2304

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŻAROWIE

z dnia 20 maja 2004 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Żarów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Żarowie, uchwala:

STATUT MIASTA I GMINY ŻARÓW

C z ę ś ć I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Użyte w statucie Gminy Żarów sformułowania oznaczają;

Statut – Statut Gminy Żarów

Ustawa – Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami)

Gmina lub Żarów – Gminę Żarów

Rada – Radę Miejską w Żarowie

radny – członka Rady Miejskiej w Żarowie

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej w Żarowie

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Żarowie

Burmistrz – Burmistrza Miasta Żarów

komisja – komisję Rady Miejskiej w Żarowie

Urząd – Urząd Miejski w Żarowie.

§ 2

Mieszkańcy Gminy Żarów stanowią wspólnotę samorządową.

§ 3

Gmina obejmuje obszar o powierzchni 88 km2.

§ 4

Granice Gminy oraz jej jednostek pomocniczych określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 5

Siedzibą władz Gminy jest miasto Żarów.

§ 6

Gmina posiada osobowość prawną. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/ /86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 6).

§ 7

Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 7).

§ 8

1) Herbem Gminy jest drzewo dębu na czerwono-żółtym tle. Prawa część herbu przedstawia zieloną koronę drzewa, lewa część ma kształt płomieni.

2) Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

3) Herb podlega ochronie prawnej.

§ 9

1) Barwy Gminy określa jej flaga w kolorach: zielony, czerwony, żółty – ułożone w poziome pasy.

2) Wzór flagi i jej wymiary stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

§ 10

1) Osoby i organizacje szczególnie zasłużone dla Gminy mogą być uhonorowane odznaczeniem “Złoty dąb”.

2) Zasady i tryb przyznawania odznaczenia określa odrębna uchwała.

§ 11

1) Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2) Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należą do Gminy.

3) Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

a) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

b) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

c) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

d) lokalnego transportu zbiorowego,

e) ochrony zdrowia,

f) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

g) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

h) edukacji publicznej,

i) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

j) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

k) targowisk i hal targowych,

l) zieleni gminnej i zadrzewień,

m) cmentarzy gminnych,

n) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

o) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

p) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

q) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

r) promocji gminy,

s) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

t) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 11).

ORGANY GMINY

C z ę ś ć II

RADA GMINY

R o z d z i a ł I

ZADANIA RADY

§ 12

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 12).

§ 13

Rada składa się z piętnastu radnych, wybieranych przez mieszkańców w wyborach powszechnych, przeprowadzanych zgodnie z ustawą – “Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw” (Dz. U. z 1998 r. Nr 95, poz. 602 z późniejszymi zmianami).

§ 14

Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 14).

§ 15

Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 16

1. Właściwość Rady obejmuje wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, wymienione w § 11 Statutu.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 16).

§ 17

1) Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2) W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 17).

§ 18

Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do Statutu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 18).

§ 19

Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyn i w trybie określonym w ustawie.

R o z d z i a ł II

RADNI

§ 20

Radni mają obowiązek:

1) Kierować się dobrem Gminy oraz powszechnie akceptowanymi zasadami współżycia społecznego, uniwersalnymi normami etyki i kultury.

2) Brać udział w pracach Rady i jej komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

3) Utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:

a) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

b) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

c) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

d) przyjmowanie zgłaszanych przez mieszkańców Gminy postulatów i przedstawianie ich organom Gminy do rozpatrzenia.

§ 21

Radni w szczególności mają prawo:

1) wnioskować o umieszczenie w porządku obrad Rady oraz komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione,

2) kierować interpelacje, zapytania, wnioski we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej,

3) uczestniczyć w posiedzeniach komisji, których nie są członkami – mogą zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 22

1) Radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2) Klub może liczyć nie mniej niż 4 radnych. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

3) Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia zawierającego: nazwę klubu, listę członków wraz z oświadczeniem o przystąpieniu do klubu, nazwisko przewodniczącego klubu oraz regulamin klubu.

4) Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych, zagwarantowanych w ustawach i niniejszym Statucie.

§ 23

1) Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisami na liście obecności.

2) Radny winien usprawiedliwić każdorazowo nieobecność na sesji składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.

§ 24

1) Radni ponoszą przed wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.

2) Przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady, a w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich pracy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 24 pkt 2).

§ 25

1) W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego, o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną dla szczególnego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2) Komisja przedkłada Radzie swoje ustalenia i propozycje w formie pisemnej.

3) Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna wysłuchać radnego.

§ 26

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia Radnego od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.

§ 27

1) Radny otrzymuje legitymację podpisaną przez Przewodniczącego, w której stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2) Wzór legitymacji określa odrębna uchwała Rady.

