R o z d z i a ł II
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 11
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Rada uchwala w szczególności:
a) uchwały, w tym akty prawa miejscowego,
b) postanowienia proceduralne,
c) deklaracje – zawierające samozobowiązania się do określonego postępowania,
d) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
e) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
f) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. W stosunku do aktów określonych w ust. 2 pkt b–f nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/36/04 z dnia 29 czerwca 2004 r. stwierdzono nieważność § 11 ust. 2 i ust. 3).
2. Przygotowanie sesji
§ 12
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
a) ustalenie porządku obrad,
b) ustalenie czasu i miejsca obrad,
c) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad, z zastrzeżeniem ust. 5. Wraz z zawiadomieniem radny winien otrzymać projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.
5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdaniu z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem porządku obrad.
7. Informacje o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinny być podane do publicznej wiadomości.
8. Terminy, o jakich mowa w ust. 4 i 5, rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§ 13
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczy Burmistrz oraz osoby wskazane przez Burmistrza.
3. Przebieg Sesji.
§ 14
W sali obrad powinny być wyznaczone miejsca umożliwiające publiczności obserwację prowadzonej sesji.
§ 15
1. Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad, bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w § 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody (brak kworum), uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
5. Niezależnie od ilości wprowadzonych przerw sesja zostaje zamknięta najdalej w terminie dwóch tygodni od daty jej otwarcia.
§ 16
1. Do rozpoczęcia obrad niezbędna jest obecność co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
4. Przewodniczący obrad nie przerywa sesji, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 17
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący obrad.
§ 18
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram..... sesję Rady Miejskiej Strzelina”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) Przewodniczący obrad przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 19 ust. 1, odczytując ich uzasadnienie. Wnioski nie podlegają debacie.
§ 19
1. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z uzasadnieniem na piśmie przed rozpoczęciem sesji. Wnioski te rozpatruje Rada przed zatwierdzeniem porządku obrad.
2. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach z umotywowanym wnioskiem w trakcie posiedzenia o uzupełnienie lub zdjęcie sprawy z porządku obrad może wystąpić Burmistrz.
3. W nadzwyczajnych przypadkach Przewodniczący obrad może z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek radnego zaproponować również w trakcie sesji uzupełnienie porządku obrad.
§ 20
Porządek obrad (ramowy) powinien kolejno uwzględniać:
1. Otwarcie sesji.
2. Informacje i komunikaty Przewodniczącego i Burmistrza.
3. Zatwierdzenie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał.
6. Interpelacje i zapytania.
7. Wolne wnioski i oświadczenia.
8. Zamknięcie sesji.
§ 21
1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów obrad.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego obrad.
4. Przewodniczący obrad może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący obrad na wniosek radnego może udzielić głosu osobie niebędącej radnym za zgodą Rady.
6. Przewodniczący obrad może udzielić głosu przewodniczącemu jednostki pomocniczej na jego wniosek, na zasadach określonych w § 89 ust. 2 i 3.
§ 22
1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący obrad może w uzasadnionych przypadkach czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, oraz przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący obrad przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku/ może odebrać mówcy głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 23
1. Przewodniczący obrad w uzasadnionych przypadkach, przy braku sprzeciwu, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu w debacie Burmistrzowi lub osobie przez niego upoważnionej, Przewodniczącym komisji właściwej dla przedmiotu obrad, Przewodniczącym klubów w kolejności od najliczniejszego; a następnie radnym według kolejności zgłoszeń. Przewodniczący komisji właściwej dla przedmiotu obrad i Burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością. Jeżeli do wystąpienia w imieniu komisji lub klubu wyznaczono innego członka niebędącego przewodniczącym, wówczas uprawnienie Przewodniczącego przysługuje temu członkowi.
3. Czas wystąpienia: Burmistrza, Przewodniczących komisji (sprawozdawcy) i Przewodniczących klubów, jeżeli Rada nie postanowi inaczej, jest nieograniczony. Wystąpienie radnego nie może przekroczyć 5 minut.
4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie może przekroczyć 3 minut, a sprostowania l minuty.
5. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący obrad zamyka dyskusję i udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych.
6. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.
§ 24
1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
a) sprawdzenia quorum,
b) zmiany w kolejności porządku obrad,
c) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
d) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
e) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
f) zarządzenia przerwy,
g) odesłania projektu uchwały do uzupełnienia przez wnioskodawcę,
h) przeliczenia głosów /reasumpcji głosowania/.
