1970 UCHWAŁA RADY GMINY SIEKIERCZYN z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Siekierczyn Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Siekierczyn uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Siekierczyn w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Siekierczyn.
§ 3
Tracą moc uchwały:
1. Nr XXVI/148/96 Rady Gminy z dnia 1 października 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Siekierczyn (Dz. Urz. Woj. Jel. z 1996 r. Nr 15, poz. 31 z późn. zm.).
2. Nr V/28/03 Rady Gminy z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Siekierczyn.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY GMINY |
ANDRZEJ KUŹNIAR |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Siekierczyn z dnia 24 czerwca 2003 r. (poz. 1970)
STATUT GMINY SIEKIERCZYN
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Siekierczyn,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Siekierczyn,
3) komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Siekierczyn,
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Siekierczyn,
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Siekierczyn,
6) przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć przewodniczącego Rady Gminy Siekierczyn,
7) wiceprzewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć wiceprzewodniczącego Rady Gminy Siekierczyn,
8) Urzędzie Gminy – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Siekierczyn,
9) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Siekierczyn,
§ 2
Statut określa:
1) ustrój Gminy;
2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej komisji;
3) tryb pracy Wójta;
4) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady;
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady;
6) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich.
R o z d z i a ł II
Gmina
§ 3
Gmina Siekierczyn jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie lubańskim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 49,55 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:75 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze – sołectwa.
4. Wykaz jednostek pomocniczych Gminy wraz z mapką zawiera załącznik nr 2 do Statutu.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik nr 3 do Statutu.
§ 6
1. Symbolami Gminy są: herb, flaga i pieczęć.
2. Herbem Gminy jest tarcza, na której w polu błękitnym znajduje się postać św. Katarzyny Aleksandryjskiej w złoto-czerwonej szacie, wsparta prawą ręką na kołowrotku złotym, nad którym dwie takież ryby w pas (naprzemianległe), w lewej trzymająca miecz srebrny o złotej rękojeści.
3. Flagą Gminy jest trójstrefowy, prostokątny płat tkaniny w kolorach czerwono-żółto(złoto)-błękitnym, składający się z trzech równoległych (od góry) pasów o jednakowej szerokości. Stosunek szerokości flagi do jej długości wynosi 5:8.
4. Pieczęcią Gminy jest pieczęć okrągła zawierająca pośrodku herb, a w otoku napis: “GMINA SIEKIERCZYN”.
5. Symbole Gminy podlegają ochronie prawnej.
6. Wzory herbu, flagi i pieczęci wraz z uzasadnieniem zawiera załącznik nr 4 do Statutu.
§ 7
1. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Siekierczyn.
2. Organy Gminy wykonują swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek pomocniczych i organizacyjnych.
R o z d z i a ł III
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 8
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 9
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swej działalności.
§ 10
1. Rada powołuje następujące stałe Komisje:
1) Rewizyjną;
2) Prawno-Finansową,
3) Społeczną,
4) Gospodarczą.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład osobowy i zakres działania odrębną uchwałą Rady.
§ 11
1. Wyboru przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących Rady dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;
2) przygotowanie porządku obrad;
3) dokonanie otwarcia sesji;
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 2 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 12
1. Do zadań i uprawnień przewodniczącego Rady w szczególności należy:
1) reprezentowanie Rady na zewnątrz;
2) zwoływanie sesji Rady;
3) ustalanie porządku obrad;
4) przygotowywanie sesji i jej prowadzenie;
5) sprawowanie policji sesyjnej;
6) zarządzanie i przeprowadzanie głosowań nad projektami uchwał;
7) podpisywanie uchwał;
8) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;
9) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy Rady i jej komisji między sesjami;
10) występowanie do Wójta z wnioskami o uwz- ględnienie w projekcie budżetu Gminy środków finansowych niezbędnych dla realizacji zadań Rady, jej komisji i radnych;
11) przyjmowanie i analiza oświadczeń majątkowych radnych;
12) wykonywanie w imieniu Rady w stosunku do Wójta czynności pracodawcy wynikających z kodeksu pracy.
2. Przewodniczący Rady odpowiada przed Radą w zakresie pełnienia swej funkcji.
3. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego bądź wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 13
1. W okresie trzech miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada określa uchwałą główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań na okres kadencji.
2. Na ostatniej sesji w roku Rada ustala podstawowe problemy Rady oraz opracowuje i uchwala roczny plan pracy Rady na rok następny.
3. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień w planach pracy, o których mowa w ust. 1 i 2.
§ 14
Obsługę Rady i jej komisji zapewnia Wójt.
R o z d z i a ł VI
Jednostki pomocnicze Gminy – sołectwa
§ 96
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad :
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy;
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt po uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;
4) przebieg granic jednostki pomocniczej powinien, w miarę możliwości, uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do zniesienia jednostki pomocniczej stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 97
Uchwały, o których mowa w § 96 ust. 1 Statutu powinny określać w szczególności: obszar, granice, siedzibę władz oraz nazwę jednostki pomocniczej.
§ 98
1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych.
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2-4, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.
§ 99
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
R o z d z i a ł VII
Zasady działania klubów radnych
§ 100
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według przyjętych przez siebie kryteriów.
§ 101
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego Rady.
§ 102
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 103
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków podejmowanych bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.
§ 104
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 105
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 106
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 107
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VIII
Tryb pracy Wójta
§ 108
Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) zadania i kompetencje określone w odpowiednich ustawach,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie, na mocy przepisów obowiązującego prawa, należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 109
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenia.
R o z d z i a ł IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Wójta
§ 110
Obywatelom udostępnia się dokumenty na zasadach określonych w ustawach.
§ 111
Protokoły z posiedzeń Rady i komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 112
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępniane są w biurze Rady w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu Gminy udostępniane są w sekretariacie Urzędu Gminy w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
§ 113
Realizacja uprawnień określonych w § 112 Statutu może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Gminy i w obecności pracownika Urzędu Gminy.
R o z d z i a ł X
Postanowienia końcowe
§ 114
1. Akty prawa miejscowego podlegają ogłaszaniu na zasadach określonych w ustawie, a ponadto przez rozplakatowanie w Urzędzie Gminy i na tablicach ogłoszeń w Gminie.
2. Urząd Gminy prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego dostępnych do powszechnego wglądu.
§ 115
Wszystkie dokumenty w obiegu wewnętrznym Rady i między organami Gminy przechodzą przez ręce przewodniczącego Rady, który nadaje im bieg zgodnie ze Statutem i według kompetencji.
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Siekierczyn (poz. 1970)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Siekierczyn (poz. 1970)