2107 UCHWAŁA RADY MIASTA PIECHOWICE z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Piechowice Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z póź. zm.) |
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Piechowice, rodzaj urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasad ich rozmieszczenia, częstotliwości, zasad i sposobu usuwania odpadów komunalnych, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia.
2. Postanowienia uchwały są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).
3. Uchwała obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, osoby czasowo zameldowane na terenie miasta Piechowice, zarządzających obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności, zarządców nieruchomości wspólnych, jednostek wywozowych, administratora punktu zlewnego ciekłych odpadów komunalnych, wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy oraz jednostek i organów miasta Piechowice w zakresie zapewnienia należytego stanu czystości i porządku oraz wymagań ochrony środowiska na terenie miasta Piechowice.
4. Jako cel nadrzędny przyjmuje się wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta Piechowice oraz zapewnienie niezbędnych warunków do ekologicznego usuwania, unieszkodliwiania i wykorzystywania odpadów komunalnych zgodnie z zasadami polityki ekologicznej kraju.
§ 2
Ilekroć w uchwale mowa jest o:
1. odpadach komunalnych
2. odpadach komunalnych wielkogabarytowych
- należy rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na rozmiar i masę w typowych pojemnikach,3. nieczystościach ciekłych
- rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,4. zakładach utylizacji odpadów komunalnych
- należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, punkty zlewne odpadów ciekłych.5. właścicielach nieruchomości
- należy przez to rozumieć współwłaścicieli, dzierżawców, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,6. zbiornikach bezodpływowych
- rozumie się poprzez to instalację i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,7. odpadach roślinnych
- należy przez to rozumieć odpady powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy,8. firmach wywozowych
- należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorców w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadających wydane przez Burmistrza Miasta Piechowice zezwolenia na wykonywanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi.R o z d z i a ł II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach
§ 3
Właściciel nieruchomości jest obowiązany do utrzymania terenu posesji w należytym stanie sanitarnym oraz utrzymania porządku i czystości poprzez wykonanie czynności zapobiegających:
1) nagromadzeniu się odpadów komunalnych poza miejscem do tego przeznaczonym,
2) powstawaniu źródeł zagrożenia epidemiologicznego spowodowanych w szczególności niewłaściwym kompostowaniem i przechowywaniem nawozów naturalnych oraz odpadów komunalnych w urządzeniach do tego nieprzystosowanych,
3) mieszaniu się odpadów komunalnych przeznaczonych do selekcji z odpadami gnijącymi,
4) dewastacji urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych, rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów.
§ 4
W szczególności wypełnianie obowiązków określonych w § 3 polega na:
1. wyposażeniu nieruchomości w miejsca i urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych, których liczba i wielkość musi być adekwatna do liczby stałych mieszkańców, liczby osób przebywających czasowo oraz odpadów powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej,
2. zawarciu umowy z jednostką wywozową na usuwanie odpadów komunalnych z nieruchomości,
3. prowadzeniu segregacji odpadów w zakresie uzgodnionym z jednostką wywozową i według zasad określonych w niniejszej uchwale,
4. utrzymaniu miejsc i urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w należytym stanie porządkowym,
5. utrzymaniu terenu nieruchomości w czystości i porządku, a w szczególności usuwaniu zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzeniu ich w urządzeniach do tego przeznaczonych,
6. usuwaniu zanieczyszczeń z chodnika na odcinku przylegającym od nieruchomości do krawężnika włącznie; zanieczyszczenia z chodnika winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 5 ust. 5,
7. oczyszczaniu ze śniegu i błota chodnika na odcinku przylegającym do nieruchomości w okresie zimowym po każdym opadzie śniegu w miarę potrzeb,
8. usuwaniu na bieżąco sopli i nawisów śniegu z dachu, a w szczególności stwarzających zagrożenie dla przechodniów,
9. pryzmowaniu śniegu z chodnika przy krawężniku, tak aby nie utrudniało to poruszania się pieszych i pojazdów mechanicznych oraz z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji deszczowej, zakazuje się zgarniania śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię,
10. stosowaniu na chodniku, władanych lub użytkowanych drogach i dojazdach środków neutralnych dla środowiska do usuwania śliskości i gołoledzi (piasek używany do posypywania chodnika należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania),
11. zgrabianiu i usuwaniu liści; co najmniej na początku i końcu sezonu wegetacyjnego,
12. zabrania się mycia samochodów na terenach miejskich takich jak: ulice, drogi, place, chodniki,
13. zabrania się wypalania nieużytków, gruntów odłogowanych, resztek pożniwnych, łąk i pastwisk,
14. zabrania się wrzucania do rzek i innych cieków wodnych jakichkolwiek odpadów,
15. zabrania się pozbywania odpadów nieprzeznaczonych do selekcji w sposób inny niż zgodnie z zawartą umową z jednostką wywozową.