2. Wnioski formalne Przewodniczący obrad poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 25
W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwy z inicjatywy własnej, a także na wniosek Burmistrza, Przewodniczącego Komisji lub Klubu, jeżeli zaistniały nowe fakty lub okoliczności wymagające wyjaśnienia czy zajęcia stanowiska.
§ 26
Radny ma prawo być obecny przy rozpatrywaniu spraw dotyczących jego osoby.
§ 27
Przewodniczący obrad po wyczerpaniu listy mówców nad danym punktem porządku obrad zamyka dyskusję i rozpoczyna procedurę głosowania.
§ 28
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam ... sesję Rady Miejskiej Strzelina”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 29
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Oczywiste omyłki pisarskie prostuje Przewodniczący Rady informując o tym Radę. Jeżeli przynajmniej jeden radny nie wyrazi na to zgody, stosuje się ust. 2.
§ 30
Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową (lub inny nośnik elektroniczny) i przechowuje przez okres trwania kadencji Rady.
§ 31
1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady, z ewentualnym podaniem przyczyn ich nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) ustalony porządek obrad,
f) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za", “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
h) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
i) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.
4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
5. Radni mają prawo zapoznania się z tekstem protokołu na dwa dni przed sesją, na której protokoł będzie zatwierdzony, protokół wykłada się w Urzędzie Miasta i Gminy.
§ 32
1. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek protokół uważa się za przyjęty.
2. Na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub zastrzeżenia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej (lub innego nośnika elektronicznego) z nagraniem przebiegu sesji.
3. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji.
4. Jeżeli poprawka lub zastrzeżenia wskazane w ust. 2 nie zostaną uwzględnione, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
5. Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 4.
§ 33
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zakończenia sesji, z wyjątkiem zawierających przepisy porządkowe, które są dostarczane następnego dnia po uchwaleniu.
3. Protokoły z obrad przechowuje się w Urzędzie Miasta i Gminy.
4. Uchwały
§ 34
1. Uchwały o których mowa w § 11 ust. 2, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Postanowienia proceduralne odnotowuje się w protokole z sesji.
§ 35
1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić Burmistrz, Przewodniczący Rady, Klub Radnych, Komisja Rady oraz radny. Wnioski składa się na piśmie.
2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 36 ust. 1 powinien być przekazany na piśmie Przewodniczącemu z dołączonym uzasadnieniem określającym potrzebę podjęcia nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie rozpatrywany. Przewodniczący Rady przekazuje projekt do właściwych komisji, klubów, a także do Burmistrza, jeżeli nie jest on autorem wniosku w celu uzyskania opinii. W posiedzeniu komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Burmistrz.
3. Opinie, o których mowa w ust. 2, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały zgodnie z zasadami wynikającymi z § 23 ust. 2.
4. Wnioskodawca może wycofać swój projekt uchwały do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.
§ 36
1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
a) tytuł uchwały,
b) podstawę prawną,
c) postanowienia merytoryczne,
d) wejście w życie uchwały lub ustalenie terminu obowiązywania. Jeżeli jest to niezbędne w projekcie określa się również:
a) źródło sfinansowania realizacji uchwały,
b) podmiot odpowiedzialny za wykonanie uchwały.
2. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane, co do ich zgodności z prawem.
§ 37
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 38
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący obrad.
§ 39
Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
5. Procedura głosowania
§ 40
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 41
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczania głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 42
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart, ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala zasady głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie Przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia zasady głosowania i przeprowadza głosowanie.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.
§ 43
1. Przewodniczący obrad przedstawia Radzie proponowaną treść wniosku i poddaje pod głosowanie.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 44
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności zgłoszeń, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwał.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, poprzedzić przerwą na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 45
1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględniej większości głosów.
2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali quorum, bez uwzględnienia głosów “wstrzymujących się”.
3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.
4. Dopóki ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych przyjmuje się, że połowa ustawowego składu Rady wynosi 11 radnych, 1/4 ustawowego jej składu wynosi 6 radnych, a 3/5 ustawowego składu Rady wynosi 13 radnych.
5. Przewodniczący obrad odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 46
Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania oznaczonych pieczęcią Rady z wpisanym imieniem i nazwiskiem radnego. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna.
6. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski
§ 47
1. Interpelacje i zapytania kierowane są do Burmistrza.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zwierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikającej zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 14 dni na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
6. Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.
