R o z d z i a ł III

SESJE RADY

§ 28

1) Rada obraduje na sesjach:

a) zwyczajnych – w ilości potrzebnej do wykonywania zadań Rady, zwoływanych nie rzadziej niż raz na kwartał,

b) nadzwyczajnych – zwoływanych na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku – w sprawach istotnych i niecierpiących zwłoki.

2) Sesje zwyczajne mogą mieć także charakter uroczysty lub tematyczny.

§ 29

Sesję przygotowuje i zwołuje Przewodniczący, proponując porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 30

1) O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się jej członków najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad, z wyjątkiem określonym w punkcie 2.

2) Do zawiadomienia o zwołaniu sesji należy dołączyć porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi uchwalania budżetu lub sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.

3) Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie Gminy najpóźniej na 3 dni przed sesją.

4) O terminie i miejscu sesji zawiadamia się sołtysów wsi Gminy Żarów.

§ 31

Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 32

1) Sesje są jawne.

2) Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

§ 33

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby radnych (quorum ), chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 34

1) Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2) Na wniosek Przewodniczącego Rady, bądź radnych – można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie – na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

3) O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

§ 35

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia w obradach, Wiceprzewodniczący, któremu przysługują prawa Przewodniczącego.

§ 36

1) Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “otwieram sesję Rady Miejskiej w Żarowie”.

2) Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 37

1) Po stwierdzeniu prawomocności obrad – Przewodniczący przedstawia porządek obrad Rady.

2) Z wnioskiem o uzupełnienie, bądź zmianę porządku obrad – może wystąpić radny, Burmistrz i jego Zastępca. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3) Porządek obrad winien przewidywać:

a) tematykę obrad,

b) sprawozdanie z pracy Burmistrza,

c) zgłoszenie interpelacji, zapytań i wolnych wniosków radnych,

d) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

§ 38

1) Interpelacje składa się do Burmistrza w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winny one być sformułowane jasno i zwięźle.

2) Interpelacje mogą być złożone na piśmie, na ręce Przewodniczącego w czasie sesji, przed jej rozpoczęciem lub ustnie na sesji Rady.

3) Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia interpelacji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach – termin odpowiedzi może ulec przedłużeniu do jednego miesiąca.

4) Na wniosek radnego – Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelacje do porządku obrad następnej sesji.

§ 39

1) Radni, w trakcie sesji, mogą składać wnioski. Wnioski mogą być formalne, merytoryczne i wolne.

2) Wniosek formalny dotyczy przebiegu obrad sesji, a w szczególności:

a) stwierdzenia quorum,

b) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad, odesłania projektu uchwały do Burmistrza lub komisji,

c) wprowadzenia określonego punktu do porządku obrad,

d) zakończenia dyskusji,

e) podjęcia uchwały,

f) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

g) ograniczenia czasu wystąpień,

h) przeliczenia głosów,

i) przestrzegania porządku obrad,

j) zarządzenia głosowania imiennego.

3) Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnej dyskusji nad wnioskiem.

4) W sprawie wniosków natury formalnej – Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością.

5) Wnioski merytoryczne dotyczą spraw będących przedmiotem obrad.

6) Pozostałe wnioski jako wnioski wolne rozpatrywane są w punkcie obrad: “Interpelacje, zapytania i wolne wnioski”.

7) Wszystkie wnioski podlegają głosowaniu.

§ 40

1) Przewodniczący Rady prowadzi obrady według porządku – otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2) W uzasadnionych wypadkach Rada, na wniosek Przewodniczącego, może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

3) Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

4) W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

§ 41

1) Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2) Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – przywoływać mówcę “do rzeczy”.

3) Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji – Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego w protokole.

§ 42

Na wniosek radnego Przewodniczący przyjmie do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 43

1) Przewodniczący może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2) Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swym zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 44

1) Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy Sesję wypowiadając formułę: “zamykam sesję Rady Miejskiej w Żarowie”.

2) Czas trwania od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3) Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 45

1) Obsługę sesji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje Biuro Rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 45 pkt 1).

