475

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ LEGNICY

z dnia 29 grudnia 2003 r.

w sprawie uchwalenia zmiany planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego obszaru funkcjonalnego cmentarza komunalnego dla miasta Legnicy –
obszar Legnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r.
Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271,
Nr 214, poz. 1806), art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80,
poz. 717) i art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139, Nr 41, poz. 412, Nr 111,
poz. 1279; z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 109, poz. 1157, Nr 120,
poz. 1268; z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 14, poz. 124, Nr 100, poz. 1085,
Nr 115, poz. 1229, Nr 154, poz. 1804; z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 113, poz. 984, Nr 130, poz. 1112) oraz w związku z uchwałą nr XIV/132/99 Rady Miejskiej Legnicy z dnia 26 lipca 1999 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego obszaru funkcjonalnego cmentarza komunalnego dla miasta Legnicy – obszar Legnica uchwala się, co następuje:

§ 1

Uchwala się zmianę planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego obszaru funkcjonalnego cmentarza komunalnego dla miasta Legnicy – obszar Legnica.

R o z d z i a ł 1

R o z d z i a ł 2

R o z d z i a ł 3

Tereny przeznaczone dla realizacji celów publicznych

§ 14

Ustala się linie rozgraniczające ulice, place i drogi publiczne oraz ścieżki pieszo-rowerowe i przejścia piesze, do których zalicza się tereny drogi ekspresowej i głównej oraz ulic zbiorczych, lokalnych i dojazdowych, a także tereny placów publicznych i ścieżek pieszo-rowerowych lub przejść pieszych, o których mowa w § 13.

§ 15

Do terenów przeznaczonych dla realizacji celów publicznych zalicza się tereny, wyznaczone liniami rozgraniczającymi, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu:

1) rekreacyjno-wypoczynkowe, o których mowa w § 11;

2) ulic, placów i dróg publicznych, ścieżek pieszo- -rowerowych i przejść pieszych oraz kolejowe, o których mowa w § 13, a także części terenów, wymienionych w § 6 ust. 3 pkt 3, jako możliwych do wytyczania ścieżek rowerowych;

3) przeznaczone pod sieci i obiekty infrastruktury technicznej, obejmujące w szczególności pasy drogowe dróg i ulic publicznych oraz ścieżki pieszo- -rowerowe i przejścia piesze, a także place publiczne i części terenów wymienionych w § 6 ust. 3 pkt 2 oraz § 20 ust. 1 i 2, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu.

R o z d z i a ł 4

Zasady ochrony środowiska i dóbr kultury

§ 16

1. Zakazuje się lokalizacji nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, o którym mowa w ustawie Prawo ochrony środowiska, z wyjątkiem realizacji drogi ekspresowej.

2. Zagospodarowanie i użytkowanie terenów nie może stwarzać uciążliwości w stosunku do sąsiednich nieruchomości.

3. Zakazuje się:

1) użytkowania terenów na działalność związaną z gromadzeniem i przetwarzaniem odpadów;

2) składowania opakowań, paliw, materiałów i substancji, w tym stanowiących materiał do produkcji, poza przystosowanymi do tego celu budynkami lub zbiornikami.

4. Do terenów wymagających szczególnej ochrony przed hałasem zalicza się tereny zabudowy mieszkaniowej MW, MNU i MN.

5. Nakazuje się stosowanie przepisów dotyczących szczególnych zasad ochrony powierzchni ziemi, w szczególności wykorzystania mas ziemnych usuwanych lub przemieszczanych w trakcie budowy, w pierwszej kolejności do niwelacji lub ukształtowania nowych form terenu, stosownie do potrzeb.

6. Urządzanie terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz placów zabaw dla dzieci w obrębie terenów zabudowy mieszkaniowej wymaga usunięcia wierzchniej warstwy gleby nie spełniającej standardów jakości gleby określonych w przepisach odrębnych. Usuniętą glebę można wykorzystać na terenach inwestycji drogowych.

7. Przed likwidacją projektowanego do przełożenia odcinka koryta potoku Pawłówka obowiązuje wykonanie w jego obrębie analizy osadów dennych na zawartość metali ciężkich; w przypadku stwierdzenia ponadnormatywnej zawartości metali ciężkich osady denne należy usunąć zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.

8. Dopuszcza się uprawę roślin służących do spożycia przez ludzi lub jako pasza dla zwierząt jedynie na glebach spełniających standardy jakości gleby określone w przepisach odrębnych.

9. Parkingi należy wyposażyć w urządzenia zabezpieczające glebę i wody podziemne przed przenikaniem zanieczyszczeń; zaleca się wprowadzenie zieleni ocieniającej.

10. W pasie drogowym drogi ekspresowej należy zlokalizować czynne środki ochrony, służące ograniczaniu wpływu drogi na środowisko, w tym zieleń chroniącą przed zanieczyszczeniem powietrza i hałasem.

11. W ciągu dróg i ulic nakazuje się wykonywać przeprawy mostowe przez cieki stałe. Mosty muszą być wykonane tak, aby przyczółki mostowe zlokalizowane były w odległości nie mniejszej niż potrójna szerokość koryta cieku, mierzona przy jego górnej krawędzi. Tereny pod mostami należy urządzić w sposób umożliwiający migrację płazów, gadów i drobnych ssaków.

§ 17

1. W celu ochrony zabudowy dawnego zakładu dla głuchoniemych (z 1914 r.) przy ul. Chojnowskiej obejmuje się ochroną konserwatorską budynki powstałe przed 1945 r., zlokalizowane w granicach działki 65/6 obręb Zosinek (teren 8 U), oznaczone na rysunku zmiany planu, poprzez ujęcie obiektów w ewidencji dóbr kultury niewpisanych do rejestru zabytków.

2. Zabudowę i zagospodarowanie terenu 8 U należy kształtować zgodnie z ustaleniami § 9 ust. 1, 2, 3, 4, 7 pkt 2, 8 pkt 1c i 2 oraz § 24. Zakazuje się przekształceń budynków, o których mowa w ust. 1, w zakresie formy i detalu architektonicznego, w szczególności nadbudowy i rozbudowy poziomej. W projektach przebudowy, w tym adaptacji budynków do nowych funkcji, należy uwzględniać opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

3. Wyznacza się strefy obserwacji archeologicznej, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu, związane z występującymi w obszarze zmiany planu stanowiskami archeologicznymi.

4. W trakcie prowadzenia prac ziemnych wykonywanych w pobliżu i w obrębie stref obserwacji archeologicznej, o których mowa w ust. 3, a także w obrębie potencjalnych stref obserwacji archeologicznej, które mogą być wyznaczone w wyniku pogłębienia rozpoznania terenu, inwestor winien zapewnić na koszt własny przeprowadzenie ratowniczych badań archeologicznych, po uprzednim uzyskaniu zezwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

5. Na całym obszarze objętym zmianą planu wszelkie prace ziemne winny być prowadzone pod nadzorem archeologicznym, po uprzednim uzyskaniu zezwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

6. W przypadku ujawnienia w trakcie prowadzonych robót budowlanych lub ziemnych przedmiotu, który posiada cechy zabytku, należy postępować zgodnie z przepisami odrębnymi.

