CZĘŚĆ II
Organizacja i tryb pracy rady
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 7
1. Rada jest organem inspirującym, stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
3. Działalność rady wygasa z upływem kadencji chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej.
4. Kompetencje rady określają ustawy oraz niniejszy statut.
§ 8
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz wójta wykonującego jej uchwały.
2. Wójt i komisje rady pozostają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 9
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących.
2. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z członkostwem w komisji rewizyjnej.
3. Prawo zgłaszania na funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na wiceprzewodniczących.
§ 10
1. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prow
adzi jej obrady.2. Przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje rady,
2) przewodniczy obradom rady,
3) podpisuje uchwały rady,
4) reprezentuje radę na zewnątrz,
5) czuwa nad zapewnieniem waru
nków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,6) współdziała z wójtem gminy,
7) zapewnia współdziałanie między komisjami rady,
8) analizuje i przedstawia do rozstrzygnięcia przez radę wnioski i skargi mieszkańców gminy,
9) występuje do wójta gminy o uwzględnienie w projekcie budżetu gminy środków finansowych niezbędnych dla realizacji zadań rady, komisji, radnych i biura rady,
10) analizuje oświadczenia majątkowe radnych zgodnie z postanowieniami art. 24h ustawy, składa coroczne informacje z tego tytułu.
R o z d z i a ł 3
Uchwały i inne akty rady
R o z d z i a ł 5
Interpelacje i zapytania
R o z d z i a ł 7
Komisje rady
R o z d z i a ł 8
Komisja rewizyjna
§ 47
1. W celu kontroli działalności wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych rada powołuje komisję rewizyjną.
2. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:
1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia wójtowi gminy absolutorium,
2)
przygotowanie corocznej oceny pracy wójta, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez wójta uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez wójta skarg oraz realizacji interpelacji i wniosków radnych,3) sporządzanie opinii w sprawie odwołania wójta gminy,
4) przeprowadzanie kontroli wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.
3. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole działalności wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzanego przez radę, a także na zlecenie rady.
4. Uprawnienia komisji rewizyjnej w zakresie kontroli nie mogą naruszać funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez radę.
§ 48
1. Przewodniczący i członkowie komisji wybierani są bezpośrednio przez radę.
2. Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady.
3. Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. O wyłączeniu decyduje przewodniczący komisji.
4. Wyłączony członek komisji rewizyjnej może odwołać się od decyzji przewodniczącego komisji do rady gminy w ciągu 5 dni od dnia powzięcia wiadomości o wyłączeniu.
§ 49
1. Komisja rewizyjna kontrolu
je działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonywanie budżetu gminy.
3. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.
§ 50
Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaj
e kontroli:1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności danego podmiotu.
§ 51
1. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w je
j planie pracy, zatwierdzonym przez radę.2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
3. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia uchwały przez radę.
§ 52
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wedł
ug kryteriów ustalonych w § 49 ust. 1.2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystywane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystywane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 53
1. Kontroli kompleksowej dokonuje pełny skład komisji rewizyjnej.
2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka komisji rewizyjnej, na podstawie pisemnego upoważnienia przewodniczącego komisji rewizyjnej, określającego imię i nazwisko upoważnionego do przeprowadzenia kontroli, nazwę i adres kontrolowanej jednostki oraz zakres kontroli.
§ 54
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby wójta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.
§ 55
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
5. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 56
1. Z przeprowadzonej kontroli komisja rewizyjna lub osoba kontrolująca sporządza protokół pokontrolny, obejmujący:
1)
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kon
trolowanego podmiotu,6) przebieg i wynik czynności kontrolnych wraz z wnioskami wskazującymi na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
3. Protokół pokontrolny sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla komisji rewizyjnej i dla kierownika kontrolowanego podmiotu.
§ 57
1. Komisja rewizyjna podczas kontroli i posiedzeń może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków, o których mowa w ust. 1 wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia z budżetu gminy, przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.
§ 58
1. Komisja rewizyjna może na zlecenie rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Prze
wodniczący komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o wspólne przeprowadzenie kontroli lub ujęcie w skład zespołu kontrolującego członka (członków) komisji rewizyjnej podczas kontroli przeprowadzanej przez tą komisję problemową.4. Komisja rewizyjna może występować do rady gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
§ 59
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 60
1. Z przeprowadzonych kontroli
komisja rewizyjna składa radzie gminy roczne sprawozdania.2. Roczne sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz analiz
kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,4) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Roczne sprawozdanie komisja rewizyjna składa podczas sesji abso
lutoryjnej.4. Komisja rewizyjna składa również oddzielne sprawozdania z wyników kontroli, podczas których wykryto drastyczne nieprawidłowości, a zgłoszenie tychże wójtowi gminy nie odniosło oczekiwanej reakcji.
§ 61
Do organizacji komisji rewizyjnej stosu
je się odpowiednio przepisy rozdziału 7 od § 43 do § 46.