7. Radny informuje Radę, czy uznaje odpowiedź za wyczerpującą i może wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach punktu porządku obrad określonego w § 20 pkt 6.
§ 48
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania są formułowane na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 7 dni. Paragraf 47 ust. 6, 7 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 49
1. Wolne wnioski składane są tylko w zakresie właściwości Rady w sprawach wymagających merytorycznego rozpatrzenia i podjęcia stosownych uchwał.
2. Wnioski poddaje się pod dyskusję, a następnie poddaje się pod głosowanie.
7. Komisje Rady
§ 50
1. Rada powołując komisję, określa przedmiotowy zakres jej działania oraz skład osobowy, który uwzględnia reprezentację w komisji przedstawicieli klubów i radnych niezrzeszonych, chyba że sami z reprezentacji zrezygnują.
2. W przypadku zgłoszenia chęci pracy w komisji przez większą liczbę radnych niż określona w uchwale powołującej daną komisję, zgodnie z zasadami wyrażonymi w ust. 1, Rada ustala skład uwzględniając odpowiednio reprezentację klubów i radnych nie zrzeszonych w drodze głosowania nad każdą kandydaturą.
3. Komisje liczą nie mniej niż 5 i nie więcej niż 12 radnych.
4. Komisje stałe przedkładają Radzie plan pracy i sprawozdania ze swojej działalności w terminie do 31 stycznia każdego roku.
5. Plan pracy na pierwszy rok kalendarzowy komisja przedkłada Radzie w terminie 1 miesiąca od daty powołania komisji.
6. Rada może wprowadzić do planu pracy stosowne zmiany.
7. Projekt uchwały ustalającej skład komisji na początku nowej kadencji Rady lub komisji tworzonej w trakcie kadencji przedstawia Przewodniczący Rady.
§ 51
Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
– opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Radę, Burmistrza, kluby radnych oraz poszczególnych członków komisji,
– opiniowanie projektów uchwał, stanowisk i rezolucji Rady przekazanych przez Przewodniczącego Rady,
– opiniowanie działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz zajmowanie stanowisk w sprawie działalności Gminy Strzelin jako wspólnika w spółkach prawa handlowego i spółkach cywilnych,
– opiniowanie skarg na Burmistrza przekazanych przez Przewodniczącego Rady w zakresie właściwości komisji.
§ 52
1. Komisje działają na posiedzeniach, które odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenia komisji zwołuje i przewodniczy im jej przewodniczący lub upoważniony przez niego zastępca.
3. Zwołanie posiedzenia komisji winno być połączone z podaniem tematów posiedzenia.
4. Jeżeli tematem posiedzenia jest rozpatrywanie spraw związanych bezpośrednio z zakresem przedmiotowym innej komisji Rady, przewodniczący tej komisji zawiadamia o posiedzeniu przewodniczącego właściwej komisji.
5. W posiedzeniach komisji uczestniczą wnioskodawcy projektów uchwał, bądź osoby przez nie upoważnione. Mogą uczestniczyć w posiedzeniach także osoby zaproszone oraz radni niebędący członkami komisji.
6. Przewodniczący komisji może zwrócić się do Burmistrza z prośbą o przybycie na posiedzenie komisji.
7. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
8. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują Radzie.
9. W celu realizacji wspólnych zadań i kompetencji komisje współdziałają poprzez:
a) wspólne posiedzenia komisji,
b) udostępnianie posiadanych opracowań i analiz,
c) powoływania zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
§ 53
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 54
1. W składzie ustalonym przez Radę komisja odbywa pierwsze posiedzenie, które zwołuje Przewodniczący Rady lub wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący Rady.
2. Podczas pierwszego posiedzenia komisji radni dokonują wyboru przewodniczącego oraz jego zastępcy.
3. Do zadań przewodniczącego komisji należy:
a) organizowanie jej pracy,
b) przewodniczenie jej posiedzeniom,
c) reprezentowanie komisji wobec Rady oraz Burmistrza.
4. W ramach udzielonego upoważnienia lub pod nieobecność przewodniczącego komisji funkcje wskazane w ust. 3 pełni wiceprzewodniczący komisji.
5. Przewodniczący Komisji może upoważnić członka komisji do wykonywania poszczególnych czynności leżących w zakresie wskazanym w ust. 3.
§ 55
Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch stałych komisji Rady.
§ 56
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.