C Z Ę Ś Ć II

Organy powiatu

§ 8

Organami powiatu są:

1) rada powiatu,

2) zarząd powiatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 8)

§ 9

1. Działalność organów powiatu jest jawna. Zasada ta może być ograniczona wyłącznie przez inne ustawy.

2. Ustala się następujące zasady dostępu do dokumentów organów powiatu i komisji rady powiatu:

a) każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji z możliwością zapisu obrazu i dźwięku podczas sesji rady powiatu oraz wglądu w dokumenty z prac organów powiatu i komisji rady powiatu wynikających z wykonywania zadań publicznych, a także sporządzania z nich notatek i odpisów,

b) bezpośrednio po podpisaniu protokołów z posiedzeń zarządu, komisji i sesji rady powiatu wykłada się do wglądu zainteresowanych osób kopie ww. dokumentów wraz z załącznikami do nich potwierdzone za zgodność ich treści z oryginałami, z wyłączeniem części niejawnej dokumentów, z którymi postępowanie i zasady dostępu regulują odrębne przepisy ustawowe. W miejscach wyłączenia części niejawnej z dokumentów czyni się na tę okoliczność zapis o ich wyłączeniu, podając hasłowo wyłączoną z dokumentów tematykę. Na tych samych zasadach (kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) udostępnia się do wglądu, sporządzania odpisów i notatek inne dokumenty nieobjęte klauzulą niejawności, a dotyczące wykonywania zadań publicznych przez organy powiatu,

c) kierownik biura rady oraz dyrektor wydziału organizacyjnego są zobowiązani zapewnić warunki techniczne do wykonywania ww. czynności, w pomieszczeniach, w których przechowywane są dokumenty (biuro rady, wydział organizacyjny w starostwie powiatowym) oraz zapewniają dostęp do tych dokumentów.

d) przekazywanie kserokopii ww. dokumentów, ich zapisu na nośnikach elektronicznych następuje odpłatnie. Członkowie organów samorządu powiatowego na swój wniosek otrzymują teksty ww. dokumentów nieodpłatnie, w jednym egzemplarzu, lub ich zapis przesyłany jest na wskazane adresy w wersji elektronicznej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 9 ust. 1)

D z i a ł I

Rada powiatu

R o z d z i a ł I

R o z d z i a ł II

R o z d z i a ł III

R o z d z i a ł IV

Komisja rewizyjna

§ 53

1. Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz radnych będących członkami zarządu.

3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

4. Ponadto do zadań komisji rewizyjnej należy:

a) wydawanie opinii w sprawie wniosku o odwołanie starosty,

b) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały o skierowanie do RIO wniosku o przeprowadzenie kontroli gospodarki finansowej powiatu,

c) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały w sprawie zawiadomienia rzecznika finansów publicznych o ujawnieniu przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych,

d) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały w sprawie wystosowania zawiadomienia prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa uczynionego na szkodę mienia powiatu,

e) badanie zasadności zarzutów stawianych w skargach na zarząd, starostę i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych i przedkładanie radzie wniosków w tej sprawie,

f) przygotowanie i przedkładanie radzie powiatu projektów wystąpień pokontrolnych wraz z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,

g) przedkładanie radzie powiatu projektu rocznego planu kontroli komisji rewizyjnej,

h) występowanie do zarządu powiatu z wnioskiem o zablokowanie wydatków budżetowych, w związku ze stwierdzonym w toku kontroli stanem niegospodarności w skontrolowanej jednostce.

5. Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli, zlecane przez radę powiatu.

6. Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 53 ust. 1, 2, 3)

§ 54

1. Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.

2. Rada powiatu wybiera członków komisji rewizyjnej, w tym przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.

3. Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez radę powiatu.

4. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.

5. Za zgodą rady powiatu komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.

§ 55

1. Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.

3. Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

4. Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.

§ 56

1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności zwracając szczególną uwagę na stopień zaspokojenia potrzeb mieszkańców i stan realizacji zadań nałożonych ustawami i uchwałami rady powiatu.

2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny. Przewodniczący rady na wniosek przewodniczącego komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres i termin kontroli.

3. Przewodniczący rady, przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.

4. Przewodniczący zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, jest obowiązany okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.

§ 57

1. Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

2. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.

3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.

§ 58

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.

2. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 59

1. Zespół kontrolny, w terminie 5 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu i przedstawia go kierownikowi jednostki kontrolowanej, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu w ciągu 5 dni od daty przedłożenia lub odmówić podpisu z podaniem przyczyn. Zespół przedstawia podpisany protokół na najbliższym posiedzeniu komisji rewizyjnej.