2) Pracownik Biura Rady sporządza protokół z sesji, który powinien w szczególności zawierać:

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 45 pkt 2 we fragmencie “Pracownik Biura Rady sporządza”).

a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego i protokolanta,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

c) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

e) porządek obrad,

f) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto zgłoszenia pisemnych wystąpień,

g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosujących głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

h) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

3) Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

4) Wyciąg z protokołu doręcza się jednostkom organizacyjnym, które są nim zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.

5) Protokół numeruje się kolejnymi cyframi arabskimi lub rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

§ 46

1) Protokół z sesji znajduje się do publicznego wglądu w Biurze Rady.

2) Protokół z poprzedniej sesji winien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się w Biurze Rady co najmniej na jeden dzień przed terminem obrad i w trakcie obrad.

3) W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienie do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

4) Jeżeli wniosek wskazany w ust. 3 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może odwołać się do Rady.

§ 47

1) Rada na Sesji podejmuje:

a) uchwały,

b) rezolucje i apele,

c) stanowiska,

d) opinie.

2) W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

3) W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje rezolucje i apele, zajmuje stanowiska lub wyraża opinie.

§ 48

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni i Burmistrz.

§ 49

1) Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, niebudzący wątpliwości co do treści i zawierać:

a) nazwę organu podejmującego uchwałę,

b) datę i tytuł,

c) podstawę prawną,

d) dokładną merytoryczną treść uchwały,

e) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

f) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania,

g) uzasadnienie faktyczne i prawne.

§ 50

1) Uchwałę Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady.

2) Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

§ 51

1) Biuro Rady ewidencjonuje uchwały i przechowuje wraz z protokołami sesji oraz prowadzi rejestr uchwał.

2) Odpisy uchwał przekazuje się merytorycznym pracownikom Urzędu oraz właściwym jednostkom do wiadomości i do realizacji, zależnie od ich treści.

§ 52

Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia, natomiast akty ustanawiające przepisy porządkowe w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.

§ 53

Burmistrz przedstawia właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzorczym Izby, w terminie 7 dni od daty ich podjęcia lub ustanowienia.

§ 54

1) W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

2) Głosowanie może być jawne, tajne lub imienne.

§ 55

1) Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.

2) Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przelicza głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3) Do przeliczania głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4) Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.

§ 56

1) Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2) W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3) W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 57

1) Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że Ustawa stanowi inaczej.

2) Zwykła większość głosów oznacza, że wniosek uważa się za uchwalony wówczas, gdy opowiedziała się za nim większa liczba głosujących z wyłączeniem tych, którzy wstrzymali się od głosu.

3) Bezwzględna większość oznacza, iż wniosek uważa się za uchwalony wówczas, gdy opowiedziała się za nim więcej niż połowa ważnie oddanych głosów.

§ 58

1) Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach wskazanych w ustawie.

2) W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3) Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

4) Po przeprowadzonym głosowaniu, komisja przelicza głosy, przewodniczący komisji odczytuje protokół podając wyniki głosowania.

5) Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 59

Głosowanie imienne przeprowadza się w przypadkach wskazanych w ustawie oraz na wniosek radnego.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/86/04 z dnia 22 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 59 we fragmencie “oraz na wniosek radnego”).

§ 60

1) Po wyczerpaniu procedury określonej w art. 18a ust. 3 ustawy, Rada podejmuje uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium Burmistrzowi.

2) Podejmując uchwałę o absolutorium Rada obok sposobu realizacji budżetu bierze pod uwagę wykonanie innych uchwał Rady oraz prawidłowość działania Burmistrza we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji.

3) Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4) Podjęcie uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.

5) Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym na sesji, zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.

6) Przed podjęciem uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.

§ 61

1) Rada może odbywać sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.

2) Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.

3) Zawiadomienia o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich zainteresowanych rad.

§ 62

1) Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych ustawowego składu każdej z rad.

2) W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego wspólnej sesji.

3) Koszty organizacji wspólnej sesji ustalają zainteresowane rady.

4) Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy statutowe rad, które biorą udział we wspólnej sesji.