R o z d z i a ł VI
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
§ 47
Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady.
§ 48
1. Członków komisji w liczbie 3–5 wybiera Rada spośród radnych zwykłą większością głosów.
2. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego wybiera Komisja spośród swoich członków w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. Odwołanie następuje również bezwzględną większością głosów składu Komisji.
§ 49
1. Posiedzenia Komisji zwołuje jej Przewodniczący, ustalając projekt porządku obrad.
2. Przewodniczący Komisji jest zobowiązany zwołać posiedzenie na wniosek Przewodniczącego Rady, bądź co najmniej dwóch członków Komisji. Porządek obrad musi zawierać zagadnienie wnoszone przez wnioskodawcę.
3. W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez Przewodniczącego Komisji, zastępuje go wiceprzewodniczący Komisji.
§ 50
1. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy swego składu.
2. Przewodniczący Komisji na wniosek co najmniej dwóch członków zarządza głosowanie jawne imienne.
3. Postanowienia Statutu dotyczące procedury głosowania na sesji Rady stosuje się odpowiednio.
§ 51
1. W posiedzeniu Komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji, jednak bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Komisja może podjąć uchwałę o utajnieniu całości lub części posiedzenia i o wyłączeniu z udziału w nim osób zaproszonych.
3. Jawność obrad komisji zostaje wyłączona, jeśli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.
4. Osoby uczestniczące w obradach niejawnych zobowiązane są do zachowania w tajemnicy informacji, które uzyskały w trakcie tych obrad.
5. Z obrad, których jawność została wyłączona, sporządza się odrębny protokół, który może być udostępniony wyłącznie osobom uczestniczącym w tych obradach oraz organom i instytucjom uprawnionym z mocy prawa.
§ 52
1. Z obrad komisji sporządzany jest protokół. Dla prawidłowego sporządzenia protokołu pracownik Biura Rady może skorzystać z dźwiękowego zapisu przebiegu obrad. Po przyjęciu protokołu zapis dźwiękowy ulega likwidacji.
2. W protokole odnotowuje się stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum i prawidłowość zwołania), porządek obrad oraz przedstawienie przebiegu obrad, w tym główne tezy wystąpień i wyniki głosowań.
3. Załącznikami do protokołu są w szczególności:
1) listy obecności radnych i zaproszonych gości,
2) pisemne wystąpienia radnych i innych osób,
3) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego,
4) pisemne sprawozdania.
4. Protokół podpisany przez protokolanta oraz osobę która przewodniczyła obradom komisji, udostępnia się w Biurze Rady Gminy do wglądu uczestnikom obrad nie później niż 14 dni od zakończenia posiedzenia komisji w celu ewentualnego zgłoszenia poprawek.
5. Ostateczny tekst protokołu zatwierdza komisja w głosowaniu na kolejnym posiedzeniu. Komisja rozstrzyga o wprowadzeniu do protokołu poprawek zgłoszonych przez uczestników obrad, a nieuwzględnionych w przedłożonym tekście.
6. Protokół jest udostępniany radnym, a za zgodą Komisji także innym osobom.
7. Protokoły przechowuje Biuro Rady Gminy.
§ 53
Do zadań Komisji należy dokonywanie:
1. kontroli całokształtu działalności Wójta Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych,
2. bieżącej kontroli realizacji budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
§ 54
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:
1. legalności,
2. celowości,
3. gospodarności,
4. rzetelności,
5. terminowości.
§ 55
1. Komisja przeprowadza kontrole w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 18 a ust. 3 ustawy, lub na zlecenie Rady.
2. Uchwała Rady w sprawie przeprowadzenia kontroli określa przedmiot, zakres i czas jej trwania.
§ 56
1. Kontrole przeprowadzają zespoły kontrolujące wyznaczone przez Komisję.
2. Przewodniczącego zespołu kontrolującego ustala Komisja. W pracach zespołu mogą brać udział w razie potrzeby oprócz członków Komisji specjaliści (biegli) z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.
§ 57
Zespół kontrolujący ma prawo:
1. wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,
2. wglądu w dokumenty związane z prowadzoną kontrolą,
3. wezwać do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym wyjaśnienia utrwalane są na żądanie pracownika w formie protokołu.
§ 58
Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest do:
1. zapewniania zespołowi kontrolującemu właściwych warunków lokalowych i technicznych, oraz kopii niezbędnych dokumentów ,
2. pisemnego uzasadnienia braku możliwości dostarczenia zespołowi kontrolującemu niezbędnych dokumentów.
§ 59
1. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza projekt protokołu pokontrolnego zawierający:
1) skład zespołu,
2) wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,
3) opis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół,
4) wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów, na podstawie których ustalono te nieprawidłowości, a zwłaszcza dokumentów, wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, oględzin i opinii biegłych powołanych na wniosek zespołu lub Komisji,
5) adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego kierownika,
6) podpisy członków Zespołu.
2. Przedłożony przez zespół projekt protokołu zatwierdza Komisja.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania do otrzymanego protokołu w terminie 7 dni uwag co do jego treści oraz przebiegu kontroli.
4. Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji, natomiast odpisy uwierzytelnione podpisami przewodniczącego Komisji i przewodniczącego zespołu kontrolującego przekazywane są:
1) Przewodniczącemu Rady,
2) Wójtowi Gminy,
3) kierownikowi jednostki kontrolowanej.
5. Protokół z przeprowadzonej kontroli jak i dokumenty wymienione w ust. 1 i 2 nie mogą być wynoszone na zewnątrz jednostki kontrolowanej bądź Urzędu Gminy, a osoby które w związku z przeprowadzoną kontrolą uzyskały informacje stanowiące tajemnicę służbową bądź państwową, obowiązane są do zachowania tych wiadomości w tajemnicy.
§ 60
Zespół kontrolujący przedkłada Komisji propozycje zaleceń i wniosków pokontrolnych.
§ 61
1. Komisja w terminie 30 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia pokontrolne i wnioski w sprawie:
1) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez jednostki kontrolowane,
2) wyciągnięcia przez Wójta Gminy konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
3) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania.
2. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 1, Komisja kieruje do Wójta Gminy oraz Przewodniczącego Rady.
3. Wójt Gminy lub kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, do którego wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, jest obowiązany w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 10 dni zawiadomić Komisję i Przewodniczącego Rady o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
§ 62
1. W przypadku sporu pomiędzy Komisją a Wójtem Gminy lub kierownikiem kontrolowanej gminnej jednostki organizacyjnej odnośnie sposobu realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, Komisja kieruje sprawę do rozstrzygnięcia przez Radę.
2. Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych i w tym zakresie korzysta z uprawnień, o których mowa w ust. 1.
§ 63
Komisja przedstawia Radzie Gminy wyniki działań kontrolnych w sprawozdaniu rocznym ze swej pracy, które winno zawierać w szczególności:
1) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
2) sprawozdanie z realizacji wniosków pokontrolnych.