1775

UCHWAŁA RADY GMINY KROŚNICE

z dnia 31 marca 2004 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Krośnice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

STATUT GMINY KROŚNICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Statut określa:

1) ustrój Gminy,

2) jednostki pomocnicze Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Krośnice i jej komisji,

4) zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej,

5) zasady działania klubów radnych ,

6) zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów organów gminy i komisji,

7) tryb i zasady rozpatrywania skarg przez Radę Gminy.

§ 2

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Krośnice,

2) radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Krośnice,

3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Krośnice,

4) komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Krośnice,

5) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Krośnice,

6) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Krośnice,

8) statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Krośnice.

R o z d z i a ł II

Gmina

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

O utworzeniu, połączeniu i podziale oraz o zniesieniu jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 9

Uchwały, o jakich mowa w § 8, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze Gminy mogą prowadzić własną gospodarkę finansową i posiadać konta bankowe.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w Statucie jednostki określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczania się z budżetem Gminy.

3. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki pomocnicze określa Statut tych jednostek.

§ 11

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w Statutach tych jednostek.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 12

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe, wymienione w Statucie,

5) komisje doraźne do określonych zadań.

§ 13

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje radnym.

3. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

4. Do zadań i kompetencji Przewodniczącego Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczącego Rady, należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Rady Gminy, w tym:

– zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,

– kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

– zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,

– sprawowanie policji sesyjnej,

– podpisywanie uchwał Rady i protokołów z obrad sesji oraz innych dokumentów Rady,

– koordynowanie prac komisji,

– wydawanie upoważnień do kontroli wynikających z planów prac komisji stałych.

§ 14

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań.

2. Zadania komisji stałych określa odrębna uchwała.

3. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.

§ 15

Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:

1. Komisję Rewizyjną,

2. Komisję Budżetu, Finansów i Planowania,

3. Komisję Rolnictwa Infrastruktury Technicznej, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego,

4. Komisję Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki.

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VII

Zasady działania klubów radnych

§ 64

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Kluby łączą radnych o wspólnych celach działania.

3. Kluby powinny liczyć co najmniej 3 radnych.

4. Spadek liczby członków klubu poniżej 3 oznacza rozwiązanie klubu z mocy prawa.

5. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

§ 65

1. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia o założeniu klubu, które powinno zawierać:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) oświadczenia członków o ich przystąpieniu do klubu,

4) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

2. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

3. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

4. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

5. Członkowie klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu.

§ 66

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy, które nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

2. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 67

1. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym Statucie.

2. Działalność klubu nie może być finansowana z budżetu Gminy.

§ 68

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady przez swych przedstawicieli.

R o z d z i a ł VIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów organów Gminy i komisji

§ 69

Organy Gminy mają obowiązek udzielać informacji obywatelom o działaniach tych organów, o ile informacje te nie są objęte ustawowo tajemnicą.

§ 70

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach i godzinach pracy Urzędu.

2. Dokumenty z zakresu działania Wójta Gminy oraz Urzędu Gminy udostępniane są w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o udostępnianiu informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zmianami)

3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 71

1. Sesje Rady Gminy są jawne. Obwieszczenie o terminie sesji Rady wraz z porządkiem obrad publikowane jest na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz w miejscowej prasie co najmniej 3 dni przed sesją.

2. Przebieg obrad może być rejestrowany, w sposób niedezorganizujący przebiegu sesji.

§ 72

Posiedzenia Komisji Rady Gminy są jawne. Obwieszczenie o terminie posiedzenia publikowane jest na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 73

Protokoły z sesji Rady i protokoły z posiedzeń komisji udostępniane są do powszechnego wglądu po ich formalnym przyjęciu w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy.

R o z d z i a ł IX

Tryb i zasady rozpatrywania skarg przez Radę Gminy

§ 74

1. Mieszkańcy mogą składać skargi na piśmie do Rady Gminy na Wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Skargi, o których mowa w ust. 1, rozpatruje Rada na sesjach.

3. Skargi przyjmuje Przewodniczący Rady, który kieruje skargę do rozpoznania przez odpowiednią merytorycznie komisję.

4. Komisja zapoznaje się z wyjaśnieniami osoby, na którą złożono skargę.

5. Po rozpoznaniu skargi komisja wnioskuje do Rady o uznanie skargi za zasadną bądź bezzasadną.

6. Rada rozpatruje skargę na pierwszej sesji następującej po posiedzeniu komisji, na którym nastąpiło rozpatrzenie skargi.

7. Rada ustala swoje stanowisko w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

8. Stanowisko Rady sporządza się w formie pisemnej i przekazuje się skarżącemu i Wójtowi lub kierownikowi gminnej jednostki organizacyjnej.

9. O terminie sesji, na której nastąpi rozpatrzenie skargi, Przewodniczący Rady zawiadamia skarżącego.

10. Ewidencję rozpatrywanych skarg prowadzi Przewodniczący Rady.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 75

Zmiany Statutu dokonywane są w trybie i na zasadach jego nadania.

§ 76

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 77

Traci moc:

1) uchwała nr XXI/115/96 z dnia 28 sierpnia 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Krośnice,

2) uchwała nr XXII/124/96 z dnia 9 października 1996 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXI/115/96 Rady Gminy Krośnice w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Krośnice,

3) uchwała nr XXIV/163/2001 z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Krośnice.

§ 78

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

Stanisław Bień

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Krośnice (poz. 1775)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Krośnice (poz. 1775)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Krośnice (poz. 1775)