R o z d z i a ł 5

Zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej

§ 18

1. Ustala się zasady rozbudowy i budowy systemu wodno-kanalizacyjnego:

1) odprowadzanie i oczyszczanie ścieków – systemem kanalizacji rozdzielczej, z docelowym odprowadzeniem ścieków bytowych, komunalnych i przemysłowych na miejską oczyszczalnię ścieków, a opadowych, po ich podczyszczeniu, do cieków;

2) zaopatrzenie w wodę – z sieci wodociągowej istniejącej i projektowanej, w zakresie niezbędnym dla obsługi terenów przeznaczonych w zmianie planu do zainwestowania;

3) budowę urządzeń służących do zaopatrzenia w wodę należy realizować jednocześnie z rozwiązaniem spraw gospodarki ściekowej.

2. Ustala się zasady rozbudowy i budowy systemu energetycznego:

1) w zakresie zaopatrzenia w ciepło wprowadza się:

a) zakaz budowy kotłowni oraz innych źródeł energii cieplnej opalanych paliwami stałymi o sprawności energetycznej poniżej 80%,

b) obowiązek stosowania ekologicznych nośników ciepła (możliwość korzystania ze źródeł ciepła z sieci zdalaczynnej, zasilanie z kotłowni gazowej lub olejowej, ogrzewania elektrycznego lub z wysokosprawnych kotłów węglowo-koksowych);

2) zaopatrzenie w energię elektryczną:

a) dostawa energii elektrycznej z istniejących sieci elektroenergetycznych i stacji transformatorowych lub z projektowanych sieci i stacji na warunkach określonych przez właściciela sieci,

b) ustala się możliwość lokalizacji nowych stacji transformatorowych w obrębie terenów, z zastrzeżeniem pkt 2e oraz § 20 ust. 4:

– przeznaczonych dla realizacji celów publicznych,

– przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną,

– przeznaczonych na cele usług,

c) stacje transformatorowe należy realizować w formie wbudowanej lub wolno stojącej z minimalizacją gabarytów obiektu, z zastrzeżeniem pkt 2e, lokalizując je w miejscach z zapewnionym dojazdem z ulicy publicznej, w przypadku stacji wolno stojących – na działkach o wymiarach 8 m x 8 m, z usytuowaniem budynku stacji w odległości do 1,5 m od granicy działki,

d) obowiązuje przebudowa odcinków sieci elektroenergetycznej średniego napięcia z napowietrznej na kablową, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 1,

e) w terenach ZP i ZE dopuszcza się prowadzenie sieci napowietrznej średniego napięcia oraz lokalizowanie słupowych stacji transformatorowych jako zewnętrznej obsługi terenów zurbanizowanych;

3) zaopatrzenie w gaz – z rozdzielczej sieci gazowej, w oparciu o warunki określone przez operatora sieci.

3. System telekomunikacji – obsługa z wykorzystaniem istniejącej kanalizacji teletechnicznej i kabli telefonicznych oraz sieci projektowanych stosownie do potrzeb.

§ 19

Dopuszcza się możliwość rozpoczęcia inwestycji w terenach:

1) U, MWU, MW i MN w przypadku zabudowy szeregowej, gdy posiadać ona będzie zapewnienie dostawy wody, energii elektrycznej, ciepła z sieci zdalaczynnej, a gospodarka ściekowa zostanie rozwiązana zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem pkt 2;

2) MN w przypadku zabudowy jednorodzinnej wolno stojącej i bliźniaczej oraz 5 U wyłącznie w odniesieniu do zabudowy mieszkaniowej, o której mowa w § 9 ust. 8 pkt 1a:

a) gdy posiadać ona będzie zapewnienie dostawy wody i energii elektrycznej,

b) do czasu realizacji sieci kanalizacyjnej dopuszcza się gromadzenie ścieków w szczelnych zbiornikach z okresowym wywozem ścieków na oczyszczalnię;

3) BKS i G, gdy projekt kanalizacji deszczowej zawierać będzie odprowadzenie wód opadowych do szczelnej kanalizacji deszczowej wyposażonej w instalację ją zamykającą na wypadek przedostania się do wód opadowych substancji niebezpiecznych.

§ 20

1. Do czasu rozpoczęcia inwestycji związanych z realizacją ustaleń zmiany planu utrzymuje się przebieg sieci elektroenergetycznych średniego napięcia 20 kV napowietrznych wraz ze strefami ochronnymi przez tereny oznaczone na rysunku zmiany planu symbolami: 37 KPR, 45 MN, 28 KD, 44 MN, 4 KZ, 33 KPR, 26 MWU, 18 KD, 25 MWU, 7 KL, 27 MWU, 31 KP, 17 U, 15 BKS, 6 KL, 6 U, 3 KZ/KG, 12 KD, 4 U, 5 KL i 3 U.

2. Projektuje się:

1) przełożenie sieci 20 kV, o których mowa w ust. 1, poprzez ich skablowanie i ułożenie w pasach drogowych ulic lub ścieżek pieszo-rowerowych i przejść pieszych; dopuszcza się czasowe przełożenie sieci poprzez realizację linii w formie napowietrznej przez tereny oznaczone na rysunku zmiany planu symbolami 31 ZP, 9 KL, 4 KZ, 8 KL i 6 KL lub w innej lokalizacji, pod warunkiem zachowania jej tranzytowego charakteru oraz nienaruszenia innych zasad zagospodarowania terenów określonych w zmianie planu;

2) budowę stacji transformatorowych w terenach oznaczonych na rysunku zmiany planu symbolami:

a) 26 MWU, z dojazdem z ulicy 4 KZ lub ulicy wewnętrznej w obrębie terenu 26 MWU,

b) 30 U, z dojazdem z ulicy 4 KZ lub 8 KL,

c) 6 KL;

3) pompownię ścieków w północnej części terenu 3 U.

3. Sieci infrastruktury technicznej należy umieszczać w pasach drogowych lub w obrębie ścieżek pieszo- -rowerowych i przejść pieszych, z zachowaniem zasad ich rozmieszczenia określonych w przepisach odrębnych.

4. Dopuszcza się zmiany przebiegu oraz lokalizację nowych, nieuwidocznionych na rysunku zmiany planu, przewodów i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym stacji transformatorowych, a także sieci gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej, również poza pasami drogowymi, w sposób nienaruszający planowanego zagospodarowania, przy zachowaniu zasad i warunków wynikających z przepisów odrębnych oraz pod warunkiem uzyskania zgody właścicieli nieruchomości.

5. W przypadku zaistnienia kolizji planowanego zagospodarowania terenu z istniejącymi liniami elektroenergetycznymi ich przebudowa będzie możliwa po uzyskaniu z Zakładu Energetycznego Legnica S.A. warunków na przebudowę tych linii i zawarciu stosownej umowy o usunięciu kolizji, w której określone zostaną strony ponoszące koszty przebudowy istniejących linii.