Protokół z kontroli winien zawierać:

– pełną nazwę kontrolowanej jednostki i jej adres,

– imię i nazwisko kierownika jednostki, datę objęcia przez niego tej funkcji, oraz innych osób odpowiedzialnych za poszczególne wycinki działalności kontrolowanej jednostki, a także osób, w obecności których dokonywano kontroli,

– skład osobowy zespołu kontrolnego z podaniem pełnionych w nim funkcji, czas przeprowadzenia kontroli, zakres przedmiotowy kontroli,

– ustalenia kontroli dotyczące badanego stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, ich przyczyn oraz wyjaśnienia składane przez kierownika jednostki i jej pracowników, a także imiennie osoby odpowiedzialne za powstałe nieprawidłowości, wraz ze wskazaniem uzyskanych dowodów zebranych w toku kontroli (dowody stanowią załączniki do protokołu),

– datę sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy kontrolujących i osób kontrolowanych oraz kierownika kontrolowanej jednostki,

– adnotację o wcześniejszych uwagach, oświadczeniach, wyjaśnieniach kierownika jednostki w stosunku do ustaleń zespołu kontrolującego lub o niewnoszeniu uwag, jeśli ich nie wnoszono.

2. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli dokonuje oceny wyników danej kontroli; opracowuje dla rady sprawozdanie zawierające oficjalne stanowisko komisji dotyczące ustaleń kontroli oraz, gdy wynika to ze stanowiska komisji, sporządza i kieruje do rady powiatu projekt wystąpienia pokontrolnego, zawierający także wnioski i zalecenia dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

3. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić radę powiatu o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.

4. Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.

5. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych doraźnie przez radę powiatu przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli corocznie, w terminie do końca lutego.

§ 60

Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.

D Z I A Ł II

ZARZĄD POWIATU

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 61

1. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.

2. Rada Powiatu wybiera zarząd w liczbie 5 osób, w tym starostę i wicestarostę w ciągu 3 miesięcy od ogłoszenia wyników wyborów.

3. Członkowie zarządu powiatu mogą być wybrani spoza składu rady. Nawiązuje się z nimi stosunek pracy na podstawie wyboru.

4. Z etatowym członkiem zarządu będącym radnym nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru.

5. Tryb wyboru i odwoływania zarządu określa ustawa o samorządzie powiatowym.

§ 62

1. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

2. Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) wykonywanie uchwał rady,

3) gospodarowanie mieniem powiatu,

4) wykonywanie budżetu powiatu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, z zastrzeżeniem § 73 ust. 4.

3. W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.

4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, które wspólnie tworzą powiatową administrację zespoloną.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 62)

R o z d z i a ł II

Starosta

§ 63

1. Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.

3. Czynności, o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.

4. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, a także zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.

5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.

6. Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.

§ 64

Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,

2) określanie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,

3) przygotowywanie materiałów do proponowanego porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.

§ 65

Starosta jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 65)

R o z d z i a ł III

Organizacja i tryb pracy zarządu

§ 66

1. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.

2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie .

3. W razie potrzeby, starosta może zwołać posiedzenie zarządu w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.

4. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek członka zarządu w terminie 3 dni od złożenia wniosku.

5. Zwołanie posiedzenia zarządu wymaga pisemnego powiadomienia wszystkich członków zarządu w formie przyjętej przez zarząd.

§ 67

1. Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta lub wicestarosta.

2. W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu - z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik powiatu – z głosem doradczym.

3. Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.

4. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.

§ 68

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu, w tym na bieżąco rozpatruje wnioski komisji rady.

3. Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu obecni na posiedzeniu zarządu.

4. Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.

5. W przypadku nieobecności starosty uchwały, o których mowa w punkcie 4, podpisuje z upoważnienia wicestarosta.

6. Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 12 ust. 1.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 68 ust. 4).

§ 69

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.

2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał rady powiatu, chyba że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.

§ 70

1. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.

3. Protokół posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.

4. Protokół posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu uczestniczący w posiedzeniu.

5. Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.

6. Zarząd przyjmuje protokół posiedzenia na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.

7. Zarząd udostępnia protokoły swoich posiedzeń do publicznego wglądu wg zasad ustalonych w § 9 ust. 2.

8. Organy kontrolujące działalność zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i uchwał zarządu.

§ 71

Starosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu za okres od poprzedniej sesji.

§ 72

1. Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.

2. Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu powiatu określa Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Kłodzku.

3. Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.

4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.

5. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 72 ust. 3, 4, 5)