

88

dotacje celowe – oświetlenie ulic

85 000

77 442

91%

Razem gospodarka komunalna

85 000

77 442

91%

86

8612

88

dotacje celowe MOPS

7 776

7 776

100%

 

8613

88

dotacje – zasiłki, pomoc w naturze

525 963

525 963

100%

 

8615

88

terenowe ośrodki pomocy społecznej

131 100

131 100

100%

 

8617

88

zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne

43 073

43 073

100%

 

8695

88

dotacje na zadania zlecone

30 760

30 760

100%

Razem opieka społeczna

738 672

738 672

100%

89

8934

88

dotacje celowe – spis

95

95

100%

91

9142

88

UW – zadania zlecone

35 000

35 000

100%

Razem

35 095

35 095

100%

93

9317

201

dotacje – obrona cywilna

300

300

100%

Razem bezpieczeństwo publiczne i ochrona ppoż.

300

300

100%

98

9818

88

dotacja – obrona cywilna

350

350

100%

Razem obrona narodowa

350

350

100%

99

9911

88

prowadzenie rejestru wyborców

1 050

1 050

100%

 

9990

88

wybory Prezydenta RP

13 988

13 861

99%

Razem urzędy naczelnych organów władzy

15 038

14 911

99%

Ogółem zadania zlecone

874 455

866 770

99%

OGÓŁEM BUDŻET

14 775 166

13 750 714

93%

 

Załącznik nr 2 (poz. 1391)

SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI W 2000 ROKU

            Wpływy do budżetu Gminy Szklarska Poręba z tytułu sprzedaży wyrobów i składników majątkowych w 2000 roku wyniosły ogółem 1 897 937,4 zł, co stanowi 39,41% zaplanowanej na ten rok wielkości sprzedaży.

            Na tę kwotę składają się wpływy ze sprzedaży lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych. Strukturę sprzedaży wyrobów i składników majątkowych prezentuje następujący wykres:

image002.jpg (11774 bytes)

Wielkość sprzedaży nieruchomości w latach 1998–2000 prezentuje poniższy wykres:

 

image004.gif (35904 bytes)

            Wskaźnik zawartych w 2000 roku transakcji na 1000 mieszkańców wyniósł 17,24. Transakcje mieszkaniowe stanowiły 74% ogółu zawartych transakcji. Obroty gruntami stanowiły dalsze 22%, lokalami użytkowymi i nieruchomościami zabudowanymi po 2%.

            Zgodnie z uchwałą nr IV/60/99 Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie określenia zasad sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych na rzecz najemców realizowana jest sprzedaż lokali mieszkalnych z zastosowaniem określonych w tej uchwale bonifikat, bowiem ideą podjęcia tej uchwały przez Radę Miejską było oddanie na własność lokali mieszkalnych, zgodnie z możliwościami najemców, biorąc jednocześnie pod uwagę koszty remontów i stan techniczny sprzedawanych lokali. Przychody w 2000 roku ze sprzedaży 96 lokali mieszkalnych wyniosły 320 780 zł, a zatem 16,9% przychodów ogółem i w całości została zrealizowana z zastosowaniem najwyższej 95% bonifikaty. Do sprzedaży pozostało 602 komunalnych lokali mieszkalnych.

            W celu pozyskania dodatkowych dochodów Rada Miejska w Szklarskiej Porębie podjęła uchwałę nr XI/169/99 z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie zasad zbywania lokali użytkowych stanowiących własność gminy, zgodnie z którą Rada Miejska wyraziła zgodę na sprzedaż lokali użytkowych znajdujących się w budynkach komunalnych wielorodzinnych i przyznała pierwszeństwo w ich nabywaniu dzierżawcom tych lokali. W 2000 roku wpływy ze sprzedaży 2 spośród 20 lokali użytkowych wyniosły 330 048 zł, stanowiące 17,39% wpływów ogółem.

            Pozostałą część dochodów miały stanowić wpływy ze sprzedaży nieruchomości gruntowych. Rada Miasta Szklarska Poręba w 1999 roku podjęła 29 uchwał w sprawie zbycia nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, z czego 9 zostało zrealizowanych w 1999 roku, a 16 w 2000 roku, osiągając w analizowanym okresie przychód z ich sprzedaży w wysokości 1 247 109,4 zł, z tego przychody ze sprzedaży nieruchomości zabudowanych osiągnęły wartość 419 967,4 zł, a przychody ze sprzedaży nieruchomości niezabudowanych 827 142 . W przychodach ze sprzedaży nieruchomości niezabudowanych 91,21% stanowią przychody ze sprzedaży nieruchomości w drodze przetargowej, a 8,79% przychody ze sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej (sprzedaż gruntu pod garażem, dodzielenie). Osiągnięta w 2000 roku wartość przychodów ze sprzedaży nieruchomości gruntowych zrealizowano ponadto na podstawie 8 spośród 24 podjętych w 2000 roku przez Radę Miejską uchwał w sprawie zbycia nieruchomości gminnych. Strukturę sprzedaży nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych przedstawia wykres:

 

image006.jpg (16558 bytes)

            Dzięki szeroko rozwiniętej akcji reklamowej przy wykorzystaniu prasy krajowej (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Super Expres, Polska Giełda Nieruchomości), prasy lokalnej (Nowiny Jeleniogórskie, Tygodnik Jeleniogórski), Internetu (utworzono stronę zawierającą pełną ofertę nieruchomości do sprzedaży, z dokładnym opisem, lokalizacją i zdjęciem zbywanej nieruchomości) oraz poprzez wysyłanie informacji o organizowanych przetargach do wszystkich inwestorów, którzy złożyli ofertę (80 podmiotów) oraz do biur nieruchomości w całej Polsce, prezentacji oferty gminy m.in. na III Międzynarodowych Targach Nieruchomości – REFE 2000 we Wrocławiu oraz na Targach INVESTCITY 2000 w Poznaniu, spośród podjętych przez Radę Miejską w Szklarskiej Porębie w 1999 roku uchwał w sprawie zbycia nieruchomości w drodze przetargowej nie zrealizowano uchwały nr VIII/108/99 w sprawie zbycia nieruchomości zabudowanej (nieuregulowana sytuacja prawna), uchwały nr XI/162/99 w sprawie sprzedaży lokalu użytkowego oraz uchwały nr XI/171/99 i uchwały nr XI/174 w sprawie zbycia nieruchomości niezabudowanych (w trakcie opracowywania koncepcji zagospodarowania terenu).

            Z informacji pochodzących zarówno z sąsiednich gmin, jak i biur obrotu nieruchomościami wynika, że koniunktura na rynku nieruchomościami jest coraz słabsza. Również w Gminie Szklarska Poręba nieruchomości często znajdują nabywcę w drugim, czwartym, piątym przetargu czy w drodze rokowań, co prezentuje następujący wykres:

image008.jpg (12425 bytes)