6. Obowiązuje odbiór odpadów w systemie zorganizowanym, zgodnie z przepisami o odpadach oraz o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

R o z d z i a ł 6

Lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu

§ 21

1. Ustala się ogólne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy:

1) usytuowanie zabudowy w obrębie działek budowlanych:

a) nakazuje się sytuowanie fasad frontowych budynków w obowiązujących liniach zabudowy lub z uwzględnieniem nieprzekraczalnych linii zabudowy, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu,

b) z wyjątkiem terenów zabudowy bliźniaczej i szeregowej oraz zwartych pierzei ulicznych, w częściach terenów lub działek, dla których nie określono na rysunku zmiany planu linii zabudowy, w przypadku lokalizacji budynków należy stosować odległości od granicy działki i sąsiedniej zabudowy wynikające z przepisów odrębnych, z zastrzeżeniem pkt 1e,

c) budynki gospodarcze należy lokalizować w głębi działki, za zabudową mieszkaniową lub usługową,

d) garaże należy lokalizować w głębi działki lub w linii zabudowy,

e) dopuszcza się możliwość łączenia budynków gospodarczych i garaży na działkach sąsiadujących w granicy działek;

2) forma i gabaryty budynków:

a) bryła – formowanie dowolne, zaleca się stosować kompozycje zwarte, czytelne i zrównoważone,

b) w miejscach oznaczonych na rysunku zmiany planu w architekturze budynków należy akcentować punkty formalnie ważne,

c) charakter zabudowy – możliwa realizacja budynków w formie tradycyjnej, nawiązującej do cech architektury regionalnej lub współczesnej,

d) kształt dachów – dopuszcza się stosowanie dachów płaskich lub spadzistych, także jako wielospadowych z rozbudowanym detalem architektonicznym, w przypadku stosowania dachów spadzistych zaleca się konstrukcje symetryczne o kącie nachylenia połaci dachowych pomiędzy 300 a 450;

3) materiały budowlane i kolorystyka:

a) fasad budynków – należy stosować klasyczne połączenia materiałów naturalnych (kamień, cegła, ceramika budowlana, tynki szlachetne i drewno), utrzymanych w gamie kolorów ziemi, dopuszczalne są odmienne, lecz zrównoważone kompozycje barwne,

b) dachów – należy stosować dachówkę lub elementy wizualnie ją przypominające, w naturalnym kolorze ceramiki lub w kolorach grafitowym, brązowym bądź szarym.

2. Ustala się zasady i standardy zagospodarowania terenów i działek budowlanych oraz zaspokojenia potrzeb parkingowych:

1) część terenów i działek przeznaczonych pod zabudowę należy urządzić jako powierzchnię terenu biologicznie czynnego, zgodnie z dalszymi ustaleniami zmiany planu;

2) w przypadku prowadzenia w obrębie działki budowlanej działalności gospodarczej, część nieruchomości wykorzystaną na te cele należy odseparować wizualnie (zielenią zimotrwałą lub ogrodzeniem) od zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej na sąsiednich działkach;

3) w obrębie działek budowlanych w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej należy zapewnić garaż lub stałe miejsca postojowe w ilości co najmniej 2 miejsc parkingowych na budynek;

4) w terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (MWU i MW) garaże należy usytuować w podziemnej kondygnacji budynków mieszkalnych (w ilości 1 boks garażowy na mieszkanie), wyklucza się możliwość lokalizowania garaży wolno stojących lub zespołów garaży;

5) w przypadku prowadzenia w obrębie działki budowlanej działalności gospodarczej należy zbilansować dodatkowe potrzeby parkingowe związane z prowadzoną działalnością, z możliwością uwzględnienia miejsc postojowych w przylegającym do działki pasie drogowym ulicy;

6) w terenach usług oraz zabudowy mieszkaniowej z usługami należy zbilansować potrzeby parkingowe użytkowników działalności usługowych w ilości nie mniejszej niż:

a) 1 miejsce na 25 m2 powierzchni sali sprzedaży obiektu handlowego lub powierzchni biurowej,

b) 1 miejsce na 18 m2 powierzchni ogólnej lokalu gastronomicznego, oraz dodatkowo, w zależności od rodzaju działalności, należy uwzględnić miejsca parkingowe dla osób zatrudnionych oraz powierzchnię placów manewrowych i rozładunkowych, stosownie do potrzeb;

7) wprowadza się obowiązkowy kierunek wjazdu na działki z ulicy niższej klasy oraz przylegającej do krótszego boku działki, przy czym w przypadkach szczególnych, uzasadnionych zwłaszcza lokalnymi uwarunkowaniami funkcjonalno-przestrzennymi dopuszcza się możliwość stosowania odstępstw od tej zasady.

§ 22

Tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej MWU (z usługami) i MW

1. Ustala się warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej MWU (z usługami) i MW:

1) minimalna powierzchnia działki – zależnie od programu inwestycji, co najmniej pozwalająca na zachowanie minimalnych odległości wynikających z przepisów odrębnych, w tym przepisów przeciwpożarowych, przesłaniania oraz warunków nasłonecznienia terenów sąsiednich, a także zaspokojenie potrzeb parkingowych;

2) standardy, zasady i wskaźniki intensywności zagospodarowania i zabudowy terenu, odniesione do terenów wyznaczonych liniami rozgraniczającymi:

a) maksymalny wskaźnik intensywności zainwestowania – 0,75,

b) maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy dla kwartałowej zabudowy obrzeżnej – 2,00,

c) forma zabudowy – budynki mieszkalne wielorodzinne z lokalami usługowymi w parterach, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3,

d) fasady frontowe budynków na odcinkach oznaczonych na rysunku zmiany planu powinny tworzyć zwarte pierzeje;

3) wysokość budynków, łącznie z poddaszem użytkowym: minimalna – trzy kondygnacje, maksymalna - pięć kondygnacji.

2. Ustala się lokalne warunki zagospodarowania i zabudowy terenów 18 MWU, 23 MWU, 24 MWU, 25 MWU, 26 MWU, 27 MWU i 28 MWU:

1) zabudowę usytuowaną wzdłuż ulic 4 KZ, 7 KL i 23 KD na odcinkach wskazanych na rysunku zmiany planu oraz wokół placu 31 KP należy kształtować w sposób zapewniający uformowanie zwartej pierzei, o reprezentacyjnym charakterze, ze szczególnie staranną architekturą i nakazanym przeznaczeniem parterów budynków na cele usług;

2) zagospodarowanie terenów 27 MWU i 28 MWU należy kształtować z uwzględnieniem oznaczonego na rysunku zmiany planu wewnętrznego przejścia pieszego (pasażu), usytuowanego na osi kompozycji założenia urbanistycznego;

3) przeznaczenie budynków we wschodniej części terenów 27 MWU i 28 MWU należy kształtować z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z sąsiedztwa zajezdni autobusowej.