R o z d z i a ł III

SESJE RADY

R o z d z i a ł IV

KOMISJE RADY

§ 63

1) Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje.

2) Komisje Rady podejmują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu zadań Gminy.

3) Liczbę, skład oraz zakres działania stałych i doraźnych komisji ustala Rada odrębną uchwałą.

4) W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.

§ 64

1) Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2) Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin i powiatów, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze Gminy.

3) Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie do rozpatrzenia.

4) Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, mogą polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenia Radzie sprawozdania z działalności.

§ 65

1) Pracami Komisji kieruje przewodniczący komisji, powołany przez Radę.

2) Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

3) Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działając w porozumieniu z Przewodniczącym Rady.

§ 66

1) Przewodniczący stałych komisji co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdanie z działalności komisji.

2) Sprawozdanie z prac komisji i zespołów doraźnie powołanych przez Radę składa przewodniczący po zakończeniu prac komisji.

§ 67

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

C z ę ś ć III

ORGAN WYKONAWCZY GMINY

R o z d z i a ł I

BURMISTRZ

§ 68

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.

§ 69

Burmistrz wybierany jest w wyborach, powszechnych, równych, bezpośrednich w głosowaniu tajnym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. “o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta” (Dz. U. Nr 113, poz. 984 z późniejszymi zmianami).

§ 70

Wybrany w wyborach, o których mowa w § 70, Burmistrz może być odwołany jedynie w drodze referendum lub decyzją Prezesa Rady Ministrów w trybie i na zasadach określonych ustawą.

§ 71

Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady i upływa z dniem upływu kadencji Rady.

§ 72

Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje swojego Zastępcę.

§ 73

Burmistrz i Zastępca Burmistrza – pełnią swą funkcję etatowo i nie mogą łączyć swojego stanowiska z mandatem radnego w gminie.

§ 74

Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem Zastępcy Burmistrza.

§ 75

Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada w drodze uchwały.

Pozostałe czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Przewodniczący Rady.

Wynagrodzenie Zastępcy Burmistrza ustala Burmistrz.

R o z d z i a ł II

ZADANIA BURMISTRZA

§ 76

Burmistrz odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Gminy, kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W szczególności do jego zadań należy:

1) przygotowywanie wszelkich spraw, o których stanowi Rada, w tym zwłaszcza projektu budżetu i uchwał Rady,

2) wykonywanie uchwał Rady,

3) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej, wykorzystywaniu środków budżetu,

4) wykonywanie budżetu Gminy i jego ogłaszanie, a w szczególności:

a) dysponowanie rezerwami budżetu gminy,

b) dokonywanie wydatków budżetowych,

c) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie ,

d) blokowanie środków budżetowych w wypadkach określonych ustawą,

5) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej i wykonania budżetu,

6) gospodarowanie mieniem komunalnym,

7) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę, w tym zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów,

8) emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

9) dokonywanie czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji oraz emisji papierów wartościowych (zgodnie z art. 133 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. “o finansach publicznych” Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami),

10) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

11) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pełnomocnictw zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy,

12) kierowanie pracą Urzędu,

13) nawiązywanie i rozwiązywanie umów z pracownikami samorządowymi,

14) powoływanie Zastępcy Burmistrza,

15) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatów na stanowisko Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy,

16) wykonywanie czynności prawnych zastrzeżonych dla Burmistrza (organu wykonawczego) w ustawach i przepisach szczególnych.

§ 77

1) Burmistrz wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu.

2) Określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu w formie regulaminu organizacyjnego, nadanego w drodze zarządzenia.

§ 78

Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy.

§ 79

1) Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu majątkiem (mieniem) składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2) Czynność prawna mająca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Gminy (główny księgowy budżetu) może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.

3) Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze Gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie udzielonego im pełnomocnictwa do zarządzania tymi jednostkami. Pełnomocnictwa udziela Burmistrz w drodze zarządzenia.

§ 80

Sekretarz Gminy:

1) zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizację pracy Urzędu,

2) prowadzi sprawy Gminy powierzone mu przez Burmistrza.

§ 81

1) Skarbnik Gminy jest głównym księgowym budżetu, który organizuje całokształt gospodarki finansowej Gminy.

2) Szczegółowy zakres zadań Skarbnika Gminy określa Burmistrz.

§ 82

1) Powołanie na funkcję Sekretarza i Skarbnika Gminy następuje na podstawie uchwał Rady na wniosek Burmistrza.

2) Odwołanie z funkcji Sekretarza i Skarbnika Gminy następuje w tym samym trybie co powołanie.

3) Wysokość wynagrodzenia Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy ustala Burmistrz.

C z ę ś ć IV

MIENIE I GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§ 83

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy i związków z udziałem Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 84

Do mienia gminnego mają zastosowanie przepisy dotyczące mienia komunalnego. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 84).

