R o z d z i a ł III

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 57

1. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 5 członków, w tym Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna.

§ 58

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej posiedzenia. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.

§ 59

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

3. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje Komisja Rewizyjna.

4. Od decyzji Komisji Rewizyjnej można odwołać się na piśmie do Rady – w terminie 5 dni od daty powzięcia wiadomości.

2. Zasady kontroli

§ 60

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

a) legalności,

b) gospodarności,

c) rzetelności,

d) celowości,

e) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 61

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

a) Problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,

b) Sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

2. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

§ 62

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole problemowe w zakresie ustalonym w jej planie kontroli, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1, określając jej zakres i termin.

3. Przynajmniej na 3 dni robocze przed rozpoczęciem czynności kontrolnych komisja zawiadamia o tym Kierownika jednostki kontrolowanej.

§ 63

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 60 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowody wykorzystuje się w szczególności: dokumenty oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3. Tryb kontroli

§ 64

1. Kontroli dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków komisji.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może być również członkiem zespołu kontrolnego.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.

§ 65

W toku przeprowadzanej kontroli komisja ma prawo żądać od kierowników kontrolowanego podmiotu okazywania dokumentów niezbędnych do przeprowadzania kontroli, umożliwiania wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu oraz do udzielania ustanych i pisemnych wyjaśnień.

4. Protokoły kontroli

§ 66

1. Po zakończeniu kontroli w terminie do 7 dni odbywa się wspólne posiedzenie zespołu kontrolującego z udziałem przełożonego osoby (lub jednostki) kontrolowanej. Podczas posiedzenia zespół kontrolujący przedstawia wstępne wyniki i wnioski pokontrolne, a podmiot kontrolowany może się do nich ustosunkować ustnie lub na piśmie w terminie 7 dni.

2. W terminie 7 dni od daty posiedzenia, o którym mowa w ust. 1, kontrolujący sporządzają protokół pokontrolny, który obejmuje:

a) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

b) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

c) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

d) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

e) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

f) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności ustalenia kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów je potwierdzających,

g) datę i miejsce podpisania protokołu,

h) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

§ 67

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania. Rada rozpatruje zgłoszone uwagi na najbliższej sesji.

§ 68

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu jest on uprawniony do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. W razie odmowy podpisu kontrolujący sporządza w protokole odpowiednią adnotację i postępuje w sposób określony w § 69.

§ 69

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 70

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na rok następny w terminie do dnia 15 grudnia każdego roku.

2. Plan pracy przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej plan kontroli problemowej.

3. Rada może zatwierdzić także część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli problemowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 71

Roczne sprawozdanie z działalności Komisji powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjna,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty, w tym wyspecjalizowanych organów kontroli i nadzoru (Najwyższą Izbę Kontroli; Regionalną Izbę Obrachunkową i inne) wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.

§ 72

Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z kontroli wykonania budżetu Gminy za rok poprzedni powinno zawierać między innymi:

a) przedmiot i rodzaj przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku przeprowadzonych kontroli.

c) wniosek do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 73

1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia w formie pisemnej lub telefonicznej.

3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są zwoływane przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, także na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady.

4. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 74

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.

§ 75

Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.