R o z d z i a ł IV
Częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych
R o z d z i a ł V
Szczegółowe zasady rozliczania świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
§ 24
Ustala się normatywną objętość stałych odpadów komunalnych na jeden tydzień:
1) dla gospodarstw domowych 0,03 m3 na osobę,
2) dla pensjonatów 0,011 m3 na jedno łóżko,
3) dla szkół wszelkiego typu 0,003 m3 na osobę,
4) dla przedszkoli 0,002 m3 na osobę,
5) dla lokali handlowych 0,005 m3 na każdy m2 lokalu, w którym prowadzona jest działalność,
6) dla lokali gastronomicznych 0,01 m3 na każde miejsce konsumpcyjne,
7) dla pomieszczeń administracyjnych 0,055 m3,
8) dla innych rodzajów działalności 0,005 m3 na każdą zatrudnioną osobę.
§ 25
Ustala się normatywną objętość ciekłych odpadów komunalnych na jeden tydzień w przypadku braku przyłącza kanalizacyjnego do budynku:
1) dla nieruchomości podłączonych do sieci wodociągowej na 80% poboru wody według stanu licznika jak na rachunku płatności,
2) dla budynków niepodłączonych do sieci wodociągowej 0,6 m3 na osobę.
§ 26
1. Burmistrz Miasta na bieżąco weryfikuje i uaktualnia normy, o których mowa w § 24.
2. Na wniosek indywidualny lub z urzędu dopuszcza się możliwość obniżenia lub podwyższenia normatywu, jeżeli wskazują na to zaistniałe okoliczności i zebrane dowody, na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
§ 27
1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać umowy z jednostką wywozową i jej aneksy oraz dowody opłat za usługi usuwania odpadów komunalnych i dowody wpłat do administratora przez okres jednego roku.
2. Na żądanie Burmistrza Miasta lub osoby przez niego upoważnionej, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do okazania umowy i jej aneksów oraz dowody wpłaty za usługi usuwania odpadów komunalnych.
3. Kontrola wywiązywania się przez właściciela nieruchomości z obowiązku usuwania i unieszkodliwiania odpadów będzie następować w trybie postępowania administracyjnego i Kodeksu cywilnego oraz kontroli bezpośrednio na nieruchomości w obecności i za zgodą właściciela przez pracowników działających z upoważnienia Burmistrza Miasta Piechowice oraz Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego .
4. Właściciele nieruchomości są obowiązani do udzielenia rzetelnych i wiarygodnych informacji umożliwiających ustalenie faktycznej ilości odpadów podlegającej rozliczeniu na podstawie norm określonych w § 24.
5. Rozliczeniu podlegają odpady komunalne przeznaczone i nieprzeznaczone do selekcji.
6. W przypadku zaistnienia rozbieżności pomiędzy danymi znanymi z urzędu pracownikom prowadzącym kontrolę a podanymi przez właściciela nieruchomości, organ kontroli jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia prawdziwych danych.
7. Jeżeli właściciel nieruchomości odmówi uczestnictwa i ujawnienia dowodów, na podstawie których będzie możliwe ustalenie okoliczności faktycznych, do obliczenia ilości odpadów, które był obowiązany usunąć i unieszkodliwić, posłużą dane z urzędu.
§ 28
Jeśli dla danej nieruchomości zachodzą dwa lub więcej przypadków zastosowania norm, jako ilości odpadów, które właściciel nieruchomości był zobowiązany usunąć i unieszkodliwić przyjmuje się sumę ilości dla poszczególnych przypadków.
§ 29
1. Organowi Gminy przysługuje prawo przeprowadzenia kontroli szczelności zbiornika na ciekłe odpady komunalne w przypadku wystąpienia znaczących rozbieżności co do poboru wody pitnej i usuniętych ciekłych odpadów komunalnych na podstawie dowodów opłat jednostkom wywozowym lub administracyjnym.
2. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika, koszty wynikłe z kontroli szczelności obciążają właściciela nieruchomości.
R o z d z i a ł VI
Prawa i obowiązki jednostek wywozowych
§ 30
Jednymi podmiotami mogącymi świadczyć usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych są jednostki wywozowe, które uzyskały stosowne zezwolenie wydane przez Burmistrza Miasta Piechowice na świadczenie usług na terenie Gminy.