§ 85

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 85).

§ 86

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 86).

§ 87

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu Gminy.

§ 88

1) Zgodnie z ustaloną przez Radę procedurą, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Burmistrz przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

2) Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

§ 89

1. Dochodami Gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody Gminy,

2) dochody z majątku Gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami Gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) składki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody i wpływy.

§ 90

1) Wydatki budżetu nie mogą przekroczyć dochodów.

2) Uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

3) Uchwały Rady, o których mowa w pkt 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 91

1) Dyspozycja środkami pieniężnymi Gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 91 pkt 1).

2) Wydatki wykonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych w granicach uchwalonych przez Radę.

§ 92

1) Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.

2) Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

3) Burmistrz ogłasza:

a) uchwałę budżetową,

b) sprawozdanie z wykonania budżetu.

§ 93

Sprawozdanie z działalności finansowej Gminy podlega sprawdzeniu i zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną przed złożeniem wniosku w sprawie absolutorium dla Burmistrza.

C z ę ś ć V

GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE

I INSTYTUCJE KULTURY

§ 94

1) W celu wykonywania swoich zadań Rada w drodze odrębnych uchwał tworzy gminne jednostki organizacyjne oraz instytucje kultury.

2) Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury zawiera załącznik nr 5 do Statutu.

§ 95

1) Gminnej jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną lub bez osobowości prawnej, a także instytucjom kultury Rada uchwala Statut.

2) Statut jednostki organizacyjnej i instytucji kultury określa między innymi: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.

C z ę ś ć VI

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§ 96

Na terenie Gminy działają sołectwa jako jednostki pomocnicze Gminy.

§ 97

1) Sołectwo tworzy się w Gminie w drodze uchwały Rady.

2) Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa poprzedzone jest konsultacją z mieszkańcami Gminy.

3) Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa, wyłożonego przez okres 14 dni w siedzibie Biura Rady i u sołtysów wsi, z obrębu których ma być wydzielone sołectwo.

§ 98

1) Łączenie, znoszenie lub podział sołectwa może nastąpić w drodze uchwały Rady, na wniosek prawomocnego zebrania wiejskiego podjęty w formie uchwały.

2) Przebieg granic sołectwa powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne i komunikacyjne, więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.

§ 99

1) Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2) Statut sołectwa określa w szczególności:

a) nazwę i obszar sołectwa,

b) zasady i tryb wyborów organów sołectwa,

c) organizację i zadania sołectwa,

d) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez sołectwo w zakresie przysługującego mu mienia,

e) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Gminy nad działalnością sołectw.

§ 100

1) Rada odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia należącego do Gminy.

2) Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie.

§ 101

1) Rada Sołecka i radni w terminach i na zasadach określonych przez Radę w odrębnej uchwale dotyczącej procedury uchwalania budżetu, składają wnioski do projektu budżetu.

2) Rada w projekcie budżetu i w uchwale budżetowej określa wysokość środków przeznaczonych do dyspozycji poszczególnych jednostek pomocniczych i wskazuje na określone zadania mające być z tych środków zrealizowane.

3) Burmistrz informuje poszczególne Rady Sołeckie o wysokości przyznanych środków i ich przeznaczeniu.

4) Rady Sołeckie na najbliższym zebraniu wiejskim informują mieszkańców o wysokości przyznanych środków i zadaniach, które z tych środków będą realizowane, powierzając ich wykonanie sołtysowi, który współpracuje w tym celu z merytorycznym pracownikiem Urzędu.

5) Sołtys informuje Radę Sołecką o wykorzystaniu środków przyznanych jednostce pomocniczej.

6) Sołtys i Rada Sołecka na zebraniu wiejskim składają sprawozdanie z wykorzystania otrzymanych środków.

7) Obsługę finansowo-księgową jednostek pomocniczych prowadzi Urząd Miejski.

C z ę ś ć VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 102

Zmiana Statutu następuje w trybie właściwym do jego podjęcia.

§ 103

Traci moc uchwała nr XLV/277/2002 z dnia 29 sierpnia 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Żarów.

§ 104

Uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Ponadto zostaje wyłożona do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu, o czym powiadamia się mieszkańców poprzez informację na tablicy ogłoszeń.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

STANISŁAW SZCZĘSNY

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 20 maja 2004 r. (poz. 2304)

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 20 maja 2004 r. (poz. 2304):

Cześć 1

Część 2

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 20 maja 2004 r. (poz. 2304)

Załącznik nr 4 do uchwały Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 20 maja 2004 r. (poz. 2304)

Załącznik nr 5 do uchwały Rady Miejskiej w Żarowie z dnia 20 maja 2004 r. (poz. 2304)