R o z d z i a ł II

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy rady powiatu

§ 15

1. Rada powiatu obraduje na sesjach:

a) zwyczajnych, zgodnie z rocznym planem pracy rady,

b) nadzwyczajnych, poza rocznym planem pracy rady,

c) uroczystych.

2. Sesje zwoływane są przez przewodniczącego rady powiatu.

3. Sesje nadzwyczajne zwołuje się na wniosek:

a) zarządu,

b) co najmniej Ľ ustawowego składu rady powiatu.

§ 16

1. Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.

2. W razie potrzeby rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 17

1. Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.

2. O sesji zwyczajnej zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 5 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.

Zawiadomienie powinno zawierać:

a) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

b) porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, oznaczone napisem druk nr ..., doręcza się na 5 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie statutu powiatu i zmian w statucie, budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 10 dni przed rozpoczęciem sesji.

4. W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej zawiadomienia i materiały na sesję doręcza się radnym co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem obrad.

§ 18

1. Rada powiatu rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.

2. Rada powiatu, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.

§ 19

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu, po zasięgnięciu opinii starosty, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

2. W sesjach rady powiatu uczestniczą, z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.

3. Do udziału w sesjach rady powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.

4. Zarząd powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady powiatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 19 ust. 2 i 3).

§ 20

1. O sesji rady powiatu przewodniczący rady powiadamia członków parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej z obszaru powiatu, Wojewodę Dolnośląskiego oraz w miarę potrzeby inne organy, jednostki organizacyjne, organizacje społeczno-zawodowe. Powiadomienie jest równocześnie zaproszeniem do udziału w sesji.

2. Przewodniczący rady powiadamia o sesji prasę, radio i telewizję.

§ 21

1. Sesje rady powiatu są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty.

3. Grupy zorganizowane winny z trzydniowym wyprzedzeniem zgłosić przewodniczącemu rady zamiar uczestnictwa w sesji rady podając liczbę uczestników w celu zabezpieczenia odpowiedniego miejsca dla publiczności podczas obrad sesji rady powiatu.

4. Porządek obrad sesji rady powiatu powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

5. O przerwaniu obrad, zgodnie z ust. 4, rada powiatu może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie uchwał.

6. W protokole obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w ust. 4, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

§ 22

1. Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

3. Przewodniczący rady powiatu otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.

4. Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego rady formuły: "Otwieram obrady sesji rady powiatu."

5. Po otwarciu sesji przewodniczący rady:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,

2) przedstawia porządek obrad; z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić zarząd powiatu, komisja rady, klub radnych albo radny,

3) na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia sesji rady,

4) poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt 2.

6. Rada może wprowadzić w trakcie obrad zmiany do ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, bezwzględną większością ustawowego składu rady.

7. Porządek obrad każdej sesji zwyczajnej powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) powołanie komisji uchwał i wniosków,

3) sprawozdanie z działalności zarządu w okresie między sesjami,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) wnioski i oświadczenia radnych.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 22 ust. 6).

§ 23

1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.

2. Interpelację składa się w formie pisemnej w sprawach zasadniczych dla powiatu.

3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.

4. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.

5. W razie braku odpowiedzi, radny ma prawo zwrócić się do przewodniczącego rady o interwencję.

§ 24

1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.

2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 23 ust. 3 i 4.

§ 25

1. Przewodniczący rady powiatu prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywać za zgodą rady zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.

3. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.

4. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady.

§ 26

1. Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu wystąpień.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.

5. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

§ 27

1. Przewodniczący rady powiatu udziela głosu w kolejności zgłoszeń z tym, że radni mają pierwszeństwo do zabrania głosu przed osobami niebędącymi członkami organów powiatu.

2. W dyskusji nad daną sprawą w porządku obrad radny może zabierać głos dwa razy. Czas trwania pierwszej wypowiedzi jest ograniczony do dziesięciu minut, a przy powtórnym zabraniu głosu w tej samej sprawie ograniczony do dwóch minut. O udzieleniu radnemu głosu dodatkowo decyduje Przewodniczący Rady. Powyższe ograniczenia nie dotyczą Starosty

3. Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) sprawdzenia kworum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,

4) zakończenia wystąpień,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad,

10) ograniczenia wystąpień do opinii komisji lub klubu,

11) nieodbierania głosu mówcy.

§ 28

1. Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.

