R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 16

Rada działa na sesjach i poprzez swoje komisje.

§ 17

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) Wójt,

2) Komisje Rady,

3) Radni.

2. Przygotowanie sesji

§ 18

1. Porządek obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór Przewodniczącego,

3) wybór Wiceprzewodniczącego,

4) informacja Wójta o stanie Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem stanu budżetu,

5) złożenie ślubowania przez Wójta.

2. Porządek obrad kolejnych sesji obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i wydanych zarządzeń,

3) interpelacje radnych,

4) sprawozdania przewodniczących komisji o działalności komisji w okresie międzysesyjnym,

5) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał,

6) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

7) sprawy różne, wolne wnioski i informacje.

§ 19

1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący.

2. Zawiadomienie o sesji wraz z porządkiem obrad i projektami uchwał przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.

3. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni roboczych przed sesją.

4. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, przewodniczący rad sołeckich oraz inne osoby imiennie wskazane przez Przewodniczącego Rady.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców Gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem lokalnej prasy co najmniej na 3 dni przed sesją.

§ 20

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na umotywowany wniosek Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uniemożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania sesji i przełożenia obrad, odnotowuje się w protokole.

4. Termin następnego posiedzenia w ramach tej samej sesji ustala Przewodniczący, zawiadamiając o tym ustnie radnych na zakończenie posiedzenia.

§ 21

1. Sesję Rady otwiera, prowadzi obrady i zamyka Przewodniczący.

2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).

3. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 22

1. Przed przystąpieniem do obrad Przewodniczący stwierdza prawomocność obrad na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku kworum wyznacza się nowy termin sesji.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram (kolejny numer sesji) sesję Rady Gminy lub jeśli jest to jedno z posiedzeń tej samej sesji, wówczas formuła brzmi: "Otwieram (pierwsze, drugie) posiedzenie (numer sesji) sesji Rady Gminy”.

3. Po otwarciu obrad Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Wójt lub osoba przez niego upoważniona.

§ 23

1. Przewodniczący prowadzi sesję według ustalonego porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu, a w szczególności;

1) Wójtowi, Zastępcy Wójta, Sekretarzowi, Skarbnikowi.

2) Przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

3. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:

1) stwierdzenie kworum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień, zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały, zarządzenia przerwy, odesłania projektu uchwały do komisji,

4. Zabieranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.

5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie spoza Rady na jej wniosek złożony co najmniej w dniu sesji przed otwarciem obrad.

§ 24

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnych w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Postanowienie ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 25

1. Sprawy osobowe pozostające w kompetencji Rady rozpatruje się w obecności zainteresowanego.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 26

1. Interpelacje (zapytania) i wnioski składane przez radnych kierowane są do Wójta.

2. Interpelacje i wnioski radnych składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają osoby merytorycznie odpowiedzialne za prowadzony zakres spraw objętych interpelacją, upoważnione do tego przez Wójta.

5. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosku określa rozdział VII Kodeksu postępowania administracyjnego.

6. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować o udzielenie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej sesji Rady.

§ 27

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam (numer sesji) sesję Rady Gminy Krośnice”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż jedno posiedzenie.

§ 28

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer protokołu, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta oraz wskazywać numery podjętych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady oraz imiona i nazwiska tych radnych, którzy opuścili posiedzenie z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skierowanie do odpowiednich adresatów,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) pełną nazwę i numer podejmowanej uchwały,

9) podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi zgłaszane do protokołu przez radnego rozpatruje Przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenia istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.

§ 29

1. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał, sprawozdania, oświadczenia, wnioski i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

3. Kopię protokołu wraz z uchwałami przekazuje się Wójtowi w ciągu 7 dni od odbycia sesji.

4. Wyciągi z protokołu oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednostkom organizacyjnym.

5. Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady.

6. Protokół udostępniany jest do wglądu w Biurze Rady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.

7. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem części protokołu (sporządzonej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad.

§ 30

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

3. Uchwały Rady

§ 31

1. Uchwały redagowane są zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie “Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).

2. Projekty uchwał przygotowywane przez Wójta opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję jej członek.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady, Wójt wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Wójta przedstawia Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

4. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego pod względem zgodności z prawem.

5. Uchwały sesji numeruje się następująco: numer sesji, kolejny numer uchwały, dwie ostatnie cyfry roku (np: I/1/03) w ciągu całej kadencji.

§ 32

1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady sporządzony przez Wójta.

§ 33

1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami w Biurze Rady.

2. Kopie uchwał przekazywane są Wójtowi i kierownikom właściwych jednostek organizacyjnych Gmin, w zakresie ich kompetencji.

3. Na wniosek Rady Wójt jest zobowiązany do udzielenia informacji na temat realizacji uchwał.

4. Głosowanie

§ 34

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 35

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć Wiceprzewodniczącego.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.

§ 36

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart i ostemplowanych pieczęcią Rady.

2. Rada każdorazowo ustala sposób głosowania.

3. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna. Komisja składa się z trzech osób i spośród siebie wybiera przewodniczącego.

4. Przed przystąpieniem do głosowania Przewodniczący objaśnia sposób głosowania, a Komisja Skrutacyjna przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności, wydaje karty do głosowania. Wyczytani radni odbierają karty i udają się na wydzielone miejsce do głosowania tajnego.

5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 37

1. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący.

2. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory. Przepis ten nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

3. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęciu uchwały.

4. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

5. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

§ 38

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą ilość głosów “za” niż “przeciw. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe, licząc każdą z osobna.

§ 39

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50 % + co najmniej 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o co najmniej 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

5. Zasady i tryb działania komisji stałych i doraźnych

§ 40

1. Członków komisji w liczbie co najmniej 3 wybiera Rada spośród radnych zwykłą większością głosów.

2. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego komisji wybiera Komisja spośród swoich członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Odwołanie następuje również zwykłą większością głosów.

§ 41

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

3. Komisjom przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.

4. Przeprowadzenie kontroli wymaga wpisania kontroli do planu pracy komisji lub odrębnego upoważnienia Rady.

5. Komisje prowadzą kontrole stosując zasady określone dla Komisji Rewizyjnej.

§ 42

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę.

2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu.

4. W posiedzeniach komisji, na których mają być opiniowane uchwały przedkładane przez Wójta, winien uczestniczyć Wójt lub wskazana przez Wójta osoba.

5. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą większością głosów.

§ 43

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany.

2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje wszystkim mieszkańcom gminy.

§ 44

1. Komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.

2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

6. Radni

§ 45

Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

§ 46

1. Inicjatywę uchwałodawczą radny realizuje poprzez przedłożenie projektu uchwały na posiedzeniu komisji stałej lub zgłaszając Przewodniczącemu Rady.

2. Przewodniczący Rady kieruje propozycje radnego do zaopiniowania przez merytorycznie właściwą komisję Rady.

3. Komisja opiniuje inicjatywę uchwałodawczą pod kątem legalności, celowości, przygotowuje projekt uchwały i przekazuje projekt Wójtowi.