R o z d z i a ł 2

Sesje rady

§ 11

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 12

1. Sesje rady przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady gminy lub w przypadku jego długotrwałej nieobecności, wskazany przez niego wiceprzewodniczący.

2. Radni, komisje, kluby oraz wójt gminy mogą wskazywać przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwołanej sesji.

3. Przewodniczący ustala: projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. W dniu podejmowania decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad.

4. O terminie, miejscu i porządku obrad rady powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad. Do porządku sesji dołącza się projekty uchwał.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 4 rada może podjąć decyzję o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, na zasadach wymaganych dla przyjmowania wniosków o zmianę porządku obrad.

6. W przypadku niecierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach sesje zwoływane są bez zachowania wymogów ust. 4 (sesje nadzwyczajne).

§ 13

1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu gminy termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 5 dni przed sesją.

2. Na sesje rady zapraszani są w razie konieczności przedstawiciele władz wojewódzkich i różnych instytucji działających w obrębie i na rzecz gminy.

3. Publiczność ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.

§ 14

1. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych ustawą.

2. W przypadku ogłoszenia tajności części obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali przez osoby niewchodzące w skład rady. Nie dotyczy to pracownika biura rady.

3. Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością. Obowiązek dochowania tajności dotyczy również pracownika biura rady.

§ 15

1. Sesja odbywa się na jednym lub dwóch posiedzeniach.

2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada gminy może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 16

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady. W trakcie sesji przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom jednemu z wiceprzewodniczących.

2. Po otwarciu sesji przez wypowiedzenie słów “Otwieram ... sesję Rady Gminy w Warcie Bolesławieckiej”, przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku quorum rady przewodniczący rady może odroczyć posiedzenie rady lub kontynuować posiedzenie, jednak bez możliwości podejmowania uchwał przez radę.

§ 17

1. Po ustaleniu prawomocności obrad przewodniczący rady odczytuje porządek obrad i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

2. Porządek obrad ustalony i przekazany radnym w zawiadomieniach nie podlega głosowaniu w przypadku braku zgłoszonych przez radnych wniosków o jego zmianę.

3. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 radnych lub wójta gminy, zaproponować również w trakcie posiedzenia rady uzupełnienie porządku obrad. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad podlega przyjęciu w trybie głosowania jawnego bezwzględną większością głosów.

§ 18

1. Ramowy porządek sesji winien obejmować:

1) zatwierdzenie porządku obrad,

2) podjęcie uchwał,

3) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

4) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

5) informacje wójta gminy z pracy w okresie między sesjami,

6) wolne wnioski i sprawy różne.

2. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z uzasadnieniem na piśmie przed posiedzeniem. Wnioski te rozpatruje rada przy zatwierdzaniu porządku obrad w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

§ 19

1. Przewodniczący prowadzi obrady według porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, przy braku sprzeciwów, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu w debacie radnym wg kolejności zgłoszeń. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i wójt gminy otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia jest ograniczony. Czas trwania przemówienia wyznacza przewodniczący obrad.

4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki, a gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, także do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki i sprostowania jest ograniczony i wyznacza go przewodniczący rady.

5. Zasady określone w ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych (sołtysów).

6. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad tej samej sesji.

§ 20

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie quorum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) zarządzenie przerwy,

4) zakończenie dyskusji,

5) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wystąpień przewodniczących komisji i klubów oraz sprawozdawców i wójta gminy),

6) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

7) głosowanie bez dyskusji.

2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 21

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad.

2. W punkcie “Sprawy różne” nie podejmuje się uchwał, chyba że dotyczą one rozpatrywanych skarg.

3. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

4. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 22

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia prowadzeniu sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole.

3. Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy” ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej i przegłosowanej. Po trzykrotnym upomnieniu prowadzący obrad może odebrać głos mówcy.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza rady.

5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 23

Czas trwania sesji nie może być dłuższy niż 5 godzin.

§ 24

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia, godzinę otwarcia i zamknięcia sesji,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych radnych (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) podpisy przewodniczącego i protokolanta (pracownika biura rady).

2. Projekt protokołu z sesji jest udostępniany do wglądu radnym w okresie między sesjami tak, by radny mógł przygotować uwagi i ewentualne poprawki przed sesją, na której protokół ma być przyjęty przez radę.

3. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje rada bez dyskusji.

4. Fakt utajnionej części obrad wpisuje się do protokołu i zaznacza na jego marginesie klauzulą “poufne”.

§ 25

1. Projekt protokołu powinien być przygotowany w ciągu 7 dni od dnia odbycia posiedzenia rady.

2. Jedną kopię protokołu przekazuje się wójtowi.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w biurze rady.

4. Kierownik biura rady może przekazywać zainteresowanym jednostkom organizacyjnym wyciągi z protokołu.

5. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, na zasadach wymienionych w części VIII niniejszego statutu.

§ 26

Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “zamykam sesję Rady Gminy Warta Bolesławiecka”.