§ 23

Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN oraz jednorodzinnej z usługami (MNU)

1. Ustala się warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz jednorodzinnej z usługami:

1) minimalna powierzchnia działki:

a) w zabudowie wolno stojącej – 500 m2,

b) w zabudowie bliźniaczej i szeregowej – 350 m2,

c) w zabudowie mieszkaniowej z usługami – 800 m2;

2) kształt geometryczny działki – zaleca się, by stosunek boku krótszego do boku dłuższego działki wynosił w zabudowie wolno stojącej, bliźniaczej oraz mieszkaniowo-usługowej nie więcej niż 1:3, w zabudowie szeregowej – nie więcej niż 1:5;

3) maksymalny wskaźnik intensywności zainwestowania działki:

a) w zabudowie wolno stojącej – 0,40,

b) w zabudowie bliźniaczej – 0,50,

c) w zabudowie szeregowej i mieszkaniowej z usługami – 0,60;

4) maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy:

a) w zabudowie wolno stojącej – 0,50,

b) w zabudowie bliźniaczej i szeregowej – 0,60,

c) w zabudowie mieszkaniowej z usługami – 0,80;

5) minimalny udział powierzchni terenu biologicznie czynnego w ogólnej powierzchni działki:

a) w zabudowie jednorodzinnej wolno stojącej – 60%,

b) w zabudowie bliźniaczej – 50%,

c) w zabudowie mieszkaniowej z usługami – 40%;

6) maksymalna wysokość budynków:

a) mieszkalnych oraz usługowych w zabudowie mieszkaniowej z usługami – trzy kondygnacje łącznie z poddaszem użytkowym,

b) gospodarczych i garaży – dwie kondygnacje łącznie z poddaszem użytkowym.

2. Ustala się lokalne warunki zagospodarowania terenów MNU i MN:

1) zagospodarowanie zgodnie z ustaleniami zmiany planu części terenów 32 MNU i 33 MNU oraz 38 MN, w obrębie których znajduje się koryto Pawłówki:

a) odracza się do czasu przełożenia cieku,

b) zaleca się kształtować w sposób umożliwiający ochronę starodrzewu lub minimalizację konieczności wycinki drzew rosnących wzdłuż cieku,

c) wymagać może, w przypadku stwierdzenia takiej konieczności, wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej posadowienia obiektów budowlanych w rejonie zlikwidowanego koryta cieku;

2) w zagospodarowaniu terenów 45 MN, 46 MN i 47 MN, a w szczególności w lokalizacji budynków należy uwzględniać uwarunkowania wynikające z sąsiedztwa lasu (teren 48 RL);

3) w zagospodarowaniu terenów 32 MNU, 33 MNU, 34 MNU, 43 MNU i 44 MN, w szczególności w lokalizacji budynków mieszkalnych, należy uwzględniać uwarunkowania wynikające z sąsiedztwa ulicy zbiorczej 4 KZ; w celu ochrony przed hałasem komunikacyjnym zaleca się stosowanie jako dodatkowej osłony akustycznej budynków niewrażliwych na hałas lub niemieszkalnych, zlokalizowanych w częściach działek przylegających do ulicy zbiorczej.

§ 24

Tereny usług (U)

1. Ustala się zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów usług, z zastrzeżeniem ust. 2:

1) minimalna powierzchnia działki:

a) możliwej dla lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 w obrębie terenów 3 U, 4 U, 5 U i 19 U – 6000 m2,

b) możliwej dla lokalizacji innych niż usługi handlu w obiektach wielkopowierzchniowych działalności usługowych oraz w obrębie terenów, w których nie przewiduje się możliwości realizacji obiektów wielkopowierzchniowych – co najmniej pozwalająca na zachowanie minimalnych odległości wynikających z przepisów odrębnych, w tym przepisów przeciwpożarowych, przesłaniania i warunków nasłonecznienia terenów sąsiednich, a także zapewniająca możliwość zbilansowania potrzeb parkingowych oraz powierzchni niezbędnych dojazdów, placów manewrowych i rozładunkowych;

2) maksymalny wskaźnik intensywności zainwestowania terenu – 0,70;

3) maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy, odniesiony do terenów wyznaczonych liniami rozgraniczającymi:

a) w przypadku lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 w obrębie terenów 3 U, 4 U, 5 U i 19 U – 0,50,

b) w przypadku lokalizacji innych budynków usługowych oraz w obrębie terenów, w których nie przewiduje się możliwości realizacji obiektów handlowych wielkopowierzchniowych – 1,00;

4) część działek budowlanych należy urządzić jako powierzchnię terenu biologicznie czynnego, stanowiącą co najmniej 30% powierzchni działki;

5) forma i gabaryty budynków:

a) forma zabudowy:

– usługowa, w tym obiekty handlowe o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2, lub usługowo-mieszkaniowa, a także mieszkaniowa w przypadkach określonych w ust. 2,

– w obrębie terenu 17 U, w części przylegającej do placu 31 KP oraz ulicy 7 KL, a także części terenów 29 U i 30 U, przylegających do ulicy 4 KZ, należy lokalizować budynki wyłącznie w formie zabudowy typu biurowego,

b) charakter budynków – dla poszczególnych zamierzeń budowlanych należy stosować rozwiązania o jednolitej stylistyce,

c) materiały i kolorystyka – dowolne, przy zachowaniu dla poszczególnych zamierzeń budowlanych jednolitej kolorystyki, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 pkt 2, ust. 4 i 5,

d) wysokość budynków:

– w obrębie terenu 17 U: minimalna – trzy kondygnacje, maksymalna – pięć kondygnacji,

– w obrębie pozostałych terenów: maksymalna wysokość – trzy kondygnacje lub 12 m, z możliwością stosowania akcentów wysokościowych obejmujących do 20% powierzchni zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku przeznaczenia części terenów 5 U, 7 U i 8 U na cele funkcji mieszkaniowej lub mieszkaniowo-usługowej, zgodnie z § 9 ust. 8 pkt 1, zasady zabudowy i zagospodarowania dla tych części terenów usług należy określać na podstawie:

1) § 23 ust. 1 dla zabudowy jednorodzinnej z usługami – w odniesieniu do terenu 5 U;

2) § 22 ust. 1, z zastrzeżeniem § 24 ust. 4 pkt 2a, oraz § 23 ust. 1 dla zabudowy szeregowej – w odniesieniu do terenów 7 U i 8 U.

3. Ustala się lokalne warunki i zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów 2 U, 3 U, 4 U, 5 U, 6 U i 19 U:

1) zagospodarowanie terenów 2 U, 3 U i 19 U należy kształtować z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z sąsiedztwa drogi ekspresowej, w szczególności z położenia części terenów w strefach uciążliwości drogi; zaleca się sytuowanie w części terenu przylegającej do drogi ekspresowej parkingów, placów manewrowych i rozładunkowych oraz budynków lub ich części niewrażliwych na hałas;

2) w obrębie terenów 3 U i 4 U oraz w zachodniej części terenu 5 U, przylegającej do ulic 5 KL, 6 KL i 11 KD, z uwagi na prestiżowe położenie w przestrzeni miasta, zaleca się nadanie budynkom cech indywidualnych, o wysokich walorach architektonicznych, w szczególności w rejonie skrzyżowania ulic 5 KL, 6 KL i 7 KL, ze szczególnym uwzględnieniem atrakcyjnego zagospodarowania ronda na skrzyżowaniu ulic;

3) w zagospodarowaniu terenu 5 U na cele usług oraz funkcji towarzyszących i dopuszczalnych, o których mowa w § 9 ust. 7 pkt 2 i ust. 8 pkt 2, należy uwzględnić uwarunkowania związane z istniejącą i możliwą do realizacji zabudową mieszkaniową we wschodniej części terenu;

4) zagospodarowanie terenu 6 U należy kształtować z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z usytuowanej w obrębie terenu stacji paliw;

5) w obrębie terenu 3 U obowiązuje obsługa komunikacyjna z ulicy 5 KL lub 15 KD, front zabudowy należy usytuować od strony ulic obsługujących z uwzględnieniem relacji przestrzennych z rondem na skrzyżowaniu ulic 5 KL, 6 KL, 7 KL i 15 KD.