Po zarządzeniu głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 29

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:

1) zarząd powiatu,

2) komisja rady,

3) klub radnych,

4) co najmniej 3 radnych,

5) przewodniczący rady w zakresie organizacji pracy rady i na jej polecenie.

6) starosta w przypadkach określonych odrębnymi przepisami ustawowymi.

2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady.

3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2- 4 wymagają zaopiniowania przez zarząd powiatu.

4. Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.

§ 30

1. Projekt uchwały powinien zawierać:

2) tytuł uchwały,

3) podstawę prawną,

4) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,

5) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały,

7) opinię prawną.

8) podpis wnoszącego projekt,

9) imię i nazwisko osoby przygotowującej projekt uchwały.

2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia, gdy dotyczą wydatków z budżetu, lub przewidywane wpływy budżetowe, gdy wykonanie uchwały ma przysporzyć dochody powiatowi albo oszczędności, jakie powstaną w wyniku realizacji uchwały.

§ 31

1. Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady powiatu, uchwały podpisuje wieprzewodniczący rady prowadzący sesję.

§ 32

1. W sprawach szczególnie istotnych dla powiatu, w których zgodnie z § 12 ust. 1 przewiduje się prowadzenie głosowania jawnego, rada powiatu może przeprowadzić głosowanie imienne na wniosek przewodniczącego rady lub minimum 3 radnych, po podjęciu stosownej uchwały.

2. Uchwała w sprawie nieudzielenia zarządowi powiatu absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu powiatu. Rada powiatu rozpoznaje sprawę odwołania zarządu powiatu w trybie ustawy o samorządzie powiatowym.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 32 ust. 2)

§ 33

1. Ustne uzasadnienie projektu uchwały jest przedstawiane na początku debaty poświęconej temu projektowi tylko po przegłosowaniu przez radę powiatu odpowiedniego wniosku formalnego.

2. Projekt uchwały jest opiniowany przez zarząd powiatu, o ile nie jest on wnioskodawcą i przez komisje rady powiatu, do których projekt został skierowany przez przewodniczącego rady i zarząd powiatu, o ile on nie jest wnioskodawcą. Przedstawiający opinie zobowiązany jest również do przedstawienia wniosków i poprawek przedstawionych przez mniejszość komisji.

3. W debacie nad uchwałą w pierwszej kolejności głos zabierają przewodniczący komisji opiniujących projekt. Stanowiska pozostałych komisji oraz poszczególnych przedstawicieli mogą być przedstawione w dalszym toku debaty.

4. Poprawki do projektu uchwały radny przedstawia przewodniczącemu rady w formie pisemnej lub ustnie za zgodą przewodniczącego rady.

5. Po przegłosowaniu przez radę powiatu odpowiedniego wniosku formalnego dyskusja nad projektem uchwały może być ograniczona do uzasadnień wniesionych poprawek.

6. Wnioskodawca uchwały ma prawo do zabrania głosu na zakończenie debaty.

7. Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek wg kolejności zgłoszeń. W uzasadnionym przypadku przewodniczący rady może w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie poprawki najdalej idące.

8. Projekt uchwały wraz z przyjętymi poprawkami poddawany jest w całości pod głosowanie.

9. Po zakończeniu głosowania przewodniczący rady ogłasza liczbę radnych biorących udział w głosowaniu, liczbę głosów “za", “przeciw", “wstrzymujących się" oraz ogłasza przyjęcie albo odrzucenie projektu poddanego pod głosowanie.

§ 34

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki z zastrzeżeniem § 32 ust. 1.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu przy udziale wiceprzewodniczących.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.

4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

§ 35

1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.

3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.

5. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.

§ 36

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 37

1. Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół oraz dokonuje się zapisu dźwiękowego z całego przebiegu obrad sesji rady, który przechowuje się w biurze rady do momentu zatwierdzenia protokołu z sesji.

2. Protokół sesji rady powinien zawierać w szczególności:

1) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,

6) przebieg głosowania i jego wyniki,

7) podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.

4. Protokół sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu niezwłocznie po jego podpisaniu w biurze rady powiatu.

5. Protokół poprzedniej sesji rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.

6. Tekst protokołu z poprzedniej sesji powinien być sporządzony najpóźniej na 7 dni przed kolejną sesją zwyczajną.

§ 38

1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.

2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi starosta.

3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu 2 dni od jej podjęcia.

4. Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 3:

1) uchwałę budżetową,

2) uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,

3) inne uchwały objęte zakresem działania izby.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-15/5/04 z dnia 12 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 38 ust. 3 i 4)

§ 39

Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia starosta.