R o z d z i a ł V

Komisje

1. Struktura, kompetencje i tryb działania komisji

§ 69

1. Komisje o których mowa w § 10 ust. 1 i 3 Statutu podlegają wyłącznie Radzie i działają z jej upoważnienia.

2. Komisje stałe przedkładają Radzie roczne plany pracy do zatwierdzenia oraz co najmniej raz do roku sprawozdania ze swojej działalności.

3. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 70

1. Przewodniczących komisji wybiera Rada.

2. Zastępców przewodniczących i sekretarzy wybierają komisje ze swego grona.

§ 71

1. Przewodniczący organizują prace komisji, w szczególności ustalają porządek obrad, zwołują i przewodniczą posiedzeniom komisji.

2. W wypadku gdy przewodniczący nie mogą pełnić swoich funkcji ich uprawnienia przejmują zastępcy przewodniczących.

§ 72

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków, badających na miejscu poszczególne sprawy.

2. Posiedzenia komisji są prawomocne, gdy uczestniczy w nich co najmniej połowa składu komisji.

3. Przewodniczący komisji zawiadamiają pisemnie lub w inny skuteczny sposób, co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia, o miejscu, dacie i godzinie ich odbycia; § 18 ust. 2 Statutu stosuje się odpowiednio.

4. Wymóg zawiadomienia jak w ust. 3 i 5 nie znajduje zastosowania w przypadku zwołania sesji na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

5. Zawiadomienia o posiedzeniach komisji powinny być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowy przyjęty.

6. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planami pracy oraz w miarę potrzeb z inicjatywy przewodniczącego Rady lub przewodniczących komisji po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady.

7. Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać wspólnie posiedzenia.

8. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.

9. Posiedzenia komisji są jawne w rozumieniu § 22 Statutu.

§ 73

Do zadań komisji należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał oraz sprawowanie kontroli wykonywania uchwał Rady w zakresie kompetencji komisji;

2) występowanie z inicjatywami uchwałodawczymi;

3) rozpatrywanie spraw przekazywanych przez członków komisji i mieszkańców gminy, w tym skarg i wniosków dotyczących działalności organów gminy i jej jednostek organizacyjnych oraz pomocniczych.

§ 74

1. Komisje uchwalają wnioski i opinie, które przekazują przewodniczącemu Rady, celem nadania im dalszego biegu.

2. Wnioski i opinie winny być formułowane pisemnie.

3. Opinie i wnioski komisji są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

4. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

§ 75

1. Z każdego posiedzenia sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzeń,

2) odnotowanie faktu przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzeń,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) przebieg posiedzenia,

6) podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Do protokołów dołącza się listy obecności członków komisji, listy zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczących.

§ 76

1. Przedmiot działania komisji stałych określa Rada odrębną uchwałą.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

2. Zasady i tryb kontroli przeprowadzanych
przez Komisję Rewizyjną

§ 77

1. Rada wykonuje swe funkcje kontrolne przez Komisję Rewizyjną, składającą się z 5 radnych.

2. Zapis ust. 1 nie wyklucza funkcji kontrolnych innych komisji stałych Rady w zakresie spraw przypisanych im odrębną uchwałą Rady Gminy.

§ 78

1. Komisja Rewizyjna kontroluje:

1) Wójta,

2) jednostki pomocnicze Gminy,

3) jednostki organizacyjne Gminy.

2. Kontrolę przeprowadza się pod względem: legalności, gospodarności, celowości, rzetelności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

3. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 79

1. Komisja Rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksową – obejmującą całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań kontrolowanego podmiotu;

2) problemową – obejmującą wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;

3) sprawdzającą – podejmowaną w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu;

4) doraźną – mającą charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych przez Radę.

§ 80

Komisja Rewizyjna podejmuje kontrole:

1) zgodnie z planem pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę,

2) w szczególnych sytuacjach po podjęciu uchwały przez Radę, określającej rodzaj, podmiot i przedmiot kontroli.

§ 81

1. Przewodniczący Rady zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej i podaje zakres kontroli, co najmniej na 3 dni przed zaplanowanym terminem jej przeprowadzenia.

2. Zapis ust. 1 nie znajduje zastosowania w przypadku sytuacji jak w § 79 ust. 1 pkt. 4 oraz ust. 2 Statutu.

§ 82

Komisja Rewizyjna działa na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez przewodniczącego Rady.

§ 83

1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej drogą uchwały zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 i 3 wykonywane są niezwłocznie.

§ 84

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 78 ust. 2 Statutu.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 85

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe, sprawdzające i doraźne mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.

4. Kontrole, z wyłączeniem ust. 6, przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

6. W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej, bądź doraźnej bez wcześniejszej decyzji Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu gminnym.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się, w najkrótszym możliwym terminie, do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie, a ten powiadamia przewodniczącego Rady.

8. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

§ 86

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym przewodniczącego Rady, Wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.

§ 87

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

§ 88

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

3. Protokół pokontrolny

§ 89

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli, w terminie 5 dni od daty jej zakończenia, protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;

7) datę i miejsce podpisania protokołu;

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 90

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 91

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 92

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, które, w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu, otrzymują: przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 93

Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

4. Współpraca Komisji Rewizyjnej z innymi komisjami

§ 94

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po podjęciu stosownych decyzji przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący Rady koordynuje pracę poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz uniknięcia zbędnych kontroli.

§ 95

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.