4. Ustala się lokalne warunki i zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów 7 U i 8 U:

1) tereny 7 U i 8 U stanowią obszar podlegający zagospodarowaniu w oparciu o projekt zagospodarowania, który należy sporządzić dla całego obszaru dawnego kompleksu koszarowego, w szczególności w celu zbilansowania w obrębie obszaru potrzeb parkingowych związanych z planowanym zagospodarowaniem terenów;

2) w kształtowaniu zabudowy i zagospodarowaniu terenów 7 U i 8 U należy uwzględnić:

a) uwarunkowania związane z rehabilitacją i ochroną budynków dawnego zakładu dla głuchoniemych:

– w przypadku remontu, modernizacji i przebudowy istniejących budynków należy zachować ich formę, gabaryty, kształt dachu, proporcje i wystrój elewacji,

– wyklucza się możliwość likwidacji lub daleko idących przekształceń zabudowy powstałej przed 1945 r.,

– dopuszcza się możliwość likwidacji bezwartościowej zabudowy powstałej po 1945 r.,

– usytuowanie, formę i gabaryty budynków projektowanych należy dostosować do istniejącego zainwestowania w obrębie terenu 8 U: wysokość budynków nie może przekraczać wysokości linii kalenicy istniejącej zabudowy, kształt dachu, proporcje i wystrój elewacji powinny tworzyć kompozycyjne nawiązanie do budynków dawnego zakładu dla głuchoniemych,

– w przekształceniach budynków oraz realizacjach nowej zabudowy należy stosować tradycyjne materiały budowlane o wysokiej jakości, a w kolorystyce ścian – barwy stonowane,

b) uwarunkowania związane z innymi elementami zagospodarowania terenu:

– w obrębie terenu 7 U należy zachować zbiornik wodny, który powinien stanowić element zagospodarowania rekreacyjnego, towarzyszącego zabudowie usługowej lub mieszkaniowej, oraz stację transformatorową,

– w obrębie terenu 8 U zaleca się adaptację bunkrów powojskowych na cele związane ze składowaniem i magazynowaniem towarów, kultury i rozrywki (sale ekspozycyjne, dyskoteka, itp.) lub archiwum,

c) uwarunkowania związane z układem komunikacyjnym:

– obsługa komunikacyjna terenów 7 U i 8 U z ulicy 6 KL (ul. Domeyki) oraz ulicy 13 KD, wyznaczonej w obrębie dawnego zespołu koszarowego,

– obowiązuje likwidacja lub istotne ograniczenie zjazdów z ul. Chojnowskiej.

5. Ustala się lokalne warunki i zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów 41 U i 42 U:

1) zabudowę i zagospodarowanie terenów należy kształtować z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z:

a) prestiżowego położenia terenów w kompozycji założenia urbanistycznego,

b) sąsiedztwa placu 32 KP, stanowiącego główną przestrzeń publiczną założenia urbanistycznego, oraz przejścia pieszego 38 KPR,

c) sąsiedztwa ulicy 4 KZ;

2) architektura budynków powinna cechować się wysokimi walorami użytkowymi i estetycznymi oraz akcentować punkty formalnie ważne i oś kompozycji założenia urbanistycznego;

3) forma budynków powinna harmonijnie łączyć zróżnicowane tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz wielorodzinno-usługowej, a także uwzględniać sposób zagospodarowania placu 32 KP.

§ 25

Tereny zajezdni autobusowej (BKS)

Ustala się warunki zagospodarowania terenów 15 BKS i 16 BKS (zajezdnia autobusowa):

1) wysokość nowej zabudowy nie może przekraczać trzech kondygnacji nadziemnych;

2) wzdłuż zewnętrznych granic zajezdni autobusowej, a zwłaszcza w sąsiedztwie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową i usługową, należy wzmocnić istniejące lub nasadzić pasma zieleni wysokiej zimotrwałej, ochronnej; zieleń wysoka powinna ponadto zapewniać przesłonięcie dysharmonijnych elementów zagospodarowania terenu;

3) realizację ulicy 21 KD, wyznaczonej w obrębie terenu zajezdni, odracza się do czasu pełnego zagospodarowania terenu 16 BKS na cele parkingów i placów manewrowych zajezdni.

§ 26

Tereny zespołu garaży wielostanowiskowych (G)

Ustala się warunki zabudowy i zagospodarowania terenów 11 G i 12 G:

1) w obrębie terenów 11 G i 12 G zakazuje się lokalizowania boksów garażowych blaszanych oraz wolno stojących, tymczasowych lub odbiegających formą od architektury dominującej w zespole garaży;

2) obowiązują wjazdy do boksów garażowych z wewnętrznych placów manewrowych;

3) budynki garaży należy projektować z uwzględnieniem ich roli jako osłony sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej przed hałasem kolejowym.

§ 27

Tereny rekreacyjno-wypoczynkowe (31 ZP, 35 ZP, 36 ZP, 37 ZP)

1. Ustala się warunki, zasady i standardy zagospodarowania parku dzielnicowego (teren 31 ZP):

1) teren 31 ZP należy zagospodarować na podstawie kompleksowego projektu architektoniczno- -krajobrazowego i dendrologicznego, zapewniając ukształtowanie parku o znaczeniu dzielnicowym, cechującego się wysokimi walorami funkcjonalno-przestrzennymi oraz kompozycyjno-estety- cznymi;

2) zagospodarowanie terenu 31 ZP powinno umożliwiać realizację funkcji rekreacyjno-wypoczyn- kowych, bioklimatycznych i ochrony przed hałasem kolejowym;

3) zagospodarowanie terenu 31 ZP, a w szczególności układ zieleni wysokiej, należy kształtować z uwzględnieniem:

a) warunków gruntowo-wodnych,

b) lokalizacji obiektów rekreacyjnych i sportowych, ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy związanej z usługami gastronomii, kultury i rozrywki,

c) warunków obsługi komunikacyjnej, dopuszczalnej wyłącznie z ulicy 9 KL,

d) zaspokojenia potrzeb parkingowych obsługi i użytkowników parku,

e) zapewnienia odpowiednich warunków przewietrzania terenu,

f) ochrony sąsiednich terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem kolejowym,

g) dopuszczalnych warunków zagospodarowania w obrębie strefy ograniczonego użytkowania w sąsiedztwie obszaru kolejowego, zgodnie z przepisami odrębnymi,

h) realizacji nowego koryta Pawłówki, zgodnie z zasadami określonymi w pkt 8 oraz na rysunku zmiany planu,

i) relacji funkcjonalno-przestrzennych i krajobrazowych z sąsiednimi terenami zabudowy mieszkaniowej, także położonymi poza granicą zmiany planu, oraz osi widokowych i kompozycji urbanistycznej, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu;

4) powierzchnia przeznaczona pod obiekty rekreacyjne i sportowe, w szczególności boiska do gier zespołowych, korty tenisowe i inne, nie może stanowić więcej niż 30% ogólnej powierzchni terenu 31 ZP;

