CZĘŚĆ II

Organizacja i tryb pracy rady

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 7

1. Rada jest organem inspirującym, stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

3. Działalność rady wygasa z upływem kadencji chyba, że odrębne przepisy stanowią inaczej.

4. Kompetencje rady określają ustawy oraz niniejszy statut.

§ 8

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz wójta wykonującego jej uchwały.

2. Wójt i komisje rady pozostają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 9

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących.

2. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z członkostwem w komisji rewizyjnej.

3. Prawo zgłaszania na funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na wiceprzewodniczących.

§ 10

1. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

2. Przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje rady,

2) przewodniczy obradom rady,

3) podpisuje uchwały rady,

4) reprezentuje radę na zewnątrz,

5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

6) współdziała z wójtem gminy,

7) zapewnia współdziałanie między komisjami rady,

8) analizuje i przedstawia do rozstrzygnięcia przez radę wnioski i skargi mieszkańców gminy,

9) występuje do wójta gminy o uwzględnienie w projekcie budżetu gminy środków finansowych niezbędnych dla realizacji zadań rady, komisji, radnych i biura rady,

10) analizuje oświadczenia majątkowe radnych zgodnie z postanowieniami art. 24h ustawy, składa coroczne informacje z tego tytułu.

R o z d z i a ł 2

Sesje rady

R o z d z i a ł 3

Uchwały i inne akty rady

R o z d z i a ł 4

Głosowanie

R o z d z i a ł 5

Interpelacje i zapytania

R o z d z i a ł 6

Radny

R o z d z i a ł 7

Komisje rady

R o z d z i a ł 8

Komisja rewizyjna

§ 47

1. W celu kontroli działalności wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych rada powołuje komisję rewizyjną.

2. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia wójtowi gminy absolutorium,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy wójta, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez wójta uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez wójta skarg oraz realizacji interpelacji i wniosków radnych,

3) sporządzanie opinii w sprawie odwołania wójta gminy,

4) przeprowadzanie kontroli wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

3. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole działalności wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzanego przez radę, a także na zlecenie rady.

4. Uprawnienia komisji rewizyjnej w zakresie kontroli nie mogą naruszać funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez radę.

§ 48

1. Przewodniczący i członkowie komisji wybierani są bezpośrednio przez radę.

2. Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady.

3. Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. O wyłączeniu decyduje przewodniczący komisji.

4. Wyłączony członek komisji rewizyjnej może odwołać się od decyzji przewodniczącego komisji do rady gminy w ciągu 5 dni od dnia powzięcia wiadomości o wyłączeniu.

§ 49

1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonywanie budżetu gminy.

3. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.

§ 50

Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności danego podmiotu.

§ 51

1. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

3. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia uchwały przez radę.

§ 52

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 49 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystywane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystywane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 53

1. Kontroli kompleksowej dokonuje pełny skład komisji rewizyjnej.

2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka komisji rewizyjnej, na podstawie pisemnego upoważnienia przewodniczącego komisji rewizyjnej, określającego imię i nazwisko upoważnionego do przeprowadzenia kontroli, nazwę i adres kontrolowanej jednostki oraz zakres kontroli.

§ 54

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby wójta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.

§ 55

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

5. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 56

1. Z przeprowadzonej kontroli komisja rewizyjna lub osoba kontrolująca sporządza protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych wraz z wnioskami wskazującymi na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

3. Protokół pokontrolny sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla komisji rewizyjnej i dla kierownika kontrolowanego podmiotu.

§ 57

1. Komisja rewizyjna podczas kontroli i posiedzeń może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków, o których mowa w ust. 1 wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia z budżetu gminy, przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

§ 58

1. Komisja rewizyjna może na zlecenie rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o wspólne przeprowadzenie kontroli lub ujęcie w skład zespołu kontrolującego członka (członków) komisji rewizyjnej podczas kontroli przeprowadzanej przez tą komisję problemową.

4. Komisja rewizyjna może występować do rady gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

§ 59

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 60

1. Z przeprowadzonych kontroli komisja rewizyjna składa radzie gminy roczne sprawozdania.

2. Roczne sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

4) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Roczne sprawozdanie komisja rewizyjna składa podczas sesji absolutoryjnej.

4. Komisja rewizyjna składa również oddzielne sprawozdania z wyników kontroli, podczas których wykryto drastyczne nieprawidłowości, a zgłoszenie tychże wójtowi gminy nie odniosło oczekiwanej reakcji.

§ 61

Do organizacji komisji rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 7 od § 43 do § 46.