§ 31
Jednostka wywozowa winna wykonywać działalność tak, aby właściciele nieruchomości, z którymi zawarła umowę, mogli sprostać wymaganiom niniejszej uchwały.
§ 32
Umowy i aneksy do umów na usuwanie odpadów komunalnych z właścicielami nieruchomości zawierane są w formie pisemnej.
§ 33
1. Pojazdy oraz pojemniki używane do wykonania działalności winny być widoczne i jednoznacznie oznakowane.
2. Jednostki wywozowe są obowiązane do rozdzielnego usuwania z nieruchomości odpadów podlegających selekcji pod względem ich rodzaju i niemieszane z odpadami przeznaczonymi do wywozu na składowisko.
3. Jednostki wywozowe są zobowiązane do obniżenia cen za usuwanie z nieruchomości stałych odpadów komunalnych przeznaczonych do selekcji.
4. Jednostki wywozowe są obowiązane do bieżącej kontroli rodzaju wywożonych odpadów z nieruchomości i w przypadku stwierdzenia wywozu odpadów niebezpiecznych wymagających specjalnego unieszkodliwiania, do podjęcia kroków interwencyjno-prewencyjnych określonych prawem, w tym powiadomienia odpowiednich służb.
5. Zasadne koszty i opłaty wynikłe z zastosowania ust. 4 obciążają właściciela nieruchomości.
6. Jednostkom wywozowym przysługuje prawo odmowy wywozu z nieruchomości odpadów niebezpiecznych wymagających specjalnego unieszkodliwiania .
7. Pracownicy firmy wywozowej są zobowiązani do usunięcia odpadów, które wypadły przy ładowaniu, bądź przesuwaniu pojemników.
8. Jednostka wywozowa zobowiązana jest ściśle i zgodnie z ustalonym (harmonogramem) odebrać odpady, a jeżeli ten dzień przypada na dzień świąteczny, odebrać w przeddzień lub w najbliższy dzień roboczy.
9. Jednostka wywozowa ma obowiązek dezynfekować pojemniki nie rzadziej niż jeden raz na pół roku.
§ 34
1. Wszelkie zaniedbania, niewłaściwe wykonywanie obowiązków lub naruszenie postanowień niniejszej uchwały przez pracowników jednostki wywozowej obciążą tą jednostkę i mogą pociągnąć za sobą skutki prawne.
2. Jednostka wywozowa jest zobowiązana do informowania właścicieli nieruchomości o prawach i obowiązkach wynikających z postanowień niniejszej uchwały oraz decyzji administracyjnej zezwalającej na prowadzenie działalności.
3. Jednostka wywozowa jest obowiązana do udzielenia informacji o prowadzonej działalności i wglądu w dokumentację pracownikom do tego upoważnionym przez Burmistrza Miasta Piechowice.
4. Osoby korzystające z prawa określonego w ust. 4 są zobowiązane do ochrony tych informacji jako poufne.
5. Organ gminy może narzucić dodatkowe obowiązki i wymagania dotyczące usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych jeśli uzasadniają to względy i dobro społeczne.
Rozdział VII
Wyznaczenie obszarów podlegających deratyzacji
§ 35
1. Wprowadza się na obszarze Miasta Piechowice obowiązek corocznej deratyzacji nieruchomości,
a w szczególności piwnic, strychów, śmietników, budynków gospodarczych, magazynów, węzłów cieplnych.
2. Obowiązek przeprowadzania deratyzacji ciąży na właścicielu nieruchomości.
R o z d z i a ł VIII
Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 36
1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.
2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:
1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, zwłaszcza z wymogami niniejszej uchwały i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, uciążliwości takich jak hałas, odory i podobne,
3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
3. Powożący zaprzęgiem konnym obowiązany jest do usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez konie bez zbędnej zwłoki.
R o z d z i a ł IX
Sankcje karne
§ 37
Wobec uchylających się od przestrzegania zawartych w niniejszej uchwale przepisów stosowane będą kary zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, bądź kierowane wnioski o ukaranie do Sądu Grodzkiego w Jeleniej Górze.
R o z d z i a ł X
Postanowienia końcowe
§ 38
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Piechowice.
§ 39
Traci moc uchwała nr 279/XLVI/98 Rady Miejskiej w Piechowicach z dnia 7 kwietnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie Piechowice..
§ 40
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIASTA |
JAN GASZ |