5) powierzchnia przeznaczona pod zabudowę związaną z usługami, o których mowa w pkt 3b, oraz na urządzenie parkingów nie może stanowić więcej niż 5% ogólnej powierzchni terenu 31 ZP;

6) wysokość zabudowy usługowej, o której mowa w pkt 5, nie może przekroczyć dwóch kondygnacji, z dopuszczeniem możliwości stosowania akcentów wysokościowych;

7) zabudowę oraz parkingi, a także obiekty rekreacyjno-sportowe należy lokalizować w zachodniej części terenu, w sąsiedztwie ulicy 9 KL;

8) w realizacji nowego koryta potoku Pawłówka, którego zalecany przebieg oznaczono orientacyjnie na rysunku zmiany planu, należy uwzględniać następujące zasady:

a) do budowy nowego koryta cieku nakazuje się używać wyłącznie materiałów naturalnych (kamienie, faszyna, drewno),

b) zakazuje się budowy skanalizowanego, prostoliniowego koryta,

c) przebieg koryta i jego szerokość winny zapewnić powstanie odcinków o zróżnicowanej dynamice przepływu wody,

d) dopuszcza się możliwość utworzenia oczka wodnego, powiązanego z przebiegiem koryta cieku.

2. Ustala się warunki i zasady zagospodarowania zieleńców (tereny 35 ZP, 36 ZP i 37 ZP):

1) zagospodarowanie terenów 35 ZP, 36 ZP i 37 ZP powinno ukształtować zespół zieleńców z roślinnością niską i wysoką, wzbogaconą obiektami małej architektury oraz urządzeniami rekreacyjnymi służącymi krótkotrwałemu wypoczynkowi, umożliwiającą izolację zabudowy mieszkaniowej od terenów mieszkaniowo-usługowych;

2) zieleńce, stanowiące charakterystyczny element założenia urbanistycznego, należy zagospodarować z uwzględnieniem wzajemnych relacji przestrzennych pomiędzy przestrzeniami publicznymi 31 ZP i 32 KP oraz nasadzeniami zieleni w pasach drogowych ulic 9 KL, 25 KD, 26 KD i 27 KD;

3) w obrębie terenów 35 ZP, 36 ZP i 37 ZP zakazuje się urządzania parkingów.

§ 28

Tereny zieleni nieurządzonej (ZE) i lasów (RL)

1. Ustala się warunki zagospodarowania terenu zieleni nieurządzonej 13 ZE:

1) teren 13 ZE stanowią nieużytkowane zbiorowiska roślinności niskiej wraz z korytem potoku Pawłówka, położone pomiędzy obszarem kolejowym a pracowniczymi ogrodami działkowymi, wykluczone z możliwości zabudowy;

2) w obrębie terenu 13 ZE należy umożliwić naturalną sukcesję roślinności istniejących ekosystemów oraz urządzić wzdłuż potoku Pawłówka ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą ulicę Chojnowską z ulicą 4 KZ.

2. W obrębie terenu lasów (48 RL) o funkcji ochronnej, a w szczególności w strefie brzegowej lasu, obejmującej pas terenu o szerokości co najmniej 10 m przylegający do terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, należy utworzyć, ze względów przyrodniczych i krajobrazowych oraz funkcjonalno-przestrzennych, pas ochronny złożony z roślinności wszystkich pięter (runo, krzewy i drzewa o różnej wysokości).

§ 29

Tereny komunikacji (K)

1. Ustala się zasady kształtowania układu dróg i ulic publicznych:

1) 1 KS/KG – pas drogowy drogi ekspresowej, do czasu budowy drogi ekspresowej – droga klasy głównej (KG):

a) szerokość pasa drogowego – 100 m,

b) elementy pasa drogowego: przekrój dwujezdniowy, szerokość jezdni 7 m, pobocza, pasy awaryjne, pas dzielący, drogi zbiorcze, urządzenia związane z obsługą i ochroną drogi oraz ochroną środowiska,

c) dostępność drogi całkowicie ograniczona, brak obsługi bezpośredniego otoczenia, krzyżowanie się z ulicą 3 KZ/KG w różnych poziomach, z zastrzeżeniem pkt 1d,

d) do czasu realizacji drogi ekspresowej w pasie drogowym funkcjonuje droga klasy głównej (KG) – zachodnia obwodnica miasta Legnicy: przekrój jednojezdniowy (docelowo dwujezdniowy z pasem dzielącym), szerokość jezdni 7 m, pobocza, pasy awaryjne, drogi zbiorcze, powiązanie drogi głównej z ulicą 3 KZ/KG (ul. Chojnowska) poprzez skrzyżowanie skanalizowane, brak obsługi bezpośredniego otoczenia,

e) zaleca się zmianę przebiegu drogi krajowej nr 94 poprzez ustalenie jej przebiegu, do czasu realizacji nowej trasy drogi krajowej, drogą główną stanowiącą zachodnią obwodnicę miasta Legnicy;

2) 2 KG – pas drogowy drogi głównej (zachodnia obwodnica miasta Legnicy) w rejonie wiaduktu drogi nad linią kolejową Legnica – Złotoryja: przekrój jednojezdniowy (docelowo dwujezdniowy), szerokość jezdni – 7 m, ścieżka rowerowa;

3) 3 KZ/KG – pas drogowy ulicy zbiorczej (ul. Chojnowska), do czasu zalecanej zmiany klasyfikacji ulicy ze względu na jej funkcje w sieci drogowej – ulica klasy głównej:

a) szerokość pasa drogowego: na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą 6 KL a skrzyżowaniem z linią kolejową – jak w stanie istniejącym, na odcinku od skrzyżowania z ulicą 6 KL do granicy miasta – szerokość 40 m,

b) elementy pasa drogowego: przekrój jednojezdniowy, szerokość jezdni – jak w stanie istniejącym z dodatkowymi pasami włączania i wyłączania ruchu na skrzyżowaniach z ulicami 5 KL i 6 KL oraz 14 KD, pasy postojowe, zatoki autobusowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa, zieleń,

c) brak powiązania z drogą ekspresową (krzyżowanie się w różnych poziomach – przejazd nad drogą ekspresową), w przypadku realizacji drogi ekspresowej – budowa wiaduktu nad drogą ekspresową (likwidacja istniejącego skrzyżowania z zachodnią obwodnicą miasta Legnicy wraz ze zmianą geometrii i szerokości jezdni w rejonie wiaduktu),

d) do czasu realizacji drogi ekspresowej ulica 3 KZ/KG posiada powiązanie z zachodnią obwodnicą miasta Legnicy poprzez skrzyżowanie skanalizowane,

e) ograniczona dostępność ulicy, zakaz zjazdów, z wyjątkiem dopuszczalnej częściowej obsługi terenu 8 U, powiązania z układem ulic niższych klas poprzez skrzyżowania z ulicami 5 KL i 6 KL oraz 14 KD, ulica prowadzi ruch autobusowy,

f) skrzyżowanie z linią kolejową Legnica – Złotoryja – jak w stanie istniejącym;

