2226

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ STRZELINA

z dnia 27 maja 2004 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Strzelin

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 3 ust. 1
i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) Rada Miejska Strzelina uchwala, co następuje:

C Z Ę Ś Ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U.z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 ze zmianami).

Statut – Statut Gminy Strzelin.

Gmina – Miasto i Gminę Strzelin.

Rada – Radę Miejską Strzelina.

Radny – Radnego Rady Miejskiej Strzelina.

Komisja – Komisję Rady Miejskiej Strzelina.

Komisja Rewizyjna – Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej Strzelina.

Klub – Klub Radnych Rady Miejskiej Strzelina.

Burmistrz – Burmistrza Miasta i Gminy Strzelin.

Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych – Sołtysów i Przewodniczących Zarządów Osiedli.

§ 2

1. Gmina jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie Gminy Strzelin.

2. Granice Gminy Strzelin określone są w planie stanowiącym załącznik nr 1 do Statutu.

§ 3

1. Herbem Strzelina jest tarcza podzielona na dwa pola:

1) w polu po prawej stronie (heraldycznie) stojąca na białym obłoku postać Św. Michała Archanioła w białym kolorze – w hełmie i ze skrzydłami trzymająca w prawej ręce miecz, w lewej wagę; tło niebieskie,

2) w polu po lewej stronie czarna litera “S" z wplecioną weń białą strzałą, skierowaną grotem ku górze; tło żółte.

2. Herb jest znakiem chronionym.

3. Rozpowszechnianie nazwy gminy i herbu miasta wymaga zgody Burmistrza.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 3 ust. 3 we fragmencie: “nazwy gminy”).

4. Wzór herbu zawiera załącznik nr 2 do Statutu.

5. Świętem Miasta i Gminy Strzelin jest dzień 29 września.

6. Osoby szczególnie zasłużone dla gminy Rada może wyróżnić nadaniem tytułu “HONOROWY OBYWATEL MIASTA STRZELINA".

7. Gmina posługuje się pieczęcią metalową, tłoczoną, okrągłą, zawierającą pośrodku herb Gminy, a w otoku napis “Gmina Strzelin”.

§ 4

Siedzibą organów Gminy jest miasto Strzelin.

C Z Ę Ś Ć II

R o z d z i a ł I

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 5

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 5 ust. 1).

2. Liczbę radnych oraz tryb wyboru określają ustawy.

§ 6

1. Rada powołuje stałe komisje dla spraw:

– budżetu i rozwoju gospodarczego,

– gospodarki komunalnej i ochrony środowiska,

– edukacji, zdrowia, kultury i sportu,

– rolnictwa i rozwoju wsi.

2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać inne stałe komisje niż określone w ust. 1 oraz komisje doraźne do wykonywania określonych zadań.

§ 7

1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady i przewodniczy jej obradom, a także:

a) współdziała z Burmistrzem, klubami radnych, organami Sołectw i Osiedli,

b) występuje do Burmistrza z wnioskiem o uwzglę-dnienie w projekcie budżetu Gminy środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań Rady.

2. Wyboru Przewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 7 ust. 1 pkt b i ust. 3).

3. Rada wybiera również ze swojego grona dwóch Wiceprzewodniczących.

4. Czynności związane z przygotowaniem pierwszej sesji obejmują:

a) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

b) przygotowanie projektu porządku obrad,

c) dokonanie otwarcia sesji,

d) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

5. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 5 lit. b, powinien obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy, jeżeli zostało przez niego przygotowane.

§ 8

W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada niezwłocznie dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 9

Przewodniczący lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący Rady koordynuje prace komisji.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 9 we fragmencie: “lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący Rady”).

§ 10

Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Burmistrz.

R o z d z i a ł II

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł III

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł IV

Zasady działania klubów radnych

§ 76

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 77

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

a) nazwę klubu,

b) listę członków wraz z oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,

c) imię i nazwisko przewodniczącego klubu oraz członka zastępującego przewodniczącego.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

5. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

§ 78

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 79

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności 2/3 członków klubu.

3. Klub ulega rozwiązaniu, gdy liczba jego członków spadnie poniżej 3.

§ 80

Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym Statucie.

§ 81

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 82

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Klub może przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez jego przewodniczącego lub upoważnionego przez niego członka.

§ 83

Na wniosek przewodniczącego klubu Burmistrz obowiązany jest udostępnić klubowi salę samorządową do realizacji zadań określonych w regulaminie pracy klubu.

R o z d z i a ł V

Burmistrz

§ 84

1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 84 ust. 1).

2. Tryb pracy Burmistrza reguluje ustawa.

3. Burmistrz wykonuje:

a) uchwały Rady,

b) przypisane jemu zadania i kompetencje,

c) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do Burmistrza,

d) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 85

1. Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady. Na każdą sesję przedkłada Radzie pisemną informację z wykonanych przez siebie zadań oraz wykonania uchwał Rady w okresie między sesjami.

2. Komisje Rady są zobowiązane informować Burmistrza o terminach swoich posiedzeń.

R o z d z i a ł VI

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 86

1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi Gminy są Sołectwa i Osiedla.

2. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic, rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

a) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

b) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 2.

§ 87

1. Jednostki pomocnicze Gminy nie prowadzą własnej gospodarki finansowej.

2. Jednostki pomocnicze Gminy mogą zarządzać i korzystać z mienia komunalnego w zakresie ustalonym w statucie jednostki pomocniczej.

§ 88

Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi i kontroli organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 89

1. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach Rady.

2. Przewodniczący organów jednostek pomocniczych mogą zabierać głos na sesjach Rady w sprawach dotyczących reprezentowania przez nich jednostek pomocniczych.

3. W przypadkach określonych w ust. 2 stosuje się przepisy § 23 ust. 3 i 4.

4. Przewodniczącemu organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy może być przyznana dieta na zasadach określonych odrębną uchwałą.

R o z d z i a ł VII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Burmistrza

§ 90

Obywatelom udostępnia się dokumenty będące w dyspozycji organu Gminy, jeżeli nie jest to ograniczone ustawami.

§ 91

Protokoły z posiedzeń Rady i komisji podlegają udostępnieniu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 92

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w lokalu Urzędu Miasta i Gminy, w dniach jego pracy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Jeżeli wynika to z przepisów prawa lub decyzji organu Gminy informacje dotyczące Gminy udostępnia się na stronach internetowych.

3. Zainteresowani mogą sporządzać notatki i odpisy z udostępnionych dokumentów.

R o z d z i a ł VIII

Pracownicy samorządowi

§ 93

W Urzędzie Miasta i Gminy na podstawie mianowania mogą być zatrudniani Kierownicy Wydziałów Urzędu i pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 94

Traci moc uchwała nr XXIX/335/2001 Rady Miejskiej w Strzelinie z dnia 31 sierpnia 2001 roku w sprawie ustalenia Statutu Gminy Strzelin.

§ 95

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

EWA KURDYŚ

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Strzelina z dnia 27 maja 2004 r. (poz. 2226)

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej Strzelina z dnia 27 maja 2004 r. (poz. 2226)