R o z d z i a ł 2
Sesje rady
§ 11
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowe
go składu rady, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.§ 12
1. Sesje rady przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady gminy lub w przypadku jego długotrwałej nieobecności, wskazany przez niego wiceprzewodniczący.
2. Radni, komisje, kluby oraz wójt gminy mogą wskazywać przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwołanej sesji.
3. Przewodniczący ustala: projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. W dniu podejmowania decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad rady powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad. Do porządku sesji dołącza się projekty uchwał.
5. W razie nie
dotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 4 rada może podjąć decyzję o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, na zasadach wymaganych dla przyjmowania wniosków o zmianę porządku obrad.6. W przypadku niecierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach sesje zwoływane są bez zachowania wymogów ust. 4 (sesje nadzwyczajne).
§ 13
1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu gminy termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 5 dni przed sesją.
2. Na sesje rady zapraszani są w razie konieczności przedstawiciele władz wojewódzkich i różnych instytucji działających w obrębie i na rzecz gminy.
3. Publiczność ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.
§ 14
1. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych ustawą.
2. W przypadku ogłoszenia tajności części obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali przez osoby niewchodzące w skład rady. Nie dotyczy to pracownika biura rady.
3. Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością. Obowiązek dochowania tajności dotyczy również pracownika biura
rady.§ 15
1. Sesja odbywa się na jednym lub dwóch posiedzeniach.
2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada gminy może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody
, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.§ 16
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady. W trakcie sesji przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom jednemu z wiceprzewodniczących.
2. Po otwarciu sesji prze
z wypowiedzenie słów “Otwieram ... sesję Rady Gminy w Warcie Bolesławieckiej”, przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku quorum rady przewodniczący rady może odroczyć posiedzenie rady lub kontynuować posiedzenie, jednak bez możliwości podejmowania uchwał przez radę.§ 17
1. Po ustaleniu prawomocności obrad przewodniczący rady odczytuje porządek obrad i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
2. Porządek obrad ustalony i przekazany radnym w zawiadomieniach nie podlega głosowaniu w przypadku braku zgłoszonych przez radnych wniosków o jego zmianę.
3. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 radnych lub wójta gminy, zaproponować również w trakcie posiedzenia rady uzupełnienie porządku obrad. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad podlega przyjęciu w trybie głosowania jawnego bezwzględną większością głosów.
§ 18
1. Ramowy porządek sesji winien obejmować:
1) zatwierdzenie porządku o
2) podjęcie uchwał,
3) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
4) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
5) informacje wójta gminy z pracy w okresie między sesjami,
6) wolne wnioski i sprawy różne.
2. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z uzasadnieniem na piśmie przed posiedzeniem. Wnioski te rozpatruje rada przy zatwierdzaniu porządku obrad w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
§ 19
1. Przewodniczący prowadzi obrady według porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, przy braku sprzeciwów, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu w debacie radnym wg kolejności zgłoszeń. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i wójt gminy otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
3. Czas wystąpienia jest ograniczony. Czas trwania przemówienia wyznacza przewodniczący obrad.
4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki, a gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, także do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki i sprostowania jest ograniczony i wyznacza go przewodniczący rady.
5. Zasady określone w ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych (sołtysów).
6. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad tej samej sesji.
§ 20
1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
1) sprawdzenie quorum,
2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,
3) zarządzenie przerwy,
4) zakończenie dyskusji,
5) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wystąpień przewodniczących komisji i klubów oraz sprawozdawców i wójta gmi
ny),6) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,
7) głosowanie bez dyskusji.
2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.
3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jedneg
o przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.§ 21
1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad.
2. W punkcie “Sprawy różne” nie podejmuje się uchwał, chyba że dotyczą one rozpatrywanych
skarg.3. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
4. Wnioski podlegają głosowaniu.
§ 22
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia prowadzeniu sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole.
3. Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy” ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej i przegłosowanej. Po trzykrotnym upomnieniu prowadzący obrad może odebrać głos mówcy.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób
spoza rady.5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.
§ 23
Czas trwania sesji nie może być dłuższy niż 5 godzin.
§ 24
1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę, miejsce posiedzenia, godzinę otwarcia i zamknięcia sesji,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) nazwiska nieobecnych radnych (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z p
oprzedniego posiedzenia,5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
7) podpisy przewodniczącego i protokolanta (pracownika biura rady).
2. Projekt protokołu z sesji jest udostępniany do wglądu radnym w okresie między sesjami tak, by radny mógł przygotować uwagi i ewentualne poprawki przed sesją, na której protokół ma być przyjęty przez radę.
3. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje rada bez dyskusji.
4. Fakt utajnionej części obrad wpisuje się do protokołu i zaznacza na jego marginesie klauzulą “poufne”.
§ 25
1. Pro
jekt protokołu powinien być przygotowany w ciągu 7 dni od dnia odbycia posiedzenia rady.2. Jedną kopię protokołu przekazuje się wójtowi.
3. Protokoły z obrad przechowuje się w biurze rady.
4. Kierownik biura rady może przekazywać zainteresowanym jednostkom organizacyjnym wyciągi z protokołu.
5. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, na zasadach wymienionych w części VIII niniejszego statutu.
§ 26
Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “zamykam sesję Rady Gminy Warta Bolesławiecka”.