4) 4 KZ – pas drogowy ulicy zbiorczej (ul. Lotników – Kołobrzeska):

a) szerokość pasa drogowego: 35–40 m, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 7 m, pasy postojowe, zatoki autobusowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, zieleń o charakterze alei, w pasie drogowym na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą 9 KL i 10 KL należy zrealizować ulicę dojazdową (szerokość jezdni – 5 m, możliwość budowy ulicy jako ciągu pieszo-jezdnego),

c) ograniczona dostępność ulicy, zakaz zjazdów, powiązania z układem ulic niższych klas poprzez skrzyżowania z ulicami 7 KL, 8 KL, 9 KL, 10 KL i 28 KD oraz poprzez ulicę dojazdową w pasie drogowym ulicy zbiorczej, ulica może prowadzić ruch autobusowy,

d) skrzyżowanie z linią kolejową jednopoziomowe z zachowaniem warunków wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności dotyczących kąta skrzyżowania jezdni ulicy z linią kolejową i warunków widoczności na przejeździe kolejowym;

5) 5 KL – pas drogowy ulicy lokalnej:

a) szerokość pasa drogowego – 25 m,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 7 m, pasy postojowe, zatoki autobusowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, zieleń,

c) dostępność ulicy nieograniczona, bezpośrednia obsługa otoczenia, skrzyżowanie z ulicą 3 KZ/KG skanalizowane, skrzyżowanie z ulicami 6 KL, 7 KL i 15 KD, z uwagi na przesłanki urbanistyczne, zaleca się zrealizować w postaci małego ronda (o średnicy zewnętrznej w granicach 30–35 m), rondo powinno pełnić rolę placu o atrakcyjnej formie, położonego na granicy terenów o różnym charakterze, ulica może prowadzić ruch autobusowy;

6) 6 KL – pas drogowy ulicy lokalnej (ul. Domeyki):

a) szerokość pasa drogowego: 25–30 m, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 7 m, na odcinku przylegającym do terenu 15 BKS (zajezdnia autobusowa) z dodatkowymi pasami ruchu, pasy postojowe, zatoki autobusowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, zieleń,

c) dostępność ulicy nieograniczona, bezpośrednia obsługa otoczenia, skrzyżowanie z ulicami 5 KL, 7 KL i 15 KD zaleca się zrealizować w postaci ronda, o którym mowa w pkt 5c, ulica prowadzi ruch autobusowy;

7) 7 KL – pas drogowy ulicy lokalnej:

a) szerokość pasa drogowego – 25 m,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 7 m, pasy postojowe, zatoki autobusowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, zieleń o charakterze alei,

c) dostępność ulicy nieograniczona, skrzyżowanie z ulicami 5 KL, 6 KL i 15 KD w postaci ronda, o którym mowa w pkt 5c, ulica może prowadzić ruch autobusowy;

8) 8 KL – pas drogowy ulicy lokalnej:

a) szerokość pasa drogowego – 20 m, w rejonie skrzyżowania z ulicą 6 KL – 30 m,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 7 m, pasy postojowe, w tym dla obsługi terenu 14 ZD, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, zieleń,

c) dostępność ulicy nieograniczona, obsługa bezpośredniego otoczenia wyłącznie poprzez ulice 21 KD i 23 KD, z wyjątkiem terenu 30 U, ulica może prowadzić ruch autobusowy;

9) 9 KL i 10 KL – pasy drogowe ulic lokalnych:

a) szerokość pasa drogowego – 20 m,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 6 m, pasy postojowe, chodnik dwustronny, ścieżka rowerowa dwustronna,

c) dostępność ulic nieograniczona, dopuszcza się możliwość prowadzenia ruchu autobusowego;

10) 11 KD, 12 KD, 13 KD, 14 KD, 15 KD, 16 KD, 17 KD, 18 KD, 19 KD, 20 KD, 21 KD, 22 KD, 23 KD, 24 KD, 25 KD, 26 KD, 27 KD, 28 KD, 29 KD, 30 KD – pasy drogowe ulic dojazdowych:

a) szerokość pasów drogowych – 15 m, z wyjątkiem ulic 15 KD, 16 KD, 17 KD, 20 KD, 21 KD, 22 KD i 23 KD oraz w części ulicy 24 KD o szerokości w pasach drogowych 20 m, a także z wyjątkiem ulic 13 KD, 14 KD i 30 KD o szerokości w pasach drogowych 10–12 m,

b) elementy pasa drogowego: jezdnia o szerokości co najmniej 5 m, z wyjątkiem jezdni ulic 11 KD, 12 KD, 15 KD, 16 KD, 17 KD, 20 KD, 21 KD, 22 KD i 23 KD o szerokości co najmniej 6 m, pasy postojowe, chodniki dwustronne, część ulicy 24 KD można zrealizować jako ciąg pieszo-jezdny, ulicę 12 KD należy zakończyć placem do zawracania, w pasach drogowych ulic 16 KD, 25 KD, 26 KD i 27 KD zaleca się wprowadzenie zieleni o charakterze alei,

c) obsługa bezpośredniego otoczenia, skrzyżowanie ulicy 15 KD z ulicami 5 KL, 6 KL i 7 KL zaleca się zrealizować w postaci ronda, o którym mowa w pkt 5c,

d) w ciągu ulic 15 KD, 16 KD, 17 KD, 20 KD i 21 KD dopuszcza się możliwość prowadzenia ruchu autobusowego,

e) przedłużenie ulicy 15 KD stanowi droga zbiorcza w pasie drogowym drogi 1 KS/KG,

f) skrzyżowanie ulicy 29 KD i 30 KD z linią kolejową jednopoziomowe z zachowaniem warunków wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności dotyczących kąta skrzyżowania jezdni ulicy z linią kolejową i warunków widoczności na przejeździe kolejowym.

2. Ustala się zasady zagospodarowania terenów placów publicznych (tereny 31 KP i 32 KP):

1) tereny 31 KP i 32 KP należy zagospodarować na podstawie kompleksowych projektów architektoniczno-krajobrazowych i dendrologicznych, dążąc do ukształtowania reprezentacyjnych przestrzeni publicznych o wysokich walorach funkcjonalno-przestrzennych oraz kompozycyjno- -estetycznych, stanowiących główne elementy założenia urbanistycznego, sprzyjające nawiązywaniu kontaktów społecznych;

2) w projektach, o których mowa w pkt 1, należy powiązać elementy zagospodarowania placu w kompozycyjną całość, z uwzględnieniem wzajemnych relacji przestrzennych, a także oznaczonych na rysunku zmiany planu osi kompozycji urbanistycznej oraz punktów formalnie ważnych;

3) zagospodarowanie terenów KP powinno uwzględniać lokalizację:

a) urządzeń rekreacyjnych, służących krótkotrwałemu wypoczynkowi,

b) obiektów małej architektury oraz oświetlenia, decydujących o charakterze i nastroju placu,

c) ścieżek pieszo-rowerowych oraz posadzki placu, o starannie zaprojektowanej nawierzchni,

d) zieleni ozdobnej niskiej i wysokiej;

4) w obrębie terenów KP wyklucza się możliwość urządzania parkingów.

3. Ustala się zasady zagospodarowania ścieżek pieszo- -rowerowych i przejść pieszych (tereny 33 KPR, 34 KPR, 35 KPR, 36 KPR, 37 KPR, 38 KPR):

1) szerokość pasów ścieżek powinna wynosić od 3 do 6 m, z wyjątkiem terenów 34 KPR i 35 KPR, których szerokość powinna wynosić 15 m, oraz terenu 38 KPR o szerokości 10 m;

2) w obrębie terenów KPR należy urządzić ścieżki piesze oraz rowerowe, w zależności od możliwości przestrzennych można wprowadzić zieleń niską i wysoką, pasy ścieżek służą także do lokalizacji przewodów infrastruktury technicznej; w obrębie terenów 34 KPR i 35 KPR można urządzić miejsca postojowe; teren 38 KPR należy kształtować z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z sąsiedztwa terenów 41 U, 42 U i 32 KP.

R o z d z i a ł 7

Zasady i warunki podziału terenów na działki

budowlane

Obszar wymagający przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości

§ 30

1. Linie rozgraniczające tereny przeznaczone dla realizacji celów publicznych, w szczególności drogi i ulice publiczne, place i ścieżki pieszo-rowerowe, a także linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu stanowią linie podziału nieruchomości.

2. Zasady i warunki podziału nieruchomości na działki budowlane:

1) podziału nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę na działki gruntu można dokonać, gdy proponowany podział jest zgodny z warunkami określonymi w przepisach odrębnych oraz z ustaleniami zmiany planu, przy spełnieniu następujących warunków:

a) linie graniczne wydzielanych działek gruntu nie są sprzeczne z przebiegiem linii rozgraniczających tereny, zgodnie z oznaczeniami na rysunku zmiany planu,

b) przewidywane przeznaczenie wydzielanych działek gruntu odpowiada przeznaczeniu terenu ustalonemu w zmianie planu,

c) powierzchnia, kształt geometryczny i położenie wydzielanych działek gruntu umożliwiają ich zagospodarowanie zgodnie z warunkami określonymi w zmianie planu, w tym zachowanie zasad kompozycji założenia urbanistycznego;

2) określa się szczegółowe zasady podziału nieruchomości położonych w obrębie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową i usługową na działki budowlane, zgodnie z zasadami określonymi na rysunku zmiany planu:

a) w obrębie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową realizowaną w formie budynków jednorodzinnych wolno stojących (minimalna powierzchnia działki budowlanej – 500 m2, maksymalna – 1600 m2), zachowując określoną w zmianie planu kompozycję założenia urbanistycznego, należy wydzielić w obrębie terenu:

– 38 MN – 16 działek budowlanych o powierzchni od 600 do 700 m2,

– 39 MN – 14 działek budowlanych o powierzchni od 500 do 700 m2,

– 40 MN – 11 działek budowlanych o powierzchni od 500 do 600 m2,

– 45 MN, 46 MN i 47 MN - łącznie 9 działek budowlanych o powierzchni od 1000 do 1600 m2,

b) w obrębie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową realizowaną w postaci budynków jednorodzinnych w zabudowie szeregowej (20 MN, 21 MN, 22 MN i 44 MN), należy wydzielić działki budowlane o szerokości frontu od 10 do 15 m, oraz o powierzchni od 350 do 500 m2, z zachowaniem przebiegu linii rozgraniczających tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania oraz kompozycji urbanistycznej zabudowy,

c) w obrębie terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową realizowaną w formie budynków jednorodzinnych wolno stojących z budynkami usługowymi należy wydzielić w obrębie terenu:

– 34 MNU – 4 działki budowlane o powierzchni od 750 do 950 m2,

– 33 MNU – 6 działek budowlanych o powierzchni od 750 do 950 m2,

– 32 MNU – 6 działek budowlanych o powierzchni od 1000 do 1200 m2,

– 43 MNU – 3 działki budowlane o powierzchni od 1200 do 1700 m2,

d) w obrębie terenów zabudowy wielorodzinnej (MWU) oraz usług (U) podział nieruchomości na działki budowlane musi umożliwiać realizację zasad zagospodarowania terenu określonych w zmianie planu; możliwe jest także wyodrębnienie działek przeznaczonych dla realizacji urządzeń infrastruktury technicznej, o powierzchni do 65 m2.

§ 31

1. Wyznacza się obszar wymagający przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości, w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.

2. Nieruchomości położone w obrębie obszaru, o którym mowa w ust. 1, podlegają scaleniu i ponownemu podziałowi na działki gruntu na zasadach i w trybie określonym w ustawie o gospodarce nieruchomościami, z zachowaniem zasad i warunków podziału określonych w zmianie planu.

3. Obszar wymagający przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości, w granicach oznaczonych na rysunku zmiany planu, obejmuje następujące działki (lub ich części): 3/3, 4/5, 5/5, 6, 7/2, 8, 9, 10, 11/1, 12/1, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, obręb Zosinek.

R o z d z i a ł 8

Szczególne warunki zagospodarowania terenów

§ 32

1. W części terenu objętego zmianą planu położonego w obszarze ograniczonego użytkowania, ustanowionego dla Huty Miedzi Legnica, obowiązują szczególne zasady zagospodarowania określone w decyzji o ustanowieniu strefy ochronnej Huty Miedzi Legnica.

2. W zagospodarowaniu terenów, w szczególności w lokalizowaniu budynków, a także zieleni niskiej i wysokiej, należy uwzględniać uwarunkowania wynikające z ich położenia w strefach ograniczonego użytkowania:

1) w sąsiedztwie drogi ekspresowej, obejmujących:

a) strefę wyłączoną z wszelkiej działalności budowlanej, wynoszącą 20 m od zewnętrznej krawędzi pasa ruchu,

b) strefę wyłączoną z wszelkiej działalności budowlanej dla obiektów z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi, wynoszącą 90 m dla jednokondygnacyjnych budynków mieszkaniowych i użyteczności publicznej oraz 120 m dla wielokondygnacyjnych budynków mieszkaniowych i użyteczności publicznej;

2) wzdłuż ulic niższych klas, dla których najmniejsza zalecana odległość budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi od zewnętrznej krawędzi jezdni wynosi 30 m dla ulic zbiorczych oraz 15 m dla ulic lokalnych;

3) w sąsiedztwie terenu kolejowego;

4) w strefach ochronnych sieci i obiektów infrastruktury technicznej.

R o z d z i a ł 9

Określenie stawki procentowej służącej naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości związanej z uchwaleniem zmiany planu

§ 33

1. Ustala się stawkę procentową służącą naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, w wysokości:

1) 30% dla nieruchomości lub ich części położonych w obrębie terenów oznaczonych symbolem U;

2) 20% dla nieruchomości lub ich części położonych w obrębie terenów oznaczonych symbolem MNU i MN;

3) 10% dla nieruchomości lub ich części położonych w obrębie terenów oznaczonych symbolem MWU i MW.

2. Dla nieruchomości lub ich części położonych w obrębie terenów niewymienionych w ust. 1 ustala się zerową stawkę procentową.

R o z d z i a ł 10

Ustalenia końcowe

§ 34

1. Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc przepisy miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Legnicy, zatwierdzonego uchwałą nr LIX/422/94 Rady Miejskiej Legnicy z dnia 23 maja 1994 r., ogłoszoną w Dz. Urz. Woj. Legnickiego z 1994 r. Nr 15, poz. 113, w granicach objętych zmianą planu.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Legnicy.

4. Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY RADY

CZESŁAW KOZAK

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Legnicy z dnia 29 grudnia 2003 r. (poz. 475)